Koirille huutaminen - Sivu 11 (Koirat > Koirien koulutus)

05.11.2010 13.12
020627851_r
Lapinlahti

No kyllähän sen ymmärtää, että jos kaatuu pyörällä satuttaen itsensä, niin varmasti tulee suusta ärräpäitä. Mutta niitä ei tarvitse sille koiralle osoittaa.

Jos lähtee pyörällä lenkkeilyttämään koiraa, niin siinä pitää mennä niin, että pystyy itsekin ne jarrut lyömään lukkoon, kun koira äkin pysähtyy. Vaikka koira ei antaisikaan mitä merkkiä etukäteen. Ja jos se ei onnistu, kannattaa se pyöräily unohtaa kokonaan.

Minä ainakin oon lenkeillä, ihan kävellen, mennyt koiran ehdoilla. Antanut sen tehdä tarpeensa kun on halunnut ja nuuskia hajua matkan varrella. Koiraahan minä siinä olen lähtenyt ulkoiluttamaan, enkä kuntoilemaan. Kuntolenkit voi tehdä sitten ilman koiraa, jos sellaista haluaa harrastaa.

05.11.2010 13.43
021899398_r
Iitti

Minusta tilanne, että koiralle pitää huutaa, on karannut käsistä. Ihmisen täytyy osata ennaltaehkäistä koiran väärää käytöstä. Kun koira tekee jotain väärin ja myöhemmin alkaa huutamaan naama punaisena, mitä hyötyä siite on? Ei mitään! Koira saattaa näyttää "katuvalta", mutta se on vain reagointi omistajan käytökseen. Ei se silloin osaa yhdistää sitä tekemäänsä pahaan.

Sitäpaitsi, useimmat koirat (etenkin vahvaluonteiset) ei pidä huutavaa ihmistä johtajanaan, vaan pitä tätä heikkona ja epävakaana, etenkin silloin jos huutamista käytetään jatkuvana koulutuksen keinona. Napakoihin äänensävyihin koira reagoi paremmin kuin tyyliin "Murre eiiii, eiii Murre, eiii, eiii!", ja jos siihen yhdistää kimittävän äänen, ei ole ihme, että on vaikea saada koiraa tottelemaan. Ja minäkään en ymmärrä sitä, miksi mennä tosiaan pyörälenkille ennen tarpeidentekoreissua? Tottakai koira menee pasalle, jos sillä on hätä! Vai pitääkö sen kiltisti juosta perässä kakkaansa pidätellen? Jos pyöräily ei onnistu, onhan sitä monta muuta hyvää tapaa kuntoilla koiran kanssa. Tekee kaikkea, rajoittuen tietenkin siihen, mihin itse ja koirakin pystyy.

Lenkittäminenkin on hyvää hyötyliikuntaa ja "kuntoilua", onhan se ihan tutkittu juttukin, että monet koiranomistajat ovat yhtä hyvässä, ellei jopa paremmassa kunnossa kun monet kuntosalilla ravaavat ihmiset.

"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well." -Missy Dizick
05.11.2010 14.01
022379090_r
Eura

Jos Siru on sellaisella päällä,että se vähät välittää käskyistäni,sitten kyllä karjaisin ja tottelee,välillä jopa alistuu,niin siksi en kovinkaan paljon käytä karjaisua,mutta välillä on pakko,kun ei kerran muuten tottele.

En huuda koiralla esim.jos minua pännii,en pura sitä koiraani,vaan vaikkapa juoksemiseen ilman koiraa tai vastaavasti.

05.11.2010 14.20

Meillä ei koirille huudeta, koska se ei yksinkertaisesti toimi. Usein tähän vielä huomaamatta yhdistää uhkaavia eleitä. Lähtee vaan puikkimaan karkuun meidän turhan arka neiti. Kokee liian uhkaavana. Sen sijaan tiukka äänensävy toimii, mutta varovasti senkin kanssa saa olla.

Tilanteestakin riippuu, mutta yleensä on parempikin vaihtoehto hallintaan. Huutaminen osoittaa että siinä on kontrolli menetetty.

08.11.2010 16.20
Mia kirjoitti:
Ami kirjoitti:

No onpas jännää, että koira jos koira ei saa pysähtyä lenkillä tarpeilleen.

En ole ikinä siitä ärissyt koiralle vaikka se pyörälenkillä äkkipysähteleekin tarpeilleen. Itse asiassa ovat itse oppineet kaikki kantapään kautta pysähtymään: Aina kun äkkipysähdys -> itse en pysy mukana ja tahattomasti seuraa siis aika kova nykäisy -> koirat ovat alkaneet pysähtyä hiljalleen himmaten vauhtiaan kun haluavat käydä tarpeilleen.

Eihän Amillekaan suotta voi huutaa, se kyllä alistuu selälleen ja miettii että mitä ihmettä nyt oon tehny. Sitten kyllä oon huutanut jos koira on tarkoituksella itsepäinen, esimerkiksi kolmannen varsin selvän kiellon jälkeen lähti vielä ajamaan lintua täyttä häkää. Sillon kuulu huuto ja perkeleet ja vaikka mitkä. Ei tosin auttaneet yhtään mitään, sain silti juosta koiran kiinni.

Sanoinko missän et Tessu EI saa jäädä tarpeilleeen?Kuinka monesti pitää sama asia kertoa et menee joillekkin jakeluun?Lueppas mun tekstit uudelleen ja koita ymmärtää et mä olen kerran lentänyt pyöränselästä ja nyrjäyttäny nilkkani kun Tessu pysähty yhtäkkiä kakalle.Oisko pitäny kehua koiraa?Hyvä hyvä ku pysähdyit yhtäkkii kakalle ja mä lensin pyörän selästä nyrjäyttäen nilkan.Entäs jos oiskin pysähtynyt keskelle autotietä ja auto ois ajanu päältä?Oisko pitäny kehua?Kummaliisia ihmisiä sitä on nykymaailmassa.En ole edes sanonu missään et huudan pääpunaisena koiralle!Sanoin että kyllä ärähdän.Huutaminen ja ärähtäminen on 2 täysin eri asiaa!

No juuri tuon takia, miksi edes lähdit pyöräilemään, jos koira tekee tuollaista??

Koira hämmentyy siitä, että sitä kieltää siitä kun tekee tarpeensa. Ja jos olet pyörä lenkkiä ennen koiraa pitänyt p*skatus ja pissatus kävelyllä, ei näköjään koira sitä ymmärrä jos vauhdista tekee tarpeet.

Jälleen kouluttajan vika. 99% tämän tyyppisistä asioista on omistajan syytä, vaikka kiukus päissään sen ajatteleekin olevan koiran vika. Eikä koiraa osaa yhdistää sitä että: ajatte pyörällä, se tekee tarpeet sinä kaadut, ja huudat koiralle" Se voi helposti ajatella, että huusit sille siitä kun se kakkasi.

08.11.2010 16.30

Fialle kyllä tulee joskus huudettua, mutta sen jälkeen se alkaa totella. Jos sille vaan yrittää vaikuttavalla äänensävyllä jotain sanoa niin ei ole mitään vaikutusta. Tosin ei se huutaminen mukavin keino ole.. Jos esim Fia karkaa niin sillon tulee huudettua. Ja sillon on todellakin kontrolli menetetty niinkuin Sakura sanoi.

Frendalle harvemmin huudellaan ja karjutaan. Se kyllä uskoo muutenkin.

08.11.2010 17.14
000055757_r
Danny on vielä aika pentu, ja tosi harvoin oon joutunut sille karjumaan, oikeastaan en ole oikeasti karjunut kertaakaan, joskus pitää korottaa ääntä, mutta nekin kerrat voi laskea lähes yhden käden sormilla.
08.11.2010 17.27
Nyytille on ihan sama huutaako vai ei. Se ei yksinkertaisesti reagoi mitenkään siihen. Sen sijaan jos Nyyti ei tottele nappaan Nyytin kuonosta kiinni ja "herättelen" Nyytiä, jolloin se yleensä lopettaa. Ja sitten sanon napakasti EI. Jos Nyyti on kauempana, pidän jotain outoa ääntä, jolloin sen huomio kiinnittyy minuun.
08.11.2010 17.32
Nyyti kirjoitti:
Nyytille on ihan sama huutaako vai ei. Se ei yksinkertaisesti reagoi mitenkään siihen. Sen sijaan jos Nyyti ei tottele nappaan Nyytin kuonosta kiinni ja "herättelen" Nyytiä, jolloin se yleensä lopettaa. Ja sitten sanon napakasti EI. Jos Nyyti on kauempana, pidän jotain outoa ääntä, jolloin sen huomio kiinnittyy minuun.

samalla lailla meillä

08.11.2010 20.37
021094273_r
Laukaa
Töps ainakin lähtee heti jonnekkin piiloon, jos vähänkin korottaa ääntään eikä edes puhuis koiralle, vaan vaikkapa mutsille omasta huoneesta tms. En tiedä sitte mistä seki tullu, kun ei meillä koiria kuriteta, eikä mitään, ni sitte pelkää. : D
08.11.2010 20.52

Meillä jos ei normi äänensävyllä totella, niin en nyt rupea noille huutamaan, vaan korotan ääntäni ja "ärähdän", jolloin yleensä sitten reagoidaankin jo miltein samantien.
Tosin poikkeuksia on tullut, kun ei olla tuota tavanomaista äänenkorotustakaan toteltu.

Suoranainen huutaminen liki kurkku suorana kadottaa korian reagoinnin aivan täysin, silloin reagoi omistajan käskyyn vielä huonommin, kuin joskus normi äänensävyllä.
Eli ei meillä huudeta, koska se ei yksinkertaisesti tepsi.

Muokattu viimeksi: 08.11.10 20.53
08.11.2010 22.17
Bella kirjoitti:
Mia kirjoitti:
Ami kirjoitti:

No onpas jännää, että koira jos koira ei saa pysähtyä lenkillä tarpeilleen.

En ole ikinä siitä ärissyt koiralle vaikka se pyörälenkillä äkkipysähteleekin tarpeilleen. Itse asiassa ovat itse oppineet kaikki kantapään kautta pysähtymään: Aina kun äkkipysähdys -> itse en pysy mukana ja tahattomasti seuraa siis aika kova nykäisy -> koirat ovat alkaneet pysähtyä hiljalleen himmaten vauhtiaan kun haluavat käydä tarpeilleen.

Eihän Amillekaan suotta voi huutaa, se kyllä alistuu selälleen ja miettii että mitä ihmettä nyt oon tehny. Sitten kyllä oon huutanut jos koira on tarkoituksella itsepäinen, esimerkiksi kolmannen varsin selvän kiellon jälkeen lähti vielä ajamaan lintua täyttä häkää. Sillon kuulu huuto ja perkeleet ja vaikka mitkä. Ei tosin auttaneet yhtään mitään, sain silti juosta koiran kiinni.

Sanoinko missän et Tessu EI saa jäädä tarpeilleeen?Kuinka monesti pitää sama asia kertoa et menee joillekkin jakeluun?Lueppas mun tekstit uudelleen ja koita ymmärtää et mä olen kerran lentänyt pyöränselästä ja nyrjäyttäny nilkkani kun Tessu pysähty yhtäkkiä kakalle.Oisko pitäny kehua koiraa?Hyvä hyvä ku pysähdyit yhtäkkii kakalle ja mä lensin pyörän selästä nyrjäyttäen nilkan.Entäs jos oiskin pysähtynyt keskelle autotietä ja auto ois ajanu päältä?Oisko pitäny kehua?Kummaliisia ihmisiä sitä on nykymaailmassa.En ole edes sanonu missään et huudan pääpunaisena koiralle!Sanoin että kyllä ärähdän.Huutaminen ja ärähtäminen on 2 täysin eri asiaa!

No juuri tuon takia, miksi edes lähdit pyöräilemään, jos koira tekee tuollaista??

Koira hämmentyy siitä, että sitä kieltää siitä kun tekee tarpeensa. Ja jos olet pyörä lenkkiä ennen koiraa pitänyt p*skatus ja pissatus kävelyllä, ei näköjään koira sitä ymmärrä jos vauhdista tekee tarpeet.

Jälleen kouluttajan vika. 99% tämän tyyppisistä asioista on omistajan syytä, vaikka kiukus päissään sen ajatteleekin olevan koiran vika. Eikä koiraa osaa yhdistää sitä että: ajatte pyörällä, se tekee tarpeet sinä kaadut, ja huudat koiralle" Se voi helposti ajatella, että huusit sille siitä kun se kakkasi.

En silloin tiennyt että Tessu tekee äkkipysähdyksen ja jää tarpeilleen!Ja kyllä,olen tuolloin käyttäny Tessun ensin pissalla ja kakalla enneku lähdin pyöräileen.Tsät nyt on enään turha jatkaa koska Tessun kanssa ei enään pyöräillä.tai minä en,mut mieheni kyllä paitsi talvella ei pyöräillä

10.11.2010 19.07
Ja sen verta vielä, että jos koiraa on pissatetuu ja kakatettu, ja se kakkaa juuri pyörän vauhdista, ei se sitä ymmärrä, että sen ois sillon pitäny ne tarpeet tehä ku oli tilaisuus. ;)
10.11.2010 19.38
022112494_r
Joensuu
Fia kirjoitti:

Fialle kyllä tulee joskus huudettua, mutta sen jälkeen se alkaa totella. Jos sille vaan yrittää vaikuttavalla äänensävyllä jotain sanoa niin ei ole mitään vaikutusta. Tosin ei se huutaminen mukavin keino ole.. Jos esim Fia karkaa niin sillon tulee huudettua. Ja sillon on todellakin kontrolli menetetty niinkuin Sakura sanoi.

Meillä samoin. Korvat vain yksinkertaisesti katoavat jonnekkin.

Elämä on elämääkin suurempi
10.11.2010 20.23
021925163_r
Pöytyä
Huutamalla ei meillä saa koiraa tottelemaan. Välillä tuntuu että ton korvat katoo heti kun sille alkaa huutamaan.

Paitsi, poikkeustilanteitakin löytyy. Jos meinaa lähteä karkuteille (esim jonkun ihanan, mielenkiintoisen asian tai ihmisen perään) saatan huudahtaa sille, jolloin suostuu joskus pysähtymään ja jää tuijottamaan minuun päin ihan ihmeissään. Mutta näitä tilanteita on aika harvoin, pitäs vaan osata rauhottaa ittensä jolloin sais koirankin paremmin hallintaansa.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole." ~ Roger Caras
11.11.2010 11.55
Kummallista et pitää vääntää kaikille rautalangasta etten ole huutanut Tessulle vaan ärähtänyt!Huutaminen ja ärähtäminen ovat 2 täysin eri asiaa!Tuliko tää nyt kaikille selväksi vai kuinka monesti pitää samasta asiasta huomauttaa??Joka ikinen kerta ku tätä keskustelua olen lukenu,niin jokainen väittää että olen huutanut Tessulle vaikken ole niin tehnyt.Ja mitähän mun ois pitäny tuolloin tehdä ku lensin pyörän selästä?Nauraa räkäisesti että kiva ku lensin ja nyrjäytin nilkkani,vai?Ja mun miehellenikö joka kulki toisen koiramme kanssa edellä,niin oisko mun pitäny sille ärähtää?Et v****** kaaduin ja nyrjäytin nilkkani,niinkö?Teistä kukaanko ei ärähtäs tuollaisessa tilanteessa koiralleen?Epäilenpä suuresti.Ja kyllä mä ärähtäisin kävelylenkilläkin,jos olisin menossa tien yli ja koira jäis yhtäkkii keskelle tietä tarpeille et ei siihen.Vai pitäskö pysähtyä keskelle tietä,antaa koiran tehdä tarpeensa ja toivoa ettei tulis autoja?Tai jos tulis,niin toivoa et ne älyäis pysähtyä ja odottaa että koira tekee tarpeensa?
11.11.2010 12.07
Mia kirjoitti:
Kummallista et pitää vääntää kaikille rautalangasta etten ole huutanut Tessulle vaan ärähtänyt!Huutaminen ja ärähtäminen ovat 2 täysin eri asiaa!Tuliko tää nyt kaikille selväksi vai kuinka monesti pitää samasta asiasta huomauttaa??Joka ikinen kerta ku tätä keskustelua olen lukenu,niin jokainen väittää että olen huutanut Tessulle vaikken ole niin tehnyt.Ja mitähän mun ois pitäny tuolloin tehdä ku lensin pyörän selästä?Nauraa räkäisesti että kiva ku lensin ja nyrjäytin nilkkani,vai?Ja mun miehellenikö joka kulki toisen koiramme kanssa edellä,niin oisko mun pitäny sille ärähtää?Et v****** kaaduin ja nyrjäytin nilkkani,niinkö?Teistä kukaanko ei ärähtäs tuollaisessa tilanteessa koiralleen?Epäilenpä suuresti.Ja kyllä mä ärähtäisin kävelylenkilläkin,jos olisin menossa tien yli ja koira jäis yhtäkkii keskelle tietä tarpeille et ei siihen.Vai pitäskö pysähtyä keskelle tietä,antaa koiran tehdä tarpeensa ja toivoa ettei tulis autoja?Tai jos tulis,niin toivoa et ne älyäis pysähtyä ja odottaa että koira tekee tarpeensa?

No itseasiassa olen itsekin lentänyt pyörän selätä Lobon lähtiessä rusakon perään, siinä polvi aukes, mutta en silti edes ärähtänyt koiralle, ei se olisi auttanut mitään, paitsi ehkä omaa mielipahaani.

11.11.2010 12.38
No en tiijä huutamisesta, mutta olen kyllä joutunut ärähtämään koirille. Tietenkin joskus Jimille jouduin huutamaan, kun pääsi irti ja sillä on valikoiva kuulo, että saan koiran pysäytettyä tai tulemaan luokse. Ja Luigille olen joskus sanonut vähän isompaan ääneen, mutta nyt kun olen alkanut seurata muita ihmisiä ja heidän mielipiteitään täällä petsiessä, niin pyrin välttämään sitä viimeiseen asti. Yritän vain saada ääneni tarpeeksi matalalle, että se kuulloistaisi koiran korvassa paremmalta. Kun jotkut ovat väittäneet, että koirat tottelee paremmin miehiä kuin naisia. Siksipä joskus mörisen kuin paraskin mies :D
14.11.2010 12.57
Mia kirjoitti:

Hyvä esimerkki Lobo! ja Tessu, yritä ymmärtää myös muiden mielipiteitä tästä. Juuri esim tuo Lobon kertoma stoori on hyvä esimerkki. Et edes yritä ymmärtää...

14.11.2010 16.10

Kyl te nyt sit vaa jaksatte tosta samasta asiasta vaa jauhaa. Jos yks sanoo ettei huutanu vaa ärähtäny, koska lensi pyörän selästä, ni eiks se sillo oo siinä se juttu??
Miks muitten pitää siihe mennä sitte kommentoimaan, et ei koiralle kuulu huutaa, jos se tarpeensa tekee. Ja jos siin nilkka nyrjähtää, ni vähintään siinä vaiheessa olisin jo määkin ärähtänyt, vaikka koira vain tarpeilleen pysähtyi. Emmä sitä sano, et mielipiteitään ei saisi sanoa. Mutta noi, mitä mä olen lukenut, ja suuren osan luinkin, niin on simmotti kirjotettu, että taka-ajatuksena melkee on et "juu itse en ikinä ärähtele/huuda koiralleni, tässä nyt vaan vähän moitin tuota yhtä, joka hieman ärähti koiralleen, kun lensi pyörän selästä ja nyrjäytti nilkkansa." Ei se oikeuta muita moittimaan sitä, joka ärähti koiralleen, jos nilkkansa nyrjäytti! Ihan varmasti jokainen omistaja on jossain vaiheessa huutanut tai ärähtänyt koiralleen.

14.11.2010 16.54
Mä olen ainaki karjassu muutaman kerran,kun koira yht`äkkiä pysähteli tarpeilleen pyöräillessä.En nyt tiiä oliko se mitenkään tarpeellista,mut siinä tilanteessa se reaktio tuli vaan ensimmäisenä..ei siinä tilanteessa aleta miettimään huudanko vaiko en...
14.11.2010 17.30
021228619_r
Joensuu
Yllättävän hyvin on tuon piskin kanssa pinna pitänyt. Ei ole tullut suutuspäissään sille rähjättyä. Joskus korotan sille ääntäni harkitusti jos korvat katoavat. Ei mitään pitkää litaniaa möyryämistä tyyliin "voi s**tanan rakki minkä pe**ele menit tekemään, myyn siut v**tu kiinalaiseen ravintolaan", vaan vain terävästi ja kovalla äänellä yksi sana tai ääni: "Ä-Ä!" "EI!" "HEI!" "RIITTÄÄ!". Luupää ei pane pahakseen, vaan joskus jopa ne korvat alkavat toimia. :)
15.11.2010 11.56
Nipa kirjoitti:

En todellakaan tahdo huutaa Nipalle, mutta joskus jos on hermot kireellä ja esim. Nipa räkyttää&juoksee pihalta jonkun ohikulkijan luo pois, on reaktio tullut ekana et huutaa jtn tyylii; "NIPA ÄKKIÄ TÄNNE NÄIN" ja aika kovasti. En todellakaan aja karjumaan ja räyhäämään Nipalle jtn päättömiä mitä se ei edes suoraan sanottuna ymmärrä. Mut se ärähdys joskus tulee niin vahingossa ettei sitä huomaakaan, mutta eipä se auta juuri mitään.

Mia, eihän koira voi todellakaan sille mitään jos sille yhtäkkiä tulee kakkahätä. Silloin se pysähtyy. Mutta tuollaisesta asiasta et voi sille alkaa ärähtämään ja huutamaan. Mutta et varmasti myöskään nauraisi tilanteessa. Mutta jos ihan pyörän selästä olet lentänyt, yms. oletko ajanut niin lujaa että kun koira pysähtyy, lennät pyörän selästä ?

En.Vauhti oli normaali vauhti.Eli suunnilleen ajoin silloin hieman lujempaa kuin joku hölkkäisi.Ja mun mies on todistajana että olen Tessun kanssa lentäny pyöränselästä ja nyrjäyttäny nilkkani.Eli ei ole keksitty juttu

15.11.2010 15.17
020664146_r
Mäntsälä
Mia kirjoitti:
Nipa kirjoitti:

En todellakaan tahdo huutaa Nipalle, mutta joskus jos on hermot kireellä ja esim. Nipa räkyttää&juoksee pihalta jonkun ohikulkijan luo pois, on reaktio tullut ekana et huutaa jtn tyylii; "NIPA ÄKKIÄ TÄNNE NÄIN" ja aika kovasti. En todellakaan aja karjumaan ja räyhäämään Nipalle jtn päättömiä mitä se ei edes suoraan sanottuna ymmärrä. Mut se ärähdys joskus tulee niin vahingossa ettei sitä huomaakaan, mutta eipä se auta juuri mitään.

Mia, eihän koira voi todellakaan sille mitään jos sille yhtäkkiä tulee kakkahätä. Silloin se pysähtyy. Mutta tuollaisesta asiasta et voi sille alkaa ärähtämään ja huutamaan. Mutta et varmasti myöskään nauraisi tilanteessa. Mutta jos ihan pyörän selästä olet lentänyt, yms. oletko ajanut niin lujaa että kun koira pysähtyy, lennät pyörän selästä ?

En.Vauhti oli normaali vauhti.Eli suunnilleen ajoin silloin hieman lujempaa kuin joku hölkkäisi.Ja mun mies on todistajana että olen Tessun kanssa lentäny pyöränselästä ja nyrjäyttäny nilkkani.Eli ei ole keksitty juttu

Kukaan ei juurikaan epäile tuota tapahtumaa mutta luulisi vähn miettivän miten koiralle asiansa ilmaisee. Koira ei tiedä että tämä asioden tekeminen pyörälenkin aikna olisi kiellettyä ja siiten sille siitä huudetaan.

Muutenkaan koiralle ei tuon tapaisissa tai muutenkaan saisi "pääpunaisena" huutaa (vaikka kukaan ei ole väittänykkään) ei se hyödytä mitään. Luulisi, että jos koiralle on opetettu sanat EIU ja HYI ja esim. HÄPEÄ luulisi koiran ymmärtävän vain hieman korkeamalla oktaavilla sanottuna että teki väärin. (tämä oli myös pantselle);)

Muokattu viimeksi: 17.11.10 16.23
15.11.2010 18.21
*RIP hupu kirjoitti:
Mia kirjoitti:
Nipa kirjoitti:

Kukaan ei juurikaan epäile tuota tapahtumaa mutta luulisi vähn miettivän miten koiralle asiansa ilmaisee. Koira ei tiedä että tämä asioden tekeminen pyörälenkin aikna olisi kiellettyä ja siiten sille siitä huudetaan.

Muutenkaan koiralle ei tuon tapaisissa tai muutenkaan saisi "pääpunaisena" huutaa (vaikka kukaan ei ole väittänykkään) ei se hyödytä mitään. Luulisi, että jos koiralle on opetettu sanat EIU ja HYI ja esim. HÄPEÄ luulisi koiran ymmärtävän vain hieman korkeamalla oktaavilla sanottuna että teki väärin. (tämä oli myös pantselle);)

Oisitko sinä tuossa tilanteessa miettiny mitä koiralles sanot?

15.11.2010 21.31
No eihä siinä nyt oo järkee alkaa miettimää, että mitä sanoo koiralle jos käy jotain tai koira ei tule sisälle vaan räksyttää ulkona. Kyllä aika moni rupee jo hieman ärähtelemää siin sille koiralle. Ei kauheen moni nyt siin ala viel jatkaan sitä "ole kiltti koira nyt ja tule sisälle" juttua. Vaikket en tiä, kyl jotkut, joitten pinna on vähän pitempi, ni voi tota jatkaa, mut juttu on niin, et kukaan ei älyy, että tää juttu ei etene mihinkään, koska vain YKSI joka tietää että lensi pyörän selästä ja ärähti koiralle. Ja kaikki MUUT vain kommentoivat ja yrittävät saada käännettyä sitä vastaan, joka kertoi, että on lentänyt pyörän selästä jne. Siis tämähän on minun mielipiteeni KOKO asiasta, ja se ei johda mihinkään.
15.11.2010 21.35
Nyt kun asiaa aloin miettimään.. Kyllä mä huutaisin parit perkeleet jos koira tekisi jotan, mikä saa mut pyörän selästä lentämään. Perkeleet lentää multa paljon pienimmistäkin asioista.
15.11.2010 22.02
022471599_r
Lahti

Tämän jälkeen tajuaa. Samalla tavalla itse ärjäisin edelliselle koiralle, kun juoksi pyörän eteen. Sekään ei ennen sitä tajunnut sen olevan kiellettyä, mutta sen jälkeen ei edes yrittänyt.

Ethän tue pentutehtailua?
15.11.2010 22.10
022708867_r
Helsinki

Nyt kun asiaa aloin miettimään.. Kyllä mä huutaisin parit perkeleet jos koira tekisi jotan, mikä saa mut pyörän selästä lentämään. Perkeleet lentää multa paljon pienimmistäkin asioista.-Vinka

Näimpä, en välttämättä koiralle kohdistettuna jäisi raivoamaan keskelle tietä, mutta kyllä siinä ärräpäitä lentelee kovaan ääneen jos pyörän selästä lentää koiran kakkahädän takia, vaikkei se sille mitään voikaan. :'D

http://minskipinski.blogspot.com/
16.11.2010 14.49
Vinka kirjoitti:
Nyt kun asiaa aloin miettimään.. Kyllä mä huutaisin parit perkeleet jos koira tekisi jotan, mikä saa mut pyörän selästä lentämään. Perkeleet lentää multa paljon pienimmistäkin asioista.

Noni. Aika moni huutaa koiralleen pienistäkin asioista. Ja mullakin lentää perkeleet aika pienistä asioista

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti