Koirille huutaminen - Sivu 13 (Koirat > Koirien koulutus)

21.11.2010 11.28
Jessi kirjoitti:

olen samaa mieltä! Ja luottauksen menettämisen lisäksi koira hämmentyy jos siihen purkaa kiukkua.

Ronja, kaverini joka käy tällä kyseisellä perheellä joskus kylässä, kertoi tuon. Enkä usko hänen valehtelevan. Mutta ítse olen kuullut, kun koirille huudetaan pää punaisena jne.

Enhän toki voi olla 100% varma, mutta 98% varma voin olla. ;)

Jos ystäväsi on saman ikäinen kuin itse olet, niin pitäisin todenmukaisempana höpöjuttujen kertomista kuin raipalla lyömistä. Ja kyllä minäkin huudan koirille pää punaisena päivittäin, eikä ne siitä miksikään tule. Hyvä jos edes huomaavat mitään.

En viitsisi kuulostaa kyyniseltä, mutta kovasti tuommoinen 10 mäyräkoiraa ja raippa kuulostaa öhmmm hiukan semmoiselta tiettyyn ikään liittyvältä selitetyltä jutulta, jota toisilla on tapana kertoa hyväuskoisina pitämilleen tai ihan vain vaikka saadakseen jotain jauhettavaa. Itse kerroin lukioikäisenä huviksen parille koulukaverille, että isöäitini ajaa prätkäliivi päällä moottoripyörää ja läpi meni. Tosin unohdin korjata asian vitsiksi, ja tyypit uskoivat kaksi vuotta, että olin ollut tosissani. Ei ollut kovin vaikeaa saada porukka uskomaan jotain höpönlöpöä, eikä ollut mitään erityistä motiivia asialle.

Tietyssä iässä myös logiikka ei pelää niin hyvin kuin sitä itse luulee. Ystäväsi voi ihan tosissaan luulla, että koiria lyödään raipalla.  Naapuri on voinut vaikka kiukuspäissään huutaa, että antaa raipasta samalla tapaa, kuin itse uhkaan laittaa hulluna juoksevat riehupetterit uuniin jouluporsaiksi, jos homma ei lopu. Ja sitten ollaankin jo 13.v vuotiaan mielestä koiria hakkaamassa raipalla.

Muokattu viimeksi: 21.11.10 11.33
21.11.2010 11.38
022447567_r
Multia
Ja jos tuo raippa juttu olisikin totta, niin kipinkapin eläinsuojeluun yhteyttä.... Jos koiraa raipalla lyö niin siitä myös varmasti jäljet jää
21.11.2010 13.00

Voihan myös olla, että raipalla ollaan hipaistu koiraa. Esim. kun Tito eilen nakerteli mun paistinlastaa, otin sen siltä ja """kopautin""" sitä niin, että hyvä jos lasta osuikaan siihen. Ehkä höyhenen kevyesti hipaisi. :D Tuollaisestakin nuoremmat voivat vetää yli ja kertoa muille, että nyt se hullu akka lyö pentuaan paistinlastalla päivittäin niin, että veri lentää. x)

21.11.2010 13.40

Jep,ja varsinkin kun ei ole mitään todisteita,niin ei kannata tulla tänne palstoilla juoruilemaan,kun ei ole mitään varmuutta. Ja vaikka koiria lyötäisiinkin raipalla,tuskinpa siitä mitään jälkiä jäisi,kun raippa on tällänen: http://www.hippodome.com/images/large/2007/raippa_perus.jpg mut tietenkin riippuu siitä,kuinka kovaa lyö.

22.11.2010 14.46

Kyllähän näitä on nähty ja kuultu itsekkin jotka on liiotelleet, mutta sen olen AIVAN ITSE nähnyt, että koiria on 10.

Ja myös samoin sen miten koiria kohdellaan. Perheen 14.v tyttö vie niitä melkein kaikkia samaan aikaan "lenkille". Heti jos koira haluaa vähänkin jonnekkin muualle niin kuuluu huutoa.

Ja muuten mäyriksien ulkoilutus tapahtui niin, että ne päästettiin pieneen tarhaan. Ja muuten osa niistä eleli kopissa. (totta kai aina välillä pääsi siihen "tarhaan")

Että itse voin aivan hyvin uskoa, kun itse olen nähnyt! Sen kyllä tiedän, että tuskin teistäkään uskoo kukaan tätä minun "selitystä", ja vetoaa siihen että " Tuon ikäisillä on tapana liioitella" mikä varmasti pitää paikkaansa, mutta uskokaa jos haluatte; nyt en liioittele.

Kyllähän äitinikin työkaveri oli sen koiria heitellyt kivillä, niin että oli tullut vammoja. Ellei sitten äitini liioittele. ;)

24.11.2010 09.13
020627851_r
Lapinlahti

Pakko muuten myöntää, että huudan koiralleni. Mutta en päin naamaa, vaan silloin kun sille tulee kova tarve mennä naapurin tontille. Silloin huudan kovalla äänellä EI! ja koira pysähtyy. Ainoa toimiva tapa, kun vielä ei ole sitäkään aitaa laitettu. Eli huutamista jatkuu ensi kesään saakka.

Typyllä tahtoo olla niin kova vietti lähteä tutkimaan paikkoja, ja tässäkun on asutusta ihan vieri vieressä, niin ei tarvii kovin pitkälle mennä kun on jo toisella tontilla. Pari kertaa oon kantanu Typyn omalle tontille ja kerran mulla oli keppi mukana. Tarvitsin sitä siihen, kun Typyn mielestä hippanen on kiva leikki ja se ei halunnut antautua mulle millään. Pikkuisen vaan sitten sillä kepillä hipaisin, tuskin kunnolla edes nykäisi se keppi koiraa, kun tajusi, mistä on kyse. Nolona sitten pysähtyi ja antautui. Sen jälkeen tuo huutamalla tai kovalla äänellä sanottu EI on tepsinyt hyvin. Ja olen siitä kiitollinen, että kovapäisen koiran päähän on jotain mennyt :D

24.11.2010 11.18
021061307_r
Tyrnävä

Treeneissä innostuessani saatan huutaa käskyt:D koiriin sillä ei juuri merkitystä ole. Opetan ne kyllä tottelemaan puheäänellä annettuja käskyjä mutta kun innostuu niin innostuu.. ;)

Ja jos sattuu vaikkapa kahvit kaatumaan syliin kun jompikumpi koirista tölväisee mua, luettelen kyllä heti eri kirosanoja ja mitä kuumempi kahvi, sitä isommalla äänellä, kärjistetysti. Eivät ne koirat ymmärrä tai loukkaannu vaikka haukkuisin niitä millä nimillä - se on ihmisten juttu se. Tietysti reagoiminen on yksilökohtaista, mutta onneksi minun koirani eivät "häntä koipien välissä" pakene paikalta vaan hakeutuvat parin metrin päähän tuijottelemaan. Tietävät, että pian kehun niitä tilan antamisesta eikä kiroiluun/huutamiseen liity sen enempää draamaa.

Eihän se mukavan kuuloista toki ole, eikä muiden (vieraiden ihmisten) kuullen reuhaaminen ole kovinkaan sivistynyttä. Ja se on sitten ihan omistan moka jos luulee äänen voimakkuuden lisäämisen olevan keino parantaa koiransa tottelemista..  (Tarkoitan nyt tapauksia joissa kaikki käskyt suoritetaan huutamalla ja koirastakin näkee päälepäin ettei oikein hotsita)

Muokattu viimeksi: 24.11.10 11.23
24.11.2010 12.12
Tuli vaan mieleen et aika kivasti se nilkka nyrjähti silloin kun en siihen pysty vieläkään kunnolla varamaan painoa,jos yhdellä jalalla seison.Rupee heti nilkkaa pakottaan
24.11.2010 12.27
022452790_r
Savitaipale

Suutahtaminen on yleisempää kuin huutaminen. Ei Rokille voi suuttua ja mulla on muutenkin vahvat hermot.

Mutta sen vaan sanon että kumman paljon eläimet meiltä ihmisiltä kestää, mutta me emme niiltä.

24.11.2010 16.12
022573310_r
Turku

Huutamisen toki vielä ymmärrän, mutta täälläpäin liikkuu yksi nainen rattaidensa kanssa ja vieressä saksanpaimenkoira. KErran oltiin kaverin kanssa lenkillä ja vastaan tuli kys nainen. Nainen oli sitonut koiransa rattaisiin ja koira kiskaisi kerran aloittaakseen sen saman rähinän kuin ennen, vaunut kaatui. Tää nainen otti hihnan irti, alko potkimaan koiraa ja lyömään nahkahihnalla ja huus kitarisat suorina. " * piski, kato mitä teit. Koht * joudut piikille" ja teki tosiaan pahaa kattoa kun koira huusi täyttä kurkkua maassa. Sitten kun koira nousi, se ontu todella pahasti. Kaverin äiti lähti seuraamaan tuota jotta voisi layserille ilmoittaa, mutta kadotti tämän jossain vaiheessa ja asiasta en sen enempää kuullu.

Minusta tuo oli omistajan oma vika että kiinnitti koiransa rattaisiin ja kun tietää koiran olevan remmirähjä. Vauva kun ei itkenyt tai mitään. Koiran voisi kouluttaa, niin tälläisetkin ehkäistäisiin.

Tapahtumasta on nyt sitten yli vuosi ja alueella en ole enään niin paljoa pyöriny, niin en tiedä onko koira viety pois tai niin edelleen. Ilmoitus ainakin lähti kaverini äidiltä.

Joo en tiiä tuliko hieman OT;ks mut kuiteski.

Muokattu viimeksi: 01.12.10 21.46
"Even a symphony can't say what you mean to me"
24.11.2010 17.06

Oon ihan samaa mieltä! Koirat jaksaa olla meille aina niin uskollisia, eikä koskaan hermostu meille, vaikka me ollaan joskus tajuamattakaan kohtuuttomia, emmekä aina ansaitsisi koiran kaltaista olentoa rinnallemme tukemaan.

Mutta itekki varsinki jos koira yrittää mennä naapuriin, niin tulee vähän karjastua. Mutta koiralla on sen verran kova luonne, ettei se siitä henkisesti vahingoitu. ;) Villikselle taas ei tartte ku vähän korottaa ääntä ni on jo selällään!

Tosi hirveitä kaikki tollaset mitä Diego kerto! Säälittää ne koirat! Ja suututtaa ne ihmiset!

24.11.2010 20.11
000104479_r
mulla kyllä kanssa lipsahtaa välillä' muutama kirosana suusta, mm. lenkillä jos feidi vetää koko ajan, todella rasittavaa ja sillon sit huudan. Enpä muuten, ainakaann ei tuu mieleen..
30.11.2010 20.59
Kun alkaa miettimään, varmaan tulee joskus vähän turhasta huudettua koirille. Ehkä ainakin villikselle riittäisi äänen korotus. ;)
01.12.2010 21.33
Minä huudan ja kovaa asiasta. En voi sanoa, että korotan vaan ääntäni kun karjun kitarisat heiluen koiria mettästä sisälle (koirat vapaana pihassa, eli keskellä ei mitään). Mutta komentaessa korotan ääntä, en huuda. Lyyli tietää käsien asennosta, että nyt akka on vihainen eli elekieltä meillä pääosin. Ja välillä huudan myös kun Lyyli jättää korvat lenkillä kotia.
KOIRAT - www.papittaren.fi ja http://papittaren.blogspot.com/ MINÄ - http://sanojensolinaa.blogspot.com/
01.12.2010 21.38
022053315_r
Lappeenranta
Huudan joskus jos koirat alottaa sen kuoron kun joku tulee kotia. Koska se möykkä on jotain niin rasittavan kuuloista...tiedän, se ei ole kannattavaa koska koirat luulee että yhdyn niitten "kuoroon" jne. Mut se tulee automaattisesti...ihme kyl ne hiljentyy ylensä sen karjasun jälkee...
01.12.2010 21.53
020834445_r

Meillä huudetaan harvoin yhtään kenellekkään ja säästän ne kerrat tarpeeseen.
Jos huutaisin noille joka päivä, se tuskin pysäyttäis koiraa esim. vaaratilanteeseen juotumasta.
Toki joskus menee hermot ja viimeks edellispäivänä suutuin Bertalle niin, et olohuoneessa huusin sille ja komensin koiran keittiöön.
Kumma juttu kun vasta lähes tunnin päästä tuli anteeks pyydellen kurkkimaan että oisko mamma jo leppyny.
Sanotaan ettei koira muista, mutta joskus musta tuntuu et ne tajuaa enemmänkin kun me tiedetään.

Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.
02.12.2010 11.53
Lyyli kirjoitti:
Minä huudan ja kovaa asiasta. En voi sanoa, että korotan vaan ääntäni kun karjun kitarisat heiluen koiria mettästä sisälle (koirat vapaana pihassa, eli keskellä ei mitään). Mutta komentaessa korotan ääntä, en huuda. Lyyli tietää käsien asennosta, että nyt akka on vihainen eli elekieltä meillä pääosin. Ja välillä huudan myös kun Lyyli jättää korvat lenkillä kotia.

Huomasin meidän koirissa sen, että kun olen huutanut niitä vihaisella äänellä sisälle melkien jo karjuen ne ovat olleet kun eivät kuulisikaan, koska niitä pelottaa tulla sisälle sen takia että luulevat omistajan olevan vihainen. Sitten kokeilin, että huudan koiriani topakasti, kuuluvalla äänellä, mutta ystävällisesti. Niin kappas vaan koirat molemmat tulevat sieltä sisälle. :) Sinun koirastasi en tiedä miten se tottelee parhaiten ja sinä varmasti tiedät, mutta kannatan kokeilemaan ystävällistä sävyä, kun kutsut sisälle(:

Minä en karju koirilleni oikeastaan ikinä, ennen saatoin vähän karjua koirille, kun en vielä oikein ymmärtänyt niitä, mutta nyt olen lopettanut karjumisen kokonaan kun huomasin että kun koirille karjuu ne tottelevat vähemmän mitä sillon kun sanoo ystävällisesti:)

02.12.2010 12.49
022679084_r
Tampere
En juuri ikinä varsinaisesti huuda, lähinnä sanon kovaa. Ja eleistäni ja kehostani koira näkee kyllä olenko oikeasti vihainen ja onko syytä pitää matalampaa profiilia. Ja jos huudankin, niin en siksi että puran vihaani koiraan, vaan siksi että saisin sen huomion, esimerkiksi kun se lähti juoksemaan pihastalähtevän auton perään.
Hold your colours.
02.12.2010 14.23
000088524_r
Minä huudan joskus koirille, jos haukkuvat kokoajan. Esim. illalla Nuppu alottaa haukkumaan ja sitten Kata yhtyy myös haukkumiseen, niin se käy hermoille aikalailla. Kun olen saanut tarpeeksi mene ovelle ja en nyt huuda kovaa, mutta sillein että ne hiljenevät ja kyllä ne yleensä sitten lopettavat, kun olen käynyt muutaman kerran ovella.
02.12.2010 17.03

Se on usein kompastuskivi, kun sanotaan koiralle ja se ei tottele, niin sitten huudetaan pian jo pää punaisena eikä koira tulla juuri sisälle siksi, koska luulee omistajan olevan vihaisia.

Meillä sadatta tuhannetta kertaa ei tarvitse huutaa, koska koirilla ei ole kova, vaan pehmeä ja toisella niin sanottu "normaali" luonne. ;)

Äänen korotus, johon lisään ripauksen "painetta", niin tulee. :)

02.12.2010 17.12
022655530_r
Kotka
Meidän perheellä on tosi herkät hermot. :D Siksi onkin vähän huono juttu kun Santtu on niin herkkis, pelästyy pienemmästäkin huutamisesta/äänenkorottamisesta vaikkei sille huudettaisi. Eli meille perjaatteessa sopisi kova koira ettei välitä tuosta, mutta sitten taas meillä varmaan menisi vielä enemmän hermot jos koira ei tottele mitään :´D
09.01.2011 14.50
022540334_r
Loimaa
Ninja kirjoitti:

Koiran kanssa eläminen ei ole yhtä juhlaa ja ihanuutta. Koiran omistamiseen liittyy myös itkua, surua, kiukkua ja turhautumista, olisi hupsua väittää yhtään mitään muuta, koska sellaista ikuisen harmonian, onnen ja helppouden versiota ei olekkaan :D

Joskus tulee huudettua, koska vaan ärsyttää. Joko se koira, koiran tekemiset tai jokin ihan muu, mikä purkautuu koiraan koska se sattuu olemaan siinä. Tunnen ihmisiä jotka tuntee ihan järkyttävää, huonoa omatuntoa kun ovat ärähtäneet koirilleen tai kun ovat kironneet koiran kanssa elämisen hankaluutta -ja turhaan. Joskus tuntuu siltä ja saa tuntuakin, seuraavana päivänä se koira onkin taas maailman paras ja ihanin asia :)

Komppaan Ninjaa! Emmalle on tullut pari kertaa huudettua kun se tekee jotain oikeasti sellaista mikä on väärin tai jos on muuten huonopäivä ja Emma ei tottele niin silloin :/ Kadun sitä aina sen jälkeen kun olen huutanut Emmalle ja sanelen sille kauheet anteeksi pyynnöt. Ja sillee.

"No man, no law, no war, can stop him."
09.01.2011 17.37
minä voin ainaki tunnustaa joskus ihan tosissani karjuvani taaville eikä se tosiaan sitä pelästy enkä koe, että se mitenkään siitä kärsisi enkä todellakaan pyydä sitä anteeksi sillä jos karjasen niin syystä ei sekään pyydä multa anteeksi jos on mulkku. en todellakaan huuda päivittäin enkä edes viikottain, mutta kyllä tarpeen vaatiessa. kiroan myös. tälläinen toiminta vaan herättää taavin ja lopettaa pöllöilyn ja se vaa häntä heiluan kattoo et nyt tol vissii ois jotai asiaa mulla, jos päälle viel murahtaa saattaa olla asteen verran häpeissään:D kyllähän mä töissäkin huudan ja muutenki ihmisille nii miks en koiralle jos on tarvis.
09.01.2011 17.41
000055757_r
Kyllä meilläkin on joskus joutunut hieman korottaa ääntä koirille, mutta ei vielä ole tarvinnut huutaa, muutakuin metsässä ollessa, jos koirat lähtevät kauemmas, eivätkä kuule kutsua. *Sitä kuuluisaa murkkuikää odottaessa..*
09.01.2011 17.44
022633544_r
Helsinki
Ääni pysyy kirkkaana ja kovana kun aina välillä karjasee ; D Toralle huudan varmaan joka päivä ulkona kun ei se tottele mitään. Pyrin kuitenkin käyttämään normaalia ääntä ja huutamaan vain kun se on välttämätöntä.
http://merkilliset.blogspot.com/
09.01.2011 23.52
020746025_r
Askola

Kyllä täälläkin välillä ärräpäät lentää, "KOIRA PERRKELE" helähtää ainakin hyvin äkkiä kun näen/kuulen että Jasu kaivaa ruokapöydältä jotain. Turhasta en kyllä huuda koiralle, tai sitten joskus huutamisen sijasta ärähdän oikein kovasta.

Eikä ole tuo luupää tähän mennessä pahastunut siitä että välillä karjaisen, on sen verran kovakalloinen herra vaikka onkin vielä pentu. Mutta totta on varmasti että kaikki koirat eivät kestä yhtäkään huutoa, ainakin mun isovanhempien edesmennyt beagle oli sellainen että jo "hyyyii" aiheutti todella voimakkaan reaktion koirassa.

Mutta näin se varmasti menee, että vähän kovaäänisemmät ja temperamenttisemmat ihmiset ottavat samantyyppisiä koiria, ja sitten taas herkät ja rauhalliset ottavat herkkiä :) Ja hyvä näin, löytyy jokaisella sopivaa.

10.01.2011 08.22
020761137_r
Nokia

Mulla on joskus molemmille koirille "kotiääni" käytössä, kun ei tottele...

Ei tosin mitään karjumista tai väkivallalla uhkaamista, mutta tavallista lujemmalla äänellä huudan nimellä (kesällä metsässä / talvella jäällä, kun juoksevat vapaana) ja nuoremmalla, Tintillä, kiskoessa tai haukkuessa EI tavallista painokkaammalla äänellä, jollei heti tottele

10.01.2011 16.09
000103584_r

Periaatteessahan karjuminen vahingoittaa suhdetta koiraan. Hyvällä johtajalla on pitkät hermot. Hyvä johtaja johtaa arvovallalla, ei huutamalla.

Heh, noinhan sen pitäisi olla. :'---D Mutta myönnetään, että hoitokoiralle on tullut karjaistua pari kertaa aika napakasti, näyttää ainakin alistuvan tuollaisen edessä... Tulee silloin ihan kiltisti luokse ja oikein pyytelee anteeksi.

10.01.2011 16.26
021305434_r
Vantaa

Oikeastaan koskaan ei tule huudettua. Koira ihan selkeästi hämmentyy siitä aivan valtavasti ja yrittää rauhoitella minua ihmetellen outoa käytöstä ja mielentilaani. Pyrin pysymään itse rauhallisena jos meinaa hermo mennä (ja mieli tekisi huutaa) ja komentamaan koiraa mielummin päättäväisesti ja painokkaalla äänellä, ehkä normaalia kuuluvammin, mutten missään tapauksessa huutaen.

Olen törmännyt muutamaankin ihmiseen joka rupeaa huutamaan koiralleen sen tehtyä pahojaan esim kun se on ollut yksin kotona ja jopa raahaa koiran paikalle katsomaan tekosiaan. Tokihan koira tähän reagoi alistuvasti, koska pelästyy ihmisen "hyökkäystä", muttei se suinkaan ymmärrä miksi ihminen reagoi niin ja alkaa rauhoitella ihmistä, jonka ihminen taas tulkitsee niin, että koira muka katuu tekojaan.

10.01.2011 16.39
022695490_r
Mäntyharju
Bella kirjoitti:

Oikeastaan koskaan ei tule huudettua. Koira ihan selkeästi hämmentyy siitä aivan valtavasti ja yrittää rauhoitella minua ihmetellen outoa käytöstä ja mielentilaani. Pyrin pysymään itse rauhallisena jos meinaa hermo mennä (ja mieli tekisi huutaa) ja komentamaan koiraa mielummin päättäväisesti ja painokkaalla äänellä, ehkä normaalia kuuluvammin, mutten missään tapauksessa huutaen.

Olen törmännyt muutamaankin ihmiseen joka rupeaa huutamaan koiralleen sen tehtyä pahojaan esim kun se on ollut yksin kotona ja jopa raahaa koiran paikalle katsomaan tekosiaan. Tokihan koira tähän reagoi alistuvasti, koska pelästyy ihmisen "hyökkäystä", muttei se suinkaan ymmärrä miksi ihminen reagoi niin ja alkaa rauhoitella ihmistä, jonka ihminen taas tulkitsee niin, että koira muka katuu tekojaan.

Näimpä, kompsin.

Eipä mullakaan ole tullut huudettua sen enempää kuin mitä muutaman kerran tämän kolmen vuoden aikana, että ei kai kerran vuoteen lyhyt, vihainen karjaisu ole pahasta? Tuokin on aina ollut sellaisessa tilanteessa, että koira tietää mitä tehdä mutta ei tottele koska toinen asia on kiinnostavampi. Esim. Veljen kädessä oleva lumipallo tai vastaantuleva sauvakävelijä. Tuolloinkin olen sitten koiralle rauhallisesti tottelemisen jälkeen todennut että kaikki on hyvin. ^^

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti