Koirille huutaminen - Sivu 16 (Koirat > Koirien koulutus)

09.05.2014 21.32
unknown kirjoitti:

Minusta raivoa ei saa purkaa eläimeen, vaikka kuinka mieli tekisikin. En ole koskaan tykännyt, että niille huudetaan tai muuta vastaavaa. Se vain tuntuu itsestäni niin pahalta, ja varmasti tuntuu myös eläimestä. Eläin kun ei osaa huutaa, niin se ei pääse puolustautumaan ihmisen raivoa vastaan, vaan joutuu häntä koipien välissä miettimään, mitä on taas muka tullut tehtyä.

Näin:)

11.05.2014 11.59

Joskus hermot pettää ja tulee ärähdettyä, mutta mulla ei ole tapana karjua kurkkusuorana ja meuhkata sen pitempää. Paremmin saa kontaktia napakalla äänensävyllä, kun sillä kiihtyneellä huutamisella. Omat koirat ainakin välttää, jos on ihminen kovin kiihdyksissä ja meuhkaa minkä kerkeää. Mutta mun mielestä mielummin purkaa sen kiukun sanoina, kuin fyysisenä kurittamisena. Vaikka ei se koiralle jatkuva huutaminenkaan hyvä ole.

25.12.2014 13.38

Koiran kuulo on paljon paljon parempi kuin ihmisen, joten koiralle ei tarvitse huutaa että se kuulisi... Toinen asia onkin että haluaako se kuunnella? eipä koiraa varmaan kiinnostakaan kuunnella jos luoksetulosta (esimerkiksi) palkintona on huuto ja meuhkaus. Itsestä pitää tehdä koiralle kiinnostava laumanjohtaja, ei epäkiinnostava!

29.12.2014 21.07

Kyllä varmastikkin kaikki joskus ovat koiralleen huutaneet. Itsekkin myönnän että muutamia kertoja on tullu vähän huudettua Hemulle joka yleensä osaa käyttäytyä hihnassa hyvin ni alkaaki vetämään koko ajan eikä normaali "Ei" tai muu huomautus auta, mutta ikinä en sen pidemmälle mene missään nimessä. Mutta Hemu on kyllä niin kovapäinen että huuto ei onneksi sitä hetkauta. Debille en ole vielä tarvinut huutaa, ja yritän mahdollisimman pitkään olla huutamatta kun terriereiden jälkeen vähän herkempi rotu niin en usko että kestäis mun ärräpäitä.

Ja sillon yleensä karjahdan (en siis paasaa taikka huuda) jos koira o irti eikä millään suostu tulemaan luokse ni pieni karjahdus ja jalan polkasu ni saa yleensä nenän nousemaan eläintenjäljiltä.

Mutta en mä ala siitä huutamaan esim. jos koiralla on huonopäivä eikä vaikka osaa jotain ihan yksinkertaista temppua vaa alkaa pelleilemään ja tarjoamaan jotain aivan muuta. Pinna menee kyllä kireelle siinäkin jos nyt on väsynyt yms. mutta siinä vaiheessa en ikinä huuda vaan käännyn selkä koiraan päin ja lasken kymmeneen. Yleensä tämän jälkeen itsellä jo rennompi olo ja koirakin suoriintuu tempusta.

29.12.2014 21.47

Minä käytän kovia ääniä. Ja mielestäni siinä on myös vissi ero, huutaako pää punaisena puoli tuntia vai käyttääkö napakoita kovia ääniä. Ensimmäinen ei ole ok, jälkimmäinen auttaa hyvin monasti.

29.12.2014 22.51
022496976_r

Mä huudan koirille hyvin harvoin, tuskin koskaan. Ainoot tilanteet missä karjun niille on jos ne on toistensa/muiden koirien kurkussa kiinni tai lähtemässä kissan perään. Ääntä joskus korotan ja sanon napakemmin, jos ei meinaa käsky käydä. 

Mun mielestä siitä kovalla äänellä käskemisestä lähtee se "teho" pois, jos sitä käyttää liian usein. Enkä muutenkaan tykkää jos koirille huudetaan kokoajan.. Tosin en tykkää siitäkään, ettei niille koirille muka voisi sanoa vähän napakemmin jos ne ei tottele :D    (miten tuo lause kuulosti noin oudolle :o )

Vasta pari viikkoa sitten olin ratsastamassa kentällä, kun ohi kävelee kaksi nuorta naista ja 3 koiraa. Molemmat naiset karjuu kokoajan koirille, eikä missään vaiheessa sano normaalilla äänenvoimakkuudella/-sävyllä mitään. Yksi koirista kulki häntä koipien välissä, matalana, korvat luimussa, pelokkaana vilkuillen emäntäänsä :/  Ja siis se huuto kuului jo kaukaa ja paljon ennen kuin huomasivat mut.

Loved you yesterday, love you still, always have, always will.
09.01.2015 19.17
022643924_r
Kemi
Puolimieli kirjoitti:

Minä käytän kovia ääniä. Ja mielestäni siinä on myös vissi ero, huutaako pää punaisena puoli tuntia vai käyttääkö napakoita kovia ääniä. Ensimmäinen ei ole ok, jälkimmäinen auttaa hyvin monasti.

Tämä. 
Herder, heeler, biter, protector. And her dogs.
09.01.2016 00.57

En ole ikinä karjunut / huutanut koirilleni. Enkä siedä sellaista.

Vääntöä voi tulla harrastamaan tänne sannamindydonnajani@luukku.com

28.01.2016 19.55
000111969_r

Pakko sanoa, että en hyväksy tota mutta oon harrastanu itse samaa kun on hermo menny eli huutanu koiralle vähä mitä sylki suuhun tuo. Ei se silti tarkota, että koiran elämä ois pelkkää huutamista ja murhetta jos muutaman kerran pinna palaa.

Pyrin kyllä käyttäytymään asiallisesti koiraa kohti, eihän se sen vika ole. Mutta napakat käskyt tehoo paremmin ku hyssyttelyt.

26.03.2016 19.44
022675928_r
Pietarsaari

Välillä koira on ollut niin hankala, että on raivostuttanut niin hemmetisti. Mutta koskaan en ole saanut huudettua sille. Kouluttaessakin käskyt tulee lähes kuiskauksina ja kesti kauan jotta aloin saada "hyvä!" kehuun tarvittavaa innon ääntä. En vaan ole huutavaa raivarityyppiä.

Kun olin noin 10v ja asuin kerrostalossa seinänaapureilla oli 2 oman ikäluokkani tyttöä ja nuori kettuterrieri, jota ei varmaan ikinä ollut koulutettu, ainakaan niin, että oltaisiin tietty mitä oltiin tekemässä. Ne monet vuodet kun koira heillä asui se räkytti kimeällä äänellä joka päivä. Isännöitsijä ei mitään välittänyt kun koko talon annettiin muutenkin rapistua. Lapset kirkuivat koiran mukana "Paavo hilJAAAAAAAAAAAAAA!" ja eihän se mitään auttanut, koira villiintyi siitä vaan lisää.

27.03.2016 15.14
000092149_r

Mä korotan useasti ääntäni, jos koiralla tuntuu olevan korvat kadonneet ja noh, kun mulla menee hermot niin sen kyllä kuulee. Yleisesti ottaen musta tuntuu että omat koirat tottelee paremmin, kun korottaa ääntä :D

03.06.2016 12.34

Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö sinällään, että aika moni "koiralle huutamista" vastustavat eivät ole kohdanneet tai kouluttaneet kovakalloista koiraa (jos joku on, niin hienoa, peukut sille).

Kun mulla oli pelkkä paimen, sille ei tarvinnut kuin kuiskata, käsky meni perille. Ajattelin, että näinkö helppoa voi koiran omistaminen olla! Toimii edelleen kuin ajatuksen voimalla koko koira. Niitä harvoja kertoja, kun se tekee jotain väärin, toimii pelkkä hiljaisella äänellä sanottu matala "heeeei" ja tuima katse. Viesti menee saman tien perille ja se muistetaan pitkään.

Mutta sitten nämä laumanvartijat. Tottelee kyllä, mutta niille ei aina tehoakaan pelkkä matala sana. Joskus on pakko sanoa hyvinkin napakasti, jopa karjaista ja monesti fyysistäkin tuoda mukaan. Esim jos teen keittiössä ruokaani, koirat tulevat kärkkymään taakse. Paimen lähtee pelkällä sormien napsautuksella pois, laumikset saattavat möllöttää edelleen. Niille pitää sanoa napakammin, että "menkää nyt pois siitä" ja välillä vähän huitoa käsillä tai "potkia" jaloilla (ei siis osu koiraan, mutta kuitenkin). Tai jos ovat muuten tiellä tai ulkona näkevät jotain mielenkiintoista, paimenelle riittää pelkkä "kröhöm", laumiksille ei (aina).

Mä pidän sitä linjaa, että omia tunnekuohuja ei pureta koiriin. Valtaosin pystynkin niin tekemään, mulla on aika perhanan hyvä itsehillintä, jota tarvitsen työssänikin. Jos räjähdän koirille, niin se on sitten syystä, mutta eivät ne siitä pilalle mene.

Mulle on sinällään sama huudetaanko koiralle (riippuu koirasta) vai miten komento tapahtuu. Tärkeämpää on se, mistä koiraa komennetaan. Ihan sama vaikka koiraa toruu hennommin, jos se tapahtuu ristiriitaisessa tilanteessa, että ihminen ei ole ymmärtänyt tilannetta koiran kannalta tai koiralla ei ole edes mahdollisuutta osata/toimia oikein - silloin se hentokin toruminen on koiralle haitallista.

11.06.2016 23.09
022705349_r
Kuopio

Kyllä sitä jokaisella joskus menee hermo koiran käyttäytymiseen ja sille tulee korotettua ääntä ja kutsuttua vaikka millasilla nimikkeillä (vitun paska, kusipää, saatanan rakki...)

Mulla on ihan saatanan kovapäinen koira jonka kanssa tein monta vuota työtä että sain sen ohittamaan muut koirat hilja...sitten tämä monen vuoden työ meni hukkaan yhden ja ainoan naapurin paskasti koulutetun sakemannin takia joka oven välistä sinkos rähisten melkeen päälle..tuo koira ei oo omistajillaan hallussa, se alkaa vetämään toisia kohti ja räyhäämään kaikille koirille jotka sen ohi menee..ja mitä tekee omistajat? - tupakka huulessa vaan kävelevät eikä välitä koiran käytöksestä paskan vittuakaan...että kyllä..mulla on hermot kireenä

voin sanoa että aivan vitukseen menee nykyään hermot tuon koiran kanssa. Se vänkkää ja vänkkää väkisin sitä helkkarin murinaa, kurinaa ja räkytystä. Jos sä kiellät - se jatkaa vaan kovempaa. Sen räkytyksen saa katkastua joskus silleen että sille koiralle ihan oikeasti karjasee voimasanojen kera. ja kyllä, teen tätä tuolla lenkeillä, jos ei muuten pidä turpaasa kiinni..

Muokattu viimeksi: 11.06.16 23.11
''Even the tiniest poodle or chihuahua is still Wolf at heart'' <3

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti