Koirille huutaminen - Sivu 8 (Koirat > Koirien koulutus)

22.01.2010 03.38
022597842_r
Helsinki

Antaakohan Petsie enää kauaa mun edes vastata näihin triideihin, kun tarinoin aina novelleja aiheesta. Enivei.

Rico kirjoitti:
Jos miulla sattuu olemaan huono päivä, johtupa paha tuuli mistä hyvänsä, tahi että on menny KAIKKI päin per... seiniä, ja jos koira siinä jaloissa vouhottaa ja on koko ajan tiellä, niin en VARMASTI kumarru sitä pusuttamaan tai taputtamaan, vaan karjaisen jotakin "ja mene siekin siitä johonkin muualle vouhottamaan, että täällä mahtuu ees kulkemaan!"
En mäkään mussuta ja pussuta koiriani 24/7. Jos ne on tiellä, ne saa tiukan väistä-käskyn, jos en halua niitä luokseni, käsken ne pois ja niin pois päin. En vaan koe siinä tilanteessa mitenkään tarpeelliseksi korottaa ääntä, koirilla kun on varsin hyvä kuulo muutenkin, tai lässyttää mitään ylimääräistä, mitä koira ei ymmärrä kuitenkaan.

Rico kirjoitti:
Mie nyt vaan oon tämmönen, ei sille kukaan mitään maha
Täällä on täysi olemisen vapaus ja mielipiteitään ja omia tapojaan saa tuoda vapaasti ilmi. Niin kauan kuin koiraa ei vahingoiteta, niin kukapas sitä on mihinkään suuntaan tuomitsemaan. Itsekin haluan tuoda (edelleen) vain esille sen, miten itse toimin ja miksi teen niin.

Rico kirjoitti:
onko meidän koira idiootti, kun se EI syö pöydälle jätettyjä viinereitä/leipiä/keksejä/ruokia? Miks söis, koska koiralla ei ole lupaa pöydiltä ottaa yhtään mitään.
Rico kirjoitti:
Kyllä meillä jätetään ihan esim. ruokatarvikkeita pöydille, koska siellähän niiden paikka on. Ei Rico niihin koske, vaikka yltäisi hyppimättä pöydältä ottaa
Suunnilleen samoin meillä: ruokaa on pöydällä aina, eikä koirat sitä sieltä syö. Tämä taito on opetettu huutamatta, kieltämättä, torumatta tai painostamatta ja sitä pidetään yllä samoin. Muilta osin tämä asia käsiteltiin jo.

Rico kirjoitti:
Ei meillä vaan mennä sen mukaan että KOIRA sitä ja KOIRA tätä...
Meillä tyydytetään koirien tarpeet mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman hyvin. Ja miulle koiran(kin) onnellisuus on itseisarvo. Koirat ei oo koko elämä, mutta tekee elämästä kokonaisen jne.

Rico kirjoitti:
No en tiiä, miun mielestä tuo siun vastaukses meni niin jeesustelun puolelle ku mennä vaan voi
Okei, ole sinä sellainen, me ollaan tällaisia.
Tässä kohdin vastasit jo omaan väitteeseesi: en pyri jeesustelemaan, vaan olemaan mukava ihminen läheisilleni ja kertomaan, miten ja miksi sitä teen.

Rico kirjoitti:
Ei kaikkien tarvii olla rauhaarakastavia viilipyttyjä, jotka ei hermostu mistään eikä korota koskaan ääntään.
Minun mielestäni semmosena hippinä oleminen olis sangen tylsää
Tylsyydestä en tiedä, koska en oo kokeillut. Myöskin mä hermostun, mutten näe, että äänen korottaminen sellaisessa tilanteessa saa sanomaa yhtään sen enempää perille. Ja ei, kaikkien ei tarvitse olla viilipyttyjä, kuten ei tarvitse olla muutenkaan samanlainen kuin muut tai toimia kuten muut. Erilaisia ihmisiä ja näkökantoja tarvitaan, ja siksi niitä on myös hyvä kertoa muille. Muut osaavat antaa kriittistä palautetta, josta on hyvä oppia, ja vaihtoehtoja, jotka voi soveltaa tai olla soveltamatta omaan elämäänsä. Miten voisi edes tietää tekevänsä oikein, jos ei tiedä, mitä kaikkia vaihtoehtoja on olemassa?

Rico kirjoitti:
On paljon mukavampi menettää välillä hermonsa ihan kunnolla, kunhan ei tahallisesti satuta tuolloin ketään MILLÄÄN tavoin, ei ihmistä eikä koiraa.
Tässä olen ihan samaa mieltä. Mulle se "välillä" on aika harvoin, mutta ymmärrän myös ihmisiä, joilla ei ole. Ja toisaalta ihmisissä on eroa myös siinä, miten hermojen menettäminen ilmenee; toiset karjuvat keuhkonsa pihalle, toiset poistuvat paikalta tai mököttävät, jotkut rationalisoivat asiat järjestykseen ja jatkavat elämää. Yritän itse kuulua jälkimmäiseen kastiin, vaikka käytän kaikkia keinoja tarvittaessa hyväkseni.

Koirien kanssa käy monesti niin, että itseään oppii hillitsemään, kun koira siihen pakottaa. Herkät koirat voivat mennä karjumisesta täysin lukkoon, jolloin omistajan on vain pystyttävä hillitsemään itsensä. Tarpeeksi kiinnostumaton koira voi antaa omistajan räyhän mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jolloin omistajan on vain saatava muutettua viestinsä sellaiseen muotoon, että koira kannattaa kuunnella sitä. Tarpeeksi aggressiota osoittava koira voi pahimmillaan käyttää taipumustaan ihmiseen, mikäli sitä ei kohtelutapa miellytä. Myös kaikissa näissä tilanteissa koiralle tulee voida kommunikoida rakentavasti ja pitää se hallinnassa.

Rico kirjoitti:
Vaikka mie räjähtelen ja räiskähtelen, karjun ja kailottelen, tunnen olevani aidosti hyvinvoiva (hahaa, mainitsimpas siitä vielä) ja aika lupsakkana se tuo Ricokin makailee tuossa selän takana, ja lätskyttää häntää lattiaan joka kerran kun käännyn siihen kahtomaan, ja jaksaa luoda lempeitä katseitaan, kuten miekin siihen.
Erittäin hyvä, jos voitte molemmat hyvin. Siitä voi jo olla aidosti iloinen. Mä toimin näin, koska olen tekemisissä koirien kanssa, jotka eivät voisi hyvin, jos korottaisin niille ääntäni. Kysymys on siis alunperin ollut ympäristön muodostamasta pakosta, josta sittemmin on tullut täysin oma valinta. Kuten Vinha tuolla aiemmin juuri sanoi, samantyyliset koira-omistaja-parit sopivat parhaiten yhteen. Henk. koht. haluan koirankouluttajana pärjätä kaikenlaisten koirien kanssa ja löytää siihen keinot. Helpointa on, kun tietää jo ennalta toimintamallit, jotka lähes poikkeuksetta toimivat koiralle kuin koiralle.

Rico kirjoitti:
ajoittainen koiralle karjahteleminen ei varsinaisesti tarkoita, että kohtelisi koiraa "miten tahansa"
En ole väittänytkään niin.

Rico kirjoitti:
0Missasit ilmeisesti pointin. Tarkoitukseni oli juurikin kertoa, että juurikin se, että olen herkistänyt kommunikaationi koiran suuntaan on myös herkistänyt koirani oikeasti kuuntelemaan ja tulkitsemaan minua paljon paremmin kuin normaalisti. Siis kun en käytä isoja eleitä tai isoa ääntä, koirat ovat alkaneet ottaa tarvitsemansa informaation pienemmistä ja pienemmistä teoistani ja sanoistani. Niinpä koira, joka ennen olisi yhtälailla nauranut huokauksilleni (tai no, ei olisi huomannut sellaista lainkaan), reagoi siihen nyt.

Rico kirjoitti:
1Aika samantekevää, haluaako sanoa kouluttavansa asioita sallituiksi ja kielletyiksi, koira toimii yksinkertaisesti sen mukaan, mikä sille on kannattavaa. Siksi puhun mielummin kannattavista ja kannattamattomista asioista, vaikka koira nyt ei tietenkään käytä asiasta hassuja termejä tai edes mieti tekevänsä näin tai noin. Omistajan tehdessä asioita kielletyksi, hän käytännössä pyrkii tekemään asiasta kannattamattoman koiralle tavalla tai toisella. Sallitut ja toivotut asiat vastaavasti pyritään saamaan koiralle kannattaviksi, jolloin niiden esiintyvyys lisääntyy.

Rico kirjoitti:
2En mä ainakaan edes alunperin haluaisi saada ystäviä, jotka suhtautuvat muhun aggressiivisesti, tai pitäisi sellaisia ihmisiä pitemmän päälle ystävinäni. Sama pätien parempaan puoliskoon tai kehen tahansa elämässäni olevaan ihmiseen. Se, että jo olemassaolevat ystävät ja puolisot hyväksyvät ihmisen sellaisena kuin hän on, on tietysti suht välttämätöntä. Ero vain onkin siinä, että ihmisen tulee perusluonteestaan huolimatta kyetä itsehillintään, hyviin käytöstapoihin ja kohteliaisuuteen. Edelleenkään omana itsenä olo ei ole yhtä kuin, että toisia ihmisiä voi kohdella huonosti tai epäkunnioittavasti.

Toki asiaan vaikuttaa sekin, että ihmiset hakeutuvat kaltaistensa seuraan, jolloin hymistelijät voivat hymistellä keskenään ja räiskähtelijät räiskähdellä. Ja kaikki ovat onnellisia.

Muokattu viimeksi: 22.01.10 18.13
http://jillan.blogspot.com
22.01.2010 07.40
000042628_r
Kyllä, meillä ääntä käytetään.
22.01.2010 10.43
Jilla kirjoitti:

Tämä taito on opetettu huutamatta, kieltämättä, torumatta tai painostamatta ja sitä pidetään yllä samoin. Muilta osin tämä asia käsiteltiin jo.

---

jotkut ratialisoivat asiat järjestykseen ja jatkavat elämää. Yritän itse kuulua jälkimmäiseen kastiin, vaikka käytän kaikkia keinoja tarvittaessa hyväkseni.

---

Niinpä koira, joka ennen olisi yhtälailla nauranut huokauksilleni (tai no, ei olisi huomannut sellaista lainkaan), reagoi siihen nyt.

---

Aika samantekevää, haluaako sanoa kouluttavansa asioita sallituiksi ja kielletyiksi, koira toimii yksinkertaisesti sen mukaan, mikä sille on kannattavaa. Siksi puhun mielummin kannattavista ja kannattamattomista asioista, vaikka koira nyt ei tietenkään käytä asiasta hassuja termejä tai edes mieti tekevänsä näin tai noin. Omistajan tehdessä asioita kielletyksi, hän käytännössä pyrkii tekemään asiasta kannattamattoman koiralle tavalla tai toisella. Sallitut ja toivotut asiat vastaavasti pyritään saamaan koiralle kannattaviksi, jolloin niiden esiintyvyys lisääntyy.

- joo, teillä opetetaan huutamatta ja karjumatta. Missä vaiheessa minä sanoin kouluttavani koiraani karjumalla?

- sanaa "ratialisoida" ei ole olemassakaan. Mitä siis sanoin yrityksestä käyttää hienoja sanoja, jos niitä ei edes hallitse

- edelleenkin, tule vain huokailemaan meidän sakemannille, se nauraa edelleenkin sinulle päin naamaa. Se on kuule yksinkertaisesti niin, että niille "herkille" koirille saat supatella ihan rauhassa, vaan tämmöset jästipäät ei reagoi kuiskutteluusi millään tavalla, kun sille päälle sattuvat. Minä tunnen siis koirani parhaiten. Herkillä koirilla ja kovemmilla koirilla on siis eronsa. Älä ihmeessä???

- ja TAAS jauhat tuosta kannattavuudesta ja kannattamattomuudesta (aargh) ja epäilen suuresti, että olet juuri lukenut jonkin koirankoulutusoppaan, ja lähestulkoon kompsit sieltä noita kommenttejasi. Tokihan minä tuosta kannattavuudesta tiedän. Olen minäkin ne oppaat aikoinani lukenut Siitä nähden meillä koira tottelee, kannattipa se sitä tai oli kannattamatta.

Minkä IHMEEN takia sinun on sitten selitettävä joka asia juurta jaksain, jos itsekin valittelet vastaustesi pituutta? Jos esim. jätät joka toisen "kannattamattomuutta" sanan pois, vastauksesi lyhenevät puoleen

"Omistajan tehdessä asioita kielletyksi, hän käytännössä pyrkii tekemään asiasta kannattamattoman koiralle tavalla tai toisella"

No ei meillä ainakaan. Jos päätän että jokin asia on koiralta kielletty, minä yksinkertasesti kiellän sitä. En ala miettiä että hmmm. oih, kuinka ma tekisin tästä armaalle koiralleni kannattamattomattomattoman...? ja pohdi sitä pääkallo kourassani uljaan miettelijään näköisenä.

Koira tottelee, koska se on pennusta saakka oppinut sen ehdottoman tosiseikan, että mikä on kiellettyä, on AINA kiellettyä ja mikä sallittua, on AINA sallittua.

Se on joko tai.

Kannattamattomuudella ei ole siinä asiassa jalan sijaa.

Enkä jaksa jauhaa tästä enää kanssasi, en tosielämässänikään vaivautuisi edes keskustelemaan kaltaisesi ihmisen kanssa, koska näkemyksemme eroavat niin huimasti, että joutuisin urakalla kaivamaan sitä viilipyttymäisyyttä oman itseni perukoilta, etten vetäisi sinua päin näköä

Mutta äiti opetti, että kaikista ei tarvitse tykätä, mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen

Muokattu viimeksi: 22.01.10 10.47
22.01.2010 10.54
^ olen kutakuinkin samaa mieltä. Kovapäisen koiran edessä ei kannata ruveta nynnyilemään, ottaa helposti vain ohjakset tassuihinsa. Kouluttaa koiraa tosiaan sen luonteen mukaan säilyttäen kuitenkin sen johdonmukaisuuden.
22.01.2010 11.15
Pilvi kirjoitti:
^ olen kutakuinkin samaa mieltä. Kovapäisen koiran edessä ei kannata ruveta nynnyilemään, ottaa helposti vain ohjakset tassuihinsa. Kouluttaa koiraa tosiaan sen luonteen mukaan säilyttäen kuitenkin sen johdonmukaisuuden.

Aivan totta. Koska sehän nyt on selvää, että ne koulutustavat PAKOSTI vaihtelee sen mukaan, minkä rotuinen/luonteinen koira on kyseessä

Esim. miun lapsuudenkodissa olevalle leonbergiurokselle jos korotat ääntäsi, se menee ihan häkellyksiin, eikä tiedä MITÄ sen pitäisi tehdä. Raukkaparka. Leonbergit kun vaativat sen lempeän kasvatuksen/koulutuksen

Mutta siinä missä leonbergit tottelevat mitä lempeämmin niitä käskytät, kyllä siinä tämmönen saksanpaimenkoira ja vieläpä murkkuikäinen tukehtuu nauruun, jos sen eteen menet lepsuilemaan ja siltä jotakin PYYTÄMÄÄN

Ei se silti tarkoita, että meilläkin koiralle karjutaan naama punasena sen 24/7.

Ehei toki, ei pistetä edes kova kovaa vastaan, koska meijän koiralla ei ylipäätään ole lupaa hyppiä silmille

Äänenpainoa ja voimakkuutta joutuu silti käyttämään ajoittain, ja joskus kun sille päälle joko minä tahi koira satutaan, niin usein.

Ei tuo ole vielä kovinkaan verisesti sielultaan loukkaantunut.

Jos Rico välillä onkin pässinpää, mitä siitä? Äiti on vielä pässinpäisempi, että vaatii ehdotonta tottelua vaikkakin joutuisi hieman karjahtamaankin

24.01.2010 13.57
020038311_r
Akaa
Onko mitään järkeä huutaa koiralle kun se pudottaa riman (Agilityreeneissä)? Perjantaina kun olin Röllin kanssa reenailemassa, Viereisessä kehässä joku harjoitteli koiransa kanssa Hyppyjä ja kun koira pudotti viimeisen hypyn riman, omistaja alkoi karjua koirallensa "MITÄ SÄÄ RIMOJA PUDOTTELET?!? TÄÄ PELI EI VETELE!!!" Tuon jälkeen koira kulki korvat luimussa ja häntä koipien välissä :( Sit omistaja otti kovin ottein koirastansa kiinni ja pakotti sen hyppäämään taas hyppyjä, jälleen alkoi huuto kun rima putosi -.-' Koira näytti 1-2 vuotiaalta suomenlapinkoiralta
24.01.2010 14.16
022136562_r
Kemi
Rölli kirjoitti:
Onko mitään järkeä huutaa koiralle kun se pudottaa riman (Agilityreeneissä)? Perjantaina kun olin Röllin kanssa reenailemassa, Viereisessä kehässä joku harjoitteli koiransa kanssa Hyppyjä ja kun koira pudotti viimeisen hypyn riman, omistaja alkoi karjua koirallensa "MITÄ SÄÄ RIMOJA PUDOTTELET?!? TÄÄ PELI EI VETELE!!!" Tuon jälkeen koira kulki korvat luimussa ja häntä koipien välissä :( Sit omistaja otti kovin ottein koirastansa kiinni ja pakotti sen hyppäämään taas hyppyjä, jälleen alkoi huuto kun rima putosi -.-' Koira näytti 1-2 vuotiaalta suomenlapinkoiralta

Koira ei kohta tee mitään mitä omistaja pyytää. Tuossa kyllä on menossa koiran ja omistajan suhde kyllä niin lahjakkaasti päin metsää että huh huh...

Sääli koiraa kohtaan, kun omistaja menettään malttinsa ihan turhasta.

Huuto ei auta tuollaisessa tilanteessa yhtikäs mitään, päin vastoin. Jatkuva huutaminen ja räyhääminen sekä koiraan käsiksi käyminen voi tuossa tilanteessa saada sen aikaan että koira alkaa pelätä hyppäämistä eikä se ole sille mielekästä. Koira ei hyppää tai rupeaa muuten purnaamaan vastaan.

Itse en ole Roopelle sen suuremmin ääntäni korottanut ( miksi pitäisi, koska se menee sinne kalloon koiralle huutamattakin ), jos ei usko parilla sanomisella olen tehnyt niin että laskeudun samalle tasolle koiran kanssa. Otan kuonosta hellästi kiinni ( kuitenkin niin että ote pysyy ) ja sanon matalalla ( vihaisen sävyisellä ) äänellä EI. Yleensä tämä on tehonnut ja Roope uskonut.

Se joka menettää malttinsa säännöllisesti ( kuten täällä osan tekstistä olen saanut kuvan ) saisi miettiä pari kertaa itsekkin että miksi koiralle pitää huutaa, koira ei ymmärrä kieltämme ja se turha ( Senkin kapinen rakki nyt se turpa kiinni!!! ) huuto ei autayhtään asiaan.

Tietysti jokainen saa menettää malttinsa, mutta senkin voi tehdä huutamatta koiralle ( voimakkaampi Tänne, Luokse, Istu tms. ei voida rinnastaa SUORANAISEEN huutoon ja karjumiseen ).
Koiran vika se ei ole jos se ei tajua mitä häneltä pyydetään tai jos omistajan käskyt ovat epäselviä.

Muokattu viimeksi: 24.01.10 14.20
15.02.2010 14.57
020168428_r
Jyväskylä

Koira ei ansaitse, että sille huudetaan. On ihmisen omasta itsehillinnästä ja toiminnantasosta kiinni se että hän osaa käyttäytyä hyvin koiransa seurassa. Koira myös ymmärtää huutamisen merkityksen ja siitä tulee sille huonoa oloa.

Mikä tahansa koira kyllä tekee mitä pyydetään ilman huutamistakin, ellei sitä esimerkiksi opeteta, että vain kun omistaja huutaa niin se on tosissaan tai vain kun omistaja huutaa, niin sitä kannattaa kuunnella ym.

Pitää olla johdonmukainen. Ihmisten ei tarvitse huutaa koirille

"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
15.02.2010 15.09
Vinka kirjoitti:

mulle ainakin omat koirat on parastaikinä ihan joka ikinen päivä. Ja siks en pura kiukkuani koskaan niihin, oli kiukun lähde ne tai joku muu asia.

Tulet töistä/koulusta kotiin väsyneenä, päätäkin ehkä särkee ja olet pahalla päällä. Oven avattuasi on vastassa rasittavasti poukkoileva nelijalkainen ad/hd tapaus, jolle annat komennon "väistä!" "Ei hypi!" "Rauha!" tms. Koira menee kauemmaksi ja kun pääset keittiöön huomaat, että itsellesi varaamat viinerit ovat mystisesti kadonneet, pussi on vain lattialla. Lähdet ulos ja koira vetää innoissaan hajujen perässä. Komennat ja se auttaakin hetkeksi. Mutta taas lähdetään hinaamaan. Lopulta pääset kotiin ja rojahdat sänkyyn, mutta ilma pakenee keuhkoistasi kun koira hyppää päällesi.

Ja taputtaisit koiraa hymyillen pään päälle? ;)

Vinka on mulle kaikki kaikessa. Niin on myös kaverit ja perhe, joille raivoan. Miksi en siis koiralle? Ei se siihen kuole, ja meillä ainakin tuo tietää, milloin mamma on oikeasti niin bitch, että parempi pysytellä kunnon koirana.

niin totta!

btw. eikä tuohon pahalla päällä olemiseen auta se että huudan himalle, hima on älypehmee elukka ja ottaa nokkiinsa ja siinä sit ollaan ku sitä pitäs alkaa maanitella luo jos huomaa että esim. toinen koira menee ohi ja silloinhan se ei varmasti tottele ei-käskyä jos on sille juuri karjaissut

Muokattu viimeksi: 15.02.10 15.14
15.02.2010 15.09
Pipsa kirjoitti:

Koira ei ansaitse, että sille huudetaan. On ihmisen omasta itsehillinnästä ja toiminnantasosta kiinni se että hän osaa käyttäytyä hyvin koiransa seurassa. Koira myös ymmärtää huutamisen merkityksen ja siitä tulee sille huonoa oloa.

Mikä tahansa koira kyllä tekee mitä pyydetään ilman huutamistakin, ellei sitä esimerkiksi opeteta, että vain kun omistaja huutaa niin se on tosissaan tai vain kun omistaja huutaa, niin sitä kannattaa kuunnella ym.

Pitää olla johdonmukainen. Ihmisten ei tarvitse huutaa koirille

juuri näin

15.02.2010 15.12
021573213_r
Rovaniemi

Huutaminen ei auta mitään.

Pelkkä päättäväinen äänensävy ja normaali ääni riittää. Ja koiraan ei saisi ikinä purkaa kiukkuaan. Niinkuin täällä ollaan jo mainittu.

Anna sille sydämesi, niin se antaa sinulle omansa.
15.02.2010 15.26

Moni tekee myös sen virheen, että kun koira haukkuu, ihminen komentaa sitä ensin normaalilla äänellä, ja kun koira ei käskyä usko, ihminen korottaa ääntään ja huutaa "nyt hiljaa siinä, etkö usko?!"

Ja mitä siitä seuraa?

Koira haukkuu kahta kauheammin, ja vieläpä ihmisen harmiksi innoissaan, kun sai laumanjohtajan yltymään haukkuunsa.

Koska näinhän se koira sen ymmärtää. Koirilla kun on tapana muodostaa haukkuketjuja, kun yksi aloittaa haukkumisen, lähitienoon koirat yhtyvät siihen.

Mikäs sen mukavampaa, kuin saada oman laumansa jäsen yhtymään kuoroon? :)

15.02.2010 15.36
Rico kirjoitti:
[

-edelleenkin, tule vain huokailemaan meidän sakemannille, se nauraa edelleenkin sinulle päin naamaa. Se on kuule yksinkertaisesti niin, että niille "herkille" koirille saat supatella ihan rauhassa, vaan tämmöset jästipäät ei reagoi kuiskutteluusi millään tavalla, kun sille päälle sattuvat. Minä tunnen siis koirani parhaiten. Herkillä koirilla ja kovemmilla koirilla on siis eronsa. Älä ihmeessä???

Jep kompsitaan tätä... meillä on selkeä ero mikä on riittävä painotus asioista xenalle ja bertalle. Bertta herkempänä luonteena uskoo viimeistään kolmannesta tiukasta kehotuksesta ilman että ärräpäät lentää kun taas xena matami meiningeissään tarvitsee tiukan murahduksen ja poskesta kiinni nappaamisen. Ja kyllä mä murahtelen herkemmin jos muut huolet painaa päätä.

Niinku tossa Manta mainitsi niin päättäväisellä äänensävyllä pääsee pitkälle ja huutamisella ei saavuta mitään. Se että lepertelisin koirilleni sais aikaan kaks emäntäänsä kunnioittamatonta kauhu kakaraa. Monet kerrat olen yrittäny kuiskaamis komentoja silloin kun xena on vastaanottavassa mielentilassa ja ei kertaakaan ole toiminut...

15.02.2010 15.44

Jeps, kyllä se niin vain on...!

Mie olen saanu kyllä Ricon huomion ihan kiitettävästi ihteeni jopa kuiskaamalla, MUTTA sillon ku koira on täysin minuun keskittyny ja hyvin reilassa.

Jos yritän samaa ku tuntuu että jokaikinen muumi on laaksosta kadonnu ja Rico vaan hökeltää ja yrittää pistää ranttaliks, ni eihän siitä tule hölkäsen pölähystäkään

Empä usko että Rico makais nytkään tuossa selän takana tyynen levollisessa unessaan, jos sitä olis pienestä asti koulutettu lepertelemällä ja siltä asioita pyytämällä.

Eiköhän tuo olis jo raivannu tiensä lukitusta ulko-ovesta pihalle, ja pilkkonu postia hakevan naapurinmummon kaikkine pyöräpotkureineen...

15.02.2010 15.56
020601222_r

Mä voin myöntää , että korotan ääntä, ja mielestäni siinä ei ole mitään vikaa. Ihmisillekkin huudetaan. Jos koira tekee väärin niin en varmaan huuda, mutta korotan äänen sävyäni ihan huomattavasti.

Jos en korota ääntä niin otan niskakarvoista, ja selitän , että nyt teki väärin. Tämä on se tapa jolla yleensä saan koiran ymmärtämään väärin tehdyt asiat. Meille huutaminen ei oikein tepsi, enkä yleensä jaksa huutaa. Tämä kakkos tapa meillä käytössä. Onneksi tätä ei tarvitse käyttää kuin tosi harvoin.

www.noorakultsu.blogspot.com
15.02.2010 16.11

Korotan ääntä silloin, kun koira ei tottele :)

17.02.2010 19.54
000037438_r

Joudun korottamaan ääntä välillä aika reilustikkin, enkä näe sitä mitenkään huonona kohteluna tai vääränä. En tietenkään semmosesta huuda jos ei koira tajua jotain asiaa tai muutenkaan jos se edes yrittää tehdä jotain. Miskalla on niiin vahva riistavietti että harvoin siihen mikään komennus auttaa, paitsi jos ehtii ite huomata pupun ennen koiraa. Sillonki saa kyllä käyttää ääntä että jätkä tottelee :D Semmosissa tilanteissa myös korotan ääntä jos koirat on tekemässä jotain mitä ne tietää kielletyksi. Esim. Miskalla karkaaminen, jos se on pihalta lähössä liian innokkaasti mettään nii eka karjasen niin lujaa ku lähtee miskan nimee, et se kuuntelis, sitte käsken normaaliäänellä takas. Toimii hyvin näin, koska jos normiäänellä huutelen pihalla saan kyllä huudella vaikka seuraavaan aamuun että jätkä tulis takas :D Konnalle harvemmin joutuu ees pahemmin ääntä korottaan, on sen verran tottelevaisempi.. tai ainakin se osaa hyvin jekuttaa mua ettei joudu semmoseen tilanteeseen et sille pitäis huutaa :D

Oman turhautumisen takia koirillensa huutavia omistajia näkee ihan liikaa, semmosta en hyväksy.

17.02.2010 20.03
021714062_r
Hämeenlinna
Ikinä en ole huutanut enkä aio huutaa koiralle, korkeintaan korotan ääntä. Mielestäni koira ei ansaitse että sille huudetaan.
Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
17.02.2010 20.12
021665746_r
Oulunsalo
* Kiri kirjoitti:
Ikinä en ole huutanut enkä aio huutaa koiralle, korkeintaan korotan ääntä. Mielestäni koira ei ansaitse että sille huudetaan.

Ei niin, paitsi silloin kun se on sen ansainnut :--D Mitään pitkää karjuntasaarnaa tai mitää huutoa mitäootnoinidioottipiskimiksetnytvainosaahyppiätasajalkaavaikkatunninolensuaopettanu!! ei ansaitse kukaan koira, mut yks karjasu saattaa joskus olla paikallaan.

17.02.2010 20.18

Mä en huuda koiralle ikinä virheistä, ja muutenkin yritän koulutuksen yhteydessä välttää liian korkeaa äänensävyä, ja luoda koiralle mielummin tilanteesta niitä positiivisia tuntemuksia. Lora reagoi liian tiukkaan äänensävyyn vikinällä, liika komentelu aiheuttaa koiralle turhia paineita ja se rupeaa välttelemään katsetta jne. Lora tottelee yleensä normaali äänensävyllä, joten mitäpä siinä turhia kiljumaan. Välillä kuitenkin tulee niitä normaalista poikkeavia tilanteita, jossa koira on sen verran kaukana että on pakko huutaa. Kun Lora on lähietäisyydellä ja ainakin osittain kuulolla, käytän normaali äänensävyä, tietenkin jos käsky ei tunnu korvia tavoittavan, korotan ääntäni.

17.02.2010 20.22

pari sivua taaksepäin oli se Ninjan teksti, jota komppailen. ihan inhimillistä, että joskus menee hermo ja ääni korottuu. koulutustilanteissa en huuda, ei mitään hyötyä.

17.02.2010 20.23
Nemo kirjoitti:

pari sivua taaksepäin oli se Ninjan teksti, jota komppailen. ihan inhimillistä, että joskus menee hermo ja ääni korottuu. koulutustilanteissa en huuda, ei mitään hyötyä.

Näimpä juuri.
17.02.2010 21.57
Rico kirjoitti:

"Omistajan tehdessä asioita kielletyksi, hän käytännössä pyrkii tekemään asiasta kannattamattoman koiralle tavalla tai toisella"

No ei meillä ainakaan. Jos päätän että jokin asia on koiralta kielletty, minä yksinkertasesti kiellän sitä. En ala miettiä että hmmm. oih, kuinka ma tekisin tästä armaalle koiralleni kannattamattomattomattoman...? ja pohdi sitä pääkallo kourassani uljaan miettelijään näköisenä.

Ymmärsitkö täysin mitä Jilla kirjoitti? Jos opetat koirallesi uutta asiaa ja palkkaat sitä nameilla/kehuilla, onhan se tietenkin koiralle kannattavaa koska siitä saa ruokaa/niitä kehuja. Kun taas kiellät, siitä ei seuraa koiralle mitään positiivistä, ei se ole yhtään kannattavaa. Ei siinä tarvitse päätään puhki miettiä, miten teet asiasta kannattavan tai kannattamattoman.

Muokattu viimeksi: 17.02.10 21.58
18.02.2010 16.36
Rico kirjoitti:

Moni tekee myös sen virheen, että kun koira haukkuu, ihminen komentaa sitä ensin normaalilla äänellä, ja kun koira ei käskyä usko, ihminen korottaa ääntään ja huutaa "nyt hiljaa siinä, etkö usko?!"

Ja mitä siitä seuraa?

Koira haukkuu kahta kauheammin, ja vieläpä ihmisen harmiksi innoissaan, kun sai laumanjohtajan yltymään haukkuunsa.

Koska näinhän se koira sen ymmärtää. Koirilla kun on tapana muodostaa haukkuketjuja, kun yksi aloittaa haukkumisen, lähitienoon koirat yhtyvät siihen.

Meillä kylläkin kun haukkuminen menee överiksi, niin kyllä Aatu hiljenee, kun sille huuta että "Aatu, nyt hiljaa" Tai jos ollaan sisällä, niin ihan ikkunaan koputus riittää.

18.02.2010 17.09
Misty kirjoitti:
Rico kirjoitti:

Ymmärsitkö täysin mitä Jilla kirjoitti? Jos opetat koirallesi uutta asiaa ja palkkaat sitä nameilla/kehuilla, onhan se tietenkin koiralle kannattavaa koska siitä saa ruokaa/niitä kehuja. Kun taas kiellät, siitä ei seuraa koiralle mitään positiivistä, ei se ole yhtään kannattavaa. Ei siinä tarvitse päätään puhki miettiä, miten teet asiasta kannattavan tai kannattamattoman.

Et taida huumoria ymmärtää?

18.02.2010 17.10
Aatu kirjoitti:
Rico kirjoitti:

Ja mitä siitä seuraa?

Meillä kylläkin kun haukkuminen menee överiksi, niin kyllä Aatu hiljenee, kun sille huuta että "Aatu, nyt hiljaa" Tai jos ollaan sisällä, niin ihan ikkunaan koputus riittää.

No ikkunaan koputus riittää meilläkin moneenkin erilaiseen kiellettyyn tekemiseen, mutta esim. jos koira haukkuu ja koputat ikkunaan, ei se koira tietenkään sitä ikkunaan koputtamista miellä haukkumiseksi, eli että sinä koiran mielestä olisit yltynyt haukkumaan koiran mukana :)

Monet koirat ottaa sen ihmisen "nyt turpa kiinni etkö kuule?!" mukana haukkumisena, ei tietenkään kaikki...

18.02.2010 17.20
Mulle on jäänyt huono tapa tosta koiralle huutamisesta. Olavi on muutenkin huono kuuntelemaan (ellei mulla ole namia kädessä), ja multa palaa usein pinnat sen kanssa ollessa. Huonoa tapaani yritän karsia sillä, että kun pinnat alkaa palaa, laitan koiran, suljen silmät ja lasken hitaasti kymmeneen. Pari hengitystä lisäksi ja sitten menoksi. Huonoja tapoja on vaikea karsia, mutta se on mahdollista.
Muokattu viimeksi: 18.02.10 17.21
18.02.2010 17.29
Olavi kirjoitti:
Mulle on jäänyt huono tapa tosta koiralle huutamisesta. Olavi on muutenkin huono kuuntelemaan (ellei mulla ole namia kädessä), ja multa palaa usein pinnat sen kanssa ollessa. Huonoa tapaani yritän karsia sillä, että kun pinnat alkaa palaa, laitan koiran, suljen silmät ja lasken hitaasti kymmeneen. Pari hengitystä lisäksi ja sitten menoksi. Huonoja tapoja on vaikea karsia, mutta se on mahdollista.

Sama vika rahikaisella... :/

15.07.2010 08.56
020673422_r
Tuusula
Mut hei ,esimerkiks toi haukkuminen mites sen sitte estää jos ei huutamalla? ja mä ainakin huudan useesti mun koiralle jos se ei usko(ja jos se tietää varsin hyvin mitä pitää tehä esim lenkillä vetä minen jos se ei usko ku kerran tai kaks sanonon rauhallisesti niin panen sen uskomaan vaikka sitten huutamalla) silloin se ainaki ymmärtää! mä en ainakaan rupee olemaan mun koiralle mikään hiljanen omistaja mä laitan selväks mitä se saa tehä ja mitä ei ! mut esimerkiks lenkillä mitä ne jotka ei huuuda koiralle tekee lenkillä jos se koira menee jonkun kooiran luio vaikka se tietää että niin ei saa tehä ja vetää sut kumoo?
Huom:tietysti ymmärrän etttä kaikille koirille se ei välttämättä päde näin !:D
15.07.2010 09.47
020431098_r
Salo

Kyllä mun on myönnettävä, että olen Mimmille monesti huutanut kun se oli nuori.
Olin itsekkin silloin teinikakara, joka menetti hermonsa useasti. Muistan kyllä myös katuneeni kun olen hermoni menettänyt.

Joskus vieläkin, kun Mimmi esimerkiksi uimaan mennessä unohtaa korvansa matkalla, saatan huutaan hyvinkin kovaan ääneen, mutta enää en hauku sitä yhtään. Madallan vain ääntäni ja huudan. Mutta harvemmin nykyään, Mimmi tottelee vihellystä paljon paremmin.

Jadelle en ainakaan vielä ole huutanut kertaakaan. Yritän välttää sitä viimeiseen asti, enkä kannata koiralle raivoamista yhtään. Kyllä sitä itsekkin kuulee ja ymmärtää vähemmälläkin mesoamisella, joten miksi ei koirakin. Jos se ei kuuntele, niin täytyy keksiä jokin muu ratkaisu.

Esim. Kun mimmi unohtaa kuunnella kun on vapaana, se kulkee hihnassa hyvinkin lähellä kunnes taas muistaa totella tai sitten rannalla pääsee alkuun vain katsomaan kun muut ui jne.

Mutta niin, kyllä ne hermot kaikilla joskus palaa. Ei se ole oikein, mutta ei sen takia kannata yö uniaan menettää.

Kyllä minä ainakin olen Mimmiltä saanut usein anteeksi

http://elamaaelaintarhassa.blogspot.com/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti