Ensimmäiset estekisat! (Hevoset > Kilpailutoiminta)

17.10.2009 17.50
021137578_r
Tuusula
Olen menossa marraskuussa ensimmäisiin estekisoihin shettiksellä, jolta löytyy kapasiteettia 70cm radoille asti. Poni enkä minäkään ole koskaan kisakenttää nähnyt, paitsi leirikisoissa, joten alotetaan puomiluokasta ja siitä pikku hiljaa ylöspäin. Haluaisinkin teiltä hyviä vinkkejä kisapäivää ajatellen. Kerro mitä mieleen tulee, mitä pitää muistaa jne. Voitte myös laittaa ensimmäisiä kisatarinoita tänne, mutta vinkkejä kaipaisin. Meinasin, että laittaisin ponille sykeröt, mutta harja on aika lyhyt.. Täytyy katsoa mitä siitä saa. Keskustelua kehiin! ;) Täytyy vielä mainita, että haulla en löytänyt tämän tapaista keskustelua.
18.10.2009 10.08
021275228_r

Tässäpä sulle vähän vinkkejä:

- mene kisapaikalle ajoissa, vältät turhan stressin

- opettele rata ennenkuin yrität kävellä sitä. Opettele rata kunnolla!

- verryttele tarpeeksi, mutta älä liikaa.

- tarkista, että kaikki tarvittava on mukana. Vaikka moneen kertaan!

Itse en muista ensimmäisistä kilpailuistani juuri mitään, ja tulosten perusteella ei ole kyllä mitään muistamistakaan :D

Onnea kisoihin!

Muokattu viimeksi: 18.10.09 10.08
25.10.2009 04.45

Pari vinkkiä:

• pakkaa kaikki tarvittavat kamat jo edellisenä iltana ja tee vaikka lista että voit varmistua että kaikki on mukana.
  • opettele rata kunnolla, kävele se muutamaan otteeseen ja jos pystyt, katso muutaman sinua edeltävän ratsukon suoritus jotta rata jää mieleen.
  • älä jännitä liikaa, vaan yritä rentoutua. usein jos ratsastaja jännittyy radalla, myös ratsu tekee saman ja alkaa kieltelemään(nimim. kokemusta on)
  • älä hyppää liikaa verryttelyesteitä, n. 3-4 hyppyä usein riittää.

tuossa nyt muutama ja ihan kohtuullisesti olen näillä ohjeilla kisoissa pärjännyt(mm. voitin ensimmäiset kisani : ))

ja onnea kisoihin tietenkin! ( :

14.11.2010 20.39
022485849_r
Oulu

tarkista että on suitset mukana. :DD Kerran itellä unohtu suitset matkasta. Mut saatiin lainattua sitten toiselta hevoselta suitsia. :)

Joo, mut:

- Verryttele tarpeeksi ja mene verkkaamaan tarpeeksi ajoissa.

- opettele rata ajoissa

- kävele rata monta kerta läpi

- katso kun edeltävät ratsastajat menevät radan

- kun olet juuri menossa radalle, muistele vielä rata muutamaan kertaan

- älä ainakaan näin alussa mene kamalan lujaa, että ehdit kääntää ja miettiä seuraavan esteen

- tarkista ennen kisapaikalle lähtöä, että onko kaikki varusteet ym.. tarpeellinen mukana.

Siinäpä jotain vinkkejä.

they dont know about the things we do, they dont know about the i love you's, but i bet you if they only knew, they will just be jealous of us.
14.11.2010 20.40
022485849_r
Oulu
ai niin.. ja onnea kisoihin!!
they dont know about the things we do, they dont know about the i love you's, but i bet you if they only knew, they will just be jealous of us.
20.11.2010 23.12
000111469_r

Itselläni on aikas paljon kisakokemusta, mutta ponillani kisasin ensimmäisen kerran esteitä tänä syksynä. =) Olltiin hiukka myöhässä, lastausongelmia toisen hepan kanssa, ja starttasin kahdella hevosella. :--D mutta just ja just kerkesin tutustua rataan ja sitten verkkaan, ponillani tuli puhdas rata, vain sekunti hävittiin voittajalle, ja toisella hepalla kolmanneks ja puhas rata. (:

25.11.2010 12.25
022485849_r
Oulu
^Mulla oli nyt tän Saken kanssa sama tilanne ensimmäisissä kisoissamme nyt viime kesänä. :D En mä tiiä, me oltiin vissiin vähän myöhässä ja en ehtiny opetella rataa kunnolla, sit mulla tuli panikki, kun en ehtiny verkatakkaan kunnolla ja se oli kyllä melkonen sekasotku. :DD
25.11.2010 17.53
ja nopeudesta vielä lisäisin, et aluksi rauhallisesti ja varmasti ja jos pääset uusintaan niin sitten vasta kovempaa. (--;
10.03.2011 14.09

Mulla on ystävän kanssa hevonen yhteisomistuksessa(omistan 40%),löydettiin n.kuukausi sitten tosi mahtava tallipaikka,tallin omistaja ihastu meidän heppaan niin,että hän rupesi kouluttamaan sitä(ilmaiseksi!)...Kukka on nyt reilu 5v,ja se ei antanut nousta selkään,aina kun oli jalka jalustimella niin karkas alta pois 8) ja ei mennyt kuin alle viikko,niin tulee viestiä että antaa nousta selkään,ja nyt se nostaa laukan pelkällä "Laukka" sanalla ..ja oli kysynyt kaverilta voisiko hän osallistua seura kisoihin kukalla??No totta mooses..itsekin haluaisin kilpailla,onko teillä mitään vinkkejä mistä aloittaa ym.olen käynyt 5 kertaa estetunnilla..ja olen jo vanha käpy(33),mutta jostain se on aloitettava,vai??Onko ensimmäiset kisat siis vissiin seurakisat,ja mitenkähän korkeita esteet ovat ja montako estettä on?Kiitos kaikille etukäteen...

05.04.2011 22.11

^ Esteiden määrä riippuu kisoista yleensä olisiko 8-12 ?? Jostain on tottakai aloitettava, harjoitusta ja varmuutta vain!=) Seurakisat kyllä aika varmasti kannaattaa ensimmäiset kisat. Estekorkeus riippuu siitä, mihin ilmoittaudut. Kisoissa on yleensä useampi korkeus(eli luokka) joista voit valita omaa ja hevosen tasoa vastaavan luokan=)

Mitä vinkkejä maanesissa ensimmäista kertaa ratsastavalle? Kista tulossa ja menen ponilla, joka on ollu 1x ennen maneesissa ja itse en ikinä. Jotain huomioitavaa? :D

http://aamuruskossa.blogspot.fi/
12.04.2011 15.51

Mullaki ois sillee kysymys, kun olisin menossa omalla hoitohevosellani estekisoihin (vasta syksyllä) ensimmäistä kertaa.. Ja mietin että kuinka aikasin pitää rueta treenaamaan. Jupin (eli siis tämä hoitsuni) kanssa olen hypännyt ratana 70cm joskus viime vuonna... :D Ajateltiin ratsastuksen opettajan kanssa että aloitan treenaamisen kesällä mutta riittääkö se? Ja miten usein viikossa pitäisi käydä harjoittelemassa? Ratsastus kokemustahan on kohta 7v ja pystyn käymään tallilla vaikka joka päivä jos haluaisin (:. Ja eikös jos menee seurakisoihin nii pidä olla jossain liittyneenä siis johonki (mikä hitsi se nyt oli..?) kuiteski joku esim Taika tai joku tämmönen ? :D Kiitos niille jotka vastaa :)

ps. Saittekoha selvää selityksistäni :D

12.04.2011 19.16

^Riippuu ihan, millä tasolla haluat lopulta kilpailla, että miten paljon ratsastustunteja tarvitset. Itse kun ekoissa kisoissani olin, kävin vain kahdella ratsastustunnilla viikossa, yhdellä koulu- ja yhdellä estetunnilla. Itse aloitin 40cm radasta, eikä niistä kisoista sen eempää, niin nolo kokemus oli, etten kyllä täällä kehtaa siitä kertoa. Ensimmäinen kerta menee monilla TODELLA huonosti, koska jännittää itse niin paljon, ja se jännitys kyllä tarttuu varmimpaankin hvoseen/poniin (itsellä oli tuolloin alla kansallisissakin 130cm ratoja kisannut ratsastuskoulun poni, pomminvarma hyppääjä, mutta silti jännitykseni tarttui siihen ja radasta tuli aika fiasko)

Eli siis jos haluat kisata seuratasolla ja vain kokeilla miltä kisaaminen tuntuu, et heti tarvitse yhtä estetuntia enempää viikossa (muista vain, ettei pelkät estetunnit riitä kisaamiseen, kouluahan se esteratsastuskin on suureksi osaksi !). Se on sitten vasta, kun kilpailuradat vaikeutuvat ja korkeutuvat ja alat kisata vähän enemmän tosissasi, tarvitset lisäharjoitusta. (yksilöllistä tämä kuitenkin on, ratsastuksenopettajasi osaa varmasti auttaa paremmin!)

Miten korkeaa luokkaa ajattelit ? Vaikka olisitkin hypännyt 70cm, ei siitä missään tapauksesa kannata aloittaa, aloita vaikka jostain matalasta luokasta (vaikka harjoituskisoista, os tallisi sellaisia järjestää), saat niistä hyvää harjoitusta ja opit olemaan ännittämättä - siten ne oikeat kisatkin menee sitten myöhemmin paremmin, kun rutiinit ovat jo tutut. Itse olin kisailun aloittaessani ratsastanut 5 vuotta, 4 vuotta estetunneilla, joilla hyppäsin 70-80cm ratoja ja päädyin siis ratsastuksenopettajani kanssa siihen, että osallistuin 40cm harjoituskisaluokkaan (kaikki saavat ruusukkeen ja ovat siten "voittajia", tämä vaihtelee yllä luoittain, mutta siis ei todellakaan ollut totista menoa, kunhan tutustuin kisatilanteeseen kaikessa rauhassa. Sen jalkeen sitten isommat luokat (60-85cm) menivät ihan hyvin silloisen vuokrahevoseni kanssa.

12.04.2011 19.27
Okei. Kiitos todella paljon! Tuosta oli paljon apua (:
11.07.2011 19.20
Meen sunnuntaina semmosiin harjoitusestekilpailuhin meidän shettiksellä ;) ja sitten niitten jälkeen ois taas mentävä jonnekkin estekilpailuihin. Joten tiedättekö mitään kisoja mikkelin,mäntyharjun tai ristiinan väliltä?
11.07.2011 23.53
022351745_r
Kouvola
Santtu kirjoitti:
Meen sunnuntaina semmosiin harjoitusestekilpailuhin meidän shettiksellä ;) ja sitten niitten jälkeen ois taas mentävä jonnekkin estekilpailuihin. Joten tiedättekö mitään kisoja mikkelin,mäntyharjun tai ristiinan väliltä?

Tietäisin paljonkin kilpailuja mutta ovat alue- ja sitä korkeamman tason kilpailuja, noita seura- ja harjoituskilpailuja tuntuu löytyvän melkolailla vähän :-(.

12.07.2011 21.24
000041718_r
Nyt on menossa alue-kansallinen kisakausi ja monet ratsastuskoulut ovat jo kiinni, joten seura-ja harkkakilpailuja alkaa löytyä aika lailla vasta elokuusta alkaen. Kesäkausi on aina tämmönen
19.03.2012 17.05
021863388_r
Raahe
Näin tyhmänä kysyn että opetellaanko esteradat aina kisapaikan päällä ulkoa vai? :)
19.03.2012 18.52
000041718_r
Sazu kirjoitti:
Näin tyhmänä kysyn että opetellaanko esteradat aina kisapaikan päällä ulkoa vai? :)

Kilpailupaikalla on vasta ratapiirrustukset ja rataan pääsee tutustumaan kävellen

11.04.2012 15.07
021863388_r
Raahe
Muuten tuli mieleen, että kun kuskaatte hevosen kisapaikalle, jossa ei ole mahdollista pistää päiväkarsinaa/tarhaan yms. Niin ootteko sitten koko kisapäivän hevosen kans vai onko se traikussa vai miten? (:
31.07.2012 21.45
021739250_r
Pieksämäki

joo sori "hieman" myöhään vastaan, mut siis kannattaa myös;

Olla jännittämättä, koska hevoen aistii sen

mieti ensin että pysyt selässä, ja sitten rata.

Yritä mitata hevosen laukka askelet oikein sarjoilla, vältä näitä puolikaita.

enä muuta keksiny :d

03.08.2012 16.10
000065799_r
Sazu kirjoitti:
Muuten tuli mieleen, että kun kuskaatte hevosen kisapaikalle, jossa ei ole mahdollista pistää päiväkarsinaa/tarhaan yms. Niin ootteko sitten koko kisapäivän hevosen kans vai onko se traikussa vai miten? (:

Yleensä itellä on aina kisahoitaja mukana, joka pitelee hevosta tarvittaessa. En ikinä jätä hevosta seisomaan traikkuun, sillä Gee hermostuu paikallaan seisovassa trailerissa ja tulee turhaa stressiä. Mut aina jos mahdollista ja tarvetta niin otan päiväkarsinan. :)

03.08.2012 21.05
022579257_r
Lappeenranta

Yleensä itellä on aina kisahoitaja mukana, joka pitelee hevosta tarvittaessa. En ikinä jätä hevosta seisomaan traikkuun, sillä Gee hermostuu paikallaan seisovassa trailerissa ja tulee turhaa stressiä. Mut aina jos mahdollista ja tarvetta niin otan päiväkarsinan. :)

Yleensä kun Ringan kaa on jossain kisoissa niin äitini pitelee Ringaa kun kukaan mun kamuista ei haluu tulla kisoihin, ja Ringa hermoilee jo traikusta vaikka se olisi liikkeellä ja jos on paikallaan niin "jumppaa" kopissa :D

Ringa varsoi 8.5. tammavarsan :3
25.09.2014 10.27
022520277_r
Pyhäranta
Olen menossa ensi vuonna este kisoihin mutta mun ratsu menee liian lujaa onko mitään keinoja hidastaa tämän hepan tahtia ;-)
25.09.2014 12.16
022502610_r
Muurame

Et voi mennä kisaamaan hevosella jonka tempoa et pysty sätelemään tai jonka koulutustaso ei sitä mahdollista. Joudutte vain onnettomuuteen radalla.

Treenaa hevoselle voimaa ja hanki pätevä kouluvalmentaja. Esteiden aika tulee vasta sitten kun hevosella on kylliksi voimaa säädellä laukkaansa ja sinulla on kylliksi osaamista sekä pidentää että koota laukkaa.

25.09.2014 14.50
022520277_r
Pyhäranta
Olen treenannut jo todella kauan tätä tempon hidastamista ja on koitettu keinoja jos toisia joten ajattelin vaihtaa tämän hepan lajin Laukkakisoihin ja osallistua toisella hepalla este kisoihin
25.09.2014 14.56
022520277_r
Pyhäranta
Ja toisilla hevosillani saan pidennettyä ja koottua laukkaa mutta tällä yhdellä se ei onnistu . Olen ratsastanut kohta 14 vuotta.
25.09.2014 18.18
022505029_r
Muurame

No laukkakilpaileminen ei ainakaan paranna asiaa, jos halutaan hevosen oppivan kokoamaan itseään...

Kokoaako hevonen muiden ratsastaessa laukkaansa? Kauanko sitä on ratsastettu, minkä rotuinen ja rakenteinen se on? Onko sen ylipäätään mahdollista koota itseään?

25.09.2014 20.09
022520277_r
Pyhäranta
Ei kokoa ja se on toi irlannincob
25.09.2014 20.10
022520277_r
Pyhäranta
Ja sitä on ratsastettu joku 5 vuotta
25.09.2014 20.53

Kisoihin ei voi lähteä hevosella, joka ei ole hallinnassa. Tietenkään mikään eläin, etenkään hevonen pakoeläimenä, ei ole ikinä pomminvarma, mutta tietoisesti ei tarvitse lähteä vaarantamaan itseään ja muita, jos hevonen ei ole hallinnassa. Ensin kentällä jarrut ja laukan säätely haltuun ennen kisoja.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti