Ex-ravuri, nykyinen ratsu (Hevoset > Hevosten koulutus)

20.10.2009 20.31
019873762_r
Miten saisi lv (ex-ravuri), ni peräänantoon ja muutenkin rennommaksi ja sillai, että kantaisi itseään paremmin? Ja miten sen tasapainoa saisi parannettua?
: )
20.10.2009 21.38
020342840_r

samantapainen keskustelu on jo. Kannataa tuota hakutoimintoa käyttää..

20.10.2009 22.35
000041718_r

Ei peräänantoa ratsastuksen tavoitteeksi. Helposti menee siitä sitten apuohja, vipukuolain räpläilyksi kun se pitää saaha se hevonen kulkemaan oli keino mikä tahansa.

Maastoon mäkiä kiipeilemään kaula matalalalla käynnissä mieluiten päivittäin. Tehokkaita koulutreenejä että ratsastetaan takaa eteen kohti ohjaa, niin vähän ohjaa kuin mahdollista. Ratsasta istunnalla ja pohkeella. Taivuttele, tee temmonlisäyksiä. Estetunneilla jumppaa pitkillä maapuomisarjoilla ja innareilla.

Kun alkaa lihakset olla kondiksessa(ja niiden kehittyminen kestää pitkään) ja hevosen perusratsastus pelaa voi rueta kokoamaan sitä ja alkaa vaatia siltä enemmän. Kun hevonen ratsastetaan alusta asti oikein ja johdonmukaisesti on peräänanto sokerina pohjalla. Parhaan tuloksen saa hevosesta kun keskittyy että takaosa pelaa. Se on kouluttamattomalla hevosella heikko joten sitä pitää vahvistaa ajan kanssa. On suuri saavutus, että sen saa edes hetkeksi toimimaan. Mitään ohjista näpräilyä ei pidä hyödyntää, siitä ei hyödy mitenkään. Takaa eteen on perusajatus.

Tasapainoa tulee kun ratsastaa maapuomisarjoja ja hankalassa maastossa. Myös ympyrät jne kehittävät hevosen tasapainoa.

Varsinkin kun kyseessä on ex-lämpönen voi rakenne ottaa vastaan ja se pitää hyväksyä. Ei ne välttämättä pysty kulkemaan kunnolla. Se on pirun pitkä prosessi mutta sitä tämä ratsastus on, kärsivällisyyttä huipussaan. Hyvää kannattaa odottaa.

Ja nyt en jaksa enää kirjottaa vaikka asiaa olisi vaikka kuinka mukavasti

21.10.2009 14.23
000041718_r

En ole kokenut minkään hevosen kanssa kuin haitaksi sen että sitä aletaan ohjista näpräillä kun hevosta ratsastetaan rennoksi. Niillä on saatu edestä tyhjä väärin kulkeva hevonen. Ratsastajan käden tulee olla paikallaan ja myötää joko sormia rentouttamalla tai taputtamalla hevoselle mutta mitkään näpräilyt ei kyllä auta. Pohje ja istunta on taikasanoja. Ohja on aivan viimeinen apu mitä käytetään

21.10.2009 20.10

Totaalisesti Maria komppaan.

Ohjasta näpertelyllä ei hevosta saa rennoksi eikä peräänantoon. Muotoon kyllä, mutta se lasketaan jo samalla lähes sahaamiseksi. Käden on oltava hiljaa paikallaan, eikä näprätä mitä sattuu.

22.10.2009 11.56
022647616_r
Lohja
No aika pieni apu se on ja tuo puolipidätykset oli hieman huono.. Tintillä täytyy olla ohja apuna, asetuksen vaihdokset ym ovat auttaneet. Tottakai yritän enemmän painolla ratsastaa ym, mutta kuitenkin poika tarvitsee tukea myös ohjasta(en tarkoita sahaamista roikkumista ym) Itse olen hevosen rauhoittanut pitkin ohjin ja äänellä, en puhunut tuosta ohjista näpräilystä siinä vaiheessa kun hevonen pitäisi saada rennoksi ;o Olen itse ratsastanut hevosella minkä sain pelkällä istunnalla ratsastettua peräänantoon.. Unohdin muutenkin mainita että enemmän yritän hevostani ratsastaa peräänantoon puolipitkällä ohjalla ja istunnalla, mutta apuna käytän mahdollisesti ohjaa, eikä se ole nyt se idea tässä että saisin hevoseni liikkumaan hienosti ym. Tasapainoa parantelen ja siihen se tarvitsee myös ohjastuen ym. Olisi mukavaa kun hevonen osaisi kantaa itseään. Enkä ala nyt haastamaan riitaa koska siinä ei ole järkeä :) Kaikkihan täällä saavat tuoda omat mielipiteensä esille ym^^ Ja sitä paitsi en oikein näitä ratsastus asioita niinkään osaa fiksusti kirjoittaa niin mitä tarkoitan tai sillees en osaa selittää, mutta totta se on ettei ohjalla hevosta ratsasteta vaan istunnalla ja pohkeilla :D
25.10.2009 00.24
020685189_r
Akaa
itte sain pollenkulkemaan just sillee et ensi käveltii paljo maastossa jne.ja sit kentällä ratsastin aina suurimmaks osaks käyntiä ja käytin enimmäksee pohkeita eli ratsastin takaa pohkeilla ja muistin ulkoohjan ja pienet puolipidätteet ja sit hellä napakka käsi ei liian kova eikä liian löysäkään:)ja istunta rennoks ni heppaki tulee rennoks:)siinä ainaki hyvät alkueväät näin ekaksi:)ei mitään sivuohjilla vipu/kankikuolaimien näpräilyä/sahausta:)mut muista et lv:llä ei o mikään pv:n tapanen muoto :)että osaan selittää taas hyvin:) lv on matalampi rakenteen takia ja sit se saattaa mennä semmoses kuolaimen alla menemiseks et itel oli aluks toi mut nyt menee jo paljo paremmin kun vaihdettii normit kolmipalakuolaimet paksut sellaset ni niil kelpaa mennä:)
25.10.2009 04.52

Sikke ainakin alkoi kulkemaan peräänannossa sen jälkeen kun oli tullut sopivasti lihaksia, löytyi sopiva kuolain ja se ratsastettiin rennoksi joka kerta.

Ei sitä oikeata peräänantoa millään vippakonsteilla saada.

31.10.2009 11.52
020028054_r
Jyväskylä

Riippuu kyllä tuo ohjanäpräysasia hevosesta. Vuokrahevoseni kun on opetettu siihen pienestä pitäen, niin sitä on aivan turha yrittää saada rennoksi pelkällä istunnalla, sisäohjan pyörittely ympiröillä ja muu vastaava on aikalailla pakollista.

Itse en siitä pidä, ratsastaisin paljon mieluummin istunnalla ja pohkeella enemmän, mutta minä en omista hevosta, eikä ole minun päätettävissäni. Omistaja on sanonut että Paavolla etuosa hoidetaan ohjalla ja peräpää kanssa, jalat ei tee juuri mitään. Huonompi juttu hepan kannalta, mutta ei voi mitään, omistajan päätös.

31.10.2009 12.12
000041718_r
Frodo kirjoitti:

Riippuu kyllä tuo ohjanäpräysasia hevosesta. Vuokrahevoseni kun on opetettu siihen pienestä pitäen, niin sitä on aivan turha yrittää saada rennoksi pelkällä istunnalla, sisäohjan pyörittely ympiröillä ja muu vastaava on aikalailla pakollista.

Itse en siitä pidä, ratsastaisin paljon mieluummin istunnalla ja pohkeella enemmän, mutta minä en omista hevosta, eikä ole minun päätettävissäni. Omistaja on sanonut että Paavolla etuosa hoidetaan ohjalla ja peräpää kanssa, jalat ei tee juuri mitään. Huonompi juttu hepan kannalta, mutta ei voi mitään, omistajan päätös.

Klassinen esimerkki siitä kun keskitytään siihen että kaula on rullalla ja sitten kuski on tyytyväinen. Ei hemmetti soikoon..

Kys. tapauksessa selvästi on omistaja kiipeämässä hyvää vauhtia pers eellä puuhun koska hän on ottanut tavaksi ratsastaa edestä taakse eli päinvastoin kuin pitäisi. Hevosen peräänantohan lähtee takaa kohti ohjaa. Se on se perse mikä pitää toimia. Ratsastajan pitää pystyä vaikuttamaan takajalkoihin pohkeella, tarvitaan istuntaa kokoamiseen ja tasapainossa pysymiseen. Käsi ei tee mitään muuta kuin avustaa asetuksissa, taivutusliikkeissä jne. Sisäohja on se mitä ei periaatteessa saisi edes käyttää, se vain roikkuu mukana. Ulko-ohja on helvetin tärkeä!

Jos hevosta ratsastetaan edestä taakse, jää se takaosa sinne kentän toiselle puolelle, selkä on notkolla, kaula on rullalla, hevonen kuolaimen alla ja sen askellajien laatu on pohjamudissa(tikittävät jäykät askeleet). Tässä tilassa se myös käyttää vääriä lihaksia liikkumiseen jolloin muodostuu se alakaula. Ohjasta nypräälämällä EI VOI vaikuttaa mitenkään takaosaan, se on se pohje joka kommunikoi takaosan kanssa.

31.10.2009 12.18
020028054_r
Jyväskylä

Samaa sitä on omistajalle tullut sanottua, mutta hänet on näin opetettu ratsastamaan eikä tavat näköjään muutu. Ja kyllähän se Paavo nätisti kulkee, mutta se on sitten eriasia että millainen sota siihen tarvitaan. Tekisi mieli joskus kunnolla rähjätä omistajalle, mutta kun siinä on koko tallillepääsy vaakalaudalla niin ei kyllä huvita. Itsekseni kun hevosella ratsastan niin pyrin menemään niin oikein kun sen sekopäisellä koulutuksella pystyn.

08.01.2010 13.40
019291110_r
Urjala

Liekki alko kulkeen oikenpäin sit kun se sai lihakset kondikseen.. Maastossa mentiin paljon ja monipuolisella pohjalla, enimmäkseen käyntiä ja ravia.

Pohkeilla ja istunnalla se alkaa luistaan.. :)

02.02.2010 20.48
020102186_r
Espoo
  • HEVOSEN SAA PERÄÄNANTOON! (näin)
  • Kevyillä ohjas otteilla.
  • Pohkeet on hevosen ympärillä eikä pampata hevosta kylkiin.
  • Asettaa hevosen oikein.
  • Ja hakee istunnan tasaseksi ja rauhalliseksi.
  • Ja ite pitää pysyy rauhallisenä eikä hötkyilä.

• HEVOSELLA PITÄÄ OLLA LIHAKSET KUNNOSSA !

Näin ainakin minulle on opetettu ja on toiminut joka tilanteessa :D
02.02.2010 21.25
000041718_r

Ei kyllä peräänantoon hevosta ratsasteta ohjeiden avulla^^ Se ei ole liike vaan oikein tehdyn perusratsastuksen tulos josta lähdetään valmentamaan hevosta korkeammalle tasolle.

Paras vinkki on, että homma istunnan kuntoon, ratsastaa pätevän valmentajan ohjauksessa ja etenee hevosen ehdoilla koulutuksessa. JOnain päivänä hevonen alkaa itseään kantaa, mutta sitä ei saavuteta "yleisohjeilla". Mieluummin pitkä työskentely ja onnistunut lopputulos kuin nopeasti edetty ja tuhottu lopputulos.

Ja lisäksi, ne ohjat eivät liity mitenkään siihen peräänantoon kuin että ohjastuntuma on joustava ja tasainen ja siinä on sen tehtävä. Siirtymät, oikein suoritetut puolipidätteet(kokoaminen), todella hyvä perusratsastuspohja ja istunta kondiksessa niin ollaan jo pitkällä.

Ja korostan vielä, että peräänanto ei ole sama asia kuin se että se on edestä kasassa.

Ohi aiheen

02.02.2010 21.50
Ei tiiä pitäiskö tässä itkeä vai nauraa, kun lukee joittenki ohjeita, miten se hevonen sinne peräänantoon saadaan.. ehheh.
02.02.2010 22.56
022074724_r
Lapua
Bamse kirjoitti:
Ei tiiä pitäiskö tässä itkeä vai nauraa, kun lukee joittenki ohjeita, miten se hevonen sinne peräänantoon saadaan.. ehheh.

komppailen, joillakin on tosiaan ihan väärä käsitys peräänannosta, ja voin hyvällä omalla tunnolla sanoa, että itsekkin viisastuin tätä tekstiä lukiessa.

Itte tyydyn nyökkäämään Marin sanojen mukaan. En ala lisäilemään :)

Mutta sen verran sanon, että tavoitteita ex-ravurin kanssa pitää asettaa sen hevosenkin mukaan. Ei voi odottaa, että ravuri osaas rentona liikkua juuri lopettaneen raviuran jälkeen, jos ei ennen ole mitään ratsastettu. En tarkoita "ratsastettu" sanalla montéa tai puskaratsastusta, vaan ratsastusta, jossa on tavoitteita vähän pidemmälle kuin "kunhan selässä nyt pitääs", "siirtyy päämäärästä toiseen", "ohjia vetämällä pysähtyy, ja kiskomalla lisää pakittaa ja kun hakkaa niitä kylkiä kantapäillä niin kyllä se ravaamaankin lähtee"...

Ei ole olemassa raiskauksia. On vain yllätysseksiä, jota ei tiennyt haluavansa.
07.01.2012 23.48
myös vastalaukat harjoittavat tasapainoa...
03.03.2012 13.24
021593134_r
Tampere
Meillä on menty "hevosen ehdoilla" Leidi on siis nyt 6kk ollu meillä omistuksessa ja sinä aikana sillä on ratsastettu ns.tavoitteellisesti entisessä kodissa oli vain kopötelty ravi uran ohella:)
Mun mielestä hevonen tai ainakin meillä Leidi hakee muotoon sitten kun on siihen itse valmis ja pysyy siinä kantamaan itsensä.Pieniä pätkiä kulkee tosi nätisi perään annossa kaikissa askellajeissa.
Muuten komppailen Maria ja olen aika samalla linjalla:)
Ja ne apuohjat on ihan turhia vempeleitä!
18.03.2012 09.15
022034258_r
Mikkeli
Minä olen samaa mieltä asiasta että apuojat on turhiä vempeleitä. Meillä on kanssa ravuri joka kilpailee mutta silti osaa laukka pohkeen pohkeen väistöt ja muotoon se menee oma tahtoisesti samoin kun kaverini hevonen. Ikinä ei olla apuohjia edes ostettu koska niitä ei tarvita. Niinkauan kun hevonen meillä on ollut se on ihan omatahtoisesti muotoon mennyt. Eikä tämä ratsun ura ole sen ravi uraa vaikuttanut mitenkään :). Tällä ei edes ole ravurin lihaksia :D johtuen siitä että tällä ei voi kotona ajaa kun lähtee käsistä startissakin onse ajaminen vaikeaa kun painaa ohjille. Yli puolet Jaken treenauksesta on ratsastelua juuri sen takia kun ei voi ajaa. Ikinä ei olla laitettu tavoitteeksi muotoon saaminen!. Eipä mulla tässä muuta :)
On maailmassa niin monta ihmeellistä asiaa kaksi niistä syntyy ensi kesänä <3 niin hevos vaava kun ihmis vaava (ei minulle )
18.03.2012 10.26

Muodolla ei ole paskan vertaa merkitystä, jos hevonen ei ole präänannossa.

Peräänantoon ei hevonen tuosta noin vain itsekseen tule.

18.03.2012 19.26
Itse opetin mun lv ruunan (ex-ravuri) sillai ratsuksi, että pidin sillä piuhoja joka toinen päivä (viikonloput vapaat). Se alko käyttää selkälihaksiakin paremmin ja taipuu paremmin :) + ravikin muuttui siitä ravuri ravista tasaisempaan ja lennokkaampaan :)
18.03.2012 20.05
000041718_r

Mikkään apuohja ei kehitä automaattisesti selkälihaksia eikä ne vaikuta mitenkään miten hevonen taipuu rungosta. Jos on yhtään tutustunu portaikkoon, jolla hevonen koulutetaan niin kyllä ymmärtää tämän. Piuhat on varsinkin semmonen keksintö, jonka vois polttaa roviolla. Venyttää kyllä suunpieliä, mutta siinä on sen ainut vaikutus.

Rakennuspalikat:

1) Tahti

2) Irtonaisuus

3) Tukeutuminen

4) Takaosan toiminta

5) Suoruus

6) Kokoaminen

Myös entinen ravuri rakennetaan näillä palikoilla ratsuksi. Mulla on itelläni entinen juoksija koulutettavana(suomenhevonen) ja sen kanssa mennään ihan tämän mukaan. Kuten näkyy, ensmäisenä ei ikinä aleta miettiä: "No miten mä saan nyt ton nokan alas, miten mä saan tän peräänantoon". Ihan höpö höpöä semmoset kun on raaka hevonen alla. Ensin etsitään tahti sille hevoselle, sitten kun on tahti voidaan miettiä irtonaisuutta ja sen jälkeen kuolaintuntumaa ja sitten vasta takaosaa yms. Jos hypätään tahdista suoraan takaosan toimintaan, koko homma läsähtää. Ja jos vaikka kokoamisvaiheessa jokin näistä palikoista ei toimi, läsähtää koko homma. On siis palattava askel taaksepäin niin kauan että syy löytyy. Tällä tavoin ratsastetaan myös koulutettu hevonen läpi, jos on ongelmia. Peräänanto tulee pikkuhiljaa kun työskennellään oikein.

Amen

19.03.2012 10.13
Mari kirjoitti:

Mikkään apuohja ei kehitä automaattisesti selkälihaksia eikä ne vaikuta mitenkään miten hevonen taipuu rungosta. Jos on yhtään tutustunu portaikkoon, jolla hevonen koulutetaan niin kyllä ymmärtää tämän. Piuhat on varsinkin semmonen keksintö, jonka vois polttaa roviolla. Venyttää kyllä suunpieliä, mutta siinä on sen ainut vaikutus.

Rakennuspalikat:

1) Tahti

2) Irtonaisuus

3) Tukeutuminen

4) Takaosan toiminta

5) Suoruus

6) Kokoaminen

Myös entinen ravuri rakennetaan näillä palikoilla ratsuksi. Mulla on itelläni entinen juoksija koulutettavana(suomenhevonen) ja sen kanssa mennään ihan tämän mukaan. Kuten näkyy, ensmäisenä ei ikinä aleta miettiä: "No miten mä saan nyt ton nokan alas, miten mä saan tän peräänantoon". Ihan höpö höpöä semmoset kun on raaka hevonen alla. Ensin etsitään tahti sille hevoselle, sitten kun on tahti voidaan miettiä irtonaisuutta ja sen jälkeen kuolaintuntumaa ja sitten vasta takaosaa yms. Jos hypätään tahdista suoraan takaosan toimintaan, koko homma läsähtää. Ja jos vaikka kokoamisvaiheessa jokin näistä palikoista ei toimi, läsähtää koko homma. On siis palattava askel taaksepäin niin kauan että syy löytyy. Tällä tavoin ratsastetaan myös koulutettu hevonen läpi, jos on ongelmia. Peräänanto tulee pikkuhiljaa kun työskennellään oikein.

Amen

Todellakin!

Ja täytyy muistaa, että hevosen on joka kohdassa liikuttava ETEEN! sitä ei saa jäädä hiiailemaan ja hidastelemaan. Lainailen Kyraa " Jotain on pahasti pielessä, jos hevosta täytyy enemmän jarruttaa kuin kaasuttaa!" Ja se on totisesti TOTTA!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti