Miten opettaa kissa istumaan olalla (Kissat > Harrastustoiminta)

08.11.2009 20.54
Olen usein nähnyt ja kuullut tapauksista, joissa kissa tykkää istua omistajan olalla ja jopa itse kiivetä sinne mm. ulkoillessa. Miten opetan kissani tekemään samoin? Hieman olen jo yrittänyt tätä harjoitella, mutta esim. olalle nostettaessa kissa hyppää heti sieltä lattialle. Onko kenelläkään kokemuksia tai hyviä vinkkejä tähän?
08.11.2009 20.56
020908024_r
Rovaniemi
Kysymys: miksi se pitäisi sinne olalle saada, jos se ei vapaaehtoisesti halua sinne mennä?
08.11.2009 21.00
022437786_r

Kissan opettaminen vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä.
En oikein osaa sanoa, miten kissan saisi opetettua niin tekemään, useimmilla se on kuitenkin tullut vain siitä, että kissa on ruvennut itse sitä tekemään tms. Testaa vaikka palkitsemalla aina siitä, kun saat sen nousemaan olkapäälle, aluksi niin että se on vain ihan hetken siinä. Älä pakota kissaa, jos se ei halua, siltä menee nopeasti maku koko touhusta.

Meilläkin Onni pentuna kiipesi lenkillä aina lippalakin päälle päälaelle istumaan, hyvä ettei enään tee niin, menisi kyllä niskat kun tuo 5 kg kolli päänpäälle kiipeisi, teki tuota silloin joskus kun painoi alle 3 kg. Nykyään se on vain pariin otteeseen hartioille mennyt lenkillä lepäämään, sylissä se yleensä meillä on.

14.11.2009 15.36
020416743_r
Turku

Murnau// Pointtihan näissä tapauksissa on nimenomaan se, että kissa tykkää istua olalla ja siksi myös saattaa itse kiivetä sinne. Meidänkin mau istuu välillä olalla katselemassa kun laitan ruokaa, kun eihän se lattialta mitään näe eikä saa pöydille kiivetä.

Oli muuten aika veikeetä kerran kun jätkä tahtoi aivan välttämättä katsoa kun leikkasin sipulia. Urheasti se istui ja katseli vaikka silmiä kirveli. :D

"Suuri ääni - suuri persoona." http://kehraten.blogspot.fi
14.11.2009 23.02
022154694_r
Lahti

Hihi, Mirnyj ihmettelin että miks oli kirjottanu oman nimesi (ja vielä typottanu sen) mutta sitte tajusin että ketjun aloittaja on Murnay eikä Mirnyj. Lauantai...

Siis, en myös ymmärrä miksi se kissa pitäisi opettamalla opettaa istumaan siellä olalla? Tämä on yksi niistä kissojen yksilöeroista ja hauskoista tavoista; jotku tykkää istuksia olalla, jotku ei.

En mä ainakaan kyllä haluis noita mun +6 kg poitsuja mihkää olalle roikkumaan, on ihan tarpeeks uteliaita muutenki.

15.11.2009 14.29

No meijen kissa hypähtelee todellam useastiki olalle istumaan myös sisällä.

17.11.2009 10.30
020379592_r
Lohja
Ei kaikki kissat tykkää siitä. Meilläkin neljästä kissasta vain Ässä istuu olkapäällä - tosin Ässä sitten istuukin siellä muidenkin edestä :D Laku joskus pentuna istui olkapäällä, muttei onneksi enää nyt 8-kiloisena aikuisena. Peku pysyy olkapäällä hetken jos sen sinne laittaa, mutta ei tykkää olkapäällä istua vaan mieluummin "roikkuu" etutassuillaan ja katselee olan yli tapahtumia.
17.11.2009 10.38
021316400_r
Kiuruvesi
Heh, en pidä enää kokonaan Möröä olkapäällä, kun painaa liikaa. :D Mutta joo, puoliksi pidän, jos tarvitsee toisen käden vapaaksi.
02.12.2009 13.11

Tykkääkö kissa olla sylissä? Jos kissa sallii vain rapsutukset, eikä hae sen suurempaa läheisyyttä, saattaa olla vaikeaa opettaa kissa olkapäälle.

Mutta itse opettaisin kissan koskettamaan namia. Eli siis kehuja/naksautus aina kun kissa käy nuuskimassa/nuolemassa/koskettamassa namia. Kun kissa oppii, että namiin tutustumalla saa palkinnon ja kehuja, sen pitäisi ruveta seuraamaan kädessä olevaa namia.
Kun kissa oppii seuraamaan namia vaikkapa pöydän toisesta päästä toiseen, eri tasoja pitkin tai mitä nyt ikinä keksitkään, voit ruveta houkuttelemaan kissaa namin avulla olkapäälle.

Toinen tapa voisi olla, että opetat kissan hyppäämään tasolta toiselle. Kun kissa osaa sen hyvin, voit kokeilla näyttää kissalle, että sen pitää hypätä olkapäällesi.

Kissan kouluttaminen vaan vaatii lujat hermot!

17.01.2010 00.27
020014793_r
Äänekoski

En oikein osaa sanoa mitään muutakuin että lykkyä pyttyyn. Tuohon kyllä tarvitsee aikaa, pitkää pinnaa ja siihen pieni ripaus päättäväisyyttä.

Tapojahan on monia, Nuppu mainitsi muutaman hyvän tuossa kirjoituksessaan.

Miksi se olisi opetettava olkapäälle? Eikö temppuja olisi muitakin mitkä olisi varmasti mieleisiä?

Kun meillä kissat tekee sitä ihan itsestään.. Ja mainitsit että kun nostat sen suoraan olalle niin kissa hyppää alas. Voisin kuvitella että kissasi kokee tilanteen jollain tapaa epämiellyttävänä.. Eli kannattaa yrittää tehdä kissalle siitä tilanteesta mmieleinen eikä pakottamalla.

Herkkupalat, rapsutukset ja leikki voisivat toimia.. Mieleinen tekeminen varmasti auttaisi tuota operaatiota eteenpäin.

Mutta ei VÄKISIN, hiljaa hyvä tulee! :)

01.02.2010 21.22
020366643_r
Kristiinankaupunki
Mä opetin kisuni namujen avul olee siel, mut sit se kans hyppäs sinne itestään ja se sattu ku se työnsi kyntensä sisälle :S
06.02.2010 21.34
020017220_r
Helsinki

Meidän Pipsa hyppää olkapäälle,ei ole mitenkään opetettu se vaan hyppää.Ensin mittaa katseellaan matkan ja sitten hyppää syliin ja siitä olkapäälle.Takaa päin kun hyppää ja on ohuet vaatteet päällä tahtoo tulla naarmuja selkään,mutta ei se haittaa.Kyllä Pipsulipieni saa hypätä silloin kun tahtoo.:P

14.04.2013 19.30
022543016_r

Miun kattimus Filiph tykkää roikkua olalla katsomassa, kun kokkaan tai ulkoilessa jos pitää nähdä kauemmas. Filiph kiipes itsenäisesti kerran miun olkapäälle ollessaan sylissä. En mitenkään opettanut tuota, ihan itte se sen kekkas :D 

Nykyään tosin on hieman tuskaa, koska Filiph painaa jo nyt 6 kiloa ja se ei ole vuottakaan vanha... Onneksi se osaa heittää takajalkansa miun toiselle olkapäälle ja pysyy siinä puuhkana jos se kauemmin intoutuu istumaan.

05.05.2013 20.51
000049961_r

Ompas astetta vanhempi keskustelu, mutta vastailen silti.

Itse näkisin, että tuon olalla istumisen opettaminen on vähän enemmän kissasta kiinni kuin kouluttajasta... :D Meidän vanhemmilla kisuilla (8v) on valtava saavutus jos saa ne hetken pysymään rauhassa edes sylissä, joten tuo olalla istuminen on käytännössä jonkinsortin mahdottomuus. Mehmetti tosin saattaa hyvällä päällä istua hetkenaikaa selän päällä jos itse kyyristelee naama lattiassa.

Onhan meillä sitten tuo Emmanuel, joka ihan vaan kutsumalla osaa hypätä omatoimisesti olalle (: Nuorella kissalla riittää energiaa ja ennenkaikkea mielenkiintoa opetella uusia asioita eli se myös oppii vähän kaikkea mitä sille jaksaa opettaa. Kissojakin on niin erilaisia,

Muokattu viimeksi: 05.05.13 20.51

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti