Koirani ei tule toimeen toisten koirien kanssa - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

16.11.2009 08.45

Meillä Wili ei kanssa toisten urosten kanssa niinkään tule toimeen. Saattaa häntää heilutellen mennä moikkaamaan, mutta jos toinen koira yrittää pistää leikiksi tmv, niin Wili hermostuu ja kauhea ärinä käy.

Poju ei taas niinkään piittaa, paitsi jos toinen koira käy ensin päälle, niin sitten herra antaa tietenkin takaisin.

16.11.2009 18.45

Jola, pystyn. Ollaan käytykin ihan sen vuoksi, että siellä uskallan pitää vapaana. Mutta huono puoli on se, että koirapuisto sijaitsee suht kaukana. Jos siellä on koiria, on turhaan odottanut että on keksinyt Turolle mieluista tekemistä, eli antaa sen juosta vapaana. Kerran odottelin melkein tunnin siinä puiston seutuvilla, ja kun päästiin puistoon, tuli viiden minuutin päästä toinen koira. Ei melkein kuullut mitä sanoin ja oli päästämässä mustaa labbistaan vapaaksi. En haluu tietää mitä ois voinu tapahtua..

Kira, tsemppiä teille :) Tyttökoirat musta saakin puolustautua. Mut Turolla se on erilaista. Se alottaa rähinän heti kun äkkää toisen koiran. Viime kesänäköhän se oli, kun päästin Turon nuuskimaan jotain pientä koiraa. Toinen oli ihan kiltti ja ystävällinen, ja ajattelin jo, että Turossa on tapahtunut muutos. Sitten yhtäkkiä Turo rähähti ja länttäsi pienempää koiraa tassulla. Nolotti sen jälkeen.

Wili, tuokaan ei vaikuta niin pahalta kuin Turolla. Mulle ois ok, ettei Turo välttämättä pitäis muista koirista, mutta kun se on niiden kanssa sotalinjalla. Varmasti vapaana jos näkis koiran, hyökkäis kimppuun. Koirakouluihin ois kiva päästä, mut ei ton kans voi lähtee.

17.11.2009 12.17
022666794_r
Nurmijärvi

Joo no pahimmassa vaiheessa meilläkin oli juuri tuollaista älytöntä rähisemistä kaikille.

Tsemppiä teille toivottavasti saatte harjoiteltua tavan pois! Aikaa ja kärsivällisyyttä kyllä vaatii :) Totuttelua ja totuttelua.Kiran kanssa auttanut se et ollaan mahdollisimman paljon sellaisissa paikoissa missä paljon muita koiria.Siinä koira näkee et vaiks hän kuinka rähisis ja riehuis niin muut jatkaa vaan matkaa eikä periaattees huomioi rähinää.

Oon todella huono selittämään kirjoittaen :D

Piti muuten vielä sanoa et meillä Kira näkee punaista jos vastaan tulee pieni ja valkoinen koira.

Niiden kimppuun pitäisi aina päästä kurmottamaan. Pienille valkoisille koiruuksille Kira ei ilmiselvästikkään mene millään tappo meiningillä, mut jos pääsee tarpeeks lähelle niin rupeaa kauhea mäkätys.

Kerran koirapuistossa Kira painoi jonkun (oliskohan ollu cottoni tms.) maahan ja makasi suunnilleen päällä ja mäkätti sille koiralle kauhealla äänellä. Ei purrut eikä mitään mut vaan huusi. Silloin kans hävetti ja mentiin puiston ainoona isona koirana pienten puolelle kun muut oli isojen puolella :)

Ja vielä. JES äskeisellä lenkillä päästiin hienosti kapealla tiellä toisesta koirasta ohi... Ei ollut pahempia tohotuksia :) Edistystä :D

17.11.2009 12.20
022064997_r
Helsinki
HEE! Buddy tuleekin toimeen kaikkien kanssa! Aika yleistä joo tämänrotuisilla mutta aika moni rähjää taas Buddylle.
17.11.2009 15.00

Kira, okei. :D Turolle just helpoimpia tapauksia on ne pienet valkoset rodut. Tää hyökännyt koira on justiinsa muuttanut pois, joka on hyvä. Turo kuulemma ennen rähis jopa siinä talon nurkalla, kun sille jäi niin pahat traumat (vaikkei mustaa koiraa näkyny).

Buddy, ei lohduta XD

17.11.2009 17.17
Meidän Minttu on ihan pölvästi se rupeaa suojelemaan minua esim.kun olen sen kanssa lenkillä ja vastaan tuleeyks tuttu täti mil on 2 bischon friset ni se tulee mun eteen ja murisee ja kaikkii tälläsii,kuka vois auttaa muathumbnail
18.11.2009 10.06
022245852_r
Kira kirjoitti:

Meillä Kira ei myöskään pidä muista koirista... Aloitti rähisemisen vasta astutuksen jälkeen, eli siitä sitten kenties jäänyt jokin trauma.?

Aloittaa aina rähisemisen samantien, jos toinen koira tutkii sen persuksia. Nyt pikku hiljaa ruvetaan pääsemään siitäkin yli... Se vie aikaa, mutta voi onnistua =)

tai koiralle kipu ,minkä muistaa siitä kokemuksesta !

se että jos näykkäsyllä varoittaa urosta nii sallin ,mutta jos lyökin hampaat sillee että reikä syntyy niin sitten olisin jo huolestunnut ite :( ja lähtisin asiaa korjaa koiran käytökseen .

Ja pitäis osata tulkita koiran eleitä nii n että onko leikkiä se  murina vaiko tosissaan  .

eihän kukaan koira tykkää jos sitä ventovieras tuijottaa suoraan silmiin ,silloihan se on uhka :D 

Muokattu viimeksi: 18.11.09 10.09
20.11.2009 16.08
000055757_r
Meillä Nero vihaa toisia uroskoiria, aina kauhee rähinä kun menee ohi, lenkillä tai sitte meidän talon ohi. Siinä onki sitte pitämistä, ku 75 kilonen koira vetää. Mutta meillä on käytössä tuo kuonopanta. itekki aattelin sillon aikasemmin etten uskalla Neron kans minnekään ihmisten ilmoille lähteä, mutta päätin kuitenki mennä koirakouluu, arkitottelevaisuus kurssille, ja tietenki siellä oli 4 urosta ja 2 narttua. Mutta Nero kuitenki sielä keskitty tosi hyvin ja oppi tosi paljon uutta, olin ihan äimänä, miten se pysty keskittyyn! Se koiran kouluttaja sano, että kun siellä oli niin monta toista urosta, niin se ei pysty niihin kaikkiin keskittyyn yhtä aikaa, sama jos menee näyttelyihin niin ei koira sitte luultavasti ala kaikille räyhään vaan jotenki lamaantuu ja unohtaa vihansa. Näin mulle on sanottu. Ja kannattaa vaan yrittää totuttaa Turoa toisiin koiriin. Räyhääkö se kaikille koirille, vai vain tietynlaisille? Kannattaa sitä tarkkailla. Ite alotin kesällä totuttaan Neroa uroskoiriin, kun kaveri sai seropi uros pennun, niin sille Nero ei rähissy, koska oli pentu. Mutta ei olla ehitty nähä, ja tämä toinen on jo 7 kk, niin en sitte tiedä mitä sanois, jos ne nyt näkis. Harmittaa, että ei tullut sillon, ku Nero oli pentu niin kunnolla sosiaalistettua.. :s
20.11.2009 16.32

Nero, aika jänskää :D Oon kyllä miettiny, että joissain isoissa koiratapahtumissa Turo tuskin haukkuis. Mutta että ei muutaman koiran kanssa, sitä en oikein osaa vielä uskoa. Tosin tiedä sitten. Kyllä Turo oli paljon nätimmin, kun näki molemmat vanhempansa samanaikaisesti, eikä vain toista niistä.

Ja totutusta, juu.. Luultavasti vaan siirtyy kesään asti nää tälläset. Jotenkin mä en uskalla luvata, että jaksaisin näin kouluaikana viedä Turoa toisille paikkakunnille asti monta kertaa viikossa. Ja eihän siitä mitään hyötyä ole, jos näkee vieraita koiria vain muutamasti kuussa. Eli siis sinne asti odotellaan, kunnes on aikaa, eikä tarvi murehtia siitä kauanko ehtii olla esim. keravalla jos lähtee jalkasin.. Julkisilla en oo koskaan koiran kanssa liikkunu, enkä edes halua yrittää raahata Turoa bussiin, ellei sitten oo oikeesti pakko.

20.11.2009 23.05

Täällä on varmasti tullut hyviä neuvoja, mutta en nyt ehtinyt lukemaan paljoa.

Eli joo, meilläkin reilu vuosi sitten ton päälle hyökkättiin, tai no hyökättiin ja hyökättiin, mutta asiaan. Mantalle jäi siitä jonkinlaiset traumat, ja nykyään vieraat koirat on superpelottavia ja ohitus ei tunnu onnistuvan millään. Ollaan kokeiltu namilla, superkehuilla ja ties millä metodeilla, mutta ei vaan tunnu toimivan. Miten saisin muista koirista Mantan silmissä superkivoja? Ongelma meillä ei ole rähinä, vaan arkuus. Mutta aina mulla on pelko että se arkuus muuttuu agressioksi..
Tutut koirat on täysin eri asia, niitä voi mennä tervehtimään vaikka kuinka kauaa juoksien ja häntä heiluen - aivan kuten cockerin pitääkin. Mutta vieraat koirat.. ne ei ole lähes koskaan kivoja, ainoastaan pelottavia.

Ja ennen tuota "onnettomuutta" Manta kävi aina niin iloisesti tervehtimässä koiraa kuin koiraa..

20.11.2009 23.11
Ehh.. Nanni on aina ite se joka haluu tapella ja rähjää kaikille koirille. Seki varmaa alko siitä ku sakemanni pääs käymään päälle, josta lähtien toi vihaa (lue: on murhanhimoinen) muita, vieraita, koiria. Tutuista koirista se kyllä tykkää, ja jos ei olla täysin sen reviirillä ni muutki koirat menee iha ookoosti. Tietyt rodut on, mitä toi ei voi sietää yhtään. Nykyää menää vaa niillä säännöillä et hihnassa ei rähistä, ja muut ohitetaan nätisti, vaikka kuinka paljo tekis mieli käydä syömässä vastaantulevalta koiralta pää. :D Hyvin on toiminut.
Nanni kuittaa
22.11.2009 17.32
018780084_r

Nanni meillä sama homma Riina pöllytti aikuinen sakemanni narttu ,ja seuraus oli uhittelua niitä kohtaan ,eli alkoi pullisteelee keuhkot ilmaa imien ,hyvin sain opettuu rauhalliseen käyttäytymiseen kun kielsin että Ei ,ja en palkannut koiraa siitä käytöksestä , vaan aina hyvästä eli kun meni vierellläni nätisti pullistelematta . Ja noin 15 kertaa tekemäälläalkoi oppi menee perille asti aivokoppaan :D

poskinahasta pein kiinni ja sarnaa latelin tulee ei kuitekaa huutamalla vaan ihan normi äänellä puhuin :=)

22.11.2009 18.45
000057511_r
Anteeksi vain collien omistajat, mutta tässä meidän lähellä on pari kertaa sama collie tullut Rockyn kimppuun, niinpä Rocky on alkanut siitä lähtien rähjää toisille koirille jo kaukaa. Tämä collie on pihassa irti ja tulee tielle, kun siellä kävellään...
22.11.2009 18.47
000057511_r

Harmittaa vain kun kyseisen talon kohdalla Rockylla nousee jo valmiiksi karvat pystyyn ja jokainen koira on sille sen mielestä uhka.

23.11.2009 01.37

Juuh, meidänkään koira ei tule kuin harvojen koirien kanssa toimeen on niin vanha, jo ettei siitä opi pois. Nooh koitamme käydä vain siihen aikaan ulkona kun on mahdollisimman vähän porukkaa, että ulkoilusta tulee ees jotakin *ttuttaa joka välissä pysähtyä ja sitten nähdä "Ahaa" ilme omistajan kasvoilla ja tajuavan, että hänen nyt pitäisi mennä ohi niin voi jatkaa matkaani. Myöskään traumojen takia kaikki eivät saa koskea häneen, siis ihminenkään. Ihmisten kanssa voi olla samassa paikassa niin kauan kun häneen ei kosketa. Ihan hyvin pärjätään ja käsketään sitten ihmisten olla koskematta koiraan. Jos joku jänkäpää ei usko, niin annan koira ärähtää, johan jää sitten meidän söpöliini ilman paijaamisia. :D

Eipä koirallekkaan voi suuttua, kun se tekee sen suojellakseen itseään, kun ei halua kaikkien koskevan. :)

Täällä päin on niin paljon ulkoluttajia, jotka antaa koiransa vilistä mitenpäin sattuu ohi. En siis ajattele olevani parempi kuin muut, mutta tarviiko sen naapurin Turren joka koiraa pysähtyä nuuhkimaan kaposelle tielle?

Jotenka päätin sitten, ettei auta kun avata suu ja sanoa, että ala vähän tiukemmin pitää hihnasta ja ohita reippaasti ja oo varuillasi jatkossa kun näät toisen koiran. Jotkut eivät välttämättä ole niin viisaita, että pitävät hyökkäävän koiran aisoissa tia pitävät huolen, ettei toisen koiralle käy mitään.

Joskus voi käydä niinkin etten puskaisella tiellä pimeässä näe kun Fifi kiitää eteen nuuhkimaan koiraani, joten eiköhän se sana ala kirtää kun vinkkaan jatkossa ulkoiluttajia, kun alkaa pännimään tuo välillä. Ettei kannata aina ajatella sen vastaan tulevan olevan kilteimmästä päästä ja oppia vähän olemaan varuillaan, niin ei satukkaan haavereita. Sitten muutenkin on hyvä, ettei aina anna tutustua toiseen vaikka kivaa se olisi, koira sitten oppii ettei aina saa tahtoaan läpi. :)

23.11.2009 23.45
021944230_r
Turku

Yksi hyvä keino välttää turhia remmitutustumisia on huutaa et "mun koiralla on täitä!" Johan pysyy kaukana innokkainkin ulkoiluttaja ;)

Meillä pojat tulee vähän liiankin hyvin toimeen kaikkien kanssa ja se siinä onkin ollut ongelmana. Ei siinä auttanut kuin vesipullolla päin näköä muutama kerta. Johan helpotti homma mutta nämä ei todellakaan rähissyt joten vesipullosta ei taida olla apua rähjääjille. O_o Tai voihan aina kokeilla. Nyt kulkevat nätistieivätkä edes huomaa ohikulkijoita. Kunnes sitten annetaan lupa tervehtiä. Siitä sitten riemu synty!

Jupiterin kimppuun kävi pentuna chihuahua ja siitä eteenpäin tuo iso musta koira on pelännyt niitä. Nyt viikko sitten agilityryhmässä poika sitten uskaltautui nuuhkaisemaan pitkäkarva chihua lyhytkarvojen lähelle ei mene

24.11.2009 01.20
022666794_r
Nurmijärvi
Rölli kirjoitti:
Kira kirjoitti:

Meillä Kira ei myöskään pidä muista koirista... Aloitti rähisemisen vasta astutuksen jälkeen, eli siitä sitten kenties jäänyt jokin trauma.?

Aloittaa aina rähisemisen samantien, jos toinen koira tutkii sen persuksia. Nyt pikku hiljaa ruvetaan pääsemään siitäkin yli... Se vie aikaa, mutta voi onnistua =)

tai koiralle kipu ,minkä muistaa siitä kokemuksesta !

se että jos näykkäsyllä varoittaa urosta nii sallin ,mutta jos lyökin hampaat sillee että reikä syntyy niin sitten olisin jo huolestunnut ite :( ja lähtisin asiaa korjaa koiran käytökseen .

Ja pitäis osata tulkita koiran eleitä nii n että onko leikkiä se murina vaiko tosissaan .

eihän kukaan koira tykkää jos sitä ventovieras tuijottaa suoraan silmiin ,silloihan se on uhka :D

Niin tarkoitinkin et jos se kipu on aiheuttanut trauman.. noh joo en osaa selittää mitä tarkoitan :D

Mä esim nään Kirasta (sen eleistä) tasan tarkkaan, koska sitä ärsyttää toinen koira niin paljon et saattaa aloittaa mäkättämisen eli ns tappelun. Ja yleensä silloin riittää pelkkä se et sanon vaan et "Kira, nätisti", jolloin Kira lähtee muina naisina kauemmaksi :)

Muokattu viimeksi: 24.11.09 01.24
24.11.2009 04.14

Toki ei meilläkään oo ohittamisessa ongelmaa, jos myös toinen omistaja pitää sen hihnasa lyhyellä ja ei jää siihen lerpertelemään koiralle tai pysähtele lähelle "Koitas tulla nyt, tule tule tuitui" eikä viitti kunnolla koiraa sitten kuljettaa ohi vaikka ei haluiskaan. Sellainenhan enemmän Riinaa kiinnostaa minkä tähden tämä joku jää paikoilleen jököttämään. Kaiken huippu oli kerran kun joku hivutti koiransa hitaasti meidän ohi ja sitten TUKI PÄÄTÄ samalla. o.O Nooh jokainen tyylillään, mut jotain tarvii väistää äkkiä niin parempi tempasta hihna lyhyelle ja mennä muuta kautta ohi.

Itse ei oo varmuutta mistä kaikesta koiralle on traumat tulleet, kun en ole aina silloin ollut kotona kun äiti siellä humalassa oli, koulussakin piti käydä. Jotenka jonkin verran Riina varmasti ajattelee, ettei pahemmin ketään halua lähelleen, ettei joku minun tietämättömissä oleva asia tapahdu uudestaan. Mutta jooh, eipä tuosta nyt poiskaan tuota voi opettaa, eiköhän me pärjäillä kunnes Riinan on aika lähteä, kun ei mulla oo tarvettakaan saada tota silleen liiaksi tulemaan toimeen kenenkään kaa, kun ei käydä puistoissa ja muuta.

Kaikki menee ongelmitta, jos vaan tarpeeksi on muihin etäisyyttä, kiinnikkin saa tarpeen mukaan helposti, jos oon vaikka rauhallisena aamuna hetkeksi koiran päästänyt metsään asioille ja sen jälkeen kiinni heti, kun ei oo muita. Aamu asiat yleensä metsään ja asioiden ajaksi irti, kun en viitsi joka risukkoon seurata ta etsi mihin se hihna on kietoutunu. Yleensä asiakin on nopeemmin hoidettu, kun ei hihnassa tarvii olla. Mut jos on porukkaa liikkeellä sitten etitään pitempään sitä "hyvää kohtaa". Hienosti tuo ilmoittaa "tunkeilijoista" eikä heti kenenkään kurkkuun tarraa.. Toki jos joku tulee liian lähelle kattomaan toinen koira, niin tuo kyllä ärähtää, et mee pois. Muuriksikin piti kerran ennä väliin, kun joku ei viitsinyt kytkeä koiraansa kun kuuli koirani haukkuvan vaikka se oli kiinni.

02.06.2010 16.04

Muru on myös todella agressiivinen toisia koiria kohtaan. Pentuna ei sitä ole purtu tai tehty muutakaan, mistä olisi voinut tulla pelko tai suojelusvaisto itseän kohtaan..

Tässä yksi päivä kaverini tuli portillemme pienen koiransa, Millin kanssa. Milli taitaa olla rodultaan Kingcharlesinspanieli. Vein Murun hitaasti lähemmäs Milliä, ja koiraseni kyllä veti ja läähätti. Kun sitten tulin Millin eteen Murun kanssa ja annoin Murun mennä varovaisesti pikku koiran kuonon eteen, niin Muru näykkäisi Milliä. Vedin kyllä Murun sitten pois, eikä Millille jäännyt mitään traumoja tai muutakaan. Muru siinä sitten veti ja pyrki väkisin Millin luokse, tappelumielessä. Milli on kyllä hyvätapainen, eikä välittänyt Murusta, mulla oli täysi työ pitää Muru paikallaan.

Sitten, aloin syötellä Murulle pieniä herkkuja ja kiinnitin sen katsekontaktin toisaalle, samassa kun liikuimme Milliä ja kaveriani kohti. Pian Muru istui Millin edessä, eikä edes huomannut tuota. Että kyllä nuo namit nyt auttavat. :'D Naapurissa kyllä asuu sekarotuinen koira Sulo, jossa on kultaistanoutajaa, saksan,- ja belgianpaimenkoiraa. Muru karkasi viime kesänä ja kävi hommimassa (Tietty juoksujen aikana) Sulon kanssa. Ja nyt, kun menemme naapurin talon ohitse, Muru työntää aina päänsä aidan raosta ja nuuhkii Suloa, Sulokin vinkuu ja inisee ikävästä. Ja toisessa naapurissa asuu Labradorin-noutajanarttu, johon Muru suhtautuu myös hyvin. Samoin yksi lähistöllä asuva Bordercollie, jonka kanssa Muru myös teki pennut. Hyvin neitini suhtautuu siihenkin.. Että on se kumma, miten koira tulee toimeen näiden tuttujen koirien kanssa.

Lenkillä Muru sitten rähisee toisille koirille, ja pyrkii kimppuun. Totuttaminen taitaa tässä tilanteessa nyt olla se paras vaihtoehto..

02.06.2010 16.19

Muru, jos koirasi on helposti motivoitavissa/ahne/miellyttämishaluinen, niin namit varmasti auttavatkin hetkessä. Meillä asia ei ole ihan niin. Yks päivä oli erään petsieläisen kanssa tapaaminen, ja Turo todellakin oli tappomeiningeillä. Se teki kaikkensa jotta pääsisi toisen koiran luo ja kuulosti ihan riivatulta. 15min ja Turo ei edes tuntunut muistavan kävelevänsä toisen koiran rinnalla, mitä nyt pari kertaa yritti hyökkiä sitä kohti. Tunnin kävelyn jälkeen tämä toinen uros sai nuuhkia Turoa, olin aika hämmästynyt.
Tuo tapaaminen auttoi hurjasti. Pelkkä hihnalla ohjaaminen ja käsky "tule" auttaa nykyään ohittamaan toiset koirat. Jos nähdään koira kauempana/koira haukkuu jossainpäin, käsken Turon istumaan ja odotan, että se ottaa kontaktin. Sitten matka jatkuu.

En enää vaadi, että Turo rakastaisi muita koiria, en tarvitse koirapuistokoiraa. Minulle riittää, että me joku päivä pystytään ohittamaan lähes kaikki koirat ilman rähinöitä. Nyt näyttää jopa lupaavalta.

Noita koiratapaamisia olis kiva järjestää useamminkin, mutta se on taas eri juttu onko kukaan valmis katsomaan ja kuuntelemaan koiraani joka silmät punaisena ja hampaat välkkyen hamuilee päästä toisen koiran kimppuun, samalla pitäen sairasta mölinää. Toisaalta me ollaan vasta niin alkuvaiheissa ja minä vasta löytämässä sitä oikeaa tapaa harjoitella näitä tilanteita, että ei kai ole ihme tuo koiran käytös. Varsinkin kun minä olen mokannut koulutuksen tosi pahasti Turon kanssa.

Mutta paljon ollaan kehitytty monessa muussakin asiassa siitä päivästä kun tämän töpön loin. Kiitos neuvoista kaikille!

02.06.2010 20.00
020168428_r
Jyväskylä

Suosittelen remmirähinäjuttuihin, pelkoon, aggressiivisuuteen Emma Parsonin kirjaa Ääni rauhoittaa - aggresiivisesti käyttäytyvän koiran koulutus ja Tuire Kaimion Koiran käyttäytyminen kirjaa.

Näissä nimeomaan käytetään positiivisia menetelmiä ja naksutinta myös.

http://canis.valmiskauppa.fi/aani-rauhoittaa-p-124.html

Tässä on myös tietoa:

http://poltsi.fi/Liisa/artikkelit/remmirayha.html

Muokattu viimeksi: 02.06.10 20.00
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
03.06.2010 12.18

Turon tuntien voin sanoa että ehkä teet tästä liian ison asian. Ennen kun tämä päälle käyminen kävi ei Turo ollut mielestäni yhtään agressiivinen. Ainakaan silloin kun kävimme Hemin kanssa yhdessä lenkeillä. Silloin se oli harmotonta pennun riehumista.

Ja Turon rodut huomioiden en ole yhtään yllättynytkään tilanteesta missä olette. Enkä siis sano että alusta asti olen epäillyt kykyjäsi koiran kanssa. Huomioiden vaan asian että koira on ensimmäisesi ja mixi tuollainen. Enkä myöskään tarkoita että koirassa olisi vika.

Olen tarjonnut useasti apua ja olen vielläkin valmis auttamaan Turoa. Ja auttamaan sinua ymmärtämään koiraasi paremmin.

03.06.2010 12.20
Nanni kirjoitti:
Ehh.. Nanni on aina ite se joka haluu tapella ja rähjää kaikille koirille. Seki varmaa alko siitä ku sakemanni pääs käymään päälle, josta lähtien toi vihaa (lue: on murhanhimoinen) muita, vieraita, koiria. Tutuista koirista se kyllä tykkää, ja jos ei olla täysin sen reviirillä ni muutki koirat menee iha ookoosti. Tietyt rodut on, mitä toi ei voi sietää yhtään. Nykyää menää vaa niillä säännöillä et hihnassa ei rähistä, ja muut ohitetaan nätisti, vaikka kuinka paljo tekis mieli käydä syömässä vastaantulevalta koiralta pää. :D Hyvin on toiminut.

Meillä sama, paitsi et Himan päälle kävi Saksanseisoja (:

03.06.2010 12.28

Ja teille muille. On aivan sama onko koira musta vai vihreä, pieni vai iso, collie vai rotikka. Jos koiranne ei luota teihin se rähisee. Kun koira alkaa rähisemään se on merkki siitä että se ei luota teihin eikä siihen että te pystytte hoitamaan tilanteen.

Jos joutuisin itse tilanteeseen jossa toinen koira hyökkää oman koirani kimppuun en jää vaan seisomaan tumput suorina niin kun suurin osa teistä tekisi. Huutaisin vieraalle koiralle niin pelottavasti että se lähtisi pois ja jos tämä ei auta voin sitä persuksillekkin läpsästä. Asia vaan on niin että menetän mielummin ystävyyden johonkin naapurin koiraan kun luottamuksen omaani.

Kun otatte koiran pennun ette oleta että se osaa istua ja mennä sivulle käskystä. Että myöskään voi olettaa että se luottaa teihin heti. Ettehän tekään luota heti ihmiseen joka tulee teille juttelemaan. Koiran luottamus on ansaittava.

Itsellani on kaksi collieta ja vanhemman kimppuun on toinen koira on käynyt. Silti se kävelee nyt kauniisti hihnassa, ei vedä, hauku eikä rähjää muille koirille. Tapahtumastakin on vain vajaa puolivuotta.

Ei ole koiran vika ettei se luota teihin!

03.06.2010 12.55
022447064_r
Taivalkoski
Wiikka kirjoitti:

Ja teille muille. On aivan sama onko koira musta vai vihreä, pieni vai iso, collie vai rotikka. Jos koiranne ei luota teihin se rähisee. Kun koira alkaa rähisemään se on merkki siitä että se ei luota teihin eikä siihen että te pystytte hoitamaan tilanteen.

Jos joutuisin itse tilanteeseen jossa toinen koira hyökkää oman koirani kimppuun en jää vaan seisomaan tumput suorina niin kun suurin osa teistä tekisi. Huutaisin vieraalle koiralle niin pelottavasti että se lähtisi pois ja jos tämä ei auta voin sitä persuksillekkin läpsästä. Asia vaan on niin että menetän mielummin ystävyyden johonkin naapurin koiraan kun luottamuksen omaani.

Kun otatte koiran pennun ette oleta että se osaa istua ja mennä sivulle käskystä. Että myöskään voi olettaa että se luottaa teihin heti. Ettehän tekään luota heti ihmiseen joka tulee teille juttelemaan. Koiran luottamus on ansaittava.

Itsellani on kaksi collieta ja vanhemman kimppuun on toinen koira on käynyt. Silti se kävelee nyt kauniisti hihnassa, ei vedä, hauku eikä rähjää muille koirille. Tapahtumastakin on vain vajaa puolivuotta.

Ei ole koiran vika ettei se luota teihin!

Totally komppaus!

Koirahan pitää sinua lauman johtajana ja suojelijana, elikkä jos se ei voi luottaa sinuun ja kykyihisi puolustaa sitä ja itseäsi, se kokee että edes jonku pitää suojella laumaa ja johtajaa kun omistaja itse ei siihen kykene. Koiralle pitää tehä selväksi, että sinä olet valmis sitä suojelemaan tarvittaessa ja näin ollen se voi olla rauhassa ja turvassa.

Manun päälle kävi kaverini seropi uros ihan varoittamatta, kun poika oli puolen vuoden vanha. Siinä tilanteessa kaverini nosti kädet ilmaan ja ite erottelin rähjäävän koiran omani kurkusta. Tapauksesta on jo kohta vosi aikaa, mutta Manu ei siltikään oo sen jälkeen rähjänny tälle koiralle eikä myöskään pelkää sitä, sille ei jäänyt mitään ennakkoluuloja koska tietää että olen sitä valmis puolustamaan jos sama tilanne toistuis.

03.06.2010 12.57
Enkä edes ala puhumaan siitä että luottamuksen lisäksi koiran pitäisi viellä kunnioittaa teitä. Koirat ei ole leluja. Ja jos et halua edes ymmärtää koiraasi ei se tottele.
03.06.2010 12.57
021187841_r
Jyväskylä
Wiikka, hyvää tekstiä. Aivan oikein.

Meillä Roku ei rähise hihnassa, saattaa vetää toista koiraa kohti ja vähän murrata jos toinen rähjää oikein olan takaa.
Tulee toimeen yleensä kaikkien kanssa, joskus on oikee sähköjänis mutta nykyään ollut vähän rauhallisempi muiden koirien kanssa.
Mutta jos toinen koira osoittaa pelkoa Rokulle se voi alkaa ärhentelemään. Pennuista ei oikein välitä. Karvaisista koirista saa jotenkin uhkaavan vaikutelman, kai, alkaa isottelemaan ja pörhistelemään.
03.06.2010 13.06
021056777_r
Wiikka kirjoitti:

Jotkut koirat saattaa tulla ihan tappomeiningillä päälle, sillon on ihan se ja sama jos koitat huutaa kuinka pelottavasti tahansa tai läppäset vähä persuksille.

Caron kanssa onneksi ei hirveesti tartte pelätä vaikka irtokoira tuliskin lähelle, se hoitaa yleensä hyvin itse tilanteen ja useimmiten annan sen tehdäkkin. Varsinkin jos olen molempien koirien kanssa, sillon ei tarvitse pienemmän puolesta pelätä. Helpommat tapaukset hoidan itse. Eipä siinä ole meidän suhde kärsiny, ei rähjää. Tiedän kuitenkin, että se suojelee laumaansa tarvittaessa.

Mulla noista kumpikaan ei ole koirasosiaalisia. Sheltti oli kyllä nuorempana ja se paljon tapaskin muita koiria. Aikuistuessaan se ei kuitenkaan enää digannutkaan suurimmasta osasta. Caro nyt vaan on niin oman lauman koira ettei sitä hirveesti muut kiinnosta. Hankala löytää muutenkin leikkikaveria sille joka leikkis yhtä rajusti.

03.06.2010 13.57
Caro kirjoitti:

Jotkut koirat saattaa tulla ihan tappomeiningillä päälle, sillon on ihan se ja sama jos koitat huutaa kuinka pelottavasti tahansa tai läppäset vähä persuksille.

Vaikka koira tulisi tappomeiningillä ei se tarkoita että minun kuuluisi seistä tumput suorina.

Meillä kun talvella kävi sekarotuinen päälle ei se tullut vaan leikkimään. Kunnolla se otti Wiikkaa niskasta kiinni. Mutta siinä vaiheessa minä otin vierasta koiraa pannasta kiinni ja riuhdoin sen pois. Oli siinä tilateessa aivan sama mitä koira tekee minulle, mutta koiraani suojelen. En siinä säästynyt itse hampailta vaan puri koira minuakin. Mutta jos kokisin saman uudestaan tekisin kaiken samalla tavalla.

Koira onneksi lopetettiin myöhemmin koska emme olleet sen ainoat "uhrit" oli käynyt naapurin seefferiinkin kiinni. Eikä ollut mikään pikku puudeli.

Muokattu viimeksi: 03.06.10 13.59
03.06.2010 14.30
022039340_r
Kotka
Pepi rähjää oikeastaan kaikille koirille, etenkin isoille.
Ollaan yritty kitkeä sitä pois. Puolikuristava auttaa kaikista eniten, ääni ei kulje kun panta kuristaa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti