Koirani ei tule toimeen toisten koirien kanssa - Sivu 3 (Koirat > Koirien koulutus)

03.06.2010 14.36
022708867_r
Helsinki
Pepi kirjoitti:
Puolikuristava auttaa kaikista eniten, ääni ei kulje kun panta kuristaa.

Mä ihan tosissani toivon ja rukoilen että tää oli joko provo tai vitsi.

Ihanko tosissanne olette "kouluttaneet" rähjäyksen pois niin että kuristatte koiraa niin paljon ettei ääni kulje? Silloin ei kulje happikaan.

Suosittelen että lähdette jollekin kurssille ongelmienne kanssa, tuo ei ole millään tapaa koiraystävällinen ratkaisu..

http://minskipinski.blogspot.com/
03.06.2010 14.37
Pepi kirjoitti:
Pepi rähjää oikeastaan kaikille koirille, etenkin isoille.
Ollaan yritty kitkeä sitä pois. Puolikuristava auttaa kaikista eniten, ääni ei kulje kun panta kuristaa.

Luulen että olet käsittänyt sen pannan käyttötarkoituksen väärin. Koiraa ei ole tarkoitus kuristaa.

03.06.2010 14.39
Tosin uskon tuon koska kirjoittaja on vasta 13 vuotias. En ymmärrä miksi lapsille ostetaan nykyään lemmikkejä leluiksi.
Muokattu viimeksi: 03.06.10 14.41
03.06.2010 14.42
022708867_r
Helsinki
Wiikka kirjoitti:
Tosin uskon tuon koska kirjoittaja on vasta 13 vuotias. En ymmärrä miksi lapsille ostetaan nykyään lemmikkejä leluiksi.

13 vuotiaskin osaa lukea, etsiä tietoa jos oikeasti haluaa ja viitsii. Minä aloitin 12-vuotiaana naksutinkoulutuksen ja lähti todella hyvin käyntiin ihan kokeneen koirankouluttajan mielestä. Ei se iästä ole aina välttämättä kiinni että jos tekee jotain väärin.

03.06.2010 14.42
021056777_r
Wiikka kirjoitti:
Vaikka koira tulisi tappomeiningillä ei se tarkoita että minun kuuluisi seistä tumput suorina.

Pointi oliki siinä, että sillon ei hirveesti pysty itse tekemään. Voi tietysti yrittää.

03.06.2010 14.45
Wiikka kirjoitti:
Caro kirjoitti:

Jotkut koirat saattaa tulla ihan tappomeiningillä päälle, sillon on ihan se ja sama jos koitat huutaa kuinka pelottavasti tahansa tai läppäset vähä persuksille.

Vaikka koira tulisi tappomeiningillä ei se tarkoita että minun kuuluisi seistä tumput suorina.

Kuka täällä on väittäny että seisoo tumput suorina jos vieras koira käy oman koiran kiinni? O.o

Silloin kun Donna oli pentu (alle vuoden ikäinen) sen kimppuun kävi pari koiraa. Mä en todellakaan seissyt tumput suorina ja kattellu vierestä, vaan todellaki potkin ja revin ne irtokoirat irti omastani. Donna oli jo silloin pentunakin aika arka ja epävarma eikä noi päälle tulleet irtokoirat todellakaan edesauttaneet asiaa yhtään....Nykyään Donna ei kaikille rähise, mutta varsinkin isot koirat saa sen rähisemään. Vuosi sitten tilanne ei ollu yhtään näin hyvä, Donna rähjäsi ihan kaikille vastaantulijoille ja oli ihan paniikissa joka kerta kun näkikään vieraan koiran.

Donna kyllä onneksi tulee useiden tuttujen koirien ja niiden kanssa käydään pellolla riehumassa :)

// Ja mätsäreissä ja muissa koiratapahtumissa Donna kyllä osaa käyttäytyä mikäli toinen koira ei tule iholle ;)

Muokattu viimeksi: 03.06.10 15.00
03.06.2010 14.46
019834883_r
Fami tulee toimeen enää vain yhden koiran kanssa, joka käy meillä joka päivä ja on aina sen kanssa leikkimässä, periaatteessa sekin on meidän koira, se on leikattu narttu.
Ei Fami kuitenkaan ole sellainen että se haukkuu joka koiralle joka vastaan tulee, ja sitä voi viedä ihan mihin vaan lenkille mutta muiden koirien lähelle ei voi päästää!!!

Jotkut täällä ainakin tietävät millaisia KAUKASIANPAINENKOIRAt ovat luonteeltaan?:)

Ja näyttelyyn sen voi hyvin viedä tms.
Muokattu viimeksi: 03.06.10 14.47
03.06.2010 15.15
021187841_r
Jyväskylä
Juu, minä ainakin tiedän.
03.06.2010 15.53

En minä väittänytkään että se on iästä kiinni. Lähinnä tarkoitin sitä että nykyään otetaan koira koska naapurillaki on sellaine. Enään ei oteta selvää luonteesta vaan painotetaan vaan siihen että kunhan se on nätti. Enkä sano että kaikki tekevät näin. Minua vaan suututtaa kun näkee kadulla 12 vuotiaan lapsen joka riepoo koiraa kun pehmolelua ja huutaa pää punaisena "Kuule sun pitää olla hiljaa nyt". Ei koira ymmärrä jos sitä ei käske eikä käsky ole lause vaan sana. Koiralle ei tarvitse alkaa selittää miksi koiran pitää olla hiljaa koska ei se ymmärrä.

Koira ei myöskään tee mitään mitä se ei näe itselleenhyödylliseksi. Joten jos koira ei lopeta räyhäämistä voi hyvin syy olla siinä ettei se näy että haukkumisen lopettamisessa on mitään hyötyä.

03.06.2010 15.58
022600386_r
Lahti

Idiootteja tässä maailmassa riittää, siitä ei pääse mihinkään. Itse en jaksa enää murista maailman epäkohdista, varsinkaan kun ei kuitenkaan tiedä toisten perimmäisiä syitä ja motiiveja koiran hankkimiseen.

Olen viimepäivinä nähnyt todella paljon nuoria 12-17v jotka kulkevat koiransa kanssa upeasti, yksi tyttö oikaisi terrieriään kontaktipyynnöllä, vei sivumpaan ja naksuttimen kanssa vei sen huomiota ettei se alkaisi räksyttämään toisen koiran menessä ohi ja vähän aika sitten koirapuistossa oli kolme todella nuorta tyttöä jotka kaikki osasivat käyttäytyä oikein koirien seurassa, osasivat lukea elekieltä oikein ja saivat koiransa käskyn alle. Kyllä tässä maailmassa vielä löytyy niin paljon fiksuja ja nuoria koiranomistajia, että voi välillä keskittyä ihailemaan niitä :)

---

Oma koiruus oli uhmaikäisenä varsin vieraskoira-aggressiivinen, mutta kovasti tehtiin töitä sosiaalistamisen kanssa ja nykyään tuo osaa leikkiä melkeinpä kenen kanssa vaan. Tosin en päästä yhtä itseään täynnä olevien narttujen kanssa samaan tilaan, se tietää ongelmia.

Paljon helpompi on kyllä elää kun ei tarvitse olla huolissaan muista koirista.

Muokattu viimeksi: 03.06.10 15.59
03.06.2010 16.02
021935917_r
Tampere
Mindi kirjoitti:
Pepi kirjoitti:
Puolikuristava auttaa kaikista eniten, ääni ei kulje kun panta kuristaa.

Mä ihan tosissani toivon ja rukoilen että tää oli joko provo tai vitsi.

Ihanko tosissanne olette "kouluttaneet" rähjäyksen pois niin että kuristatte koiraa niin paljon ettei ääni kulje? Silloin ei kulje happikaan.

Suosittelen että lähdette jollekin kurssille ongelmienne kanssa, tuo ei ole millään tapaa koiraystävällinen ratkaisu..

Siis mitä...?!!!??! Toivottavasti tuo oli vitsi (Pepiltä siis).
wecope ♀ TK1 Promisehill Irish Rose "Mona" (s.06)
03.06.2010 16.05

Hugo tulee tuttujen koirien kanssa toimeen ja vieraisiinkin pystyy totuttautumaan..

Eilen oltiin metrossa ja metroon tuli musta karvainen,isokokoinen 2-vuotias uroskoira jota Hugo todellakin pelkäsi..Murisi,vinkui,kiljui ja teki kaiken että olisi päässy metrosta ulos..En tiedä mitä pelolle voi tehdä?En tiedä mistä pelko on syntynyt isoihin karvasiin koiriin?Siinä ei auttanut kontaktit,namit ei mitkään!Koira pelkäsi niin että 'itki' vielä kun käveltiin metroasemalta kotiin..

Hugon päälle on käynyt vain molossityyppisiä koiria ja niillä ei ole pitkä karva..Voi toki olla että Hugo pelkää kaikkia itseään vanhempia uroksia koska kaikki joidenkanssa Hugo on ottanut yhteen ovat olleet Hugoa vanhempia&kookkaampia uroksia..

03.06.2010 16.11

On totta että ihmiset kiinnittävät huomiota ennemän huonosti käyttäytyviin koiriin kun hyvin käyttäytyviin. Itsekkin olen menosti yllättynyt positiivisesti kun todella nuorilla tytöillä isotkin koirat pysyvät hyvin käsissä. Enkä todellakaan väitä että olen itse paras koirien kanssa. Onhan äitini koiran kouluttaja, trimmaaja ja kasvattaja, mutta ei siitä ole noussut pissa päähän että "minä tiedän kaiken". Koiran koulutus metodeita on monia ja kehitän omani niin että otan neuvoja vastaan muilta avoimin mielin ja kerään niistä ne joita itse käytän.

Itse käytän pelkkää positiivista koulutusta. Kun vieras koira tulee vastaan en kiellä omaa koiraa vaan otan sen kantaktiin ja kehun heti kun se on hiljaa. Koiralle ei voi ontaa liikaa kehuja ja koiralle on palkkaa myös negatiivinen kontakti siihen. Koiralle on pahempi se että jätät sen huomiotta kun huutaisit sille. Huutaminenkin on huomiota ja koiralle on palkka että se saa huomiota. Enkä toki sano että jos näen koiran kaivavan roskista keittiössä odottaisin vieressa namin kanssa milloin se lopetta vaan kyllä se siinä vaiheessa tulee niskasta pois.

03.06.2010 16.16
022708867_r
Helsinki

"Koiralle ei voi ontaa liikaa kehuja"-Wiikka

Minusta voi, ja varsinkin väärissä tilanteissa. Helpostikin voi antaa liikaa kehuja, ja silloimpa sitten omistaa kehuille/huomiolla turtuneen koiran joka ei enää edes kuuntele ihmistä.

03.06.2010 16.17
Hemi saapui pentuna meilla ja meillä oli tuolloin vain 5 kääpiösnautseria. Vaikka Hemi onkin iso se luuli olevansa pieni sylykoira. (On välillä vielläkin samaa mieltä) Nyt Hemin on vaikea tulla toimeen isojen koirien kanssa vaikka kotona nykyään asuu sen kanssa kaksi isoa Collieta. Hemi on jo kolmevuotias mutta vielläkin totutellaan isoihin ja keskikokoisiin koiriin jotka ovat Hemin mielestä sitä isompia. Vaikka todellisuudessa Hemi on melkeen aina isoin koira. Tämän takia meillä räyhätään hieman vastaan tuleville, mutta sekin on melkeen jo kokonaan kitketty pois.
03.06.2010 16.18

No siis tarkoitin lähinnä ettei koiralle oikeissa tilanteissa voi antaa liikaa kehuja. Mutta on totta että koiria kehutaan usein väärissä tilanteissa.

Väsyneenä sitä ei osaa ilmaista itseään oikein -.-

Muokattu viimeksi: 03.06.10 16.23
03.06.2010 16.23
Eikä ole olemassa ongelma koiria eikä pelottavia koiria. On vain ongelmaomistajia ja pelottavia omistajia. On muistettava että sinä teet omasta koirastasi sellaisen mitä se on. Eihän sille toki voi mitään jos naapurin Musti käy päälle, mutta siitäkin pääse yli jos osaa käsitellä koiraansa oikein.
03.06.2010 16.27

Wiikka/ Ongelmakoiria on olemassa. Esim. sairauksiin ei ihminen pysty vaikuttamaan, vaikka miten taitava olisi. Kivut saavat koirasta hyvinkin äkkiä ongelmallisen.

// Ja yhtälailla pelottavia koiria on. Jos iso koira haukkuu hampaat irvessä naamassa kiinni, kyllä mä sitä koiraa pidän pelottavana, en sen omistajaa.

Muokattu viimeksi: 03.06.10 16.28
03.06.2010 16.30
En tarkoittanut sitä noin kirjaimellisesti, mutta enpä nyt ala suoristamaan asiaa. Ne jotka tajuaa kommentin niin hyvä teille!
03.06.2010 16.35
Oikaise ihmeessä mullekkin, mitä ajoit takaa. Tuon käsityksen viestistäsi sain.
03.06.2010 16.37
022600386_r
Lahti

Kannattaa yrittää ilmaista itseään mahdollisimman selkeästi jos haluaa kirjoitella, koska kaikki ei osaa harjoittaa "telepatiaa" ja löytää sieltä tekstistä täysin toisenlaista ajatusta mitä ei normaalisti lukemalla löydä.

Ja minäkin väitän, että ehdottomasti on olemassa myös koiria, jotka on ongelmallisia ilmankin ihmisen vaikutusta. Suurin osa on ihmisen aiheuttamaa, suurin osa ongelmakoirista on ihmisen luomia, mutta on niitäkin jotka on jo syntyjään avun ulottumattomissa.

(ps. menee kyllä ohi aiheen :D)

03.06.2010 16.40
022039340_r
Kotka

Totta joka sana.

Ihan tiedoksi vain, tulen nyt kesällä 15v.
Ja siis eritavoin ollaan yritetty saada rähjäämistä pois, mutta ei ole auttanut. EIKÄ vanhempani usko ongelmakoirankouluttajiin! Siis he ajattelevat, että ne eivät auta tai koirasta tulee entistä hullumpi. Pepi ei ole minun, jos olisi, en ikinä päästäisi sitä tuohon jamaan. Koko ajan tosin sitä yritän saada pois(siis rähjäämistä), mutta se on vähän hankalaa kun on omakin koira jota pitää kouluttaa/ulkoiluttaa koko ajan ja kukaan muu ei ryhdy tuohon hommaan. Olen monesti heille valittanut ja neuvonut, mutta ei mene perille.

03.06.2010 16.42
Pepi kirjoitti:

Totta joka sana.

Ja siis eritavoin ollaan yritetty saada rähjäämistä pois, mutta ei ole auttanut. EIKÄ vanhempani usko ongelmakoirankouluttajiin! Siis he ajattelevat, että ne eivät auta tai koirasta tulee entistä hullumpi. Pepi ei ole minun, jos olisi, en ikinä päästäisi sitä tuohon jamaan. Koko ajan tosin sitä yritän saada pois(siis rähjäämistä), mutta se on vähän hankalaa kun on omakin koira jota pitää kouluttaa/ulkoiluttaa koko ajan ja kukaan muu ei ryhdy tuohon hommaan. Olen monesti heille valittanut ja neuvonut, mutta ei mene perille.

Tämä ei silti selitä, MIKSI käytät kuristavaa, koska silloin "ääni ei kulje"? Ei kulje henkikään...

03.06.2010 16.45

Olen oppinut muilla palstoilla kirjoittamaan toisiin, mutta täytyy palata todellisuuteen että täällä suurin osa on ala-asteikäisiä.

Ja siis asiat mitä kirjoitan ovat omia mielipiteitäni.

Ja sille että ei ole olemassa pelottavia koiria viittasin siihen että jokainen on noin 90% syypää oman koiransa käytökseen.

Pakko tähän väliin sanoa että Ninjalta tulee hyvää tekstia!

03.06.2010 16.50

Niin no, ala-aste ikäinen voi olla taitavempi koirien kanssa, kuin täysi-ikäinen (mikä kohta itsekkin olen, jos tuolla ikä-jutulla minuun viittasit) ;)

En vieläkään ymmärrä tuota pelottavaa koiraa? Tarkoitatko siis samaa, kuin tuolla, ettei "ole olemassa ongelmakoiria"? Tai, että koira voi käyttäytyä aggressiivisesti ja sen takia ei olisi pelottava, koska omistaja on sen sellaiseksi saanut?

03.06.2010 16.58

Niinhän se yleensä menee 'mimmoinen omistaja semmoinen koira' Mä tiedän paljon ihmisiä jotka ovat kuin koiransa ja toisin päin!Koirasta tulee semmoinen minkälaiseksi se opetetaan..Mutta esim sille ei voi mitään jos koiran päälle on käyty niin monesti/pahasti että koiralle on jäänyt selvät traumat tapahtumista.

03.06.2010 16.59

Puhuin yleisesti koska tiedän sinun olevan 17.

Tuo "ei ole olemassa pelottavia koiria vaan pelottavia omistajia" on enemmänkin sanonta. Ja kyllä viittaan sillä edelliseen "Ei ole olemassa ongelmakoiria vaan ongelmaomistajia"

Mitä koitan sillä sanoa on että olet itse vastuussa koirastasi ja siitä tulee sellainen miksikä sen koulutat. Jos vastaasi tulee iso musta koira joka näyttää sinulle hammasta tottakai pelkäät koiraa etkä juokse karkuun huutaen "onpas pelottava omistaja!".

03.06.2010 17.24
022708867_r
Helsinki

"mutta täytyy palata todellisuuteen että täällä suurin osa on ala-asteikäisiä."

Petsien alaikäraja on 13 vuotta, eli ei täällä ala-aste ikäisiä edes saa olla. ;) Ja yläasteelainen ymmärtää kyllä selkeää tekstiä.

Ninja jo selittikin miten voi aikuinenki ymmärtää tekstin väärin.

03.06.2010 17.48
022639294_r
Säkylä
Mindi kirjoitti:

"mutta täytyy palata todellisuuteen että täällä suurin osa on ala-asteikäisiä."

Petsien alaikäraja on 13 vuotta, eli ei täällä ala-aste ikäisiä edes saa olla. ;) Ja yläasteelainen ymmärtää kyllä selkeää tekstiä.

Korjaan, kuudennella luokalla voi olla 13 niinkuin esim. minä

Pepi rähjää oikeastaan kaikille koirille, etenkin isoille.
Ollaan yritty kitkeä sitä pois. Puolikuristava auttaa kaikista eniten, ääni ei kulje kun panta kuristaa.

Totta joka sana.

Kuonopanta/vedonestopanta, vedonestovaljaat, koulutus _aika ja kärsivälliyys_.. jne.

Sellaista koiraa en tunne joka ei noiden kanssa ei oltaisi saatu koulutettua, tai edes hallintaan. Jokaisen koiran ei tarvitse tulla toimeen kaikkien koirien kanssa. Kunhan vain se olisi hallinnassa.

Itse en tahdo sietää edes mm. pakotteilla kouluttamistsa. Tuo kuulosti todella rajulta korvaani...

Ja, miksi on koira jos sitä ei jakseta/haluta kouluttaa. Anteeksi vain, saatan olla ilkeä, mutta minusta koira ei kuuluisii vanhemmillesi jos he eivät jaksa siihen panostaa, tai edes yrittää. Jos siis puheesi ovat täysin totta.

03.06.2010 17.59

Pepille/ Suosittelen selvittämään rähjäämisen syyn. Jos syynä on vaikkapa pelko, kuristaminen pahentaa asiaa. Se saa koiran silmin tilanteen tuntumaan entistä epämukavammalta, ja voi pahentaa asiaa. Se, että koiran "ääni ei kuulu" kun sitä kuristaa, ei ratkaise ongelmaa tai todellakaan kitke sitä pois. Itse en laske sellaista edes ongelman pois saamisen yrittämiseksi, se on enemmänkin luovuttamista.

Koiran kouluttamisen ei kuulu olla koiran kurittamista! Pepi on pieni koira ja en todellakaan usko, että olisi täysin mahdotonta saada sitä kulkemaan kauniisti. En myöskään usko teidän kokeilleen kaikkia mahdollisia keinoja. Pakko sanoa, että epäilen vahvasti niitä teidän muitakin keinoja, kun olette päätyneet koiran remmissä hirttämiseen.

Fiilis kuittaa

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti