Koirani ei tule toimeen toisten koirien kanssa - Sivu 4 (Koirat > Koirien koulutus)

03.06.2010 18.11
022523476_r
Suomussalmi
Siinä saat koiralle elinikäsen vamman kurkkutorveen ja kaulan/niskan alueelle kun kuristaa niin ettei ääni kulje. Hanki osaavaa apua!
Huskies do whatever they want - and I'll do whatever they want.
03.06.2010 18.16
020168428_r
Jyväskylä

Tämä on ollut aiemminkin Petsien keskustelussa:

Tästä voit lukea mitä koiran kuristaminen aiheuttaa.

" “Kuristuspanta saattaa aiheuttaa seuraavanlaisia kaulavammoja:
(Suomennettu icon Petan sivulta)

Kaularangan alue on herkkä, sillä alueella kulkevat pehmytkudosten suojaamana kaluarangan ja nikamien lisäksi elimistön tärkeimmät hermot. Kurkun puolella sijaitsevat herkkä kurkunpää sekä ruokatorvi, joilla ei ole niskan puolta vastaavaa lihaksistoa suojanaan. Kaulan alueella sijaitsee myös paljon imusolmukkeita, jotka ovat aineenvaihdunnan ja lymfaattisen järjestelmän perusta. Koirankeho ei ole rakentunut niin, että se kestäisi kaularangan alueelle kohdistunutta painetta.

Jo hetkittäinen paineen ja ulkoisen voiman kohdistuminen näille alueille jättää jälkensä. Kuristuspannan aiheuttama paine häiritsee aineenvaihduntaa, verenkiertoa sekä imunestekiertoa. Lievimmillään näistä aiheutuu koiralle hetkellisen epämiellyttävän olon lisäksi lihaskipuja. Jatkuva kuristuspannan käyttö alkaa vähitellen näkyä koko kehossa. Näiden lievempien oireiden lisäksi kuristuspannasta voi aiheuttaa koiralle vakavia vammoja ja kroonisia kipuja muun muassa seuraavissa tilanteissa:

- Heikotus hapen puutteen takia, tästä voi seurata pyörtyminen.
- Ruokatorven pehmytkudosvammat.
- Kurkunpään puristuminen, josta voi seurata jopa kurkunpään alueen luiden murtuminen.
- Kaularangan alueen nikama ja välilevyvammat
- Nikamien suojaaman selkäydinkanavan puristuminen voi aiheuttaa koiran osittaisen tai täyden halvaantumisen.
- Hermovammat, jonka seuraukset voivat heijastua ympäri koiran kehoa.
- Kaularangan alueella kulkevan vagus hermon vaurioituminen, joka säätelee kehon tärkeimpien elinten toimintaa, kuten sydämen, keuhkojen, maksan, virtsarakon, pernan sekä munuaisten toimintaa.
- Henkitorven puristuminen, joka voi olla hetkellinen mutta henkitorvi voi painua myös pysyvästi kasaan.
- Puristuksen aiheuttama äkillinen pään alueen paineen nousu voi aiheutua aivo- tai silmävamma. Paineen noususta voi seurata silmän pullistumisen ulos kuopastaan.” Lähde: http://koiratarhat.com/29

Lisäksi eläinsuojelulaista:

"Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty."

"Eläimen liiallinen rasittaminen ja kohtuuttoman ankara kurissa pitäminen ja kouluttaminen sekä liian kovakourainen käsittely on kielletty."

Ei eläimiä pidä satuttaa. Koirasi ei ole tehnyt sinulle mitään pahaa ja satutat sitä. Todella väärin.

"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
03.06.2010 18.28

Me ohitettiin tänään kolme koiraa ilman suurempia ongelmia. En rankaissut, mutta en myöskään houkutellut nameilla. Pakotetta käytin silti.

Eli näin me mennään nykyään, eikä ennen ole tullut parempia tuloksia. Oltaiskohan me tämä viikko tätä kokeiltu.. Tässä aion todellakin pysyä, sillä tulokset ovat todella hämmästyttäviä ja nopeita.
Kun näköpiiriin tulee koira, käsken Turon istumaan. Jos ei tottele käskyä, eli on liian kiihtyneessä tilassa, muistutan koskettamalla selkää. Saatan hennosti nykäistä hihnaa. En terävästi tai voimakkaasti, vaan ohjaan ja muistutan hihnan avulla ottamaan kontaktia. Kun ottaa kontaktin, jatketaan matkaa. Koira saa reippaat kehut.

Tietty, että tuo onnistuu, tarvitaan jotain. Jokin pohja. Minä olen jälleen lisännyt rajoja ja pyrkinyt olemaan entistäkin johdonmukaisempi. Siihen päälle on helppo ruveta rakentamaan muuta, vahvistaa toivottua käytöstä ja kitkeä ei-toivottua.

Ehkäpä tämän kesän aikana tämä rähjäongelma on saatu pois? Se mitä Wiikaa sanoi, on totta. Omistaja aiheuttaa suurimman osan ongelmista ja sysää ongelman usein koiran harteille ja syyttää koiraa. Minäkin ilmeisesti olen niin tehnyt. Olen automaattisesti ajatellut, että Turon rähinä johtuu siitä, että sen kimppuun on hyökätty.

03.06.2010 19.30
021056777_r

Jos Caron kanssa lenkkeilen yksinään niin ohitustilanteessa pidän hihnasta molemmilla käsillä kiinni. Ihan sen takia jos keksiikin tempoa jonnekkin niin saan pidettyä kiinni. Jos meinaa ruveta pörisemään niin tönäsen sitä jalalla samalla kun kävellään ja sanon "nätisti" tai jotain sellasta. Koira vähän horjahtaa ja ei ehdi kiihtyä liikaa.

Aika moni täällä petsiessä on jo täysi-ikäisiä tai lähellä sitä. Enpä ole yhteenkään ala-aste ikäiseen törmännyt

03.06.2010 21.05
Täällä ollaan Turosta ylpeitä ja ootetaan innolla että päästään sitä taas lauantaina tapaamaan :) Jatka samaa rataa niin sulla on kohta unelmies koira hihnan päässä :) Vaikka siinä onki puolet kettistä ;)
28.06.2010 20.11
020842521_r
Nurmijärvi

Samaa mieltä, kuristuspantojen väärinkäyttäminen on kamalaa ja väärin.. Ja myös näkee niitä jotka käyttää koirallaan kuonopantaa ympäri vuoden :s Meillä on sellanen ongelma Ricon kanssa kun se tervehtii muita koiria "epäkohteliaasti", eli alkaa sotkemaan hihnaa ja heti menee perään ja pahimmassa tapauksessa koittaa dominoida, eli nylkyttää.. Tosi raivostuttavaa, enkä oo koskaan ollut näin neuvoton tän kanssa ja toivon että apua löytyy vaikka sitten ongelmakouluttajan pakeilta. Olen tosissaan valmis näkemään vaivaa tän eteen ja olen myös muita ongelmia hoitanut ajan kanssa ja olen melko kärsivällinen joka tilanteessa. Rico on myös tavallaan herkkä ja tiedän että sen kanssa rankaiseminen ja pöllyttäminen ei auta, mutta yleensä käy just niin että kun lenkillä tulee koira vastaan niin mä en vaan ehdi valmistautua siihen ja valmistella koiraa ja sitten uroksille se yleensä rähähtää. Ei mitenkään pahasti vaan yleensä kerran haukahtaa ja hyökkää vähän eteenpäin hihnassa. Toivon ainakin Wiikalta neuvoja koska olen samaa mieltä kanssasi ainakin näissä aiemmin käsitellyissä asioissa ja ymmärrän noita juttuja mitä kirjoitat. Hyvää tekstiä ja uskon että sulla voisi olla hyviä neuvoja meillekkin:)

28.06.2010 20.22
021056777_r
Rico kirjoitti:
Samaa mieltä, kuristuspantojen väärinkäyttäminen on kamalaa ja väärin.. Ja myös näkee niitä jotka käyttää koirallaan kuonopantaa ympäri vuoden

Mitäs haittaa kuonopannasta on vaikka sitä ympäri vuodenkin käyttää? Jos sitä siis käyttää oikein.

28.06.2010 21.49
020842521_r
Nurmijärvi
Caro kirjoitti:
Rico kirjoitti:
Samaa mieltä, kuristuspantojen väärinkäyttäminen on kamalaa ja väärin.. Ja myös näkee niitä jotka käyttää koirallaan kuonopantaa ympäri vuoden

Mitäs haittaa kuonopannasta on vaikka sitä ympäri vuodenkin käyttää? Jos sitä siis käyttää oikein.

Kuonopanta on vain väliaikainen keino vedonestoon. Koiran olisi tarkoitus oppia että sen kannattaa kävellä kauniisti hihnassa tai omistaja ottaa kuonopannan esiin. Se on myös koiralle turhauttavaa kun se ei pysty toteuttamaan normaaleja toisen koiran tervehtimis"rituaaleja" eikä reviirikäyttäytymistä, sillä kuonopanta on melkoinen este. Tietynlaiset kuonopannat myös kääntävät koiran pään ylöspäin ja se voi vahingoittaa koiran kaulaa. Myös sivulle kääntävä voi kovasti riuhtaistessa vahingoittaa kaulaa ja olen itsekin nähnyt näitä tapauksia.. Eli periaatteessa kuonopantaa ei voi käyttää oikein ympäri vuoden.

28.06.2010 22.03
Pepi, nyt meni hiukan yli ymmärryksen. Eli ensin kerrot avoimesti ettei mitkään keinot auta ja että saat haukkumisen loppumaan kuristamalla koiraa, sen jälkeen rupeat syyttämään vanhempiasi koiran huonosta jamasta ja että yrität auttaa sen koulutuksessa mutta sinulla on myös oma elämä? Sinuna en sanoisi auttavani koska koiran kuristaminen on täysin väärin ja lisäksi on melko pikkumaista sysätä vastuuta vanhemmille omasta väärästä toiminnasta.

--

Koko ajan tosin sitä yritän saada pois(siis rähjäämistä), mutta se on vähän hankalaa kun on omakin koira jota pitää kouluttaa/ulkoiluttaa koko ajan ja kukaan muu ei ryhdy tuohon hommaan. - Pepi

Se että sulla on oma elämä ei minusta oikeuta sinua kohtelemaan koiraa huonosti. Ja tämä koulutuksen hankaluus johtuu varmasti suurimmaksi osaksi siitä että koulutusmetodina kuristaminen on varmasti väärin tapa mitä tiedän. Et tule saamaan kuin Pepille ikuiset kurkkuvauriot tuolla toiminnalla!

--

Olen monesti heille valittanut ja neuvonut, mutta ei mene perille. - Pepi

Siis olet neuvonut vanhempiasi kuristamaan koiraansa? Järki hoi.

--

Kannattaa ottaa vastuu omista teoistaan - varsinkin jos ne ovat tällaisia.

Tämä saattoi tulla hiukkasen myöhässä, mutta oli vaan pakko sanoa
28.06.2010 22.16
022708867_r
Helsinki
Rico kirjoitti:

Kuonopanta on vain väliaikainen keino vedonestoon. Koiran olisi tarkoitus oppia että sen kannattaa kävellä kauniisti hihnassa tai omistaja ottaa kuonopannan esiin. Se on myös koiralle turhauttavaa kun se ei pysty toteuttamaan normaaleja toisen koiran tervehtimis"rituaaleja" eikä reviirikäyttäytymistä, sillä kuonopanta on melkoinen este. Tietynlaiset kuonopannat myös kääntävät koiran pään ylöspäin ja se voi vahingoittaa koiran kaulaa. Myös sivulle kääntävä voi kovasti riuhtaistessa vahingoittaa kaulaa ja olen itsekin nähnyt näitä tapauksia.. Eli periaatteessa kuonopantaa ei voi käyttää oikein ympäri vuoden.

Koiran pitäisi oppia että vetää ei saa. Ei sen uhalla oppia että siitä seuraa jokin rangaistus (kuonopanta tässä tapauksessa).

Koira ei pysty hihnassa ikinä toteuttamaan mitään tervehtimisrituaaleja muutenkaan normaalisti, ja itse kuonopannan käyttäjänä (tarkoitus on irtaantua siitä kunnes koulutus on finito) en kyllä suosi hihnassa tervehtimisiä muutenkaan, ellei ole tuttu koira.

Se ettei osaisi käyttää kuonopantaa oikein, tarkoittaa että koiralle voi tulla niskavammoja yms. Mutta oikein käytettynä sitä voi käyttää ympäri vuoden, kunhan tietää mitä tekee.
Normaali pantakin voi tehdä vaikka mitä vammoja isosta nykäisystä.

http://minskipinski.blogspot.com/
28.06.2010 22.52
022708867_r
Helsinki
Rico kirjoitti:

Meillä on sellanen ongelma Ricon kanssa kun se tervehtii muita koiria "epäkohteliaasti", eli alkaa sotkemaan hihnaa ja heti menee perään ja pahimmassa tapauksessa koittaa dominoida, eli nylkyttää.. Tosi raivostuttavaa, enkä oo koskaan ollut näin neuvoton tän kanssa ja toivon että apua löytyy vaikka sitten ongelmakouluttajan pakeilta. Olen tosissaan valmis näkemään vaivaa tän eteen ja olen myös muita ongelmia hoitanut ajan kanssa ja olen melko kärsivällinen joka tilanteessa. Rico on myös tavallaan herkkä ja tiedän että sen kanssa rankaiseminen ja pöllyttäminen ei auta, mutta yleensä käy just niin että kun lenkillä tulee koira vastaan niin mä en vaan ehdi valmistautua siihen ja valmistella koiraa ja sitten uroksille se yleensä rähähtää. Ei mitenkään pahasti vaan yleensä kerran haukahtaa ja hyökkää vähän eteenpäin hihnassa. Toivon ainakin Wiikalta neuvoja koska olen samaa mieltä kanssasi ainakin näissä aiemmin käsitellyissä asioissa ja ymmärrän noita juttuja mitä kirjoitat. Hyvää tekstiä ja uskon että sulla voisi olla hyviä neuvoja meillekkin:)

Miten olisi että kaikkien nurkkien taakse/polun mutkan edessä sinä vain yksinkertaisesti otat Ricon kontrolliin ja lyhyelle hihnalle? Ennakointi siis vahvaksi.

Nylkyttämiseen sen verran että onko Rico leikattu? Jos ei niin kannattaa harkita ellei koiralla ole jalostuskäyttöä. Se vie ainakin hormonaalisen turhautumisen uroksiin ja nylkyttämisen hormonaalisessa mielessä pois. Tietysti sille on jo kerennyt pinttyä jonkinlainen tapa, mutta sekin on ihan opeteltavissa pois. Tiukat rajat siihen.

Toisia koiria en suosittele muutenkaan tervehtimään hihnassa (yläpuolella olevassa viestissä näkyy syyt) ja kannattaa miettiä onko se niin pakollista. Jos toinen omistaja tyrkyttää koiraansa Ricon nenän eteen ja hihnat menee solmuun voi sanoa että "me ei tervehditä hihnassa toisia koiria" ja kun selittää vielä että tässä on nyt koulutus kesken niin luulisi ihmisten ymmärtävän (jos ei, niin vika ei ole sinussa).
Ihan vain siis peruskuria ja tiukat kiellot jynkyttämisestä, kova ääni, suihkepullo yms. ovat myös mahdollisia jos ei kielto riitä.

http://minskipinski.blogspot.com/
29.06.2010 00.02
020842521_r
Nurmijärvi
Rico ei ole leikattu eika sitä leikata. Ja olen edelleen sitä mieltä ettei kuonopantaa saa käyttää jatkuvasti. Uskon koirankoulutuksen ammattilaisia. Esim. Tuire Kaimiota. Eikä kuonopanta varsinaisesti ole rangaistus vaan seuraamus. Meidän tuttu koira joka on tosi rauhallinen mutta joskus vetää vähän ja se on irlanninsusikoira, joten se ei sais vetää yhtään. Omistaja käyttää sillä päivän kuonopantaa ja vetäminen loppuu kuin seinään eikä kuonopantaa tarvitse ottaa esille pitkiin aikoihin. Tämä on mun mielipide. En oikeen tajunnut tuota nurkkien taakse/polun mutkan edessä ennakointi juttua..? Ja en tosissaan halua koiralle käyttää rangaistuksena kovaa ääntä jos se pitäis joskus luonnetestiinkin viedä yms.
29.06.2010 00.05
020842521_r
Nurmijärvi
Ja toisten urosten nylkyttäminenhän ei millään tavalla ole seksuaalista käyttäytymistä vaan arvojärjestyksen selvittämistä.
29.06.2010 00.12
Rico| Voi se olla seksuaalistakin, mistäs sitä tietää. Turo tosin nylkyttää myös, mutta yleensä kyse on juurikin alistamisesta. Huomaan tosta koirasta mitä sillä on mielessään, ja erotan tilanteet.

Nyt tuntuu tulleen takapakkia. Turoa en uskalla pitää vapaana dominoivien urosten kanssa, sillä tämä minun kaikkia rakastava palleroiseni(kröhöm) on aiheuttanut erään koiran kanssa jo pari tappelua. Eli löytänyt jonkun kiven/kepin tai minut ja ruvennut puolustamaan ja isottelemaan -> Toinen tullut kimppuun ja siitä sitten syntynyt kunnon taistelu. Turo jää alakynteen kun ei oikeastaan kunnolla edes osaa tapella, mutta yrittää silti hyökätä uudelleen toisen kimppuun kun koirat saadaan erilleen. Turolle tuli jalkaan ilmeisesti lihasrevähdys, joka parantui parissa päivässä. Kaulasta löytyi myös pieni rupi.
Turhauttavaa... Olisipa kiva jos tietäisin edes miten saisin Turon olemaan kiinnittämättä huomiota muihin koiriin.
29.06.2010 00.24
020842521_r
Nurmijärvi

Paitsi kun se ei ole.. "Nylkyttäminen saattaa ihmisestä vaikuttaa seksuaaliselta käyttäytymiseltä, mutta siitä ei ole kyse. Itse asiassa nylkyttäminen liittyy, jälleen kerran, arvoasemaan." Koiran etikettiopas. Ja tietenkin narttujen kanssa on eri juttu

29.06.2010 00.29

Kyllä Turo vaan nylkyttää myös muussa mielessä kuin alistamismielessä :'D Tosin harvemmin se sitä tekee koirille, ihmisille sitäkin enemmän yrittää... Tajuan kyllä koirani eleistä ja kehonkielestä mitä se on tekemässä.

29.06.2010 00.33
020842521_r
Nurmijärvi

Mä sanoisin että palkkaaminen ja kehut Turo. Mutta en ala mitään sen kummemmin neuvomaan kun en tunne koiraakaan. On muutenkin ärsyttävää kun ihmiset alkaa puhua miten koiraa pitäis rankaista ja torua kaikesta kun ne eivät edes tunne Ricoa. Jos mä alkaisin sitä rankaisemaan kun se rähähtää toisille koirille niin sehän ottais vaan enemmän pulttia koko tilanteesta.. Vaikeeta on joskus tämäkin :)Ja tää on tohon aikasempaan. Ja se nylkytys- juttu koski erityisesti ihmisen jalan nylkyttämistä. Se nylkyttää ihmisen jalkaa nostaakseen omaa arvoasemaansa laumassa. Rico kerran koitti ja siitä se sai huutia.. Ei ole koittanut enää kertaakaan.

Muokattu viimeksi: 29.06.10 00.36
29.06.2010 00.45

Jos mä alkaisin sitä rankaisemaan kun se rähähtää toisille koirille niin sehän ottais vaan enemmän pulttia koko tilanteesta..

Totta. Kyllähän minä saan karjaisulla lopetettua sen rähjäämisen kuin seinään, mutta seuraavalla kerralla koira rähjäisi entiseen malliin ja joutuisin taas torumaan. Tiedän, sillä ennen tosiaan karjaisin Turolle "hyi" kun rupesi rähjäämään. Turo saattaa muutenkin räjähtää jo siitä, että hihnaa hieman kiristää kun koira tulee vastaan.

Tuosta ihmisten nylkyttämisestä. Turo on kyllä joskus yrittänyt alistaa nylkyttämällä minua ja pikkusiskoani(ja muita koiria), mutta se on erilaista. Turo nylkyttää erityisesti tietynlaisia vieraita, aluksi ei uskalla mennä lähelle, mutta kun rohkistuu rupeaa vinkumaan, hinkkaa pyllyä jalkaa vasten, juoksee välillä karkuun, lipoo vieraan suupieliä, käy ylikierroksilla ja yrittää vaivihkaa tarrautua jalkaan/käteen. Alistaessa se laittaa tassut kyselemättä jalan ympärille tai koiran selän päälle.

Keskustelu koiran nylkytystyyleistä..

Muokattu viimeksi: 29.06.10 00.46
29.06.2010 00.49
020842521_r
Nurmijärvi
Niin totta tuokin että hihnan kiristyminen lisää tilanteen jännitystä ja koira kuumenee entisestään. Ja se tilanne tulee yksinkertasesti liian nopeesti eikä ehdi kunnolla soveltamaan kaikkia saatuja neuvoja yms. Ja se käy niin nopeesti kun Rico vaan rähähtää enkä tiedä mitä sen jälkeen pitäs tehdä.. Eiköhän tää tästä. Pitää vaan nähdä vaivaa (:
29.06.2010 15.42
020842521_r
Nurmijärvi
Tänään ei rähissyt yhtään vastaantuleville koirille! :) Positiivinen koulutus tepsii :D Jee
29.06.2010 19.27
021291016_r
Mikkeli

Meidänkin koiralla on vähän samanlainen ongelma. Jos sitä vastaan tulee esimerkiksi toinen koira, joka haluaisi vähän rajummin leikkiä, se räjähtää siihen. Välkyttää hampaitaan ja saattaa purra. Se taas johtuu siitä, etten sosiaalistanut sitä tarpeeksi silloin, kun se oli pentu (niinpä niin, huoh). Ensin se saattaa murista, muttei se kuitenkaan kovin pahasti kiinni käy. Käy kuitenkin, ja se on ongelma. Täällä en ole kuullutkaan puhuttavan mistään sellaisesta, että koirakouluja löytyisi. Mikkelistä siis. Tai sitten olen kasvanut tynnyrissä. Fifillä kuitenkin on ikääkin jo sen verran (5 vuotta) että tuntuu mahdottomalta kitkeä sitä ongelmaa enää. 8/

// Jos molemmat ovat hihnassa ja haistelevat ensitapaamisella rauhassa, koira on siinä ihan ok. Seuraavalla kerralla se saattaa pyytää leikkiinkin. Ja se yleensä räyhää vain isommille koirille. Kai niitä sitten pitäisi välttää, mutta enhän minä sitäkään voi loputtomasti jatkaa. Onkohan syynä sitten pelko isoja koiria kohtaan vai onko jollain jotain fiksumpaa ehdotusta? 8s

Muokattu viimeksi: 29.06.10 19.31
29.06.2010 19.56
Meillä Ransulla on vahva puolustutarve hihnassa kulkiessa, alkaa siis rähjäämään vastaan tuleville koirille ja Laku yhtyy mukaan.Opetin molemille"katso"käskyn ja hihna räyhääminen loppui siihen, molemmat tapittaa nätisti silmiin ja seuraa, eivätkä edes huomaa ohi kulkevaa koiraa.Käskyssä tärkeää on vain se ajoitus, jos sanot sen vähänkin myöhään alkaa räyhäys, muuten olen todella tyytyväinen pikku puudelieni oppimiseen.
30.06.2010 03.24
020168428_r
Jyväskylä

Rico,

Suosittelen sitä Tuire Kaimion Koiran käyttäytyminen kirjaa, en tiedä oletko lukenut?

Ja Ääni Rauhoittaa, aggressiivisen koiran koulutus, Emma Parsons.

Vaikka Rico ei sinänsä ole ehkä kai aggressiivinen varsinaisesti, niin tuosta voi silti olla hyötyä.

Hyvä, että pidät arvossa kärsivällisyyttä ja palkitsemista. :)

"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
01.07.2010 14.40
020842521_r
Nurmijärvi
Kiitos Pipsa vikeistä :) Kyllä meillä on tuo Koiran käyttäytyminen ja kahlailen sitä läpi lähes päivittäin :D koko kirja on punasia muistilappuja täynnä ja meillä alkaa sujua jo paljon paremmin. Tänään tuli metsäpolulla vastaan iso musta belgialainen ja jouduttiin ohittamaan se tosi läheltä kun ei omistaja viitsinyt pahemmin väistää :s Rico ei haukahtanut kun kerran vaikka sillä toisella oli koko ajan rähinä päällä. Olis tehnyt mieli sille omistajalle sanoa pari valittua sanaa ja että meillä on koulutus kesken, mutta en sitten viitsinyt. Kuitenkin meni tosi hyvin ja kehuin sitä koko ajan kun ohitettiin ja puhuin tosi rauhallisesti. Kyllä tämä tästä alkaa sujua. Ja se belgialainen oli vielä uros :) Oon kyllä tyytyväinen.
03.07.2010 22.59
"koiran etikettiopas", sekin on todella antoisa kirja.
03.07.2010 23.10
020168428_r
Jyväskylä

Koiran käyttäytyminen on ehkä kyllä paras koirakirja mitä olen lukenut. :)

Hyvä, että hyvin on sujunut.

04.07.2010 12.30
022626406_r
Salo

Miten saisin Paten oppimaan ettei hihnassa rähistä? Koirapuistossa ei tule toimeen urosten kanssa, lenkeillä jotkut ohitetaan hiljaa. Koiran nähdessään siis Pate ei näe eikä kuule muuta. Lähtee kävelemään määrätietosesti koiraa tuijottaen,eikä kuuntele käskyjä. Koira on lyhyellä hihnalla vieressä, ja hoen että nätisti. Jos koira vetää niin pysähdytään, ja liikkeellelähdetään kun veto loppuu. Jos koira ohitetaan nätisti ja hiljaa niin kehun. Harvoin koirarähisemään alkaa, mutta vetää suoraantoisen koiran luokse. Miten tämän saisi pois?

osa lenkeistä kuljetaan aina lyhyellä hihnalla koira vieressä kulkien, joten ei ole suorassa yhteydessä vastaantulevaan koiraan. Lenkki saatetaan valita sen mukaan että ohitetaan mahdollisimman paljon koiria. Rähisee yleensä vaan isoille koirille, pienet ohitetaan suurimmaksi osaksi nätisti, vaikka pieni rähisisikin

04.07.2010 21.36
022045376_r
Alajärvi

Mä en oikeen tiiä,et oisko mun pitäny kirjottaa tänne.Onskulla on semmonen ongelma,että kun se oli pentu niin meidän naapurin sekarotunen koira hyökkäs Onskun kimppuun ja purasis sitä kaulaan.Ei siinä sitten mitää jälkiä tullu tai sitten mitää kipuja jälkeen päin,koiraa ei oltu kuitenkaa rokotettu joten käytiin lääkärissä tarkistamassa :).Sitten kului varmaan kuukaus ja se sama kyseinen koira tuli vapaana tiellä olin Onskun ja äitin kanssa lenkillä,niin äiti otti Onskun syliin ja minä menin ajamaan koiran pois.Sit yhtä äkkiä se koira tarttu mua käteen ja mää karjasin,koira säikähti ja juos karkuun sit me jatkettiin lenkkiä ja ei muun käteen tullu mitään jälkiä.Sitte kun Onsku tuli aikuisemmaks nii aina kun ollaan lenkillä,nii jos tuloo toinen koira vastaa nii Onsku alkaa haukkuu vihasesti ja murista en saa sille mitää vaikka yritän kieltää ja kääntää Onskun katseen pois mutta se ei auta :(. Kerran olin piknikillä mun kaverin ja sen kahen koiran kanssa nii koirat makas siinä meijän eessä ja tuli koira.Mun kaveri kerkes ottaa omat koiransa kiinni,mutta mää en kerenny,sit Onsku lähti juoksemaan sitä koiraa päin ja huusin sen omistajille et " ei se oo vihanen " . Onsku juos sinne eikä se haukkunu eikä murissu mitää heiluttii vaa häntäänsä ja pysähty.Sitte menin ottamaa Onskua kiinni ja lähestyin sitä ja toista koiraa ja sen omistajia,nii Onsku alko haukkuu ihan hulluna ja muris se syöksähti taakse päin ja tuli mun taakse ja alko vetää omasta remmistään joka oli mun käessä.Sitte otin Onskun kiinni ja menin takas kaverin ja sen koirien luokse.Mun kaveri sano et sehä ei haukkunu sille koiralle kun et ollu lähellä mut sitte kun tulit nii se alko räyhäämään.Me mietittiin että se pelkää varmaa et tuntematon koira tekee mulle jotain pahaa jos tuun lähelle.Se johtuu ehkä siitä että kun se koira puras mua ja Onsku näki sen nii se pelkää että koira satuttaa mua! mää en enää tiiä miten saan sen pelon pois ja muutenkin kun se haukuu aina kun tulee toinen koira :( en tiiä oliko tää oikee paikka kirjottaa tänne.MUT AUTTAKAA MUA !! ps: Onsku on aina muuten tosi kiltti toisille koirille ja tykkää niistä kun oon agilityssä ja tokossa ja niissä se ei sano mtn :D

04.07.2010 21.54

Onko pakko pitää sitten sellaista koiraa muiden kanssa esimerkiksi vapaana edes jos ei oikeasti tule toimeen? Onko sitä ihan pakko ärsyttää vaikka on jo arvaus miten käy?

Tuiren vinkit ei kaikkiin koiriin tepsi, se on fakta (Tuire ei esimerkiksi ongelmakoiria suostu edes kouluttamaan...) . Täällä näkyy ongelmat olevan onneksi vähän helpommilla roduilla, joten eiköän jotain neuvoja onneksi saa...

04.07.2010 22.06
022045376_r
Alajärvi

Okei = D aatelin vaa kysyy neuoo että miten saan sen pelon pois

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti