Koiran korvien teippaus/liimaus (Koirat > Koirien hoitaminen)

10.11.2009 13.07
021126474_r
Tampere
Meillä nuoremmalla koiralla korvat taittuu miten sattuu, eli siis haluaisin kysyä onko kukaan löytänyt todella toimivaa teippaustekniikkaa, jos niin millainen ? Sama ton liimauksen kanssa.. Ja mistä sitä liimaa saa ostaa ?:p kun olen useammasta paikasta etsinyt :D.
Terriers, they change your lifestyle.
10.11.2009 14.39
019080915_r
Helsinki
Jos koiralle on tarkoitus saada luppakorvat, voi teipata kolikon koiran korvan päähän "painoksi". Ja normia haavateippiä, ei ihan jesarilinjalla mennä :D
>> www.petpursuit.net >> In a perfect world every dog would have a home and every home would have a dog.
10.11.2009 17.43
021096063_r
Lappeenranta

Miten korvat ovat "väärässä" asennossa? Onko taitos väärin vai onko korva liian pystyssä?

Jos taitos on väärässä kohdassa, osta "laastariteippiä" ja asettele korvan taitos oikeaan kohtaan --> teippaa näin: http://kotisivukone.fi/files/nellijanessi.tarinoi.fi/kuva_11.jpg

Jos korva on liian pystyssä, tee kuten Kira sanoi eli teippiä korvan päähän ja teipin alle kolikko.

Kun irrotat teippiä, kannattaa hieroa sormilla teippiin ruokaöljyä. Näin teippi irtoaa paremmin ja se ei revi koiran korvakarvoja/satuta koiraa.

10.11.2009 18.02
Muistakaahan kun laitatte painoa, niin se vaikuttaa helposti päinvastoin. Mitä enemmän painoa sitä enemmän se vahvistaa korvan rustoa. Sitä helpommin siis korva nousee pystyyn. Liimaus ja teippaus on paras tapa. Painoa kun laittaa sitä pitäisi olla todella vähän. Painoa käyttäen saadaan usein päinvastainen tulos siihen nähden mitä haluttiin :D
11.11.2009 06.46
021111698_r
Vantaa
Oletko kasvattajalta kysynyt? Mun mielestä kasvattajan tulee esim. ulkomuodon näpertämistä koskevissa kysymyksissä olla ensimmäinen apu. vai etkö pidä häneen yhteyttä? Kokeneelta kasvattajalta luulisi löytyvän vastaus.
16.11.2009 23.46
022501437_r
Meijänkään Davyllä ei noi korvat oikeen pysy 'luppana' vaikka kohta kaksi vuotta ollaan silikonipainoja pidetty :(
17.11.2009 08.56
022245852_r

koiran korvien hoito voi olla jo 2 vuotiaalla myöhäistä ,yleensä kannattaa aloitaa jo enne maitohampaitten vaihtumista ja siitä pitää tuonne 2v asti vaikka .

17.11.2009 12.17
021096063_r
Lappeenranta
^Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että maitohampaiden vaihtuessa on kaikkein paras hetki teippailla ja kun koira on täyttänyt vuoden, niin sen jälkeen teippiviritelmistä ei juurikaan hyötyä ole.
18.11.2009 16.27
Me ei olla ikinä käytetty Fannyn korviin teippiä, liimaa tai painoja. Kasvattaja neuvoi hieromaan korvia siitä kohtaan mistä haluaa ne taittuvan ja se todella on toiminut. Fannyn toinen korvista oli nousta pystyyn mutta onneksi ei sitten noussut.
Muokattu viimeksi: 26.02.10 00.12
18.11.2009 16.35

Fannyn korvat ovat sen verraan raskaat että, olisi ollut suoranainen ihme jos ne olisivat pystyyn jääneet :)

Mutta kun korvat ovat ohutlehtiset, pienet ja kevyemmät ne todennäköisesti tarvitsevat apua asettuakseen :) Silloin ei enää hierominen auta ja mitä olen tuttujen kasvattajien kanssa huomannut niin painojen kanssa saa olla todella varovainen. Liimaus kaikista paras keino :)

18.11.2009 16.39
022534640_r
Uusikaupunki
Me koitettiin Nasun korvaan kaikenlaista, mutta ilmeisesti liian myöhään, kun se nyt on väärässä asennossa. Kokeiltiin kolikkoja (ja niitä sitten lenteli, oli kiva etsiä iltalenkillä... :---D), eikä toiminut. Teippaus oli parempi, pysyi hyvin. Eikä siis kuitenkaan ollut apua siitäkään, mutta lienee paras tapa. Ja neuvottiin teippaamaan niin, että teippi lähtee toisesta korvasta, menee leuan alta ja loppuu toiseen korvaan.
18.11.2009 16.42
022112494_r
Joensuu
Eräs tuttuni leittoin shelttinsä korvien painoksi sinitarraa. Eli sitä voisi käyttää painona. Voisi olla parempi kuin tuo kolikko.
Muokattu viimeksi: 18.11.09 16.43
Elämä on elämääkin suurempi
18.11.2009 16.43
Voitto kirjoitti:

Fannyn korvat ovat sen verraan raskaat että, olisi ollut suoranainen ihme jos ne olisivat pystyyn jääneet :)

Mutta kun korvat ovat ohutlehtiset, pienet ja kevyemmät ne todennäköisesti tarvitsevat apua asettuakseen :) Silloin ei enää hierominen auta ja mitä olen tuttujen kasvattajien kanssa huomannut niin painojen kanssa saa olla todella varovainen. Liimaus kaikista paras keino :)

Onhan ne aika raskaat tosiaan. Ja ihan fakta sekin on että en paljoa noista osaa sanoa kun ei ole ollut niin kevyt korvaista koiraa (;
Kerroin vaan että meillä auttoi toiseen mikä oli nousta pystyyn tuo hierominen.

Muokattu viimeksi: 26.02.10 00.12
18.11.2009 16.46
Miten korvat kannattaisi liimata/teipata? Kyselen jo varalle, jotta tiedän mitä tehdä jos tulevan kakaran korvat alkaa nousta. :) Nannin korville ei nyt mitään enää kannata tehdä, enkä aiokkaan :p
Nanni kuittaa
18.11.2009 16.49

Juu Rocco ymmärsin kyllä ja varmasti on hyvä keino kun korvat ovat mallia Fanny :) Ei sillä huonot korvat ole mitenkään, en sitä tarkoittanut :)

Sinitarra collieiden ja shelttien korvapainona ei ole kovin hyvää. Ensimmäiseksi se ei tahdo pysyä, toiseksi yleensä sitä laitetaan liikaa kuten muitakin painoaineita. Jolloin korva pyrkii helpommin pystyyn. Mutta toki se sinitarrallakin onnistuu joillakin ihan hyvin :)

Nanni, kasvattaja varmasti neuvoo sinua korvien hoidossa :)

Muokattu viimeksi: 18.11.09 16.54
18.11.2009 17.01
021897949_r
Tampere

Ite oon nähny, että russeleilla on käytetty teippiviritelmää korva-leuan alta-korva, muttei sitten ole sen enmpää kokemusta onko korvat menneet oikeaan asentoon. Ennen kehää ja kehässä olen erään russelin korvia hieroskellut oikeaan asentoon, niin ovat pysyneet suhteellisen hyvin (ko. koira jo 6v, muttei kuitenkaan pahalta näytä). Sitten oon kans nähny ku sakemannien korvia teipataan pystyyn niin, että leikataan korvan muotoinen pala uudesta wettexistä ja liimataan korvaan. Ihan ok tapa, mutta koirat on saanu ne pois korvistaan eikä ne hirveesti oo kai auttanu..

Nanni // Voittoa kompaten kannattaa kysellä ko. asiassa kasvattajan kanssa :)

18.11.2009 17.12
022144310_r
Joensuu

Minä jouduin ikäväkyllä teippaamaan tämänkorvia pentuna, sitä jos jotain vastaan olen ollut ja oikeastaan olen edelleen, harmi vain että näyttely maailmassa jos haluaa pyöriä niiin taitosten tulee olla oikeanlaiset. Meillä oli siis taipumusta pystykorviin sekä leveään kuljetukseen, hetken tuli joskus mielessä käytyä että teippaan ne pystyyn (olisi varmaan jäänyt kun niin helposti pystyyn jäi) , mutta taas tuli toi näyttely kysymys vastaan.. :D Meillä oli siis teippi vedetty toisesta korvasta toiseen , kaulan ali, siten kuitenkin ettei tarra ollut kiinni kaulassa, vaan ns. pyöriteltiin pyöreäksi teippi kaulan kohdalta. :) Olihan meillä myös niin että oli molemmissa korvissa oma teippi, mutta ei se ollut kovin tehokas. Yritän kuvat ettii, niin josko paremmin tajuaa. ;D Ja tausta tukena korvie ns. hieroin taitteita vahvistaen, ja se ihan kai  toimi.

..mutta jos nyt mentäis ihan asiaan! Niin suosittelen että kasvattajaan otat yhteyttä, mutta jos et niin ÄLÄ käytä tuota kolikko korvan päähän tekniikkaa, kuten jo voitto? jo sen perustelikin, niin rusto siinä vain vahvenee eikä ole takeita että oikeaan asentoon menee. Jos painoilla välttämättä haluat mennä niin siinä tapauksessa sinitarra on vähän ystävällisempi vaihto ehto. Suosittelen silti teippausta.

EDIT / tiedän nelivuotiaankin koiran jonka korvien asento on saatu parannettua, aikaahan siihen saattaa mennä mutta jokainen omalta kohdaltaan voi miettiä onko se sen arvoista :)

Muokattu viimeksi: 18.11.09 17.13
18.11.2009 19.58
021013145_r
Kirkkonummi
Meillä blondilla korva jää välillä väärään asentoon. ei mene niin kuin rodulla pitäisi. tuohon on auttanut korvan hierominen.
,,
18.11.2009 21.36
Osgarin korvat liimattiin pentuna että ne asettuisivat oikein, välillä otettiin liimat pois ja tsekattiin tilanne ja jos ei ollut hyvin niin liimattiin uudelleen. Nyt sillä on juuri sellaiset korvat kuten kerryllä kuuluu olla, taittuvat oikeasta kohtaa ja ilme on "terrierimäinen"
"koira on lihan syöjä. - Vai oletko nähnyt koiran syövän viljapellolla?"
19.11.2009 00.34
022644852_r
Mynämäki

Minä jouduin ikäväkyllä teippaamaan tämänkorvia pentuna, sitä jos jotain vastaan olen ollut ja oikeastaan olen edelleen, harmi vain että näyttely maailmassa jos haluaa pyöriä niiin taitosten tulee olla oikeanlaiset.

^^Mulla vähän sama juttu. Femman korvat siis ovat luomut mutta suhtautumiseni korvien teippauksiin sun muihin, on melko kielteinen. Bortsullahan korvat saavat olla myös pystyt, mutta monilla roduilla niiden kuuluu olla tietynlaiset ja sitten kun ei ole, ne teippaillaan kuntoon ja sitä koiraa käytetään jalostukseen, niin eikös sekin periydy sitten? Noh, Femmalle ois sopinu pystytkin mutta tuommoset niist tuli.

Tuulessa nousee neitin korvat helposti että aika kevyet en on, ei kuitenkaan liian. Täs mausteeksi viel kuva hänestä puolipystyillä ja pystykorvasena :D

puolipystyt: http://www.karvaset.webs.com/syksy091.jpg
pystyt: http://www.karvaset.webs.com/syksy097.jpg

Vaikka muotoilua vastaan olenkin, niin jos korvat näyttäis aivan eriparia olevan, niin teippaisin ihan näyttelyiden takia. Muuten tän rodun kanssa on sama onko ne pystyt, puolpystyt tai lähes lupat(lupat ne eivät kyllä sais olla mut suunnattoman raskaita isoja korvia näkee).

Muokattu viimeksi: 19.11.09 00.35
"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
19.11.2009 01.10
022605703_r
Joensuu
Mintun korvia olen myös ahkerasti liimaillut koko sen puolitoistavuotisen elämän aikana. Pennusta asti olivat liimassa, näyttelyiden ajaksi sitten otin pois ja pidin aina pari päivää ennen näyttelyitä sinitarramälliä korvassa niin ihan kivassa asennossa ovat näyttelyhetket kestäneet. Melko kevyet korvat sillä silti on edelleen, mutta kovasti on yritystä vaikuttaa asiaan liimailemalla niitä vielä vähän lisää näyttelyiden mentyä ohitse.
Not all those who wander are lost.
19.11.2009 06.39
021111698_r
Vantaa
Femma kirjoitti:
Femman korvat siis ovat luomut mutta suhtautumiseni korvien teippauksiin sun muihin, on melko kielteinen. Bortsullahan korvat saavat olla myös pystyt, mutta monilla roduilla niiden kuuluu olla tietynlaiset ja sitten kun ei ole, ne teippaillaan kuntoon ja sitä koiraa käytetään jalostukseen, niin eikös sekin periydy sitten? Noh, Femmalle ois sopinu pystytkin mutta tuommoset niist tuli.

Komppaan tuota periytymisasiaa. Jalostetaan, mutta kun korvat tai häntä ei olekaan just oikein, niin korjaillaan keinotekoisesti ja sitten onkin jo valmista menestyjää... Ehkei ihan noin yksioikoista, mutta silti.

Meillä korvat saa lerpattaa joka ilmansuuntaan, ja tulevillakin sama luomupolitiikka.

19.11.2009 09.17

Kyllä kannattaa mennä tutkimaan niitä korvien jalostamisia. Koska pelkkiä korvien asentojahan kasvattajat jalostavat. Ensinnäkin jos laitetaan kaksi hemmetin hyväkorvaista yhteen, se ei tarkoita että, ne jälkeläiset ovat sitä myös. Esim collieissa pystyillä korvilla varustetut vanhemmat voivat saada ihan yhtä hyvin hyvät korvat omaavia jälkeläisiä kuin myös päinvastoin.

Loppuu kohta rodut maailmasta jos jokaista virhettä tuijotetaan ja jätetään pois jalostuksesta. Sillä ihan kokonaan täydellistä ei ole ei tule saati jos olisi, periyttäisikö ne vain omaa täydellistä itseään.

Edelleen se koira on paketti, siihen kuuluu koko koira kirsusta hännänpäähän ja kaikkein tärkein on se korvien välissä oleva sisältö ei ne pelkät korvat.

19.11.2009 10.50
022144310_r
Joensuu
Femma kirjoitti:

"mutta monilla roduilla niiden kuuluu olla tietynlaiset ja sitten kun ei ole, ne teippaillaan kuntoon ja sitä koiraa käytetään jalostukseen, niin eikös sekin periydy sitten?"

Jep noinhan se menee, mielestäni jokaisella koiralla pitäisi tiedoissa lukea onko sillä luomukorvat vaiko jälkeen päin fiksaillut, tietenkään asia ei noin varmasti kaikkien kohdalla toimisi, sillä eihän kaikki halua tuoda julki koiran vikoja!

Mielestäni teippi/liima korvakoiralle pitäisi saada vastapainoksi luomukorvainen koira aina, eihän se toki ole sanottua että silloinkaan korvat asettuisivat sen paremmin mutta suuremmat mahdollisuudet siihen silloin on.. Armaan pentueesta yhdelläkään ei tainnut korvat ilman fiksailua olla oikeassa asennossa (7pentua), eikä muutamalla tästä huolimatta ole vieläkään, emällä taisi ainakin olla teippikorvat, enkä yhtään ihmettelisi jos isälläkin.

Voitto kirjoitti:

"Edelleen se koira on paketti, siihen kuuluu koko koira kirsusta hännänpäähän ja kaikkein tärkein on se korvien välissä oleva sisältö ei ne pelkät korvat. "

Onhan se noinkin, MUTTA tämän keskustelun pointtina on liima/teippikorvat , että ehkä tänne saa laittaa näitä spekulointia tuohon jalostuskysymykseen liittyenkin- tuskin täällä kukaan nyt on sitä tarkoittanutkaan että ne korvat on number one koirassa.. Ei millään pahalla.  : )

Muokattu viimeksi: 19.11.09 10.54
19.11.2009 11.04

Tottakai saa spekuloida. Enhän nyt sitä ole tarkoittanut millään tavalla. Vaan kun ei se korvien asennon periytyminen ole ollenkaan varmaa vaikka vanhempien korvat olisivat priimaa.

Esim meillä luomukorvat saivat aikaan pystykorvaisia, luomukorvia ja kevyitä korvia.

Kevytkorvainen ja pystykorvainen saivat aikaan viidet hyvät luomukorvat, yhdet kevyet ja yhdet pystyt :D

Erittäin kevytkorvainen ja luomukorvainen tuottivat kahdet kevyet korvat, yhdet pystyt ja neljät luomut :D

Hieman kevytkorvainen ja luomukorvainen saivat aikaan yhdet täysin lupat vrt ajokoiran korvat, yhden jolla toinen korva on ok toinen ajokoiran korva, yhdet pystyt ja kolmet luomut.

Sama kevytkorvainen ja luomu saivat aikaan neljät erinomaiset ja kahdet täysin pystyt antennikorvat :D

Kaverin luomut tekivät pari kevytkorvaista ja loput pystykorvia :)

Ottaen huomioon että, näillä koirilla on varsin hyväkorvaisia koiria suvussaan :D Näin se vain menee.

Muokattu viimeksi: 19.11.09 11.32
19.11.2009 18.51

Täällä on yksi kevytkorva. Vanhemmilla todella hyvät korvat eikä ikinä ole kuulema mitään vaikeuksia niiden kanssa ollut. Veetin korvat menee kuitenkin "ruusuksi" tosi helposti, mutta silloin kun oikein ovat niin ovat upeat ja hyvä kokoiset, tosin ne on vaan niin kevyet.

Ollaan liimailtu ja teippailtu niitä silloin tällöin, mutta itse kuitenkin tykkään eniten hieromismenetelmästä ja ei se koirakaan sitä pahana pidä.

19.11.2009 19.02
022248835_r
Nousiainen
mammalla oli pentun liimattu korvat tohon ohimoihin kiinni, tosin äiti niit sit yritti repii pois : D ja ne on tosi hyvänmuotoset, ja oikeen asettunu sillä.
dogs obsess about you as much as you obsess about them
19.11.2009 22.08
022644852_r
Mynämäki
Armasta komppaan siinä mielessä että olis kiva tietää, kuinka luomuja ne vanhemmat on :D Vaikka kuten Voitto kertoi, ei se suoraan mene niin että vanhemmilla pystyt, pennuilla pystyt..

Femman veljellä on pystyt. Femman isänemällä on pystyt. Siskolla ja toisella veljellä nätit puolipystyluomut. Muista en ole kuullut.
"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
22.11.2009 13.08
021884518_r
Rautalampi

Reinolle pitää pistää pikkanen mälli korvaan tollasta saksalaista ihme mönjää, sen jälkeen kun korvakarvat on nypitty. Eivät ole vielä nousseet liian pystyyn mutta parempi varmistaa kuin sitten alkaa hirveät operaatiot kun se korva on jo pystyssä.

Musta paras tapa on pistää pikku mälli tuollasia tököttejä. Itse en oikein pidä teippauksesta tai painoista...

16.12.2009 17.40
022026696_r
Alajärvi
Kokemusta ei oo tämmösestä, mutta mun mielestä koiran pitäs saada olla semmonen kun on. Koira on koira, mikskä sitä muuttamaan?

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti