Bh-koe (Koirat > Harrastustoiminta)

29.11.2007 14.25

Kuka käynyt tai suunnittelee käyvänsä?

Me saatiin just maili meidän kouluttajalta, että järjestää meille kurssin, jossa harjoitellaan tokoliikkeitä BH-kokeen vinkkelistä, eli tähdätään tuohon BH-kokeeseen.

Itse en ollut kyseisestä kokeesta vielä kuullutkaan, mutta nyt kun lukaisin, niin aivan täpinöissä tuonne kurssille haluan :)

30.11.2007 10.52
Meidän piti käydä tulevana keväänä mutta Simmun selkä saattaa torpedoida koko homman. Siltä on kielletty oikeaan taipuminen joten kaikki seuraamisharjoittelut ovat kiellettyjä toistaiseksi.
30.11.2007 13.18

Voi raasua. Paranemisia sinne :)

30.11.2007 16.37
022442541_r
Tampere
Me suunitellaan ensi kesänä BH-kokeessa käyntiä. Läpi pääsystä en vielä tiedä, mutta aina kannattaa yrittää. :)
30.11.2007 21.20
Ensi keväälle suunnitelmissa olisi. Jos saadaan paikallaolo vähän varmemmaksi, niin aivan ehdottomasti mennään. Läpi mennään sitten joskus kun jaksetaan. :D
30.11.2007 22.51
019063123_r
Lahti

Ollaan meidän vanhemman kääpiöpinseri nartun kanssa treenailtu TOKO-juttuja ihan omaksi iloksemme näin koti oloissa. Muutoin menee lähes oikeaoppisesti, mutta seuraamisessa meillä on ongelmia. Koira kyllä jolkottelee perässä kun sanon seuraa, mutta kun olen pari TOKO-koetta käynyt katsomassa, olivat koirat ihan jalassa sivulla ja katsoivat omistaa. Miten on, pystyykö tähtäämään silti ykkös tuloksiin tai BH-tunnukseen vaikka seuraamiset ei ihan yhtä tunnollisesti menisikään.

Muutenkin olen kiinnostunut kuulemaan lisää k.o. kokeesta. Yhden artikkelin jostain tulostinkin, mutta aina kokemukset ovat kivoja lueskella.

Terkuin Hanna

01.12.2007 11.08
Himo treenata on niin kova että varmaan täytyy kaivaa reservistä toinen treenikaveri. Kiivaan kettuterrierin kanssa vain BHn pitkä paikkamakuu karmii jo valmiiksi.
01.12.2007 13.28
Me ei olla käyty vaikka käytännössä liikkkeet olis kasassa. Ongelmana on se, kun BH-kokeessa toinen koirakko suorittaa kaavoita samalla kun toisella on paikallamakuu, niin olen ihan varma, että kun se kaavion suorittaja sanoo omalle koiralleen luoksetulo-käskyn niin Hilda lähtee paikallamakuusta minun luokseni. Eikun siis vaan lisää treeniä niin että on joku harrastamassa luoksetuloja vieressä^^ thumbnail
01.12.2007 14.42
022442541_r
Tampere
Muakin vähän pelottaa toi paikallaanmakuu, se on niin hiton pitkä!
01.12.2007 22.21
Mitenkähän pitkä se kamala paikallaanmakuu muuten suunnilleen on ja se koeko on sitten siinä, jos koira nousee? Laskeeko mahdollisuus läpäisyyn liikaa? Meilläkin on paketti suunnilleen muuten kasassa. Tänään tilasin palveluskoiraliitosta huvikseni muiden juttujen ohessa sen BH-koelehtisenkin, kun ei paria euroa enempää maksanut, vaikkei siinä taida uutta ollakaan.
02.12.2007 10.30
022442541_r
Tampere
Paikallaan makuusta olen huhuja kuullut, että se on jopa yli 5 min?! En usko, että jos paikallaanmakuun tyrii, niin joutuisi koko kisan lopettamaan. Siinä menettää vaan pisteitä.
02.12.2007 11.04

Paikkamakuu kestää juuri niin pitkään kun pari suorittaa yksittäisliikkeitään. Ja omaan koiraan ollaan selin, joten rauhoittavia signaalejakaan ei voi käyttää. Pahin paikkamakuu jonka tiedän oli miltei 15 minuuttia! Onneksi makaava koira oli rauhallinen ja varma makaaja. Suorittavan koiran emäntä oli sählännyt jotakin ja sitä rupesivat selvittelemään kesken suorituksen. Sen vuksi makuu venähti. Tuomari kyllä jälkeenpäin totesi, että ei olisi ollut rikos vaikka koira ei olisi koko aikaa rauhallisesti pysynytkään.

Itselläni on niin kiivaat ja reaktioalttiit koirat, että se pelottaa mitä tapahtuu jos suorituspariksi sattuu vilkaampi koira. Olemme suunnitelleet huviksemme järjestävämme oman seuramme nimissä BH-kokeen. Kun itse ottaisi ilmoittautumiset vastaan, saisi "arpoa" itselleen parin joka vähiten provosoisi omaa koiraa.

02.12.2007 11.39

mulla taas kanssa ainakin toisenkaa suorittaa bh... tiedän että toi uros väsähtää tommosesta paikallamakuusta.... sen into 5-10 paikallamakuuminuutin jälkeen on ööö aika hiljanen... :/

ja narttu on niin reaktio herkkä (tutkitutetaan adhd:n mahollisuus) että sen kanssa on tottis vähän vaiheessa... todella vaikeasti koulutettava erittäin impulssi herkkä koira.. ja keskittyminen ihan sekuntteja varsinkin jos reenataan uudessa paikassa tai uutta asiaa... mutta silti niin potentiaalinen kuitenkin että katellaa jos senkanssa ehkä joskus sen asettais tavotteeks :D

Muokattu viimeksi: 02.12.07 11.40
02.12.2007 16.13
022442541_r
Tampere
No nyt juu muistankin, että se paikallaanmakuu kesti niin kauan kuin toinen koirakko tekee liikkeitä. Apua!
03.12.2007 17.22
019729182_r
Kuopio
whippet ei ole mikään kovin tavallinen rotu bh-kokeessa suomessa, mut kokeen suorittaneiden vipujen määrä on kivasti ollut kasvussa viime vuosina ja taidetaan mekin siihen tähdätä. täytyy vaan suorittaa se koe sitten joskus kesällä kun on lämmintä koska tämä ei kyllä viittä minuuttia kauempaa makaa kylmällä maalla! :D
03.12.2007 20.36
ei kannata edes tärvellä makuuta kylmällä alustalla. Lämmitetyt parkkihallit on pop sileiden koirien keskuudessa talvella...
04.12.2007 10.29
Tänä vuonna muistaakseni 8 suomenlapinkoiraa hyväksytysti BHn suorittanut. Etteä ei kovin paljon suomen yhdeksi suosituimmaksi roduksi jolla vielä ne palveluskoira oikeudet...
04.12.2007 17.05
019729182_r
Kuopio
Simmu kirjoitti:
ei kannata edes tärvellä makuuta kylmällä alustalla. Lämmitetyt parkkihallit on pop sileiden koirien keskuudessa talvella...
jep, näin se on.
06.12.2007 18.56
021935917_r
Tampere
Suunnitelmissa on joskus käydä kokeileen :)
wecope ♀ TK1 Promisehill Irish Rose "Mona" (s.06)
03.01.2008 00.32
022644852_r
Mynämäki
Huih :D Oma koissu pentu vielä mutta kyllä olen suunnitellut että mäkin ton BH-kokeen sen kanssa joskus tulen suorittamaan ;) Täytyy vaan vähän lkea siitä lisä :) Olikohahn se koiramme- vai koirat- lehdessä kun oli BH kokeen kaikki vaiheet kerrottu siinä ;) Siitä hyvä kattoo vähän et minkälaista juttua pitäis treenata :D
"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
03.01.2008 00.38
022644852_r
Mynämäki

tossa hyvä linkki kun googletin BH-kokeesta :)

http://www.goldenring.fi/m_harr/bh.htm#tapahtuu

"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
03.01.2008 00.47
021298719_r
Ylitornio
mikä tää BH-koe oikeastaan on ja mitä siinä tapahtuu? *blondi*
03.01.2008 01.53
022644852_r
Mynämäki
Roni: Laitoin tohon ylle ton linkin nii kopsaa se nii siellä aikas tarkasti et mikä BH-koe on ja sit kaikki sen vaiheet kerrottu :)
03.01.2008 09.57

Ton linkin mäkin löysin kun ekaa kertaa googletin BH-koe ^^

Ton lueattuani pompin jo aikalailla tasajalkaa, että Tonne! Heti! Nyt!

03.01.2008 15.06

Me käytiin viime huhtikuussa Fatan kaa BH-koe läpi. Kaikki muu meni hyvin kunnes tuli paikallamakuun aika. Kentän vieressä oli P-paikka autoille ja kas kas, mun faija onnistu sählää auton avaimen kanssa (avaimet sellaset joilla saa avattua auton kauempaa) ja avas auton ovet jolloinka Fata pomppas istuu mut pysy paikalla. Sit kun se vihdoin oli käyny maate niin faija otti ja sulki auton ovet, ja jälleen tutun äänen kuullessan Fata pomppas istumaan ja jonkun ajan kuluttua taas makaamaan, mutta tuomari sanoi että siitä ei tullu niin paljoo sakkoja että oltas jouduttu hylätyiks. :) Ja sit meil meni kans liikkeetä istu iha plörinäks kun järkeväkoirani meni käskystä semmoseen orava asentoon ja jouduin pysähtyy ja käskee uusiks istuu. Nollille meni mutta nämä kaks pieleen mennyttä liikettä ei hylännyt meitä. Kaupunki osuus meni sit hyvin :) Toisten koirien ohitus aivan ilmiömäisesti, joka on meillä yleensä ongelmana!!!

Muokattu viimeksi: 03.01.08 15.07
03.01.2008 16.24

vau, kuulostaa hyvältä.

Hei, noi liikkeestä istuminen ja makaaminen. Meinaako se, että kun se koira kävelee siinä vasemmalla sen täytyy mennä siinä maaten/istuu. Kun yritetään kotona kuron kanssa harjoitella (huom ollaan vasta IHAN alussa), kuro kiepauttaa pyllyn ympäri aina kun pysähdyn. Eli siis kääntyy vastakkain mun kanssa :/ Mut meidän paikallaan olo ja makaaminen alkaa sujumaan ^^

Ja meidän ohituksen on alkanut sujumaan ^^

Muokattu viimeksi: 03.01.08 16.24
03.01.2008 19.28

Jep, koira seuraa siinä vasemmalla puolella ja käskystä istuu ja sä jatkat matkaas n.15 askelta käännyt koiraan ja tuomari viittaa luvan palata koiran luo. Sit lähette taas liikkeelle n.15askelta ja käsky maahan ja sä jatkat n.30 askelta, käännyt ja tuomari viittaa luvan kutsua koiran.

Jos on tommonen pyörähdys ongelma niin kärsiikö kuro jos sä otat sitä kovasti? Mietin että jos sen laittaa kerran pari kovasti sen päähän, miten pitää olla niin siellä se yleensä myös pysyy.. Mutta koirakohtaisesti tämä :) Ettet vaan yksinkertaisesti anna sille edes pienen pientä mahdollisuutta pyörähdykseen.

04.01.2008 14.31

No mä olen sitä myöskin erittäin vakavasti miettinyt, mutta edelleen epäilyttää se kaupan ulos jättäminen siis toi koiraahn sekoo ihan totaalisesti :D Ja myöskin se, että seistään selkä päin koiraan niin kauan ni sekin epäilyttää vaan, että miten mä itse pysyn tyynenä..-Mä varmaan tärisen sinä, kun mikäkin...

Niin ja hei mun onki pitäny kysyä, siitä BH-merkistä, jonka sitten saa liitettyä pantaan ni millanen se siis on, et onko se joku veromerkin tyylinnen killutin ?

04.01.2008 14.41
Fata kirjoitti:

Jep, koira seuraa siinä vasemmalla puolella ja käskystä istuu ja sä jatkat matkaas n.15 askelta käännyt koiraan ja tuomari viittaa luvan palata koiran luo. Sit lähette taas liikkeelle n.15askelta ja käsky maahan ja sä jatkat n.30 askelta, käännyt ja tuomari viittaa luvan kutsua koiran.

Jos on tommonen pyörähdys ongelma niin kärsiikö kuro jos sä otat sitä kovasti? Mietin että jos sen laittaa kerran pari kovasti sen päähän, miten pitää olla niin siellä se yleensä myös pysyy.. Mutta koirakohtaisesti tämä :) Ettet vaan yksinkertaisesti anna sille edes pienen pientä mahdollisuutta pyörähdykseen.

Saanko mä pysähtyä, sanoa istu, ja jatkaa matkaa? Ja kyllä me toi opetella pystytään, kun sivullekin kuro oppi parin toiston jälkeen. Jos ei muuta niin seinän avulla (jos mulla on nenä seinässä kiinni, niin ei se koirakaan siihen eteen pääse)

Saako BH-kokeessa käyttää muuten ääni merkkien lisänä käsimerkkejä?

Toi viivin mainitsema kauppa ei tuota mitään ongelmia. Kuro on 8viikkosesta asti ollut kiinni meidän lähikaupan seinässä. Se istuu nätisti hiljaa siinä katselleen maailman menoa. Mutta se että siitä menee koira ohi, eikä remmi kiristy voi olla toinen tarina...

Muokattu viimeksi: 04.01.08 14.43
04.01.2008 15.18

Kauppaa voi treenata turvallisesti niin, että mukana on kaksi ihmistä. Eli kun omistaja jättää koiran kiinni, jää toinen vahtimaan koiraaja pitämään huolta ettei se hirttäydy tai etteivät kakarat kivitä sitä.

Meillä kirjastossa on isot lasi-ikkunat joiden eteen koiran voi jättää kiinni. Sisältä näkee mitä se hommailee ja voi käydä kieltämässä jos homma menee huutamiseksi. Onneksi kirjaston tädit ovat ymmärtäväisiä. Minulla on vähän kylähullun maine ja touhuihini suhtaudutaan huvittuneesti.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti