Bh-koe - Sivu 11 (Koirat > Harrastustoiminta)

12.12.2015 19.02
022657567_r
Orivesi

^ Lähteeks se myös sillon, jos sä oot sen vieressä? Aattelin et jostain sellasesta vois olla apua, et sä esmes käsket koiran perusasentoon ja kaveri menee vähän kauemmas huuteleen sun muita käskyjä. Ja sit palkkaat ku pysyy :)

Ajatukseni eivät vain harhaile joskus, välillä ne puuttuvat kokonaan.
12.12.2015 20.56
022692941_r
Somero

Joo ollaan nyt tehty pari treeniä niin että ollut seinässä muuten jätetty hihnaa siihen koiraan kiinni. Tehtiin eilen ekaa kertaa taas niin että toinen koira kutsuttiin rivistä niin että menin viereen ja tallasin hihnan päälle. Ei lähtenyt eikä nykinyt sinne suuntaan. Tosin tuijotus oli kova. Ehkä me vielä voitetaan tuokin varmaksi, kun pahasti meni luotto koiraan viime treenissa kun ampaskin ylös sieltä.

22.12.2015 11.38
022657567_r
Orivesi

Mä meinasin siis silleen, ettei Nitro olis ollenkaan hihnassa (koska sun ongelma oli osaltaan se, et pelkäät sen oppivan erottamaan, onko se hihnassa vai irti) ja sit ei ees olis toista koiraa siinä treenitilanteessa. Olis vaan kaveri, joka aluks huutelee vaikka ihan merkityksettömiä sanoja ja pikkuhiljaa edeten teidän omiin käskyihin. Ja sit vaan tekeen eri juttuja, perusasentoo, paikallaan pysymistä jne (muutakin kuin sitä, että Nitro makaa ja sä oot kaukana, jotta se oppii, että mitä tahansa te teettekin niin se tekee vaan ja ainoostaan sulle) palkaten aina siitä, kun se tekee toivotulla tavalla.

02.01.2016 21.15

Tuleeko pahasti sanomista jos kaupunkiosuudella koira huutaa tehtävässä jossa se jätetään yksin jos koira ei kuitenkaan välitä koirakosta joka ohittaa sillä välin?

02.01.2016 21.37
022710854_r
Kannus

^Kyllä se läpi pitäis mennä, jos se jää sun perään vähän itkemään. Oikeesti siellä piilossa ollaan ihan tositosi lyhyt hetki. Meet jonku nurkan/auton taakse, ettei koira näe sua, koirakko kävelee ohi ja saat tulla pois.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
02.01.2016 21.44

Entäs sitten se kuljeskelu siellä "kaupungilla". Saako remmi kiristyä?

02.01.2016 22.03
022704983_r

Ei meillä ainakaan hihnan hetkittäinen kiristyminen haitannut. Kunhan koira on selkeästi hallinnassa, eikä reagoi turhia pyöräilijöihin, kävelijöihin yms. :) 

https://www.youtube.com/watch?v=Nx5PwB_YTiQ

^tuosta voi katsoa meidän BH:n ja kaupunkiosio alkaapi noin 8:23 paikkeilla. 

Whoever said that diamonds are a girls best friend.. never owned a dog.
02.01.2016 22.37

Mitähän kävisi jos koira hetkellisesti vetäisi hihnassa?

Neon kanssa BH-koe ei varmasti ole mikään ongelma, mutta shelttieläimen kanssa olisi tarkoitus ottaa se ehkä kuitenkin sitten joskus tavoitteeksi. Sille ongelmakohta olisi varmasti se yksin jääminen kaupunkiolosuhteissa. Siinä on suuri riski että kiinnostuu ohi kulkevasta koirakosta ja astelee esimerkiksi vähän lähemmäs- ainakin tässä vaiheessa kun ei olla tehty minkäänlaisia vastaavia harjoitteita. Yleensä se on ehkä toisinpäin, mutta meille kaupunkiosuus saattaa olla vaikeampi kuin tottis. :D Tokikaan sekään ei ole nyt treenaamattomana mitenkään valmis vielä, mutta se on Kassun kanssa suht. helposti treenattavissa (paikallaoloa lukuunottamatta mikä on vähän akilleen kantapää kaikessa).

Olen tosin miettinyt sitäkin että minulla on varmaan jotenkin kauhean vääristynyt kuva siitä kaupunkiosiosta vaikka olen katsonutkin videoita... Jotenkin se mielessäni tuntuu niin vaikealta vaikka eihän koiran periaatteessa tarvitse kuin jotenkuten seilata omistajan lähettyvillä muista koirista ja hälinästä välittämättä. Tai sitten se vääristynyt kuva on Kassun käytöksestä, kuitenkin ajattelen itsevarmasti että Neon kanssa kaupunkiosuus onnistuisi vaikka tältä istumalta. Noh, tämä on vain tämmöistä pähkäilyä. Onhan tässä vuosia (toivottavasti) aikaa miettiä tätä, Neon BH-koe tulee aikaisemmin ajankohtaiseksi.

02.01.2016 22.43
022605703_r
Joensuu

Oman kokemukseni mukaan koiran pitää käyttäytyä kaupunkiosuudella tooodella huonosti/vaarallisesti, että se siitä hylätään. Omani veti nelivetona lyhyessä remmissä koko kaupunkikäppäilyn ajan, koska se oli vaan niin innoissaan että jeejee siistiii kaikki :D Jos koiran kanssa pystyy elämään normaaliarkea ja liikkumaan ihmisten ilmoilla, niin kyllä se yhden BH-kokeen kaupunkiosuudenkin läpäisee.

Not all those who wander are lost.
02.01.2016 22.46

Joo kun siis näin minäkin olen järkeillyt. Mistään en vain ole löytänyt oikein mitään oikeasti tarkkaa infoa. Kassu käyttäytyy ihan kyllä asiallisesti, mutta ainakin toistaiseksi se on vähän semmoinen että jos pelmahdetaan yhtäkkiä vieraaseen paikkaan autolla niin se saattaa vetää hihnassa kun on niin hillittömän innoissaan uudesta paikasta ja jos voi valita niin mieluummin annankin vetää sitten entä kuin käskytän innosta räjähtävän koiran vierelleen jolloin Kassu saattaa kiljahdella vaikka pysyisikin käskyn alla.

Mutta Minttu, vetikö koirasi siis remmissä myös tilanteissa joissa tuli niitä pyöräilijöitä, koiria jne?

Muokattu viimeksi: 02.01.16 22.47
02.01.2016 22.48
022705913_r
Mikkeli

Itse olen käynyt vain yhden kaupunkiosuuden katsomassa livenä, mutta sen ja kuullun perusteella, arvostelu on aika suurpiirteistä. Siinähän testataan koiran yhteiskuntakelpoisuutta, eikä se ole enää tottista. Silloin kaikki koirat läpäisivät kaupunkiosuuden, vaikka suoritukset oli varsin erilaisia. Osa koirista kulki ns.vapaasti ja osa taas käskyn alla. Joku koira vähän rähisikin vastaantulevalle koiralle. En siis usko, että kaupunkiosuus kaatuisi vetämiseen.

Jos me joskus Noelin kanssa bh:seen uskaltaudutaan, niin jos vain mahdollista, jätän sen käskyn alle istumaan jättötilanteessa. Tosin luultavasti se on siinä kohtaa sen verran ahdistunut, ettei siitä lähde joka tapauksessa pihaustakaan...

http://easyfellow.blogspot.fi
02.01.2016 23.00
022640055_r
Helsinki
Riippuu varmaan pitkälti tuomarista. Meidän kokeessa tuomari ei antanut pitää koiraa käskyn alla. Meillä kaikki pääsi läpi vaikka vähän vetikin mutta yhtäkään päätä pahkaa vetävää koiraa ei ollut.
http://ekanoma.blogspot.fi/
02.01.2016 23.44
022605703_r
Joensuu
Kassu kirjoitti:

Mutta Minttu, vetikö koirasi siis remmissä myös tilanteissa joissa tuli niitä pyöräilijöitä, koiria jne?

Me saatiin jutella koiralle kaupunkiosuudella todella paljon, joten noissa tilanteissa yritin kalastella sitä vähän kontaktiin sivulle. Siinä se sitten pärisi hyyyyvin epämääräisesti käskyn alla :D Mutta joo, ei kovin siivoja ohituksia suorittanut pyörille eikä koirillekaan. Pääasia, ettei koira ole syöksymässä sinne toisen koiran luokse taikka pyörän alle.
Not all those who wander are lost.
03.01.2016 10.20

Meillä ainakin sai koiran jättää käskyn alle tossa jättötilanteessa, ja itse pidin Myrniä osittain käskyn alla myös kävellessä. Kaupunkiosuus oli kyllä sellaista humputtelua meidänkin kokeessa, ja kaikki tottisosuuden läpäisseet läpäisivät kyllä senkin. :D 

03.01.2016 12.00
022710854_r
Kannus

Toista koiraa ohittaessa koirat ovat samalla puolella keskenään eli ihmiset eivät ole koirien välissä. 

03.01.2016 13.27
022705188_r
Oulu
Se oli ihan hullun helppo se kaupunkiosuus, tuomari jutteli samalla niitänäitä ja oikeastaan kun koira tuli siinä vastaan niin Ringo ei edes huomannut kun vastaantuleva koirakaan ei edes vilkassut Ringoa. Mulle sanottiin että lyhennä hihnaa tarvittaessa, mutten tainnut kertaakaan lyhentää.Koira sai ihan rauhassa merkkaillakkin, oli semmonen iltalenkkitunnelma siinä
03.01.2016 14.23
000039615_r

Meilläkin sai kaupunkiosuudessa komentaa koiraa, tuomari painotti sitä, että hän tarkkailee sitä, miten koira reagoi käskyihin. Tolppaan jättäessä saatiin myös antaa käsky ja ite annoin Frigille. Frigi myös kusi siihen tolppaan ( :D ), mutta se ei haitannut. Enemmän tuomaria säälitti, että joudun ottaa kusisen hihnan käteen.

03.01.2016 18.37
022703628_r
Tornio

Siis saako tuossa kaupunkiosiossa oma koira mitenkään reagoida vastaantulevaan koiraan vai onko pysyttävä ihan kylmänviileänä? Bieggalla varmasti muuten menisi tuo kaupunkiosio ihan hyvin, mutta tosiaan innostuu toisista koirista melkoisesti ja ohitustilanteissa yleensä alkaa vetämään innoissaan toista koiraa kohden. Käskyn alla varmaan menisikin kun ollaan sitä nyt harjoiteltu, mutta kerta kaikki tuomarit ei anna käskyttää...

Täällä on yleensä järjestetty BH-koetta varten koulutusta joka vuosi ja ajattelin että voitaisiin ilmoittautua jos tänäkin vuonna sellainen järjestetään.

http://slkubiegga.blogspot.fi/
03.01.2016 20.01
022710854_r
Kannus

Nutun kuljetin käskyn alla kaupunkiosuuden, paitsi ryhmään pysähdyttäessä käskin makuulle. Seinään jätin kiinni vapaasti, eipä tuo muuta kuin mun perään katellut.

Muokattu viimeksi: 03.01.16 20.02
08.01.2016 08.56
000059557_r

Kaupunkiosuudella ainoa syy miksi koira voitaisiin hylätä on se että se käyttäytyy aggressiivisesti tai vaarallisesti. Vetäminen ei haittaa kunhan siinäkin tilanteessa ohjaaja päättää suunnan, jos koira kiskoo ohjaajaansa perässään kuin rättiä niin se menee jo vähän vaaralliseksi...

Koira saa reagoida asioihin muuten paitsi aggressiivisesti. Mullakin tuo urosflatti alkoi vinkumaan ja ja häntä alkoi pyörimään kuin propelli kun ohitettiin ah-niin-ihana! narttukoira mutta ei poistunut mun viereltä joten ei mitään ongelmaa. Sekään tuskin olisi haitannut että olisi vähän vetänyt sinne suuntaan kunhan ei olisi saanut kiskottua mua mukanaan. Kaupunkiosuus pitäisi saada viedä kokonaan läpi niin että koira on käskyn alla vaikka koko suorituksen ajan, ihmeellisiä sellaiset tuomarit jotka ei anna käskyttää. :O Muistaakseni säännöissäkin on kohtia että koiran saa mm. käskyttää vaikka maahan ohitusten ajaksi, ei siis tarvitse olla itse liikkeessä ohitusten aikana vaan voi pysähtyä ja antaa toisen mennä ohi. Ja itse saa valita minkä pituisella remmillä sitä koiraansa vie, pitää tarpeeks lyhyellä niin se ei pääse aiheuttamaan vahinkoa. ;)

Ja tosiaan ihan sallitusti saa kehua ja kieltääkin sitä koiraa, se on normi koirankusetuslenkki. Ei siellä pidä mitään 100% tottelevaisuutta esittää vaan näyttää että mun koirani ei syö ketään.

11.01.2016 23.27
022657567_r
Orivesi

Eikös ihan yleisissä BH:n säännöissä ole, että ohituksien ajaksi koiran saa halutessaan käskyttää maahan tai istumaan? Tai sit mä oon lukenu ihan puuta heinää :D

12.01.2016 08.31
022710853_r
Kannus

^Muistaakseni on.

04.04.2016 20.56
022710853_r
Kannus

Nalan kanssa saatiin viimein käytyä BH-koe ja hyväksytysti meni läpi.

05.04.2016 10.36
022657567_r
Orivesi

Onnittelut Nalalle! 

05.04.2016 13.36

Onnittelut Nalalle ja ohjaajalle!

Tasmanian pussipiru
06.04.2016 13.01
022704948_r
Kannus

Mekin oltiin samassa BH-kokessa kuin Nala, ja päästiin ihmeen kaupalla hyväksytysti läpi.
Nelli oli ihan pihalla, ja kesken paikkiksenkin tuli kakkahätä... Noh, shit happens, ja hyväksytty on hyväksytty. Pitää siitäkin jo iloita. xD

http://nallinblogi.blogspot.fi/
06.04.2016 13.12
022710853_r
Kannus

Kiitos kaikille!

Meidän kokeessa tosiaan koirien hihnakäytöksellä ei ollut väliä, ainoastaan tosiaan se, että eivät saa reagoida aggressiivisesti. Koirakon ohituksessa meillä oli koirat eri puolilla eli ihmiset koirien välissä.

07.04.2016 09.09
000064689_r

Millasella aikataululla ootte kokeen suorittanu? Siis tarkoitan että kuin pitkään ootte treenannu ennen kokeeseen menoa? Haaveissa edelleen suorittaa puudelin kanssa vaan se aloittaminen aina jää tai sitten lopettaa kesken kaiken :D Fiksuhan toi on eikä älyttömiä vaatis.

07.04.2016 11.42
022710853_r
Kannus

Nutu suoritti kokeen pari viikkoa vajaa 2v, mutta kisannut tokossa ekan kerran 1,5v iässä. Toisin sanoen tottisjuttuja tehty pennusta saakka. Nala puolestaan kisasi tokossa TK1 1,5v sitten, mutta reenannut 3,5v tokohommia.

07.04.2016 12.55
022640055_r
Helsinki
Eka suoritti BH kokeen hyväksytysti 1.5vuotiaana ja oltiin treenattu ihan pennusta lähtien tottelevaisuutta mutta BH kokeeseen alettiin valmistautua ehkä pari kuukautta ennen koetta eikä se nyt kamalan valmis siihen ollut silloinkaan mutta oma seura ja kenttä niin oli pakko lähteä kokeilemaan.
http://ekanoma.blogspot.fi/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti