Sisäsiisteys - Sivu 15 (Koirat > Koirien koulutus)

11.01.2013 04.07
000058107_r

No en sanonut että ei voi viedä, vaan että se on hankala lähteä aamullakin vauhdilla heittämään koiraa ulos kerrostalosta. Ja ei se meinaa, että jos parvekkeella lehtiä pitäisin, etten koiraa ulos veisi vähempää. Vaan se olisi hätäpaikka ja koira oppisi pidättämään enemmän ja pyytämään ulos, jolloin veisin sen ihan ulos asti ja se oppisi enemmän että kun pyytää ulos, niin pääsee ihan ulos asti eikä vain parvekkeelle. Yem ainakin rakastaa enemmän ulkona olla ja riehua ja asioida, kuin sisällä ja tästä voin päätellä että myös mielellään tekee tarpeensa ulkona kuin parvekkeella. Parvekkeella sanomalehtien pitäminen olisi siis vain keino opettaa koira pyytämään ulos ja pidättämään. Koska siis Yem osaa käydä jo sanomalehdellä, ja siinä samalla voisin 'vierottaa' sen myös pois lehdeltä, kun ne ei olisi kokoaikaa enää tarjolla mutta kuitenkin hädän tullen lähellä ettei ihan vahinkoa satu. (esimerkiksi jos koira on jo kyykkimässä pissalle/kakalle niin siinä on huonompi homma lähteä juoksuttamaan ulos asti piskiä. En mielellään keräile paskakikkareita pitkin rappua.)

11.01.2013 07.01
022557777_r
Liperi

Rico (6kk) on lopultakin ollut pari viikkoa sisäsiisti! :) Avon porukoilla ei ole sisään tehnyt varmaan 4kk jälkeen, mutta kotona vei pidempään tuo täyden sisäsiisteyden sisäistäminen.  

Armas oppi sisäsiistiksi melkein samointein, koska asuttiin sillon kun se tuli (12?vko) omakotitalossa, joten pääs pihalle koko ajan,  niin noppeesti keksi. :)

14.01.2013 23.18

Devon (4kk) on ollut ainakin viikon sisäsiisti! :) Oltiin pari viikkoa sitten maaseudulla vanhempieni luona ja ipana joutui nukkumaan mun kanssa pienessä huoneessa ja huomasin ettei tehnyt pissoja yön aikana. Kaupunkiin palattua teki paritkin pissat eteiseen vaikka oltiin vasta käyty ulkona. Noh sen jälkeen rajasin alueen olkkariin, jossa nukkuu mun kanssa ja hyvin on osannut pidättää. Tosin oon ollu sairaslomalla, niin oon kans voinu vahtia tuon tekemisiä. 

14.01.2013 23.40
022184057_r
Kangasala

Meillä Milli (3kk) vasta harjoittelee, tuli meille viikko sitten ja kasvattajan luona eivät niinkään harjoitelleet. Tarpeeksi usein kun jaksaa tuota kuskata ulos niin ei tule pissoja sisälle, mutta kyllä vahinkoja tulee silti. Aamuyöstä Milli herättää pissalle ja sitten nukutaan sen jälkeen vielä ainakin kymmeneen :) 

Nyt se on jo hiffannut sen että miksi ulos mennään ja sisälle ei tulla ennen kuin on pissa tullut, alussa ei liikkunut oven edestä mihinkään ja sisällä sitten pissasi.

This girl is on fire!
15.01.2013 01.18
022537187_r
Harjavalta

Aikansa kun tuota parvekkeelle viemistä tekee niin pentukin tottuu siihen. Itellä ei käyny mielessäkään että alkaisin Juraa parvekkeelle kusettaa aamuisin. Vaatteet niskaan ja pentu kainaloon, pihalle. Itseasiassa meillä ei oo koskaan rappukäytäväänkään varsinaista vahinkoa sattunut. On kyllä kusassut mutta se on ollut täysin tahallista, sadekeleillä muistaakseni 5 kertaa on lirauttanut ihan tahallaan juuri ennen ulko-ovea ettei vaan tarttis mennä sateeseen ja nääkin on ollu illalla :D "pimeetä, märkää, kylmää hyi..kusen tähän." tyylillä.

Minun työnä on antaa käsi, josta toiset syö.
15.01.2013 07.45

Bamsu ei oo tenyt viikkoon edes vahinkopissoja sisälle, kakkinut se ei ole sisälle myöskään varmaan kahteen viikkoon jos ei viimeviikkoista ripulia lasketa joka tuli kaikille, myös Bamsulle aika yllätyksenä ja pääsi vahingossa eteisen ovelle kun omistaja oli liian hidas pukemaan.

Kyllä tää tästä, asioita helpottaa kun on oppinut pyytämään ulos :3 <3

<3
15.01.2013 09.13

Mua kans jännittää jos talvipennun otan että hyrr kuinka erilaista se sit on kun kaikki kolme muuta on tähän mennessä tullu keväällä tai kesällä. :D Mut petsieläisten kokemusten mukaan näemmä niistäkin on mahdollisuus kasvattaa sisäsiistejä!

15.01.2013 09.50
000113169_r

Valdo oli talvipentu, tuli joulukuun loppupuolella ja sitten kivasti suoraan tammi-ja helmikuun pakkasiin. Silti oli sisäsiisti täysin 5kk ikäisenä huhtikuulle ;)

Pentu ei muuten hirveen helposti pissaa syliin, että jos kerrostalossa asuu niin kantaa pentua. Ite kannoin Valdoa sinne kun se oli n.20kg sitten alkoi voimat jo loppua. Sit vaan juostiin ulos :D

15.01.2013 13.14
022184057_r
Kangasala

Mut mites te ootte opettanut pennun pyytämään ulos, vai onko ne oppinut sen jotenkin itsestään?

This girl is on fire!
15.01.2013 17.01
Milli kirjoitti:

Mut mites te ootte opettanut pennun pyytämään ulos, vai onko ne oppinut sen jotenkin itsestään?

Meillä koira alkaa kierrellä levottomasti oven edessä ja käy vuorotellen mun ja miehen luona jonka jälkeen palaa kiertelemään siihen ovelle. Ei olla opetettu ulos pyytämistä mitenkään. Jos sanon että "ulos" niin kyllä tuo siitä sitten tietää että sinne mennään mutta en oikein osaa sanoa miten koiran varsinaisesti voisi opettaa pyytämään sinne oma-alotteisesti aina kun on hätä..Joillakin pennuilla se tulee luonnostaan että pyytävät itse ulos ja joiltakin ei mutta tärkeintähän se on että tarjoaa pennulle säännölliset ulkoilut :)

Muoks, Korjaan kyllä sen verran että monet pennuthan kyllä pyytävät ulos mutta aina omistaja ei vain osaa tulkita eleitä tarpeeksi hyvin, etenkin jos ne ovat lähes olemattomia eikä pentu esim. ääntele.

Muokattu viimeksi: 15.01.13 17.02
15.01.2013 22.12
022184057_r
Kangasala

Juu, aika usein Milliä vienkin kun se alkaa vaikuttaan siltä että voisi olla hätä, ja tietysti nämä perinteiset heräämisen jälkeen jne, ruokailun jälkeen hällä usein ei ole hätä ennen kuin on päiväunet ottanut, muutamia kertoja on tullut viereen vinkumaan ja sitten kun viety ulos niin ollutkin hätä. Toivottavasti oppisi tuolla tavalla pyytämään ulos niin ei jäisi ainakaan epäselväksi :)

This girl is on fire!
06.02.2013 10.10
022235202_r
Rauma

Nella 11kk tekee edelleen satunnaisesti asiansa sisälle.. Alkaa mennä hermot pikkuhiljaa, ei tee mun nähden vaan öisin enimmäkseen.

Mitteliarttu.blogspot.com Mitteli Arttu -06 Kleini Ronja -08 Bc Nella -12
06.02.2013 11.21
022373429_r
Turku

Mulla on ollu kolme talvipentua, tai no Leela tuli lokakuussa. Kaikki noista sai suht nopeastii sisäsiistiksi, kun vaan viitsi viedä niitä ulos usein. Mä olin kotona tosi paljon, niin sekin toki helpotti asiaa. Sanomalehtiä pidin lattialla vaan kun pentu jäi yksin, kyllä niistä aika nopeesti alkaa näkemään millon on hätä. Leela on ollut ainut joka noista joka ihan oikeasti pyysi ulos. Se meni istumaan oven eteen ja tuijotti mua sieltä ja saatto pari kertaa piipata.
Aamuisin nappasin pennun kainaloon ettei se ehdi pissata, ja sitten vaan jossain kettukuvioisissa pyjamanhousuissa sinne kerrostalon pihalle. Kummasti sen takinkin saa puettua ilman että pentua tarvii laskea. Naapurit toki saatto vähän niitä housuja tuijottaa, mut ihan sama :D

nahkiaiset.wordpress.com
06.02.2013 14.34
Milli kirjoitti:

Mulla kans jokainen koira on itse oppinut pyytämään, kukin omalla tavallaan. Yksi vinkui aina oven edessä ja kävi vieressäkin pyytämässä josko joku veisi lenkille tai avaisi oven, toinen taas pyöriskelee levottomana pitkin kämppää pissihädän yllättäessä. Nykyisen koiran kanssa mulla meni tosi pitkään ennen kuin keksin kuinka se pyytää ulos. Se nimittäin menee hetkeksi istua napottamaan eteisen ovimatolle ja odottaa siinä lenkkeilyttäjää rauhassa ja hipihiljaa. Lisäksi se usein pyytää ulos vasta sitten, kun hätä on jo tosi kova. Ellei koiraa ehdi siitä bongata sillä hetkellä kun se matolla istuu, niin joskus on sattunut vahinko sisällekin esimerkiksi mahan ollessa löysällä. Arvostaisin kovasti jonkinlaista äänimerkkiä kun en ole selvännäkijä tai näe toisesta huoneesta jos koira "pyytää" ulos, mutta tapansa toki kullakin :D
A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself (Josh Billings)
07.02.2013 09.37
022473905_r
Tampere
Nella kirjoitti:

Nella 11kk tekee edelleen satunnaisesti asiansa sisälle.. Alkaa mennä hermot pikkuhiljaa, ei tee mun nähden vaan öisin enimmäkseen.

Mihin aikaan viet sen illalla ulos? Tupsu on jo yli vuoden ja pidättää työpäivän 9 h mainiosti, mutta vien sen silti illalla kaheksan-yheksän maissa ja uudestaan vielä kymmenen jälkeen. Mutta jos se on juonut tosi paljon niin saattaa silti luikauttaa joskus yöllä. Iltaisin voi minun mielestä ihan hyvin rajoittaa sitä juomista, jos tuntuu että koira juo 'turhaan' vielä myöhään illalla. 
07.02.2013 09.59
022235202_r
Rauma

Se pääsee iltalenkille 9-10 välillä.. Juomisesta en oo huomannut mitään erokoista, kun meillä on myös kaks muuta niin on hankala vahtiakkaan sitä..

Mitteliarttu.blogspot.com Mitteli Arttu -06 Kleini Ronja -08 Bc Nella -12
10.02.2013 23.14
022352175_r
Lahti
Hoku kirjoitti:
Milli kirjoitti:

Meillä koira alkaa kierrellä levottomasti oven edessä ja käy vuorotellen mun ja miehen luona jonka jälkeen palaa kiertelemään siihen ovelle. Ei olla opetettu ulos pyytämistä mitenkään. Jos sanon että "ulos" niin kyllä tuo siitä sitten tietää että sinne mennään mutta en oikein osaa sanoa miten koiran varsinaisesti voisi opettaa pyytämään sinne oma-alotteisesti aina kun on hätä..Joillakin pennuilla se tulee luonnostaan että pyytävät itse ulos ja joiltakin ei mutta tärkeintähän se on että tarjoaa pennulle säännölliset ulkoilut :)

Muoks, Korjaan kyllä sen verran että monet pennuthan kyllä pyytävät ulos mutta aina omistaja ei vain osaa tulkita eleitä tarpeeksi hyvin, etenkin jos ne ovat lähes olemattomia eikä pentu esim. ääntele.

Meillä ei Lance pentuna pyytänyt ulos ikinä, ainakaan niin että minä sen olisin osannut tulkita vaikka lähes koko ajan sen käyttäytymistä seurasinkin. Se oli talvipentu ja oppi sisäsiistiksi nopeasti. Se ei pyydä nyt aikuisenakaan ulos oikeastaan ikinä, sopeutunut mainiosti ulkonakäymisrytmiin.  Ainoastaan silloin kun sille tulee ripuli, se pyytää ulos ja silloin se tekee justiin tuota levotonta liikehdintää ovien läheisyydessä, tulee ihan kiinni ihmiseen istumaan, vikisee tms.

You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
11.02.2013 19.28
022184057_r
Kangasala

Meillä taas lähtenyt ihanaan alamäkeen tämä sisäsiisteysopettelu.. Ulkona käydään vähän väliä, välillä vaan pihassa, välillä kierretään pikkulenkki > ei pissa eikä kakkaa. Kun päästään sisälle niin samantien pissaa lattialle -.-

This girl is on fire!
11.02.2013 19.40
021777517_r
Himanka

Meillä on talvisin lumien aikaan kusetettu pentu parvekkeelle OK-talossa yöllä, muuten kyllä viety ulos.

"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
12.02.2013 02.09
022696563_r
Hämeenlinna

Yedikään ei koskaan sen suuremmin ulos pyytänyt, eikä oikeestaan tee sitä vieläkään. Ainoastaan mahan ollessa löysällä, levottomasti liikkumisen sijaan makoilee ja ns. vääntyilee +päästelee huomionhakuisesti vaimeita murahduksen tapaisia ääniä.
Joskus about vuosi takaperin pyysi ulos vasta kun oli jätkällä melkein "kupla otsassa ja tulppa persuksessa". Kyllä siinä sai aika vauhdikkaasti rappusia mennä alas monet kerrat, etenkin aamutuimaan oli jos mitä mukavinta.

Nyt on mennyt tuon vaan jostain syystä lopettamaan kokonaan.

Muokattu viimeksi: 12.02.13 02.09
No bad breeds, only bad humans. - http://saksalaiskaaos.blogspot.fi/
19.02.2013 11.32

Tuppaa tuo meidän narttupentu aina pissimään ulkona sen 3-4 kertaa. Miten pitäisi toimia, jotta saisi nartun pissimään kerralla kaikki. Ettei lyhyen reissun jälkeen tarvitse sisälle pissiä.

20.02.2013 19.31

Kyllä on laiskaa porukkaa :D

21.02.2013 17.06
022696428_r
Pori

Meillä Susa ei enää 13vk jälkeen tehny asioita sisälle jollei ollu sit maha sekasi, mut se onki asia eriksee.. 

Cindy oliki sit vaikeempi tapaus ku vast n. vuoden ikäsenä oli täysin sisäsiisti, en jotenki saanu sitä ikinä kiinni itseteossa ja vaikka se teki tarpeet ulos ni se saatto just hetken pääst tehdä uudestaan sisälle vaik just ulkoo ois tultu.. Mut loppu vaihees se pissiki vaan öisin sisälle. Cindy ei myöskään jostain syystä pyydä ulos vaikka hätä olisikin, myöskin on välissä juoksujen alettua tai joskus mielenosotukseksi merkattu petiin(onneks on helposti pestävä). Mut nyt just 2v. täyttäneenä voin sanoo et on ollut sen vuoden jo sisäsiisti. 

Rotilla oli eilen eka päivä ku ei yhtään asioita tehty sisälle, se on nyt n.10-11vk ja ollu mulla vajaa kolme viikkoo. Alusta asti teki hienosti sekä ulos että sisälle tarpeensa ja koska se on noin ahne "pikku piski" niin namipalkka toimii hyvänä motivoijana et tekee ulos. Saan sen myös usein itseteosta kiinni ja äkkiä pissa seis ja ulos! 

En muistaakseni ole papereita käyttänyt ainakaan pitkään kummankaan vanhemmankaan koiran kohdalla(max. pari viikkoa) ja Rotilla en lainkaan. Mun mielestä vähän hölmöä opettaa koiraa johonkin paperille ku siitä pitää sit viel opetella poiskin.. Yksinkertasempaa viedä vaan suoraan ulos tarpeeks usein. :) 

<3 Peace & Love <3
21.02.2013 19.13
022507738_r
Kemi

Meillä Tiuhti on tavallaan sisäsiisti, mut edelleen neiti kuitenkin saattaa tehdä pissat sisälle, jos sitä ei heti heräämisen tai/ja syönnin jälkeen muista käyttää. Tiuhtihan ei nimittäin vinku ulos, se vaan saattaa mennä seisoon ulko-ovelle, ett ois hätä, mut jos itse olen vaikka yläkerras, niin ei sitä sit nää, ett Tiuhtilla ois hätä.

Tiuhtihan osaa kyl vinkua, mut ulos se vaan ei vinku, paitsi jos se on mun huoneessa ja sillä on vaikka maha löysänä, niin silloin Tiuhti kyllä vinkuu ja herättää mut vaikka keskellä yötä.

Sit taas meijän vanhempi koira eli Remu, niin se kyllä osaa näyttää, kun on hätä ja vinkuu myös ulos, kun on kova hätä.

Tiuhtihan periaattees vain näyttää menemälllä ovelle, ett on hätä. Joten nykyisin ollaankin tehty Tiuhtin kans edelleen silleen, ku pentuna eli heräämisen jälkeen koira pihalle ja sit viel myös ruoan jälkeen koira ulos.

Tiuhtihan kyl osaa piettää, jos se vaan viittii, mut joskus neiti on vaan vähän (tai aika paljonki) pönttö ja saattaa tehdä tarpeensa sisälle.

Muokattu viimeksi: 21.02.13 19.15
26.02.2013 14.16
022349107_r
Varkaus

Nyt tarvittaisiin pikaista apua!

Osku on meilkein 3vuotias uros koira joka on nyt ruvennut noin kuukauden sisällä tekemään tarpeensa yön aikana sisälle. Pentuna Oskulla meni alle kuukausi opetella sisäsiistiksi ja tähän asti kaikki on mennyt hyvin. Osku asustaa äitini luona ja minä olen noin vuoden kohta asunut jonkun kilometrin päässä kotoa, ja Osku odottaa minua joka päivä käymään ja on onneissaan kun tulen. Mutta kuitenkin, äitini käyttää Oskun illalla pihalla n 11 aikaan, niinkuin aina ennenkin ja Osku tekee tarpeensa. Äitini kun herää tavalliseen tapaansa n. 5-6 aikaan aamulla, vie Oskun pihalle ja Osku tekee taas tarpeensa. Mutta kuitenkin äitini löytää sisältä joko pissit tai kakat lattialta. 

Tietäisikö kukaan mistä tämmöinen yhtä äkkinen muutos voisi johtua? Äitilläni rupeaa pikkuhiljaa hermot menemään kun joutoo ennestään sisäsiitin koiran tarpeita nykyään siivoamaan sisältä. Kyselkää jos jokin kohta jäi vaivaamaan tai tarvitsette muuta tietoa! Vastaan mielelläni ja haluan tämän pissaamisen loppuvan!

I < 3 U
27.02.2013 10.05
022674678_r
Loviisa

Kannattaa Osku käyttää eläinlääkärillä tutkituttamassa. Voi olla ongelma eturauhasissa tai joku muu mikä aiheuttaa sitä että ei pysty pidättämään. 

Ellei sitten ole tapahtunut kuukausi pari takaperin jotain muita muutoksia jotka stressaa (pidentyneet yksinolot, riidat, toisen eläimen kuolema jne).

Muokattu viimeksi: 27.02.13 10.07
- porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
27.02.2013 12.01
022349107_r
Varkaus

Osku ei joudu nykyään paljoa olemaan yksin kotona, mutta voisiko se stressaantua siitä kun olemme olleet surullisia jo yli kuukauden perheen jäsenen pois menon takia.?

I < 3 U
27.02.2013 12.24
022674678_r
Loviisa

No se voi vaikuttaa hyvinkin herkällä koiralla. Siihen tietty auttaa vain aika, mutta voihan pyrkiä tasapainottamaan vielä enemmän rutiineja (ruoat, lenkit, iltapissat) ja pyrkiä vähentämään kaikkia stressinaiheuttajia (koiraharrastusten vähentäminen ja esim. pari kuukautta menee samaa tiettyä rauhallista kävelylenkkiä) ja rauhoittamaan koirankin elämä. Ja ehkä välttämään suurempia tunteenpurkauksia koiran lähellä. Helpommin sanottu kuin tehty. Aika paljon voi auttaa ihmisten oman stressin lieventäminen ja rauhoittuminen, koska koira seuraa niin tiivisti ihmisen tunnetiloja.

Kannattaa ehkä puhua eläinlääkärin tai sitten jonkun koirankouluttajan kanssa, että mitä tuollaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä koiran hyväksi, jotta toi tarpeiden tekeminen sisälle ei pitkity. Ja samalla voisi eläinlääkärin kanssa sulkea muut syyt pois tarpeiden tekemisestä.

- porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
27.02.2013 12.29
022349107_r
Varkaus

Kiitoksia vinkeistä! Pitää ruveta itse nyt seurailemaan tilannetta tarkemmin, ja jos ei rupea loppumaan niin soitan eläinlääkäriin.

I < 3 U
03.03.2013 09.23
022184057_r
Kangasala

Ääääh, Milli on ruvennu juoksuttaan meitä yöllä ulkona -.-

Päivällä ihan normista muutaman tunnin välein täytyy käydä ulkona, yöllä väli on vähän pidempi, mutta silti oma pääkoppa ei kestä kovinkauaa jos nukun yöuneni kolmen - neljän tunnin pätkissä.. Mietin että johtuisko tämä ruuan antamisajankohdasta.

Aamuruoka silloin kun herätään, eli jos menen aamuvuoroon töihin niin se on sitten klo 5.30, mutta jos olen vapaalla niin aamuruoka tulee vasta n. klo 9-10. Iltapäivästä annan ruokaa joskus kolmen - neljän kieppeillä ja iltaruoka tulis sit tossa salkkareiden aikaan tai ennen :D

Yöksi olen ottanut vesikipon pois kun kaikki alkoi sisään pissailulla yöllä ja autttoikin ehkä kahtena yönä. Mutta nyt pissaa ja kakkaa yöllä kellonajasta huolimatta enkä raaski olla käyttämättä ulkonakaan. 

Viimeyönä mies tuli nukkumaan 1:30 ja oli käyttänyt Millin vielä ulkona silloin, ja minä taas heräsin 4:30 käyttämään Milliä jälleen kun heräsin siihen että lähti sängystä.. huoh..

This girl is on fire!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti