Mustasukkaisuus (Koirat > Koirien koulutus)

24.11.2009 20.15

Elli on vähä riehuvampaa sorttia, kun toinen koira tulee käymään meillä. Siis osasyynä on varmaa se, koska asumme maalla, eikä Elli nää toisia koiria TODELLAKAAN usein.

Mutta olemme huomanneet myös pientä mustasukkaisuutta. Tänäänkin tuttava perhe tuli käymään pentunsa kanssa ja melkein aina, kun Frodo tuli joltakulta perheenjäseneltä rapsutuksia hamuamaan, Elli haukahti todella kimeästi ja sitten ne riehuivat sekopäisinä.

Miten sen mustasukkaisuuden saisi pois? Olisi ihan kiva silitellä muitakin koiria, ettei Elli olisi siinä korvanjuuressa räksyttämässä..

25.11.2009 08.27
021111698_r
Vantaa

Riehuivat? Mitä muita eleitä Elli käytti? Osoittiko se Frodolle, että te olette hänen ihmisiään ja Frodolla ei ole asiaa teidän luoksenne? Oliko se hyökkäävä? Alistuiko Frodo? Oliko se aggressiivista rähinää, pelkkää arvoasteikon selvittämistä vai leikkimistä?

Meillä Sindi on aika mustis meistä. Jos minä olisin menossa rapsuttelemaan toista koiraa, saattaisi Sindi tunkea itsensä väliin. Yleensä nämä tilanteet ovat olleet muutenkin hektisiä, joten Sindillä on ollut muutenkin kierrokset kovilla. Vieraille koirille se on hampaita näyttänyt vain, koska vieras on tunkenut liian lähelle Sindiä itseään.

Yleensä vieraat koirat esim. puistossa eivät ole liian likelle tunkeneet tai ainakin sitten väistäneet, jos Sindi on tullut pitämään huolta omistaan.

25.11.2009 12.59

Kyllä meiänkin koirat osoittaa selvää närkästymistä, jos joku muu vie kaiken huomion ja itse sit jääkin taka-alalle. Sekin johtuu varmaan siitä, että ovat niin paljon huomiota saaneet. Noo samaa kyselisin ku mitä Sindikin, miten Elli tarkalleenottaen reagoi?

Jos koira näytti uhkaavalta/hyökkäävältä, se oli todennäköisemmin puolustamista. Tällaisissa tilanteissa koira voi jopa kuvitella perheensä olevan liian heikko, ja päättää puolustaa sitä. Kun tapaatte toisia koiria, tarkkaile Elliä. Hännänasento kertoo jo paljon, samoin jo paljon selvemmät aggression merkit.

Se voi siis olla mustasukkaisuutta, mutta tosi hankala sanoo, kun ei ite näe tapahtumaa, sillä se voi kyllä olla myös perheen puolustautumista. On ihan normaalia, että koira joka on perheen ainoa, saanut aina huomioon itselleen, on mustasukkainen. Itse ehkä tapailisin muita koiria aina kun mahdollista, ja jos mahdollista, hoitaisin/rapsuttaisin molempia yhtäaikaa. Eli siis jos kyseessä on nyt pelkkää mustasukkaisuutta, se on aivan normaalia, eikä sitä kaikilta saa karsittua pois.

Muokattu viimeksi: 25.11.09 12.59
25.11.2009 16.03

No mitä tossa hännänasentoja kattelin niin, Ellillä oli häntä pystyssä koko ajan(itsevarma/mahtaileva) Ei Elli minun mielestäni kuitenkaan aggresiivinen ollut. Pentu tuli aina välillä härkkimään sitä, niin kyllä se siinä mielessä "antoi takaisin"..

25.11.2009 16.54
Meillä Meggy saattaa rueta napsimaan toista, jos se on esim. minun vieressä penkillä ja siihen tulee toinen siliteltäväksi.. Meillä on toiminut oikein hyvin näissä tilanteissa se, että yksinkertaisesti laitan Meggyn alas penkiltä, ilman mitään sen suurempaa numeroa. Jos on nätisti, saa olla vieressä ja saa huomiota, mutta jos alkaa apinoimaan, joutuu pois =)
25.11.2009 16.57
020027520_r
Helsinki
Meillä ollaan mustasukkuasia jos omistaja silittelee muita koiria. Syynä se , että Noora luulee , että nyt se unohdetaan eikä siitä enää tykätä, ehkä toinen syy on se , että se on muutenkin kauhean huomionkipee. Noora saattaa leikillä vetää toisen koiran poes ja tulla ite rapsutettavaks. :D
Marsuja me täälläpäin olemme.
25.11.2009 17.41
021187841_r
Jyväskylä
Koira ei monen teorian mukaan tunne mustasukkaisuutta, vaan omistuksenhalua. *nusnus pilkkumus*
25.11.2009 18.45

Jaffa oli yleensä "mustasukkainen" muista koirista. En sis saanut muihin koske kun herra oli jo naamaala minua nuolemassa -.- Se siis ei suuttunut koiralle, vaan minulle :'D

Nykyään kun Niilo saa kaiken huomion pentumaisuudellaan, Jaffa ei niinkään välitä siitä. Sillointällöin kesken silittelyjen se hakee Niilon leikkeihin, mutta yleensä antaa olla. Se siis on tottunut siihen ettei saa niinkään huomiota.

Minusta Ellin käytös on ihan normaalia. Tilanteeseen puututaan yleensä silloin kun koira "suojelee" omistajaan sa muita koirilta, tai käyttäytyy muuten agressiivisesti/oudosti.

25.11.2009 19.34
Roku kirjoitti:
Koira ei monen teorian mukaan tunne mustasukkaisuutta, vaan omistuksenhalua. *nusnus pilkkumus*
Juu onhan se näin, mutta kyllä mä itse käytän ihan arkikielessäkin sanaa mustasukkaisuus, vaikka kyse onkin siitä, että koira 'ärsyyntyy' kun sitä ei syystä tai toisesta huomioida.
Elli kirjoitti:
No mitä tossa hännänasentoja kattelin niin, Ellillä oli häntä pystyssä koko ajan(itsevarma/mahtaileva) Ei Elli minun mielestäni kuitenkaan aggresiivinen ollut
No sit siinä on varmaan kyse siitä mustasukkaisuudesta, niinkuin jo ensimmäisessä viestissä sanoit.
25.12.2009 02.09

Meillä koirat on mustasukkaisia toisilleen ja sen huomaa siinä kun Hug leikkii jonkin muun koiran kanssa kuin Lucan kanssa.Luca menee ''väliin'' aivan kuin tahtoisi sanoa että ''Sä leikit nyt munkanssa,etkä ton'' oikeastaan Luca yrittää viedä Huglta kaverin niin että penikka jäisi aivan yksin eli Luca on teini joka kiusaa pikku kakaraa x)

Mustasukkaisuuden huomaa myös siinä kun/jos silittää vain toista niin toinen tulee siihen heti härdellöimään tyyliin ''Silit' ny mamma muakii'' =) En tiedä voiko mustasukkaisuudeksi kutsua mutta mutta..

Hyvin jätkät tulee toimeen,Nuoleskelevat toistensa suita ja painiskelevat keseknänsä.Sen huomaa että jätkillä on tunteita toisiaan kohtaan ja meillä se menee niin päin että penikka opettaa vanhuksen ja vanhus oppii penikan perässä..

---------------

Yleensähhän koirat jokta elävät yhdessä muodostavat lauman.Eli se tarkoittaa sitä että isä puolustaa poikaa ja poika isää ja näin.Sen huomasi jo muutama kuukausi sitten että Luca oikeast RAKASTAA hugoa.Joku narkkari yritti varastaa pojat (pää asiassa varmaan hugen) kaupan edestä johon äitini ne jätti kiinni.Eräs nainen tuli hätääntyneenä kauppaan ja kyseli äidiltäni että onko hänellä kaksi koiraa.No äitini sanoi tietty että on on ja ihmetteli että mitä on tapahtunut.Tämä nainen sitten kertoi että Luca oli ottanut Hugon suojaan jalkojensa väliin niin että narkkari ei ollut saanut hugen hihnaa irti.Luca oli toki vahvan suojelu viettinsä ansiosta haukkunut ja murissu narkkarille.Siinä taisi olla ISÄ-JA POIKA rakkautta ilmassa :) -Asiasta poiketen.

25.12.2009 22.12
Meilläkin ilmenee mustasukkaisuutta.

Jos toista koiraa silittää niin heti tunkee Edi päänsä syliin, että jos tuota rapsuttaa, niin minu kanssa.

Kyseessä on aivan normaali-ilmiö. Osoittaahan se, että koirasi välittää sinusta.
26.12.2009 02.16
Meilläkin valitettavasti jos toinen koira tulee lähelle unna tulee haukkumaan ja häätää toisen pois, tähän ollaan kyllä jo puututtu koska mun mielestä koiran pitäs sietää se että muitakin voi rapsutella...
26.12.2009 10.42
020411899_r
Paimio
meillä kun tuli uusi koira taloon niin aika paljon ensin nahistiin ja tapeltiinkin, mutta nyt on helpottanut, ja vaikka nelly asuu aurassa, ovat koirat suurimman osan viikostaan yhdessä, ja leikkivät yms. mutta nykyään huomiosta tapellaan jatkuvasti. nelly ei enää uskalla tulla viereeni sänkyyn, koska taco vahtii jatkuvasti, ja kaikista rapsutuksista yms. taistellaan . miten tuota mustasukkaisuutta voisi siis vähentää?
12.01.2010 13.53

No joo...

Sitähän tosin "viisaat" väittää, ettei koirat kykene niin inhimillisiin tunnetiloihin kuin mustasukkaisuus.

Ite tosin epäilen sitä

Esimerkkeinä heittäneet väitteen:

Sinulle tulee vieras kylään. Näette pitkästä aikaa ja kumpikin hymyilette suu korvissa ja halaatte toisianne. Musti tunkee sinne väliin keskeyttäen tervetuloseremoniat. Voi reppanaa. Musti on mustasukkainen.

Mutta tosiasiassa se meneekin niin, että koska Musti on koira, se lukee teitä kuin koira koiraa: hymyilette suut korvissa elikkäs toisin sanoen hampaat näkyy, ja te irvistätte.

Vieras hyökkää äitin kaulaan, pyhä jysäys, se aikoo tappaa sen!

Ja niin Musti tunkee itsensä sinne väliin pelastamaan äidin tuon kamalan, irvistelevän pedon kynsistä

Noooh, tulipahan mieleen...

Omassa koirassani en ole huomannut mustiksen piirteitä...

12.01.2010 14.13
Pilvi ei anna mun pusutella tai halailla poikaystävää vaan hyppii meiän väliin heti :D
12.01.2010 16.54
021889704_r
meillä ei koirat tuu ihmisten väliin, mutta jedi sekoaa kyllä ihan totaalisesti jos mä huomion vaan dockaa eikä lähistöllä oo muita ihmisiä. ei jedi sillonkaan väliin tule, alkaa mölistä ja riehua ja kaikin konstein kiinnittää huomion itseensä :D docka tunki väliin sillon ku jedi oli ''uusi'' meillä, enää ei tee tätäkään
12.01.2010 18.44
Pilvi kirjoitti:
Pilvi ei anna mun pusutella tai halailla poikaystävää vaan hyppii meiän väliin heti :D

Joo sama täällä

Avomiehen kanssa hempeilyt loppuu lyhyeen, jos Rico on näköetäisyydellä... Heti on häntä heiluen siihen väliin tunkemassa että "get a room"...

12.01.2010 20.29
timi on myös vähän mustasukkaista tyyppiä. :D Ei se ihmisten väliin tule, mutta jos silittelen vaikka jotain muuta koiraa, niin timi tunkee siihen väliin väkisin. Kun otso tuli, timi oli aluksi todella mustasukkainen, enkä pystynyt melkein ollenkaan silittämään sitä timin nähdessä. Nykyään kyllä pystyn silittämään otsoa, ilman että timi syöksähtää heti paikalle ja tönii otson pois. :D
12.01.2010 20.47
Peppi o joskus mustis jos sitä ei huomata, mut se o luonteenpiirre mitä en aina yritä ottaa pois ,ku se ei oo vielä häirinny:)
12.01.2010 21.26

No tästä mustasukkaisuus asiastahan on ollu aina mielipiteitä puolin ja toisin, ehkei koira tunne suoranaista mustasukkaisuutta, mutta kuitenkin omistushalun tapaista?

Ricon mainitsemassa tilanteessa tosiaan kuulostaa tosiaan siltä, että Musti on pelastuspuuhissa, mutta esimerkkinä aloittajan viesti, tilanne oli täysin eri. Tai no, voihan tuonkin tulkita niin, että aloittajan koira koki toisen koiran uhkana, mutta mistä sitä tietää :)

Mutta mielipiteethän saa - ja niiden täytyykin - jakautua. Lorassa olen huomannut pieniä ärtymyksen merkkejä, jos rapsuttelen Ipeä, katselee touhua vähän aikaa, ja alkaa ulista ja vinkua. Jos tämä ei toimi, roikkuu koira jo toisen jalassa tai hännässä. Ehkä se ei ole mustasukkaisuutta, mutta tämä kaava toistuu aina, kun koira ei saa tarpeeksi huomiota osakseen.

13.01.2010 11.38

Mutta koirien välisestä mustasukkaisuudenstahan on miun mielestä tehty tutkimuksiakin, ei just nyt oo lohkasta tähän mojovaa linkkia, mutta kuitenkin

Sitä testattiin jossain yliopistossa jossain hornan tuutissa, että otettiin aina pari koiraa (?) ja niille annettiin samanlainen makupala/samanlaista ruokaa nenän eteen samaan aikaan.

Sitte annettiinkin vaan toiselle, ja seurattiin toisen koiran käyttäytymistä.... ....

Tai jotenkin niin se meni, miun muisti nyt on tosi lyhyt ja ytimekäs

Mut siinä oli kyse mustasukkasuudesta, että hö, ja annoit tuolle herkkuu ja miule et, ja koira myös käyttäyty sen mukaan...

13.01.2010 11.52
000059032_r
Koko on "mustasukkainen" poikaystäväni ollessa kanssani ja pienimmistä siskoistani :D tunkee väkisin syliin ja kerää huomioo..jne :D
13.01.2010 12.11
Rico kirjoitti:

Mutta koirien välisestä mustasukkaisuudenstahan on miun mielestä tehty tutkimuksiakin, ei just nyt oo lohkasta tähän mojovaa linkkia, mutta kuitenkin

Sitä testattiin jossain yliopistossa jossain hornan tuutissa, että otettiin aina pari koiraa (?) ja niille annettiin samanlainen makupala/samanlaista ruokaa nenän eteen samaan aikaan.

Sitte annettiinkin vaan toiselle, ja seurattiin toisen koiran käyttäytymistä.... ....

Tai jotenkin niin se meni, miun muisti nyt on tosi lyhyt ja ytimekäs

Mut siinä oli kyse mustasukkasuudesta, että hö, ja annoit tuolle herkkuu ja miule et, ja koira myös käyttäyty sen mukaan...

Mä olen muistaakseni nähnyt juuri tuon tutkimuksen joskus. :D
24.02.2010 18.09
Ennen Bono ei niinkään välittänyt siitä kun muita ihmisiä/eläimiä halaili jne. Nykyään VARSINKIN jos esim. rapsuttelen toista koiraa, niin Bono on heti tunkemassa väliin. Ja sitä se ei millään kestä vierestä kattella, kun annan toisille koirille herkkuja. =D Mustasukkainen koira tosiaankin.
http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
24.02.2010 18.19
020908024_r
Rovaniemi
Pilvi kirjoitti:

Oon lukenu, että tuo ei koiralla tarkoita mustasukkaisuutta, se vaan luulee että 'tappelette', kun olette kiinni toisissanne ja yrittää 'erottaa' teidät. :D musta ainakin kuulostaa loogiselta. Tehtiin testi pikkuveljen kanssa, 'nujakoitiin' Lunan edessä ja eiköhän koira tullut heti väliin. Samalla lailla se käyttäytyi, kun vain halasimme.

28.04.2011 20.25
Mutta onko teillä jotain hyviä neuvoja jos mustasukkaisuus todella on vahvaa ja omistuksenhaluista? Valerie on melko lailla lellitty ja tulee heti väliin jos naapurin koira hyppii minua vasten. muka "murisee" ja haluaa minun huomioni.. Onko teidän mielestä normia? KIITOSS
28.04.2011 20.30
022056078_r
Helsinki
Bono kirjoitti:
Ennen Bono ei niinkään välittänyt siitä kun muita ihmisiä/eläimiä halaili jne. Nykyään VARSINKIN jos esim. rapsuttelen toista koiraa, niin Bono on heti tunkemassa väliin. Ja sitä se ei millään kestä vierestä kattella, kun annan toisille koirille herkkuja. =D Mustasukkainen koira tosiaankin.

Meillä ihan sama juttu ;) Ihan yhtäkkiä vaan alkoi. Ennen ei ollut mitään ongelmaa, mutta pari viikkoa sitten, kun annoin herkkuja ja rapsutin tätini koiraa Elliä niin eiköhän tuo poitsu juossut suoraan syliin ja työntänyt toisen koiran pois. Ja nyt jos edes rapsutan Elliä niin heti pitää nokka tunkea väliin :D

www.partanassut.blogspot.com
28.04.2011 20.39

Täällä ilmottautuu yksi mustis cardi poika! Se on kyllä aivan hirveetä, jos minä ja mieheni halaillaan toisia. Nuorempana, Luigi koko ajan hyppi meitä vasten ja uikutti. Nyt ei tee enää sitä kovinkaan usein. Ja sitten jos silitän toista koiraa, ja toinen koira on melkein syliin tulossa, niin Luigi syöksyy käsivarteni alta syliini ja hätistää toisen pois, minkä jälkeen lähtee itsekkin pois ja alkaa leikkimään toisen kanssa.

Siis totean vielä, että tuokin käyttäytyminen riippuu niin paljon mitä koiraa silitän ja rapsutan. Veljeni urosgööttiä, jos silitän, niin Luigi saattaa vilauttaa hampaitaan, ei aggresiivisesti, eikä varsinkaan upota niitä kerta laakia niskaan. Vaan pikkusen näykkäisee karvoista ja leikki jatkuu.

Jos taas kaverin narttucardia silitän, niin Luigi tulee meijän väliin, mutta alkaa yleensä nuuskimaan toista ja saattaa pienesti uikuttaa.

28.04.2011 23.38
022664849_r
Turku
Meillä taasen Ifa-arkajalka ei kyllä sano mitään jos meen silittelemään muita koiria, mutta auta armias jos liian innokkaasti silitän mun toista koiraa Likitaa nii Ifa ryntää paikalle ja hyppää Liksun niskaan haastaen sen leikkimään sen kanssa, nahistelemaan ja näin keskeyttää Liksun huomioinnin. Paitsi tietysti kun komennan sitä lopettamaan ja jatkan Liksun rapsuttelua niin kauan kuin haluan. Kukin vuorollaan, minä määrään keston, ei Ifa. Liksu ei tee samaa takaisinpäin. Eli vaan Ifa haluaa kilpailla mun huomiosta ja "omia" mut.
Kiinannahkalapanen x 2
18.10.2011 00.27
021752516_r
Turku

Nostelen ja vinkkejä kaipailen.

Benja on vasta 4,5kk ikäinen pentu joka on suhteellisen varautunut kaikkia vieraita, niin ihmisiä kuin koiriakin, kohtaan. Nyt ollaan huomattu todella pahaa "mustasukkaisuutta" erityisesti toisia koiria kohtaan. Esimerkiksi vanhempieni luona eläkepäiviä viettelevä tiibetinspanielimme ei saa lähestyä itseäni lähes laisinkaan, sillä Benja tunkee välittömästi väliin. Jos satun tästä huolimatta silittämään tipsua Benja rähähtää oikeen kunnolla ja alkaa napsimaan hampailla tipsua ja joku kerta voisi vaikka osuakkin oikeen kunnolla. Muuten koirat sulassa sovussa. Samaa tapahtuu esimerkiksi koirapuistoissa ja metsälenkeillä, jos toinen koira tulee haistelemaan jalkojani niin Benja käy heti ärhäkkäästi kiinni. Toinen esimerkki, oltiin yhden tutun chowin kanssa metsässä leikkimässä ja koirat olivatkin sulassa sovussa ja painivat pitkän aikaa innokkaasti. Kun kutsuimme koirat luokse ja chowi juoksi innokkaasti jalkoihini rapsutuksia kerjäämään niin Benja juoksi hurjana chowin ja minun väliin ja alkoi rähisten näykkiä chowin kuonoa ja huulia.

Mikä siis tällaisissa tilanteissa avuksi? Tiukka ei ja kevyesti niskasta nappaaminen ei tunnu auttavan, vaan koira jää tyytyväisenä seisomaan jalkoihin ihan kuin sanoakseen "tämä on minun". Koiran poistaminen tilanteesta rangaistukseksi on myös hankalaa esimerkiksi juuri lenkeillä ja koirapuistoissa. Pelkään, että joskus joku tulisempi koira antaa takaisin tolle ja käy jotain pahempaa. Tuttu koiraihminen ehdotti koiran laittamista naruun ja vähän kauemmas ja toisten koirien paijaamista sillä aikaa niin, että Benja pääsee vapaaksi vasta kun on rauhoittunut, vaikka rapsuttelisin muita.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti