Mustasukkaisuus - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

18.10.2011 00.33
022391205_r
Meille muutti tuo pentu, niin Dingo on välillä mustis, mitä se osoittaa käyttäytymällä itse kuin iso vauva ja komentelemalla ajoittain pentua tarpeettomasti. Se saattaa vahtia jotain esinettä ja mörisee, jos pentu koskee siihen. Pentu ei saa monesti myöskään koskea Dingoon, joskin se lienee aikuiselle koiralle ihan normaalia, ettei halua pikkupentua päälleen hyppimään. Tänään olin kyllä huomaavinani, että tuo olisi ollut salaa mielissään, kun pentu oikein mielistellen hyppi sitä vasten ja yritti nuolla sen suupieliä, eipä kuulunut murahdusta. Kai ne tässä asettuu, kun Dingo sisäistää, että se saa edelleen hoitoa ja huomiota, eikä sitä ole unohdettu.
Flexi on vähän kuin haastavat koirarodut: vaarallinen sellaisen käsissä, joka ei tiedä, mitä tekee.
20.10.2011 21.54

Meille muutti tuollainen samanikäinen pieni Vili koira, pari päivää sitten ja Typy osoittaa hirveää omistushalukkuutta mua kohtaan, murisee Vilille jos vili menee haistelemaan sitä, jos ukko käyttää viliä ulkona typyn ollessa irti, ei ärise ja hyökkäile päin, mut nyt ku ite käytin, niin hyökki ja ärähteli, eli on todella "mustis". Vili on "alistuvaa" sorttia, joten ymmärtää kyllä pysyä kauempana, ja vaikka kuinka oon antanu Typylle paljon huomiota, niin ei ainakaan vielä oo tuo mustasukkasuus "laantunut", kiellän kyllä jos rupee kauheesti isotteleen Vilille (teenkö väärin?)

07.11.2011 07.44
021789656_r

Meillä ei ole tässä ainakaan VIELÄ, olllut mitään ongelmaa, tosin olen Nemon tulosta saakka rapsutellut toisia koiria, joten se on jo kai tottunut siihen :D

Olen myös opettanut että kun minä rapsutan jotain koiraa, poika saa olla siinä vieressä mutta ei yhtään mustasukkaisesti, tottakai poikaanikin jossain välissä aina rapsutan :)

"Minä saan rähistä kaikille, mutta kukaan ei minulle!"
07.11.2011 08.08
021402327_r
Multia
Typy kirjoitti:

Meille muutti tuollainen samanikäinen pieni Vili koira, pari päivää sitten ja Typy osoittaa hirveää omistushalukkuutta mua kohtaan, murisee Vilille jos vili menee haistelemaan sitä, jos ukko käyttää viliä ulkona typyn ollessa irti, ei ärise ja hyökkäile päin, mut nyt ku ite käytin, niin hyökki ja ärähteli, eli on todella "mustis". Vili on "alistuvaa" sorttia, joten ymmärtää kyllä pysyä kauempana, ja vaikka kuinka oon antanu Typylle paljon huomiota, niin ei ainakaan vielä oo tuo mustasukkasuus "laantunut", kiellän kyllä jos rupee kauheesti isotteleen Vilille (teenkö väärin?)

Mielestäni Typyllä on oikeus pitää tietty oma "koskemattomuus" mutta täysin mielivaltaisen pennun komentelun itsekin kieltäisin, mielestäni teet oikein

22.11.2011 09.18
021368558_r
Äänekoski

Meilläkin vähän tuo "mustasukkasuus" ollu ongelmana... Suhtautuu muihin koiriin muuten hyvin jopa vähän varauksellisesti mutta jos joku pienempi koira tulee vaatimaan huomiota niin ärisee hirveästi mutta ei pure ainoastaan varottaa. Isompien koirien kanssa ei mitään ongelmaa koska niille ei uskalla rettelöidä... Itse en tiedä mitä tekisin kun tilanne tulee niin yllättäen... Neuvoja???

Muokattu viimeksi: 22.11.11 09.18
18.02.2012 22.08
022465288_r
Pori

Nostoa tännekin =)

Elikkäs meillä Mintulla aika paha omistushalu/mustasukkaisuus ongelma. Jos toinen koira sisällä samoissa tiloissa(siis sellainen joka ei Mintun kanssa halua leikkiä), niin M tunkee itsensä toisen koiran ja ihmisten väliin ja vahtii jokaikistä liikettä häntä pystyssä.

Myös leluista/kepeistä yms todella omistushaluinen, ensin kääntää päätään sivuun ja sitten alkaa murina. Olisko kellään jotain hyväksi todettuja neuvoja?

Lelujen kanssa ollaan toimittu niin, että lelut/luut jne pois ja kielto murinasta. Kun Minttu änkee koiran ja mun väliin, työnnän sen pois ja laitan toiseen huoneeseen jäähylle, sille kun on niin kova paikka että erisitetään muista. Mitään edistystä tässä asiassa ei kyllä kauheasti ole tullut :/

Pahimmillaan tämä siis Napen, isäni/minun toisen koirani kanssa. Eivät siis asu samassa taloudessa, mutta suht usein kuitenkin tekemisissä.

My first, my last, my everything
09.04.2012 15.08
022048187_r
Forssa
Niki on ihan älyttömän mustasukkainen meidän marsuista :D auta armias kun ne tuli, tuohan meinas aivan seota. Aina, jos puhuin marsuille, toi kiitää paikalle. Aina, jos menin häkin lähelle, Niki jo änkeemässä väliin. Voitte arvata millainen tuo oli kun otin marsut syliin :D. Onneksi tuo sen mustasukkaisuus on jo pikkuhiljaa alkanut hellittää, josko se siitä sitten..
09.04.2012 15.11
Meillä ei voi halata toista perheen jäsentä pitkään, kun tuo tulee erottamaan (tunkee kuonoa väliin). Tähän kyllä puututaan jok kerta
Maailma ei ole minua vastaan, minä olen maailmaa vastaan
09.04.2012 15.19
022048187_r
Forssa
^eikö tuo ole koiralle uhkaavaa toimintaa, tai siis että koira pyrkii tulemaan väliin, koska luulee että alatte tappelemaan. Jos kaksi koiraa menee tuolla tyylillä lähelle toisiaan, konfliktin vaara on suuri, ja ulkopuolinen koira yrittää mennä väliin saadakseen tilanteen laukemaan.
09.04.2012 15.34
Niki kirjoitti:
^eikö tuo ole koiralle uhkaavaa toimintaa, tai siis että koira pyrkii tulemaan väliin, koska luulee että alatte tappelemaan. Jos kaksi koiraa menee tuolla tyylillä lähelle toisiaan, konfliktin vaara on suuri, ja ulkopuolinen koira yrittää mennä väliin saadakseen tilanteen laukemaan.

Oli se koiran mielestä minkälaista tahansa, ihminen päättää tilanteen, tässä tapauksessa tappelua ei ole, joten koirakan ei saa hyppiä päin, työntää meitä erilleen.

Maailma ei ole minua vastaan, minä olen maailmaa vastaan
09.04.2012 17.28
022048187_r
Forssa
Joo tietenkin, mutta mietin vaan että tuskin on mustasukkaisuudesta kuitenkaan tuossa kyse :D
10.04.2012 17.43
022694034_r
Espoo
Vilma on todella mustasukkanen musta ja iskästä. Pupuihin tai toisiin koiriin ei saa koskea kun neiti tunkee heti väliin, että "hei mäkin olen olemassa". Odotan jännityksellä mitä tapahtuu kun Aarre kotiutuu.
10.04.2012 18.08
022465288_r
Pori

^

Oottehan harjoitelleet edellisen koiran kanssa sitä huomiotta olemista? Ikävää pennulle tuollainen tilanne. Ja vanhallekin koiralle, jos siltä yhtäkkiä odotetaan ymmärrystä jos ennen on ollut "maailman napa".

My first, my last, my everything
10.04.2012 22.23
022694034_r
Espoo
Joo Vilma kyllä luovuttaa nopeasti kun ei huomioida ja osaa sitten olla ihan rauhassa. Ja varmasti tottuu sitten ajan kanssa, ettei ole enää ainokainen.
08.02.2013 12.28
022573456_r
Sastamala, Vammala

Kirjoittelin tämän ensin tuonne teinikoiriin, mutta koska aiheelle on omakin töpö, niin kopsailen tännekin.. :3 Josko heräisi ajatuksia tai ideoita jolla korjata tämä tilanne.

Kaski on siis todella kova omimaan asioita, eikä se välillä sallisi Kulolla oikein mitään leluja/herkkuja olevankaan. Ulkona jos leikitään pallolla, Kaski ei anna Kulon tulla edes lähelle lelua vaan syöksähtelee kauhealla huudolla kohti (ei käy kiinni). Kun Kaski leikkii itsekseen pallolla, heitän Kulolle jääkökö/lumipallon -> Kaski kirmaa Kulon perään ja rähjää niin että Kulo joutuu irrottamaan kököstä. Kun Kaski puuhaa kökön kanssa, heitän Kulolle palloa ja taas Kaski tulee väliin omimaan ja rähjäämään. Kaskelle tuntuu olevan niin tärkeää, että se saa itselleen kaiken mitä Kulolla sattuu olemaan hallussa. Välillä Kulo luovuttaa suosiolla, välillä ei - välillä Kaski kunnioittaa Kulon haluttomuutta luopua esim. herkusta, välillä ei. Mitä hiton soutamista-huopaamista tämä on? Minulle on ok, jos Kaski on koirien keskinäisessä arvojärjestyksessä Kuloa ylempänä, mutta en siedä sitä että se omii Kulolta kaiken 'ihan vain vttumaisuuttaan'. Sisälläkin se saattaa viedä luut Kulon nenän alta, kuljettaa kauemmas ja 'hautoo' kaikkia yhtäaikaa itsellään vaikka se ei edes söisi niitä. Sinällään ruoka-aggressiivisia eivät ole kumpikaan, pystyvät syömään samasta kiposta ja nuoleskelemaan yhtäaikaa lautasista/paistinpannusta ruoanjämiä jne..

Välillä tuo käytös korostuu enemmän, välillä vähemmän, etenkin sisällä. Ulkona se tuntuu kärjistyvän aina kun on kyse leluista. Onneksi Kulolla on pitkä pinna, eikä se mene mukaan Kasken pärräämiseen. Ikinä nuo eivät ole tapelleet kunnolla (niin että tapahtuu mitään irronneita karvatuppoja pahempaa), vaikka väliin Kulolta se pinna sitten palaa ja rähisevät kunnolla sekunnin-kaksi (sen saa ihminen keskeytettyä ihan kieltokarjaisulla). Ja tätä tapahtuu hyvin harvoin.

Kaski on myös 'mustasukkainen' huomiosta ja monesti tunkee esim. minun ja Kulon väliin kun paapon Kuloa. Kun estän sen, alkaa mun komennus äänellä. Joka toki sekin tilanteesta riippuen joko kielletään tai jätetään huomiotta.

Kaski on meille ihmisille pääasiassa hyvin pehmeä ja miellyttämisenhaluinen. Kieroilija ehkä, muttei ainakaan niin suoraviivaisen dominoiva kuten Kuloa kohtaan (eleistä huomattuna siis tätä pään laskeminen selälle, jäykät liikkeet Kuloa kohtaan, katse, 'yli käveleminen' kun Kulo makoilee lattialla esim. herkun kanssa jnejne). Tai sitten en vain huomaa sitä.. Kyllä se mua ja pyyntöjäni/käskyjäni silti kunnioittaa, vapaana kuuntelee hyvin ja saan sen peuranjäljeltäkin pois ihan kutsumalla. Paitsi silloin kun se kurmuuttaa Kuloa, se ei tunnu ymmärtävän mitä siltä haluan kun kiellän sen pärräämisen. (Tämän kanssa kyllä ilmeisesti jotenkin edistytty, eilen Kaski uskoi kahdesta-kolmesta terävästä kiellosta ja painiskelivat sen jälkeen nätimmin).

Valta-osan ajasta nuo ovat kuin paita ja peppu, ja tulevat loistavasti toimeen keskenään, mutta silti tämmöistä ilmenee.

Samat säännöt koskevat molempia koiria, Kuloakin kielletään jos se on viemässä väkisin jotakin Kaskelta. Vaikka Kaski kyllä ilmaisee ihan itsekin, mitä mieltä se Kulon toimista on..

Herääkö ajatuksia ja ideoita mistä olisi kysymys tai miten tämän voisi ratkaista? Kai tuo vaan kieltämällä aikanaan menisi ohi, mutta olisi myös kiva ymmärtää mistä tässä on kysymys niin osaisi itse toimia parhaalla mahdollisella tavalla. Lisätietoja saa kysyä, en kuitenkaan saanut kerralla kaikkea oleellista kirjoitettua. :B

Ette te opi että te ette opi.
08.02.2013 15.27

Vähän mietin tuleeko Bonosta kuinka mustasukkainen kun tuo toinen pentu tulee, normaalistikin se on jo hyvin herkästä. Hyvä jos Nöpöä saan rauhassa silittää, silti pitää tulla viereen "yhyhyh huomioi mua". :"D Mutta se on sitten sellaista mustasukkaisuutta että just tulee viereen ihan yyyy kuolen kun ei saa huomiota.

http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
08.02.2013 15.29
022702346_r
Säkylä

Taika alkaa haukkua aina jos halailen jotain pidempään kuin kerran, eikä silloin hiljene käskystä (usein muuten kyllä toimii), vain häkkiin laittaminen auttaa. Todella ärsyttävää.

Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
22.02.2013 18.39
022104219_r
Kuopio

täällä ollaan mustasukkaisia jos ei rapsuteta tai rapsutetaan vähänki jotain toista nii heti tunkee väliin tai syliin kounon

19.05.2013 19.03
022465029_r
Lahti

Milan seurassa en hirveesti mene toisten koirien luo innoissani. Jos ollaan koirapuistossa ja koirat tunkeilee ja hyppii päälle niin oikeastaan työnnän pois, ei minuu haitta vaikka joku koira tulis siihen kerjäämään rapsutuksia, kyllä mie moikkaan mutta siihen se jää. Mila on todella ''omistuksen haluinen'' eli mustasukkainen, joten jos mie innoissani silittelisin toisia koiria niin on tuon niin oman arvon tunteva että ei tule miun luo vaan ''loukkaantuu ja pysyttelee loitommalla. Siksi itsekkin pääsen helpommalla antamalla olla vain niiden häkkyröiden siinä jaloissa. Itsekkään en pidä ihmisistä ketkä väkisin keksii juttuaihetta, kyllä olemme Milan kanssa etäisiä vieraita kohtaan. Mutta emme suonkaan tuttuja kohtaan ;)

Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti