Koira lähtee karkuun! (Koirat > Koirien koulutus)

25.11.2009 21.45

Onko teidän koirat koskaan tehnyt näin ja oletko saanut tämän pois koulutettua ?

Kun koira näkee hihnan tai kaulapannan se lähtee karkuun ja yrittää että ottaa ekaksi kiinni

mikä olisi paras keino kouluttaa tämä pois että antaisi laittaa kaulapannan ja hihnan kiinni ettei lähde karkuun!

25.11.2009 21.54
021579019_r
Oulu

Kannattaa miettiä mistä moinen käytös johtuu. Pitääkö koira kaulapantaa epämiellyttävänä? Tuollaisessa tilanteessa ei ainakaan kannata jahdata koiraa, se vain vahvistaa käytöstä. Jos kaulapanta on koirasi mielestä epämiellyttävä, kannattaa yrittää tehdä siitä sille mukava juttu, vaikkapa niin että aina kun otat kaulapannan esiin, samalla annat koiralle makupalan.

25.11.2009 21.58

Ite ainakin aloittaisin sillä että koira saa palkan katsomalla, sitten koskemalla pantaan hihnaan, voisi opettaa sen myös laittamaan pannan omatoimisesti päähän. Elikkä itse ainakin tekisin niistä tosi kivoja juttuja, aina tapahtuu kaikkee kivaa, kun panta ja hihna ilmestyy paikalle =)

Ja jos kyseessä on se ettei koira tahdo joutua kiinni irtioltuaan jne, niin silloin ehdottomasti myös se, että koira joutuu vain harvoin kiinni vaikka remmit olisi näkyvillä/panta laitettaisikin kaulaan jne..

Meillä ollaan tehty tätä niin pantojen kuin kynsisaksien yms asioiden kanssa :D

25.11.2009 22.14

Ei se sillain näe kauheana kaulapantaa pidämme kaulapantaa päivittäin ja öisin otetaan pois mutta se on vain ottanut sen kannan että ota kiinni ekaks ja sit antaa laittaa mutta ei lähetä jahtaamaan :D se on vain huonoa kun jos ulkona pääsee vapaaks niin sit on vaikeaa ottaa kiinni :D

25.11.2009 22.33
021579019_r
Oulu
Nelli kirjoitti:
se on vain huonoa kun jos ulkona pääsee vapaaks niin sit on vaikeaa ottaa kiinni

Kannattaa opettaa koiralle varma luoksetulo, palkata aina jollain tosi mieluisalla kun tulee luokse (= koira oppii että luokse tuleminen on kannattavaa) ja myös niin, että kun koira tulee luokse ja saa palkan, voi myös päästä vielä vapaaksi, eli luoksetulo ei ole sama kuin kiinni/sisälle joutuminen. Ja voisit pitää vaikka pitkässä hihnassa, että ei pääse "karkaamaan" ja näin palkkaamaan itseään luoksetulemattomuudesta. :)
26.11.2009 12.40

Meillä ei ole ollut ikinä sellaista, mutta Rem on kuulemma ollut sellainen kasvattajan luona. Jos olivat lähdössä lenkille saattoikin yhtäkkiä lähteä karkuun eikä halunnut lähteä ulos hänen sekä muiden koirien kanssa. Sillä välin kun muut oli olleet lenkillä niin se oli tehnyt yllätys vaan tarpeensa sisälle. Kun koira tuli mulle niin se ei ole IKINÄ tehnyt sitä etteikö haluaisi lähteä ulos. Aina on mielellään lähdössä ja jopa ihan innoissaan.

Ulkona Rem ei lähde karkuun mutta tekee siis sitä että jos tietää tehneensä väärin ja olen hieman hiiltynyt niin se on kokoajan parin metrin päässä musta ja kertoo että nyt vähän jänskättää. Sillon pyydän koiran sivulle kun se on ollut sille sellainen tuttu ja mukava käsky. Silloin on hyvä tilaisuus ottaa koira kiinni ja kehua ihan hirveästi. Sitten toinen mitä teen jos koira ei ole halunnut tulla kiinni otetuksi on se että juuri silloin kun se haistelee jotain mä juoksenki piiloon, mun ei ole tarvinnu tehdä se kun pari kertaa niin ei se enään mitään sellasia tee (;

Muokattu viimeksi: 26.02.10 00.05
02.12.2009 22.05

Koira voi ottaa tilanteen leikillä... Meillä välillä ilmenee samaa juttua (ongelmaksi en voi sitä kutsua, koska pystyn sen hallitsemaan)

Yksinkertaosesti lähde toiseen suuntaan kävelemään... Koira huomaa, että et leiki sen kanssa hippaa. Koira saattaa jäädä esim istumaan paikalleen, mutta älä välitä. Kävele reippaasti poispäin, koska jos tiedät, että koira tuntee olonsa sinun luona turvalliseksi se varmasti ennen pitkää ampaisee perääsi.

Tai sitten vain pysy paikallasi. Yritä pitää selkä koiraan päin ja älä anna sille mitään huomiota.. Näprää vaikka puhelinta jos menee kauan ennen kuin koira rauhoittuu.. Koiran pitäisi tässä vaiheessa tajuta, että nyt ei ole leikin aika.

02.12.2009 23.40
022144310_r
Joensuu

komps eddie;
Koira voi ottaa tilanteen leikillä... Meillä välillä ilmenee samaa juttua (ongelmaksi en voi sitä kutsua, koska pystyn sen hallitsemaan)

Ani harvoin tekee sitä, mutta sit kun tekee niin sen eleistä jo näkee että nyt se ottaa tän vaan leikkinä, ja tulee lähelle, oottaa et yrittää kiinni ottaa sitten väistää äkkii karkuun kun yrittää otta :'D tätä ilmeni kyllä enemmän tuossa uhma iän tienoilla, nyt alkaa jo vähän tuo hellittää vissii :D

03.12.2009 07.59
021187841_r
Jyväskylä
Mä ainaki tekisin niin, että jos alkaa pelleilemään niin sinne ulos ei lähetä. Kamppeet pois ja naulakkoon ja kohta uudelleen, niin kauan että se koira tajuaa ettei se auta se riekkuminen eikä aleta pelleilemään sen mukana.
03.12.2009 09.47

Meillä Lexillä on välillä ns. valikoiva kuulo. Useinmiten Lex saattaa vapaana ollesaan haluta leikkiä hippaa ja juoksee sinne tänne, mutta kun osoitan asian että tämä ei ole enää leikkiä, tulee luokse ja voi laittaa kiinni hihnaan.

05.12.2009 23.25
021033285_r
Varkaus

Ilona teki nuorempana lenkillä sitä että tuli kyllä kutsuttaessa luokse, mutta ei antanut ottaa kiinni, hypähteli ja pelleili metrin päässä. Siitä onneksi pääsin eroon, kun jätin täysin huomiotta moiset temput ja lähdin vaan kävelemään pois, jossain vaiheessa kyllästyi ja sen sai sitten kiinni - tai jos ei saanut, niin saatoin mennä maahan istumaan/makaamaan, herkkuja tai lelu käsissä ja odotin että koira rauhoittuu ja tulee itse mun luo.

Toikin oli osaksi ihan itse aiheutettua, kun pentu ei ihan pienenä antanut kiinni, sitä tuli muutamasti jahdattua että sen sai napattua ja se oppi ettei kannata tulla luo. Mutta virheistä oppii ja Ilonakin oppi virheistäni pois :)

24.12.2009 00.32
021240037_r
Kouvola

meillä demi kans lähtee pakoon kun yritän laittaa hihnaa.. oon nyt kyllä kouluttamassa sitä tapaa pois ja kyllä se siitä varmaan sitten:) (kai)

28.12.2009 14.43

meillä iines lähtee, ku ottaa puvun, tai valjaat.

sisällä ku sillä on päällä jompi kumpi, se on kuin sitä ois hakattu. ihan rauka näköne.

mut sitte, ku pääsee pihalle se hyppii ja pomppi onnellisena, eikä välitä niistä mitään.

mistä moinen käytös? oon ihmetelly, et miks se ei pihalla välitä, ja sisällä on niin raukka valjaat tai puku päällä.

28.12.2009 14.59
022471599_r
Lahti

mistä moinen käytös? oon ihmetelly, et miks se ei pihalla välitä, ja sisällä on niin raukka valjaat tai puku päällä.

Ulkona on kaikkea mielenkiintoista, johon huomio kiinnittyy puvun sijaan. Onko joku sisällä nauranut sille, säälitellyt sitä tm? Meillä nimittäin edellinen koira oppi, että jos se alkoi ontumaan se sai huomiota 'Voi ei, mikä sulle on käyny? Tuu tänne ni katotaa.' Jotenkin mystisesti ontuminen hävisi samantien kun meni pihalle ja oli jotain mielenkiintoisempaa. Se oppi siihen, että jos se näytti kurjalta, sitä huomioitiin.

Kun koiralla on puku sisällä, omistaja voi reippaasti heitellä sille palloa tms. jotta se unohtaisi puvun hetkeksi. Sitten puku pois ja puuhaillaan jotain. Sitten puku uudestaan päälle ja taas leikitään sen kanssa ym. Niin, että se oppii siihen, että sisätiloissa puku päällä on aina kivaa.

Ethän tue pentutehtailua?
28.12.2009 15.03

no äiti tai jotku muut saattaa kattoo ja sanoo " kattookaa nyt miten raukan näkönen se on se päällä." ja kaikkee tommosta vammasta..:)

kiitti karma rupeenpas testailemaan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti