Koira ei tule toimeen kanin kanssa (Koirat > Koirien koulutus)

19.12.2009 11.39
020287832_r
Helsinki

Hei,

Minulla on ongelma koirani kanssa. Se on n.6 vuotias Eurasier joka on erittäin reviiri ja hierarkiatietoinen.

Viikko siten meille muutti kani asumaan, ensinmäisiksi päiviksi rajasimme sille olohuoneesta osan kun koira oli siitä kiinnostunut, seurasi ym. Sittemmin kani on päässyt liikkumaan "vapaana". Ongelmana on se, että koira ei esim. Anna kanin ohittaa sitä huoneissa, Murisee ja kuljettaa kanin makupaloja omalle pedilleen.

Mikä avuksi?

19.12.2009 15.13
021111698_r
Vantaa
Yksinkertaisesti et pidä kania vapaana samassa huoneessa koiran kanssa. Eläimet ovat kuitenkin eläimiä, ja euraiser on kai varsin vähäviettinen pystykorvaksi. Itse en siltikään ottaisi riskiä eläinten välillä.
19.12.2009 15.16
Kuten Sindi sanoi, on aika riskialtista pitää aikuista ja kaniin tottumatonta koiraa samassa tilassa kanin kanssa, koira kun toimii vaistojensa varassa.
19.12.2009 15.26

^ jeps, lora ja Sindi ovat ihan oikeassa, varsinkin vanhemmilla koirilla menee aikaa totuttumiseen ja ihmisillä normaalisti kärsivällisyys loppuu kesken.

suosittelisin ihan kanin olevan häkissä kun koira on samssa huoneessa, koiran kannattaa antaa nuuskia kania kaltereiden välistä jos koira ei toimi agressiivisesti. vasta kun koira alkaa tottumaan kanin liikkeisiin (häkistä katsottuna) niin tällöin voi varautua jo päästämään vapaaksi ainoastaan valvottuna.

tätä ennen kuitenkin kania kannattaa myös pitää sylissä ja antaa koiran haistella, edelleen jos koira ei käyttäydy agressiivisesti. Maltti on Valttia!

19.12.2009 19.33
020287832_r
Helsinki
Luulen että ongelma on tämä että Milla pitää kania alempi arvoisena ja yrittää näyttää kanille murisemalla että hän on pomo. Milla ei muuten reagoi kaniin mitenkään, ainoastaan jos kani tulee liian lähelle häntä tai ruokia. Meillä on ennestään ollut rottia joista Milla on pitänyt valtavasti eikä samanlaista ongelmaa ole ollut.
19.12.2009 21.13
021111698_r
Vantaa

Mikäli kyseessä on hierarkinen seikka, et saa kania arvoasteikossa ylemmäksi, kuten ei voi perheessä opettaa toiselle koiralle, että joku toinen olisi sitä ylempänä, jos asia ei näin koirien välillä ole. Korkeintaan voit yrittää opettaa, että moinen käytös ei ole sallittua, mutta sitäpä en tiedä, miten.

Itse pitäytyisin kannassani, koska siitä huolimatta voi käydä huonosti, jos Millalla palaa pinna tulokkaaseen, vaikkei aikomuksena olisikaan tappaa. Antaa vain kurinpalautusta. Ne ovat silti toisilleen vieraita eläinlajeja.

19.12.2009 21.19
022600386_r
Lahti

Kyllä omistajan tehtävä on määrätä että kuka saa sanoa ja mitä. Meillä on dominoiva nuori likka joka kyykyttää vanhempaa urosta (myös koira), joka ei puolusta itseään. Normaalisi koirat selvittävät itse hierarkiansa, mutta koska Ninja vie sen äärimmäisyyksiin, minä itse puutun asiaan ja puolestani kyykytän Ninjaa.

Joka kerta kun meinaa tulla pelkkä huono katsekin vanhuksen suuntaan jossain tilanteessa, Ninja saa muistutuksen tai sitten rangaistuksen -jälkimmäinen varsinkin jos rähinä alkaa. Sitten tyttö lähtee jäähylle.

Eli minä sanon kuinka saa käyttäytyä ja varmistan sen, että Ninja muistaa minun olevan pomo.
Tosin jos olisi kani ja tilanne tuo, en antaisi eläinten olla samaan aikaan samassa huoneessa. Turhia riskejä.

Muokattu viimeksi: 19.12.09 21.19
20.12.2009 17.58
021111698_r
Vantaa

^ Tarkoitin juuri tuota, että tarpeettomaan pomotteluun voi kyllä puuttua koskematta hierarkiaan sen enempää (ja se, että omistaja on pomo). Esim. Sindi ollessaan kotihoidossa yritti pomotella hoitajan omaa koiraa, joka onneksi on hyvähermoinen ja antaa takaisin vasta, kun ärsytetään oikeasti. Sindi lähti jäähylle, jos ei muuten ymmärtänyt, ettei sängyssä tapella keskellä yötä...

En osaa ilmaista itseäni.

20.12.2009 18.05
022600386_r
Lahti

Jep, tosiaan meidän taloudessa ei ole koirilla mitään asiaa haastella turhaan. Jos se koira ei osaa käyttäytyä niin sille pitää muistuttaa (tai alunperinkin opettaa), että mikä on sallittua ja mikä ei.

Ja jos se silti meinaa ärhennellä niin sitten pitää kehittää toisenlaiset järjestelyt. Tuskin sitä koiraa ja kania tarvitsee väkipakolla samassa tilassa pitää?

20.12.2009 18.19

Tuskin sitä koiraa ja kania tarvitsee väkipakolla samassa tilassa pitää?

Nii-in, itse en lähtisi turhia riskejä hakemaan, koira voi olla arvaamaton varsinkin kun taustalla on varautuneisuutta sitä kania kohtaan, oli syy siihen toimintaan mikä tahansa.

27.12.2009 13.20

http://www.petsie.fi/forum.php?fid=5509

Eiköstä keskustelua voisi jatkaa tuolla noin?Meillä ainakin KOIRAT ja kanit tulevat vallan mainiosti toimeen.Mutta eipä nuo meidän koirat mitään hirveän reviiri tietoisia ole.Ja edellisiä komppaan eli ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ pidä koiraa ja kania väkipakolla samassa tilassa.

Laita esim.portti jonkin huoneen oven väliin niin että kani on vapaana toisessa huoneessa ja koira esim olkkarissa sitten annat heidän kaikessa rauhassa tutustua.Äläkä ota kania jos sinulla ei ole tilaa laittaa sitä eri huoneeseen.

http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=4582

http://puput.net/keskustelu/index.php?topic=6308.0;wap2

Tuossa nyt jotaan linkkejä.Kannattaa edetä ajankanssa kaikessa rauhassa.Ensinnnäkin hanki se portti niin etät koira ei pääse sille puolelle missä pupu on.Mutta muista että koira polveutuu sudesta!

Itse ratkaisisin ongelman pitämällä kania ja koiraa edellämainitulla tavalla eli laittaisin portin jonkin huoneen oven väliin niin ettei koira pääse portin toiselle puolelle ja siinä sitten voivat tutustua kaikessa rauhassa.Tuohan ei sitten ratkaise reviiri ongelmaa ellet aijo pitää koiraa ja kania lopun elämää sellaisessa järjestyksessä.

Voit myös siirtää koiran kupit semmoiseen paikkaan mihin kani ei pääse jos mahdollista.Ja tietenkin koiran pitää näyttää että kuka tässä taloudessa on pomo.Mutta se pomo olet SINÄ ei koira.Jos koira käy mahdottomaksi,alista se tai laita selälleen niin se tietää KUKA on POMO!

Jos koira on oikeasti noin dominoiva niin itse kyllä hankkisin sen portin.

27.12.2009 18.42
020287832_r
Helsinki
ongelma on nyt ratkaistu sillä että kani on olohuoneessa ja olkkarin ja eteisen välissä on portti. Kiitoksia kaikille vastauksista. Tuo alistaminen on hieman radikaalia mun makuuni sillä koirani on melko pehmeä enkä halua että suhteemme kärsii. Enkä muutenkaan usko alistamisen ratkaisevan ongelmia, mutta jokainen tekee koiralleen kuin haluaa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti