Pieni vai iso koira? - Sivu 5 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

02.01.2010 12.39
020793912_r
Pori

No kyllähän isoistakin koirista saadaan jopa tappajia jos ei kunnon koulutusta saa ,esim just nämä rotikat huonolla koulutuksella ne ovat hyökkänneet ihmisten kimppuun,ja vain sen takia että ollaan katsottu:"Tossapa on iso koira ja niin massiivinen, nyt voin mennä näyttämään naapurien chichuchualle!" Moni ajattelee näin etenkin nuoret.

Pienet koirat otetaan vain katsomalla kokoa :"Oi onpas siinä ihanan pieni ja helppo hoitoinenkin!" No tuo ei ole totta esim monet retkahtavat mäyräkoiriin niiden pienyyden ja koska se on "helppohoitoinen" itse asiassa näin ei ole, mäyräkoira ei ole pieni: Se on irlanninsusikoira, bernhardilainen ja dobermanni kuluttajaystävällisessä koossa, jota ei huomaa ennenkuin sen omistaa. se on metsästys koira niinkuin monikin pieni koira, eikä sitä saa koon takia arvioida heiveröiseksi tai helppohoidettavaksi kun sitä se ei ole!

He arvelevat syyksi sitä, että omistajat sietävät vihamielisenä pidettävää käyttäytymistä enemmän, jos heidän koiransa ei ole kovin iso, koska he eivät katso siitä aiheutuvan todellista vaaraa kenellekään ja koska he tuntevat yhä hallitsevansa lemmikkinsä.

Juuri näin, yhtä vaarallinen se pienikin on, mutta sitä ei voi uskoa koska se on kooltaan niin pieni.Ja siksi moni ottaakin pienen tietämättään että talossa asuu väärin koulutettu aikapommi.

Muokattu viimeksi: 02.01.10 12.41
En oo hyvän näkönen..Mä oon pahan näkönen ja ylpeä siitä :)
02.01.2010 12.44
020452259_r
Kuopio
Riki kirjoitti:

No kyllähän isoistakin koirista saadaan jopa tappajia jos ei kunnon koulutusta saa ,esim just nämä rotikat huonolla koulutuksella ne ovat hyökkänneet ihmisten kimppuun,ja vain sen takia että ollaan katsottu:"Tossapa on iso koira ja niin massiivinen, nyt voin mennä näyttämään naapurien chichuchualle!" Moni ajattelee näin etenkin nuoret.

Ahahahahhahahhahahhaaa :D :D Joo, kylläpä taas..

Niille ei kannata myöskään näyttää mitään verta tms. pentuna, muuten ne pääsee sen makuun varmaan ja sit helpommin tappavat.. KYLLÄ!

02.01.2010 12.46
020601222_r
Masi kirjoitti:
Mä tyksin kaikenkokoisista koirista mutat seuraava koira tulsi olemaan varmaan pienempi : )

Masi sen sanoi. :)

www.noorakultsu.blogspot.com
02.01.2010 12.47
022518509_r
Vantaa
Itse pidän isoista ja keskikokoisista koirista. En liian suurista, enkä sellaisista jotka jäävät jalkoihin.
Sometimes to do the right thing, we have to give up what we want most. Even our dreams
02.01.2010 12.49
020793912_r
Pori
Emma kirjoitti:
Riki kirjoitti:

Ahahahahhahahhahahhaaa :D :D Joo, kylläpä taas..

Niille ei kannata myöskään näyttää mitään verta tms. pentuna, muuten ne pääsee sen makuun varmaan ja sit helpommin tappavat.. KYLLÄ!

En minä nyt sitä sentään
02.01.2010 12.51
022495877_r
Lahti

Myös nämä lelukoirahöpinät osaa jo ottaa huumorilla kun tietää etteivät kyseiset ihmiset ole olleet pienten koirien kanssa tekemisisissä minuutteja pidempään saatika eläneet niiden kanssa. Kertoo myös paljon ihmisestä, joka sanoo etteivät pienet koirat ole ''koiria''. Menkä itseenne Pienten koirien omistajat tuntuvat olevan muutenkin fiksumpia, ei meillä ole tarvetta alkaa haukkua tai kieltää isojen koirienne koiruutta. Sellainen koira kuin omistajansakin?

Henkilökohtaisesti voin sanoa että "lelukoirien" (mikä on enemmän viittaus siihen kokoon ja ulkonäköön kuin luonteenlaatuun) kanssa olen ollut tekemisissä monet vuodet ja nähnyt miten ne toimii ja käyttäytyy, joten tiedän varsin hyvin mihin isoja koiria vertaan :>

Ja sitten täytyykin sanoa että ei hyvää päivää mitä kannnanottoa! Ei sillä, jännittävää kuulla moisia mielipiteitä mutta että pienten koirien omistajat tuntuvat olevan muutenkin fiksumpia? Millä tavoin? Jos se haukkumisesta on kiinni niin aika suppea-alainen näkemys. Ja kyllä olen saanut kuunnella mimmonen hankala tappaja mulla on ja kuinka en tule sen kanssa pärjäämään jne jne mutta annan mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Mielestäni olen fiksu kun jätän tyhmät kommentit omaan arvoonsa, enkä puutu niihin enempää.

Olisi kyllä kiva nähdä jonkinlaista tutkimusta tai prosentuaalista lukua siitä, kummasta joukosta löytyy enemmän ongelmatapauksia -koska kun iso koira on koulutettu väärin tai jätetty kouluttamatta, niin se vielä todennäköisesti päätyy uutisiin tai lopetuspiikille, mutta pienten kohdalla moni asia katsotaan läpi sormien vain siksi, että se ei saa niin pahaa fyysistä vahinkoa aikaan. Ja huonot tavat jotka olisi isoilla koirilla varsin ällöttäviä, on yllättävän usein pienillä sallittua.

Luojan kiitos olen kuitenkin nähnyt mainioita esimerkkiä pienistäkin koirista, jotka on koulutettu loistavasti ja joihin suhtaudutaan kuin KOIRAAN, ei kuin leluun, vauvaan, taikka kertakäyttöhuvitukseen, muuten uskoni ihmisiin olisi kuollut kauan sitten.

02.01.2010 12.53
020793912_r
Pori
Ninja kirjoitti:

Luojan kiitos olen kuitenkin nähnyt mainioita esimerkkiä pienistäkin koirista, jotka on koulutettu loistavasti ja joihin suhtaudutaan kuin KOIRAAN, ei kuin leluun, vauvaan, taikka kertakäyttöhuvitukseen, muuten uskoni ihmisiin olisi kuollut kauan sitten.

Sinäpäs sen sanoit Ninja ystäväni, sinäpäs sen sanoit.
Muokattu viimeksi: 02.01.10 12.54
02.01.2010 13.36
019080915_r
Helsinki

Riki jaksaa aina luennoida noista mäyriksistä - sanon kyllä että tuttujeni yhteensä 7 pk mäykkyä ovat täysin lapasia - ei ne omistajatkaan koiran hoidosta tiedä tuon taivaallista ja hyvin on pärjänneet, eri asia olisi jos niillä tosiaan olisi se rottweiler tai bernhardilainen.

Ja hmm, mä sanon kyllä että tuota pientä terrieriä kun oon muutaman kerran tukistanut kun ei ole totellut (lenkillä) niin on ihmiset tulleet luennoimaan kuinka pitäisi mennä ongelmakoirakouluttajalle eikä satuttaa pientä hauvaa (nemi on aikasminen drama queen vielä kaiken lisäksi :D ). Jos lukaa otan hiukan niskasta kii ja rähähdän niin ei ihmiset ole koskaan siitä valittamaan tullut - miksihän?

>> www.petpursuit.net >> In a perfect world every dog would have a home and every home would have a dog.
02.01.2010 14.05

Itse tykkään isoista koirista ja keskikokoisista. Tulevaisuudessa jos koira tulee haluan jonkun pienen, jotenkin toi nykyinen koira kun se on niin "iso" se aina änkee minne menen ja siihen kompastuu kun vie paljon tilaa. Sit kans kun tota saa olla niin paljon lenkittämässä, et jotn pientä koiraa vois seuraavaksi kokeilla, et olis enemmän omaakin aikaa, eikä tarvii kokoajan viilettää lenkillä. Toki mitn terraririä en halua turhan ärhäköitä ja en mitään herkkää rotua halua, ettei oo heti hermoraunio kun jotakin sattuu.

02.01.2010 14.08
022495877_r
Lahti

et jotn pientä koiraa vois seuraavaksi kokeilla, et olis enemmän omaakin aikaa, eikä tarvii kokoajan viilettää lenkillä.

En ihan ymmärtänyt mitä tässä yritetään sanoa? Miten se pieni koko on verrannollinen siihen miten se koira vaatii aikaa tai kuinka aktiivinen se on? Ei se mene ihan niin, että pienen voi pitää sohvakoirana tai käväistä vain talon ympäri ja se on siihen tyytyväinen. Ja aikaa koira vie AINA, oli sitten minkä kokoinen tai muotoinen tahansa.

02.01.2010 14.16
019080915_r
Helsinki

Paniikki: Pienelle koiralle on luontaista olla "dramatisoiva" ja egota enemmän kuin suuremmille koirille, ja tässä on juurikin tämä kokokäytös kyseessä (monesti se pitää selittää). Jos pieni koira haukkuu, ei se välttämättä ole epävarma, vaan saattaa tahtoa näyttää että hänelle ei aleta ryttyilemään. Toiset suuretkin koirat tekevät niin, eikä tällä ole mitään tekemistä epävarmuuden kanssa silloin - päinvastoin.

"Lisäksi väitän edelleen, että kasvuympäristö vaikuttaa todella paljon siihen, miten koira käyttäytyy ja millainen siitä tulee."

- Sanoiko joku päinvastaista? Luepa tuo tiedeartikkeli ja väittele itsesi kanssa sen jälkeen (: - en jaksa toistaa jatkuvaan samoja asioita.

On himpan ahdasmielistä sanoa myös, että jos pikkukoira räksyttää, on se epävarma tai pelokas, ja vika on useimmiten ihmisessä. Mun silkki räksyttää mm. naapurin kahdelle dobberille, mutta se ei kyllä ole pelokasta tai epävarmaa koiraa nähnytkään, eikä sitä todellakaan kohdella kuten jotain lelua (; ja samoin se on melkolainen drama queen, ja kiljahtaa toisinaan pienestäkin komennuksesta - tällä ei ole tekemistä kuitenkaan koiran itsetunnon kanssa, se on tutkitusti pienille eläimille täysin luonnollinen käytösmalli, vaikka sitä koitankin kovin kitkeä pois ;) Ja ei, ei koiraa tarvitse opettaa räkyttämään, mutta niitä joutuu opettamaan siitä pois. Suurten koirien kanssa en ole tähän ongelmaan koskaan törmännyt, pienten kanssa olen, useinkin.

Forget: tiesitkö että agressiivisten koiran listaus tehdään poliisin tietoon tulevista purematapauksista? Kuinka moni tekee ilmoituksen jos chihu näykkäisee sitä sormesta tai housunlahkeesta? :D

Muokattu viimeksi: 02.01.10 14.17
>> www.petpursuit.net >> In a perfect world every dog would have a home and every home would have a dog.
02.01.2010 14.29
021897949_r
Seinäjoki

Kompsin Ninjaa täysin tässä asiassa. Pienet koirat tarvii liikuntaa siinä missä isotkin, ja vaikkei ne välttämättä ihan niin paljon, mutta esim. terrierit nimenomaan jaksaa mennä viipottaa näin ihan esimerkkinä. Ja toisaalta, kun ajattelee niin pienet koirat liikunnanpuutteessaan voivat ihan yhtälailla tuhota kämppää/aggressivoitua ettei niitä kestä enää kukaan. Juuri liikunnanpuutteesta monet koirat menee sekasin -> tuhoaa -> ongelmia ja tarvitaan ulkopuolista apua. Erikseen on vielä turkkirodut, jotka todellakin vaativat aikaa siinä turkinhoidossa oli se koira sitten pieni tai iso. Koiran koko ei siis todellakaan ole verrannollinen koiran aikaavievyyteen tai liikunnantarpeeseen. Tietty on rotuja, jotka ei rakenteensa puolesta välttämättä jaksa niin pitkiä lenkkejä varsinkaan kesäkuumalla tai ylipäätänsä millon tahansa, mut jokainen koira vaatii aikaa, rahaa ja ulkoilua jne.

Oma terrieri on onneks sellasta laatua, et se ei tuhoo vaikkei pääsiskään aina niin usein/pitkille lenkeille. Siinä mielessä helpotus, mutta lenkistä se saa aina virtaa -> haluaa aina leikkiä oltiin me kuinka myöhään/aikaseen ulkona. Se on kuitenkin terrieri, mikä tarvii sitä liikuntaa ja aktivointia. Sen lisäks Safialla on toi turkki, jota tarvii hoitaa.

Mutta tähän keskusteluun pieni, keskikokonen vai iso koira, niin sanosin ite et ei sillä koolla oo sinänsä väliä, kunhan se sopii luonteeltaan mun kanssa yksiin.

02.01.2010 14.50
018904170_r
Espoo

Ben, en siis pidä pientä koiraani koirana, koska tykkään nostella sitä syliini? Pieni kateus kyllä paistaa tänne asti Jännä juttu, että on edes pokkaa väittää tuollaista, kyllähän minäkin voisin siis sanoa sinun hankkineen dogin vain egonjatkeeksi lenkkipoluille tuntematta edes sinua? Enkä muuten tainnut ymmärtää mitään kohtaa tekstistäsi kun nyt näin kysyt Ja toistan tätä samaa kaavaa uudelleen: pieniin koiriin kohdistuu enemmän haukkumista ja vertaamista näillä palstoilla. Olen siis kokoajan maininnut, että vertauksia ja haukkumanimiä on ollut juurikin näillä palstoilla. Enkä edelleenkään ole väittänyt missään vaiheessa ettetkö törmäisi samaan asiaan lenkkipoluillasi ison koirasi kanssa.. Ja kuinka paljon näillä palstoilla isoja koiria nimitellään, arvostellaan jne? Eipä juuri ollenkaan ja juuri siitä syystä vaahtoan nyt. Kyllähän nämä rotta- ja pehmoleluhöpinät alkavat myös sapettamaan pienen koiran omistajana kun niitä löytää joka sivulta löytyy enkä niitä myöskään jaksa enää oikein ymmärtää (ehkä ne pitäisi vain ottaa pätemisen tarpeena ja tyhmyytenä). Olen aivan mieluusti tässä tilanteessa citypuudelin vakava ja tosikko omistaja enkä häpeä sitä yhtään.

Ninja: Hyvä kuulla että sinulla on myös perusta mielipiteillesi pienistä koirista, mutta ei pienistä koirista silti tarvitsi alkaa puhua esineellistämiseen sävyyn, koska se on aivan turhaa provosointia niitä kohtaan jotka eivät ymmärrä tai osaa ottaa sitä ''huumorilla''. Onko siinä muuten mielestäsi jotain väärää, että iso koira joutuu lopetuspiikille vahingoittaessaan jotakin fyysiseti paljon pahemmin kuin pieni? Mielestäni ei, vaikka pienellä koiralla ei myöskään ole oikeutta purra tai hyökätä yhtään enempää kuin isollakaan. Sekin on muuten aivan turhaa yleistystä, että pienillä olisi kaikki huonot tavat sallittuja, mitä isoilla ei. En hyväksy omalta pieneltä koiraltani edes näykkäisyä missään tilanteessa ja nekin harvat tilanteet on kitketty pois jo pentuaikana. Olet vain ollut varsin huonotapaisten pienten koirien kanssa tekemisissä, koska itse en todellakaan yleistäisi tuolla tavalla. Ja muistetaan kuitenkin myös kuinka monen pienen koiran elämä on päätynyt hallitsemattoman ison koiran hyökkäykseen ja näen myös viikoittain tapauksia lenkillä kuinka yliotteen saanut iso koira on paljon huonommin omistajallaan hanskassa kuin pieni, valitettavasti. Paljon enemmän näen pieniä kauniisti vierellä kulkevia koiria.

02.01.2010 14.58
022495877_r
Lahti

Onko siinä muuten mielestäsi jotain väärää, että iso koira joutuu lopetuspiikille vahingoittaessaan jotakin fyysiseti paljon pahemmin kuin pieni?

Kyllä ja ei. Huono käytös on aina huonoa käytöstä, eikä aggressiivisuutta varsinkaan tulisi sietää hyttysenkään kokoiselta koiralta ja sellainenkin olisi ehdottomasti vietävä piikille jos ei muu auta. Isommat koirat viedään lähes ensimmäisestä yrityksestäkin lopetuspiikille, ilman että perehdytään mistä moinen johtuu ja voisiko käytöstä muuttaa. Tiedän naisen, jonka oma mastiffi kävi kimppuun, puri naamaan ja vahingoitti pahasti, mutta siitä huolimatta sairaslomansa jälkeen nainen selvitti mikä oli pielessä ja hoiti ongelman eikä koirasta ollut mitään vaaraa sen jälkeen.

Sen sijaan pienemmät saa paljon enemmän anteeksi juuri sen takia että niitä on helpompi sietää/estää kun ovat kokonsa takia edes jotenkin fyysiesti hallittavissa, olkootkin käytös vaikka kuinka holtitonta tahansa. Ymmärrän kyllä eron pienen ja suuren vaarallisuuden välillä, mutta aika samalle linjalle pistän molemmat tässä asiassa.

Muokattu viimeksi: 02.01.10 14.59
02.01.2010 15.01
021877384_r
Muurame
Mandi kirjoitti:

Tuntuu myö hieman siltä, että teidän täytyy todistella jotain isoilla hurtillanne, kun pienemmän kokoluokan koirat eivät sitten koiria olekkaan? Surullista.

Tohon asti pystyin lukemaan Mandin tekstin ilman suurempia tunteenpurkauksia, mutta toi kohta kyllä pisti miettimään...

Miten niin isoilla koirilla yritetään "todistaa jotain"? Jotkut ehkä tekee niin, mutta esimerkiksi Benin omistajasta en usko mitään sellaista. Toiset tykkää isoista koirista, eikä siihen todellakaan välttämättä liity mitään esittämisen halua.

Minä olen kasvanut hovawarttien keskellä, ja siitä johtuu suhtautumiseni pikkukoiriin. Ihan oikeesti, mulla oli yhden päivän kääpiöpinseri hoidossa, ja olin ihan hukassa täällä sisällä, kun se meinas oikeasti jäädä jalkoihin.

Ja mun kokemusten mukaan isot koirat sietää enemmän fyysistä kohtaktia. Mun mielestä koiraa pitää pystyä halaamaan, rutistamaan yms. Meidän Iro on semmonen lössykkä, että sen päällä voi vaikka istua kun se makaa, tai jos se ei siirry, sitä voi tökätä jalallaan tai hännästä voi vetää vähän, ilman että koira siitä kärsii tai ärähtää.

Ja muutenkin pienet koirat tuntuu olevan enemmän esineitä ihmisilleen ainamin nykyaikana.. Niitä puetaan mekkoihin ja hameisiin, vaikka ne eivät oikeasti tarvitse niitä. Musta tuntuu että jotkut pienten koirienj omistajat yrittää saada niistä koirista jotenkin ihmismäisiä. Isot koirat saavat vielä nykyään olla koiria, eikä niitä kuljeteta pitkin kaupungin raittia jossain rattaissa muotivaatteet yllä...

02.01.2010 15.19
019080915_r
Helsinki

Paniikki: rähiseminen on himpan eri asia kuin räksyttäminen. On myös rotuja jolle haukkuminen on tyypillistä, pikkukoiran haukkumista kutsutaan usein räksyttämiseksi, mutta on eri asia haukkuuko/räksyttääkö koira kuin rähisee. Enkä missään vaiheessa sanonut että pikkukoirilla (saati herranjestas muillakaan) kuuluu luonteeseen rähistä :D Vääristelet sanomisia melko hyvin.

ENKÄ sanonu että pienet koirat ovat äkäisiä, vaan "äksymmän oloisia" - ja tottakai ovat jos räksyttävät, ei se niistä siltikään agressiivista tee.

Ja olen nähnyt isoja koiria, jotka rähisee kaikille, mutta en isoja koiria jotka haukkuu kaikille. Jos tippaakaan koirista tietää yhtikäs mitään, tietää kyllä mikä ero haukkumisella ja rähinällä on, iso koirakin voi haukkua esim. pyytäkseen toista leikkiin, mutta ei rähistä pyytäen toista leikkiin. Huhhuh.

- Vääristelysi alkaa mennä jo naurettavaksi.

Ja suurin osa rähjäämisestä johtuu epävarmuudesta - varmasti. Mun koira ei rähjää, se räksyttää. Se räksyttää myös kun se komentaa kissaa, eikä sekään ole epävarmuutta :D

Muokattu viimeksi: 02.01.10 15.20
02.01.2010 15.48

Mandi; Miksi ihmeessä vedän kateuden mukaan..? O.o Luulen kyllä että jokainen meistä(siis myös Ben jolle tuon viestin suuntasit), olisi voinut sen pikkukoiran hommata jos niin olisi halunnut, joten miksi ihmeessä kukaan olisi kateellinen :D

Itsekkään en pidä siitä, jos kokoajan kannellaan pikkukoiraa, ei sillä turhaan niitä neljää jalkaa ole(en nyt siis puhu sinusta, koska enhän minä tiedä minkä verran sinä omaasi kannat).. Sitäpaitsi, kyllä meilläkin kaikki koirat on ihan sylipossuja, tosin lähinnä jos olen esim. sohvalla tms..

Enkä nyt ymmärrä miksi vetää herneitä siitä jos joku haluaa sanoa vaikka "pitää olla koiran kokoinen" tai puhuu "lelukoirista"(itse käytän kyllä usein nimitystä pikkuräpsy, mutta käytän sitä kyllä omistakin koirista ;) ). Kuten aiemmin tuolla jo sanoin, olisiko sitten jotenkin vähemmän "loukkaavaa" sanoa vaikka että "koiran pitää olla potkaistavaa mallia"..? O.o Itsekkin siis käytän noita ilmaisuja toisinaan, mutta en siis mitään pahaa tarkoita ;D Eli ei se välttämättä tarkoita mitenkään väheksyen pieniä, itse ainakin kuulen näitä "rotta" yms ilmaisuja ihan itse pienien koirien omistajienkin suusta, enkä siis ymmärrä miksi siitä pitäisi hermostua.. Toki ihmiset ottaa asiat eri tavoin, mutta siltikin.

Lisäksi itse kyllä näen sekä huonosti käyttäytyviä isoja, että pieniä koiria. Useimmin tosin pieniä.. Tottakai näen myös erittäin hyvin käyttäytyviä, ei sillä, mutta jos nyt vertaan kumpia nään enemmän käyttäytyvän huonosti.. Isoissa huonosti käyttäytyvissä on toki se vika, ettei omistaja pärjääkkään sille välttämättä fyysisesti, joten mieluumin kohtaankin niitä pieniä xD

No mutta eiköhän se taas ollut siinä, en muista mitä edellisessä viestissäni kirjoitin, joten lopetan, ettei mene saman kertaamiseksi =)

02.01.2010 15.54
Jaro kirjoitti:
Mandi kirjoitti:

Tuntuu myö hieman siltä, että teidän täytyy todistella jotain isoilla hurtillanne, kun pienemmän kokoluokan koirat eivät sitten koiria olekkaan? Surullista.

Olipa taas niin typerästi sanottu. :) Voisitko hieman perustella, mitä me oikein isoilla koirilla yritetään todistella? (Vaikka epäilen ettei kukaan todistele koirillaan mitään, mutta voisitko hieman selventää tuota?)

02.01.2010 15.58
019080915_r
Helsinki
Riki: ei toki haittaa, kommentoin vain muutoin tuota, kun ainakaan tietämäni mäykyt ei järin rotikkaan verrattavia ole, että yleistäminen monissa keskusteluissa vaan otti silmään :)
02.01.2010 16.01
020793912_r
Pori
Kira kirjoitti:

Riki jaksaa aina luennoida noista mäyriksistä - sanon kyllä että tuttujeni yhteensä 7 pk mäykkyä ovat täysin lapasia - ei ne omistajatkaan koiran hoidosta tiedä tuon taivaallista ja hyvin on pärjänneet, eri asia olisi jos niillä tosiaan olisi se rottweiler tai bernhardilainen.

Pk mäyräkoirat ovat niitä rauhallisempia kuin karkea-ja lyhyt karvainen.pk mäyräkoirat eivät kelpaa metsästykseen(katoi yhden dokumentin niistä)ja ne ovat esim vanhoillekkin ihmisille parempi vaihtoehto kuin lk tai kk.

Juu hyvä juttu oma kommentti on aina hyve :D

Oi anteeksi, olenko jauhanut sitä samaa,voi ei ,täytyy alkaa mennä 22.00 nukkumaan..

Muokattu viimeksi: 02.01.10 16.09
02.01.2010 16.09
000085869_r
Ninja kirjoitti:

Onko siinä muuten mielestäsi jotain väärää, että iso koira joutuu lopetuspiikille vahingoittaessaan jotakin fyysiseti paljon pahemmin kuin pieni?

Kyllä ja ei. Huono käytös on aina huonoa käytöstä, eikä aggressiivisuutta varsinkaan tulisi sietää hyttysenkään kokoiselta koiralta ja sellainenkin olisi ehdottomasti vietävä piikille jos ei muu auta. Isommat koirat viedään lähes ensimmäisestä yrityksestäkin lopetuspiikille, ilman että perehdytään mistä moinen johtuu ja voisiko käytöstä muuttaa. Tiedän naisen, jonka oma mastiffi kävi kimppuun, puri naamaan ja vahingoitti pahasti, mutta siitä huolimatta sairaslomansa jälkeen nainen selvitti mikä oli pielessä ja hoiti ongelman eikä koirasta ollut mitään vaaraa sen jälkeen.

Sen sijaan pienemmät saa paljon enemmän anteeksi juuri sen takia että niitä on helpompi sietää/estää kun ovat kokonsa takia edes jotenkin fyysiesti hallittavissa, olkootkin käytös vaikka kuinka holtitonta tahansa. Ymmärrän kyllä eron pienen ja suuren vaarallisuuden välillä, mutta aika samalle linjalle pistän molemmat tässä asiassa.

Niimpä. Ku pikkukoira puree, niin sanotaan vain "voi että kun on suloinen koira, tuitui" eikä olla moksiskaan. Ja sitten kun iso koira puree, niin ollaan niin kauhuissaan.

Mutta oma mielipide on, että ei iso eikä liian pienikään ole hyvän kokoinen, vaan keskikokoinen. Siis on joitakin rotuja, esim. kääpiöpinseri ja rottweiler(ei nyt kovin suuri), jotka haluaisin, vaikka ovatkin iso ja pieni. Mutta keskikokoinen on paras.

02.01.2010 16.15
021026667_r
Mä tykkään enemmän isoista koirista. =) Kiinanharjakoira ja ranskanpulla ovat ainoat pienet rodut joista haaveilen, muut ovat aina aussia isompia rotuja.
02.01.2010 16.21
021032764_r
Vantaa

Iso tai keskikokoinen. Mun juttu ei ole pienet koirat.

Pikukoirat jää jalkoihin ja monet niistä räksyttää (toki koulutuksella saa pois), mä en yksinkertasesti jaksa ku vastaanki tulee joku pikkufifi omistajineen ja se pikkukoira alkaa räkyttää, se on todella ärsyttävää ku monet pikkukoirien omistajat ei edes yritä saada sitä räksytystä pois! Mä en jaksais kuunnella joka nurkalla sitä räksytystä saati sit jos sellanen räksyttäjä olis omana täällä kotona. eikä pienet edes miellytä silmää, ehkä muutama löytyy jota voisin harkita. muuten ei kiitos.

Isot ja keskikokoiset toki haukkuvat myös. Mutta se ei ole sellasiat ärsyttävän kuulosta räksytystä. Ja isot ei jää jalkoihin. Ne ovat "koiran kokoisia", eli juuri sopivia. en haluaisi itselleni kyllä mitään tanskandoggia tai sellaista vaikka ne ihania ovatkin, ne sitten menee jo yli isoiksi. Jonkun laumanvartijan haluaisin ehkä, mutta sellaista tuskin minulle tulee. Isot ja keskikokoiset suurimmaksi osaksi miellyttävät silmää ;) Ja tykkään isoista ja keskikokoisista enemmän :)
Kehua uskaltaa kuka tahansa, mutta kuka uskaltaa puhua kriittisesti omistaan? Se on se viisas ja parempaa tulevaisuutta vaaliva.
02.01.2010 16.21
019080915_r
Helsinki

Minä taas puhun räksyttämisestä usein, jos tarkoitan rähinää ja haukkuminen taas on asia erikseen... Esim. ihmisestäkin voi sanoa, että "räksyttää" ja se tarkoittaa juurikin sellaista "rähisemistä".

- Aah, noh, itsehän pidän niissä melko suuren eron, rähisevä koira on usein sen oloinen että tulee päälle, esim. tuo omani seisoo paikallaan ja räkyttää (:

No niin, nyt ehkä alan ymmärtää pointtiasi. Siis jos tosiaan tarkoitat, että pikkukoirat saattavat VAIKUTTAA äkäisemmiltä, (mutta eivät oikeasti välttämättä olekaan sitä)

- Niin, kuten sanoin että saattavat vaikuttaa äkäisemmiltä juurikin tuon räksytyksen vuoksi, muutoin omasta mielestäni pikkukoirat ei ole sen äkäisempiä / agressiivisempia kuin suuretkaan, tai päinvastoin. Toki suuresta enempi tuhoa saa aikaan, mutta näitä on kyllä molemmissa.

Minä olen nähnyt sekä kaikelle rähiseviä että haukkuvia isoja koiria.

- Minkä rotuisia nämä kaikille ja kaikelle haukkuvat isot koirat ovat olleet? Miksi ne ovat haukkuneet?

Mutta en edelleen ole varma, tarkoititko että räksyttämisen takia pikkukoirat vaikuttavat äkäisemmiltä? (Vai rähisemisen takia vai jonkun muun asian takia)

- Edellisellä sivulla kirjoitin, että juurikin siksi että pikkukoirat räksyttävät usein enemmän - epävarmuuttaan tai egoillakseen tai sitten ihan tavan mallilla, niin se voi tehdä ulkopuolisen mielestä äksyn oloisen vaikutelman - ja tällä viittasin siihen kun joku kertoi pikkukoirilla olevan enempi mielenvikaisuutta - kerroin, että räksytys voi antaa kuvan että ne ovat äkäisiä, vaikka sitä eivät olisikaan.

Niin, pikkukoirista monethan ovat aikoinaan toimineet TALON SISÄISINÄ, HÄLYTTÄVINÄ VAHTEINA, kun taas ulkona on ollut isoja vartiokoiria pitämässä oikeasti tunkeilijat loitolla. Tämän vuoksi edelleen monella pienellä koiralla on tapana ilmoittaa äänellään kaikenlaisesta "epäilyttävästä". Se on toki totta, että moni voi tulkita sen "äkäisyydeksi".

- Näin!

Mutta itse en koe räksyttämisellä ja äkäisyydellä välttämättä olevan mitään tekemistä toistensa kanssa. Riippuen toki taas, missä tilanteessa räksyttäminen tapahtuu.

- Ei olekaan, rähjäämisellä ja äkäisyydellä on ;)

02.01.2010 16.38
018904170_r
Espoo

Jaro, kyllä täälläkin on koettu tunteenpurkauksia ihan samanlailla. Ja mitä tulee pienten koirien pukemiseen niin oletko ikinä tulleet ajatelleeksi sitä kuinka pienet koirat palelisivat ellei niitä puettaisi esimerkiksi tällä säällä -18 pakkasella? En myöskään ole missään vaiheessa väittänyt kenenkään yksittäisen omistajan todistelevan isolla koirallaan mitään, vaan ihan yleisesti tässä puhun. Ja kyllä minulle ainakin sellainen mielikuva tulee pakostikkin, että joidenkin on pakko todistella isolla koirallaan jotakin kun he toitottavat, että pienet koirat eivät ole koiria. Sen kyllä haluaisin tietää, että minkäköhän minäkin sitten mahdan omistaa jos se ei kerta ole joidenkin mielestä koira? Omistanko kenties avaruudesta tippuneen meteoriitin tai ufon?

Minulle on henkilökohtaisesti aivan se ja sama jos joku haluaa ajatella, että teen koiran ihmismäisen kun puen esimerkiksi sille pakkasella toppapuvun tai fleecepuvun, koska haluan ettei se palele. Miten luulet, että esimerkiksi tällähetkellä lyhyessä turkissa oleva kääpiövillakoira tärisi ja kärsisi tuolla pakkasessa ilman mitään pukua? Kyseessä on hieman eriasia kun paksuturkkinen hovawart. Eikä koiran paleltumisen estäminen liity piirun vertaakaan mihinkään koiran ihmismäistämiseen tai esineellistämiseen herranjumala! Voin sanoa, että tästä mielipiteestä kyllä huomaa ettei ole talossa ole ollut ikinä muita kuin isoja paksuturkkisia koiria. Esineellistinkö muuten räikeästikkin tänään pientä koiraani kun puin sille lämpimän talvipuvun kun halusin ettei se paleltuisi tuonne ulos ja yritin edesauttaa koirani hyvää oloa? Jos taas tarkoitit juuri näitä muovimekkokoiria niin niitä en ole edes nähnyt kuin pelkissä kuvissa.

Isa, miksikö vedän kateuden mukaan? Varmasti ihan siksi, että minulle sanotaan että en pidä koiraani koirana vaan vauvana kun tykkään pitää koiraani sylissä. Melko rajua tuomitsemista. Vai oliko sekin pitänyt ymmärtää Benin huumorina koska siinä oli perässä hymiö? On se vaan niin kamalaa kun noita doggeja tai irlanninsusikoiria ei saa niin helposti syliin, ainiin.. ettehän te edes haluaisi sitä. Nehän eivät saisi olla missään nimessä vauvoja

Muokattu viimeksi: 02.01.10 16.39
02.01.2010 16.39
018797272_r
Mandi kirjoitti:

Ben, en siis pidä pientä koiraani koirana, koska tykkään nostella sitä syliini? Pieni kateus kyllä paistaa tänne asti Jännä juttu, että on edes pokkaa väittää tuollaista, kyllähän minäkin voisin siis sanoa sinun hankkineen dogin vain egonjatkeeksi lenkkipoluille tuntematta edes sinua? Enkä muuten tainnut ymmärtää mitään kohtaa tekstistäsi kun nyt näin kysyt Ja toistan tätä samaa kaavaa uudelleen: pieniin koiriin kohdistuu enemmän haukkumista ja vertaamista näillä palstoilla. Olen siis kokoajan maininnut, että vertauksia ja haukkumanimiä on ollut juurikin näillä palstoilla. Enkä edelleenkään ole väittänyt missään vaiheessa ettetkö törmäisi samaan asiaan lenkkipoluillasi ison koirasi kanssa.. Ja kuinka paljon näillä palstoilla isoja koiria nimitellään, arvostellaan jne? Eipä juuri ollenkaan ja juuri siitä syystä vaahtoan nyt. Kyllähän nämä rotta- ja pehmoleluhöpinät alkavat myös sapettamaan pienen koiran omistajana kun niitä löytää joka sivulta löytyy enkä niitä myöskään jaksa enää oikein ymmärtää (ehkä ne pitäisi vain ottaa pätemisen tarpeena ja tyhmyytenä). Olen aivan mieluusti tässä tilanteessa citypuudelin vakava ja tosikko omistaja enkä häpeä sitä yhtään.

Ja taas Mandi todisti sen huumorin puuttumisen =D Et taaskaan huomannut sitä hymiötä siellä lauseen perässä jossa sanoin siin sylissä kanniskelusta ja koiramaisuudesta.. (ne hymiöt on oikeasti olemassa syystä siellä valikoimassa) Ja kateus? Mitä kohtaan? Sitä kun en saa kanniskella omia isohkoja koiria sylissä ympäri kämppää? Eh, annan olla koirieni ihan mielelläni siellä maassa, saavat nukkua kyllä sylissä sohvalla. Niin ja doggini mahtui vallan mainiosti syliin ja nykyinen vielä paremmin. Muttei ole yhtään tarvetta kanniskella koiraa sylissä kuin vauvaa. Koiraihmisten luulisi tajuava syyn. Ja edelleen on juu pokkaa väittää noin, koska huumorilla sen sanoin, edelleen. Mutta valitettavasti kuitenkin jotku ottavat pienen koiran jotta sitä saa inhimillistää liikaa, kannella sylissä joka paikkaan, pukea, jne. Eihän se enää koirana mene kaikille. Mamman pieni vauva. Mutta eipä minua haittaa vaikka väittäisit minun ottaneeni koirani egonjatkeeksi, yksi lysti koska itse tiedän perusteeni koirilleni ;) Ja hyvinhän sinä olet näyttänyt ymmärtävän kun vastaat pitkästikin? 

Ja siis, miten jaksat ihan oikeasti vauhkota jostain pienten koirien haukkumanimistä PALSTOILLA? Minä saan kuulla isoista koiristani oikeassa elämässä. Meitä saatetaan mennä karkuun ulkona, vaihtaa puolta tiellä, sanoa tappajakoiriksi, jne. Luuletko että silloin paljoa hetkauttaa jos joku netissä sanoo jotain isoista koirista? Ei todellakaan.

Ja kukaan ei ole edelleenkään tuominnut sinua pitävän koiraasi vauvana, tajua jo se. Puenhan minäkin hurtilleni haalarin pakkasilla, vaikka ovat isoja niin ei ne isoja pakkasia kestä.

Muokattu viimeksi: 02.01.10 16.45
http://mossarit.webs.com/
02.01.2010 16.47
Mihin koko asteikoilla (säkä) luokitellaan isot koirat? :)
02.01.2010 16.54
021889704_r
Mandi kirjoitti:

Jaro, kyllä täälläkin on koettu tunteenpurkauksia ihan samanlailla. Ja mitä tulee pienten koirien pukemiseen niin oletko ikinä tulleet ajatelleeksi sitä kuinka pienet koirat palelisivat ellei niitä puettaisi esimerkiksi tällä säällä -18 pakkasella? En myöskään ole missään vaiheessa väittänyt kenenkään yksittäisen omistajan todistelevan isolla koirallaan mitään, vaan ihan yleisesti tässä puhun. Ja kyllä minulle ainakin sellainen mielikuva tulee pakostikkin, että joidenkin on pakko todistella isolla koirallaan jotakin kun he toitottavat, että pienet koirat eivät ole koiria. Sen kyllä haluaisin tietää, että minkäköhän minäkin sitten mahdan omistaa jos se ei kerta ole joidenkin mielestä koira? Omistanko kenties avaruudesta tippuneen meteoriitin tai ufon?

Minulle on henkilökohtaisesti aivan se ja sama jos joku haluaa ajatella, että teen koiran ihmismäisen kun puen esimerkiksi sille pakkasella toppapuvun tai fleecepuvun, koska haluan ettei se palele. Miten luulet, että esimerkiksi tällähetkellä lyhyessä turkissa oleva kääpiövillakoira tärisi ja kärsisi tuolla pakkasessa ilman mitään pukua? Kyseessä on hieman eriasia kun paksuturkkinen hovawart. Eikä koiran paleltumisen estäminen liity piirun vertaakaan mihinkään koiran ihmismäistämiseen tai esineellistämiseen herranjumala! Voin sanoa, että tästä mielipiteestä kyllä huomaa ettei ole talossa ole ollut ikinä muita kuin isoja paksuturkkisia koiria. Esineellistinkö muuten räikeästikkin tänään pientä koiraani kun puin sille lämpimän talvipuvun kun halusin ettei se paleltuisi tuonne ulos ja yritin edesauttaa koirani hyvää oloa? Jos taas tarkoitit juuri näitä muovimekkokoiria niin niitä en ole edes nähnyt kuin pelkissä kuvissa.

Isa, miksikö vedän kateuden mukaan? Varmasti ihan siksi, että minulle sanotaan että en pidä koiraani koirana vaan vauvana kun tykkään pitää koiraani sylissä. Melko rajua tuomitsemista. Vai oliko sekin pitänyt ymmärtää Benin huumorina koska siinä oli perässä hymiö? On se vaan niin kamalaa kun noita doggeja tai irlanninsusikoiria ei saa niin helposti syliin, ainiin.. ettehän te edes haluaisi sitä. Nehän eivät saisi olla missään nimessä vauvoja

musta toi koko ei vaikuta yhtään palelemiseen, vaan turkin määrä. enkä mä näe siinä mitään ongelmaa, että koiralle puetaan jtn lämmintä kylmällä ilmalla päälle, omien koirien kohdalla niin ei oo kyllä koskaan tarvinnut tehdä (ihme :D ).

itse miellän isot koirat enemmän ''nallekarhuiksi'', isoiks kilteiks mölliköiks jotka viihtyy rapsuteltavana. toki pienetkin koirat voivat tälläisia olla,omien kokemusten perusteella se vaan on aika harvinaista.rajua yleistystä tiedän. koiran koolla kukaan tuskin yrittää mitään koskaan todistella, se nyt on lähinnä makuasia millaisista koirista pitää. oon aina haaveillu jostain oikeen isosta koirasta ja pidän isoista koirista muutenkin enemmän kuin pienistä, muttei mikään silti estä mua ottamasta jtn pientä koiraa JOS haluaisin. koiralla kuuluu musta olla kokoa, tulee jotenki turvallisempi olo kulkee vaikka jossain metsässäkin kun on iso koira mukana, pieni chihu ei kauheesti turvaa tuo :D kaupungissa pienempi koira kuitenkin voi olla kätevämpi, vaikka ihan yhtä paljon aikaa se silti tarvitsee, en mä sitä sano. toiset nyt kuitenkin vaan TYKKÄÄ isoista koirista, toiset pienistä, ei koira oo mikään egonjatke (yleensä..) .

02.01.2010 17.03
018904170_r
Espoo
Ben, no onhan se sitten mukavaa kun meillä on täällä edes yksi jolta löytyy huumorintajua, onnittelut siitä sinulle Ehkä olenkin se kamala epäkoiraihminen kun tykkään vaikka katsoa koira sylissä telkkaria, voi kamalaa miten teen koirastani vauvan. Laita ihmeessä joku addressi nettiin tästä kamalasta pienten koirien vauvoistamisesta kun aihe tuntuu olevan niin lähellä sydäntä? Ja aivan samaa voin sanoa sinulle, tiedän itse minkä takia hankin koirani ja jos haluat tuomita koirani mamman sylivauvaksi ja minut siitä, että tykkään pitää koiraani toisinaan sylissä niin anna ihmeessä palaa vaan. Tämä mamman sylikoira täällä ei päästäisi sinua molosseinesi edes sisään
Muokattu viimeksi: 02.01.10 17.08
02.01.2010 17.04

On se vaan niin kamalaa kun noita doggeja tai irlanninsusikoiria ei saa niin helposti syliin, ainiin.. ettehän te edes haluaisi sitä. Nehän eivät saisi olla missään nimessä vauvoja

Mindy; Luitkohan edes viestiäni? O.o Annas kun laitan uudestaan tuon yhden pätkän;
Itsekkään en pidä siitä, jos kokoajan kannellaan pikkukoiraa, ei sillä turhaan niitä neljää jalkaa ole(en nyt siis puhu sinusta, koska enhän minä tiedä minkä verran sinä omaasi kannat).. Sitäpaitsi, kyllä meilläkin kaikki koirat on ihan sylipossuja, tosin lähinnä jos olen esim. sohvalla tms..

Niin, että enhän minä missään vaiheessa sanonut, etten haluaisi koiraa syliin, kyllä ne sohvalla on aina sylissä samoin nukkuu yön vieressä(niin ja ei ne siltikään kyllä vauvoja ole), tuossa siis puhuin siitä jos koiraa kokoajan kannellaan paikasta toiseen =) Ok, en minä näitä jaksaisi ympäri maailmaa kannellakkaan, jos nyt itse kantamisesta puhutaan, mutta siihen ei mielestäni ole tarvettakaan..

Ja lisäksi itse ainakin tosiaan ymmärsin tuon Benin tekstin "leikkinä", en niin että hän olisi sinua/koiraasi/pieniä koiria tuossa haukkunut ;) Mutta toki jokainen lukee tavallaan.. En silti ymmärrä mitä kadehtimista siinä olisi :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti