Kissojen barf (Kissat > Kissojen ruoka)

01.01.2010 21.05

En löytänyt keskustelua aiheesta.
Eli kyseessä on biologisesti oikeaoppisen raakaravinnon antaminen kissalle. Olen itse aloittelija, mutta koiraa olen barffannut pidemmän aikaa.

Toivoisin tähän keskustelua, omia kokemuksia, kysymyksiä ja vastauksia kissojen barffauksesta :)

Muokattu viimeksi: 15.08.11 10.27
01.01.2010 21.11
joo, joskus annettiin ja hyvi maistu :D
01.01.2010 21.16
022154694_r
Lahti

Meillä ei barffata mutta yli n. 3/4 ruokavaliosta on raakoja lihoja ja sisäelimiä. Ainut teollinen mitä meillä syödään on raksut joita annan yöksi vajaan puoli desiä per katti.

Tällä hetkellä tosin mietin jos tilaisi jotain laadukasta märkäruokaa, almo naturea, animondaa tms. siltä varalta jos joudun pojat viemään hoitoon ja muutenkin hätävara- ja reissu ruuaksi.

Muistetaan sitten että barf ei ole pelkästään lihan syöttämistä, kissa tarvitsee vitamiini- ja rasvahappolisät jos barffataan ! Silloinkin lisät tarvitsee jos ruokavaliosta yli puolet on raakaravintoa.

01.01.2010 21.19
021186055_r
Joroinen

onko barffaus vaikeaa?

01.01.2010 21.23
022154694_r
Lahti
Ei se ole vaikeaa jos jaksaa asiaan perehtyä. Kissafoorumeilla on hyviä keskusteluja joita kannattaa lukea, sieltä voi myös kysyä neuvoa ihmisiltä jotka ovat barffanneet jo pidemmän aikaa.
01.01.2010 23.36
Itseäni kiinnostaa, miksei rasvainen kala ole hyväksi kissalle. Olen useammasta lähteestä tämmöisen lukenut. Tarkoittaako rasvainen kala tonnikalaa öljyssä, vai rasvakaloja, joilla on rasvaevä?
Muokattu viimeksi: 15.08.11 10.28
01.01.2010 23.50
022437786_r
^ Eikös esimerkiksi lohi ole rasvainen kala?
Ihmisten tonnikalat eivät ole muutenkaan ollenkaan kissalle hyväksi, varsinkaan nämä öljytonnikalat. ;)
02.01.2010 09.38
000095764_r
^ Miksei? Siis ihan tonnikala vedessä? Voiko sitä antaa edes joskus? Meillä joskus saavat sitä.
02.01.2010 10.55
021316400_r
Kiuruvesi
^ Niissä on liian paljon suolaa tietääkseni.
02.01.2010 12.13
022437786_r
Tosiaan, aluksikin ihmisten tonnikalassa on kissalle liikaa suolaa ja tiaminaasia joka tuhoaa E-vitamiinia. E-vitamiinin puute voi aiheuttaa keltarasvatautia. Mielummin vaikka kissojen tonnikalaa, johon on lisätty vitamiineja, mutta siinäkin kohtuus kaikessa, tonnikala on myös rasvainen kala.

Rasvaisissa kaloissa on juuri tätä tiaminaasia, joka sitä E-vitamiinia tuhoaa, siksi niitä kannattaa tarjota kohtuudella.
02.01.2010 15.28
000095764_r
^Ahaa! No, ei ne sitä kovin monesti ole saaneet. Lohi sitten? Sehän on vissiin aika rasvainen kanssa, tai ainakin rasvaevä löytyy. Nero minä.
02.01.2010 15.33
022437786_r
^ Lohtakaan ei siis suositella annettavan kuin kerran viikossa kohtuudella (mikään pakko ei ole ollenkaan antaa), kuuluu siis rasvaisiin kaloihin, joissa on juuri tuota tiaminaasia.

Meillä olisi joskus tarkoitus siirtyä mahdollisimman paljon raakaruokinnan puolelle, ainakin kokeilun merkeissä. Mutta se saa jäädä siihen asti että meillä olisi pakastin, silloin lihat olisi helpompi säilöä.
02.01.2010 15.34
000095764_r
^ Joo, jokun siitä oli jo maininnut.. Barf tulee varmaan aika kalliiksi(?) Siis ei sillä, että hinnalla pitäisi olla väliä, muttamutta.
02.01.2010 15.48
022437786_r
En nyt usko että se kovin kalliiksi tulee. Olen monen kuullut ostavan lihat esimerkiksi (koirien) barffausliikkeestä tms.
Ja jos vaikka ruokakaupasta alennuslihojakin ostelee ja sitten pakastaa ne (säilyvät hyvänä pidempään, vaikka parasta-ennen päiväys menisi jo yli). Kun noista joistain lähikaupoista saa myös esimerkiksi sian sydäntä, hintaa noin 5 euroa/kg, ja uskallan väittää että kunnon liha täyttää nopeasti, eikä meillä ainakaan muutenkaan sellainen yksi mene kerralla (arvelisin sellaisen riittävän meillä jopa 4 päivää), ja kun meilläkin teollisella ruualla päiväannoksen hinnaksi tulee n. 1,50 euroa.
Muokattu viimeksi: 04.01.11 01.08
02.01.2010 16.51
020953748_r
Janakkala

Meillä Iiris syö raakaa lihaa ja kalaa + raksuja. Joskus pussiruokaa. En sanois että barffattais, kun toi syö kuitenkin aika paljon noita raksuja, mut lihaa kuitenkin sillain pääruokana. Eikä tää ees syöny pentuna pussiruokaa niin piti syöttää jauhelihaa, parivuotiaana kelpuutti vasta pussit. Ja kun tää on pennusta asti syöny lihaa niin saa syödä nytkin vaikka pussitkin kyllä maistuis. Eläinlääkäriki suositteli tota lihaa koska Iiriksellä oli vähän paino-ongelmia ja se pitää nälän kauemmin pois kun pussiruuat, ei tartte sitten syödä niin paljon.

Iiriksen ruokinta tulee oikeestaan halvemmaks kun ton toisen kissan. Meille ostetaan maustamatonta lihaa niin tää saa yleensä siitä samasta paketista, ja vaikka ostais ihan vaan kissallekin pakastimeen lihaa niin tulee kuitenkin halvemmaks kun pussit.

http://www.youtube.com/user/TheHiekkis
02.01.2010 16.56
021316400_r
Kiuruvesi

Kalahan ei kuulu kissan luonnonmukaiseen ruokintaan, joten kerran viikkoon. Harvoin itse ostan mitään tonnikalaa/muuta merenelävää Mörölle, mutta vaihtelu virkistää.

Jotkut on vaan niin hulluna siihen. :)

02.01.2010 17.44
021663620_r
Oulu
Belinda barffaa, voin sanoa ettei se kovin vaikeaa ole, ainakaan silloin kun kissa ei ole kovin nirso.

Belinda syö karjalanpaistilihoja, kanaa, kalkkunaa, sydäntä, kieltä, seitiä, jauhelihaa.. Kaikki raakana, paitsi seiti kypsennetään kevyesti mikrossa. Olisiko mitään muita lihoja joita voisi antaa?
Vitamiinilisänä Multicattia.
Muokattu viimeksi: 02.01.10 17.44
02.01.2010 17.47
Pitsi kirjoitti:
^ Joo, jokun siitä oli jo maininnut.. Barf tulee varmaan aika kalliiksi(?) Siis ei sillä, että hinnalla pitäisi olla väliä, muttamutta.

Mitä olen laskeskellut niin barffaaminen tulee huomattavasti halvemmaksi kuin teollisen ruuan syöttäminen. Ainoa pikku miinus on suurehkot pakkauskoot eli lihoja saa pilkkoa pienempiin eriin, koska ehtivät mennä jääkaapissa vanhaksi ennen kuin meidän kolme kissaa saavat ne syödyksi. Myös pitkällä tähtäimellä ajateltuna barffaaminen tulee halvemmaksi, koska kissan ei tarvitse sairastaa huonosta ruokavaliosta (lue markettiruuista) johtuvia elintasosairauksia.

Meidän alueella pakastelihat saa veloituksetta suoraan kotiovelle. Myös jakeluautot kulkevat aika monella paikkakunnalla. Pirkanmaan seudulla ja lähiympäristössä toimii lempimuona.

Tampereen Lielahdessa on Barffinet.

Oulun seudulla on sellainen kuin Tassulan puoti.

Ja muita vastaavia yrityksiä Kennelrehu ja Vauhti-raksu.

Olisi mukava, jos tiedätte muita kotiinkuljettavia firmoja tai barffiliikkeitä niin laittaisitte tänne linkkiä. Itse en tiennyt esimerkiksi tuosta lempimuonasta kuin vasta tänä syksynä. Kiitos siis sille KKY:n ihmiselle, joka sattui kissanpäivillä siitä mainitsemaan. Me ollaankin nyt sieltä tilattu lihoja pojille. Yllätyin todella kovasti jopa ihan perus palalihan laadusta. Jotkut barffilihat ovat sellaista nahkamössöä, mutta nuo olivat ihan kunnon lihasuikaleita.

Ainiin ja eläimille tarkoitettuja pakastelihoja olen nähnyt myös esimerkiksi Prismoissa ja joissakin eläinkaupoissa. Ja ainahan kaupasta saa esimerkiksi maustamattomia possunsuikaleita, karjalanpaistilihoja, kanaa, seitiä, katkarapuja, sydäntä ynnä muuta kissalle sopivaa ruokaa.

02.01.2010 18.07
021663620_r
Oulu
Onko kukaan yrittänyt antaa kissoilleen niitä "Lemmikin lihapullia"? Sisälsi kaikenlaisia sisälmyksiä, lihaa jne.

Barffaaminen tulee yllättävän halvaksi. Ostetaan monta pakettia lihoja kun ovat tarjouksessa, laitetaan sopiviksi annospaloiksi pusseihin ja pakastimeen.

Voi vitsi, tuolla Tassulan puodissa pitäisi todellakin käydä! Jos nuo nettikaupan hinnat pitävät paikkaansa ;)
02.01.2010 18.11

Ja sitä piti vielä sanoa, että kissojen barffaus on himpun verran erilaisempaa kuin koiran barffaus. Kissoilla hiilihydraatin tarve on hyvin vähäinen eli ne eivät tarvitse näitä kasvismössöjä, joita myydään barffikaupassa koirille. Kissa on siis täysin lihansyöjä. Suolen toimintaa auttamaan, etenkin vanhemmilla kissoilla, voi antaa kuitulisää esimerkiksi suolatonta kaurapuuroa nökäreen sekoitettuna sinne lihojen sekaan. Ihan perus rypsiöljyäkin voi ruokaan lorauttaa tai laittaa päälle nokareen suolatonta voita. Kissoilla rasvan osuus ruokavaliosta on myös melko suuri proteiinin lisäksi.

Rasvaista kalaa ei tosiaan suositella syötettäväksi kuin kerran, pari viikossa. Silti omega 3 lisä on tarpeen. Sisäelimistä suositus on ilmeisesti max kerran viikkoon, jos niitä tahtoo syöttää. Sydän on myös hyvää runsaan tauriinipitoisuuden vuoksi. Helppo vitamiini- ja kalkkilisä on Aptus Multicat, mutta tietenkin voi rakentaa ruokavalion mahdollisimman sellaiseksi, että kissa saa kaiken tarvittavan ruuasta itsestään. Esimerkiksi kalkkia saa kananmunankuorista jne. Riittävä kalkin saanti on hyvin tärkeää, ettei kissalle kehity paperiluutauti eli paper bone disease. Eli kannattaa lueskella aikansa kuluksi kissan ruokinnasta, ettei pääse käymään ikäviä vahinkoja. Ja sittenhän on se tietysti se ikuisuuskysymys eli tarjotaanko liha raakana vai kypsänä. Meillä syödään liha raakana, tosin kanaa tarjoan välillä kypsennettynä ilman luita. Onhan siinä pieni salmonellavaarakin, mutta lähinnä siksi, että kypsänä keitinliemineen se tuntuu maistuvan paremmin.

Maarun sivuilta saa hyviä vinkkejä kissan barffaukseen

Belinda; meillä tykätään noiden lisäksi esimerkiksi raaoista kanankoivista, niistä pienistä ja kurkkutorveakin ovat kovin maistelleet. Olen ostanut myös lammasta, hirveä, poroa ja peuraa. Cassiuksen ja Tiituksen erityissuosikki on hevosen suikaleliha. Ne ovat ilmeisesti niin voimakkaan makuisia perus possuun verrattuna, että uppoaa kuin hullu puuroon. Meillä on onneksi näitä barffikauppoja täällä suunnilla, joissa on hyvät ja vaihtuvat valikoimat. Onko se teidän lähellä oleva (ettekös asukin Oulussa) barffikauppa mistään kotoisin? Täällä on ainakin suurta vaihtelua eri tuotteiden laadussa. Hinnat ovat ainakin niin halpoja, että kissat syövät ihan herroiksi barffilihoja ja zooplussan herkkumärkäruokia

E: heh, vähän myöhästyin. Mutta käykää Belinda tosiaan katsastamassa se Tassulan puoti. Meillä saa kolmella kympillä pakastimen täyteen lihoja, josta syövät niitä kuukauden, pari muun ruuan kanssa, kun en joka ruualla kehtaa sitä samaa tarjota, etteivät kyllästy. Eli halpaa on.

Muokattu viimeksi: 02.01.10 18.13
02.01.2010 23.22
020953748_r
Janakkala

Me ollaan koitettu noita eläimille tarkotettuja pakastelihoja mut tää ei suostu maistamaankaan. Pitää olla ihmisten lihaosastolta.

Mua alko kiinnostaan tää barf-juttu :D Noihin markettipöperöihin on lisätty kissojen tarvittavat ravintoaineet. Lihassahan ei niitä kaikkia oo. Eli onko se ihan välttämätöntä syöttää sitten kissalle niitä ravintolisiä jos jättää pussiruuat ja ehkä raksutkin pois? Vai pärjääkö ilman?

http://www.youtube.com/user/TheHiekkis
03.01.2010 09.36
021316400_r
Kiuruvesi
^ Ei pärjää ilman. Niinkuin Sisukin jo sanoi, lisät pitää antaa, kun ruokinasta puolet on barffausta.
03.01.2010 11.01
022437786_r
Meillä tosiaan yllätyksekseni saatetaan tuon kissan kanssa siirtyä barffiin jo aika pian, luultavasti vielä jonkun aikaa tullaan raksuja syöttämään.
Syntymäpäivärahoilla kun ostan "oman" pakastimen, niin tulee mahdollisuus ruveta barffaamaan.

Barffauksesta olenkin jo kauan haaveillut, nyt kun se tulee mahdolliseksi niin mikä ettei.

Pitäisi melkein tehdä noille muille joku kattava muistilappu, jos joutuvat joskus minun ollessani muualla tuon kissan ruokavaliosta huolehtimaan.
03.01.2010 11.16
022154694_r
Lahti

Mulla tällä hetkellä barffausta rajottaa uuden asunnon jenkkikaappi jonka pakastimeen ei hirveästi mitään mahdu. Hirveästi silti koko ajan tekis mieli tilailla lihoja että katotaan nyt :D Tosin kohta alkaa saamaan sitä poronsydäntä isoissa laatikoissa halvalla että siinäpä se taas täyttyy mun pakkanen tehokkaasti.

Meillä on lähipiiri aika hyvin sisäistäny sen miten ruokin noita, tosin välipäiviä hoitopaikassa (olin itse Lapissa käymässä enkä voinut ottaa kissoja matkaan) oli annettu Whiskassin Mmm pusseja kun oli liha loppunu kesken.

03.01.2010 11.44
Minkälaista ruokaa sei sitten on? Kun meillä syötetään Tinille usein.
03.01.2010 12.30
022437786_r
Sisu kirjoitti:

Mulla tällä hetkellä barffausta rajottaa uuden asunnon jenkkikaappi jonka pakastimeen ei hirveästi mitään mahdu. Hirveästi silti koko ajan tekis mieli tilailla lihoja että katotaan nyt :D Tosin kohta alkaa saamaan sitä poronsydäntä isoissa laatikoissa halvalla että siinäpä se taas täyttyy mun pakkanen tehokkaasti.

Meillä on lähipiiri aika hyvin sisäistäny sen miten ruokin noita, tosin välipäiviä hoitopaikassa (olin itse Lapissa käymässä enkä voinut ottaa kissoja matkaan) oli annettu Whiskassin Mmm pusseja kun oli liha loppunu kesken.

Meillä nuo eivät varmasti tule sisäistämään millä tuota kissaa pitää ruokkia, yrittävät aina antaa sille ruuantähteitäkin. -.-"
Varmaan tulen laittamaan ne lihat juuri sopivina annoksina pakkaseen, sitten niihin esimerkiksi teipillä teksti että mitä siinä on ja milloin se annetaan. x)

Itse olen ajatellut että Onni saisi ruuan kaksi kertaa päivässä, kuten nykyäänkin. Kerran viikossa saisi jotain sisäelintä, esimerkiksi vaikka kieltä tai maksaa. Kahtena päivänä viikossa jauhelihaa (tekisi myös mieli ostaa sydänjauhelihaa, täytyy katsoa nyt), kahtena päivänä mahdollisesti sydäntä, loppuina kahtena (ja puoli) päivinä viikossa saisi jotain muuta lihaa. Silloin kun sisäelimiä annettaisiin niin voisi vaikka aamulla antaa jotain kalaa tai mereneläviä, illalla sitten sisäelimet.
Miltäs kuulostaisi teidän mielestänne?
Muokattu viimeksi: 03.01.10 12.31
03.01.2010 12.35
022447702_r
Asikkala
ihan näin OT:nä kieli ei ole sisäelin. :'''D
another year, another queer, never thought I’d see you here
03.01.2010 12.37
022437786_r
^ Minäkin mietin sitä, mutta se luokiteltiin jossakin sisäelimiin, ihme kyllä. :') Sinällään sen aika voisi juuri olla tuo kerran viikossa kun ei ole mitenkään kovin "rikasta" lihaa ravintoarvoiltaan.
03.01.2010 18.12
020416743_r
Turku
Kieli on lihas, kuten sydänkin. :)
"Suuri ääni - suuri persoona." http://kehraten.blogspot.fi
03.01.2010 19.56
022154694_r
Lahti

Kieli tosiaan lihas ei sisäelin niinkuin tuossa yllä muutamat jo sanoikin, lisään vain että kielessä ei kauhesti ravintoarvoja ole joten ei kovin isoa osaa kannata ruokinnasta sille perustaa. Sitkaana lihana se on kyllä hyvä hampaiden puhtaana pitämiseen.

Kalaa myös kerran viikkoon, meillä ei syödä juuri koskaan koska ei uppoa mutta turhapa siitä stressata.

Tuo Onnin lista kuullostaa ihan hyvältä, meillä ainakin huomaa heti jos on parina kerta peräkkäin saaneet samaa lihaa eli kannattaa vaihdella aterioiden välillä. Kaks kertaa päivässä meilläkin syödään lihaa, raksuja joskus lisänä.

Jauheliha ei meillä oikein uppoa joten hyvin harvoin sitä saavat, yleensä pistän kananmunan keltuaisen jauhelihan joukkoon jos annan, menee vähän paremmin. Tosin, keltuainen häviää aina ensimmäisenä ja lihaa ehkä lipsahtaa vahingossa mukaan.

Noista lisistä vielä että meillä käytössä Multicat tabletit jotka on supernamiherkkua poikien mielestä sekä öljynä Eforion, molemmat siis Aptus- tuotteita. Myös mm. lohiöljuä voi käyttää (esim. Salmopet) mutta meille ei sekään maistu niin tuo Eforion on neutraalimpi maultaan ja hajultaan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti