Kissojen barf - Sivu 45 (Kissat > Kissojen ruoka)

04.10.2014 16.23
022610653_r
Vantaa

Sellaista vielä kysyisin että mikä olisi hyväsekoitus suhde maksan ja lihan kanssa? Itse ostan ihan perus kaupasta broilerinmaksaa pakasteena 400g paketin, eli kuinka paljon 400g maksaa olisi hyvä sekoittaa lihaa?

http://tassutoverit.blogspot.fi/
05.10.2014 11.36
022453159_r
Kemi

Onko kisu kokonaan raakaruokinnalla? Raakaruokinnalla hyvä suhde olisi sellainen, josta broilerinmaksaa tulisi viikkosaanniksi n. 70 - 100 g. Jos ruokavalio perustuu vaalealle lihalle, tuo 100 g on hyvä määrä raudan saanninkin kannalta. :)

"Happiness is when what you think, what you say, and what you do are in harmony." - Mahatma Gandhi / pikkupeto.blogspot.fi
05.10.2014 20.05
022659132_r

Mikä on kissojen A-vitamiinin tarve?  Tarviiko siis antaa maksaa (/minkä verran) jos kissa saa multicattia? 

Meinasin laittaa Helmin kokonaan raakaruualle, nyt kun oppinut syömään lihaa ja kanankauloja! :) Kaulat pitää kylläkin paloitella ja siivet on vielä testaamatta, mutta edistystä edistystä :D

Mau!
07.10.2014 12.01
022700261_r
Espoo

Tännekkin kun fbssäkin oli. :) 

Vitamiinipillereistä vähän tarkemmin - onko joku laskenut ja vertaillut yleisimpien vitamiinitablettien (ainakin multicat, vitalcat, felini complete jne) vitamiini ym. pitoisuuksia ja kissan saantisuosituksia keskenään? Mikä jää vajaaksi, mitä tulee liikaa ja miten se vaikuttaa/miten pitäisi korvata tms? Mikä on omasta mielestä paras vitamiinivalmiste ja miksi? :) Toki lihasta, sisäelimistä ja muista osasista tulee myös vitamiineja, eikä ole varmasti ihan milligrammantarkkaa hommaa, mutta oma matikkapää on niin surkea että meinaa mennä jatkuvasti sekaisin ja kiinostaisi kovasti. 

Itse olen vilkuillut kissan ravintoainetarpeita täältä. http://dels.nas.edu/resources/static-assets/banr/miscellaneous/cat_nutrition_final.pdf

07.10.2014 13.07
022610653_r
Vantaa

Olemme tällä hetkellä puolibarfilla niin että tarjoamme 3 ateriaa/kissa/pv joista yksi ateria korvataan laadukkaalla kuivaruoalla (Canagan Cat). En omista keittiövaakaa tällä hetkellä joten viikkoa kohden 70-100g maksaa sekoitettuna mihin määrään lihaa olisi sopiva määrä? (=

07.10.2014 19.57
022646475_r

Onko kukaan tarjonnut kissallensa lampaan sisäelinseosta? Mietin jos jossain välissä tilaisi sellaista. En tosin netistäkään löytänyt ravintoarvoja mistään, tai sitten olen puusilmä.

07.10.2014 23.56
022610653_r
Vantaa
Itse en ole tilannut koska ei kissa sitä luonnossakaan söisi välttämättä (:
08.10.2014 09.58
022646475_r

Tuskinpa ne kissat luonnossa raksujakaan syö.. ;) Itse pyrin ainakin tarjoamaan mahdollisimman monipuolisesti eri eläinten lihoja ja sisäelimiä, söivätpä luonnossa tai ei, jotta ei kissat kyllästyisi pelkkään broiskuun ja kalkkunaan, kuten kerran aiemmin on käynyt.

--

Vauhti-Raksulla näkyisi myös jauhettua kalkkunankaulaakin olevan. Täytynee sitäkin ottaa kokeeksi. Broiskun kauloja jossain välissä kokeeksi, kunhan ensin saa pakkasta sen verran tyhjennettyä että sinne mahtuu. Broiskun siipi menee jauhettuna. Muutama tipu ja hiirenpinkki ainakin on ostolistalla, jos/kun Vauhti-Raksulle tilausta tekee.

08.10.2014 10.58
022659132_r
Tuo "luonnollisen ravinnon" ihannointi on ihan hullua mun mielestä. Luonnossa elämä on vain hengissä selviytymistä, eikä ole varaa valita parempaa vaihtoehtoa, se syödään mikä kiinni saadaan. Eikä kissa mitään kalkkunaa edes hengiltä saisi.. Ja broileri se vasta kaukana luonnollisesta onkin, eikä kyllä kanojakaan luonnossa juoksentele. Toki on ihan hyvä että valitaan liha ravintoarvojen mukaan. Possu on normi kissalle turhan rasvaista, mutta ei se sentään myrkkyä ole ja joillekkin kissoille se sopii parhaiten, juurikin sen rasvaisuuden takia. Nauta ja hevonenkin sopii kissalle ihan siinä missä broilerikin. Toivottavasti ette nyt ymmärtänyt väärin tota mun pointtia :D Ja anteeks noi kappalejaot ei toimi tässä puhelimessa!! :(
Mau!
08.10.2014 12.46
022555144_r
Turku

Mun mielestä punaisen lihan tarjoaminen kissalle (poisluettuna jyrsijät) on aika hölmöä. Kissan luonnollinen ravinto koostuu pääasiassa jyrsijöistä ja linnuista. Hevonen, lammas, nauta ja varsinkin sika on tosi epäsopivaa ravintoa kissalle. Ei sillä, että vaihteluna (korkeintaan kerran viikossa yhtä laatua) ne pahaksi olisi. Meillä syödään joka viikko broileria ja kalkkunaa eri muodossa, joskus myös muita lintuja (ankkaa, hanhea..) jos saatavilla on. Kananmunaa saavat yleensä kerran viikossa. Tipuja tarjotaan ainakin muutaman kerran kuussa, kokonaisia hiiriä hiukan useammin. Lisäksi vaihteluna on joskus lohta, lammasta, vähärasvaista sikaa ja/tai nautaa, hevosta ja peuraa. Jänistä antaisin myös viikottain, jos sellaista löytyisi..

On totta ettei kissa saisi tapettua kalkkunaa eikä broilereita juoksentele luonnossa, mutta ne on kaikkein lähimpänä sitä luonnollisuutta. Luonnollinen ei aina ole paras mahdollinen vaihtoehto, mutta sieltä on hyvä ottaa oppia. Kissa on tietyistä syistä erikoistunut syömään vain lihaa, ja tiettyjä eläinlajeja.

http://better-to-be-together.blogspot.fi/
08.10.2014 13.06
022659132_r
Mikä siinä punaisessa lihassa sitten on (muu kuin että se ei ole "luonnollista") ?
Mau!
08.10.2014 13.41

^Oon miettinyt tuota myös.

Mä yritän pitää ruokavaliossa valtaosana kalkkunaa ja kanaa, lohta ja sika-nautaa silloin tällöin. Kaikki maistuu kuitenkin :) Pitäisi joskus kokeilla noita hiiriä tai tipujakin.

08.10.2014 15.25
022688903_r
Oulu
Nauta ja sika ovat liian rasvaisia kissalle. Sisäelimet kuormittuu. Ja broileri on hyvin verrannollinen pikkulintuun, ainakin enemmän mitä possu, lehmä tai poro.
08.10.2014 16.30
022711329_r

Löytyyhän noista punaisista lihoistakin vähärasvaisempia vaihtoehtoja, ainakin noista ns. ihmisten lihoista. Vaikkapa naudan paistijauheliha rasvaa 7%, karjalanpaistilihat rasvaa 3,5%, naudan palapaisti rasvaa 3%, kinkkusuikale rasvaa 3,5%.

"I reject your reality and substitute my own." -Adam Savage
08.10.2014 17.24
022659132_r

Jep, ja porokin on melko vähärasvaista.. 

Joten ei ole mitään järkevää syytä olla käyttämättä muitakin elukoita kuin broileria ja kalkkunaa.

Mau!
08.10.2014 19.32
022610653_r
Vantaa
Olen samaa mieltä Ritan kanssa, tottakai jokainen syöttää kissalleen mitä itse parhaakseen näkee(: eikä kukaan sitä ole arvostelemaan, minä ainakaan (: itse en vain suosi punaista lihaa paitsi silloin tällöin pienet herkkupalat sika-nautajauhelihaa tai naudanjauhelihaa. Seitiä olen myös silloin tällöin tarjonnut (: ja noista kuivapapanoista sen verran että siksi niitä tarjotaankin vain kerta päivässä ja myöhemmin sitten jääkin kokonaan pois.
Muokattu viimeksi: 08.10.14 19.58
18.10.2014 17.00
022453159_r
Kemi

A-vitamiinin tarve on National Research Councilin mukaan 0,06 mg 4 kg kissalle. 1 tbl Multicatissa on A-vitamiinia 0,025 mg eli hieman alle puolet tarpeesta. Broilerinmaksaa tarvitaan siis hyvin vähän, jotta tarve tulee täytettyä, alle 1 g/pv. Meillä määrä on nykyään 35 g/vk,luonnonvaraisen hiiren mallin mukaan (edellisen hiiriarvon lähde oli epäselvä, siellä luku oli kuitenkin korkeampi). Menee silloinkin yläkanttiin, mutta maksassa on kuitenkin hyvin mukana eri vitamiineja ja kivennäisaineita eikä liiasta A-vitamiinin saannista ole haittaa (ellei ole pääruokana), niin meillä on sitä "reilummin". :)

Tottakai jokainen ruokkii kissaansa kuten parhaaksi kokee! Jos on alttiutta nirsoilulle, monipuolinen raakaruokavalio on parempi kuin teollinen lisä. Kissa syö luonnossakin punaista lihaa, mutta eläinten koko on toki eri. Jos joku haluaa pitää isompiakin eläimiä mukana ruokavaliossa, ei sille ole ravitsemuksellista estettä, kunhan huolehtii, että ruokavaliossa on proteiinia enemmän kuin rasvaa. Pitäisin kuitenkin broilerissa pääpainon sen erinomaisen biologisen arvon vuoksi (90 %, esim. naudalla 78 %).

Huomhuom, raakaruokinnassa lihaisten luiden suositusmäärä on alentunut. 1/3 lihaisia luita nostaa kalsium:fosfori-suhteen turhan korkeaksi. Laskin meidän ruokavalion tarpeen uusiksi ja uusi lihaisten luiden määrä on 9 - 11 % peruspäivinä, 15 % maksapäivänä ja keltuaispäivinä 19 %.

Muokattu viimeksi: 18.10.14 17.02
"Happiness is when what you think, what you say, and what you do are in harmony." - Mahatma Gandhi / pikkupeto.blogspot.fi
18.11.2014 16.13
022209737_r
Turku

Mikä on teidän mielestänne parasta lohiöljyä?

If nobody's mentioned how this will end then I'll be the first. There are more of us than there are of you so show me your worst.
18.11.2014 20.47
022555144_r
Turku

Salmo pet! Muita en ole kyllä kokeillut, mutta muiden kokemusten perusteella ostin tuota ja vaikuttaisi laatu olevan kohdillaan. Kissat ja koira rakastaa sitä! Kaiken lisäksi on eettisemmin valmistettu kuin moni muu lohiöljy.

18.11.2014 21.57
022708116_r

Salmopetiä suosittelen mäkin :) Tujimankin lohiöljy on ihan passeli, mutta ei läheskään yhtä hyvää maistuvuudeltaan kuin salmopet meidän kissoille

18.11.2014 23.41

Meillä on koko porukalla käytössä J&V lohiöljy ja hyvin kelpaa kissoillekin, koirat nyt syö vaikka raatoja. Iso pullo, hyvännäköistä tavaraa, eikä ole hinnalla pilattu.

18.11.2014 23.46
022555144_r
Turku

^ Osaatko sanoa, missä J&V:n lohiöljy on valmistettu? 

19.11.2014 00.07

Pitää huomenna katsoa.

20.11.2014 17.52
022453159_r
Kemi

Salmopetiä suosittelen minäkin! :)

20.11.2014 21.46
022561147_r
Kuopio

Meillä käytettiin ennen Salmopetiä, ja käyttäisin edelleen jos olisi ainoastaan kissojen tarpeisiin, mutta koska koirakin raakaruokailee nykyään niin käyn ostamassa 1l purkin Lemmikki Oy:ltä.

Pieni musta pirulainen...
25.11.2014 20.24
022627454_r
tampere
Millä lihoilla voisi alkaa barffaamaan jos ei saa käyttää siipikarjaa? Kun kanabarffauksessa syötetään lihaa, sydäntä, broilerin siipeä ja broilerin kaulaa. Niin mikä olisi yhtä maistuvaa kuin nuo broilerin lihaisat luut? :)
www.marraskuunmuruset.blogspot.com
10.12.2014 10.55
022646475_r

Oo, Maukkaan valikoimiin tullut hevosta, karitsaa ja sian sydänpaloja! Aiemmin on kissat syöneet Mushin hevosta, täytyy vielä tuo Maukas testailla. Karitsaakin ihan vaan silloin tällöin tarjoiltavaksi, jos suostuvat vaan sitä syömään - ja jos edes ehtii sellaista pötköä saamaan.

19.12.2014 22.40
022570606_r
Vantaa

Meillä maisteltiin tänään esimmäistä kertaa broilerin maksaa ! Ja hyvää oli !  Myöskin pakaste seiti, broilerin luiset lihat, karjalan paistilihat sekä pakastelohi kelpaavat todella hyvin ! (: lohen makuiset vitamiinitabletitkin mastuvat oikein hyviltä ja niitä tahdottaisiinkin syödä useampi kuin pitäisi ! ((:

22.01.2015 21.10
022659132_r

Hiiii :D  Tänään tuli 5kg broikun filettä Helmille, samalla kun tilasin koirille lihoja. Hyvin kelpas kun annoin jo maistiaiset sulamassa olleesta köntistä :) 

Mau!
23.01.2015 11.50

Meidän katti on saanu ennen meille tuloa ihan mitä sattuu ( rescue/eläinsuojelutapaus). syöny varmaan koiran nappuloitakin... turkki oli karmeeta ja itteesä nuoli koko ajan kun tuli... pikkuhiljaa käänsin ruokaa barffaukseen. Nyt kissumissu paljon aktiivisempi ja liikkuvampi ja turkki paremmassa kunnossa ( karvattomiin korviinkin tullut karvaa...) Koirilla barfattiin sillon kun koiria oli joten oli helppoa muokata ravintoa kissoille sopivaksi. (Liskothan saa meillä myös itse kasvatettuja ruokaeläimiä.) Viimeks käytiin lihakunnalta hakee broiskun siipee ja broiskun kaulaa... Itte teen kanssa kissalle ( vielä yks kissa siis...tulossa piakkoin toinen rescue-kissa, jota pitää alkaa varovasti lihottaa, kun on tosi alipainonen...) uunissa erilaisia ruokasekoituksia ja sitten osan pakastan. Osan siis sapuskasta siis annan ihan raakana...ja sitten uunin kautta kiertäneitä tai varovasti paistettuja.

Mulla se onni, että veli ja iskä metsästää eli saan myös riistaa... Nyt taas on hankittu teollista ( kalliimpaa) märkistä, kun se uusi kisu ei oo syöny muuta kun teollista huttua...eli teollista sekaan ja barf-ruokaa asteittain mukaan ja samalla vitamiinit ja öljylisät. ( kysytty eläinlääkäriltä miten alkaa ruokkia tällästä kisua mikä on rescuetapaus ja alipainonen ja mitä otettava huomioon)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti