Mitä kieltä käytät koirasi kanssa? - Sivu 10 (Koirat > Koirien koulutus)

31.05.2012 16.41

No sitä mikä on suussa :D

Muokattu viimeksi: 31.05.12 16.53
31.05.2012 17.02
022349491_r

Yleensäkkin Suomea,sillontällön Englanniks tulee käskettyä ja Ruotsiksikin joskus :D:D

Sit elekieltä käytän hyvin paljon.

31.05.2012 17.33
Suomea enimmäkseen, mutta omaa kieltä sekoittunut myös sekaan, esim "Ka"= keppi, "Ot"= pysähdy
02.06.2012 23.36
Meillä toimii käsimerkit sekä suomi ja unkari. Haluaisin että kesän jälkeen toimisi lähinnä vaan unkarilla ja käsimerkeillä, mutta se vaatisi että suomi jätetään kokonaan pois. Saa nähhä :)
03.06.2012 00.29

Ihan suomea ja jotain omaa mungerrusta xD Esim. Waldollekkin opetettu sana kepsaha(kepsahtaa maahan niinku) . Vissiin joskus jotain enkuks opettanut, mutta suomilinjalla pysytty

03.06.2012 23.07

Suomea suurimmaksi osaksi. Molemmat tunnistaa myös käsimerkkejä, ja kun oon Rollellekkin opettanu paikka-käskyn englanniksi "stay" (tai pikemminkin 'ssstei') niin samalla käskyllä mennään nuoremmankin kanssa. Ja tulevaisuudessa aikonen Rymyn kanssa panostaa s'n, x'n, r'n sisältäviin sanoihin, kielestä viis.

Edit. Aiemmin oli Rollen kanssa käytössä myös jotain "omia sanoja" mutta sittemmin jääneet pois 

Muokattu viimeksi: 03.06.12 23.08
03.06.2012 23.09
020616431_r
Turku
Ömm, minua henkilökohtaisesti ihmetyttää että miksi koiran koulutuksessa pitää käyttää eri kieliä? O.o
03.06.2012 23.32
022660238_r
Espoo
Harrastuskäskyt ja "kotikäskyt" erikseen. Oon kyllästynyt mm. siihen että käskyt kulutetaan ulkopuolisten puolesta pilalle. :)
03.06.2012 23.40
022706101_r
Espoo
Koirille puhun aika paljon englantia koska olen opiskellut sillä kielellä jo vuosia ja se on niin vahvana takaraivossa. Käskysanoissa on mun mielestäni kannattavaa käytellä eri kieliä, koska silloin koira oppii erottamaan ne helpommin toisistaan, etenkin jos niitä on hyvin paljon.
http://lulleron.blogspot.fi http://teamsomewhat.weebly.com/
03.06.2012 23.46
020616431_r
Turku
Siis sen ymmärrän, että jos jotkut käskyt annetaan vaikka englanniksi ja toiset suomeksi, mutta sama käsky molemmilla kielillä sekoittaa koiraa ainakin minusta aivan turhaan :S Eri asia on sitten vaikka kaksikieliset perheet yms
03.06.2012 23.49
022706101_r
Espoo
No ei siinä kyllä tosiaan ole mitään järkeä, että yhdelle ja samalle toiminnolle olisi kaksi erikielistä käskyä.
http://lulleron.blogspot.fi http://teamsomewhat.weebly.com/
04.06.2012 00.30
022680642_r
Ulvila
^tota mäkin oon ihmetelly miehen koiran koulutuksessa, se kun käyttää suomea ja saksaa. yritti selittää sen niin että suomalainen käsky on vähän sellanen hälläväliä-käsky ja saksaksi sitten kans totellaan. kun itse odotan että koira tekee mitä pyydetään kun käsky käy :D suomenkieliset käskyt ja aika paljon elekieltäkin
05.06.2012 02.03
Ihan suomeksi tulee koiralle puhuttua. Toisinaan saatan kehua englanniksi, mutta muuten käskyt, kiellot, kehut jne. sanon ihan suomeksi.
05.06.2012 02.33
022473361_r
Kyrö
Nova kirjoitti:
^tota mäkin oon ihmetelly miehen koiran koulutuksessa, se kun käyttää suomea ja saksaa. yritti selittää sen niin että suomalainen käsky on vähän sellanen hälläväliä-käsky ja saksaksi sitten kans totellaan. kun itse odotan että koira tekee mitä pyydetään kun käsky käy :D suomenkieliset käskyt ja aika paljon elekieltäkin

Mulla ollut aika sama periaate miehes kanssa silloin kun Lilin kanssa harrastettiin vielä aktiivisesti. Kaikki perus käskyt oli sekä suomeksi että englanniksi. Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että sukulaiset ja kaverit saavat vapaasti käyttää niitä suomalaisia ja koira tottelee jos tottelee. Meille tuli suureks ongelmaks Lilin nuoruus aikana se, että esimerkiksi istu ja maahan käskyt kun oli saatu sille vahvoiksi, nopeiksi ja oikea asentoisiksi pääsi muut siihen sitten opettamaan koiraa "kieroon". Eikä loppu peleissä siltä voinut enään suoralta kädeltä enään edes vaatia mitään kunnon perus asentoja suomen kielisillä käskyillä. Siksi päätinkin aloittaa alusta koko touhun ja jättää ne vanhat käskyt pois.

Nykysin tosin en oo enää itekkää käyttäny ku suomenkielisiä, kun ei ole niin väliä missä asennossa tuo hurtta on ja millä tahdilla menee sinne maahan tmv.

Meillä ei oo koskaan niinkään ollut, että sillon kun käsketään niin silloin totellaa. Meillä totellaan sillon ku mä käsken :D Muita totellaan sitten jos ne muut osaa sitä oikeasti vaatia.

05.06.2012 03.11
022561103_r
Jyväskylä
Ihan suomea tulee kaikille puhuttua ja suomella mennään vastedeskin. Nearsille puhuttiin enkkua sen tullessa ja käskytkin enkuksi, mutta opetettiin ne suomeksi sille ja jätettiin enkkukäskyt pois. Näin on myös koirille yhteiset käskyt helpompia, kun kaikilla sama kieli jolla mennään.
http://treenikaverit.blogspot.fi/
07.06.2012 15.01
Luna kirjoitti:
No ei siinä kyllä tosiaan ole mitään järkeä, että yhdelle ja samalle toiminnolle olisi kaksi erikielistä käskyä.

Miksei? Kyllä koira pystyy asiat yhdistämään. Minä jaan käskyt unkariksi, mutta sitten kun Hupi menee hoitoon, niin osaa asiat myös suomeksi eikä tarvitse jakaa mitään suomi-unkari-suomi -sanakirjaa mukaan jotta joku muukin saisi koirani käyttäytymään.

07.06.2012 15.06
021908757_r
Vantaa
Suomea pääosin, mut tulee sitä englantiakin aina "vahingossa" puhuttua näille. Ihan hyvin tottelee kiellotki englanniks. x)
"There's nothing more badass than being yourself."
07.06.2012 15.32
020616431_r
Turku
Hupi kirjoitti:
Luna kirjoitti:

Miksei? Kyllä koira pystyy asiat yhdistämään. Minä jaan käskyt unkariksi, mutta sitten kun Hupi menee hoitoon, niin osaa asiat myös suomeksi eikä tarvitse jakaa mitään suomi-unkari-suomi -sanakirjaa mukaan jotta joku muukin saisi koirani käyttäytymään.

Mutta mikset voisi suoraan antaa itsekin käskyjä suomeksi?

Vaikka koira osaisi yhdistää kaksi eri sanaa samaan toimintoon, en oikeasti näe siinä järkeä

07.06.2012 16.12
022696980_r
Seinäjoki
Suomeksi. Yksi käsky (seuraaminen oikealla puolella) on ruotsiksi, "sidan".
I hope you understand that I'm never changing who I am.
07.06.2012 18.31
022103383_r
Kuopio
Englantia ja ruotsia pääasiassa, koska muuten joku kuitenkin hokee käskyt pilalle.
07.06.2012 20.26
Itseni mielestä koira ei ymmärrä sitä kieltä vaan ymmärtää sen sen sanan painotuken ja sitten tekevät sen mitä pitää. :)
07.06.2012 20.32
Mirri kirjoitti:
Itseni mielestä koira ei ymmärrä sitä kieltä vaan ymmärtää sen sen sanan painotuken ja sitten tekevät sen mitä pitää. :)

Näimpä! :) Itse joskus ihan vaan huviks kokeilen esim. kielto sanaa ilosesti lallatellen tai kehuja matlasti ja käskevästi, ei se koira sitä sanaa tottele vaan äänen painoja:)

07.06.2012 20.50
Samat (suomalaiset) käskyt kaikkialla ja niitä tulee noudattaa. Ei tarvita saksaa tai englantia. XD
07.06.2012 20.51
Valo kirjoitti:

- Suomi

- Saksa

- Ruotsi

- Englanti

- ja itekeksityt sanat

08.06.2012 19.49
022680639_r
Ulvila
Lili kirjoitti:
Nova kirjoitti:

Mulla ollut aika sama periaate miehes kanssa silloin kun Lilin kanssa harrastettiin vielä aktiivisesti. Kaikki perus käskyt oli sekä suomeksi että englanniksi. Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että sukulaiset ja kaverit saavat vapaasti käyttää niitä suomalaisia ja koira tottelee jos tottelee. Meille tuli suureks ongelmaks Lilin nuoruus aikana se, että esimerkiksi istu ja maahan käskyt kun oli saatu sille vahvoiksi, nopeiksi ja oikea asentoisiksi pääsi muut siihen sitten opettamaan koiraa "kieroon". Eikä loppu peleissä siltä voinut enään suoralta kädeltä enään edes vaatia mitään kunnon perus asentoja suomen kielisillä käskyillä. Siksi päätinkin aloittaa alusta koko touhun ja jättää ne vanhat käskyt pois.

Nykysin tosin en oo enää itekkää käyttäny ku suomenkielisiä, kun ei ole niin väliä missä asennossa tuo hurtta on ja millä tahdilla menee sinne maahan tmv.

Meillä ei oo koskaan niinkään ollut, että sillon kun käsketään niin silloin totellaa. Meillä totellaan sillon ku mä käsken :D Muita totellaan sitten jos ne muut osaa sitä oikeasti vaatia.

tosta on ainakin huomannut, että koira ei lähinnä ees tottele enää kun jotain suomeksi sanoo. paitsi mua koska en tykkää sanoa kuin kerran esim "istu" vaikka ennenkuin päästän noita pihalle. miehelle oon sit taas yrittäny takoa päähän et mun koirille ei sanota se sana kuin kerran (ehkä kaksi jos väliin jättää tauon) ja on se nii vaikeeta ymmärtää :D niin ja sama tuo että sukulaiset saa "pilata" ne sanat miten tykkää, onneks mulla noi jättää tekemättä koirille pyyntöjä jos ei oo varmoja miten ne tehdään :D miehen porukat taas saattaa miljoona kertaa sanoa miehen koiralle "istuistuistuistuistuistuistuistu" ja ylläri, koira näyttää keskaria ja lähtee muualle.

08.06.2012 23.14

Suomea tälle tulee puhuttua, mutta näitä temppulistoja koiratanssiin suunnitellessani olen kyllä sijoitellut mukavasti englanninkin kielisiä sanoja. Ihan siitä syystä, kun jollekin tempulle suunnittelemani sanallinen vihje onkin tullut vahingossa arkikieleen mukaan, yhtenä esimerkkinä "Hei hei!" jota tulee nykyään Neelalle sanottua aina kotoota lähdön yhteydessä, jonka sitten sanalliseksi vihjeeksi muutin "Bye bye!" :ksi, jota tuskin arkikielessä käytän.

Ja kaikilla Neelan jo osaamilla ja tulevilla tempuillahan on/tulee olemaan käsi- tai "vartalomerkki", joita annan lähes poikkeuksetta sanallisen vihjeen kanssa sinä vahvempana signaalina, tai jos Neelalla on kontakti minuun, ihan yksinäänkin ilman sanallista vihjettä.

Seuraavan koirani tulen varmaankin opettamaan "englannin kieliseksi", tai kehittelen jotain omia sanapläjäyksiä.

http://tassuillatanssien.blogspot.fi/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti