Paimennus (Koirat > Harrastustoiminta)

25.01.2010 18.56
021187841_r
Jyväskylä
Tällaista en haulla löytänyt & aihe kiinnostaa.
Kuka harrastaa koiransa kanssa paimennusta? Paimenkoirarodut on todella yleisiä lemmikkeinä. Missä voi harrastaa paimennusta? Millaisen koiran kanssa? Millainen pentu kannattaa valita? Yleisiä kysymyksiä ja vastauksia aiheesta tänne.

Mulla kiinnostaisi hirveästi paimennus harrastuksena.
25.01.2010 20.27

Meillä ei paimennusta harrasteta. Minusta on julmaa sytyttää koira lajiin, jota se ei sitten arjessa pääse toteuttamaan niin kuin taipumukset sanoisivat. Meillä on hevosia mutta en tahdo että koirat edes harkitsevat niiden paimentelua. Joskus herkuttelen ajatuksella alpakoista. Ne varmaan liikkuisivat paimennettuina sorkkaeläinten tavalla.

Naksu on ABHA:n (Amerikan työkoirajärjestö) taipumustestin suorittanut. Se näki lampaat kokeessa ensimmäisen kerran eläessään ja osasi heti toimia myötäsyntyisesti oikein. se sai testiin leipiintyneet lampaat heti järjestykseen ja käytti vaadittyihin tehtäviin minuutti kolmekymmentä sekunttia, kun 10 minuuttia per koira on aikaa. Naksu ja testiä ohjaileva paimen sulautuivat ensi hetkestä yhteen yhdessä työskentelemään vaikka ne näkivät toisensa kehässä ensimmäistä kertaa. En ole ikinä kokenut mitään vastaavaa. Meille kerrottiin että yleisö oli kuvitellut jonkun tuoneen piruuttaan tai brassailunhalusta valmiin työkoiran aloittelijoiden testiin.

Nähtyäni miten syvältä ja selkäytimestä paimennus Naksusta tuli verrattuna testin muihin koiriin, päätin että tämä on joko työ tai sitten se ei ole mitään. Koira oli niin tosissaan etten tahdo että se syttyy hommaan jota se ei voisi kotona sitten oikealla volyymillä tehdä.

25.01.2010 21.05
022665120_r

Paimennus on siitä huono harrastus, että pelivälineenä on elävät eläimet. Jos jotain menee pieleen, on jälki ihan erilaista kuin vaikka agiradalla. Koiran ja ohjaajan hauskanpito ei mielestäni oikeuta lampaiden turhaa stressaamista (=paimennuskokeilut pienessä pyöröhäkissä parin ihmisen sohiessa koiraa ja lampaiden liimautuessa ihmiseen, kun muutakaan suojaa ei ole). Eri asia jos rotua vielä käytetään töihin, silloin on jalostuksen kannalta ihan hyödyllistä käydä testaamassa niitä ominaisuuksia myös niiltä koirilta, jotka ovat päätyneet harrastuskäyttöön. Samoin työkäyttöön koulutettava koira tarvitsee totta kai treenaamista. Senkin vielä pystyn ymmärtämään, jos on asetettu selkeä tavoite (esim. paimennuksen perusrata) ja treenaaminen on järjestelmällistä. Muutaman kerran kokeilijat, jotka lähinnä hakevat elämyksiä ja hupailua koiralle ja itselleen ovat mun mielestä aika kummallisia. Ihan niinkuin lammas olisi joku tahdoton villapallo, joka joutaakin olla muiden harrastusvälineenä.

26.01.2010 11.22

Tuo on niin totta! Jossakin vaiheessahan bordercollieväen keskuudessa tuli muotiin ottaa kotilampaita koirille "leluiksi". Jopa rotujärjestö joutui lehdessään ärähtämään asiasta.

Meillä karjakoirilla on se hyvä tilanne, että karjis on pääosin nautapaimen ja usein nimenomaan liha- ja muuta rotevampaa karjaa työstävä. Kukaan ei vielä ole uskaltanut hankkia koiransa leluksi tonnin painavaa hereford-sonnia!

Meillä on jatkuva vääntö siitä, saavatko karjikset hätyytellä hevosiani vai eivät. Kyllä niitä vietti vie sinne kintereisiin vaikka se on ankarasti kiellettyä. Se hyvä puoli karjisteni porsastelussa on, että hevoseni alkavat olla 100% koiraturvallisia.

28.01.2010 15.25
021788139_r
Espoo

Tätä paimennusasiaa olenkin miettinyt aika paljon. Joskus kävi jopa mielessä kokeilla Freddyn kanssa paimentamista, mutta se sitten jäi ja ihan hyvä niin. Siitä kun ei tosiaan olisi tullut mitään muuta kuin muutaman kerran kokeilu, joten hyvä että jäi sitten siihen.

Usvalla oli erittäin hyvä pointti. Tosiaan tullut pari kertaa pohdittua tuota lampaittenkin näkökulmasta. Varmasti niillekin kovin stressaava, erityisesti juuri kisatilanteet.

Mutta mitä mieltä olette juuri esim. bordercollien ja kelpieiden "paimennuttamisesta"? Suomessa ei mitenkään ihan hirveesti ole oikeasti lammaslaitumella työskenteleviä koiria, niin onko näiden kanssa sitten oikein harrastaa paimentamista, tai varsinkin vaan kokeilla paimentamista? Äh, en saa ilmaistua itseäni.

Yritän siis sanoa sitä, että kun nämä nyt ovat aitoja paimenrotuja, niin olisiko oikein jos vain sellaiset ihmiset, jotka oikeasti aikovat paimentaa, hankkisivat tämän rotuisia koiria? Tai pitäisikö jalostukseen käytettävien koirien kanssa käydä kokeilemassa paimennusta sen takia, että paimennusvietti säilyisi?

Toivottavasti joku tajusi jotain, suomenkieli vähän takkuilee tänään :p

http://freddysheltti.blogspot.com
28.01.2010 18.03

Minä olen aina ollut sitä mieltä että bordercollieta ja työlinjan kelpietä saisi myydä vain kuin reseptilääkettä, tositarpeeseen. Meille muille riittää kyllä näitä vähän vähemmän työkoirina ylläpidettyjä rotuja muuhun puuhailuun.

Nykyisin harva paimenkoira on enää selkäytiimestään toimiva. Kerroin tuossa yllä meidän taipumuskokeesta. Se oli aika karua katseltavaa, siellä on schapeja, briardeja, pumeja ja muita periaatteessa paimenia jotka viikon leirillä paimennusta treenattuaan olivat yhä täysin toimintakyvyttömiä lampaiden sekaan joutuessaan. Osa epäröi niin kurjina, että lampaat heräsivät kiusaamaan koiria! (sitä ei tietysti sallittu lampaiden jatkaa). Sellaisen koiran taipumukset on jo aika pahasti kadotettu. Eikä siinä ehkä ole mitään väärää. Harva rotu nykypäivänä tarvitsee käytännön kykyjä paimennukseen.

28.01.2010 18.14
021788139_r
Espoo

No mutta jos ei puhuta työlinjaisista, vaan vaikka näyttelylinjaisista. Onko hyväksyttävää, että rodusta saattaa kadota paimennusvietti, vai eikö esim. juuri näitä bordercollieita ja kelpieitä pitäisi myydä ollenkaan sellaisiin kotiin, jossa ne eivät pääse paimentamaan, vai koskeeko tämä vain työlinjaisia? Pitäisikö paimennusvietti pyrkiä säilyttämään näissä roduissa, vaikkei sitä nykypäivänä juurikaan tarvita, niin kuin sanoit.

Tämä alkaa mennä vähän "Näyttis vs. käyttis" tai "Alkuperäinen käyttötarkoitus" suuntaan, mutta tästä voisi saada ihan mielenkiintosta keskustelua aikaan :)

http://freddysheltti.blogspot.com
28.01.2010 18.20
022665120_r

Ei ne kisatilanteet itseasiassa ole lampaille niin stressaavia, kuin ihan aloittelevien koirien kanssa toimiminen. Kisoihin asti päätynyt koira yleensä osaa edes jollain tasolla hommansa ja suoritushan hylätään heti, jos koira näykkäisee lammasta. Aloitteleva koira voi tehdä ihan mitä vaan. Joko se syttyy heti ja alkaa tarjota tasapainoa yms. tai sitten sillä lyö saalisvietti läpi ja sitten viedään lampaita jokaiseen ilmansuuntaan tai sitten se vaan möllöttää ja syö p*skaa niityn laidalla. Vaihtoehtoja on monia. :D

Nuorelle paimenelle aika tyypillinen virhe on ajautuminen liian lähelle lampaita kontrollin saavuttamiseksi. Lampaat eivät vaan toimi niin, joten liian lähellä paimentava koira saa ne sinkoamaan liikkeelle ja jos koiralla tässä vaiheessa vähän hermo pettää, niin sehän on siellä seassa ja sitten saadaan etsiä niitä lampaita naapuripitäjästä... Kontrolli pysyy, kun koira malttaa pysyä riittävän kaukana laumasta. Hyvä paimenkoira oppii oikean etäisyyden aika nopeasti, heikkovaistoisempaa taas viedään liinassa uudestaan ja uudestaan, että se oppisi pysymään riittävällä etäisyydellä. Huonommankin koiran saa tekemään paimennusta jatkuvalla prässäämisellä. Tällainen koira vaan on melko lailla hyödytön töissä. Ei mulla ole aikaa jatkuvasti kertoa koiralle, että nyt liikut sinne ja tänne. Usva saa jonkun yleispätevän käskyn (siitä kaikki tai pidä siinä tms.) ja sitten mä voinkin kääntää selkäni koiralle ja se tekee oman osansa.

Kyllä Suomessa sen verran käytetään koiria töihin, että on ihan oma yhdistys ja erillinen rekisteri työkoirille. ;) http://www.spky.fi/ Ruotsista ja Norjasta on viime vuosina tuotu aika paljon työlinjaisia koiria harrastuskäyttöön. Näiden kohdalla en näe ongelmaa paimennuksen harrastamisessa, kunhan huolehditaan, että olosuhteet on kohdallaan. Todennäköisesti paimennusvaistoa löytyy sen verran, ettei katastrofeja aiheudu. Yleensä näiden harrastuskoirien lähisukulaisia on edelleen työkäytössä, joten testaaminen antaa lisätietoa jalostusta ajatellen. Mutta kyllä ne ominaisuudet alkavat hävitä / niiden ilmeneminen on sattumanvaraisempaa, kun nostetaan muita kriteereitä paimennusominaisuuksia tärkeämmäksi. Siksi showlinjainen bc saattaa paimentaa, tai sitten ei, eli sellaista ei missään nimessä kannata ensisijaisesti työkäyttöön hankkia.

Yleisesti ottaen linjat ovat jo niin eriytyneet, että mitään yhtä paimennustestiä ei voida ottaa yleiseksi jalostuskriteeriksi. Suomen paimenkoirayhdistyksen rekisteriin pääsevät vain paimennuksen perusradan suorittaneet, tai sitten suoraan sellaiset pennut, joiden vanhemmat on hyväksytty jalostusluokkaan (perusrata + terveystulokset). Ruotsissahan bordercollieta ei saa muotovalioksi ilman hyväksyttyä perusrataa, mutta Suomessa vastaava käytäntö tuskin enää on mahdollinen. Asiasta olisi pitänyt tehdä päätöksiä jo siinä vaiheessa, kun rodun ensimmäiset yksilöt on maahan tuotu.

En näe ongelmaa siinä, että paimenrotuisia koiria suositaan koiraharrastuksissa, niin kauan kun on olemassa puhtaasti työlinjaisia koiria, joista voi melko huoletta ottaa koiran työkäyttöön, niin että se oletusarvoisesti osaa työnsä. Totta on, että tilojen määrä on vähentynyt. Samalla kuitenkin yksikkökoot ovat kasvaneet voimakkaasti, joten hyvä työkoira on monella tilalla välttämätön. Ylipäänsä paimennustestien ja -kokeiden jne. tulisi mun mielestä tähdätä siihen työkäyttöön soveltuvien koirien jalostukseen. Jos jotain rotua on ensin tarmokkaasti viimeiset sata vuotta jalostettu näyttämään sievältä näyttelykehässä, on aika turha olettaa, että kukaan huolisi sellaista töihin. Jos tällainen koira vaikka väläyttäisikin jotain, jonka voisi tulkita paimennukseksi, niin so what, siitä ei ole iloa kuin omistajalle, joka voi kehuskella kuinka heidän Moppe on niiiiin viisas. Onhan se paimennus tällä hetkellä toki trendikäs harrastus, mutta innolla odotan, että keksitään jotain muuta...

02.02.2010 15.01
021128310_r
Sanoisin tuohon paimennus asiaan että kun tuttavallani on 2 pk. collieta ja hän harrastaa kesäisin paimennusta niiden kanssa, eikä haittaa yhtään normaali elämää koirien kanssa...
x Maisa s. 2001, labnou Otto s. 2002 k. 2014, x Luke s. 2005 k.2013, labnou Riemu s. 2013, x Yogi s. 2014
02.02.2010 15.03
021187841_r
Jyväskylä
Mä en muuten ymmärrä miksi "työkoiriksi" luokitellaan vaan bct ja kelpiet. Miksi on näin?
02.02.2010 15.49
021128310_r

En kyllä mäkää tajuu, onhan noutajat ja muutkin paimenkoirat jollain tavalla työkoiria ja muutkin rodut...

x Maisa s. 2001, labnou Otto s. 2002 k. 2014, x Luke s. 2005 k.2013, labnou Riemu s. 2013, x Yogi s. 2014
02.02.2010 16.06

Onhan työkoiriksi toki muitakin rotuja, muttei paimennukseen. Työkoirana voidaan pitää vain rotua, jossa suurinpiirtein koirasta kuin koirasta löytyy työhön vaadittavat ominaisuudet. Esimerkikisi suomenajokoira on takuulla työkoira, samoin vaikkapa saksanmetsästysterrieri. Mutta eivät ne paimennukseen mitään työkoiria olisi vaan omaan työhönsä.

Minusta kun etsitään taatusti toimivaa paimenta,on käytännössä valittava neljästä-viidestä rodusta. Ja jos halutaan koira jonka vanhemmilla ja ehkä isovanhemmillakin on ollut käytännön työtausta, ei valinnanvaraa paljon jää.

13.02.2010 01.11
022168478_r
Lappeenranta
Pakko kommata et oisko jotenki liian outoa jos veisin lampurini paimennus-kurssille ? Kum lampurihan ei mikään yleinen paimenkoira ole .....
love u
13.02.2010 10.01

Mä joskus haaveilen omasta maatilasta ja lammaslaumasta joita tulevat koirat sais paimennella :) Suomessa ei taidakkaan yhtään gööttiä joka jokapäiväsesti paimentelis? Sen tiedän että mm. ruotsista ja englannista niitä löytyy Ois kyllä aika hienoa nähä göötti joka toimii ihan jokapäiväsenä paimenena!

14.02.2010 14.53
022179684_r

^ Mie olen ymmärtänyt, että Suomestakin noita "työkseen" paimentavia gööttejä (samoin kuin corgejakin) löytyy, mutta niitä on tosiaan vissiin vain muutamia. En osaa tähän nyt äkkiseltään yhtään esimerkkiä nimetä, mutta näin muistan joltain/jostain kuulleeni. :D

Gööteille järjestetään paimennustaipumustestejä ja sellaiseen tulen varmaan Jedinkin sitten jossain vaiheessa viemään, koska mua kiinnostaa, löytyykö tuolta vielä taipumuksia paimennushommiin vaiko ei. Göötit testataan nautakarjan avulla, koska nautakarjan paimentamisessahan niitä on aikoinaan pääasiassa käytetty.

Mie itse miellän welsh corgit (tai ainakin pemut) jonkin verran "seurakoiramaistuneemmaksi" roduksi kuin vaikka göötti, enkä usko, että kovinkaan monelta löytyy enää palikoita paimennukseen. Mutta näille kun ei Suomessa mitään paimennustaipumustestejä järjestetä (ainakaan rutiininomaisesti), niin hankalapa siitä on mennä mitään varmaa sanomaan.. Sitä olen muuten ihmetellyt, että miksi pembroken rotumääritelmässä lukee käyttötarkoituksena lammaskoira, vaikka muut lähteet väittävät melko yksiselitteisesti corgien olleen alunperin gööttien tavoin enemmänkin nautapaimenia?

Pembroken rotumääritelmässä mainitaan, että sen on oltava rohkea ja työskentelyyn soveltuva. Tarkoittaako tuo jälkimmäinen sitten paimennustaipumuksia vaiko sitä, että se periaatteessa fyysisiltä ja psyykkisiltä ominaisuuksiltaan PYSTYISI toimimaan työkoirana? Noh, olipa kyse kummasta tahansa, niin minusta pemuja pitäisi nykyistä enemmän testata noiden ominaisuuksian suhteen, koska tänä päivänä näkee valitettavan paljon esim. arkoja ja/tai flegmaattisia rotunsa edustajia..

Muokattu viimeksi: 14.02.10 14.55
http://purina.vuodatus.net/
23.03.2010 19.49

En noista pemuista tiedä, enemmänkin bordercollieista :)

Tuo näykkäisy-juttu,on vähän että minkälaisten eläinten kanssa työskentelet. Meidän nauodoille koira on vielä aika "uusi" ja eivät tottele jos ei näykkäistä. Mutta naudathan ovatkin isompia kuin lampaat ;)

Ja vaistoistahan tuo paimennus taitaa lähteä, kun me ei okein osata, kun on ensimmäinen koira ikinä. Ihan hyvihän tuo paimentaa, vaikka kouluttajat eivät olekaanmitään parhaimpia. Ja kaukana ollaanmeidän esimerkkikoirasta, Windyn emästä joka osaa hakea yksinäisen lehmän toiselta pellolta yksinään, ohjaajan lähdössä hakemaan kauempaa toisen koiran kanssa laumaa. Mutta W onkin aika nuoti vielä...

23.03.2010 20.55
022710665_r
Eura

Itsellä kanssa joskus karjis haaveissa, nimenomaan paimennukseen, kunhan ensin koulut käyty ja maatila hankittu. Tosin corgiakin oon miettinyt, pemua nimenomaan, kun tuolla meidän möhkäleellä oli ainakin pienenä kamala hinku paimentaa kaikkea, siihen päälle mun mielestä just paimenkoiralle sopiva luonne (rohkea, kärsivällinen, tottelevainen, energinen..), mutta terveyden vuoksi ei olla koskaan päästy paimennusta kokeilemaan.

Ja lehmätila siis olisi itselle tarkoitus joskus hommata, lisäksi muutama hevonen, joten työtä varmasti saa tehdä, ettei niitä hevosia paimenneta, mutta eiköhän koira senkin ajankanssa opi ja jollei, pidetään vaan erossa hevosista.

Paimennukseen vielä, eipä ne lampaat minustakaan kovin stressaantuneilta näytä kisatilanteessakaan, mitä nyt olen joskus ohimennen nähnyt, ihan rauhallisina olivat. En usko, että osaava koira mitenkään paljoa niitä eläimiä stressaisi, jos toimii rauhallisesti ja päättäväisesti, eri asia tietenkin jos ei osaa kunnolla :)

Jos joku ei onnistu, kokeile jotakin toista tapaa - ehkä sekään ei onnistu.
22.07.2010 13.37
Jedi kirjoitti:

^ Mie olen ymmärtänyt, että Suomestakin noita "työkseen" paimentavia gööttejä (samoin kuin corgejakin) löytyy, mutta niitä on tosiaan vissiin vain muutamia. En osaa tähän nyt äkkiseltään yhtään esimerkkiä nimetä, mutta näin muistan joltain/jostain kuulleeni. :D

Gööteille järjestetään paimennustaipumustestejä ja sellaiseen tulen varmaan Jedinkin sitten jossain vaiheessa viemään, koska mua kiinnostaa, löytyykö tuolta vielä taipumuksia paimennushommiin vaiko ei. Göötit testataan nautakarjan avulla, koska nautakarjan paimentamisessahan niitä on aikoinaan pääasiassa käytetty.

Juu, suomesta tosiaan löytyy munkin mielestä pari gööttiä jotka työskentelee ihan maatilalla mutta niitä ei tosiaan montaa ole :) Ja noi paimennustaipumustestit on kyllä kivoja tapahtumia mitä nyt ite oon ollu kattelemassa mutta sielläkin useimmat koirat (ei kaikki mutta useimmat kuitenki) ovat sellasia jotka eivät oikeastaan ole lehmiä ennen nähneet...itseäni henk. kohtasesti kiinnostais nähdä just sellanen göötti joka ihan työkseen paimentaa...eli "tietää mitä tekee ja osaa hommansa".

Mekin mennään Dustyn kanssa paimennustaipumustestattavaksi sitten kun ikää riittää :) Tosi mielenkiinosta nähädä mitä toi sitten tekee

22.07.2010 18.01
Minulle tarjottiin pientä harrastelammaslaumaa lemmikiksi. Vähän houkutti mutta sanoin kuitenkin ei. Ei riitä aika eikä motivaatio paimennushommiin ja sen tietää että koiraporukassa se, jolla on lampaita saa kiusakseen kaikki muut jotka tahtovat "vähän kokeilla".
23.07.2010 16.23
021147260_r
Espoo
Mun tekis NIIN mieli "vähän kokeilla". En voi sille mitään että pitkää on jo houkuttanut, etenkin Kodan kohdalla! Mutta kai se täytyy sitte unohtaa jos on lampaille kerta niin stressaavaa ja inhottavaa. :)
23.07.2010 16.25
022479820_r
Keminmaa
Joskus olisi kiva kokeilla poropaimennusta Tikolla, katsoa vetääkö veri tarkoitettuun työhommaan.
Slku FI MVA Hiidenlahden Tiko & Slkn Eisenfest Otavaintaika - made in Finland
23.07.2010 20.19

Ei paimennus lampaille hääviä hommaa ole. Toisaalta nekin osaavat ottaa huvinsa sieltä mistä saavat ja olla todella julmia koiralle joka ei osaa tai uskalla.

Aikoinaan taipumuskokeessa ennen Naksua oli ollut muutama ihan kyvytön koira, ja yhtä koiraa pääsi lammas puskemaankin rajusti. Lampaat olivat siis vähän "kapinamielellä" ja hyvin vallattomina jo valmiiksi. Kun Naksu astui aitaukseen ja katsoi suoraan pomolampaaseen, vetäytyi koko porukka pikkuiseen nippuun, kylki kylkeen ja kävi perääntymään. Kouluttaja sanoi silloin, että lampaat eivät todellakaan ole tyhmiä. Ne erottavat heti kuka tietää mitä tekee ja kenellä on kanttia sanoa viimeinen sana.

Tällaisen kiihkeän ja hyvin työhaluisen koiran kanssa piti olla TOSI tarkkana ettei yksikään lammas uhittele koiralle, ettei se saa tilaisuutta purra tai käydä jahtaamaan lammasta. Kerran tilanne vaati että itse kävin komentamassa yhtä lammasta, koska katsoin sen olevan lampaalle turvallisempaa kuin koiran komennus. Paimennus ja saalistus ovat kuitenkin ihan hirveän lähellä toisiaan.

23.07.2010 21.08
022639305_r
Lahti

Ai täältä löytyy ihan paimennuskeskustelukin! Meillä on tosiaan Vukin kanssa tulevaisuuden suunnitelmissa mahdollisimman aktiivinen harrastaminen todennäköisesti kisatasollekin asti, jos vaan taipumuksia löytyy (mitä en tosin epäile, työlinjainen kun on).

Aussiehan ei ole Suomessa kovin yleinen näky työskentelemässä, todennäköisesti siksi, että se on vielä kohtuullisen uusi rotu täällä päin ja bordercollie on useimmille tutumpi valinta. Jenkeissä näitä näkyy kuitenkin tiloilla enemmänkin. Australianpaimenkoirilla on siis omat ASCAn alaiset kokeensa, joita järjestetään täällä kotimaassakin muutaman kerran vuodessa, seuraavan kerran elokuussa.

Mä olen sitä mieltä, että paimennus ei missään tapauksessa ole rääkkäystä, kunhan se tehdään asianmukaisesti. Koiraa ei tietenkään ole tarkoitus päästää juoksuttelemaan eläimiä pitkin laidunta kintereistä näykkien, vaan myös sytyttely ja alkuharjoittelu on tehtävä mahdollisimman eläinystävällisesti. Itse olen vielä lajin suhteen varsin noviisi, joten me aloitellaan kasvattajan opastuksessa, kunhan Vuk saa vähän lisää ikää.

24.09.2010 12.22

Saatiin paikka kelpieiden paimennusleiriltä ensi kesäksi. Tarkoitus on, että asiallisesti ja asiantuntevien silmien alla "vähän kokeillaan" ;) Uskoisin, että homma luonnistuu Tupulta kokonaisuudessaan varsin hyvin, myöskin lähisuvun geeniperimän pitäisi tukea tätä. Enkä suostu potemaan huonoa omatuntoa paimennuksen kokeilemisesta tai harrastamisesta niin kauan kun homma tosiaan hoidetaan asianmukaisesti. Harmi, että meillä ei ole paljon minkäänlaisia mahdollisuuksia paimennuksen säännölliseen harrastamiseen, kun asutaan täällä kaupungissa, eikä mulla ole ajokorttia/autoa näköpiirissäkään. En vielä sitäkään tiedä, miten me tuonne leiripaikalle asti päästään, mutta se on sitten sen ajan ongelma :D

20.01.2011 13.04
020745189_r
Salo

Mä aion ainakin mennä kokeilemaan Tidyn (ja ehkä Kiiankin) kanssa paimennusta. Tässä vaiheessa on vielä pakko käyttää sanaa "kokeilu", koska harrastustahan on täysin turha jatkaa, jos koiralla ei paimennusvaistoja ole. Belgianpaimenkoiria ei kuitenkaan enää juurikaan paimennukseen käytetä (mikä on sääli), joten en todellakaan tiedä millaiset paimenkoiranvaistot mun koirilla on. Tidy kävi muutaman kerran ihmettelemässä lampaita ihan pikkuvauvana, kävin katsomassa parit paimennuskisat ja kavereiden treenejä. Paimennus on mun mielestä ihan hyvä harrastus koiralle, jolla niitä vaistoja löytyy. Tosin koiran täytyy kyllä olla 100% ohjaajansa hallinnassa, juuri sen takia että lampaat ovat eläviä olentoja ja ettei satu mitään haavereita. Tosin ei ne lampaatkaan niin "pehmopalloja" ole kuin mitä usein luullaan, olen kuullut että kyllä moni hieman epävarmempi koira saattaa saada ns. "kuonoonsa" niiltä.

20.01.2011 14.23
022301914_r
Mä olin aatellu ilmoittaa Eban kesällä paimennus kurssille. Monen petsieläisen kanssa olenkin jutellut siitä ja kysellyt kyseisestä lajista ja muutenkin tutustunut videoiden ja paimennus kurssi ohjeiden kanssa. Tuntuu niin oikealta harrastukselta aloittaa meidän tytön kanssa.
Who ever said you can't buy happiness forgot little puppies.
20.01.2011 15.28
021139327_r
Kuopio
Me käytiin pari paimennuskurssia joskus vuos sitten ja ihan kivaa oli:) Ite en kyllä osannu hyvin ohjata ja näin, että saa nähä mennäänkö enää paimentamaan..
20.01.2011 22.09

Ottavatko ne kursseille vesikoiria ja muita ei-paimenia? Niillähän ei ole sisäänrakennettua paimennustaipumusta ensinkään. Nehän on luotu enemmän muuhun käyttöön. Osa kurssipaikoista on jo niin erikoistuneita etteivät ota edes muita paimenkoiria kuin kelpieitä ja bortsuja. Tästä keskusteltiin Koiraexpossa pari vuotta sitten, kun Kennelliitto valmisteli paimennuskokeen sääntöjä. Moni kärsii harjoittelupaikkojen puutteesta ja siitä, ettei kovinkaan moni kouluttaja ota harjoituksiin muita kuin takuutoimivia koiria. Silloin paikalla olleet ammattilampurit suhtautuivat tosi nurjasti "harrastepaimenteluun" ja siihen, että vähän joka koiralla pitäisi saada koettaa ja tuhlata kouluttajan aikaa. Nykyisinhän paimennuskoe on kaikille roduille avoin, eli sen puoleen paimennusta saisi harjoitella entistä laajemmalla skaalalla koiria. Ei-paimenten pitää kuitenkin suorittaa taipumuskoe tai esitarkastus ennen alokasluokkaan pääsyä.

Minä tahtoisin koettaa Naksun kanssa nautoja. Meillä pitäisi olla rotujärjestön toimesta nautataipumuskoe kesällä, mutta saa nähdä paljonko paikkoja tulee jakoon. Tärkeintä olisi saada kuitenkin mustaa valkoiselle taipumuksista niistä koirista, joilla on oikea työkoiran status. Me harrastepaimentajat voimme odottaa ja testailla epävirallisemmin.

21.01.2011 10.06
020339163_r
Salo
Simmu, ei kaikki kyllä ota. Suurinosa taitaa just ottaa vain bordsuja tai kelpieita. Somerolla on Swedun paimennuskoulu (minne me suunnataan sitten joskus paimennusta kokeilemaan), he ottavat tietääkseni kaikenrotuisia koiria mukaan. Ainakin tähän mennessä siellä on käynyt belgejä, lappareita, shelttejä, sakemanneja yms. Tosin en tiedä miten nämä oikeat ei-paimenkoirat (nuo mun mainitsemani kunhan on kaikki erilaisia paimenkoiria kuitenkin) pääsevät mukaan. Enkä kyllä itseasiassa ymmärrä miksi ei-paimenkoiran kanssa pitäisi paimennusta alkaa harrastamaankaan. Mistä se ne taipumukset lajiin repäisee?
http://hazydazy.vuodatus.net
02.02.2011 21.24

Täälläpäin on hyvin rajoitetut mahdollisuudet, eli otetaan sisään vain tiettyjä rotuja (lähes aina vain bc ja kelpie) mikä on ihan ymmärrettävää, kun rotujen paimennustavat  poikkeavat niin paljon toisistaan. Esimerkiksi pumia ja bc'tä ei voi pistää samalle viivalle, ne kun ovat paimennustyyliltään aivan eri maata.

Oman tilanteen kannalta se on tietty huono, mistään en ole vielä löytänyt asiantuntevaa henkilöä, joka ottaisi mukaan myös sakemannin.. Ronjan suvusta löytyy koiria, joilla on silmää lampaiden kanssa työskentelyyn ja mua kiinostaisi tuo paimennuksen perusrata suorittaa, mikäli sikäli löytyy sopiva paikka ja koiralla edellytykset riittävät.

Muokattu viimeksi: 02.02.11 21.25

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti