Paimennus - Sivu 6 (Koirat > Harrastustoiminta)

29.04.2015 23.58
022626407_r
Salo

Meitä nimenomaan kiellettiin opettamasta mitään kiertämisiä paimennuksen ulkopuolella. Sen paimennuksen pitäis lähtee vietistä ja rakentua siihen, ei siihen et se koira on opetettu käskyihin ja liikkeisiin. Tasapainottaminenki pitäis tulla viettien kautta. Jos koiralla ei riitä viettiä niin et sen koko paimentamisen sais rakennettua sen vietin ja siitä aiheutuvan toiminnan kautta, ei koiraa mun mielestä pitäis edes käyttää lampailla.

hilma/ mulla oli toi sama ajatusmaailma ennenku ruvettiin Helmin kanssa paimentamaan ja rupesin tajuamaan asiasta jotain. Oikein tehtynä siihen väärään käytökseen kuitenki puututaan heti ja aloitteleva koira on liinassa jotta ei pääse härkkimään lampaita. Vasta kun sille koiralle on tullu joku järki siihen touhuun se voi olla vapaammin. Se koutsi kyllä puuttuu asiaan hyvinki nopeesti jos ei siinä oo järkeä ja lampaita kiusataan

30.04.2015 01.24

Kappas, tämmöinenkin keskustelu!

Me ollaan käyty useampaan kertaan jo kokeilemassa paimentamista. Koira tykkää hirveästi ja taipparit kutsuu syksyllä. :) Kuukauden kuluttua tulee kesälainaan tutut lampaat, saapa nähdä mitä Kassu tuumaa kun villaisia kavereita löytyy omastakin pihasta. Alhaalla olevalla videolla taskupaimen on lampailla toista kertaa. Ensimmäisellä kerralla oli lähinnä sytyttelyä, toisella kerralla siirrettiin jo lampaita paljon myös sisällä tallissa karsinasta karsinaan. Muuta ei tarvinnut osata kuin normaalia hallintaa ja sillä pärjättiin mainiosti. Vähän epäilytti että uskaltaako Kassu mennä ahtaaseen karsinaan ja kiertää kookkaan pässilauman taakse hakemaan niitä ulos karsinasta, mutta niin se vain rohkeasti meni ja kun yksi pässeistä erkani laumasta lähtien tulemaan Kassua kohti, ei nuori mies suinkaan perääntynyt vaan otti syöksähdyksen kohti ja painosti pässin palaamaan ruotuun. :D

Onko teidän koiria koskaan lammas päässyt pukkimaan? Kassua kertaalleen pyöräytti pässi vähäsen ja kun näin sen pukkaamisen ajattelin jo että no se siitä, ei koira varmaan rohkene enää mutta vielä mitä. Se otti oikein boostia siitä pukkaamisesta hommiinsa.

https://www.youtube.com/watch?v=XseTlqhowf4

30.04.2015 15.01
022622871_r
Tampere

Troilus jäi kerran pannasta sarveen :D Ei mitään irrotin ja homma jatku...

30.04.2015 16.19

Meillä Naksulla on kinnertäminen niin herkässä, että varoitettiin ankarasti ettei pässi saa päästä uhkailmaan sitä. Lampaita ei kuitenkaan saa paimentaa niin kovin ottein kuin härkiä eikä koiraa saisi yllyttää puremaan. Ei vaikka se olisi lammas itse joka yllyttäisi.

Minulle annettiin ohje että älä missään tilanteessa anna tuon tyyppisen koiran komentaa lampaita, vaan vedät itse köydellä lammasta otsaluuhun jos se tulee tarjoamaan mitään puskemiseen viittaavaa. Se on lampaita ajatellen turvallisempi ja vähemmän kivulias vaihtoehto.

Ei sitä kyllä tarvittu. Katras katsoi Naksua kerran, vetäytyi pikkiriikkiseen nippuun kylki kylkeen ja ihan juoksi läpi tehtävien jotta pääsivät taas hengittämään vapaasti.

Samasta syystä minua ei päästetty itse ohjaamaan Naksua vaan lampuri halusi itse ohjata ja pitää koiran hallinnan itsellään.

30.04.2015 21.59
Helmi kirjoitti:

hilma/ mulla oli toi sama ajatusmaailma ennenku ruvettiin Helmin kanssa paimentamaan ja rupesin tajuamaan asiasta jotain. Oikein tehtynä siihen väärään käytökseen kuitenki puututaan heti ja aloitteleva koira on liinassa jotta ei pääse härkkimään lampaita. Vasta kun sille koiralle on tullu joku järki siihen touhuun se voi olla vapaammin. Se koutsi kyllä puuttuu asiaan hyvinki nopeesti jos ei siinä oo järkeä ja lampaita kiusataan

Mä saatan olla normaalia enemmän kukkahattu, kun mä mietin eettisyyttä jo siinäkin jos vaikka ihan työkseen paimentavalla, osaavalla koiralla turhaan siirrellään lampaita. :D Eli mua ei niinkään arveluta edes se että koira alkuun saattais olla kiinnostuneempi jahtaamaan lampaita, vaan se että onko koko paimennusharrastus eettistä harrastuksena, koska tosiaan mun mielestä lampaille parasta olis se jos niitä siirretään vaan kun siihin on tarvetta eikä harjoitusmielessä pyöritellä ympäri aitauksia.
30.04.2015 23.39
022622871_r
Tampere
Mites sitten koulutetaan se lampaita siirtävä koira jos niitä lampaita ei saa pyöritellä sis. Harjoitella? :D Ja kaikissa paikoissa missä itse olen käynyt lampaita kohdellaan erinomaisesti ja paimennus tapahtuu niiden ehdoilla. Kyllähän tuotantoeläimestä kannattaa ja pitää pitää hyvöö huolta jo ihan tutuottavuuden kannattamiseksi.
01.05.2015 00.41
022598362_r
Tampere
Täältä löytyy niin bc kuin working kelpiekin, molemmilla vahvasti silmää ja vaikka V ei naudalla toiminutkaan niin lampailla en usko tulevan mitään ongelmaa, koska koira kyllä paimentaa, eli ihan "paimenkoira ihmisenä" itseäni pidän ;) Siitä huolimatta pidän ajatuksesta, että koiralle pohjustetaan pallojen kanssa sellaiset asiat, jotka eivät vain luonnostaan yhdellekään koiralle synny, eli suuntakäskyt ja se mitä sauva tarkoittaa, sekä joillakin etäisyydenkin kanssa on hyvä tehdä pohjatöitä. Perinteisellä pallopaimennuksella ei ole tämän kanssa mitään tekemistä vaan kyse on enemmän sekä koiran että ihmisen kuivaharjoittelusta ennen oikeiden eläinten stressaamista. Olen nähnyt paljon sitä kun lampaille mennään ennen kuin ohjaajallakaan on mitään käryä missä kädessä sauva milloinkin on. Lampaat stressaa, koira stressaa ja ihminen varmasti eniten kun on niin kömpelönä. Ja olen myös nähnyt paljon sitä kuinka koiraa huidotaan sauvalla, eli "annetaan painetta", jotta se oppisi liikkumaan poispäin sauvasta, sen sijaan että siitä opetettaisiin vain suuntavihjettä positiivisin menetelmin. Kyllähän agilityssäkin on hyvä opetella erilaisia pohjataitoja ennen esteille menoa, miksei sqma pätisi paimennukseen? Sillä millaisia vaistoja koiralla on ei ole mielestäni mitään tekemistä näiden perusjuttujen kanssa.
01.05.2015 07.26

Sukulaiseni jolla on näitä paimenlinjaisia bortsuja ollut työkäytössä tuolta 90-luvulta ihmettelee suuresti miten kaikenmaailman koiria päästetään leikkimään tuotantoeläimillä. Uskoisin että se on aika kova bisnes. Missäs hinnoissa paimennuskerrat pyörii? 
Ennen meno ei ollut tälläistä. Jos ei omistanut paimenlinjaista bortsua tai kelpietä
(usein vielä piti olla tilallisten koiria) niin ei ollut asiaa kenenkään lammastilalle.

Monesti videot joissa näytetään että hei meidän muppe paimentaa ovat todellisuudessa vain lampaita kiertäviä ja haukkuvia sessejä jotka eivät ole paimennusta nähneetkään, eräs tiibetinterrierin "paimennus" oli ehkä hulvattominta ikinä :D 

Kuitenkaan se että joku käy koirallaan paimentamassa ei ole minulta pois. 
Tässä on paimennusta joka on ilo silmälle :) 

Tasmanian pussipiru
01.05.2015 09.40

Täällä paimennus on n. 40e/kerta, mutta siihen rahaan pääseekin työskentelemään ihan reilusti ja saa koko ajan hyvää ohjeistusta. Saa toki myös kuunnella neuvoja mitä muut paikalla olevat saa ja ohjaaja kertoo koko ajan myös paimennuksesta kaikenlaista nippelitietoa niin tuntuu kuin olisi samalla luennolla. :D

Ja Louhi, eri roduilla on erilaiset tyylit paimentaa. Aika monella se aluksi näyttää vain siltä että joo siinä sitä kierretään vain lampaita. :D On se ihan erilaista kun lampaille laitetaan ensimmäistä kertaa bc tai kelpie (oman kuulemani ja näkemäni perusteella ainakin) kuin jokin muu, vaikka oma shelttini, vaikka sekin syttyisi siihen hommaan. Kyllä siellä ihan erilailla lampaat liikahteli kun työlinjainen bortsu meni ensimmäistä kertaa hakaan ja syttyi, mutta sen kanssa saikin sitten olla pidempään varovainen ja pitää liinassa kun meinasi olla vähän turhankin innokasta touhua. Bortsut ja kelpiet kilpailevatkin erikseen ja niiden kisat ovat luonnollisestikin haastavampia kuin muiden paimenrotujen. Mitenhän se ohjaaja nyt selittikään... Kuulemma esimerkiksi shelteillä se ensimmäinen koe saattaisi olla sellainen, että lampaat siirretään aitauksesta toiseen ja siellä on sitten sakset odottamassa. Koira laitetaan maahan odottamaan, leikataan vähän villaa lampaasta ja käydään viemässä villa tuomarille. :D Sitten kun hän kertoi noiden oikeiden työkoirien kokeista niin kuulosti olevan jo ihan erilaista peliä alusta saakka.

Kassuhan ei paimentaessa käytä silmää samallatavalla kuin bct ja kelpiet tapaavat käyttämään, se ei käytä ollenkaan.Tokihan me ei olla vielä käyty kovin montaa kertaa, mutta se lähinnä pyrkii kiertämällä pitämään laumaa koossa, jos joku erkanee porukasta niin hakee sen kyllä takaisin juoksemalla perään ja kiertämällä eteen. Kuljettaminen on vielä vähän haussa, Kassulla on kuulemma vahva pysäyttäminen ja se kyllä totta vie mieluusti vain pitäisi huolen että lampaat pysyy paikalla. Muutamia ihan hyviä kuljetuksia on kuitenkin tullut niin että se oikeasti malttaa ajaa sieltä takaa pitäen kuitenkin huolen että lampaat pysyvät ryhmänä. En tiedä käytänkö ihan oikeaa termistöä näin keltanokkana mutta etteköhän ymmärrä mitä yritän horista. :D

01.05.2015 10.13
022626407_r
Salo

Täällä paimennus maksaa 30e kerta. Olipas Kassulla mielenkiintoinen selitys kokeesta :D se siis pitää sisällään häkistä pois oton, häkityksen, kuljetusta, tieosuuden, laidunnuksen, jotain portista kulkemisia ja olikohan muuta

01.05.2015 10.18
Kassu kirjoitti:

Ja Louhi, eri roduilla on erilaiset tyylit paimentaa. Aika monella se aluksi näyttää vain siltä että joo siinä sitä kierretään vain lampaita.

Voihan sitä siksikin kutsua :D :D

Minun mielestäni kaikilla paimenkoira-loppuisilla ei tarvitsisi edes yrittää saada heräämään ne jo jalostuksessa pois tippuneet paimennusominaisuudet mutta kukin tyylillään. 

Muokattu viimeksi: 01.05.15 10.19
Tasmanian pussipiru
01.05.2015 10.25
022640055_r
Helsinki
Mun mielestä se taas on hienoa herätellä paimenkoirilta paimennusominaisuuksia, ne on paimenkoiria, ei noiden ominaisuuksien kuulu kadota. Me mennään kokeilemaan ensi viikolla paimennusta, Ekan emänemähän omaa oikein kivan paimennusvietin, tuotu ruotsista jossa paimennellu paljonkin. Saa nähä mitä neiti tuumaa :P
http://ekanoma.blogspot.fi/
01.05.2015 10.30

Mihin koira tarvitsee paimennusominaisuuksia jos pääsee kerran pari kesässä  paimentamaan? Miksi vaalia ominaisuuksia joita kovinkaan moni sesse ei pääse kuitenkaan toteuttamaan?

Suurimmasta osasta paimenista ei olisi enää alkuperäiseen työhön kun niiden jalostus on lähtenyt muuhun suuntaan. Toki onhan se aika harmitonta jollain sheltillä tai collikalla käydä vähän koittamassa lampailla kun ne ominaisuudet eivät kuitenkaan yllä sellaiselle tasolle että niistä olisi tilalla mitään hyötyä. 

Tasmanian pussipiru
01.05.2015 10.54
022640055_r
Helsinki
:DD tilalla mitään hyötyä, miksei olisi? Tuskin kaikista mutta varmasti löytyy vielä josta siihen on. Mun mielestä se on kumminkin tärkeetä että paimennusviettiä löytyy paimenkoirista, vaikkei niitä käytetäkkään niin silti.
01.05.2015 10.57
022669006_r
Helsinki

Pakko nyt ottaa tähän esimerkiksi mudit, joita käytetään kotimaassaan Unkarissa todella aktiivisesti työkäytössä paimenina. Ja ne paimentavat täysin eri tyylillä kuin bordercolliet ja kelpiet, kuten esimerkiksi sitä ääntä lähtee huomattavasti herkemmin, silmää käytetään vähemmän ja liikkuminen on erilaista. Mudi tosi on jalostettukin paimentamaan myös vaikeaa karjaa, joten tyyli on varsinkin alussa sen mukaista, joskaan kiinni koira ei tietenkään saa koskaan käydä (tosin esim. tätä katsotaan valitettavasti Unkarissa vähän sormien läpi silloin tällöin). 

Itse paimennuksesta harrastuksena mullakin on vähän ristiriitaisia fiiliksiä, mutta olen hyväksynyt ajatuksen, mikäli lampaita vain kohdellaan hyvin. Pointtina kuitenkin se, että kyllä muunkinrotuiset ja eri tyyleillä paimentavat koirat voivat paimentaa ja paimentavatkin, kuin vain bc:t ja kelpiet.

http://susiasukit.blogspot.com
01.05.2015 11.00

^^Uskoisin ettei tarvitse erikseen tuoda esille argumentteja siitä miksi kys. rodut eivät ole potentiaalisia paimenkoiria tiloille joissa haetaan toimivaa koiraa.

Miksi paimenkoirasta jolla ei paimenneta tulee löytyä paimennnusviettiä? Ja puhun nyt sellaiseta paimennusvietistä missä koiralla oikeasti on ominaisuuksia.

Ora, olen tietoinen siitä että on eri tyyleillä paimentavia rotuja. Sarkasmini lähinnä kumpusi siitä että oman seurasessen haahuilun ja räksyttämisen lampailla voi kuitata myös "kaikki ei paimenna kuten bortsut"

Muokattu viimeksi: 01.05.15 11.03
Tasmanian pussipiru
01.05.2015 11.05
022640055_r
Helsinki
Kerro mulle mikä on paimennusvietti missä koiralla on oikeasti ominaisuuksia :D Ja siksi koska se on kuulunut niille alusta asti, eikä ennenkään jokaista paimenkoiraa lampailla käytetty vaikka viettejä olisi löytynyt. Eihän nytkään kaikki käy.bct paimenna vaikka viettejä löytyisi. Mut hei tää on mun mielipide, kauheen nyrpeetä kommenttia sulta.
01.05.2015 11.10

Nyrpeetä? Enkö ole ihan asiallisesti tuonut omia mielipiteitäni esille. Anteeksi jos otit henkilökohtaisesti collien maininnan.

Koira joka toimii karjalla ja lampailla halutusti omaa paimennusviettiä. Saksanpaimenkoira on esimerkiksi ollut alunperin paimenkoira mutta onkin muuttunut sadan vuoden aikana ihan vain käyttökoiraksi, sama juttu esim. maleilla.

Minun pointtini on se että en näe mitään järkeä yrittää kaivaa paimennusominaisuuksia roduilta joilta se on hiipunut pois ja vielä satunnaiseen paimentamiseen.

Muokattu viimeksi: 01.05.15 11.10
Tasmanian pussipiru
01.05.2015 11.12
Eka kirjoitti:
Ja siksi koska se on kuulunut niille alusta asti

Ihan btw, mutta koirarodut on jalostettu alunperin ihmisen tarpeelle. Ne myös muuttuu ja mukaantuu näiden ihmisen tarpeiden mukaan (mikä selittää senkin, miksi meillä on nykyään entisissä työroduissakin enemmän näyttely- kuin käyttö koiria). Miksi siis vaalia jotain piirrettä "vain koska se kuuluu rotuun", vaikkei se ole enää meidän ihmisten tarpeiden mukainen ja lähinnä seurakoirastuneessa rodussa tuollainen vietti saattaa aiheuttaa jopa harmia?
"One part brave, three parts fool" -Brom, Eragon
01.05.2015 11.18
022640055_r
Helsinki
En todellakaan ottanut jotain collie heittoa henk.kohtasesti :D sun kirjotustyyli vaikuttaa vaan niin veemäiseltä. "Koira joka toimii karjalla ja lampailla halutusti omaa paimennusviettiä" Yleensä? Tuskin niitä väkisin sielä paimentemassa käytetä jos mitään syttymistä ei nähdä?
01.05.2015 11.24

No enpä tiedä, olen törmännyt koirakkoihin joiden paimentaminen menee komiikan puolelle ja kerrotaan että paimennusta harrastetaan.. 

Summa summarum, minun mielipiteeni lienee tullut esille :D
Sammelilta hyvää pointtia!

Tasmanian pussipiru
01.05.2015 11.37
022608071_r
Jyväskylä

Meillä ei kyllä varsinaisesti harrasteta paimennusta, kunhan käytiin kokeilemassa sekin ihme, kun rotujärjestön puolelta tuli siihen mahdollisuus sopuhintaan.
Paimennusvietti meillä on kyllä ollut näkyvissä ns. aina, koira on yrittänyt kovasti paimennella mm. pikkulapsia, hevosia, kanoja ja milloin mitäkin ihan oma-aloitteisesti ennen paimennuskurssiakin. 

En siis mitenkään vaali viettiä, vaan paimennuskurssille lähdin lähinnä katsomaan, että olenko kuvitellut kaiken, vai paimentaako tämä hurtta ihan oikeasti.
No paimensihan se, ainakin kouluttajan mukaan tuli selkeästi voimakas vietti esiin ja teki työtä vaistonvaraisesti. Ei kaivannut sytyttelyjä, mutta tottelevaisuutta ja muuta sellaista kyllä, paska omistaja. :D

Saa nähdä, ehkä joskus tulevaisuudessa muutan Lappiin ja hankin poroja, siinä vaiheessa saattaa tullakin tarpeeseen. :D

Muokattu viimeksi: 01.05.15 11.39
02.05.2015 08.58
022622871_r
Tampere
Meillä paimennus on jtn 28e/kerta ja kurssit 50-70e.. Vilke, mun korvaan toi kuulostaa yhä hassulta, kun mua on koulutettu Derekin tyylillä ja mitä oon hänestä kuullu hän varmaan naurais vedet silmissä jos joku lähtis opettaan noin. Ite en lähtis, mutta en mä nyt sitä vastaankaan ole/voi olla jos joku muu noin tekee. En vaan tajua, miksi otat vinkkejä "paimennukseen opetetun" labbiksen ohjaajalta :D Noiden sun rotujes kanssa tyyli on so far away jostai labbiksen opetetusta tyylistä. Louhi ja yleisesti; vähän sama ku miks muut ku poliisi/Rajavartiolaitoksen koirat harrastaa suojelua?? Eihän ne sitä mihinkään tarvi... ja tosiaan niinkun totesit... eri roduilla on eri paimennus tyylejä. Toiset kiertävät ja räksyttävät enempi ku toiset ja jos koira vaan päättömästi räksyttelee ja huuhailee kyllä sen myös huomaa ja sitä ei pidä sekoittaa paimennukseen. Ja samaa mieltä! Miksi ihmeessä just vaikka Ekassa pitäisi löytyä paimennusviettiä? Oon ymmärtäny että se on hankittu vähän muita lajeja silmällä pitäen ja paimenkoiran ominaisuuksien kanssa sotivien ominaisuuksien puolesta? Ja kub löytyy näitä toimivimpia ja hyödyllisimpiä rotuja tilakäyttöön (yksilöitä unohtamatta) ja yhdyn täysin Sammelin sanoihin. Btw Louhilla oollut paljon hyviä pointteja ja surullista jos oma itsepintainen halu esim. Colliesta paimenena estää niiden näkemisen. Ja eihän se keltään oo pois jos koiran käyttää lampailla tsiikailemassa. Ellei se rupee toteutetaan "vaistojaan" arjessa... tosin pitkälle koulutettavissa poies. Mutta tosiaan "paimennus vietti jossa koiralla on ominaisuuksia"... Koira joka on vietin puolesta koulutettavissa toimivaksi (esim . helppo peruseata voi olla sen mittarina) paimenkoiraksi omaa oikeat palikat kohdillaan.
Muokattu viimeksi: 02.05.15 09.00
02.05.2015 10.24
022608071_r
Jyväskylä
Meillä pääasiallinen syy hauskanpidon ja elämyksen lisäksi oli juurikin se, että koira näytteli paimennuselkeitä arjessa. Hain siis lisää ymmärrystä koiraani kohtaan. En voinut nimittäin ensimmäisen koirani kohdalla mitenkään tietää varmasti, että kyse on juuri paimennusvietistä, vaikka olinkin sitä jo aavistellut. Lyhyestä kurssista jäi käteen valtavasti eväitä oman hurtan kanssa elämiseen. :)
Muokattu viimeksi: 02.05.15 10.24
02.05.2015 11.18

Minäkin kuulun siihen koulukuntaan jonka mielestä paimennuksen täytyy tulla koirasta selkärangasta opettamatta. Ihan samoin kuin tiettyjen riistakäytösten. Jos koiraa joudutaan totuttamaan lampaisiin tai lauman ympärillä liikkumiseen, se ei enää ole paimen.

Esimerkkinä Naksu joka näke elämänsä ensimmäistä kertaa lampaita taipumuskoeaitaukseen mennessään. Eikä sitä tarvinnut kuin jarruttaa ja käännellä. Samassa testissä oli aika monen eri rodun edustajia joista pahimmat olivat treenanneet kokonaisen leirin tilalla eivätkä koirat siltikään vielä paimentaneet. Osa toisti opetettuja liikkeitä, mutta oli siitäkin hommasta paimennus aika kaukana.

Vaikeimpia ovat ne rodut, jotka ovat jo jotakin muuta kuin paimenia, mutta joista saattaa löytyä vielä hyvinkin kyvykkäitä yksilöitä. Siinä on rotujärjestöllä miettimisen paikka, lähdetäänkö näitä piirteitä suojelemaan ja tarvitseeko rotu niitä enää oikeasti? Voimakas paimennustaipumus ei ole eteenkään herkästi kinnertävällä rodulla aina kovin mukava arjessa.

02.05.2015 11.48
022626407_r
Salo

Briardeista löytyy muistaakseni koko sen Suomen historian aikana kaks esikokeen läpäissyttä ja yhen hyväksytys koetuloksen saanutta. Kaikki parin viime vuoden aikana jolloin paimennustulos on myös hyväksytty muotovalionarvoon oikeuttavaksi tulokseksi.

mä lähdin vuos sitte mielenkiinnolla kokeilemaan Helmin kanssa, et syttyytkö se lampaille. Syttyhän se ja hyvin toimiikin, toimis paremmin jos mulla olis kokemusta ja osaisin toimia eri tilanteissa. Siltikään en briardia ottais ensisijasesti paimenenks tai et jokanen edes toimis lampailla.

on tullu vähä kaikennäköstä nähtyä lampailla ja mietittyä, et miks ne on siellä. Kaikkea sheltistä pumiin ja belggariin. Osasta vaan näkee samantien et viettiä ei oo vaan ne asiat saa opettaa, ja siinä kohtaa mennään pahasti mettään

10.08.2015 21.52
022649838_r
Joensuu

Me käytiin viikonloppuna ensimmäistä kertaa paimentamassa Rillan kanssa (yht. neljä kertaa lampailla) ja olin kyllä aika yllättynyt. Epäilin ettei hommasta tule mitään, mutta tulihan siitä. Erityisesti kahdella viimesellä kerralla Rilla selvästi haki jo tasapainoa laumaan ja piti lampaisiin sopivan etäisyyden. Itsekin kiinnostuin hommasta ja toivottavasti päästään ensi kesänä uudestaan paimentamaan. Oli jännä huomata, että Rilla joka on usein herkkä ja epävarma arjessa/uusissa tilanteissa muuttui lampaiden kanssa rauhalliseksi ja itsenäseksi. Oli myös mukavaa, että päästiin paimentamaan paikkaan, jossa tilalla käytetään työkoirina myös pyrrejä ja pääsi näkemän niitäkin paimentamassa sekä sai vähän enemmän selvyyttä miltä pyrrien paimentamisen tulis nättää. 

http://flattipyrri.blogspot.fi/
10.05.2016 18.59

Ilmoittauduin Sämpyläisen kanssa Koiranotkon paimennuskurssille, kun se on tuossa 6,5km päässä meidän kotoa. Saa nähdä miten Sämpyläisellä alkaa paimennukset sujua. Tulevaisuudessa sillä olisi tarkoitus suorittaa bordercollieiden paimennuksen esikoe, for reasons.

Muokattu viimeksi: 10.05.16 19.02

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti