Hammaskivi (Koirat > Koirien hoitaminen)

02.02.2010 21.09
020720860_r
Espoo
Meijän porschella on tullut hiukan hammaskiveä kulmahampaiden yläosaan (vähän) tarvitseeko tehddä kunnon poistoa että nukutetaan ja kaikki ja auttaako se palqq off (joku tommonen) siihen hammaskiveen onko kokemuksia?=) kiitos jos vastailisitte kyssiini.?
03.02.2010 00.14
021935917_r
Tampere
Meillä noille "villakoirille" (Myy&Titi) kertyy hammaskiveä nopeasti ja paljon. Kumpikin on käynyt muutamia kertoja eläinlääkärillä hammaskiven poistossa, johon on siis tarvittu nukutus. Plaque Offia (tätä ilmeisesti hait takaa?) ovat myös syöneet useamman vuoden, mutta käyttö lopetettiin kun ei siitä mielestäni ollut mitään hyötyä, ja kallistakin oli. Tällä hetkellä syövät eläinlääkärin hampaille tarkoitettua erikoisruokaa, joka on pidentänyt hammaskiven poiston välejä eli auttanut jonkin verran.

Jos hammaskiveä on vain HIUKAN kuten kuvailit, se tuskin vaatii mitään toimenpiteitä. Kannattaa tarkkailla koiran hampaita säännöllisesti, myös poskihampaita ja hampaiden sisäpintoja.
wecope ♀ TK1 Promisehill Irish Rose "Mona" (s.06)
03.02.2010 07.15
022424761_r
Espoo
Meillä taas käytettiin Plaque Offia jonkin aikaa ja eron todellakin huomasi. Nyt ei ole sitä puoleen vuoteen käytetty ja hampaisiin alkaa selvästi kerääntyä hiukan hammaskiveä. Plaque Offia paransi myös koirien hengityksen hajua. Pitäisi varmaan taas ostaa sitä.

Kertaakaan eivät ole käyneet hammaskiven poistossa, Pipsalla ei siihen tarvetta vielä edes ole. Mintun voisi viedä jossain vaiheessa.
03.02.2010 10.38

Jos hammaskiveä ei ole vielä kovin paljon, niin voisit ostaa hammasskrapan ja raaputtaa ne itse pois.

Ihan pienestä ei nimittäin kannata viedä eläinlääkärille hammaskiven poistoon, koska kyseinen toimenpide vaatii kuitenkin nukutuksen.

Ja muista myös tarjota koiralle säännöllisesti luita nakerrettavaksi! Ydinluut yms. ovat aika tehottakaita.

04.02.2010 10.57
021897949_r
Tampere

^Niinkuin Sulo tuossa äsken mainitsi, jos/kun hammaskiveä on ilmeisesti vain vähän, niin sitä voi itse raaputella pois. Siihen tarkotukseen käy myös aivan mainiosti vaikka 10snt kolikko, mutta varmaan helpompi vois olla toi skrapa. Kuitenkin, jos itse alat raaputtelemaan hammaskiveä pois, kannattaa olla varovainen ikenien kanssa ettet raaputa niihin.

Oon ite ajatellu kokeilla tota Plaque Offia, mutta se tuppaa olee vähän kallista, joten se on vasta harkinnassa.

04.02.2010 12.22
022279257_r
Jyväskylä

Vanhimmalle villakoiralleni Jimille (5-vuotias toy) kertyy paljon hammaskiveä ja se on jo yhden kerran elämänsä aikana käynyt hammaskiven poistossa. Eläinlääkäri totesi jo silloin, että se tulee todennäköisesti olemaan joka vuosi tehtävä toimenpide...Jimillä on virheellinen purenta (alapurenta) ja sen vuoksi se ei juurikaan käytä etuhampaitaan...Kulmahampaista taaksepäin hampaat ovat erinomaisessa kunnossa, mutta olen seurannut että luita tai muita kovia syödessään se käyttää nimenomaan vain takana olevia hampaita.

Olen käyttänyt PlaqueOffia, mutta se ei ole poistanut hammaskiveä kokonaan, on toki helpottanut tilannetta. Hampaat harjaan maksimissaan kahdesti päivässä ja aina tilanteen vaatiessa olen käyttänyt hammasskrapaa. Jimiltä on kuitenkin kaikesta huolimatta jouduttu poistamaan yksi hammas eturivistöstä...

Jimillä vain tuppaa kaikesta huolimatta olla taipumusta hammaskiven muodostumiseen...Kun taas nuoremmalla villakoirallani Hekalla (1½-vuotias kääpiö) ei ole esiintynyt hammaskiveä lainkaan. Sillä on oikeanlainen purenta (leikkaava purenta) ja se on kova kaluamaan ja järsimään luita sun muita kovia syötäviä. En kyllä ole varma, johtuuko tuo Jimin haluttomuus syödä luita ym kovia juuri tuosta alapurennasta mutta kyllä se on vaikuttanut asiaan jollain tavalla. Säännöllisesti olen suihkuttanut Jimin hampaisiin sellaista ns. hammashoito-spray'ta.

Seuraavaksi olen ajatellut kokeilla juomaveteen sekoitettavaa PlaqueOff-nestettä...

Muokattu viimeksi: 04.02.10 12.31
Jos ei taidolla...Niin tuurilla!
04.02.2010 12.53
021897949_r
Tampere
^Virbacilta löytyy myös tuota juomaveteen sekoitettavaa litkua. Mulla on sitä mut en oo vielä kokeillu, kun joskus faunatarissa ollessani harjottelussa sain sellasen.
04.02.2010 21.09
021364264_r
Helsinki
Itse suosittelisin antamaan koiralle yksinkertaisesti enemmän pureskeltavaa, säännöllinen luiden syöminen puhdistaa hampaat parhaiten. Meillä syödään luita päivittäin, eikä hammaskiviongelmia enää ole. Silloin kun Leevi söi nappuloita, niin tietenkin myös hammaskiveä kertyi jonkin verran, mutta hyvin ovat karisseet pois viimeisen vuoden aikana kun ruokavaliossa luut on olennaisessa osassa. Koskaan ei ole tarvinnut poistattamassa käydä hammaskiveä, eikä varmasti jatkossakaan. Meillä ei ainakaan PO auttanut hammaskiveen lainkaan.
11.02.2010 18.07
020720860_r
Espoo
Mietitään nyt vielä tota Paluqe offin ostamista, kun aika moni sitä huonoksikin on sanonut . Kiitos neuvoista, joo meillä on ihan vähän tuota hammaskiveä kulmahampaissa. Voisin ostaa sellaisen jonkun hammaskarapn niinkuin mainitsitte. Joku on myös puhunut joskus jostain taltasta onko se sama väline ja mistäs noita hammas skrapoja sitten oikeen saa? Kyllä meilläkin on luuta tarjolla, mutta ei aina jaksa syödä loppuun asti, niin ne luut jää lattioille eikä sit enää syö niitä. Ehkä pitäs ostaa jotain parempia luita josta sit tykkää jaa oppuun asti jaksaa syödä.
Muokattu viimeksi: 11.02.10 18.08
11.02.2010 18.53
021083682_r
Orimattila

Joillekkin koirille tulee helposti, sitä voi yrittää ennelta ehkäistä. Hampaiden pesu ja paljon pureskeltavaa mm. luita.

Meillä ei eläinlääkärillä käydä sen vuoksi vain itse poistetaan kaikilta eläimiltä jos on tarve.

11.02.2010 21.12
020452259_r
Kuopio

Itse en kyllä ymmärrä, miksi täällä suositellaan sitä, että itse hinkkaa vaikka millä niitä kiviä pois!

Kuitenkin jos ei tiedä, mitä tekee, joku 10snt kolikkokin on niin epävakaa vempele tuollaiseen, että en todellakaan suosittele.

Riski siinä, että tekee jotain väärin (osuu ikeneen, varsinkin tuhoaa hampaan kiilteen) on niin paljon suurempi ehkä saavutettuun hyötyyn.

Ja jollain alkeellisella apuvälineellä ei pääse ientaskuihin, johon hammaskiveä myös kertyy, joten ientulehduksen riskistä ei pääse silti.

Vähäistä hammaskiveä on syytä tarkkailla, ja tosiaan ennaltaehkäistä sen kasvu. Kannattaa sitten suosiolla kääntyä ell:n puoleen, kun kiveä alkaa olla huomattavasti, ja vaikka rokotusten yhteydessä pyytää päivitystä aina tilanteeseen.

11.02.2010 21.23
021935917_r
Tampere
Porsche kirjoitti:
Voisin ostaa sellaisen jonkun hammaskarapn niinkuin mainitsitte. Joku on myös puhunut joskus jostain taltasta onko se sama väline ja mistäs noita hammas skrapoja sitten oikeen saa?

Hammasskrapoja myydään ainakin täällä

12.02.2010 12.53
020720860_r
Espoo
Emma kirjoitti:

Itse en kyllä ymmärrä, miksi täällä suositellaan sitä, että itse hinkkaa vaikka millä niitä kiviä pois!

Kuitenkin jos ei tiedä, mitä tekee, joku 10snt kolikkokin on niin epävakaa vempele tuollaiseen, että en todellakaan suosittele.

Riski siinä, että tekee jotain väärin (osuu ikeneen, varsinkin tuhoaa hampaan kiilteen) on niin paljon suurempi ehkä saavutettuun hyötyyn.

Ja jollain alkeellisella apuvälineellä ei pääse ientaskuihin, johon hammaskiveä myös kertyy, joten ientulehduksen riskistä ei pääse silti.

Vähäistä hammaskiveä on syytä tarkkailla, ja tosiaan ennaltaehkäistä sen kasvu. Kannattaa sitten suosiolla kääntyä ell:n puoleen, kun kiveä alkaa olla huomattavasti, ja vaikka rokotusten yhteydessä pyytää päivitystä aina tilanteeseen.

No eikö asialle voi tehdä sitten mitään? =O
Muokattu viimeksi: 12.02.10 12.53
15.02.2010 13.04
020168428_r
Jyväskylä
Kennelirehulta saa kuivattua merilevää. Plague Offin tärkein aine on ymmärtääkseni merilevä. Joten siitä voi myös kokeilla omatoimisesti paljon halvemmalla hampaiden hoitoa.
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
15.02.2010 15.06
020720860_r
Espoo
Jo ovois kattoo tota.. Mut Missäs tuommoinen paikka sijaitsee kuin Kennelirehu? =o
15.02.2010 23.08
021935917_r
Tampere
Porsche kirjoitti:
Jo ovois kattoo tota.. Mut Missäs tuommoinen paikka sijaitsee kuin Kennelirehu? =o

Kennelrehu on kuorma-auto joka liikkuu eri puolilla suomea Täällä aikataulut

Jos haluaa varmasti saada jotain tietttyä tuotetta niin kannattaa tilata etukäteen (ja käydä sitten tuolta autolta hakemassa)
17.02.2010 18.22
022017087_r
Vantaa
Meilläkin on syöty pienestä pitäen tätä plaque offia, mutta ei ole auttanut. Poika lopetti kaikenlaisten luiden järsimisen täytettyään kaksi vuotta ja olen ihmeissäni nyt kun mikään ei kelpaa järsittäväksi. Sillä järsiminen tai kaluaminen on auttanut hammaskiven ehkäisyyn. Viimeksi ostin Pikille karitsan reisiluun ja poika vain kantaa aarettaan piiloon ja jää vahtimaan sitä
Elämä on täynnä uusia seikkailuja
17.02.2010 18.48
022685923_r
Lappeenranta
Meillä Annelle tulee hammaskiveä aina välillä, mutta oma syynihän se on. On tuolla neidillä hammasharjaa ja tahnaa sekä koirien hammasvettä. Se on vaan ärsyttävää, että unohdan välillä vähintään kerran viikossa Annen hampaat pestä, eikä hammasvettäkään ole veteen tullut laimennettua... Luita Anne järsii kun niitä on tarjolla. Denta stixejä ollaan kokeiltu sekä kekseinä, että pehmeämpänä luuna, mutta kun ei neidille kelpaa "hyhhyh".
17.02.2010 21.20
020452259_r
Kuopio
Porsche kirjoitti:
Emma kirjoitti:

No eikö asialle voi tehdä sitten mitään? =O

Ei asialle voi tehdä kunnolla mitään muuta kukaan muu, kuin ell:ssä hoitaja. Siellä kun kunnolla putsitaan kerran hampaat, niin sen jälkeen aloittaa sitten ennaltaehkäisyn, eli niinku täälläkin on hyviä vinkkejä tullu (hampaiden harjaus, luut jne jne.). Mut pitää aloittaa ihan terveen hampaan kanssa alusta.

Jos hammaskiveä jo on, on hampaiden harjaus esim. aika turhaa. Ei se sitä mihinkään poista.
Ehdottomasti siis itse veisin kunnon puunaukseen, ja sit alkaisin tehdä kotikonstein kaikkeni sen eteen, et kiveä ei enää muodostu, eikä toimenpidettä tarvitse uusia. :)

19.02.2010 12.38
020720860_r
Espoo
Noo en mä ihan kyl vielä minnekkään aikois viedä kun tuota ei ole paljoa.. Kun eläinlääkärille mennään ottaa kohta toi rokotus joka on vähä jääny myöhäseks niin sit kyselen mitä tolle vois tehä ym. :)
21.02.2010 23.16

koirille on erilaisia suuhygienia geelejä ym. jotkut auttavat,jotkut eivät.Myös erikois ruokavalio auttaa hammaskiven ehkäisemiseen. Jos koira antaa,sen hampaita voi myös harjata,se auttaisi paljonkin,mutta se ei yleensä ole koiranmielestä kiva toimenpide. Hammaskiven poisto ei ole iso juttu,mutta nukutuksen se kuitenkin vaatii. Olen ollut monessa hammaskiven poistossa mukana,sillä olen ollut eläinlääkärissä työharjottelussa.

23.02.2010 21.02
020720860_r
Espoo
okei, paljonko tämä operaatio n. tulisi maksamaan?No porsche ei kyllä sit mitenkää noita hampaita anna harjata.. Mikä ruoka olisi sitten hyvävaihtoehto?
23.02.2010 21.48
022279257_r
Jyväskylä
Porsche kirjoitti:
okei, paljonko tämä operaatio n. tulisi maksamaan?No porsche ei kyllä sit mitenkää noita hampaita anna harjata.. Mikä ruoka olisi sitten hyvävaihtoehto?

Eli hammaskiven poisto? Jimin hammaskiven poisto maksoi 91,00 e...Siihen sisältyi käyntimaksu, nukutus, tippa ja itse operaatio. Eläinlääkärien hinnat vaihtelevat melko paljon ja yleinen käytäntö on että mitä isompi koira, aina enemmän tulee maksamaan.

Jimillä tulee taas eteen ensi tai huhtikuussa hammaskiven poisto.

Eri ruokien valmistajat myyvät suuhygieniaan tarkoitettuja ruokia. Nappuloiden erityinen muoto hankaa koiran hampaita ja ehkäisee näin hammaskiven muodostumista.

24.02.2010 13.01
021935917_r
Tampere
Porsche kirjoitti:

Eläinlääkäreissä myydään erimerkkisiä erikoisruokia jotka on suunniteltu nimenomaan suuhygieniaa ylläpitämään. Meillä on ollut sellaista, missä on jotain "Kuituja" ja kun koira puree niin toimivat kuulema ikäänkuin hammaslanka. Jonkin verran tämä ruoka auttoi (tai siis hidasti hammaskiven kertymistä) noilla "villoilla" mutta ruoka on suht kallista ja ainakin pitkällä aikavälillä ajateltuna isolle koiralle on huomattavasti edullisempaa mennä ihan suosiolla sinne hammaskiven poistoon.
24.02.2010 14.37
Hinta tietenkin riippuu eläinlääkäristä,mutta tuollaisissa asioissa itse en halua pihistellä :) Operaatio on melko helppo,pieneläinhoitaja tarkkailee koko ajan nukutuksessa olevan koiran,tai minkä tahansa eläimen tilaa,joten mitään pelkoa ei ole. tottakai tällaisissa asioissa on aina pieni riski.. Ja eihän eläimellekkään tee hyvää olla jatkuvasti nukutuksessa,joten oikea ruoka ja jotkut suuhygienia geelit voisivat ehkäistä paljonkin,myös luut auttavat ehkäisemään paljon!!
24.02.2010 20.24
020720860_r
Espoo
Juu, varmaankin sit toi hammaskiven poisto otetaan jso eläinlääkäri sanoo sen tarvitsevaksi. Ja jos tuo poisto tulee niin itse aijon pitää huolen ettei sitten tulisi uudestaan, ei tuo hnta nyt niin kovin kallis ole.. Paljonkohan tämmöinen ruoka maksaisi? Ja saako noita erikois ruokia mistään muualta??
24.02.2010 20.40
020342840_r

Pikiltäkin parivuotta sitten poistettiin hammaskiveä. Ei ole sen jälkeen enää tullut, annetaan paljon luita ja kaikkea pureskeltavaa, meillä pysynyt sen avulla poissa.

Erikoisruokia ei myydä muualla kuin eläinlääkäreissä.

24.02.2010 22.11
022279257_r
Jyväskylä

Niinkuin Piki tuossa äsken mainitsi, niin erikoisruokia ei saa mistään muualta kuin eläinlääkäreiden välityksellä. Esimerkkeinä Royal Canin Dental Special-nappulat; 2kg pussi 22 e, 4kg pussi 38 e, 6kg pussi 49 e sekä 14 kg säkki 93 e.

Myös eläinlääkäreilta saatavissa olevasta Hill's-sarjasta saa T/D-nappuloita. Tämän hintaa en osaa tarkalleen sanoa, mutta se liikkuu siinä 30-90 e (riippuen säkin koosta) kieppeillä ja sitä saa 3kg sekä 10 kg säkeissä.

Muokattu viimeksi: 24.02.10 22.12
27.02.2010 18.21
019833282_r
Espoo
Jimi kirjoitti:

Niinkuin Piki tuossa äsken mainitsi, niin erikoisruokia ei saa mistään muualta kuin eläinlääkäreiden välityksellä. Esimerkkeinä Royal Canin Dental Special-nappulat; 2kg pussi 22 e, 4kg pussi 38 e, 6kg pussi 49 e sekä 14 kg säkki 93 e.

Myös eläinlääkäreilta saatavissa olevasta Hill's-sarjasta saa T/D-nappuloita. Tämän hintaa en osaa tarkalleen sanoa, mutta se liikkuu siinä 30-90 e (riippuen säkin koosta) kieppeillä ja sitä saa 3kg sekä 10 kg säkeissä.

jooo ihan liian kallista :s

05.03.2010 18.20
020269555_r
Helsinki

Juulialla on monesti tullut hammaskiveä ja nopeasti, mutta on vain kerran käynyt hammaskiven poistossa. Heti sen jälkeen hammaskiveä on ruvennut tulemaan lisää ja lisää, Eli aina kannattaa ( EI IHAN AINA ) raaputtaa itse hamamskivet pois eikä lähtee maksaa mitään 5oe-150e hammaskiven poistosta = o

Hampaidenkin harjaus antaa suojan ettei hammaskiveä tule heti, ja senkin takia meillä aina välillä pestään hampaita. Itse poistan Juulialta hammaskivet ja kaikki luilla, hammaskiven poisto välineillä ja ym. = ))

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti