Paras kissanruokamerkki - Sivu 12 (Kissat > Kissojen ruoka)

22.09.2012 10.03
021777517_r
Himanka

Piti eksyä tänne kissanruokakeskusteluun miettimään ruokaa veljen mahdollisesti tulevalle kissalle. Vihdoin oon saanut senkin tajuamaan, että mikään Friskies, Latz, Whiskas yms ei ole hyvää ruokaa kissalle.  Power of Nature tuntuu saavan kannattavia ääniä täältä, perässä Applaws. Kissojen ruokiin en ole koskaan juuri perehtynyt, kun kissaa ei ole ollut viiteen vuoteen. Mutta nyt, jos taloon tulee jälleen kerran katti, niin pakkohan se on. :)

"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
22.09.2012 18.44
022019149_r
Helsinki

Niin no, jos puhutaan siitä, mikä olisi kissalle parasta ja lajityypillisintä ravintoa, niin ehdottomasti BARF-ruoka eli raa'at lihat, sisäelimet ja rustot. Mutta koska tässä ketjussa pohditaankin nimenomaan parhaita teollisia kissanruokamerkkejä, niin kerrotaanpa mitä meillä syödään:

Märkäruokana ollaan tarjottu toistaiseksi marketin viljamoskaa, Latzia ja Whiskasia, sillä niihin kissa on tottunut edellisessä kodissaan. Nyt ostettiin kokeiluun Feline Porta 21:stä ja seuraavaksi Power of Naturea.

Feline Porta 21 on viljaton, vitaminoitu ja lihapitoisuudeltaan hyvä, se sisältää tauriinia ja siinä on kalsium-fosforitasapaino kohdillaan, joten mitään lisiä ei tarvitse tunkea sekaan. Power of Nature -märkäruoan lihapitoisuus on huimat 95 % (!) ja se ei myöskään sisällä viljaa.

Kuivamuonaa kisu saa harvemmin, syystä että a) aiemmat kissamme kuolivat nuorina oletettavasti lähinnä kuivamuonasta koostuvan ruokavalion aiheuttamiin sairauksiin ja b) tämä kisu ei edes pahemmin tykkää raksuista.

Voi tietysti olla, ettei kissa pidä nimenomaan tämän tietyn merkin (Applaws, joka sisältää 80 % lihaa) mausta. Seuraavaksi kokeillaankin Power of Naturen NaturalCatia. Sen lihapitoisuus on tuo sama 80 % ja se sisältää kuitua (= ei tarvitse parafiiniöljylisää). Ei sisällä riisiä, perunaa, maissia, viljaa.

Nuo Power of Naturen märkä- ja kuivaruoat vaikuttavat tosi hyviltä ja oon kuullut molemmista pelkkää hyvää, mutta näitä tuskin tullaan meillä antamaan kovin säännöllisesti korkean hinnan ja huonon saatavuuden vuoksi (vain yksi ainut eläinkauppa Suomessa maahantuo merkkiä).

Muokattu viimeksi: 22.09.12 18.46
"Kissa pystyy sellaiseen myötätuntoon ja ymmärrykseen omistamaansa ihmistä kohtaan, että on mieluisaa olla sen omaisuutta." - Winifred Carriere
22.12.2012 21.49

Meillä on ollut käytössä vain tuol Royal Canin kun siltä löytyy hyvä karvapalloja ehkäisevä ruoka. Sen vuoksi muita emme olekkaan testanneet c:

22.12.2012 22.18
000078634_r
Kissie kirjoitti:

Kuivamuonaa kisu saa harvemmin, syystä että a) aiemmat kissamme kuolivat nuorina oletettavasti lähinnä kuivamuonasta koostuvan ruokavalion aiheuttamiin sairauksiin

Miten tuo todettin, että kuivamuona aiheutti ennenaikaiset kuolemat? Olivatko kissat siis ihan pelkästään nappularuokinnassa, vai söivätkö sekä nappulaa että märkäruokaa?
26.12.2012 11.54
021417129_r

Kissanmallas ja/tai ruoho auttaa myös karvapalloihin. Ennemmin niitä antaisin kuurina kuin RC ruokia.

26.12.2012 14.02
021579303_r
Turku
Kissie kirjoitti:

Nuo Power of Naturen märkä- ja kuivaruoat vaikuttavat tosi hyviltä ja oon kuullut molemmista pelkkää hyvää, mutta näitä tuskin tullaan meillä antamaan kovin säännöllisesti korkean hinnan ja huonon saatavuuden vuoksi (vain yksi ainut eläinkauppa Suomessa maahantuo merkkiä).

Mitä itse olen huomannut niin Power of Nature on yksi edullisimmista laadukkaimmista raksumerkeistä. En nyt muista että mitä applaws yms maksaa mutta ainakin PoN on huomattavasti edullisempaa kuin Royal canin tai Hill's. Enkä nyt väitä että RC taikka Hill's olisi hyvää sapuskaa, kaukana siitä ;) Mutta perusRC about 28 euroa/2kg kun taas lihaisampi PoN about 21e/2kg. Ja jos ostaa isomman säkin niin kilohinta on about 6e/kg.

Mutta PoN:in märkäruoat ovat eri asia, niissä onkin hintaa sitten vähän enemmän kuin muissa märkäruoissa. Kyseistä ruokaa on kyllä suht hankala saada. Tai ei minun, asun Turussa ja parin korttelin päässä on pieni eläintarvikeliike joka kyseistä sapuskaa myy. Ja ostan sitä myös usein näyttelyistä.

3 X OCI
27.12.2012 21.07
022071831_r
Kauniainen

Moikka! 

Mulla oli vuos sitten Elmolle Jamesia (adult)  iso säkki, ja sehän söi sitä innolla, mutta aiheutti kuitenkin virtsan lisääntymistä, lihomista (eli annoin liikaa mut anyway). Huomasin että vaikutti virtsateihin negatiivisesti vaikkei tosta varma voi olla, mut ehdottomasti jonkinlaista märkäruokaa tarttee noi raksut rinnalleen vaikka kuinka hyviä onkaan. 

Tänään aloitin kissalle applawsin kana kuivaruoan ja märkänä annan enää maustamatonta broileria (keitettynä) tai raakaa porsaan sydäntä, koska epäilen nyt jo toista kuukautta kestäneen korvatulehduskierteen olevan joku ruoka-aineallergia...? Näin sano lekuri ja nyt vaan toivotaan et kissa komppaa näihin aatoksiin, on nimittäin pikkasen nirso, mut raksut kyllä maistuu, mikä sinänsä on positiivista, kuhan ei virtsavaivoja tuu (niin siis tää on 3v leikattu kolli) .

Olisin kiitollinen vinkeistä tän "allergiaruokavalion" suhteen, mitä muuta märkäruokaa suosittelette? 

Kissalla painoo sellaset 5,2kg, minkähän verran tota raksua syöttäs? En nimittäin omista keittiövaakaa, jolla tota puntarois, vissiin tarttee hankkii, mut jos joku tietää paljonko about desi raksua painaa niin olisin siitäkin tiedosta kiitollinen! 

27.12.2012 22.53
022711329_r

^Ruokavaliohan riippuu ihan allergiasta, mille ruoka-aineille se on allerginen. Tämän saa selvitettyä joko allergiatestillä tai kokeilemalla eri ruokia yksi kerrallaan, jotta näkee mikä aiheuttaa oireita ja mikä ei. Itsellä kokemusta kummastakin tavasta, jälkimmäistä sovellettiin juuri korvatulehduksista sekä iho-oireista kärsineelle kissalle.

Allergian aiheuttajiksi löytyi sitten nauta ja kala, joten sen mukaan on ruokavalio katsottu. Muuten pysynyt kunnossa, mutta nyt syksyllä se sai jostain pahoja allergiaoireita, eikä syy selvinnyt varmasti. Tällä kisulla ruokavalioon kuuluvat märkäruuista mm. Porta 21, Animonda, Miamor ja Bozita, kuivana syö nyt Power Of Naturen 80% kanaa, varmaan Applawsin kanaakin kokeillaan jossain vaiheessa. Lihoista on syönyt kanaa ja possua. Märkää syö enimmäkseen.

Toisella, allergiatestatulla kissalla ruokavaliosta on poistettu mm. kala ja kani.

"I reject your reality and substitute my own." -Adam Savage
04.01.2013 03.15

meillä kaapissa pro plania 1,5kg

Hill's kitteniä 2kg

225g jm

300g Hill's nature best

Makso muistaakseni n.55e ja riittää vähä yli kk

15.02.2013 20.39
022703793_r
Oulu

Mulla pitäis tilata jotain märkäruokaa zooplussalta ku en halua syöttää pelkkää lihaa ainakaan vielä Tuo applawsin olis ainakin hyvää, mutta mikä muu tukisi lihapitoista ruokaa hyvin jos tilaisin useampaa merkkiä?

Muuten saa broilerin kauloja, kivipiiraa, sydäntä, jauhelihaa, kanaa ja kananmunia, satunnaisesti joitain muita lihoja. Naksuja annan pari kertaa viikossa (applaws kitten, rc kitten kun oli tarjouksessa ja porta 21) ja märkäruokia koitan antaa muutaman viikossa, ainakin joka toinen päivä. Mutta niin, se oma märkäruokamerkki on vielä hakusessa...

Yksi pieni kissa muuttaa paluun tyhjään taloon kotiinpaluuksi. P.B
16.02.2013 10.28
022086907_r
Kangasala
Venni kirjoitti:

Mulla pitäis tilata jotain märkäruokaa zooplussalta ku en halua syöttää pelkkää lihaa ainakaan vielä Tuo applawsin olis ainakin hyvää, mutta mikä muu tukisi lihapitoista ruokaa hyvin jos tilaisin useampaa merkkiä?

Muuten saa broilerin kauloja, kivipiiraa, sydäntä, jauhelihaa, kanaa ja kananmunia, satunnaisesti joitain muita lihoja. Naksuja annan pari kertaa viikossa (applaws kitten, rc kitten kun oli tarjouksessa ja porta 21) ja märkäruokia koitan antaa muutaman viikossa, ainakin joka toinen päivä. Mutta niin, se oma märkäruokamerkki on vielä hakusessa...

Meillä Venni tytöt näyttää olevan muutaman viikon vanhempia ja itse oon Karman suosittelemien lisäksi syöttänyt Feline Porta Kitteniä ja Almo Nature Kitteniä.Ovat siis täydennysruokia,eli meillä kun myös tytöt saavat harvoin raksuja ,oon lisänä antanut Multicat:ia! :)

"Et koskaan omista kissaa,sinulle vain sallitaan etuoikeus olla kissan elämässä." (Beryl Reid 1920-1996 "A Passion for Cats")
16.02.2013 11.08
022703793_r
Oulu

kiitos karmalle ja mintulle, pitääpä viikonloppuna laittaa tilausta menemään ja noita näpsiä ostoskoriin silleen ettei taas tarvi ostaa muutamaan kuukauteen mitään :)

16.02.2013 13.10
022711329_r

Nuo Graun viljattomat ruuat on kyllä hyviä, meillä erittäin suosittuja. Ja kun on monta kissaa, niin menee 800g purkit helposti, jolloin kilohinta on paljon pienempi :).

"I reject your reality and substitute my own." -Adam Savage
16.02.2013 19.33
022703793_r
Oulu

Meillä varmaan menis pilalle noin isot, hyvä että tohtii ostaa noita 400g:n purkkeja kun siinä ja tässä miten tuo saa niitä syötyä :/

19.02.2013 18.21
022126107_r
Sastamala

Minun mielestäni Laz on  parasta!!! Ruokimme kissojamme joka ikinen päivä 7 kertaa. t. Sansku

19.02.2013 18.56
022416613_r
Kemi

^ Öö, ruokitte 7 kertaa päivässä kissat?

19.02.2013 18.57
022126107_r
Sastamala

4 Kertaa tarkotin mun serkku sekoili ja laitto 7 !!   :D

19.02.2013 19.07
022126107_r
Sastamala

Kuule!!! Mun kissat on niin nirsoja niille ei kelpaa MUU. Minä saan syöttää kissoilleni mitä haluan. Ja minun kissallani EI ole syöpää.. -,-

Muokattu viimeksi: 19.02.13 19.09
19.02.2013 19.23
022086907_r
Kangasala
Siiri kirjoitti:

Kuule!!! Mun kissat on niin nirsoja niille ei kelpaa MUU. Minä saan syöttää kissoilleni mitä haluan. Ja minun kissallani EI ole syöpää.. -,-

Siiri,kissat oppivat kyllä syömään parempilaatuisisa ruokia kuin nuo markettimössöt,kuten Latz,Friskies,Whiskas ja mitä muita niitä nyt on....Täälläkin löytyy monta keskustelua,mistä saat vinkkejä miten totuttaa kissa parempaan ruokavalioon,sillä nuo kyseiset ruuat,kuten Latz,eivät sitä missään nimessä ole!

Olet siis käyttänyt kissasi ell:ssä ja hän on todennut kissan olevan täysin terve?Eli kissa on tutkittu myös syövän osalta?No,tämä ei sitä tarkoita,etteikö kissasi voisi vielä sairastua noiden Karman laittamien syiden vuoksi.Ja tuo kaikki on tutkittua fatkatietoa.

Kissasi on kuitenkin hyvin iäkäs,niin kai toivot sille monta hyvää elinvuotta lisää?Täällä on monia hyviä keskusteluita kissojen ruuista,kannattaa lukea ne läpi,niin tiedät,mitä todellisuudessa kissallesi syötät.

Ja tämän kirjoitin vain kissasi parasta ajatellen,tietenkin jokainen tekee/syöttää kissalleen mitä haluaa,mutta eikö kannattaisi ajatella kissan parasta,eikä sitä,mitä itse haluaa syöttää,esim.tavan ja tottumuksen vuoksi?

"Et koskaan omista kissaa,sinulle vain sallitaan etuoikeus olla kissan elämässä." (Beryl Reid 1920-1996 "A Passion for Cats")
19.02.2013 19.42
022126107_r
Sastamala

Oot oikeessa. Anteeksi. En tiedä mikä minulle tuli :( Olen pahoillani. :(

24.02.2013 13.36

Meidän kissan lempiruokaa ovat pirkka pussit

Animals are my life:3! ;3 <3
28.01.2015 18.29

Herättelen vanhaa keskustelua, kun tähän olen törmännyt useammin kuin kerran aihetta googletellessa.

Tällä hetkellä itsellä on siis pentu, jonka raksut vaihtuivat hiljakseen Sanabellesta Portaan, ja nyt Portasta teen hiljaista vaihdosta Applawsiin. Portalta on muutama pussiruoka hätävarana, mutta pääasiassa kissa saa jatkuvasti tarjolla olevien raksujen ohella lihaa(kanan kaulaa, filettä, koipia, possun filettä ja jauhelihaa. "Eksoottisempaakin" lihaa on, kuten sydäntä ja kieltä, mutta ne on pakko leikata pieniin paloihin jauhelihan sekaan, että tuo söisi) ja Multicat tabletin.

Haluan pitää raksut mukana niiden helppouden vuoksi, ja siksi että pienet barfausaskeleeni ovat aika mutuilua (2-3 kertaa lihaa, 1-2 tablettia Multicat päivässä) kun en sen tarkemmin ole katsonut mitä vitamiineja jne. pitäisi lisäillä milläkin ruokavaliolla. Ja ennenkuin joku säikähtää, niin maksaa tuo saa hyyvin vähän, muutenkin, mutta etenkin näin pentuna. 

Tulevaisuudessa olisi suunnitteilla hypätä Applawsista vielä Power of Natureen (todennäköisempää) tai Ziwipeakiin. Kumpaakin täällä on kehuttu, mutta vierekkäin niitä ei ole vertailtu. Joku kirjoitti myös, että jos syöttäisi tuota PoN:n proteiineiltaan tujuinta raksua, pitäisi antaa parafiiniöljyä sen kuiduttomuuden vuoksi? Täytyisikö näin tehdä, vaikka kissa söisi n. puolet ihan puhdasta lihaa päivässä? Onko jotain vastaavaa, mitä pitäisi huomioida Ziwipeakin kuivaruuassa? Iso osa vannoo PoN:n nimeen, mutta joku sanoi Ziwipeakia -maailman parhaimmaksi-. Joten, miten on? :D

11.05.2015 18.07
000113144_r

Itse liputan Acanan ja Orijenin puolesta kuivaruuissa. Laatu on hyvä, ja viljattomuus plussaa. Onhan se toki sitten vähän hintavampaakin näihin markettimössöihin verrattuna, mutta toisaalta taas hinnallisesti ei eroa paljoakaan esimerkiksi Royal Caninista, mutta laadullisesti sitäkin enemmän.

24.05.2015 15.08
000110899_r

Onko kokemuksia merkeistä Bozita ja Taste of The Wild?

24.05.2015 20.08
022700261_r
Espoo
Riippuu vähän puhutaanko kuiva- vai märkäruuista. Molempia on joskus kupista löytynyt märkänä, kuivana olen vain tutkiskellut sisällysluetteloja etsiessä treeninameja. Kuivaruuista Bozita on heikkolaatuisempi, märkäruuissa toisinpäin. Laadukkaampiakin löytyy. :)
01.06.2015 13.43
000110899_r

Kiitos vastauksesta. Kuivaruokaa etsitään ja kattelinkin, että tuo Bozita ei kovin kehuttavaa ole. Eli ei sitä. Harmi sinänsä, olisi kiinnostanut tuon valmistusmaan takia.

23.07.2015 20.30
022644424_r
Karkkila

Meilläkin tykätään royal canista paljon. Valikoimaa löytyy. 

12.09.2015 12.56
Mitäs mieltä olette Prima cat-märkä- ja kuivaruuasta?
12.09.2015 13.34
022710079_r

^Märkäruuissa silmään pisti se, että niihin on lisätty vettä? Ja ainakin purkkiruuat sisältää paljon eläinperäisiä sivutuotteita (mitä lienevätkin). Kuivamuonassa taas on maissia ja riisiä, jotka on hyödyttömiä kissalle. Eli ei parhaita kissanruokamerkkejä, jos ei huonoimpiakaan.

Ihan toiseen aiheeseen: mitkä märkäruokamerkit teillä maistuvat? Meidän kissat on erittäin valikoivia ja esimerkiksi catz finefood uppoaa hetkessä, kun taas grauta vaan nuuhkaistaan ja se jää kuppiin pyörimään. Feringa ei kelpaa, bozitaa syödään, mutta ei ole herkkua. Granata petistä menee jotkut maut. Ihmettelen vain, kun noiden em. ruokien koostumus on aika samanlainen, niin mikä siinä sitten on se tekijä, josta kissat tykkää/ei tykkää?

12.09.2015 16.34
022688903_r
Oulu

Primacatin märkäruoka on vain täydennysravintoa, eli ei sovi pääasialliseksi ruuaksi. Kuivaruoka ei sisällöltään ole kovin loistavaa.

^miamor on meillä ihan pop. Paljon kastiketta ja pieniä palasia. Hyytelöruuat ja pateet ovat semmoisia joita närppii.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti