Tervehtiminen (Koirat > Koirien koulutus)

23.02.2010 00.16
022542456_r
Joensuu

Elikäs miten teillä koirat tervehtivät teitä esim. koulun/töiden jälkeen tai vaikka roskien vienninkin jälkeen? Tai tervehtivätkö ylipäätään, hyväksyttekö sellaista?

Olen nyt alkanut lukea Jan Fennellin kirjaa kuuntelen koiraani, jotta saisin paremman otteen murrosikäiseen shibaherramme. Kirjassahan käydään läpi tät amichien bonding - menetelmää jonka yhtenä osana on tervehtimisestä tavallaan luopuminen tai tarkemmin koira rauhoittuu ja tulee sitten kutsuttaessa, muuten ei huomioida.

Minä kuitenkin rakastan Kerkon shibatervehdyksiä, eikä se minua juuri muuten pomota kuin olemalla rasavilli ja riehakas toisinaan, onko meidän nyt kuitenkin alettava lupuoa tästä tavasta jotta se olisi onnellisempi ja tottelisi paremmin?

Toivottavasti joku nyt ainakin ymmärsi asian suurinpiirtein oikein :)

23.02.2010 00.20
022605703_r
Joensuu

Meillä molemmat koirat tulevat häntä heiluen ovelle moikkaamaan. Eivät kuitenkaan tuputa itseään minulle, vaan rauhassa ottaa vaatteet pois ja tehdä mitä haluan. Pyörivät siinä lähistöllä iloisina ja lähtevät pois, ellen huomioi niitä. Jos huomioin, tunkevat molemmat sitten lähemmäs rapsuteltaviksi ja kilpailevat huomiosta keskenään. Seropilla on myös usein tapana kaapata innostuessaan jokin lelu suuhunsa ihan vain pideltäväksi. Liekö jokin noutajien juttu tai muuta vastaavaa.

Minä en ainakaan hillityistä tervehtimisistä pahastu. Jos koira hyppisi vasten, mölisisi tai muuten käyttäytyisi häiritsevästi, niin puuttuisin asiaan.

Not all those who wander are lost.
23.02.2010 00.44
022600386_r
Lahti

Minä en lähtisi muuttamaan koirani rakastettavaa tervehtimistapaa pois, vaikka missä kirjassa neuvottaisiin tekemään mitä. Mikäli se ei tosiaan ole häiritsevää tai päällekäyvää niin tuskin on mitään syytä lähteä sellaista asiaa hiomaan.

Ninja välillä vähän punkee ovelle, mutta ei hypi päälle, hymyilee vain ja heiluttaa koko takapäätään innoissaan :D Minulla ei ainakaan ole mitään tarvetta häivyttää sen tervehtimisrituaalia mihinkään. Puuttuisin jos se hyppiisi, pyörisi jaloissa niin että ei pääse kävelemään tai meluaisi (Zorro ikävä kyllä meluaa sitäkin enemmän, mutta se on niin pinttynyt tapa, eikä ole edes minun koirani joten siihen en sen kummemmin puutu).

23.02.2010 01.02
019670821_r
Helsinki
Mä en tullessani kotiin huomio koiria mitenkään, kutsun ne vähän ajan päästä luokseni kun ovat rauhoittuneet lepäämään. Leia tulee ovelle häntä vispaten ja ainakin yksi lelu suussa, Leevi heiluttaa häntää ja yrittää pörrätä vähän aikaa jaloissa, kunnes sitten lopettavat parin minuutin päästä ja menevät makaamaan lattialle ja odottelemaan koska ne kutsutaan rapsutettaviksi.
23.02.2010 01.17

Kun tuun kotiin, Rico yleensä ravaa ovelle vastaan häntä hurjasti heiluen, hyörii siinä ympärillä ja tulee esittelemään kulahtanutta ankkaleluaan :)

Vasten se ei hypi, tai hypi ylipäätään, koska se on pennusta asti ollu kiellettyä.

Vaikka se häärää ja hyysää siinä ympäriinsä, heitän rauhassa ulkovaatteet päältä ja vien esim. ostokset kaappeihin, ja sitten tervehdin koiraa silittämällä sitä ja lässyttämällä jotain äidin pikku mussukasta :)

En miekään lähtis minkään kirjojen sun muitten perusteella muuttamaan radikaalisti mitään esim. jo hyväks itellä havaittua tapaa tehdä mitäkin koiran kanssa.

Toki on ihan yleinen neuvo se, että jos koira esim. häiritsemiseen asti hyppii innoissaan vasten kun tulet kotiin, tähän on hyvä konsti juurikin se, että jättää koiran tyystin huomiotta siihen asti, kunnes koira on nätisti aloillaan neljällä tassullaan, sitten vasta tervehditään.

Mutta esim. meillä ku Rico ei ees vasten hypi en näkis mitenkään haittaavana, vaikka tervehtisin sitä ensimmäisenä :)

Usein kummiski tervehdin vasta ku oon saanu kengät jalasta ja takin naulakkoon.

23.02.2010 01.47

Normaalisti N tervehtii ihan hymyillen ja heiluen, ei mitenkään häiritsevästi.
Mutta kun on ollut esim. äidillä hoidossa ja sieltä käyn tytön hakemassa niin tulee hyppien ja yli-innokkaasti vastaan. Tällöin kyllä en huomioi tuota millään tavalla ennenkuin istuu nätisti paikoillaan eikä yritä hyppiä. Sitten kyykistyn tuon tasolle ja tervehdin itse...

Vieraita kohtaan hieman vaihtelevasti suhtautuu, välistä osaa olla hillitty, käydään moikkaa ketä tuli, rauhallisesti. Ja sitten välistä taas ollaan innokkaina vastassa...

Mutta ulkona lähes poikkeuksetta tutun ihmisen nähdessään sekoaa täysin! Hyppii vasten ja vinkuu ja sekoaa vain totaalisesti. Pitäisi panostaa enemmän tuohon ulkona tuttuihin törmäämiseen, mutta päästy lipsuu siitä todella pahasti.... Yritetty kyllä niin, että pääsee tervehtimään vasta kun rauhoittuu, mutta juu kärsivällisyys tämän kanssa ulkona aina ei riitä tai niin...

23.02.2010 01.53

Meillä sama homma Ricon kanssa, mutta kylläkin ihan sisällä =)

Jos tulee tuttuja kylään, auta armias mikä ralli siitä alkaa: juostaan ja heilutaan hännän kanssa siellä kaiken keskellä, kannetaan ne pskasimmat ja limasimmat lelut vieraiden eteen/syliin ja ollaan änkeemässä muutenkin ihan liki :)

Tätä ollaan hillitty komentamalla Rico "omalle matolle" ihan noilla sanoin, mutta kun ei MILLÄÄN malttais siellä pysyä =)

Jos tulija taas on vieras ihminen, Rico kyllä haukkuu karvat pystyssä ennenku pääsee nuuhkasemaan onko tulija kenties joku vaarallinen puukkohiippari

Ja jos Rico sattuu olemaan esim. sisähäkissä just ulkonta tarpeilta tultuaan, ku joku tulee ulko-ovesta sisään, ja häkki on olohuoneen/keittiön välimaastossa niin, ettei siitä ulko-ovelle nää, ni kyllä sieltä vahtihaukku kajahtaa jos ei tunnista äänestä kuka tulee.

Mie yleensä sanonkin aina ku tulen kotiin ni muutenki jo ovelta "äiti tuli" ni ei tarvii "turhaan" viritellä vahtiasemiin itseään :)

Muokattu viimeksi: 23.02.10 01.53
23.02.2010 08.59

Meillä tullaan koko peräpää viuhuen vastaan ovelle ja se on minusta vain ihanaa kun joku on noin iloisena aina vastassa Näytille tuodaan myös leluja mitä siitä ensimmäisenä pojan suuhun sattuu..

Myös vieraat otetaan näin vastaan.. Joitakin se on ärsyttänyt kun on ahdas eteinen ja iso koira tulee siihen pyörimään, mutta minä sallin sen niin kauan kun ei kuitenkaa hypi. Meillä mielestäni on kyllä johtajuus asiat silti kunnossa murkkuiästä huolimatta..

23.02.2010 09.20

Meillä molemmat tulee innossaan hännät heiluen ovelle vastaan. Ismo on hillitympi mut Melinalla se perse pyörii ihan ympäri ja se tulee joskus vähän turhan likelle kun haluis heittää vaatteet pois :D

Mä en huomioi koiria ennenku oon saanu rauhas heittää vaatteet, tai siis en ala paijjaamaan tms. saatan kyllä sanoa moikka :P Mutta sitten kun oon valmis niin pyydän ne vielä mun luokse jollon rapsutan jne

Toi kirja on muuten hyvä! ;)

Edit. ja ainiin Melinahan ennen hyppi vasten ihan intopinkeänä ja raapi pikavauhtia mutta tää käytös siltä on saatu juuri huomioimattomuudella karsittua. Se hyppiminen kun ei ollut mukavaa.

Muokattu viimeksi: 23.02.10 09.22
23.02.2010 10.12
022542456_r
Joensuu

Hienoa, ei siis mee koira tervehtimisistä pilalla :D

Ei meillä Kerkko mitenkään häiritsekään. Antaa mun kyllä ottaa vaatteet sun muut pois ja voin viedä koululaukunkin makkariin sun muuta, mut jos joutuu kauan odottamaan niin alkaa rodunoamisesti joskus sellasen urinan ja ulvomisen sekoituksen tai lähinnä äänekkään haukottelun :D

Meillä koira lähinnä siis hymyilee korvat päänsivuilla, puskee jalkoja ja pörrää melkein kuin kehräisi joskus pitää sellasita urinajuttelua ja tulee jonkun luun tai lelun kanssa vastaan tai sitten kaluaa hiukan mun ranteita, kunhan olen ensin siis saanut ulkovaatteet pois :)

23.02.2010 11.05
022708867_r
Helsinki
Kerkko kirjoitti:
Ei meillä Kerkko mitenkään häiritsekään. Antaa mun kyllä ottaa vaatteet sun muut pois ja voin viedä koululaukunkin makkariin sun muuta, mut jos joutuu kauan odottamaan niin alkaa rodunoamisesti joskus sellasen urinan ja ulvomisen sekoituksen tai lähinnä äänekkään haukottelun :D

Hahah, Mindi tekee samaa ulina haukottelua jos sen oikein ymmärsin :D

Mindi hyppi kans, kun tuli mulle, ihan älyttömästi, vieraita kohti edelleen vaikka sanon että "elkää antako sen hyppiä ja kääntykää poispäin" niin näähän on sit silleen "ei se mitää, anna vaan hyppiä" -.- Mutta tosiaan mä en tervehdi Mindiä ennekuin se on rauhallisesti jossain ja oon ite saanu kriittisen riisumisvaiheen pois alta :D

http://minskipinski.blogspot.com/
23.02.2010 14.29
022335875_r
Tampere

Toivo on oppinut sen, että kun mie tuun kotiin, niin se ei saa miulta huomiota jos riekkuu ympärillä ja häslää muuta ylimääräistä. Nyt kotiintullessani Toivo vaan kattelee että "Jahas, nyt se emäntä tuli", ja se siinä. Sitten kun oon ostokset ja muut saanut hoidettua tieltä pois, kiinnitän koiraa huomiota ja kutsun luokse, silloin kyllä rapsutukset kelpaa. :)

Ihan pienestä asti oon koittanut tuota opettaa siihen, että miun kotoa lähtö tai kotiinpaluu ei oo mikään sen kummempi juttu, vielä kun pienempänä oli miun perään itkemistä niin että naapuritkin kuulemma saivat osansa, niin haluan pitää tavat samanlaisina. Koira ei sitten niin kovin odota minuu ikävissään, kun kotiintulostani ei niin isoa numeroa tehdä.

Muokattu viimeksi: 23.02.10 14.32
aina on Toivoa.
23.02.2010 14.39
020601222_r
Ismo kirjoitti:

Mä en huomioi koiria ennenku oon saanu rauhas heittää vaatteet, tai siis en ala paijjaamaan tms. saatan kyllä sanoa moikka :P Mutta sitten kun oon valmis niin pyydän ne vielä mun luokse jollon rapsutan jne

Juuri näin.

www.noorakultsu.blogspot.com
23.02.2010 14.48
Meillä on kauhee show kun tuun. Tosin oon nyt saanu koiran tajuamaan että jalkoihin ei tulla pyörimään ennenkun vaatteet on riisuttu. :)
23.02.2010 16.59
022414662_r
Keuruu
Kerkko kirjoitti:

Meillä koira lähinnä siis hymyilee korvat päänsivuilla, puskee jalkoja ja pörrää melkein kuin kehräisi joskus pitää sellasita urinajuttelua ja tulee jonkun luun tai lelun kanssa vastaan tai sitten kaluaa hiukan mun ranteita, kunhan olen ensin siis saanut ulkovaatteet pois :)

Kuulostaa aivan Unnalta. Unna tulee ovelle vastaan korvat päätä vasten, leveä hymy huulilla ja häntä viuhtoen niin mahottomasti. Mutta se ei hypi eikä hauku. Joskus se nousee toki venyttelemään minua vasten ja joskus annan sen venytellä ja silittelen sitä joskus taas työnnän sen alas ja annan odottaa omaa vuoroaan. Ja äänekkäitä haukotuksiaja urinaa kuuluu välillä, kun oikein innostuu. Minusta tämä kaikki on niin kovin suloista, että annan Unnan kyllä tervehtiä minut ovella ja mielelläni tervehdin myös sitä.

Jessi harrastaa tuota ranteiden kaluamista, kun se haluaisi viedä aina namikaapille. Unna ei tätä osaa, mutta jos tuon muksun seuraksi istahtaa lattialle niin se saattaa kyllä alkaa kirputtamaan hampaillaan. :D

Koira joka toimii kuin ajatus. Ei aina toimi.
23.02.2010 17.03
021511206_r
Forssa
Musta menee kyllä jo yli jos ei saa koiraa edes tervehtiä jonkun johtajuusasian takia :D kyllä meillä on molemmat koirat ihan ihmisten alapuolla vaikka ovatkin aina saaneet tervehtiä.

Muoks.// ja eihän sitä aina kannata kaikkea mitä koirakirjoissa lukea niin pitää oikeana ja hyvänä tapana, juuri luin kirjan jossa sanottiin että koiraa ei saisi pitää kahtena ensimmäisenä elinvuotenaan irti, vaan sitä pitäis pitää pitkässä hihnassa, että jos koira meinaa lähteä jonkun jäniksen perään niin sen huomion saa kiinnitettyä ihmiseen ja annettua palkkion, että koira oppisi että kun se näkee jotain liikkuvaa, joka aktivoi sen saalisvietin, niin se oppis kanavoimaan sen jahtaamisen tilalle ohjaajan luo menemisen. Siis tota, kuka oikeesti menee koiran ekat kaks vuotta jonkun 30m liinan kans metsikossa, naurettavaa, sanon minä.
Muokattu viimeksi: 23.02.10 17.09
23.02.2010 17.06
Miina aina tuli häntä heiluen vastaan ja aina kanto joitain lelua ja jos lattialla sattu olemaan esim. Sukka tai lapanen niin aina se piti ottaa =) Itseäni ei häirinny, päinvastoin. Oli mukava tulla kotiin kun oli hyvä vastaanotto :)
23.02.2010 17.40
021983607_r
Kauhava

Kun tuun vaikkapa koulusta kotiin, Lara hyppii, tunkee syliin, nuolee naamaa, heiluttaa häntää ja pyörii jaloissa. Niin se tervehtii myös muita perheenjäseniä ja joitakin vieraita. Joillekin vieraille se haukkuu, ja joitakin se ei huomioi ollenkaan.

Oon vähän yrittäny kouluttaa sitä pois tuosta tervehtimistyylistä, mutta se ei oo johdonmukaasta, koska kukaan muu ei noudata sitä. Tottapuhuen se ei haittaakaan mua, koska koira ei muuten hypi tai tunge syliin, ja onhan se mukavaa että joku ilahtuu kun tuloo kotia! Yleensä odotan että Lara rauhottuu ja saan kengät pois jaloista, ja sitten tervehdin sitä ja riehun sen kanssa.

Vähän on joo turhaa, ettei anna koiran edes tervehtiä, mutta rippuuhan se poaljon koiran rodusta ja sukupuolesta.

http://sylirotta.blogspot.com/
23.02.2010 17.45
021714062_r
Hämeenlinna

Aina kun tulen kotiin, huutelen heti perheenjäsenille "Moikka!" tmv. jolloin Kiri tajuaa että tulin. Usein se tulee jo ovella vastaan, häntä heiluu niin että koko takapää vatkaa. Hymyilee, vinkuu, joskus saattaa jopa haukahtaa ja välillä ihan hyppiikin (nyt on jäänyt vähemmälle, kitkettiin tuo tapa pois).

Kiva on lähteä koulusta kotiin kun tietää, että siellä on ainakin yksi joka odottaa!

Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
23.02.2010 18.00
021674950_r
Hyvinkää

Meillä kun tulen koulusta kotiin niin koirat tulevat eteiseen vastaan, mutta vielä sillon ei kummemmin tervehdi. Antaa mun tehä siinä sitten rauhassa mitä ikinä teenkin ja kun istun alas tulevat vasta lopullisesti tervehtimään ja kerjäämään rapsutuksia.

Joskus kyllä on näitä poikkeuksia kun oon ollut monta päivää poissa ja tulen kotia niin Lady kyllä pitään semmosseen ulina shown ja pyörimisen, että alkaa itteekin ihan naurattaa.

23.02.2010 18.32
021777056_r
Porvoo

Meillä helpotti "pomotus" just tällä, että koira saa tervehtiä vasta sitten kun minä annan luvan.

Sama vieraiden kanssa. Tosin vieraita en ole saanut pahemmin koulutettua. Eli koira menee vessaan pikkuseksi aikaa, kun vieraat tulee ja pääsee pois kun rauhoittuu. Ei tunnu mukavalle, jos koira pomppii ja hyppii kun kaistapää. Tai minä en ainakaan tykkää

23.02.2010 18.42
021897949_r
Tampere
Unna kirjoitti:
Kerkko kirjoitti:

Kuulostaa aivan Unnalta. Unna tulee ovelle vastaan korvat päätä vasten, leveä hymy huulilla ja häntä viuhtoen niin mahottomasti. Mutta se ei hypi eikä hauku. Joskus se nousee toki venyttelemään minua vasten ja joskus annan sen venytellä ja silittelen sitä joskus taas työnnän sen alas ja annan odottaa omaa vuoroaan. Ja äänekkäitä haukotuksiaja urinaa kuuluu välillä, kun oikein innostuu. Minusta tämä kaikki on niin kovin suloista, että annan Unnan kyllä tervehtiä minut ovella ja mielelläni tervehdin myös sitä.

Meilläkin näin :D

23.02.2010 18.50

Jazzy juoksee innolla ovelle, saattaa hyppiä, mutta se unohtuu kun saa jotain "näytettävää" suuhunsa esiteltäväksi...

http://www.petsie.fi/pet.php?petid=86030&s=videos&vidid=32644

Tätä me kutsumme delux saalistus ja syömäkoneeksi ja se syö pihviä. Mitä te olette. ~Madagascar
23.02.2010 20.19
021254580_r
Parkano
Meillä Sally on aina ovella odottamassa, ja kun sisälle päästään niin alkaa se mahdoton hyppiminen (tästä tavasta yritetään paraikaa päästä eroon) ja hännän heilutus. Melkein kirjaimellisesti koko hauva sekoaa, juoksee välillä sisällä ympyrää ja taas tulee häntää heiluttaen pomppimaan. Onneksi on niin pieni, ettei ihan kokonaan päälle pääse. :D

Myös vieraista on ihan yli-innokas, välillä täytyy ihan pitää kiinni että vieraat pääsee sisälle asti. Harjoitellaan kyllä kovasti tuota rauhoittumista...
23.02.2010 20.41
Nemo kirjoitti:
Musta menee kyllä jo yli jos ei saa koiraa edes tervehtiä jonkun johtajuusasian takia :D kyllä meillä on molemmat koirat ihan ihmisten alapuolla vaikka ovatkin aina saaneet tervehtiä.

mä en nyt tota tee minkään johtajuus jutun takia vaan ihan siks ettei ne koirat tosiaan opi että riehumalla saa huomiota, sen ne nimittäin helposti oppii :) ja on mukavampaa heittää vaatteet pois ja sitten kunnola sen jälkeen tervehtiä kuin että ne hyppis ja riekkus koko ajan siinä ympärillä

23.02.2010 21.01
020834445_r
Meillä tulee kaikki koirat ovelle vastaan ja hyönää ympärillä. Saan ne seuraavaan huoneeseen kyllä käskyllä ja sormea osoittamalla, mutta must niillä on oikeus olla iloisia mut nähdessään enkä koe tossa mitään ongelmaa.
Mustat taputellaan ja juttelen niille hiukan, Äijän kanssa halitaan, eli menen kyykkyyn ja se painautuu ihan mua vasten ja asettelee päänsä mun olkapäälle, huokailee ja hieron sen lapoja, korvia tai sit vaan silittelen hetken.
Näin siis kun tulen töistä tai muualta, niin, että koirat on olleet kauemmin keskenään.
Postin hakemisen tai roskien viemisen jälkeen ei mitään paraatia järjestetä.
Mä tykkään noista rutiineista ja en salli niiltä sellasta käytöstä mikä häiritsis mua ja ärsyttäis joka päivä kun kotiudun.
Ennen tota tervehtimistä olen kuitenkin riisunut rauhassa ulkovaatteet ja sysännyt kauppakassit käsistäni.
Muokattu viimeksi: 23.02.10 21.02
Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.
24.02.2010 17.00
021747683_r
Kajaani

Meillä tuo pentuna tuli heti luokse kun meistä jompikumpi tuli koulusta, niin kauan kunnes tajusi, että kun tekee piruutta niin ei kannata tulla meitä vastaan ku ollaan kuitenki kiukkusia. Ja pirruuttahan se teki melkee joka päivä..

Nykyään se tulee vastaan jos ollaan oltu kauan pois, mutta jos alle 6h niin se herää kyl sohvan alla mutta tulee sieltä vasta kun ollaan otettu vaatteet pois ja kutsutaan se sit luokse. :) Vieraille se hakee just jonku lelun tai luun suuhun ja esittelee sitä, et kattokaapa ku mulla on lelu!

Nasu taas sit ottaa kaikki vieraat vastan eka haukkumalla sitten hyppimällä päälle ja kiehnäämällä ja tekemällä vaikka mitä, mistä monet ei tykkää mutta me tykätään ja se on ok :) Tuntemattomille se haukkuu ja menee nuuskimaan, mutta ei hypi.

Parsonrussellinterrieri FI KVA FI MVA Smells Like Strong Gunnar "Wallu" ('09) & ajokoira-pystykorvamix "Nasu" ('05) & altaallinen fisuja ('09)
25.02.2010 15.26
022055202_r
Konnevesi

Renna juoksee minua vastaan ovelle ja "tanssii". Ei siis hypi vasten vaan tanssii takajaloilla, heiluttaa häntää ja näyttää kun se olis onnensa kukkuloilla. Jos sitä ei huomioi se lähtee pois nyrpistyneenä, kun ei huomattu.

Valitettavasti saman tanssiesityksen esittää myös vieraille, kaikkien kaveri kun on. Mä en tykkää ku se tykkää kaikista muistakin yhtä paljon ku musta :') Mutjoo ei ketään haittaa tuo iloisuus, eikä ole aijottukaan opettaa sitä pois.

Ja tervehtii yleensä vain muutaman tunnin poissaolon jälkeen, eli ei esim jos on roskia viety. Oon sitte vaan miettiny, kun koirillahan ei sitä ajantajua sillain ole (?) niin miten toi sitten tietää kuin kauan on oltu poissa. :D

25.02.2010 19.26
Aatu heiluttaa häntää ja menee rennosti selin, tai istahtaa nenän eteen ja odottaa saavansa taputtelut, jotka annankin. Vieraita tervehtii haukuin ja hännän vispauksin (:
25.02.2010 19.55
022518505_r
Vantaa

Meillä koirat tulee ovelle aina ilosesti häntäänsä heiluttaen ja pyörien, mutteivät hypi eivätkä käyttäydy muutenkaan häiritsevästi (kovan työn tulosta). Sitten ku ovat vähän aikaa siinä nuuskineet ja tervehtineet nii hakevat kilpaa kaikki maholliset lelut ja tuovat ne siihen jalkoihin.

Kun kotiin on tulossa joku vieraampi ihminen nii yhtä ilosesti noi niitäki tervehtii.

Whatever comes our way, whatever battle is raging inside us, we always have a choice

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti