Räyhäävä koira - miten kouluttaa räyhäämättömäksi? - Sivu 11 (Koirat > Koirien koulutus)

20.07.2010 02.01
Niinpä, ei siinä tartte sitten kun kärsivällisyyttä vaan. :)
20.07.2010 11.07
000062999_r

Harmittaa kun kaikki ajattelevat Onnin vihaiseksi kun se haukkuu ja rähisee ihan hulluna muille koirille.

Jep, meidän Olgalla oli sama ongelma. Olga rähisi kaikille tielläliikkujille autoja lukuunottamatta, skootterit olivat suurin rähinän aihe. Syy Olgan räyhäämisessä on luultavasti se, että sillä jäi sosiaalistaminen aika totaalisesti väliin pentuna. Asui 3kk kodissa jossa ei nähnyt paljoa ketään, satunnaiset vieraat. Muutenkaan ei oikein rajoja ollu. Meille tullessaan oli ihan uus juttu että joku tulikin lenkillä vastaan ja sille piti sitten rähjätä.

Kokeiltiin aluksi juuri tätä kauempaa katselua, palkkaamista katseesta ym, mutta aina se homma kaatui kun ohitettava tuli liian äkkiä mutkan takaa ja bäng, räyhäys alkoi taas.

En tiedä pidetäänkö minua nyt vallan huonona ihmisenä kun epätoivoisena marssin eläintarvikeliikkeeseen ja vuokrasin viikoksi Aboistopin sitruunapannan. Haukunestopantoja käytetään kai enemmän sisätiloissa haukkuville koirille mutta minä napsautin sen lenkille kaulaan ja lähdin matkaan. Sopivasti tuli vastaan neljän pyöräilijän letka -> Olga haukahti -> panta suhahti -> Olga pakitti hieman -> haukahti uudestaan -> suhahti -> hiljaisuus ja ihmettynyt katse pyöräilijöiden perään.
Panta oli meillä viikon vuokralla ja toimi täydellisesti. Koiraa palkattiin aina hiljaisuudesta ja sen viikon aikana koira yhdisteli pienessä päässään asioita ja oppi ohittamaan nätisti pannan läsnäollessa.

Kun panta palautettiin liikkeeseen, kävi niinkuin pelkäsin, räyhäys alkoi uudestaan. Yritettiin vielä muutama päivä kauempaa katselua ja survottiin namia naamaan katseista mutta palattiin aikalailla alkutilanteeseen.

Ei siinä sitten muu auttanut kuin ostaa kallis panta omaksi... Panta palautti taas rauhaisan lenkkeilyn ja nykyisin se on minulla enää vain taskussa mukana lenkillä. Jos huomaan koirassa tietynlaisen jännittyneissyyden sen nähdessä vastaantulijan, tarvitsee vain vilauttaa pantaa ja hiljaisuus palaa. Olga on myös tajunnut että kun nätisti menee ihmisten luo, paljon enemmän sieltä niitä rapsutuksia tulee ;)
Panta siis auttoi meillä, mutta riippuu täysin koirasta miten se vaikuttaa.

Minulle täysin omaksi tullut koira Aada on nyt pienestä asti totutettu erilaisiin ihmisiin ettei sen kanssa jouduta korjaamaan tulevaisuudessa mitään rähinäongelmia. Muutenkaan pikkuneiti ei ole haukkuvaa tyyppiä ollenkaan, joten ehkä tämän kanssa ei sillä osiolla ole ongelmaa :)

21.07.2010 03.03
021458310_r
Kerava

Heippa! En viitsinyt tehdä uutta aihetta (ja vaikka tämä ei ihan liity aiheeseen), mutta silti kysyisin tässä teiltä viisaat kouluttajat. Meillä on semmoinen ongelma, että Romeo-shelttini haukkuu joitain ihmisiä, joita se "oudoksuu" . Se on rasittavaa uhkimista ja uhkailua, Romeo ei ole vihainen, vaan vieras ihminen seisoo rauhassa huomioimatta Romeota ja Romeo räksyttää vieressä täyttä huutoa. Vaikka Romeo olisi päässyt tutustumaan vieraisiin ihmisiin, se irtiollessaan saattaa karata niiden luo räksyttämään.Mitä pitäisi tehdä, olen yrittänyt kieltää koiraa ja napata sitä niskavilloista kiinni, mutta ei tunnu tehoavan. En viitsisi sitten odottaa viittätuhatta tuntia vieressä että Romeo lopettaa, ja palkita sitten, vai onko se se paras keino?

Sama ongelma meillä on myös se, että jos olemme paljon ihmisiä täynnä olevassa paikassa, ja siellä olisi paljon ihmisiä joita Romeo kummaksuisi, jos en kiinnitä heihin huomiota, ei Romeokaan kiinnitä, ja jos sitten alan puhumaan jollekkin henkilölle tai vaikka vain vilkutan ja sanon jotain, Romeo alkaa huutamaan sille henkilölle. En tiedä mitä tämä on, veikkaisin että 'uhoamista', jota on kyllä kaikkea muuta kuin hauska kuunnella. Hyviä vinkkejä olisi kiva saada. :--)

21.07.2010 14.53
022708867_r
Helsinki

Romeo, oletko miettinyt mahdollisuutta että se suojelee sinua? Tuli tuosta alemmasta kappaleesta mieleen kun kerroit että jos juttelet jollekin yksittäiselle ihmiselle niin sitten koira alkaa haukkumaan.

Ensimmäisestä kappaleesta minulle tuli mieleen että se pelkäisi, se koettaisi kertoa että "katso nyt, tuossa on uhka, etkö sinä näe!" ja koettaa ilmoittaa näin siis sinulle tästä asiasta.

Miulla on alkuunsa arka dallu, jota on hakattu jne. Alkuun se väisteli, sitten haukkui, lopulta hyppäsi jo päin rohkeutta ja itsevarmuutta saatuaan.
Se oli pitkään hyvin samantapaista kuin Romeon käytös nyt. Joten uskon että voisin olla apuna :)

Mie lähin tekemään näin:

• Murinasta en kiellä, mutta kiinnitän huomion muualle jollain käskyllä (istu, tänne, katso jne, mitä tahansa)
  • Haukkuminen on koiran minkä tahansa tunteen lietsontaa. Silloin pitää komentaa. Muttei niskasta kiinni, pieni "riittää" tiukasti ja matalalta ja nopeasti sanottuna saattaa saada koiran vain aluksi hämmentymään että haukku loppuu ja sitten heti palkkaus.
  • Aloita harjoitukset niin että teille tulee joku ihminen. Koiran haukkuessa heti kielto->palkkaus->jokin käsky että koira ei ajattelisi ainakaan niin tiukasti ihmistä samassa huoneessa->palkkaus. Aina sama homma uudestaan.
  • Tärkeintä on siis saada koira sietämään ihmisiä sinun ja koiran lähellä. Pysymään se rentona, vaikka ihmiset halaisivat sinua.
  • Kun koira on hiljaa ja vaikka vain katsoo toista ihmistä => palkkaa heti. Se on silloin ottanut vapaaehtoisesti kontaktia haukkumatta/murisematta. Mikä on aina hyvä asia!
  • Samoin vaikkapa haistelusta (Mindi ehdollistui tähän niin paljon että saattaa käydä nykyään vieraita ihmisiä haistelemassa ja katsoo minua tekikö nyt oikein ;D) Eli kaikki kontakti mikä on koirasta lähtöisin vapaaehtoisesti ja ilman mitään erikoistehosteita (murinaa, haukkua) palkataan!
Toivon että ainakin alkuun pääsisit tällä. Voin tarkentaa vielä asioita ja voit vaikka heittä yksärillä jos jokin asia kummastuttaa. Itse olen saman ja vielä pahemman koiran kanssa paininut ja vääntänyt kättä ja tehnyt vaikka mitä että tiedän kuinka haastavaa ja väsyttävää se on. Lopputulokset jos kuitenkin ovat hyviä, on se sen arvoista :) Tsemppiä!

http://minskipinski.blogspot.com/
22.07.2010 02.17
021458310_r
Kerava
Kiitos paljon neuvoista, tuota minun olisi tosiaankin hyvä kokeilla. Miten nyt olen itse menetellyt, on se että nappaan niskasta kiinni ja suhisen koiralle, mutta nyt älysin että eihän se siitä kiellosta mitään opi, vaan palkasta. Uskon, että pääsen tällä alkuun, kiitoksia vielä kovasti, laitan yyveetä jos tulee jotain mieleen. :--)
22.07.2010 12.39
022708867_r
Helsinki
Ei mitään, ja nappaaminenkin voi toimia, kunhan se tulee kun koira tekee jotain muuta esim. kiellettyä asiaa, ei silloin kun se toimii vaistonvaraisesti pelon ja/tai suojelun vieteissä. Silloin koira ei tajua miksi sinä kiellät sitä koska se tekee itsensä mielestä täysin oikein. Silloin koiralle pitää opettaa oikea käytösmalli, ja kun se on varmasti täydellisesti hallinnassa ja koiralla päässä, SITTEN voi kieltää väärästä käytöksestä :)
27.07.2010 10.45
022458949_r
Lappeenranta

takapakkia ja paljonkin. ollaan päästy parin viime viikon aikana hyvin ohi, kaikenlaisten koirien. jos joku iso alkaa räyhäämään, elvi on nostanut karvat pystyyn, mutta ollut hiljaa.

eilen taas ne labbikset tuli päälle. sain onneks otettua sitä tungettelevampaa mustaa kurkkarista kiinni, oli muuten luultavasti koominen näky kun Elvi yrittää kiljuen karkuun miun toisessa kädessä ja musta lihava läskilabbis korisee tukehtumaisillaan toiseen. sit tää näiden omistaja, et voi kuristaa sitä tollain. no todellakin kuristan jos se on tulossa miun koiran päälle. onneks kaverin Jerri koira oli mukana, ekaks nää kävi tarkastaa sen, ni sain Elvin miun selän taakse.

no joo, sit tänään aamulla kaikki jotka on tulossa lähellekkään niin rähistään karvat ihan pystyssä ja sitten huutaen karkuun. tosi rumasana'ttaa ihan järkyttävästi, olin jo tyytyväinen et pientä edistystä tapahtunut. no ei sit. miks en vaan voi olla niin rohkee et haukkuisin ton ämmän lyttyyn. mut luultavasti se ei oppis siitä mitään ja labbikset taas ens kuussa juoksis uudestaan yli. AARGH!!!

28.07.2010 00.54

heij !

meillä on nikin kanssa sellainen ongelma, että se rähisee ja hyppii hihnassa, kun tulee toisia koiria lenkillä vastaan. pentuna sitä puraisi korvasta mäyräkoira, ja pieni lovi siihen jäi, se kuulemma jo riittää siihen että se ärisee toisille koirille vastaan tullessa. voisiko tähän olla syynä se, että koira haluaisi vaan tutustua ja päästä leikkimään toisten koirien kanssa ? koska meillä on muutama koira kaveri, joiden kanssa niki tulee erittäin hyvin toimeen. kerran kokeilimme, että ottaisin nikin mukaan kaverini luokse, jossa oli myös kaksi koiraa, molemmat oli uroksia, mutta toinen leikattu (nikiä ei oltu silloin vielä leikattu). toisen kanssa niki sitten otti vähän yhteen ja tyhmänä menin työntämään käden väliin ja tottakai se sitten vahingossa kävi käteeni kiinni, oma vika siis oli ! että en tiedä johtuuko tämä äkäisyydestä ;o koska heti, kun se pääsis vaan leikkimään ja ottamaan mittaa toisistaan, niin pärjäävät hyvin ! (:

tähän asti olen tehnyt, niin että kun tulee toisia koiria vastaan alan puhumaan koiralle ja yritän viedä sen huomion herkkupaloilla. välillä taas joudun ottamaan "kurkusta" kiinni ja odottamaan, että toinen koira menee ohitse. se ei ehkä ole paras keino !

kiitos jo etukäteen vastaajille !

Muokattu viimeksi: 28.07.10 00.56
28.07.2010 12.09

Ikinä ei kannata mennä kahden yhteen ottavan koiran väliin. Koira saattaa aggressoissaan purra omistajaakin käteen tarkoituksettomasti. Hyvä neuvo erottaa tappelevat koirat, on tarttua koiran takajalkoihin (tai jos on kaksi ihmistä niin molempien koirien takajalkoihin) ja vetää. Koira kaatuu tasapainottomasti ja tilanne saadaan keskeytettyä.

Meidän Repe (rott-uros) on varautunut toisia uroksia kohtaan. Se sietää olla urosten kanssa, mutta nuoremmat urokset se yrittää aina ensin alistaa. Nykyään se ärähtää kaikille koirille, jotka yllättäen koskevat sitä takaapäin; kerran eräs uroskoira juoksi vapaana suoraan Repen kimppuun ja hyökkäsi takaapäin. Jonkun aikaa ne ärisivät toisilleen mutta eivät varsinaisesti purreet. Repeltä lähti jalasta hieman karvaa, toinen koira nilkutti pois lopuksi. Näin niitä huonoja kokemuksia kerätään.. : /

28.07.2010 12.11
Rudi kirjoitti:
Tai, yksin tuo kävelee oikein hyvin muttakun meillä on kaksi koiraa, ja ne lenkitetään yhdessä, niin silloin se vetää aivan mielettömästi!Yksin lenkittäessä ei tätä ongelmaa..

Kokeiltu on pysähdystä, kääntymisiä mutta ei mitään tehoa.Jatkaa vaan samaan malliin.

Se vie aikaa. Kokemuksesta tiedän. Jetta nuorempana oli todella hankala, kun kävin kaverikoirien kanssa lenkillä. Älä vaan missään vaiheessa anna periksi, koska silloin palaat niin paljon taaksepäin koulutuksessa. Mikäli vetää, niin pysähdys, koira takaisin luokse ja matka jatkuu. Kyllä se tehoaa, kun koira ymmärrää että kun hihna on kireällä, ei pääse eteenpäin. Muista palkita aina kun hihna on löysällä ja myös katsekontaktista! Voi mennä viikkoja, tai enemmänkin, mutta se on sen arvoista. 

Muokattu viimeksi: 28.07.10 12.12
28.07.2010 23.14

itse en vaan siinä tilanteessa tajunnut, että mitä edes teen kun menin ottamaan koiraa kuonosta kiinni, tottakai se luuli että olin se toinen koira ja puraisi minua kädestä. minulle on kans sanottu, että kaks tappelevaa koiraa voidaan erottaa toisistaan vetämällä hännästä, mutta en tiedä onko se kovin hyvä keino ! itse ajattelisin, että jos menee koiraa vetämään hännästä tai jaloista niin se voisi silloinki käydä ihmiseen kiinni, kun on sen verran agressiviisisessa tilassa. mut en sit tiedä. ;s

07.08.2010 23.10
020486771_r

Rakas suhinapurkki! Eli rähinä loppui meillä kun hommasin pienen ilmanpainepurkin. Sopii pehmeille koirille hyvin, mutta en tiedä huomaisko kovaluontoset tota ollenkaa. Oon menny pitkänaikaa lenkit ilman pulloo mutta taas täytyis ottaa mukaan, vaikuttaa siihen kuinka jännittyny itse olen.. luultavasti.

Pidättekö rähisevän koiran ihan itsessänne kiinni ja itsenne koirien välissä? Mietin myös sitä onko merkitystä kuinka tiukalla hihnaa pitää..?

Muokattu viimeksi: 07.08.10 23.11
09.08.2010 11.36

Meillä lenkkeillään kuonopannan kanssa ja välistä ilman. Kun tulee kadulla koira vastaan otan Lobon oikealle puolelle ja kävelen katsomatta vastaan tulevaan koiraa tai lenkittäjään, tällöin Lobo ei otan mitään kontaktia toiseen koiraan lenkillä, mutta jos satun vähänkin kiinnittämään enemmän huomiota vastaantuleviin niin tämä alkaa räyhäämään, paljon ollaan edistytty siitä murrosiän rähinästä tähän nykyiseen tilanteeseen joka pian aikaa alkaa olla ihanteellinen
09.08.2010 19.09
020486771_r
Pitäis yrittää varmaan tota ettei itse välittäis vastaantulevista.. Pitääpi lähtee kouluttaan itteensä!
14.08.2010 21.31
022438303_r
Hamina

Nonnih!Päivitystä täältä päin :) Nyt meillä kävellään nätisti vierellä, hieman reenausta tarvii koirien ohittamisessa, mut muuten ei kyl räyhää enää kellekään.Tänään yhen talon pihalla oli cockeri narussa ja jouduttiin aika läheltä kävelemään ja tää cocceri oli aikamoinen räyhä niin rudi ei sanonut sanaakaan! Ihanaa :)

Nyt ollaan myös tosta kuonopannasta irtauduttu. 3vk sitä käytettiin säännöllisen epäsäännöllisesti. Eli aina kun oli tarvis. Nyt vois olla melkein jopa tyytyväinen! ^__^

Die welt ist ein gefährlicher ort, nicht weil von denen, die böses tun, sondern weil von denen, die aussehen und nichts tun.
17.08.2010 23.39
020207836_r
Espoo

Sanotaan nyt aluksi, että en ole koskaan käsitellyt remmirähjääjää. Oma koirani ei koskaam ole rähjännyt (onneksi), mutta nuorempana sirkustelu eli hyppi innosta takajaloilaan ja vikisi kun ohitettiin koira. Nykyään menee ihan nätisti, vaikka joku pieni mangeettinen vetovoima koirissa on.

Olen kuitenkin harkinnut toista koiraa ja aikuista rescue-tapausta, joten rähjääjä koira saatta osua kohdalle. Yritän siis varautua pahimpaan ja "opiskella" asiaa ja olla siten aiheuttamatta ongelmaa.

Eli mielenkiinnosta kysyisin että, missä asetelmassa koiranne on kun se rähjää (siis kun rähjääminen alkoi ilmetä)? Onko koira siis teidän ja vastaantulijan välissä vai sivussa vai missä? Kun itse olen aina yrittänyt asettaa koirani niin, että olen siinä "lihamuurina" edessä. Hypoteesini siis on ettei koiralle tule tarvetta suojella minua jos en kisko koiraa eteeni omaksi "lihamuuriksi".

Näin toimin aina kapeissa paikoissa, mutta jos tilaa on niin pääsen ohi ihan löysällä hihnalla ja tekemättä mitään taktisia siirtoja. Mutta kuitenkin, aiha pitkä pätkä tekstiä yhden kysymyksen vuoksi. Toivon mukaan voitte auttaa minua asiassa :). Tsemppiä kaikille ja älkää luovuttako.

18.08.2010 10.41
021056777_r
Rasmus kirjoitti:
Eli mielenkiinnosta kysyisin että, missä asetelmassa koiranne on kun se rähjää (siis kun rähjääminen alkoi ilmetä)? Onko koira siis teidän ja vastaantulijan välissä vai sivussa vai missä? Kun itse olen aina yrittänyt asettaa koirani niin, että olen siinä "lihamuurina" edessä. Hypoteesini siis on ettei koiralle tule tarvetta suojella minua jos en kisko koiraa eteeni omaksi "lihamuuriksi".

Caron kanssa ohittaessa teen just sillain, että menen sen ja toisen koiran väliin ja otan Caron lyhyelle hihnalle sivulle. Sillon ei rähise ja sitä voi tönäsemällä helposti muistuttaa jos meinaa ruvetakkin. Tamin kanssa on oikeastaan sama millä puolella se on (jos on tarpeeksi tilaa ohittaa), mutta vieläkin se helposti pelästyessään rähjää. Jos siis koira tulee yllättäen jostain.

18.08.2010 18.38
000042159_r
Meillä ei rähistä, mutta haukutaan kylläkin. Eva haukkuu lenkillä muille koirille, mutta se osittain johtuu myös siitä, ettei ole vielä tottunut kunnolla toisiin koiriin. Haukkuessa heiluttaa häntää, mutta jotenkin myös huomaa että hieman pelottaa. Käydään kuitenkin tokossa, koirapuistossa ja muissa koiratapahtumissa Evan kanssa, joten uskon että ajan myötä haukkuminen alkaa kitkeentyä kokonaan pois. :--)
18.08.2010 19.53
022458949_r
Lappeenranta

meillä rähinä loppu ja ohittanut jo hienosti, mutta nyt taas takapakkia... tosin niiin oma moka ettei mitään rajaa.

yks vanhanenglanninlammaskoira tuli vastaan, se on säikäyttänyt Elvin aiemmin. noo oltiin pitämässä näyttelytreenejä, joten miulla kurkkari oli kaulassa. eipä muuta kuin nopeasti normi panta kaulaan, mutta kuinkas ollakaan, kun olen laittamassa Elvi huomaa koiran ja syöksyy rähisten lähemmäksi. ei tosiaan lähelle uskalla mennä, mutta eipä tullut luokse, ja paniikissa karjuin ja veeittuilin koiralle, ainiin joomitenni tahtoo tulla luokse. noo sitten tätä kesti muutaman minuutin, ite onneks tajusin rauhottua ja lähin kävelemään pois päin, ja Elvi lähti seurailemaan ja mutta ennen kuin sain lyhyestä nlyhihnasta kiinni se kerkesi livistää. noo sitten kun sain kiinni niiiin vihasena karjasin koiralle ja nykäsin kurkkarista, vaikka eipä se enää mitään vaikuttanut, ja nyt niiiin huono omatunto että vedet valuu silmistä. pilasin tällä varmaa taas kaiken ja ärsyttää niiiiin paljon v'ttuv'ttu. taasko lähdetään nollatilanteesta? jatkettiin sitten omalla pihalla treenejä, mutta Elvi rähisi kaikki äänet ja niin pois päin. aargh inhoan itteeni!!!!

18.08.2010 19.59
022708867_r
Helsinki

Elvi, sinä olet oikeasti vain inhimillinen ihminen jolla menee hermot joskus! On hienoa että olitte jo saaneet räyhäämisen pois, ja takapakki on takapakki, ei lopullinen tulos. :)

Virheitä sattuu.
Jos lohduttaa niin voin kertoa omani, joka on myös oma mokani.
Mindin kanssa oltiin puistossa, sinne tuli kaksi tipsua, pidin Mindiä pannasta kiinni ettei portille heti ryntää, ja jostain syystä ei haukkuminen rauhoittunutkaan, vaan kiihtyi entisestään.
Minä sitten päätin että joo me lähdetään (koira edelleen kiinni siis) että tästä ei tällä tavalla tule mitään, ja olin ottamassa hihnaa naulasta kun Mindi pääsi irti yht'äkkiä otteestani ja syöksyi tipsun päälle.

Parit vekit kuulemma tuli (sain vasta puoli vuotta tapahtuman jälkeen tietää vekeistä, ja omistaja ei pyytänyt mitään vaikka lupasin korvatakin jotain) ja huono omatunto että en pitänyt paremmin kiinni. Mutta virheistä oppii.

18.08.2010 20.49
000042159_r
Elvi, meillekin on tullut takapakkia jo moneen kertaan ja tosiaan iteltänikin on oikeasti mennyt hermot, niin välillä toimin tollasissa tilanteissa aivan väärin kuin pitäisi. Onneksi nyt on tullut edistystä ohittamistilanteissa.
18.08.2010 20.52
022458949_r
Lappeenranta

Mindille ja Evalle iso kiitos tsempistä, ehkä tää tästä. nyt vaan ärsyttää oma käytös NIIIN kovasti, kun tiedän mitä miun ois pitäny tehä ja olla tekemättä... mut eiköhän tää joskus ohi mee! ja nyt pelkään et vahingoitin ton kaulaa ku k'sipäänä kiskasin vielä kurkkarista, voi pientä :'< plääh no ainankin se tuli pussaamaan kun makasin lattialla masentumassa, ehkä se ei inhoo miuta lopun elämäänsä.

huomen sitten mätsäriin, saa nähä mite reagoi siellä.

Muokattu viimeksi: 18.08.10 20.52
18.08.2010 21.02
022626406_r
Salo
Elvi, parempi on että tiedät missä olet tehnyt väärin jotta osaat korjata asian :)
18.08.2010 21.22
022708867_r
Helsinki

^^Koira ei muista 5minuutin jälkeen mitä teit sille, eli ei todellakaan inhoa sinua loppuelämäänsä, nou hätä :D

Minäkin olen tehnyt kauheita (en edes kerro tässä, saisin liian monta vihaista yksityisviestiä) ja katunut aivan hillittömästi jälkeenpäin ja itkenyt ja vaikka mitä. Vuoden kun on tehnyt työtä asian eteen ja silti edelleen ei mikään edes puoliksi valmista, tiedän paremmin kuin enemmän miltä ärsytys ja epäonnistuminen tuntuu.

Joskus mietin kyllä itsekin miten ihmeessä minä vielä jaksan tehdä töitä, tämä on välillä kuin piru olisi irti. Kirotaan, poljetaan jalkaa, huudetaan, nyitään hihnasta, ja sitten kadutaan ja suututaan itselleen. Tuttu kierre(:

09.09.2010 17.42
020407853_r
Nipsu kirjoitti:
Meillä on välillä lenkeillä mukana sitruunapanta, jonka laitan kaulaan jos tulee koiria vastaan. Yleesä auttaa jo kun laittaa sen kaulaan ja Nipsu muistaa ettei kannata haukkua. Aina en jaksa sitä pantaa mukana raahata, ni sit yleesä vaihan suuntaa jos nään toisen koiran tulevan vastaan..

Meilläkin on sitruunapanta, mutta tuon meidän pojan turkkiin uppoaa niin hyvin, ettei sitruuna haissut kuin kaulan karvoissa vähäsen, joten vaihdoimme pippuriin ja tämä meidän kova poikakin tajusi lopettaa haukkumisen, ei kyllä ole mukava haju, mutta kerran toimii niin mikäs siinä.

Jos riittää, että sanon "panta", sitä Eppe tottelee todella hyvin. "Hiljaa" on siis meillä "Panta". No kuka haluaisi haukkua kun sen jälkeen haisisi karmivalle?

"I'm not psycho... I just like psychotic things" -GERARD WAY <3
09.09.2010 18.03
000062999_r

Voi luoja, eilen meni ohitus pitkästä aikaa pieleen
Mun jo muutenkin huono päivä + liian hidas reagointi nopeassa tilanteessa + vastaantulijana tuntematon koira = täydellinen räyhäyskohtaus.

Pari kertaa puuta potkin tilanteen jälkeen, otti kyllä pannuun kun muuten ohitukset on ollut todella loistavia verrattaen entiseen. No, se oli vain ohitus muiden joukossa, vaatii vain lisää treeniä !

10.09.2010 13.45
Viimein on tapahtunut edistystä ja ollaan suurimmaksi osaksi hiljaa koiria nähdessä.Käytössä olikin noin kolmisen kuukautta vetarikuonari ja sen lisäks panta.Jätin vetarin pois ja laitoin pannan kaveriks puolkurkkarin.Ollaan todella nätisti useimmiten nykyään.Edelleen toki epävarmuus ja pelko iskee jos toinen on tulossa liian lähelle,mutta välimatkat saavat olla nykysin paljon pienempiä.Vain pieni ääni siitä kurkkarista riittää ja otetaan hienosti kontaktia,eikä välitetä koirista.
10.09.2010 15.48
Ainakin Sessun kohdalla toimii joskus huomion kiinnittäminen. Jos teillä ei tuo huomion kiinnitys toimi, yksinkertaisinta on ottaa pannasta kiinni ja pidellä koiraa kieltäen. Huuda jo kaukaa että treeni on menossa, niin ei toinen koira tule lähelle (ellei ole idiootti koiranomistaja kyseessä).
Muokattu viimeksi: 10.09.10 15.49
10.09.2010 15.55
022421954_r
Pyssykylä
Meillä onneksi tuo koirakoulu auttanut paljon, tai ainakin uskoisin, ei kyllä olla vielä mitään koiraa ohitettu, mutta luulisin nyt, että jos n. 15 koiran kanssa on pienessä tilassa (pienessä ja pienessä..) eikä hauku koko aikaa, se tarkoittaiski jotain :) Harmittaa kyllä pirusti ettei täällä niitä koiria joita ohitettais ole :(
Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä.
11.09.2010 15.44
019803859_r
Lempäälä

Nita tuli meille reilu vuosi sitten. Olemme sen kolmas koti ja nyt Nita on himppasen vajaa 4v. Ensimmäisessä kodissa, pentuna siis ollut häkkikoirana missä ei ilmeisesti ole ollenkaan tavannut muita koiria, tai ainakin tosi vähän. Koira on todellinen remmirähjä ja kaikenlisäkis hirveän dominoiva = tämän vuoksi toinen koti siitä luopuikin. Tätä ollaan tässä siedetty ja monia keinoja kokeiltu. Tosin voi itseäkin syyttää, kun on muitakin koiria niin ei ole niin keskittynyt pitkäjänteisesti ongelmaan.

Nyt kuitenkin riitti tämä rähjäys ja dominointi. Itse ei jaksa koko ajan vältellä ja stressata lenkkeilylle menoa. Menemme siis maanantaina ongelmakoira kouluttajalle, lähdemme sieltä liikkeelle ihan alusta.. :) ja nyt on itselläkin motivaatio todella korkealla koiran koulutukseen,

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti