Räyhäävä koira - miten kouluttaa räyhäämättömäksi? - Sivu 13 (Koirat > Koirien koulutus)

04.04.2011 18.18
Meillä on Peipon kans semmonen ongelma että se murisee kavereitten koirille,mutta ei sitten niille jota se ei oo koskaan ennen nähnyt.Ja kerran oli niin että meijän serkkujen koiran kans peippo leikki nätisti meijän pihassa, mutta sitten kun Peippo oli käynyt mummon kans siellä niin se oli sielä murissu ja melkeen hyökännny kimppuun.Mistä se voi johtua että meillä se leikkii mutta niillä ei? ja sitten niillä on toinen koira (aika nuori vielä) sillle kans peippo murisee ja kävis päälle jos vois.Peippo tuli meille syksyllä 2010 mutta sitä ennen sillä ei oo ollu mitään.Huomasin tuon rähisemisen ekan kerran kun olin kaverini ja sen koiran kans lenkillä.Ensin ei ollu mitään ja sitten ku mentiin istuun ja peippo siinä oli mun lähellä ja sitten tuli se mun kaverin koira mun taakse niin sillon peippo meinas käyä sen päälle.Aina jos meen kyykkyyn että silittäisin kavereitten koiria/koiraa niin peippo käy niitten päälle.Tiiättekö miks tekee niin? onko se mustasukkanen? Peippo on nytten vähän yli 4 vuotta.
04.04.2011 18.35
021111698_r
Vantaa
^ Ainakin jälkimmäinen oireilu kuulostaa "mustasukkaisuudelta" eli ihan vain omistushaluisuudelta. Meillä on ihan sama vaiva, joka ei tosin rajoitu siihe, että minä rapsuttaisin toisten koiria, vaan Sindi omii myös ihmisystäviään (rapsuttajia ja namikäsiä), vesikuppia (joka ei ole sen oma) ja jopa koirakaveraita toisilta koirilta. Päälle käymisen yritys tosin on "onneksi" vain silloin, kun kyse on nameista ja rapsuttajista. Puistossakin voidaan olla, kunhan itse pysyn poissa jaloista, ettei tartte nameista suuttua.
04.04.2011 18.39
Millä näyttää silleen olevan että tuille koirille ei räyhää, aluksi räyhäää tuntemattomille, mutta sitten kun tustustuu nii ei enää räyhää :o?
04.04.2011 19.06
022695490_r
Mäntyharju
^ Ainakin tuon perusteella luulisin, että koirasi voisi olla epävarma itsestään ja näin ollen jännittää toisten koirien tapaamista. (?)
04.04.2011 19.41

Sindi: joo itekkiin oon aatellu että se on mustasukkaisuutta.Oon monelta kuullu et monen koira on mustasukkanen.Mutta sitten peippo on niitten toisten kans kaveri ku ite en oo lähellä tai jos se on irti. :)

05.04.2011 10.04
Ukko kirjoitti:
^ Ainakin tuon perusteella luulisin, että koirasi voisi olla epävarma itsestään ja näin ollen jännittää toisten koirien tapaamista. (?)

hmm, voi olla. Se on aika arka muutenkin kaikkea uutta, ja ennenkaikkea kaikkea isoa kohtaan. Esim, sellanen iso rumpu otettiin kaapista nii tyttö juoksi heti karkuun sitä, vastaavai esimerkkejä löytyy vaikka kuinkalailla.

15.04.2011 16.43
021854511_r
Helsinki

Meillä oli kahdella koiralla remmiräyhäämistä ja toinen ampui heti kiinni vieraaseen koiraan, mikäli mahdollisuuden sai. Eli kaikki vastaantulevat koirat haukuttiin ja niitä päin yritettiin päästä. Toinen koirista käyttäytyi samoin myös joidenkin ihmisten ohituksissa, esim. pyöräilijöiden, skeittaajien, rullaluistelijoiden, kärryä vetävien mummojen, hiihtäjien ja joskus myös juoksijoiden. Meillä tuohon käytökseen ja hihnassa vetämiseen auttoi Pevi koulutus.

Eli käytös johtui siitä, että minä omistajana en ollut koirien mielestä johtaja ja koirat yrittivät suojella minua (ja samalla itseään) pelottamalla haukunnalla pois/voittamalla vastaantulevan "vaarallisen" koiran/ihmisen (joka siis toisen koiran mielestä saattoi olla jopa kärryä perässään vetävä mummo).

17.04.2011 10.35
021841088_r
Kempele

Tässä kerta tuosta räyhäämisestä olikin jo juttua, olisi minullakin kysyttävää asiasta.

Sirius on siis 8kuukauden ikäinen pentu. Koirapuistossa Sirius tulee kaikkien kanssa toimeen ja leikkii innoissaan jokaisen kanssa, siellä kaikki on siis hyvin.

Mutta auta armias kun ollaan lenkillä, joka ikisen vastaantulevan koiran kohdalla Sirius alkaa hillittömän räyhäämisen. Nousee kahdelle jalalle,haukkuu ja tempoilee. Olen lähinnä koiran ottanu mahdollisimman lyhyelle hihnalle ja itse kävellyt rauhallisesti ohi huomioimatta vastaan tulijaa ja samalla tyyliin vetäen koiraa perässäni.

Se ei ole vihainen missään määrin ja haluaisi tutustua jokaseen vastaantulijaan mutta sen lähestymistapa on väärä täysin. Se on liian innokas. Se ikäänkuin yrittäisi hihnassa isotella vastaantulevalle koiralle.

Mitä ihmettä tekisin? Makupaloilla saisin huomion pois mutta saan asiasta aina kritiikkiä ettei makupaloja saisi käyttää. Oma rauhallinen käytös ei tunnu koiraa rauhoittavan lainkaan.

Oh my, dear lady, you have a collar. -Yes, and the license too.
17.04.2011 10.40
Jes, siitä lähti ku ollaan alettu käydä koirapuistossa, remmiräyhääminen on hävinnyt ainakin puoleen :) ! Eilen uskalsin menä ton kans jopa kaupungille kävelemään, eikä se rhäjänny kuin yhdesti (Y)
17.04.2011 10.42
022695490_r
Mäntyharju
Hulina kirjoitti:
Ukko kirjoitti:

hmm, voi olla. Se on aika arka muutenkin kaikkea uutta, ja ennenkaikkea kaikkea isoa kohtaan. Esim, sellanen iso rumpu otettiin kaapista nii tyttö juoksi heti karkuun sitä, vastaavai esimerkkejä löytyy vaikka kuinkalailla.

Juu sittenhän tuo asia on aika selkeä. :-) Luulisin että sun kannattaa ensinnäkin tehdä sun ja koiran välisestä luottamuksesta raudanluja(koirasi luottaa siihen että sinä olet vahva johtaja joka suojelee sitä).

// Huippua että menee jo paremmin!

Muokattu viimeksi: 17.04.11 10.42
02.05.2011 19.30

En löytänyt erillistä keskustelua koirin välisistä tappeluista joten kysynkin nyt hyviä neuvoja täältä. Meän Nukalla nyt tullut murkku ja koirapuistossa käy pari koiraa, keiden kanssa se ei vaan tule toimeen. Ihan ilman syyttä on alkanut öriseen toisen vierellä juosten. Jos toinen on sanonu vastaan niin on tullut ihan oikee kärhämä. Mikä on siis oikea tapa irrottaa koirat toisistaan? (Siis jos esimerkiksi ollaan puistossa) Nuka on alkanu öriseen aina pienemmille koirille, ne ovat siis jääneet aina alimmaisiksi ja jos vedän nukan pois takajaloista niin se pieni koira saattaa näpätä nukaa siinä.

Olen välttänyt kyllä menemistä puistoon jos nämä kyseiset koirat ovat siellä..

Muokattu viimeksi: 02.05.11 19.30
03.05.2011 09.18
020614484_r
Savonlinna
Koira on sosiaalinen olento, joka tuntee olonsa paljon uhatummaksi kuin ihminen ja siksi se räyhää. Tyypillistä räyhäävälle koiralle on, että sen räyhätessä sen sosiaalinen kontakti omistajaan on ohentunut olennaisesti ja se on jäänyt yksin räyhääm,ään, mihin se reagoi epävarmuuttaan pelkopurijan tavoin olevalla kova jätkä, vaikkei mikään arka olisikaan - onpahan vain omaa tavallista itseään arempi yksinään "tappeluun" joutuessaan. Koira vertaa oloaan omaan tavalliseen, kotioloihin, niiden leppoisuuteen ja ystävälliseen turvallisuuteen. Kadulla, kun koira vetää toisen koiran luo ja siksi omistaja laittaa pakin päälle, koira yhtäkkiä joutuu kylmään sosiaaliseen tilanteeseen kuin olisi kiinalainen ympäristö yhtäkkiä. Niinpä koira menee viralliseksi myös omistajan puolelta, joka jo on kieltelemässä tai ainakin ottaa hihnasta vankemman otteen. Viralliset suhteet jättävät vaille sosiaalisuuden tuomaa ystävyyttä. Paras tietämäni kikka räyhäämisen lopettamiseen onkin opettaa koiraa olemaan tavalliseen suomalaiseen tapaan sosiaalinen: "Hei, ollaanpas nyt sosiaalisia taas!" Silloin tulee ystävyys uhan sijalle koirien välille. Olennaista on myös se, että silloin ei kontakti omistajaan jää taka-alalle, vaan lauma yhdessä kohtaa vieraan koiran eikä koira vain.
04.05.2011 13.33
020809552_r

En jaksanut selata ihan jokaista sivua tästä keskustelusta, mutta luin jotain asioita mitä olitte kirjottaneet kolinapurkista. Ketjun alottaja tiivisti kolinapurkin käytön jotenkin näin (nyt en siis kopsaa suoraa tekstiä vaan muistelen itse, voi olla virheitä): Kolinapurkin tarkoitus on pelästyttää koira ja kun koira rähisee/alkaa rähiseen se heitetään sen eteen.

Haluaisin oikaista, että ennen kolinapurkin käyttöä koiralle pitää ehdottomasti joka kerta sanoa tiukasti ei. Sitä pitää siis ensin kieltää ja jos se ei näytä koiraan vaikuttavan, seuraavan kiellon kohdalla kolinapurkkia ravistetaan voimakkaasti tai heitetään se koiran lähelle (ei päin koiraa). Siis kiellon kanssa samaan aikaan. Kolinapurkin käytön kovuus riippuu ihan koiran pehmeydestä, aroilla ei kannata edes käyttää. Mutta jos kolinapurkin heittää mitään sanomatta, sitä tulee tarvitsemaan aina, eikä koira opi uskomaan sanaa EI. Koiran täytyy siis oppia, että jos kieltoa ei usko, seuraa toisesta kiellosta rangaistus. Kolinapurkin tarkoitus on havahdyttaa koira väärästä mielentilasta ja saamaan sen huomio, monet paimenkoirat (kuten omani) saattaa mennä todella kiihkeään mielentilaan tietyissä tilanteissa ja kolinapurkilla tämän liiallisen kuumentuneen mielentilan voi katkaista. Lisäksi kolinapurkkia kannataa pikkuhiljaa alkaa käyttämään vähemmän ja yrittää päästä ilman rähinöintiä tiukalla EI:llä..Ideanahan on siis, että koira alkaa uskomaan ei -sanaa :)

Ps: Hyviä vinkkejä teillä remmirähinään, kaikille löytyy jotain :)

04.05.2011 13.40
022267527_r
Säkylä
Sirius kirjoitti:

Tässä kerta tuosta räyhäämisestä olikin jo juttua, olisi minullakin kysyttävää asiasta.

Sirius on siis 8kuukauden ikäinen pentu. Koirapuistossa Sirius tulee kaikkien kanssa toimeen ja leikkii innoissaan jokaisen kanssa, siellä kaikki on siis hyvin.

Mutta auta armias kun ollaan lenkillä, joka ikisen vastaantulevan koiran kohdalla Sirius alkaa hillittömän räyhäämisen. Nousee kahdelle jalalle,haukkuu ja tempoilee. Olen lähinnä koiran ottanu mahdollisimman lyhyelle hihnalle ja itse kävellyt rauhallisesti ohi huomioimatta vastaan tulijaa ja samalla tyyliin vetäen koiraa perässäni.

Se ei ole vihainen missään määrin ja haluaisi tutustua jokaseen vastaantulijaan mutta sen lähestymistapa on väärä täysin. Se on liian innokas. Se ikäänkuin yrittäisi hihnassa isotella vastaantulevalle koiralle.

Mitä ihmettä tekisin? Makupaloilla saisin huomion pois mutta saan asiasta aina kritiikkiä ettei makupaloja saisi käyttää. Oma rauhallinen käytös ei tunnu koiraa rauhoittavan lainkaan.

Älä välitä tuosta kritiikistä. Kun kerran koirasi stressitaso ei ole noissa tilanteissa vielä noussut niin ylös ettei nami kelpaisi, käytä sitä hyödyksi! Namilla otat huomion itseesi ja opetat kontaktin oton käskystä (tai tavalla miten itse koet parhaimmaksi) ja koirien tullessa vastaan otat kontaktin. Liisalla toimi sama juttu, Jaakolla ei ole vielä koska stressitaso on liian suuri namien syömiseen koirien tullessa vastaan.

On jo pitkällä jos ymmärtää, että vika harvoin on koirassa.
04.05.2011 13.42
020809552_r

http://www.kumikana.org/koulutus/rayhaaminen.htm

Tässäkin on hyviä vinkkejä. Selailin nopeasti, enkä nähnyt että tätä olisi linkattu?

05.05.2011 08.35
Jaakko kirjoitti:
Sirius kirjoitti:

Älä välitä tuosta kritiikistä. Kun kerran koirasi stressitaso ei ole noissa tilanteissa vielä noussut niin ylös ettei nami kelpaisi, käytä sitä hyödyksi! Namilla otat huomion itseesi ja opetat kontaktin oton käskystä (tai tavalla miten itse koet parhaimmaksi) ja koirien tullessa vastaan otat kontaktin. Liisalla toimi sama juttu, Jaakolla ei ole vielä koska stressitaso on liian suuri namien syömiseen koirien tullessa vastaan.

Meillä Nuka on myös alkanut räyhäileen remmissä vastaantulijoille, mutta on auttanut se ETTEI kiri hihnaa, vaan menet niin kauos tien reunaan, vaikka ojaan ettei koirat ohituksessa voi koskea/ nuuskia toisiaan.Koira saa siis tilaa ohittaa. Naksuttimella olen myös palkannut kun on ohittanut hienosti toisen koiran, toimii Nukalla paljon paremmin naks+palkka kuin pelkkä palkka. :) Tottakai riippuu toisesta koirasta Nukan tapa reagoida, yleensä Nuka räyhää niille heikoille ja kun vastaan tulee toinen räyhä niin Nuka on kusi sukassa :D

05.05.2011 09.27
020387596_r
Kouvola

miettisin itseäni aina noissa rähinätilanteissa, odotanko jo reaktiota koiraltani kun toinen koira tulee vastaan, olenko jännittynyt tai hermostunut. tämä kaikki menee suoraan koiraan. mitä tapahtui ekalla kerralla kun seurauksena on rähinä?. omakohtainen kokemus, jännittymiseni laukaissut rähinät koirillani.

kyllä ne namit on hyvä houkutin katsekontaktille ja sitten ne voi korvata hillityllä kehulla pikkuhiljaa.

kun koira vetää, se haluaa hallita ja luultavasti onkin omasta mielestään se jonka kuuluu suojella laumaansa. koira en mene rikki jos sen rähinään puuttuu nopeasti ja napakasti mutta kellä on pokkaa ärähtää kunnolla, siksi namit parempi vaihtoehto vaikka niillä ei koiran kunnioitusta ansaita vaan pelkkä huomio.

itse otin taas käyttöön uroksellani ketjun, korvaa kolinaporkin. kun hihnakäsi nousee koiran vedosta, lentää ketju kylkee, oli kerralla tehokas mutta moni kokee tämänkin koiraa kohtaan kamalaksi mutta jos sulla on erittäin vahvaluontoinen koira, ei siinä hyssyttelyt auta. väheni tontilla räyhääminenkin ohikulkijoille tämän lenkin jälkeen. palkaksi rapsutuksia=)

05.05.2011 10.40
Kuru kirjoitti:

itse otin taas käyttöön uroksellani ketjun, korvaa kolinaporkin. kun hihnakäsi nousee koiran vedosta, lentää ketju kylkee, oli kerralla tehokas mutta moni kokee tämänkin koiraa kohtaan kamalaksi mutta jos sulla on erittäin vahvaluontoinen koira, ei siinä hyssyttelyt auta. väheni tontilla räyhääminenkin ohikulkijoille tämän lenkin jälkeen. palkaksi rapsutuksia=)

Siis ymmärsinkä oikein, kun koira vetää se saa ketjusta iskun kylkeen? Kovaluontoiselle ei tosiaan hyssyttelyt auta, mutta koen ketjulla nakkelemisen jo kallistuvan sinne koiran pahoinpitelyn puolelle.

05.05.2011 10.43
Lobo kirjoitti:
Kuru kirjoitti:

Siis ymmärsinkä oikein, kun koira vetää se saa ketjusta iskun kylkeen? Kovaluontoiselle ei tosiaan hyssyttelyt auta, mutta koen ketjulla nakkelemisen jo kallistuvan sinne koiran pahoinpitelyn puolelle.

Komps. Ymmärrän kyllä kolinapurkin/ketjun nakkaamisen koiran jalkoihin, en koiraan. Ja tarkennan vielä, koiran jalkoihin niin ettei kuitenkaan koiraan osu ja vahingoita sitä.

Muokattu viimeksi: 05.05.11 10.44
05.05.2011 16.12
Kurko kirjoitti:
Lobo kirjoitti:
Kuru kirjoitti:

Komps. Ymmärrän kyllä kolinapurkin/ketjun nakkaamisen koiran jalkoihin, en koiraan. Ja tarkennan vielä, koiran jalkoihin niin ettei kuitenkaan koiraan osu ja vahingoita sitä.

Joo ei sitä kunnioitusta kyllä tuolla tavalla saa! Tai no tottakai on yhtä montaa koulutustapaa kuin on koiraakin, mutta itse en pelolla haluaisi hallita koiraani.

05.05.2011 17.37
020809552_r

Meillä kolinapurkin tarkoitus ei oo Rokia pelottaa vaan havahduttaa se siitä kiihtyneestä mielentilasta, mihin se joutuu nähtyään toisen koiran. Siten havahtuu ja korvat "aukee" paremmin omistajan käskyille ja tämä on meillä toiminu. Ja tää auttaa koiraa itteensäkin, ei joudu niin älyttömän kiihtyneeseen tilaan mikä ei varmasti ole koiralle meillyttävä, vaan pystyy paremmin rauhottuun.

Komppaan muita, kolinapurkkia tai mitään sen tapasta ei missään tapauksessa kuulu koiraa päin heittää!! Meillä riittää pelkkä ravistus.

05.05.2011 17.42
022421954_r
Pyssykylä

Onkos muuten kolinapurkin käyttäjät ajatelleet tilannetta ohitettavan koiran näkökulmasta. Entäpäs, jos vastaantuleva koira onkin nuori, erittäin pehmeä ja ääniherkkä koira. Pahimmillaan jopa se kaukaakin (tai no, ei välttämättä edes kaukaa) tuleva ääni saattaa saada koiran niin pahasti pelästymään, että sen takia alkaa pelkäämään toisia koiria. Tietenkin aina ajatellaan oman koiran etua, mutta musta ei olis ainakaan kiva,jos omistaisin pehmeän + ääniherkän koiran ja vastaantulijat käyttäisivät kolinapurkkeja.

Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä.
05.05.2011 18.20
021056777_r

Mä en oo ikinä ymmärtäny tota kolinapurkkia En sano etteikö joillekkin toimisi, mutta ajatus purkin viskomisesta ohitustilanteessa tuntuu pikkasen hölmöltä.

Mulla muutenkin aina ollut tavotteena, ettei koira koskaan ehdi siihen kiihtyneeseen tilaan. Annan pakotteen jos rupeaa pörisemään tai näyttää muuten siltä, että kohta rähähtää. Pakotteena mulla Carolla toimii se, että tönäsen sitä jalalla samalla, kun kävellään. Koira siis vierellä aina ohitustilanteessa, se horjuttaa koiran tasapainoa ja laukasee tilanteen. Saa joko pallon tai kehun, kun menee ohitus nätisti.

Niin ja jos molempien kanssa oon lenkillä niin en voi mitään ruveta viskomaankaan, ei riitä kädet ja pienemmällä sen verta huono hermorakenne, että saattaa säikähtää.

Muokattu viimeksi: 05.05.11 18.23
05.05.2011 19.06
020809552_r

Caro, toi on just hyvä tapa omasta mielestä. Mutta meillä se ei ainkanaan vielä vain riitä. Purkin viskominen kuulosti aluksi mustakin naurettavalta, mutta kun se oikeasti alko Rokiin toimiin, miksi en käyttäis :)

Kiela, kyllä mä oon tuota miettiny. Itse yritän arvioida ohitettavat niin, että välttäisin arkoja ja heikkohermoisia koiria. Mutta tietenkään ei aina siihen ensiarvioon voi luottaa. Mutta haluaisin kysyä, että jos vaihtoehtona on se, että koira alkaa sata lasissa rähjään ja hyökkiin, niin eikä ole parempi käyttää purkkia? Sitä purkkiakun ei kuulu loppuelämää käyttää, vaan opettaa sillä koira käveleen nätisti. Ja jos sulla on arka/huonohermoinen koira, ethän sä voi sitä ikinä tulla suojeleen kaikilta odottamattomilta/äänekkäiltä/pelottavilta asioilta.

Täälä jotkut on kysyny samantapasia kysymyksiä mitä itse kysyit, sieltäkin voi katsoa vastauksia, olen samaa mieltä suurimman osan kanssaan. (ainakin tuolla tokalla ja kolmannella sivulla on asiallisisa vastauksia, noista ei niin asiallisista viesteistä ei kannata välittää):

http://www.multisoft.fi/koiraneuvola/keskustelu/viewtopic.php?f=3&t=7611&sid=cc95eb3db96677fe3aefda8d47a84d9d

05.05.2011 19.16
020809552_r
Ja tähän haluaisin vielä tarkentaa erään asian minkä meidän kouluttaja joskus sanoi. Hänen mielestään on toisaalta huono juttu, että kolinapurkin käytöstä on niin helppo lukea netistä ja se on helppo tehdä itse. Ns. "Amatöörit" voivat tehdä koiralleen vain hallaa kolinapurkin väärinkäytöllä. Koiraa ei millään tavalla ennen kolinapurkin käyttöä luonnetestata ja tärkeitä kolinapurkkiohjeita ei tiedetä. Omistaja ei välttämättä ole tulkinnut koiraansa oikein ja sillä voi olla esim. kipuja tai erittäin huonot hermot (todellä säikky arka yms). Näin ei tiedetä mikä on sopiva tapa millekkin koiralle. Näin ollen omalla "häsläämisellään" ja väärällä käytöllä voi jopa pahentaa koiran käytöstä. Siksi en itsekään suosittele kolinapurkin käyttöä, ellei käy ihan kouluttajalla ja luonnetestissä ja asiaan KUNNOLLA perehdy.
05.05.2011 20.36
022512565_r
Pori
Nuka kirjoitti:

En löytänyt erillistä keskustelua koirin välisistä tappeluista joten kysynkin nyt hyviä neuvoja täältä. Meän Nukalla nyt tullut murkku ja koirapuistossa käy pari koiraa, keiden kanssa se ei vaan tule toimeen. Ihan ilman syyttä on alkanut öriseen toisen vierellä juosten. Jos toinen on sanonu vastaan niin on tullut ihan oikee kärhämä. Mikä on siis oikea tapa irrottaa koirat toisistaan? (Siis jos esimerkiksi ollaan puistossa) Nuka on alkanu öriseen aina pienemmille koirille, ne ovat siis jääneet aina alimmaisiksi ja jos vedän nukan pois takajaloista niin se pieni koira saattaa näpätä nukaa siinä.

Olen välttänyt kyllä menemistä puistoon jos nämä kyseiset koirat ovat siellä..

Jos meillä koirat tuppaa haastamaan puistossa toista koiraa ym. pörhistelee.. Menen itse seisomaan koiran eteen ja meillä sanotaan siinä "anna olla" sekä kädellä näytän menosuunnan eli pois toisen koiran naamalta :) Toimii hyvin..

Jos tappelu jo pystyssä, joko räyhäsen kunnolla tai menen ihan tökkäämään omaa koiraa kylkeen ja noottia :) Aika hyvin kyllä oppinut jo kaikki rähinän ennusmerkit ettei niitä pääse syntymään kun kutsun koirat tykö jos alkaa näyttää pahalta :)

Onnea mulkkuiluun :D

Yokudekimashita!
05.05.2011 21.37
022708867_r
Helsinki

Jos tappelu jo pystyssä, joko räyhäsen kunnolla tai menen ihan tökkäämään omaa koiraa kylkeen ja noottia :)

harvat koirat lopettaa tappelun tuosta, elleivät ole pehmeitä ja herkkiä ja kunnioita omistajaa täydellisesti.

Takajaloista kiinni/lantiosta ja irti repiminen, sen jälkeen toisesta koirasta riippuen oman koiran suojaaminen tai pois vieminen tj. (tuleeko toinen vielä päälle, onko sen toisen omistajat vielä ehtineet paikalle jne)
Mieluiten ollaan työntämättä sitä kättä sinne koirien hampaiden puolelle, mutta aina ei kerkeä sitäkään ajatella.

http://minskipinski.blogspot.com/
06.05.2011 07.51
021056777_r
^Juu jos on oikeasti tappelu päällä niin ei siinä mikään rähähtäminen/huutaminen auta. Monesti vaan kiihdyttää tilannetta entisestään. Toi takajaloista nostaminen on ihan hyvä keino, tietty hankalampaa jos iso koira.
06.05.2011 11.39
Caro kirjoitti:
^Juu jos on oikeasti tappelu päällä niin ei siinä mikään rähähtäminen/huutaminen auta. Monesti vaan kiihdyttää tilannetta entisestään. Toi takajaloista nostaminen on ihan hyvä keino, tietty hankalampaa jos iso koira.

No sen tiesin, että takajaloista vaan kiinni ja vetää pois MUTTA kun toinen tappelupukari onkin ollut alakynnessä niin jos minä vedän oman koirani pois siitä niin toinen koira pystyy räppäämään omaani vaikka silmille. Kummasti se olen aina minä yksin siinä puuttumassa tilanteeseen.

Nukalle karjasu on tepsinyt joskus, mutta tiedostan sen, että koirat vaan hermostuu kun siinä joku huutaa kurkkusuorana :D Mutta ärähtänyt olen silloin jos koirat on hetkeksi lopettaneet sen reuhkaamisen niin silloin on tepsinyt ihan hyvin. :)

Ja vielä siihen, että menisi itse väliin, niin kerran oltiin puistossa jossa oli sellainen koira myös kenen kanssa Nuka oli alkanu haastaan riitaa aikaisemminkin. Tämä kohtaaminen meni yllättävän hyvin! Nuka ei ärissy otti sen koiran hyvin vastaan (aikaisemmin oli kuin yleinen syyttäjä suoraan päälle) Sanoin kumminkin koiran omistajalle, etteivät nämä koirat tule toimeen. Nuka rupesi ärtymään sen koiran haukkumisesta ja kylessä kyhnyttämisestä ja niimpä otin nukan mukaani ja lähdin tarkoituksella kiertämään puistoa sen kanssa kahden, että saa raihoittua ja vältytään ikäviltä kohtauksilta. JA MITÄ TEKEE TOISEN KOIRAN OMISTAJA!? Usuttaa oman koiransa seuraamaan meitä "ota kii, mene mene" ja osottaen meidän suuntaan o.O No koira tuli meidän luo ja siitähän se tappelu tuliki. -.- On tosi vaikee yritää olla kunnollinen koiranomistaja jos joukossa on tommosia *******. Enkö mää just sanonu ettei nää tuu toimeen keskenää!?

06.05.2011 16.02

Meillä on Murun kanssa ongelmana toisille koirille rähjääminen. En itse tiedä yhtään, että mistä tämä johtuu.

Lenkeillä on hankalaa ohittaa toinen koira, kun oma koirani nousee seisomaan takajaloilleen, rempoo/hyppii hihnassa ja ärisee. Sen tiedän, ettei Muru leikki/tutustumismielessä toisen koiran luokse halua, vaan kurkkuun se haluaa päästä.

Vieraille koirille koirani siis on aggressiivinen, mutta sitten taas ihan hyvää kaveria lähiympäristömme koirille. Pihaamme tulee silloin tällöin Labradorinnoutaja Roosa ja joskus Bordercollie Lusti, joidenka kanssa Muru sitten on ihan rennosti ja välittämättä näistä 'tunkeilijoista'. Missä vika?

Olen yrittänyt tätä inhottavaa tapaa karsia pois siten, että aina koiran tullessa vastaan, 'näykkäisen' Murua huomionkiinnittämiseksi kyljestä ja sanon pistävästi "Shh" ja sitten, kun koira ottaa katsekontaktin minuun, palkitsen sen namilla. On tämä edistynyt jo alkuajoilta hyvin, mutta harjoitusta vielä tarvitaan ja paljon. Onko tuo hyvä/huono keino? Mitä muita keinoja on?

Itse ajattelin, että syynä olisi se, ettei Murua pentuna totutettu toisiin koiriin, mutta miksi Muru sitten on kiltti näille lähipiirin koirille? Itseäni hävettää kovasti, jos vastaantulevan ihmisen koira on rauhallinen eikä välitä minun koirastani, kun taas oma koirani riuhtoo hihnassa hampaat irvessä.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti