Räyhäävä koira - miten kouluttaa räyhäämättömäksi? - Sivu 14 (Koirat > Koirien koulutus)

07.05.2011 23.26
020387596_r
Kouvola

Arvasin tämän=)EI sitä "isketä" koiraan, miksi joku aina kärjistää ja ymmärtää väärin!? ketju ei ole edes terävä niinkuin kolinapurkki, sillä vain tarkoitus herättää koira, se on kuin murahdus huonosta käytöksestä, tällä hetkellä ei sitä tarvitse kuin kilistää kädes tai taskus jos hihna kiristyy. kolinapurkista löytyy hyvin samankaltaisia keskusteluja=)

tämän koiran vetoon ei ol tehonnut namit, vaikka niillä katsekontakti tullut paremmaksi. mieluiten käytän peruspantaa, kuin kurkkaria koska kurkkari tehoton kun tekniikka ei itselläni hallussa ja aiheuttaa koiran niskaan jumia

se voidaan heittää jalkoihin tai myös kylkeen riippuen koirasta, tai vain helistää, kouluttajalla käynyt kyllä ja sieltä ohjeet saannut! samassa yhteydessä tulee kieltosana joka korvaa sen purkin/ketjun/avainnipun jatkossa.

jos koira muuttuisi pelokkaaksi tästä, sen häntä laskisi ja muutenkin muuttuisi olemukseltaan, nyt tällä korvat suuntautuu minuun ja hihna pysyy löysällä ja hakee kontaktia, koira tulee vierelleni, ei pyri poispäin minusta,

Aiemmin sännätty hajuille, vedetty kieli vyön alla, haastettu vastaantulijat, räyhätty niille. Aloittanut nameilla, kun kontakti, niin palkka, kun mennyt kierroksille vastaantulijoista, namit ei kelvannut, käyttänyt vedonestovaljaita, kurkkaria, ei vaikutusta tarpeeksi(inhoaa vetovaljaidenkin laittoa). lukuisia pysähdyksiä useamman kuukauden ajan kun vetänyt, ainoastaan ottaa kontaktia paremmin mutta veto ei ole hävinnyt. Nyt kun ketjun pala osui kylkeen, niin koira kulkee kuin unelma, niin olen enemmän kuin tyytyväinen

08.05.2011 10.08
020387596_r
Kouvola

miksi koirallani on ongelmia-katso itseäsi peiliin ja mieti mitä itse teet ongelmatilanteissa(tarkoitan nyt omia ajatuksia, jännittymistä, huolestumista sillä hetkellä). tällä on niin suuri merkitys

minun tarvitsee vain miettiä saako vastaantuleva hallitua koiransa, niin urokseni rupeaa reakoimaan. kun keskityn vain menemään ja olen rento, hyvällä tuulella, ei tapahdu mitään

taannoin olin ongelmakoira seminaarissa, niin siellä oli todella pelokas ja arka koira. siellä tehtiin luonnetesti(lähinnä räminä ja liikkuva hahmo) koirille ja tämä arka koira ei siinä pelännyt . ongelma olikin omistajassa joka oletti koiransa olevan arka ja oli alkanut ruokkimaan tätä arkuutta säälillä ja huolestuneisuudella, koira reakoi siihen mutta toisen ihmisen kanssa se tutkaili paikkoja ja oli utelias ja kulki häntä pystymmässä.

me itse ruokimme koiran käytöstä, tai koira olettaa että emme pärjää vastaantulevalle vaan koiran on otettava johto käsiin ja suojeltava meitä jolloin koira pitää itseään voimakkaampana. älkää aliarvioiko koirianne=)

Muru- häpeäntunteesi ruokkii koiraasi käyttäytymään niin kuin se tekee, itselläni ollut hyvin samanlainen tämä poika. kun itse teet selväksi napakasti ettei se ole sallittua, saat sen menemään ohi, sinun on uskottava itseesi että hallitset tilanteen, ajattelet oikein vahvasti että minä tässä määrään. sinulla on jo hyvä alku!

12.05.2011 19.07
Kuru kirjoitti:

kun hihnakäsi nousee koiran vedosta, lentää ketju kylkee

Tämän vuoksi ainakin minä ymmärsin niin että koira saa iskun ketjusta. Enkä koe sitä kärjistämiseksi jos toisen kirjoitus antaa ymmärtää niin että porukka ymmärtää väärin.

// Tosin kukaan ei ole minulle velvollinen perustelemaan koiransa kasvatusta/koulutusta, mutta ihmetyttämään jäi tuo kohta. 

Muokattu viimeksi: 12.05.11 19.10
14.05.2011 14.07
021427216_r

Vekullakin oli tuo ongelma, että rähisi kaikille vastaantulijoille, ei päästäny ketään minun lähelle, rähis jopa perheen jäsenille. Ongelmasta sitte päästiin niin, että kun se alko rähistä, minä lähin lätkimään siitä sen luota suoraan sen ihmisen/koiran luo jolle se räyhäs, ja se hämmenty, ja lopetti. En voi taata että toimii kaikilla, mutta Vekku menee sen verran helposti hämilleen, että se toimi tämän koiran kanssa.

*Bang* Ammuit nuolen mun sydämmeen.
14.05.2011 21.29
021085174_r
Helsinki
Muru kirjoitti:

Meillä on Murun kanssa ongelmana toisille koirille rähjääminen. En itse tiedä yhtään, että mistä tämä johtuu.

Lenkeillä on hankalaa ohittaa toinen koira, kun oma koirani nousee seisomaan takajaloilleen, rempoo/hyppii hihnassa ja ärisee. Sen tiedän, ettei Muru leikki/tutustumismielessä toisen koiran luokse halua, vaan kurkkuun se haluaa päästä.

Vieraille koirille koirani siis on aggressiivinen, mutta sitten taas ihan hyvää kaveria lähiympäristömme koirille. Pihaamme tulee silloin tällöin Labradorinnoutaja Roosa ja joskus Bordercollie Lusti, joidenka kanssa Muru sitten on ihan rennosti ja välittämättä näistä 'tunkeilijoista'. Missä vika?

Olen yrittänyt tätä inhottavaa tapaa karsia pois siten, että aina koiran tullessa vastaan, 'näykkäisen' Murua huomionkiinnittämiseksi kyljestä ja sanon pistävästi "Shh" ja sitten, kun koira ottaa katsekontaktin minuun, palkitsen sen namilla. On tämä edistynyt jo alkuajoilta hyvin, mutta harjoitusta vielä tarvitaan ja paljon. Onko tuo hyvä/huono keino? Mitä muita keinoja on?

Itse ajattelin, että syynä olisi se, ettei Murua pentuna totutettu toisiin koiriin, mutta miksi Muru sitten on kiltti näille lähipiirin koirille? Itseäni hävettää kovasti, jos vastaantulevan ihmisen koira on rauhallinen eikä välitä minun koirastani, kun taas oma koirani riuhtoo hihnassa hampaat irvessä.

Kannataa kokeilla siedättää koiraa toisiin koiriin. Meillä on tuo samainen ongelma että vieraille koiraiie rähistään ja tutut koirat saa vaan olla.
Meillä on ainakin toiminut tuo siedättäminen. Ensin pitää vain löytää koira ja omistaja jotka haluavat auttaa sinua. Menkää esim. pellolle niin pitkän matkan päähäen ettei koirasi reagoi rähisemälä toiseen koiraan. Aina kun oma koira katsoo rauhassa toista koiraa se palkitaan namilla. Jos se alkaa rähisemään koira viedään kauemmas ja aloitetaan alusta. Pikkuhiljaa lyhennetään koirien välistä matkaa ja aina palkitaan kun ollaan rauhassa. Jos taas alkaa rähinä niin viedään kauemmas ja kokeillaan uudelleen. Sitten kuin ollaan jo aika lähellä voi kokeilla rinnakkain kävelyä. Kävelette paltoa ympäri sopivan matkan päässä toisistanne ja kun ollan kunnolla lyhennetään vähän välimatkaa. koirat ei missään vaiheessa tehvehdi toisiaan.
Tämä vie aikaa ja tuloksia ei vielä nähdä välttämättä ensimmäisellä kerralla, joten ei kannata lannistua. Mahdollisen pinttyneen tavan pois saanti vie aikaa. Monia, monia toistoja niin kyllä tehoaa. Omaan rauhallisuuteeen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, koska hermostuneisuus heijastuu koiraan. On vaan itse rauhallisin ja päättäväisin mielin niin toimii. :)

03.02.2016 21.24
Osku kirjoitti:

Hei. Tarvitsisin apua jenkin kanssa. Tämä on kodinvaihtaja n, 3v. Leikattu uros aikuisiällä leikattu. Taustoja en kummemmin tiedä, epävarma,pelokas ja myöskin dominoiva. Tämän kanssa on hankala olla ulkona kun se kiihtyy heti ovesta pääsiessään ulos,vetelisi hajujen perässä,jähmettyy, haukkuu äänillekkin. Mutta pahin on kun näkeekin ihmisen saatika koiria. Armoton räyhääminen,hyökkääminen,karvat pystyssä. Tämä vapaana ollessa on myöskin juossut, vieraiden jaloksiin räyhäämään. Sisällä sama ovikellot, ihmisen äänet saa raivoamaan. Minuun tämä liimautui kun tuli pakonomaisesti,hyppi minne sattu, sohville,pöydät, sängyt. Olen kuitenkin komentanut pois silloin kun alkaa seuraamaan ja liimautumaan. Muutenkaan en huomioi liikoja. Perushuomioimattomuus. Lenkitän ja liikutan paljon minkä pystyn. Tämä on häkitetty, ja vähällä liikunnalla ollut. Myöskin liimautuu muihin ihmisiin sen jälkeen kun on räyhät loppunut mikä on huono, änkee väkisin syliin. Miule ei enää tee sitä. Miten saisin tämän ulkona olemaan huutamatta,jännittymättä jos ihmisiä saatika koiria kulkee, kuuluu? Olen hionut kontaktia sisällä ja ulkona. Aluksi tämä vain roikutti päätään ja oli piilossa,vieläkään ei leikkisi paljoa toisen koirani kanssa vaan kököttää. Ihmisten kanssa leikkisi kyllä Sisällä, ulkona ei niinkään etenkään jos näkee jonkin. Tai hajut. Kova ulkona merkkailemaan. Tämä kiihtyy heti ja raivo on nollasta sataan hetkessä nähtyään ihmisen tai koiran. Kerran kävelytin siskon koiran kanssa. Tämä oli tappomeiningillä, veti,räyhäs,silmät pullistu huusi ja murisi varmaan 25min. En laskenut toisen koiran luokse vaan käveltiin sitten samaa matkaa. Kun rauhottui laskimme vapaaksi molemmat. Tämä on kova myös komentamaan,ärisemään toiset pois luontani jolloin komennan tämän pois. Eikä muuten jumua muiden kanssa mikä on outoa.Kun osku on esim autossa ei räyhää vieraille ulos tai mtn katselee rauhallisena.

Onko kipu tutkimuksin poissuljettu syy tuohon käytökseen? Amerikancockerspanieleilla kallon muoto aiheuttaa niille joskus ongelmia (kroonista päänsärkyä ym).

Käytös voi myös kummuta epävarmuudesta. Jos koiralle ei ole asetettu selkeitä rajoja joita se kunnioittaa (ja se ei kunnioita kun kerran syöksyy kaikkialle räyhäämään) tai se pelkää vieraita...

Muokattu viimeksi: 03.02.16 21.24
12.04.2016 20.25
000112379_r

En tiedä olenko aikaisemmin laittanut viestiä Tuiskun räyhäämisestä, mutta tilanne on muuttunut niin paljon, että ihan hyvä selittää tilanne uusiksi.

Tuisku ei ole koskaan ollut mikään hihnakäyttäytymisen kultaoppilas, mutta ennen sen kanssa jopa pärjäsi, Kaikille koirille se haukkui, mutta se oli enemmänkin halua tulla luokse, eikä muut koskaan vastanneet aggressiivisesti. Nyt kumminkin voin varmuudella sanoa, että se leikkikutsu on muuttunut silkaksi aggressiiviseksi räyhäämiseksi. 

Tuiskun kimppuun on pari kertaa käynyt pihalta karanneet koirat kiinni juuri lenkillä ollessa ja tästä syntynyt pelko. Joka ikinen koira haukutaan suu vaahdossa ja revitään luokse. Olen herkkuja tunkenut naamaan ja koittanut saada kontaktia, mutta korvat sillä katoaa kokonaan. Ei ole koskaan kiva käydä lenkillä, tai on siihen asti, kunnes toinen koira tulee vastaan..

Vapaana Tuisku tulee muiden koirien kanssa hyvin toimeen, eikä oikeastaan koskaan tappele tai rähise. Mutta heti kun se ottaa kiinni, niin se räyhääminen alkaa. Esim nyt pihalle karkasi naapurin koira (josta Tuisku ei kyllä tykkää ollenkaan, kun husky on sitä retuuttanut), ei käynyt silti kiinni vaan haukkui vaan. Olin ottamassa Tuiskua pannasta sisälle ja juuri sillä hetkellä, kun se tajusi ettei voinut liikkua vapaaksi, niin yritti käydä kiinni. Onneksi husky katsoi vaan hölmistyneenä ja koitti päästä sisälle. Toisena esimerkkinä toisen naapurin rhodesiankoira, jonka kanssa tullaan hyvin toimeen ja leikitään välillä. Oltiin palaamassa lenkiltä, kun huomattiin sen päässeen aidasta läpi. Iloissaan tuli meidän luokse ja hetken Tuisku haistelikin, kunnes yritti käydä kiinni. Onneksi taas ei vastapuoli provosoitunut, vaan juoksi häntä koipien välissä takaisin.

Voiko pelkäävälle koiralle tehdä juuri mitään ja jos voi, niin mitä? Nameista tuo ei välitä tarpeeksi kiinnostuakseen, eikä muutenkaan sen mielestä ole mitään parempaa kuin lenkkeileminen ja muille koirille räyhääminen.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti