Räyhäävä koira - miten kouluttaa räyhäämättömäksi? - Sivu 6 (Koirat > Koirien koulutus)

18.04.2010 20.18
022708867_r
Helsinki

Väinö: Siitähän tämä alkoi, mutten viitannut suoraan teihin :) olisin minäkin saattanut hermostua, mutta kyllä olen aika varma että Mindi ei luota muhun liian uhkaavissa tilanteissa.

Kerrompa nyt tännekin ihan yleisesti eilisen tapahtumat. Olin poikaystävän luona (asuu maalla perheensä kanssa vielä) sinne tuli sitten py sisko oman poikaystävänsä ja hänen ISON KOIRANSA kanssa. Pablo on Alentejonkoira eli laumanvartija-tyyppiä. Eli rauhallinen ja suuri. 2-vuotias viriili uros.

Tehtiin tutustuminen niin että käveltiin sellainen kilometrin matka, ensin niin että Mindi kulki perässä ja sai haistaa rauhassa uroksen hajut, ja käveli rauhallisesti, ei ongelmaa. Aina kuitenkin kun Pablo käänsi päätä taaksepäin Mindi hidasti heti ja vähän murisi(= pelkäsi/koki uhkaavaksi). Rauhoittui niin että päästiin kävelemään sivulle kun käännyttiin kotia päin. Kävelivät oikein hyvinkin.

Vaikeudet alkoivat kun Pablo meni edeltä pihaan (päätettiin näin että Mindi tajuaa ettei se voi estää tulemasta, Mindikin on enemmän laumanvartija kuin Pablo :'D). Nooh, Mindihän ei tykännyt siitä yhtään ja aloitti hullun haukun. Sisälle Pablo meni edeltä ja me perässä. Koko ajan Mindi haukkui, tiedä sitten mitä.

Sisälle kun menimme..siellä se piru pääsi irti. Pablo jos liikahti Mindin edessä->murinaa. Käveli päin Mindiä->julmettu haukkuminen ja hampaiden nostaminen. Selkeästi puolusti itseään ja pelkäsi ja koetti pitää vain Pablon kaukana itsestään.
Mutta kuin Pablo ei tajunnut sitä eikä osannut esim. kääntää takapäätä Mindille nuuhkittavaksi, mistä Mindi olisi paljon rauhoittunut, ei siitä oikein mitään hyvää tullut. Kuitenkin onnekasta ettei Mindi tehnyt mitään pahaa, ei purrut, louskutti vain ilmaa varoitukseksi ja Pablo ei vastannut vaan väisteli hienosti, pisteet sille siitä.

Ongelmakoirankouluttajalle ollaan tosiaan menossa heti kun on rahaa tarpeeksi (toivottavasti kesällä), en oikeasti enää tiedä mitä tehdä tämän kanssa. Olen kokeillut kieltoa, ignoorausta, huoneesta poislähtöä (toistaiseksi tehokkain keino varsinkin jos on yhtään isompi asunto kuin 2huonetta+keittiö), palkkausta varoittamisesta. Oikeastaan kaikkea kaikissa ongelmissa mitä on. Eli tarvitaan apua joltain joka oikeasti tietää kokemuksen kautta (20vuotta kouluttanut tämä jolta olen apua lähdössä hakemaan).

Anteeksi purkautuminen ^^

//Nyyti en luule en, mutta minusta suhteen pitää olla todella kunnossa ja luottava koira että voi torua jotain mitä se tekee pelosta. Tulee mieleen että toruisi koiraa joka pissaa alleen pelosta. 

Muokattu viimeksi: 18.04.10 20.21
http://minskipinski.blogspot.com/
18.04.2010 20.19
021177717_r
Kiitos Spede ja Danny neuvoista. :)
120809 ♥
18.04.2010 20.33
Mindi/ joo okei :) no kyllä mäki luulen että jos joku koira juoksee vihasesti haukkuen meitä päin niin Väinö ei täysin muhun luota muttamutta..
18.04.2010 20.33

Meillä Donnalla on ollut tosi paha räyhäämis-ongelma(Donna on erittäin epävarma), joka oltiin saatu melkein kokonaan pois ihan sillä ettei annettu sille mahdollisuutta räyhätä (ensin kierrettiin koirat kauempaa ja palkattiin hyvästä käytöksestä, sit siirryttiin pikkuhiljaa lähemmäs ja lähemmäs ohittamaan vieraat koirat). Niin eikös sitten joku he*vetin silkkiterrieri karkaa Donnan naaman eteen räyhäämään, Donna pelästy ja nyt sitten räyhää enemmän kun ennen! Ja just kun mä olin saanut isän ja äitipuolenkin mukaan tohon "räyhäämiskoulutuksen"niin menee sitten kaikki työ hukkaan. Ei auta muuta ku alottaa alusta

Että mä rakastan tämmösiä ihmisiä jotka pitää koiriaan vapaana ilman että koira on hallinnassa -.-

18.04.2010 20.37
Donna/ Mä vihaan myös :/ kerran tuli tanskandoggi tälleen meille räyhää lenkillä kun se oli vapaana ja omistaja kaukana.. voi kuvitella että pelästyin... ja toisella kertaa tuli joku musta vähän väinöö isompi. tosin se ei rähissy vaan juos suoraan väinöön kiinni mut onneks pääsin väliin ja sain sen menee pois
19.04.2010 18.00

Mindi: hyvän esimerkin annoit, mutten itse pidä niitä kahta ihan täysin verrattavina toisiinsa. Ja en kyllä minä ensimmäisenä päivänä löytöeläintarhasta hankittua koiraa menisi torumaan ja rankaisemaan, jos se pelosta rähisee. Silloin kun ollaan totuttu yhdessä oloon ja suhde on jo vähän tiiviimpi, niin toruisin sitä väärästä käytöksestä, jos en pystyisi ennaltaehkäisemään tälläistä tilannetta. Ja voin kyllä myöntää, että vaikka Nyyti meille ihan pentuna hankkittiin, niin virheitä on tultu tehtyä, eikä se ole aina luottanut minuun ihan täysin, vaikka luottanut onkin. Ei se ikinä mikään "häirikkö" koira ole ollut, mutta niitä huonoja päiviä oli ehkä vähän keskitasoa enemmän, jolloin piti (tai yhä työn alla) palata takaisin maan pinnalle. Ja vielä kun hiukan itsenäisempi rotu on kyseessä, niin useimmiten toimi mielensä mukaisesti eikä kovin helposti uskonut minua. Se on joskus aikoinaan haukkunut pelosta (ei varmasti rähinän vertaista, mutta kerronpa kuitenkin), mutta olen torunut sitä siitä. Se ei opi ensimäisellä torumis kerralla, mutta ainakin se tietää, että se on tehnyt jotain väärin. Ja siinä virheiden torumisten ohella ollaan toki kasvatettu luottamusta molemminpuolin.

Tänään lenkillä säästyttiin kaikilta rähinöiltä (vaikka niitä kohtuullisen vähän on ollutkin) vielä siten, että käveltiin koirakon ohi (yleensä pysähdyn ja odotan että toinen koira menee ohi, mutta se ei taida olla kovin kannattava tapa). Milläs muulla kuin herkuilla tämä asia saatin toteutettua, mutta tyytyväisiä ollaan. Aina kun toinen koira oli näköpiirissä, niin Nyyti tien viereen ja minä vastaantulevan koiran väliin ja katsekontaktia kehiin. Nyyti ei aina ottanut katsekontaktia, mutta muuten ohitti hienosti. Toivoisin kuitenkin, että se ottaisi tavaksi ottaa katsekontaktin, mutta kaipa tämä käy näin alkuun.

Muokattu viimeksi: 19.04.10 18.01
23.04.2010 00.15
019657685_r
Siiri on taas ruvennut haukkumaan vastaantuleville koirille kun russelli kävi siihen kiinni ja retuutti niskasta ja kuonosta aika pahasti tota. Se on kokonaan pelosta kiinni, suunnan vaihtaminen ei auta tilanteeseen mitenkään, sillä se on vain Siirille helpotus ja apu päästä tilanteesta 'pakoon'. Siiri luottaa minuun muuten hyvin, mutta ohitustilanteissa ei. Minun täytyisi saada Siiriin kontakti jo vähän ennen kuin toinen koira on näkyvillä, pitäisikö naamaan tunkea nameja kokoajan kun toinen koira menee ohi? Joskus aiemmin yritin tätä muttei se hirveästi auttanut. Olen itse yrittänyt olla mahdollisimman rauhallinen ohitustilanteissa, etten hermoilisi Siirin käytöstä. Ottaisin mielelläni neuvoja vastaan jos joku osaa auttaa, että osaisin toimia tilanteessa oikein (:
Never say goodbye, because saying goodbye means going away, and going away means forgetting. -Peter Pan
23.04.2010 12.58
022708867_r
Helsinki

Siiri: me ollaan nyt siirrytty palkintopatukkaan ohitusten käytössä (ystävä antoi vinkin), ja mitä nyt muutaman kerran ohittanut niin se on toiminut oikein hyvin.

Toinen keino mitä voisit kokeilla että jos sinulla on joku ystävä millä on Siirille tuntematon koira, voisitte harjoitella yhdessä ohitusta/toisen koiran läsnäoloa. Tietenkin mitä enemmän tuntemattomia koiria tällaisissa treenailussa käytetään, sitä paremmin Siirille muodostuu kuva ettei muut koirat ole uhka.

Tää nyt on tällanen pikaneuvo :D

23.04.2010 16.33
021241332_r
Äänekoski
Siiri: Sinun kannattaa itse olla katsomatta toista koiraa ja katsot vain Siiriä ja keskityt häneen. Voit kääntää vähän kylkeä ja selkää vastaantulevalle koiralle, jolloin Siirikin huomaa, että sinä et välitä pätkän vertaa toisesta koirasta. Sitten houkuttelet Siiriä katsomaan sinuun vaikka pomppimalla, pitämällä hassuja ääniä, herkuilla, leluilla tai millä tahansa saatkaan sen katsomaan sinua. Voit myös tehdä rauhoittavia signaaleja, kuten haukottelua ja kiertää toisen koiran laajassa kaaressa, jos mahdollista(myös rauhoittava signaali. ks: http://www.saunalahti.fi/samans/jutut/Sussu.html ja sieltä kaartaen lähestyminen :))
23.04.2010 18.22
019657685_r
kiitoksia Mindille ja Spedelle, täytyy kokeilla noita :) Hirveästi ei ole sellaisia tuntemattomia koirakavereita, Siiri tuntee melkein kaikki ja pitää niitä hyvinä kavereina. Siiriin pitää vaan saada se huomio heti eikä liian myöhään ennenkuin joutuu siihen pelkotilaan, onneksi se ei kuitenkaan käyttäydy niin pelokkaasti kuin aiemmin.
Never say goodbye, because saying goodbye means going away, and going away means forgetting. -Peter Pan
24.04.2010 16.18

Tänään se sitten tapahtu.

Ricosta kasvoi aikuinen?

Tähän asti lenkillä vastaan tulevat koirat on otettu vastaan "jee, leikkimään!" ja hirmu innolla yritetty päästä luokse, mitä en kylläkään ole ikinä sallinut.

Äsken tulin Ricon kanssa lenkiltä.

Vastaan tuli novascotiannoutaja, ja ihan yhtäkkiä Rico vetäis niskakarvat pystyyn, ja armottomalla rähinällä ja räyhäämisellä puski kohti tuota koiraa, enkä mie mahtanu sille yhtään mitään!!

Ihanku oisin höyryveturia yrittäny pysäyttää paljain käsin!!

Se meni niin nopeesti se tilanne ohi, en kerenny nähä ehtikö Rico ihan kiinni käydä, ei varmaankaan, kun keskityin vain roikkumaan hihnassa ja yritin saaha kaadettua Ricon että oisin saanu nakitettua sen jalkojeni väliin.

Ihan turhaan! Sama ku oisin yrittäny kivitaloa työntää kumoon!!

Aivan järkyttävä tilanne, mie en mahtanu YHTÄÄN MITÄÄN, nyt istun tässä ja tärisen yhä, vaikka tuosta on jo puolisen tuntia aikaa

Mie säikähin ihan hitosti, sydän hakkaa vieläkin!

Ei oo koskaan aikasemmin Rico tehny noin!!

Mistä tässä nyt on kyse? Ricosta on tullu aikuinen uros???

24.04.2010 22.27
021241332_r
Äänekoski
Onko Ricolla huonoja kokemuksia novascotiannoitajista tai sen näköisistä koirista? Esim. pentuajalta tms.? Ku voisihan sieltä yhtäkkiä joku paha muisto pompata mieleen... Mutta voihan olla, että se nyt yhtäkkiä on tajunnut, että hei, mie oon mies, nyt pitää alkaa olla kovis.... Tai sitte joku toinen murkkuikä. Mutta sinuna nyt en alkaisi pelkäämään ohituksia, jos tuo oli vasta eka kerta. Tai jos hirvittää, että koira lähtee käsistä, niin opetat sen pitämään kuonopantaa, jolloin saa koiran paremmin hallintaan. Mielummin joku apuvälinen kuin tappelu. Ja nyt kunnolla kontaktia ja kerrot ruumiinkielelläsi, että sinulla ei ainakaan ole aikomusta mennä toisen koiran luo, eli käännät sille vähän kylkeä ja keskityt Ricoon.

Mutta täytyy myöntää, että omituiselta kuulostaa :O
24.04.2010 22.37
022708867_r
Helsinki

Rico: se on voinu olla että noutaja on ollu uros ja todella dominoiva, jos ei muuten yleensä Rico muille uhittele. Sehän haistaa sen jo kaukaa millainen toinen koiruus siellä on. Rico on voinut tähän reagoida hyvin vahvasti, mikä ei ole ollenkaan epätavallista urosten keskuudessa. Seuraile Ricoa varsinkin koirien lähellä jotka tiedät urokseksi, että oliko se vain tuo yksi, vai kaikki urokset.

Samaa muuten kuin Spede, eka kerta aina säikäyttää kun kunnolla räyhää. Paras ja ideaalihan tuossa olisi että lähtisi kävelemään sen koiran rinnalle ja aina urvahtaisi koiralle että "p*rkele" jos koettaa rähistä. Mutta sitä kun harvoin haluaa häiritä tuntemattomia :'D

25.04.2010 10.49
021056777_r
Rico kirjoitti:

Tänään se sitten tapahtu.

Ricosta kasvoi aikuinen?

Tähän asti lenkillä vastaan tulevat koirat on otettu vastaan "jee, leikkimään!" ja hirmu innolla yritetty päästä luokse, mitä en kylläkään ole ikinä sallinut.

Äsken tulin Ricon kanssa lenkiltä.

Vastaan tuli novascotiannoutaja, ja ihan yhtäkkiä Rico vetäis niskakarvat pystyyn, ja armottomalla rähinällä ja räyhäämisellä puski kohti tuota koiraa, enkä mie mahtanu sille yhtään mitään!!

Ihanku oisin höyryveturia yrittäny pysäyttää paljain käsin!!

Se meni niin nopeesti se tilanne ohi, en kerenny nähä ehtikö Rico ihan kiinni käydä, ei varmaankaan, kun keskityin vain roikkumaan hihnassa ja yritin saaha kaadettua Ricon että oisin saanu nakitettua sen jalkojeni väliin.

Ihan turhaan! Sama ku oisin yrittäny kivitaloa työntää kumoon!!

Aivan järkyttävä tilanne, mie en mahtanu YHTÄÄN MITÄÄN, nyt istun tässä ja tärisen yhä, vaikka tuosta on jo puolisen tuntia aikaa

Mie säikähin ihan hitosti, sydän hakkaa vieläkin!

Ei oo koskaan aikasemmin Rico tehny noin!!

Mistä tässä nyt on kyse? Ricosta on tullu aikuinen uros???

Eipä noista koiruuksista välillä ota selvää. Lenkkeiletkö ihan normipannan kanssa? Meinaan mäkään en meinaa saada tota Caroa pidettyä jos on normi pannassa.

Seuraavan kerran kattosin Ricon kanssa, että jos vetää niskavillat taas pystyyn niin reagoisin jo sillon ennen kun koira saa tilaisuutta ruveta rähjään. Carolla on niskavillat aina pystyssä, kun tulee koira vastaan niin en ole siihen sillä puuttunut, vasta sitten kun päästää ekat murinat tai meinaa päästää. Niin ja pidän Caron aina niin, että olen sen ja vastaantulijan välissä, muuten se saattaa yrittää tempoa koiraa päin.

Varmaan säikähdit jos ei ennen ole noin käyttäytynyt..

Tuli tosta mieleen, että kerran oli Caron kanssa ohitus suoraan from hell. Pariskunta tuli vastaan, en nähnyt koiraa missään, mutta miehellä roikku kädessä joku hihnan tapanen. Kuitenkaan periskunta ei tehnyt elettäkään kutsuakseen koiraa tai muuta niin ajattelin, että ehkä heillä ei olekkaan koiraa. Noh eiköhän sitten melkein kohdalla puskasta juokse irti labbis siihen tielle. Mä en ollut ollenkaan varautunut ja Caro rupes sit rähiseen ja yritti koiraa kohti. Yritin siinä sitten repiä hihnasta koiraa luokse, mutta siinä tohinassa mulla lähti kenkä Yritäppä siinä sitten pukea kenkää jalkaan ja pitää hihnan päässä riekkuva koira aisoissa. Onneks pariskunta meni nopeesti ohi niin sain keräiltyä itteni, koiran ja kengän. Siihen loppu kyllä meidän lenkki ja hipsin vähin äänin kotiin..

25.04.2010 11.56

Mä yllätyin äsken tosi positiivisesti! :) Joo, mikään räyhähän tää ei ole varsinaisesti koskaan ollutkaan, mutta jos toinen uros tälle päin naamaa rähisee, niin kyllä tää on aina siihen mukaan lähtenyt ja pitänyt vähintään 2 kertaa kovemman metelin...

Äsken oltiin kävelemässä ja en huomannut yhtään mitään, kun yhtäkkiä pusikosta hyppäsi jalkakäytävän reunaan fleksillä puuhun sidottu snautseri, joka rähisi ihan tosissaan. Mä sitten kuitenkin yritin olla sitä huomioimatta, ettei tehtäis mitään numeroa asiasta ja mitä tää koira tekee? Käveli ohi hiljaa, vähän hihna kiristyi mutta kun pyysin seuraamaan, palasi vierelle. :D Kyllä tuli niiiin hyvä mieli.

25.04.2010 17.41

Spede, Mindi, Caro - Joo, säikähin niin maan perusteellisesti että täytyy myöntää, että mie tärisin varmaan lopun päivää :o

Eli siis.

Ricolla oli valjaat ja tavallinen nylonhihna.

Rico kulki tuolloin, kuten kulkee aina, penkan puolella, eli mie siinä Ricon ja vastaantulijoiden välissä.

Kyllä reagoin aina jo siihen, jos Rico niskavilloja pörhistää ja alkaa liiaksi vastaantulevaa koiraa tuijottaa: jo siinä vaiheessa kiellän, ja tähän asti olen sillä tavalla saanu pidettyä maholliset mölyt Ricon mahassa.

Nyt en saanu.

Ja Caro tuo oli kyllä hauska tuo kenkäjuttu! Miulla tuossa rähinätilanteessa valu silmistä ihan solkenaan vettä, koska oli ihan järetön tuuli! Että miepä siinä sitten vielä puoliks sokkona yritin pitää tuon hirmun aisoissa!

Niin ja ei, Rico ei oo varmaan koskaan nähnykkään novascotiannoutajaa, eli mistään traumasta ei voinu olla kyse. Eikä oo kokenu ikinä mitään muutakaan negatiivista vieraiden koirien kanssa, on käyttäytyny tähän asti täysin mallikkaasti, ohituksissakin lähinnä vinkunu innoissaan että JEE, KAVERI!

Tää tolleri ei sitten tainnu ollakkaan mikään kaveri :/

Se tolleri ei käytöksellään ainakaan provosoinu Ricoa mitenkään, se kulki ihan nätisti omistajansa vierellä, tosin omistaja kulki penkan puolella ja tolleri jalkakäytävän puolella, eikä se omistaja tajunnu ottaa hihnaa lyhyemmälle, kunnes vasta JUST sillon kun Rico oli jo puskenu ihtensä melkein kosketuksiin asti :o

Tätä taasen ihmettelin. Se tolleri ei siis vetäny yhtään, oli ihan siivosti, ni sen omistajalta ei olis ollu temppu eikä mikään lyhentää sitä hihnaa ajoissa ja väistää meitä kun näki, että miulla ei seefferi ollu IHAN hallinnassa.

En kylläkään sitä koirakkoa syytä, tietenkään, oma koirani se tässä oli se joka ei osannu käyttäytyä, sekä mie, joka en osannu saaha koiraani hallintaan :(

Ricolla on nyloninen, puolikuristava panta aina kaulassa, mutta lenkeillä käytän valjaita koska huomasin erään kerran, että Rico kulkee valjaissa vieläkin nätimmin vetämättä kuin puolikurkkarissa, nyt kun se on oppinut siis vetämättä kulkemaan =)

Pitääkö miun nyt miettiä tää valjas-panta -homma uudestaan näiden vastaantulevien koirien takia?

Kuonopantako on nyt sittenkin hommattava, vaikka vetämistä ei enää olekaan?

Nyt kyllä hirvittää tuo lenkkeily tuon hurjimuksen kanssa...

Tuo tienpätkä, millä tuo tapaus sattui, on sellainen, jolla Ricoä käytetään monta kertaa päivässä tarpeillaan, ja jonka kautta lähdetään pidemmille lenkeille. Tuolta syrjäisen kävelytien pätkältä ei ole meidän kotiovellemme/kotirivariimme varmaankaan sataakaan metriä matkaa.

Tuo tolleri, jonka niskaan Rico heitti vihansa, ei ole koskaan aiemmin meidän nähdemme tuolla liikkunut.

Rico ei ole tuolla tien pätkällä nähny kuin viereisessä rivarissa tuon tien toisella puolella asuvan suomenpystykorvan ja villakoiran. Niille se ei ainakaan vielä ole rähjännyt, haukkunut vaan vähän kumeasti, mutta lopettanu heti käskystä ja ottanu minuun kontaktin.

Jos Rico sitten puolusti olevinaan "omaa reviiriään" tuolta täysin tuntemattomalta koiralta, jonka hajuja ei ole aiemmin nenässään tuntenut?

Plääh... En tiedä...

Hyvät neuvot on nyt kalliit... =)

25.04.2010 17.55
Mä en nyt osaa antaa mitään kunnon neuvoja tai syytä, siihen miksi Rico käyttäytyy siten miten se käyttäytyy, mutta koiran saa hallintaan yli 50% paremmin, jos vetää pannan koiran niskan ylimpään kohtaan, eli leuan alle ja korvien taakse. Koira ei pääse millään tavoin vetämään tai riuhtomaan, jos panta on tässä kohtaa. Itse vedan pannan varmuuden vuoksi aina tähän kohtaan kun toisia koiria tulee vastaan, jolloin Nyytin on ihan täysin mahdoton rähistä tai vetää OLLENKAAN. Jos Nyyti yrittää vetää, niin ei siitä tulee mitään. Se ei vain pysty siihen, ja minun taasen ei tarvitse tehdä mitään, pikkurillilläkin saisin Nyytin pidettyä aisoissa, niin helppoa se kun on.
25.04.2010 18.05

Nyyti - Aioin juuri kirjottaa siulle tuonne Idiootit koiranomistajat -palstalle, että miulle kävi Ricon kanssa samalla tavalla: tosin ite roikuin tuon hyökkäävän koiran hihnassa ja sillä erotuksella, ettei Rico päässy kontaktiin toisen koiran kanssa :/

Toimiiko tuo pannan "korvien taakse" laittaminen myös tämmösillä isommilla koirilla, eli siis jaksaako tämmösen kivitalon pitää oikeesti aisoissa silleen, että nostaa pannan sinne ylös niskaan?

Koska sitä aion ainakin kokeilla, eli kiitos vinkistä! :)

Tuo tilanne meillä siis yllätti miut TÄYSIN, en osannu ollenkaan varautua että Rico tuommosella rähinällä lähtee kohti toista koiraa puskemaan, koska ei oo ikinä ennen tehny noin :o

Miulla meni siinä pasmat ihan totaalisesti sekasin sen lisäks, että voimia ei tosiaan löytyny Ricon pysäyttämiseen kunnes viime tipassa, kun sain sen seisautettua varmaan sentti ennen kuin koirien nenät osu vastakkain.

Mut nyt jotenki ku tapahtuneesta on kulunu aikaa ja pystyn selkeesti ajattelemaan mitä siinä kävi, niin ois sen toisen koiran omistaja kyllä voinu suojata sitä koiraansa VÄHÄN paremmin, ihan hihna pitkällä antoi koiransa olla, se tais vielä kiinnostuneena tulla/kääntyä enempi meitä kohti, ja kun siinä tohinassa katsahdin siihen omistajaan (joku päälle kolmikymppinen nainen) niin se omistaja HYMYILI :o

No miusta tuossa tilanteessa ei ollu MITÄÄN hymyilyttävää!

Mie nimittäin reagoin HETI jos saan VÄHÄÄKÄÄN vihiä, ettei vastaan tuleva koira osaa käyttäytyä asiallisesti.

Otan Ricon hihnaa lyhyemmälle niin, ettei Rico sitä huomaa ja oon kaikki aistit valppaina valmiina menemään koirien väliin.

Niin tässäkin tilanteessa tollerin omistaja pysytteli siellä penkan puolella ja antoi tollerin tulla keskelle tietä, eipä siinä jääny meillä hyvin ees tilaa väistää, kun toisella puolella oli kuravetinen oja.

Huhheijjaa...

Olenko siis idiootti koiranomistaja???

25.04.2010 18.17

Rico, ymmärrän tilanteesi varsin hyvin ja se poikkeaakin aika paljon siitä saku tilanteesta joka kävi Nyytille. Sen sakun omistaja ei näyttänyt ollenkaan säikähtäneeltä, eikä hän edes yrittänyt puuttua millään tavoin siihen, että hänen koiransa piti Nyytin kyljestä kovaa kiinni. Sinä taas olit hyvin säikähtänyt tapahtuneesta ja varmasti yritit puuttua asiaan jotenkin. Ja vaikka olitkin tollerin lähellä, sait Ricon kuitenkin pidettyä sen verran aisoissa ettei se kiinni päässyt. Ohut kulkuväylä saattoi saada Ricon ahdistuneeksi, ja sen takia se laittoi sitten ranttaliksi. Meidän tapauksessa koira oli 10 metrin päässä. Ja agressiivinenhan se oli (ei ole kyllä varmaa, mutta kuka koira tulee 10 metrin päästä viattoman koiran kimppuun?), ja varmasti omistaja tiesi tämän, ja hänen olisi siihen pitänyt osata reagoida, eikä me todellakaan puskan takaa tultu, vaan omistaja näki meidän tulomme, joten hänen olisi pitänyt tälläiseen tilanteeseen osata valmistautua. :)

Toimiiko tuo pannan "korvien taakse" laittaminen myös tämmösillä isommilla koirilla, eli siis jaksaako tämmösen kivitalon pitää oikeesti aisoissa silleen, että nostaa pannan sinne ylös niskaan?

Ihan varmasti saa pidettyä aisoissa, varmaan yhdellä kädelläkin. Panta on koiran kaulassa sellaisessa paikassa, että pienikin vetäminen tuntuu todella epämukavalta, eikä se siis yksinkertaisesti pysty siihen. Voihan se yrittää, mutta ihan vetämään se ei varmaankaan pääse.

Muokattu viimeksi: 25.04.10 18.19
25.04.2010 18.21

Rico, ei itseensä kannata ottaa liikaa jos teillä ei kuitenkaan tuollaisia tilanteita tule jatkuvasti.

onko tämänpäivän lenkkeilyt menneet hyvin? sinuna vaihtaisin lenkkeily matkaa eli en menisi sinne tien silmuun, missä välikohtaus sattui. kannattaa tarkkailla nyt ricoa muilla lenkkipoluilla jos se uhittelee muillekkin aivan muualla, niin ei se ainakaan reviiristä tuolloin olisi kiinni.

muoks// nyytin kanssa samaa mieltä

Tsemppiä teille, ja tärkein älä ala jännittämään ohituksia ;)

Muokattu viimeksi: 25.04.10 18.22
25.04.2010 18.43

Nyyti - Joo no kyllä säikähdin :/ Ja todellakin yritin tehä kaikki temput, millä oon aiemmin saanu Ricon hallintaan: kun huomasin että se ei osaa jättää huomiotta vastaan tulevaa koiraa, menin seisomaan Ricon eteen katkaistakseni siltä katseyhteyden, selkä vieraaseen koiraan päin näyttääkseni että tässä ei nyt mitään ihmeellistä ole. Siis tuon tein sen jälkeen kun olin sanonu "EI" ja "Ä-Ä" huomattuani, että niskavillat Ricolla pörhistyi.

Siinä selin ollessani sain lyhennettyä Ricon huomaamatta hihnaa, kun Rico sitten puskikin hirmu rähinällä miun ohi. Tässä vaiheessa sain vielä Ricon pysäytettyä, ja yritin seuraavaa jippoa, eli saada Ricon kaadettua maahan että voisin nakittaa sen jalkojeni väliin ja pidettyä sen siinä ihan kunnolla.

Noh, en saanut sitä kaadettua, ja tästä se Rico sitten pääsi porhaltamaan sitä toista koiraa kohti.

Ja tuo tuttu syrjäinen kävelytie, jolla oltiin, on ehkä jonkun maksimissaan 3 metriä leveä ja molemmin puolin on ojat, että aika tiivis tunnelma siinä on ohitella.

Danny - tänään ei ole sattunu koiria vastaan hihnalenkeillä. Tällä seudulla tulee yleensäkin harvemmin koiria vastaan (muutettiin maaliskuussa) tai sitten juuri niin, että kun tullaan ite ovesta pihalle, tuon kävelytien toisella puolella on suomenpystäri tai villakoira omistajineen juuri tulossa lenkiltä ja menossa sisään, että lähikontaktiin harvemmin päästään/joudutaan.

Edellisessä asuinympäristössä tuli enempi koiria vastaan ja Ricolla alkoi ohitukset sujua jo ihan mallikkaasti.

Onko tässä sitten kulunu sen verran aikaa noista "hyvistä ohituksista" niin ettei koirakoita ole vastaan tullut, jotta Rico on yhtäkkiä tupsahtanu johonki vaikeaan ikään ja ollaan ohitusten kanssa ei edes lähtöpisteessä, vaan kaukana taaksepäin siitä, koska tämmöstä rähinää ei ole aiemmin ollut? :o

Aina Rico on ollu HIRRRRMU kiinnostunu vastaantulevista koirista, tai muista koirista ylipäätään, mutta innostuneen kiinnostunut, eikä noin järkyttävän räyhäävän kiinnostunut :o

Sekin tässä harmittaa vielä, että avokin ensimmäinen kommentti oli, että Ricolle nappi otsaan. Että seuraavan kerran se hyökkii jotain lasta päin.

Yritin sitten sillekin selostaa (kun ei niin hirveen perillä koirista ole) että siinä edellä käveli lenkkeilijä, Rico ei siihen reagoinut mitenkään, se reagoi vain tuohon toiseen koiraan, eli että tässä oli kai kyse jostain koirien välisestä kanssakäymisestä, jota en edes mie osannu sen kummemmin lukea.

Ja että Rico kai sitten vaan on kasvanu aikuiseks urokseks eikä muut koirat ookkaan enää kavereita.

Niin tämäkös ei avokin päähän tuntunut menevän... :/

25.04.2010 18.57

huh, ei voi muutakun pyöritellä päätä ja sanoa että "Miehet"

25.04.2010 19.07

No niimpä! :o

Mie en ees voinu sitä päätä pyöritellä, taisin vaan suu auki kuunnella että et oo tosissas :o

Ensimmäinen vähän isompi vastoinkäyminen koiran kansa, ni eiku nappi otsaan. Juuh, todellako.

Ei.

25.04.2010 19.47
022708867_r
Helsinki

Nyyti:"
"Toimiiko tuo pannan "korvien taakse" laittaminen myös tämmösillä isommilla koirilla, eli siis jaksaako tämmösen kivitalon pitää oikeesti aisoissa silleen, että nostaa pannan sinne ylös niskaan?"

Ihan varmasti saa pidettyä aisoissa, varmaan yhdellä kädelläkin. Panta on koiran kaulassa sellaisessa paikassa, että pienikin vetäminen tuntuu todella epämukavalta, eikä se siis yksinkertaisesti pysty siihen. Voihan se yrittää, mutta ihan vetämään se ei varmaankaan pääse."

Minulla on kuonopanta, kyllähän tuo pysyy aisoissa, eikä pääse toisen koiran luokse, mutta on tässä pitelemistä vaikka ite en oo mikään heikko ja Mindi on "vaan" sen 24kiloa painava. Puolikuristavaakaan en uskalla käyttää koska tämä kun vetää niin se vetää ja en usko että edes pahimmissa myrskyissään pysyisi siinä, kun kuonopannastakin pystyy riuhtomaan itsensä irti.

En nyt siis Rico pelottele sua :D Mut kerron oman esimerkin että vaikka kuinka olisi pantaa ja vaikka mitä voi olla hankala pidellä, jos on tarpeeksi kiihtynyt.
Valjaita en kyllä suosittele nyt vähään aikaan käyttämään, ja toki kokeile Nyytin keinoa, oon kuullu monilta että se toimii, harmi ettei meille :'D

Ja vielä siitä reviiristä Ricolle että voipi hyvinki olla että jos sitä ei oo ennen näkyny siellä tai Rico ei ole ennen haistanut sitä mistään maasta yms. pissistä, se voi kokea sen uhkana reviirilleen ja sen takia reagoida noin.

Rauhassa etiäpäin, vinkkejä en anna enempää kun niitä on jo niin hyviä tullut :)

25.04.2010 20.01

Joo kerran on Ricokin päässy puolikurkkarista irti niin, että kurkkari on sujahtanu pään yli.

Sillon ei ollu kyse toisesta koirasta, vaan Rico vaan jumitti jotain nuuhkimaan miun selän takana ja ite jatkoin matkaa ja *flurps* panta ja hihna vaan seuras perässä ja Rico jäi paikalleen :o

Että näin...

Panta on oikeen kokonen, tai siis "numeroo pienempi" menee liian kireeks...

Pitää kyllä kokeilla jollain toisella pannalla tuota niskan taakse laittoa, mutta kyllä nyt hieman hirvittää kohdata seuraava koirakko, ku en tiiä YHTÄÄN mitä kenties SILLON tulee tapahtumaan... :o

Nooooh... Elämäähän tää vaan on...

Toki se olis helpompaa jos koirat käyttäytyis mallikkaasti...

25.04.2010 20.08
Mindi, tuo yhdellä kädellä pitäminen oli ehkä vähän yli heitetty, mutta halusin vain selkeästi sanoa, että koiraa on silloin älyttömän helppo kontrolloida. Nyyti painaa sen 20kg, sillä on ihan älyttömästi voimaa noin pieneksi koiraksi, ja joskus minullakin on toden teolla hankala pitää se hallinassa. Nyytillä on ihan järisyttävän vahvat rintalihakset, joten se jaksaa vetää. Ja ainakin minnä pystyn pitää Nyytiä yhdellä kädellä hihna löysällä, kun kaulapanta on niskan ylhäällä. En oleta, että sakuilla pystyy samaan, mutta toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa.
Ja eihän kuonopanta ole sama juttu kuin kaulapannan pitäminen niskan ylhäällä. ;) Kuonopannasta ei kokemusta, mutta uskon, että tämä keino voittaa jopa sen. Kuten aikaisemmin sanoin, kaulapanta on niskassa sellaisessa kohdassa, että koiran on todella hankala vetää. En tieteenkään voi taata, että se kaikilla toimisi, mutta kannatan kuitenkin kokeilua ehdottomasti! Meillä tämä on helpottanut ihan uskomattomasti rähinään ja vetämiseen.
Muokattu viimeksi: 25.04.10 20.12
25.04.2010 20.13
021511206_r
Forssa
Rico, jos valjaita käytät, ni koitas laittaa hihna etujalkojen edestä ohitustilanteissa jos pelkäät, että se kiskoo sut nurin. Mä teen niin kun Nikillä on voimaa ku pienellä ponilla. Ja yks toinen ni on laittaa hihna yhden etujalan edestä, sitä ei niin kiskotakkaan ku yhtä etukoipea ei voi käyttää.

Ja tosiaan me mennään rähinätilanteissa ohi niin että koiraa kuonosta kiinni ja talutan sen sit vaan ohi.
Muokattu viimeksi: 25.04.10 20.16
25.04.2010 20.25
022708867_r
Helsinki

Rico: kannattaa kokeilla, uskoisin että pysyy paremmin siinä korvien takana kuin löysällä haistelemassa :)

Nyyti: joo tajuan pointin hyvinkin, sanoin vain oman kokemukseni.
Mindillä pää on sellainen suippelo (tai sitten kaula on niin paksu=lihaksikas) että pelkkä panta ei pysy oli malli/pito mitä tahansa. Ollaan kokeiltu, ja useimmille onneksi toimii, meille vaan ei. Pitää saada koira ensin räyhäämättömyys-ja vetämättömyys-varmaksi että voin käyttää itse turvallisin mielin normi/puolikuristavaa pantaa.
Ja tosiaan, voin kuvitella sen vahvuuden, Mindikin on järkyttävän vahva kun haluaa olla, varsinkin kaula (voi olla vahvistunut kun kuonopanta tuli, pystyy pitämään pään suorassa vaikka vetää, eli kuonopannan pitäisi kääntää se pää sivuun, mut ei..).

Me jatketaan harjoituksia räyhässä, alkaa mennä isommaksi tämä räyhääminen, vapaana on vaan ihan eri tilanne. En tajua mikä tässä on. :D

25.04.2010 20.28
022267832_r
Joensuu

Kun koirat tapaavat, ne eivät koskaan kulje toisiaan kohtisuoraan vaan yleensä kaartavat sivulta. Kävelytiellä koirat kuitenkin joutuvat kohtaamaan nenäkkäin, eli niille luonnottomalla tavalla.
Hyökkäävät koirat eivät turhia kaartele toisiaan, vaan tulevat vastaan suorilla rymistäen. Tämän takia moni koira voi kokea kävelytiellä toisen koiran vastaantulemisen hyökkäävänä ja aloittaa räyhän.

Mulla oli joskus Viivin kanssa tää sama ongelma mutta paljon hyviä vinkkejä olen saanut ja nykyään ohittamisessa ei ole mitään vaikeaa, eikä tarvitse räyhätä turhaan. Jos on vain mahdollista, voi ennalta ehkäistä räyhätilanteen ja kokeilla mennä vähän "penkan kautta" oman koiran kanssa, ts. kiertää koira, jolloin koirille ei tule tuota nenäkkäin kohtaamista. Toki tätä on vähän vaikea toteuttaa kapealla pyörätiellä, mutta kannattaa kuitenkin kokeilla.

Kun ihminen on säröllä, valo pääsee paremmin sisään.
25.04.2010 20.43
022708867_r
Helsinki

Biibi: Joo, tiedän tämän luonnottoman vastaantulemis-jutun. On kokeiltu sivuun/penkkaan menemistä, kääntymistä, oikeastaan en keksi enää mitään tapaa mitä ei oltais kokeiltu. On otettu niskasta, on oltu välittämättä (sama vaikutus, eli ei mitään), on nakkia, on lelua.
Nyt uusimpana: palkkauskapula. Toimii tähän mennessä parhaiten, pitää parhaiten huomion, muttei 100%sesti, joskus paremmin, joskus ei yhtään.

Voihan se olla että Mindillä on joko todella epävarma olo hihnassa, koska jos koiran näkee vaikkapa jopa 50metrin päässä voi räyhäys alkaa, joskus se alkaa vasta heti kohdalla.

Selitän joskus tarkemmin, tulee meinaan romaani.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti