Räyhäävä koira - miten kouluttaa räyhäämättömäksi? - Sivu 8 (Koirat > Koirien koulutus)

27.04.2010 23.21
021494512_r
Helsinki
Mä en osaa tosta reviiritietoisuudesta sanoa kyllä mitään. Kaikki on päässeet ainakin meille sisään ongelmitta oli koiria tahi ei, eikä tää oikeastaan vahdi. Toisaalta sisälle tulleet on olleet oikeastaan aina tuttuja. Eli ihan rehellisesti mä en tiedä :D Meille ei koskaan ole tullut tilannetta, että täysin vieras koira olisi tullut reviirille, paitsi pikkupentuna, ja senaikaisesta käytöksestä nyt mitään voi sanoa. :O
Too few hellos and too many goodbyes
27.04.2010 23.23
022708867_r
Helsinki

noniin just :D

No jos teille on päässy kaikki tutut koirat (vaikka ne on tuttuja) sisälle ongelmitta aina niin en sanois hirveän reviiritietoinen olevan esim. verrattuna Mindiin joka ei antanut meidän 11vuotiaan mäykky uroksen tulla sisälle ilman höykyytystä saati sitten antaa liikkua täällä. Vaikka se on tuntenut sen pisimpään kaikista koirakavereistaan :D

http://minskipinski.blogspot.com/
27.04.2010 23.31
022573310_r
Turku

Nyt tarvitsen apua, enkä itselleni vaan kaverilleni. Hän on pian pulassa "pikku" löwcheninsä kanssa joka kohtaa kaiken suurella aggressiolla. En tiedä onko ketään koiran päälle käynyt, mutta kohtaa hirveellä agressiolla kaikki Koirat. Tänäänkin mentiin harjoittelemaan ohitusta ja keskittymistä puistoon. Ja tätä kamun koira ei ole ennen tehnyt. Ensimmäisenä se kävi suoraan Diegon päälle. Ja täydessä raivossa. Se loppui kuitenkin Diegon murahdukseen. Ja Diego kun oli ensimmäinen koira jonka kamun koira tunsikin, aina ollut parhaat ystävykset ja Diego on suojellut tuota "pahoilta" ihmisiltä ja koirilta. Jatkoimme siis koulutuksia kunnes yhtäkkiä koira kävi uudelleen Diegon päälle. Diego tulisena siis vastasi haasteeseen, mutta kaveri kiskaisi koiransa pois. Koiratarhassa pojat leikki ihan nätisti, kunnes yhtäkkiä päässä naksahti ja kävi täydessä raivossa Diegon päälle, niin että kolina ja murina vain kävi. Kamun koira ikäväkseen hävisi tämän erän, kun otti toisistaan mittaa. Kaverin koira ei ole leikattu. Sitä olen kyllä ehdottanut. Näyttelytähteä ei voi tulla, sillä on trimmattu ihan totaalisen kaljuksi ja hampaat on vinot, koiralla alapurenta.

Miten siis voisin nyt käydä lenkeillä Diegon kanssa yhtä aikaa kaverin kanssa, jolla koira mukana. Ilman siis että koira ärisisi Diegolle. Tämä on musta todella uutta, sillä todellakin Simpan tänne tullessa, Diego oli sen ensimmäinen koirakaveri ja pojat ovat kesästä asti leikkineet yhdessä mitään riitoja. Kokeeko kaverin koira Diegonkin jo tunkeilijana, kuten muutkin koirat. Diego ei siis aina ärise toisille koirille, isot mustat urokset on pakko haukkua pystyyn, johtune siitä että Diegon päälle kävi iso musta uros, puri tätä kylkeen. siinä oli simppakin mukana, katsoi taustalta, mutta ärisi.

Ennen Simon ei ole ärissyt. En ymmärrä. Tartten siis apua kaverin puolesta, ennen kuin todellakin jotain vakavaa sattuu. Tänään koira puri jopa omistajaa käteen, kun silitti Diegoa.

Koiraa ei siis hirveästi aktivoida, milloin temppuja tehdään ja kongiin laitetaan jokin herkku. Ei minusta kovinkaan täydellistä aktiivia sille. Lenkit eivät ole niin ihanteita, lyhyitä kuin mikä, koira pääsee vain asioille. Kamun äiti käy tietty pitemmillä, joka onkin sitten ainoa. Vaikka itse kamu sitä koiraa halusi. Koiralla ei ole kyllä kovin hyvää koulutustakaan. Huomasin että omistaja kerää aina hihnan toisen koiran tullessa vastaan ja kiskoo koiraa, joskus kiroo ääneen.

Pelkään sitä, sillä Diego on ylivoimaisesti vahvempi ja suurempihampainen kuin kaverin koira, että Diego kävisi kaverin koiran päälle tappelussa niin rajusti että kaverin koira Simon loukkaisi itsensä niinkin pahasti että joutuu lopetuskuntoon.(oli tänään hyvä ettei Diego pistänyt koiraa lihoiksi) Haluan käydä kaverin kanssa lenkeillä ja säilyttää koirien sovun keskenään, mutta tätä menoa Simonista on tulossa liian aggressiivinen, ettei vaan uskalla lähteä lenkeille yhdessä.

Stoori tuli, mutta apu ja vinkit on todellakin tarpeen, ennenkuin mitään vakavaa sattuu!

Muokattu viimeksi: 27.04.10 23.31
"Even a symphony can't say what you mean to me"
27.04.2010 23.34
021494512_r
Helsinki

^^Nojoo ku tulee tuttuja koiria kylään niin Tomo ratkeaa riemusta :D Mut toisaalta vieraita koiria kohtaan on välillä epävarma, tai sitten nostattaa kauheat kierrokset (... tai molempia...)

Muokattu viimeksi: 27.04.10 23.37
Too few hellos and too many goodbyes
27.04.2010 23.45
022708867_r
Helsinki

Tomo: Mindikin tietyille koirille on iloinen, mutta on se tutuillekin ärähtänyt jos hänen mielestään jotain väärää tehdään, muttei pahasti, ainoa tuo tuttu mäykky. Eli en näe hirveää draamaa tulossa Tomolla, toki jos hyvä tuuri käy niin naapurissa asustaa just se uros mitä Tomo vihaa :'D

Diego: auttaisin jos osaisin, tuo alkaa olla jo aika ääriaggressiota, ja omistajan suhtautuminen siihen lenkillä ei auta asiaa. Koska hän ei ole täällä on meidän todella vaikea neuvoa häntä, mutta koeta saada hänet tajuamaan että tuo vaatii jo vähän isompaa operaatiota ihan sen omansa koiran ja muiden turvallisuuden vuoksi. 

Suosittele että ottaa perheensä kanssa yhteyttä hyvään ongelmakoirakouluttajaan, jollekin tapakurssille ja mahdollisesti jopa ell. joka voisi konsultoida kuinka paljon pallien nipsautus vaikuttaisi ja onko taustalla mahdollisesti terveydellisiä/neurologisia taustoja.

Muokattu viimeksi: 27.04.10 23.47
27.04.2010 23.58
022573310_r
Turku

Hmm :)

No itseasiassa hän on täällä, Löwchen - Simon :)

Lähetin hänelle saman viestin ja uskon että hän alkaa raivoamaan minulle. Minkäs sille voi, täytyisi uskoa että oma koiransa alkaa olla jo liian, en sanoisi vaarallinen mutta vaikka aggresiivinen ja ongelmallinen.

Koska Diego kun on mäyräkoira ja tulinen muutenkin. Pistää helposti "halki poikki ja pinoon" kuten metsällä kävi supikoiralle joka eteen tuli :/ Että tuollainen seurakoira jää helposti kakkoseksi. Pelkään juuri sitä että tuo Simon satuttaa itsensä vielä pahasti haastaessaan toisia koiria jatkuvasti. On myös noloa kävellä koiran kanssa joka ei osaa olla ärisemättä hampaat kirjaimellisesti irvessä. Diegokin on monesti hiljaa ja monet katsovat tuota aikoinaan ollutta "lutuista pientä karvapalloa" ilmeellä että nyt siitä sitten on tullut ihan täysi sekopäinen piru. Alkaa monet ihmetellä, kun koira tuli niille, oli se ystävällinen ja hieman ujo, mutta perheessä muuttunut aggresiiviseksi toisia koiria kohtaan. Todella häpeällistä kulkea tuon kaverin ja koiran kanssa. Diego oli aikoinaan samanlainen rähinäveijo, mutta johtui siitä traumasta, mikä painaa vieläkin. Onneksi suvaitsee 90 % muista koirista ;) Sen ymmärrän, että ei pysty rakastamaan jokaista koiraa, jotka muistuttaa trauman aiheuttajaa, mutta sellainen joka on saanut "hyvää kohtelua" toisilta koirilta, alkaa itse riehumaan täydessä vihassa.. En enään ymmärrä. Kokeiltiin juuri samoja konsteja mitä Diegolla kokeiltiin eikä ole auttanut.

28.04.2010 00.01
022708867_r
Helsinki
Mitä keinoja kokeilitte Diegon kanssa?
28.04.2010 12.20
022573310_r
Turku

Diegon kanssa saatiin tuon rähinöinti pois lenkkeilemällä koiran kanssa joka ei rähissyt. Näin Diego ymmäsi, että ei toisessa koirassa ole mitään vaaraa. Myös se että en enään ala kiristämään hihnaa ja kiskomaan sekä panikoimaan, auttoi paljon. Nykyään kävelemme ohitse hihna löysällä, itse menen koiran edellä. Saatan kääriä hihnan jo aikaisemmin lyhyelle jos nään kauempana toisen koiran, mitä poika ei ole vielä huomannut.

Kokeilimme myös namun kanssa kiinnittää huomiota, mutta Simonin kohdalla ei onnistunut. Muistin nyt että kun Simon viedään tien toiselle puolelle, silti se rähisee.

Itse en edes kävele koirien ohitse, joistatiedän ettei Diego niistä pidä. Näihin kuuluu portugalinvesikoira, rotikka, dobberi, lk collie (tricolor). Huomaat varmasti että tässä on pääsäännöllisesti mustia koiria ja isoja. Kun Diegon päälle kävi iso musta koira ;) Sen jälkeen ei ole sietänyt noita yhtään. Pelosta johtuu, olen yrittänyt ns. suojella Diegoa, viemällä sen pois uhan luota. Koiratarhoilla en edes päästä isoja koiria samaan tarhaan Diegon kanssa. (isoilla on oma erikseen)

16.05.2010 23.12
Asikkala
Mitä mun pitää tehdä esim koiranäyttelyissä kun menttu rähisee muille? se tykkää muista koirista mut rähisee silti. ei auta kieltäminen, kun pyydän istumaan niin istuu ja keskittyy saamaan namin, mut heti kun en annan namia alkaa taas rähinä.
18.05.2010 15.25
021928115_r
Jyväskylä

^jos pitäisit koiraasi vaikk häkissä tai kopassa siihen asti kun menette kehään. Koira voi hermostuksissaan/stressissään tehdä noin kun on valtavasti muita koiria ympärillä. Meillä on joskus tuollain kanssa että kaikille rähistään mutta kun laitan koppaan lepäämään ja rauhottumaan niin ei mitään ongelmia. Nykyään siis aina pidän koiraa mahd paljon kopassa. :)

Mites saisin mun koiran mies rähinän pois? siis kaikki tuntemattomat/puolituntemattomat/melkein hyvät tututkin miehet meillä haukutaan ja rähistään. Eli jokin kammo miehiä kohtaan on. Eli siis yksi tilanne: kun meille tulee kotia mies vieras niin Ino rähjää ja haukkuu sille. Miten saisin sen rähinän pois? Laitan aina yleensä Inon koppaan rauhottumaan mutta se silti jatkuu se rähinä kun päästän pois sieltä ja jopa sieltä kopasta myös rähjää. Toinen tilanne on olen siskon luona maalla käymässä ja jos siellä sattuu joku tuntemattomampi mies käymään niin rähinä alkaa ja siitä ei tule loppua. Ja haluaisin että mun ei tarviis aina vahtia Inoa silloin kun muita miehiä paikalla... Ino on aina pelännyt miehiä vaikken tiedä yhtään pelottavaa mies kohtaamista mistä tää olis voinut tulla, siis ihan pennusta asti on pelännyt..

Muokattu viimeksi: 18.05.10 15.35
http://ino.dy.fi
18.05.2010 17.36
Asikkala
^Ino, se rähisee myös häkissä jos näkee kankaan välistä toisen koiran. on rasittavaa vaik kehässä olla murisevan, hihnassa tempovan ja haukkuvan koiran kaa. ei se tollanen aina ole, mut silloin kun mulla ei ole namia.
18.05.2010 19.46
021928115_r
Jyväskylä
^ouh ikävää.. :/
http://ino.dy.fi
19.05.2010 19.19
020780880_r
Salo

Mein Jericho on remmiräyhä. Totally. Johtunee siitä, että tämä vietti ekat 6kk:sa remmin päässä, jossain maalla. Ei siis oo juuri tottunut muihin ihmisiin saati koiriin. Yrittää koiran tai lenkkeilijän osuessa kohalle uhota ja pelotella näitä pois.. Haukkuminen ei yleensä lopu vasta kun ollaan jo kaukana ja hän kyllästyy vetämään erisuuntaan kun mie.. Vieraita jos tulee niin nehän on haukuttava ja yleensä jonkun ajan päästä on hiljentyny ja sit toki kehuttu.. mut muute ei saa oikee hiljeneen.. vähän kaikellaista on nyt kokeiltu tuon haukkumise ym rähinän vähentämisee/poistamisee.. Hiukan vois sanoa, että ollaan edistytty mutta...
Pisteenä iin päälle se kun tuo naapurituttavan koira karkas Jerin päälle aidatulta pihalta. Ilmeiseen jäänyt nakertamaan koska herrasta on tullut agressiivinen, haukkuu tuota pihaa ohittaessa vaikka ei olisikaan koiraa pihalla. Auta armias jos koira on pihalla.. Lakkaa toimimasta kuulo ja näkö.. Yrittää vaan vetää sinne pihaa kohti ja kimppuun.. Ei oikein toimi tuo erisuuntaan lähtökään kun tästä piha-alueesta ei pääse pois muuta ko ohittamalla tuon ko pihan..
Kaikista herättävintä tässä on se, että kun tuo naapurituttava sitten kerran yritti tulla jututtamaan Jeriä niin herra haukku ja haukku ja viimein yritti purra :O

Aikaa ja rakkautta.. ja kärsivällisyyttä. Ja kenties uusia jippoja koulutukseen ?

20.05.2010 15.49

Lyhyesti sanottuna, suosittelen käymään Pertti Vilander 'in sivuilla. Hän on ongelmakoirakouluttaja, kuuleman mukaan ihan laadukaskin, kolmessa viikossa voi huomata jo eron, jos on tehnyt kotona kaiken, mitä pitääkin ohjeiden mukaisesti.

Mutsin rottweiler-n kävi Vilanderilla käytöskoulussa, ja hyviä tuloksia saatiin kuulemma aikaiseksi. Olihan se sitten ihan erilainen, positiivisesti tuntien jälkeen.

20.05.2010 16.20
022708867_r
Helsinki

^En suosittelisi itse ketään kouluttajaa kehen en ole itse tutustunut. ;) Kuuleman mukaan ja yhden kokemuksen kanssa on hankala sanoa juuta taika jaata.

Omaan mieleen Vilanderin metodit on todella jyrkät ja useampaa niistä ei kannata edes käyttää yksinään/ilman todella hyvää perustietoa kaikesta koiriin liittyvästä. Esimerkkinä jääkausi; siihen tarvitaan oikeasti paljon perehtymistä ja usein jopa kouluttajan kanssa se toteutetaan.

Olisi mukava tietää mitä äitisi rotikalla oli ongelmana, mitä siihen käytettiin ja oliko kouluttaja mukana ohjelmassa, oliko se yksittäistunteja vai ryhmässä?

20.05.2010 19.53
020780880_r
Salo
Niin, tämäkin täällä haluaisi pientä lisäinfoa siitä rotikan tappauksesta ? :)

Mindi, mitä muita juttuja meinaat jyrkillä metodeilla, jos soppii kysyä ? :)
Muokattu viimeksi: 20.05.10 19.54
20.05.2010 21.15
022708867_r
Helsinki

Myös kolinapurkki on suhteellisen "jyrkkä" metodi, muita en edes kunnolla tiedä Vilanderilta, kuin nämä kaksi, mutta niistäkin sitäkin enemmän tietoa sitten : D Mutta siis kolinapurkki on sellainen että sillä voi saada:
-Hyvää koiralle
-Yhtään aremmasta koirasta vielä aremman ja herkemmän (eikä hyvällä tavalla herkän)
-Kovalle se ei edes tee muuta kuin välttämättä koventaa lisää sitä luonnetta, siedättää siihenkin ääneen/tapahtumaan.

Ylipäätään jyrkkänä metodina pidän jotain todella suurta muutosta, reagointi tapaa tai muuta vastaavaa mitä koiran kanssa, itse tai koiralle tehdään. Se voi olla ihan fyysinen tai ei-fyysinen juttu, se voi olla täysin eri metodi mitä on ennen käyttänyt. Jos tekee jyrkän käännöksen omaan koulutukseen se pitää miettiä tarkoin läpi, jos kyseessä on sama koira mihin on käyttänyt erilaista menetelmää, ettei vahingossa tee hallaa :D

Minä en nyt osaa selittää x)

04.06.2010 10.24
022698979_r
Äänekoski
Tietääkö kukaan Äänekosken alueelta ketään kouluttajia???
No pain, No gain ~ http://nellie-dellie.blogspot.fi/
04.06.2010 14.29
022512569_r
Pori

Meillä Luna tuli pentuna toimeen kaikkien kanssa vaikka egoili jo silloin.

Nykyään en voi viedä sitä enää koirapuistoon jos siellä on narttuja/pieniä/arkoja koiria. Isollekkin nartulle menee heti uhittelemaan ja tappeluhan siitä tulee. Pienet ja arat koirat on sitten muuten vaan alistettava räyhäämällä.

Ollaan kokeiltu jääkautta, karjumista, lain lukemista, houkuttelua pois tilanteesta (toimii joskus harvoin) Mutta kun ei oikein viitsis harjoitella tuota nätisti oloa toisten koirien kanssa

Lenkillä myös räyhää ja kiskoo hihnassa muille koirille. Jonkin aikaa jaksaa keskittyä minuun kun palkkaan nameilla ja kehun mutta ohitse ei koskaan päästä kunnialla..

Luna on 2-vuotias, leikkaamaton ja omaa toooodella ison egon. On vain pari koiraa joita Luna ei ole koittanut alistaa, kaikille muille hän on mielestään pomo. Mietein että voisiko sterilointi auttaa asiaan? Onko kellään kokemusta nartuista joilla on liian isot "pallit"?

What doesn't kill you hurts like hell
04.06.2010 14.51
022708867_r
Helsinki

^ Luna, täällä on kohtalonkumppani! Alkoiko teillä uhittelu juoksujen jälkeen? Onko isot urokset yleensä parhaita kavereita? Tai ei provosoituvat koirat? Näin meillä meni. Tosin, tällä on myös pentuajan todella huono sosiaalistaminen taustalla (tuli minulle 7kk iässä vasta) varmaan suurimmilta osin. Kun tuli minulle pelkäsi kaikkia koiria koosta ja iästä riippumatta. Nyt sitten ei osaa lukea itseään ja toisia koiria paljon ja ei tajua että pelkkä mulkaisu tai pieni murahdus riittäisi alempiarvoisen maanpinnalle palauttamiseen. Jää ns. päälle se alistaminen räyhäämällä.
+Mindi on myös pahanlaatuinen remmiräyhä.

Jos alkaa keinot loppua, suosittelen koirankouluttajaa. Me käytiin juuri tänään ja koska löytyi heti hyvä ja minun ajatusmaailmaan sopiva kouluttaja, meillä meni jo ensimmäinen yksityistunti hienosti. Vinkkejä ja neuvoja todella paljon.

Mutta oon myös miettiny sterilointia ja minusta se on kannattava vaihtoehto vaikkei rähjäystä poistaisi, se poistaisi kuitenkin sen hormonaalisen epätasapainouden mikä voi nartulla olla todella suurikin vaiva. Kannattaa jutella oman ell. kanssa asiasta :)

05.06.2010 20.23
022512569_r
Pori

Mindi: Joo jossei viimeistään juoksujen jälkeen alkanut niin ainakin paheni. Tälle urokset ei oikeastaan ole kavereita.. Lunan mielestä ne on vaan ärsyttäviä perslävessä roikkujia joille sanotaan heti kättelyssä kova sana jotta jättävät rauhaan Lunalla on muutama tuttu koirakaveri, joiden kanssa leikitään.. muut joko jätetään huomiotta tai alistetaan ja uhitellaan..

Lunan kanssa kyllä käytiin puistoissa jo heti rokotusten jälkeen.. en oikein muista miten mahtoi silloin käyttäytyä..saattoi vähän pelätä isompia koiria.

Joskus taannoin samassa puistossa kävi saku narttu joka käyttäytyi samoin kuin Luna nyt: portilta rähinällä heikoimman yksilön kimppuun.. Lunakin joutui muutaman kerran uhriksi kun en ehtinyt huomata sakun saapumista miettinyt olisiko silläkin osuutta asiaan..

Ollaan opetettu Lunalle kuinka leikitään nätisti ja kotioloissa toimiikin mutta ei muualla.. Koska ulkona (ei pihassa) tietää pääsevänsä minua karkuun kun alan komentamaan.

Hankalinta Lunan koulutuksessa on sen valtava jääräpäisyys ja pieni miellyttämisen halu.

Kouluttajaakin olen harkinnut mutten ole meidän alueelta löytänyt kuin yhden ja mielestäni hänellä on kohtuuton hintalaatu -suhde

Ollaan aloittamassa tokoa ja toivotaan että yhdessa enemmän touhuilu ja virikkeet vähentäisivät tuota koheltamista..

Muokattu viimeksi: 06.06.10 11.47
05.06.2010 20.31
022708867_r
Helsinki

Lara, taas samanlainen tapaus, Mindinkin päälle(heikoimman) on pari kertaa lähtenyt isohko saku-narttu. Ei voi olla jo näin samanlaiset tapaukset. :D Mutta olen aika varma että se vaikuttaa tietyllä tavalla. Mutta se on kuitenkin menneisyyttä, sitä ei nyt katsota, vaan sitä koiran käytöstä.

Mindi on myös jääräpäinen, mutta helvatan fiksu samalla, eli ainoa että motivaatiota ei aina löydy, mutta onneksi se on useimmiten ihana ruoka! Tämäkään ei ole mikään palveluskoira vaikka oikeudet rodulle olisikin, ehkä yksi listan hankalimpia motivoitavia :'D

Kannattaa etsiä kouluttajaa vaikka kauempaakin jos tuntuu että se hallitsee liikaa päivää ja normaalielämää. Minä tunnen erään koiraihmisen sieltä päin ja hän on todella fiksu ja varmasti jos kysyisin osaisi hän erilaisia kouluttajia suositella :)

Minäkin luulin että pelkkä aivoviriketoiminta ja yhdessä tekeminen vähentäisi. Noh, koira oppii vain nopeammin, mutta myös sen huonon käyttäytymisen mallin. :D Eli mun mielestä ne ei vaikuta siihen kuinka koira suhtautuu toisiin koiriin. Ehkä se että siellä ryhmässä joutuu siedätykseen toisten kanssa.

05.06.2010 20.36
022708867_r
Helsinki
^Mie huomasin kyllä että on sama kirjoittaja siellä takana kuitenkin ;) + sen pystyy muokkaamaan jos haluat :)
05.06.2010 20.59
021773837_r
Alajärvi

eiks reviiritietoisuus lähe eika paljon sinäänsä jos koiran leikkaa. Ite en tiiä leikkuusta sen enempää kun moonaa ei ole leikattu :/

07.06.2010 19.38
021389545_r
Nastola
Onnilla ei oo ollu muuta ku et se välillä rupee haukkumaan vaikka ei oo mitään mille haukkua... joskus saattaa ruveta esim. kattomaan ikkunasta ja räyhäämään tai kun Onni nukkuu se saattaa säpsähdellä ja haukahtaa. välillä se lopettaa sen heti ku sanoo " HILJAA" mut välillä se saattaa mennä taloa päästä päähän ja haukahdella. kerran olin onnin kanssa kotona Se nukku ja yht äkkiä se alko murisee ja räyhää se kesti noin. 10 min ja sit se hiljeni...............
07.06.2010 19.54

Me ollaan totutettu Turoa koiriin ihan urakalla. Viikon aikana loistavia tuloksia. Nykyään päästään ohittamaan pienellä puhinalla tai joskus jopa täysin hiljaa muut koirat. Tietty jos toinen koira rähjää Turolle, vastaa tuo samalla mitalla.

Ollaan käyty koirapuistossa ja koirien kanssa lenkkeilemässä viikon ajan, ja koko ajan vaan tuntuu tulevan kehitystä. Onhan tuo hirveä, ärsyttävä rähjäpetteri joka pyytää muita koiria leikkiin ärsyttämällä niitä. Toiveissa olisi, että se oppisi ajan kanssa käyttäytymään rauhallisemmin. Hihnassa se kulkee kuitenkin loistavasti, mitä nyt pitää alkuun vähän rähistä.

Mutta tyytyväinen olen Turon kehitykseen (:

07.06.2010 20.03
Eihän kukaan ole täydellinen. Onnea kuitenkin edistyksestä (:
07.06.2010 20.06
022512569_r
Pori

Käytiin mettälenkillä ja vastaan tuli kaksi isoa sakua ja heti perään kolme jotain muuta isoa koiraa.. ja tämä meidän ärrinmurrin remmirähjä suorastaan pelkäsi Löi jarrut pohjaan ja karkuun ois pinkonut jos ois päässyt. Taisi olla noin iso lauma Lunallekin liikaa

Myöhemmin nähtiin sitten vielä saksanseisoja, jolle viimeksi rähjättiin oikein urakalla.. pelkällä tuhinalla ja karvojen nostelulla päästiin ohi

Lopuksi vielä räyhäävä mäykkis jonka kohdalla meinasi mennä överiksi mutta panin iloisesti juoksuksi ni Luna unohti rähjäämisen ja oli ihan jee jee juostaan vaan

08.06.2010 20.18

Räyhäämättömyydestä on tullut jo niin arkipäivää, etten edes ole tajunnut kuinka pitkään aikaan Nyyti ei ole rähissyt yhdellekkään koiralle, ennen kuin rupesin sitä eilen kävelyllä miettimään ihan ajatuksen kanssa! Olen kyllä niin ylpeä tästä saavutuksesta, ja kaikki kouluttaminen on ollut ehdottomasti vaivansa väärti. Ennen Nyyti rähisi jokaiselle vastaan tulevalle koiralle kokoon katsomatta, nyt se ottaa heti itsestään katsekontaktin kun toinen koira on tarpeeksi lähellä (joskus tosin pitää vähän vinkata sitä katsekontaktia, mutta kyllä se sen ottaa), eikä edes ohituksen jälkeen lähde rynnimään toiselle puolelle katua nuuskimaan koiran jälkiä. Voi että olen ylpeä Nyytineidistä.

Kouluttamiseen tarvitaan paljon vaivannäköä, mutta älkää ihmeessä luovuttako, sillä lopputulos tulee ilahduttamaan teitä kaikki seuraavat päivät, jotka vietätte koirienne kanssa! Nyyti ei toki ollut mikään mahdoton tapaus, mutta muistaaka myös ettei mahdoton ole ikinä mahdoton. ;) Tsemppiä kaikille kouluttamiseen!

08.06.2010 21.38
022708867_r
Helsinki
Nyyti, mitä tyyliä käytitte? Jos on toiminut noin hyvin niin kanssalukijoiden on varmaan mukava tietää? :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti