Kesätyö - Sivu 57 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

20.03.2015 18.24
022605703_r
Joensuu

Mä olin aikoinaan ryhmähaastattelussa. Oltiin vaan porukalla neukkarissa ja juteltiin kesätyöhön liittyvistä jutuista. Jokainen sai kertoa vähän itsestään, vastailtiin kaikki vuorollaan joihinkin kysymyksiin ja sit oli muutama sellainen kysymys jotka sattui vaan yhden henkilön kohdalle. Eipä siinä sen ihmeempää.
Nykyään olen siis töissä ko. lafkassa ihan kokopäiväisenä, ja meillä ryhmähaastattelun ideana on lähinnä minimoida kesätyöläishaastatteluihin käytettävä aika.

Not all those who wander are lost.
20.03.2015 20.15
000102939_r
tuiteli kirjoitti:

Mitä työhaastatteluun mennessä kannattaa ottaa huomioon? Esim. Millaisiin kysymyksiin pitäisi olla valmis vastaamaan? Miten olette suhtautuneet esim. jos kysytään palkka toivetta, ootteko suoraan sanoneet jonkun palkan vai kierrellen kaarreleen jonkun välin jolle toivepalkka sijoittuisi? Ja hiukka hassu kysymys, mutta kättelettekö haastattelijan kanssa, kun menette paikalle?  Elämäni ihka eka työhaastattelu maanantaina ja jännittää aika paljon! :)

Niin ja onko joku ollut kaupassa myymässä marjoja/vihanneksia? Paljon sellaisessa on yleensä tuntipalkka noin keskimäärin. Varmasti vaihtelee paikan mukaan, mutta olis jotain suuntaa.

Mä oon tällähetkellä siis menossa kolmatta kesää marjamyyjäksi. Itsellä oli ihan kaksin haastattelu, multa haastateltiin jotain ihan peruskysymyksiä ja just painoarvoa sai mun puhelinmyyjämenneisyys. Se oli yksi haastatteluihin valintakriteeri. Ehdottomasti kun saavut paikalle, reipas tervehdys ja esittäytyminen kätellen. Palkkatoivetta multa ei siinä haastattelussa kysytty, vaan ainakin tässä firmassa alkupalkka oli kaikilla sama ja oman aktiivisuuden mukaan sitä on saanut nostettua. Tuntipalkka marjamyynnissä ei ole mikään huikea, jotain siinä noin kahdeksan euron luokkaa, meidän firmassa sitä saa nostettua itse olemalla aktiivinen ja reipas ja yrittämällä myydä hyvin.

Jos marjamyyjäksi haluaa, ainakin tässä firmassa missä itse olen töissä, arvostetaan puheliaisuutta, reippautta ja hymyilyä. Myyminen on sitten ihan oma taitolajinsa, mutta siihenkin oppii. Itsellä se on tullut aika luonnostaan ja erityisesti toriympäristössä se on aika helppoakin - ihmiset kun tulee sinne vähän kattelemaan, kuluttamaan aikaa ja ostamaan. On tietty eri asia olla torilla kuin kaupan sisällä myymässä. Mutta kiva kesätyö! 

20.03.2015 23.09
000047166_r

^Okei, kiitos! Näillä eväillä siis ensi viikolla haastatteluun. Hieman rohekammilla mielin, kun tietää mitä odottaa. :)

29.03.2015 01.50
022439095_r
Jns

Great, omat (puoliksi varmat) työt kesälle taisi kaatua siihen, kun itse yrityksellä ei ole varaa palkata tet-ohjelman ulkopuolisia työläisiä. Kyllä kyrpii, mutta kyllähän sen tietty tässä taloustilanteessa ymmärtää. Huolettaa vaan omien tulojen puolesta, kun nyt keväällä/kesällä olisi auto laitettavana ja ylläpidettävänä, mahdollista opiskelupaikkaa varten olisi myös säästettävä mahdollisimman paljon. Ei mieltä lämmitä, mutta - minkäs teet kuin haet niin moneen paikkaan kuin vaan pystyt. 

Toki on muitakin hakemuksia menossa, mutta ainakin suht. skeptisesti suhtautuisin itse työnantajana hakemukseen, jossa tyyppi hakee kauppaan töihin, vailla minkään maan asiakaspalvelu kokemusta taikka koulutusta. 

Ainahan sitä saa yrittää.

Life like a drama komedy
29.03.2015 12.50
000047166_r

Jeij, se olis kesätyöpaikka varmistunut! Ihan mahtavaa! Työhaastattelu tosiaan oli viikko sitten ja tuloksien piti tulla vasta tulevan viikon lopulla, mutta sainkin jo perjantaina puhelun, että sain paikan. Wihiii! Ei voisi olla onnellisempi! :)

29.03.2015 12.58
000104674_r

Mulla vaikutti kesätyöt jo hyvältä, oli ihan unelmapaikka tiedossa, mutta sitten ne ilmoitti sieltä, että päättivätkin etsiä työntekijää joka voi jatkaa kesänkin jälkeen ja mullahan jatkuu vielä opiskelut.. Että se siitä sitten.

29.03.2015 18.04
000102939_r

Onnea kesätyöpaikasta tuiteli, mä katoin että sähän oot samalta alueelta kun mä. Ettei ois peräti sama firma mihin pääsit kesätöihin? :D

29.03.2015 21.25
000110599_r
Åsa kirjoitti:
squirrelex kirjoitti:
Redi kirjoitti:
^ Jätin hakematta IKEA:an sen takia, että alkukarsinta tehdään videohaastatteluiden perusteella. :D
Minun mielestäni tämä videohaastattelu on ihan nerokas tapa. Se karsii oikeasti niitä ihmisiä, jotka ei sinne oikeasti tahdo. Lisäksi vaikka ei olisi eliitissään kameran edessä, kuitenkin siinä ollaan itselle tutussa ympäristössä ja sitä voi oikeasti treenata ja miettiä mitä sanoa. Se, että alkukarsinta tapahtuu videohaastatteluiden perusteella, karsii myöskin sekä työnhakijan ja työnantajan ajantuhlausta.
...Tai lähinnä karsii vain työnantajan ajantuhlausta. En ainakaan saanut ite videoita ekalla otolla "purkkiin" vaan kyllä toi söi aikaa enemmän kuin ihan perinteinen f2f-haastattelu.

Kenellä se oikeasti onnistuu ekalla otolla? Itselläni menee yhteen videohaastatteluun helposti tunti tai pari. Esivalmistelut on sitten asia erikseen. Kirjoitan meinaan paperille että mitä kaikkea haluan sanoa ja tuoda ilmi itsestäni yyöntekijänä, puhumattakaan valojärjestelyistä, peilin edessä harjoittelusta jne. Tälläisiä valmisteluja en ole ikinä tehnyt f2f haastatteluihin, koska jotenkin itse jännityn siinä niin paljon että tuntunee että kaikki mitä haluaisin tuoda ilmi, jää sanomatta. Voi katsoa ja miltä näyttää ja kuinka vakuuttavasti puhuu. Tavallisesti f2f-haastattelut menee kepeästi siinä 20-45min. 

Jos ei jaksa nähdä vaivaa siihen videohaastatteluun tai luovuttaa mielummin, niin kyllä siinä säästää työnantajan ja hakian aikaa. Silloin siihen hakeutuvat tyypit, jotka oikeasti tahtovat sitä työpaikkaa. Tai jos videohaastattelua ei ole, vaan pyydetään suoraan jiko rekry-tilaisuuteen tai ihan haastatteluun. Jos ei oikeasti paikkaa tahdo, haaskaat omaa aikaasi. 

29.03.2015 21.45
022659132_r

Jee kesätyö saatu! :) Pääsin vieläpä sellaiseen paikkaan, mihin arvelin etten tuu ikinä pääsemään, mutta onneks laitoin sitten kummiskii sen hakemuksen.. :D  Työympäristö siellä on aivan ihana, mutta haastattelussa tuli kyllä selväks että töitä riittää.. että saattaa välillä olla sellasia 10-12 h päiviä D:  

Ja paikkanahan on   http://rapiontuote.fi   

Mau!
31.03.2015 06.32
seenaka kirjoitti:

Mulla vaikutti kesätyöt jo hyvältä, oli ihan unelmapaikka tiedossa, mutta sitten ne ilmoitti sieltä, että päättivätkin etsiä työntekijää joka voi jatkaa kesänkin jälkeen ja mullahan jatkuu vielä opiskelut.. Että se siitä sitten.

Tää on niin ärsyttävää! Monissa paikoissa halutaan, että voisi jatkaa syksyllä esim. osa-aikaisena, mutta entäs jos on täysipäiväinen opiskelija ja ei oikeasti ole aikaa muun elämän ohella olla töissä. Monta paikkaa menee sivu suun varmasti sen vuoksi..

Mullahan on ollut yhtä hiljaista kuin hautausmaalla. Lisää hakemuksia oon laittanut, tehnyt portfolionkin.. Jatketaan sinnikkäästi, kunnes toukokuussa joudun toteamaan, että tarvii hakea toimeentulotukea.

14.04.2015 19.08
000113369_r

Hui, ois ehkä ryhmähaastattelu tiedossa. Googlailin tossa jotain jo, mutta onko petsieläisillä kokemuksia moisesta - millaiseen työpaikkaan hakiessa ja millainen haastattelu oli?

14.04.2015 20.16
022699191_r
Narnia

Mä olin nykyiseen duuniin (kaupan ala) ryhmähaastiksessa, eikä ollu yhtään sitä mitä kuvittelin. :D Loin itselleni melkoset kauhuskenaariot siitä mitä tuleman pitää, mutta todellisuudessa ryhmähaastattelu olikin todella rento eikä ollenkaan niin ahdistava kuin mitä olin ajatellut. 

Haastattelu eteni niin, että haastattelija esitti kysymyksen ja sitten kaikki hakijat sai vuorollaan vastata siihen. Vaikeaa siinä oli se, että jos ei ollu ihan etupäässä niin useimmiten kysymyksiin oltiin jo ehditty vastaamaan siten miten oli itsekin suunnitellut vastaavansa, jolloin piti extempore yrittää vääntää vielä jotain lisää sanottavaa siihen. Eikä siinä sitten sen kummempaa. Tärkeää on olla tietysti reipas ja yrittää joten kuten erottua joukosta, joko sitten persoonallaan tai niin ettei vaan hoe että "no tässä ehdittiinkin sanomaan jo kaikki". Jos oikeasti tulee semmonen tilanne ettei vaan keksi yhtään mitään lisättävää, niin sitten kannattaa vaan esittää samat asiat uudestaan vähän eri tavalla ilmaistuna. 

Niin ja meitä tais olla semmonen 15 hakijaa samassa haastattelussa. 

Muokattu viimeksi: 14.04.15 20.19
http://irratiomania.blogspot.fi/
14.04.2015 20.25
000102939_r

Mä hain urheilutarvikeliikkeeseen ja siellä oli ryhmähaastattelu. Oisko haastateltavia ollut noin kahdeksan. Siinä oli tosiaan se haastattelija, joka ei ollut mikään kaupan oma pomo tms, vaan ulkopuolinen.

Hän sitten kyseli kaikilta ja aika vapaasti sai vastailla kysymyksiin, piti itse aika paljon ottaa osaa. Haastattelija osasi myös kysyä aika hyvin haluamiaan (vääriä) kysymyksiä, millä ainakin osa mun höpötyksistä meni vähän liikaa sivuraiteille. Esimerkiksi harrastuksista puhuessa olisin halunnut painottaa jääkiekkomenneisyyttä, kun hän kyseli hirveästi mun ratsastusharrastuksesta kun siitä tuli puhe. Se nyt musta ei ollut kovin oleellista urheiluliikkeen kannalta ja vähän ärsytti.. Mutta piti itse osata ottaa osaa keskusteluun ja vastailla, muodostaa keskustelua. Ei ollut vaikea tilanne, ainoastaan harmitti kun omat jutut meni välillä liikaa sivuraiteille, enkä saanut annettua itsestäni niin asiantuntevaa kuvaa juuri esim. luisteluosastolla kun olisin halunnut.

Mutta tosiaan, ei kannata jännittää, tilanne ei ainakaan itselleni ollut mitenkään paha tai jännä. Kaikki muutkin haastateltavat oli ihan mukavia, eikä sen puoleen mitään. Miinusta vaan, että mulle unohdettiin ilmoittaa sainko paikan vai en tai sainko kutsun lisähaastatteluun tms ja jouduin soittelemaan itse tolle haastattelijalle.. Oli musta aika tökeröä, ettei kukaan vaivautunut ilmoittamaan mitään.

14.04.2015 21.18
022702346_r
Säkylä
Helpottunut fiilis, sain töitä :) ryhmähaastattalu tosiaan oli, ryhmässä käytiin läpi asiat heidän firmasta, kuten esittelyvideo, työolot, palkka, millaista työtä, työajat... sitten mentiin vielä yksi kerrallaan puhumaan haastattelijalle, piti esim perustella, miksi juuri minä olisin paras heille kaikista hakijoista...
Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
14.04.2015 21.18
000047166_r
virtaheponen kirjoitti:

Onnea kesätyöpaikasta tuiteli, mä katoin että sähän oot samalta alueelta kun mä. Ettei ois peräti sama firma mihin pääsit kesätöihin? :D

Huomasin tän vasta nyt... Joo siis voi ollakin sama firma. Toimivat vissiin ympäri Keski-Suomea eri paikkakunnilla. :)
14.04.2015 21.23
022701036_r
^^ Mähän sanoin että ihan mukava se haastattelu :) ja onnea työpaikasta, ite ainakin viihdyin siellä aikanaan, uskaltaa vaan kysyä jos ei osaa :)
http://raurx.blogspot.fi
14.04.2015 21.35
022701928_r
Mikkeli
Mä oon ollut kans kerran ryhmähaastattelussa, hyvin samantyyppinen mitä Nyyti tossa ylempänä kirjoitti, sama alakin vieläpä. Ihan nää perusjutut; kannattaa olla aktiivinen, katsoa silmiin ja hymyillä. :D Mulla oli silloin kaksi haastattelijaa ja hakijoita ~10.
14.04.2015 21.57
000113369_r

Tiedossa on sen verran, että suunnilleen neljä haastateltavaa on tulossa ja haastattelu pidetään ryhmäversiona, jotta siitä on mahdollisimman vähän vaivaa rekrytointiprosessissa. :D Työ ei ole asiakaspalveluduunia, vaan parityötä valkotakkisena suljetussa yksikössä, että sinällään eroaa varmaan tavanomaisesta ryhmähaastattelusta.. Hmm. Kiitoksia kaikkien kokemuksista, hyvillä mielin odottelen tulevaa. :)

14.04.2015 22.53
022494489_r
Hyvinkää

Mä oon ollut kahdessa ryhmähaastiksessa, molemmat kaupan alalle. Ensimmäinen oli tunnelmaltaan aika ahdistava, ihan hirveä määrä lössiä pienessä neukkarissa ja nelisen tyyppiä arvioimassa meidän vastauksia. Osa kysymyksistä oli ihan hepreaa kun silloin ei vielä ollut mitään kokemusta kaupan alasta. Tyyliin "mitä mielestäsi tarkoittaa lisämyynti?" "missä järjestyksessä toimit, jos samaan aikaan soi kassapuhelin, yksi asiakas on kysymässä kysymystä ja kolmas on juuri maksamassa omia ostoksiaan?" No enpäs kuule tiennyt. Vastausvuoroja ei jaettu, vaan vastauksia sitten huusi ne jotka ehti. Alussa oli toski ihan perus esittelykierros.
Tämän lisäksi oli ihan nopea yksilöhaastattelu ja kaupan puolella eri tehtäviä. Kahdessa pisteessä jaettiin asiakkaille keräilykuponkeja ja yhdellä pakattiin asiakkaiden ruokakasseja.
En saanut tätä paikkaa, mutta parin viikon päästä pääsin samaan lafkaan mutta eri paikkakunnalle ihan yksilöhaastiksen kautta.

Toisessa ryhmähaastiksessa meitä oli 3 (yksi ei ilmestynyt paikalle) ja haastattelu kesti ehkä max. 20min. Perus esittelykierroksen jälkeen kysyttiin ihan pari kauppaa ja työntekoa koskevaa kysymystä.
Mun mielestä koko haastis meni aivan reisille, mutta eilen soitettiin, että sain paikan.

Haastavinta ryhmätilanteissa on varmasti se erottuminen. Ei ole hyvä olla jokaiseen kysymykseen suunapäänä ensimmäisenä vastaamassa, mutta kuitenkin sanavalmiina megessä.

http://deminriesa.blogspot.fi
16.04.2015 18.02

Minulle siunaantui kesäksi peräti kaksi työpaikkaa. :) Palkkakaan ei suinkaan ollut pettymys. Innolla odotan!

16.04.2015 18.08

^ Onnea moisesta onnenpotkusta! :)

Täällä ei ole vieläkään kuulunut mitään. About 20 hakemusta lähetetty ja pelkkiä ei-kiitos viestejä olen saanut. Tää on aika käsittämätöntä. :o Ei muuta kuin kohti uusia pettymyksiä ja etsimään lisää potentiaalisia työpaikkoja.. :D

Muokattu viimeksi: 16.04.15 18.09
16.04.2015 18.39
000113369_r

Onnea kaikille kesätyön saaneille!

Mä en osaa kuvailla miten pahasti petyn, jos jään ensi viikon haastattelussa ilman paikkaa. Oon hakenut johonkin sataan mestaan duuniin, eikä sähköpostiin ole ilmestynyt kuin kaksi "ei-kiitos" -viestiä. Musta tuntuu että tää kevät on pettymysten aikaa.

16.04.2015 21.06
022610926_r
Pori

Täälläkään ei oo vielä kuulunut muuta kun ei kiitos-viestejä. Yhdestä työpaikasta ilmoittivat että oli yli 1700 hakijaa, ihmekös siis ettei kaikille töitä riitä. :/

16.04.2015 22.41
022439095_r
Jns

Kaksi kieltävää vastausta plakkarissa. Ähh.

Life like a drama komedy
16.04.2015 23.28
000046841_r

Täälläkin kaksi kieltävää vastausta ja hakemuksia on laitettu niin eläinalalle        (saisin hyväksilukuja kouluun) sekä ihan postiin aikaisjakajaksi.... Taisi pari puistonsiivous hakemustakin lähteä. Epätoivo epätoivo... Toivis ne nyt alkaisivat vastailemaan, edes sen kieltäytymisen verran...

17.04.2015 08.26
022628711_r
Helsinki

Mulle napsahti ekaa kertaa oman alan duunia ja ootan niin innoissani, että pääsen tekemään :) ! Monena vuonna käynyt vähän huonompi tuuri, joten keväästä on tullut ihan kauhea stressinaihe.

Miehellä on aina ollut tosi kivasti töitä ja nytki se sai kaks paikkaa, jotka molemmat olis sen kovasti halunneet.

"For an idea that does not seem insane, there is no hope" - Einstein
17.04.2015 10.05

Mä pääsin heti ykköseks listoille sinne paikkaan mihin halusinkin. Olin niin aikasessa että kyselin jo viimekesänä duunia tälle vuodelle. Ihan kiva palkkakin tulossa :)

“Täydellisyys ei ole määränpää; se on keskeytymätön matka joka ei ikinä lopu."
17.04.2015 21.10
022663409_r
Lahti

"Valintamme ei kohdistunut tällä kertaa sinuun" eipä tietenkään niin. Niinku ei ikinä ennenkään.

You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have
18.04.2015 15.25

^ Jep...

Mä anelen kohta polvillaan jonkun edessä, että palkatkaa mut töihin. Oon jo alentunut hakee paikkoja, mitä en ajatellut enää koskaan hakevani. Koska yksinkertaisesti tarviin töitä ja rahaa, niin pakko tehdä mitä tahansa sen vuoksi... :[

20.04.2015 12.19
000113369_r

Apua apua apua. :D Alle kaks tuntia elämäni ensimmäiseen työhaastatteluun ja äsken tuli puhelu - huomenna työhaastatteluun logistiikkakeskukselle. Paniikki. Toisaalta haluaisin mieluummin logistiikkakeskukselle, koska sinne mulla on vahvempi osaaminen kuin kemian reagenssituotantoon ja tuleva opiskelupaikkakin liittyisi aiheeseen enemmän. Tähän ekaan paikkaan kuitenkin varmaan pääsen varmemmin töihin, jaiks. Perhosia vatsassa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti