Mikä lemmikki astmaatikolle/allergikolle? - Sivu 6 (Yleinen keskustelu > Lemmikkiä hankkimassa)

09.07.2014 17.04
000094029_r

Täällä yksi lapsesta saakka allergikko/astmaatikko, jolla on menestyksekkäästi kolme koiraa. Astmakin on pysynyt kurissa siinä määrin, ettei säännöllistä hoitavaa lääkitystä ole tarvinnut käyttää melkein kahdeksaan vuoteen. Tosin tänä keväänä/kesänä on siitepölykausi ollut niin paha, että sen takia otin jonkin aikaa myös astmalääkettä. Allergialääkettä joudun syömään lähes ympärivuotisesti, sillä olen lähes kaikille mahdollisille siitepölyille allerginen.

Koiralle olen aika hyvin siedättynyt niin, että hengitysoireita ei tule (esim. talvisin ei tarvitse käyttää allergialääkitystä), mutta iholle nousee heti paukamia jos koira nuolaisee tai olen muuten vaan erityisen paljon ihokosketuksessa turkin kanssa. Sen kanssa pystyy kyllä elämään, vaikka ei ne kutisevat patit mitään kivoja ole.

Ennenhän eläimistä luopumista suositeltiin aina allergikoille ja astmaatikoille. Nykyään linjaus tuntuu olevan vähän toisenlainen. Kävin allergiatesteissä pari kevättä sitten ja tiedustelin tätä koira asiaa, suosittelivat ottamaan mieluumin toisen kun luopumaan nykyisestä : D

Siedätyshoitoon (koivu) pääsen toivon mukaan syksyllä ja elättelen pieniä toiveita, että se samalla auttaisi myös tähän eläinpölyallergiaan. Mutta olen kyllä valmis syömään allergialääkkeitä vaikka lopun elämääni jos tarve vaatii, koirista en luovu.

06.11.2014 19.23
022624727_r
Jyväskylä
saippuakupla' kirjoitti:

Jos on varsinaisesti allerginen jollekkin eläimelle, niin sellaista ei mielestäni kannata hankkia.

Mä hankin koiran, vaikka tiesin olevani koirille allerginen. Mä myös olen harrastanut ratsastusta, vaikka olen hevosillekkin allerginen. Mun allergiataso koiriin on 1-5 asteikolla 3, mutta en mä ole koskaan saanut niistä mitään ihmeempiä oireita ja omalleni olen siedättynyt. Ihoa kutittaa toki jos ihoa nuolee, mutta kyllä mulla nukkuu koira vieressä ja eikä mitään huonetta ole eristetty koiralta. Ainoa oire mistä huomaan allergian on oikeastaan nuha.

Mun mielestä jos allergia ei ole paha ja on itselleen rehellinen allergian voimakkuudesta, voi ottaa koiran. Siinä vaan pitää ajatella sitten, että pitää olla mietittynä paikka, minne koiran saa sitten toiseen kotiin jos itsellä allergia tulee kestämättömäksi ja toiseksi rehellisesti kertoa koiran myyjälle allergiasta. Mä oon Pongon blogiin kirjoittanutkin tästä aiheesta pitkän pätkän tekstiä.

http://actingpocoyo.blogspot.fi
06.11.2014 19.28

^ No toki eriasia on tuon tasoinen allergia. Itsehän sanoit juuri että et saa niistä ihmeempiä oireita, joten why not then. :D Kuitenkin sopisin kasvattajan kanssa aluksi koeajan ja tietysti myöhemmällekin ajalle suunnittelisin varasuunnitelman siltä varalta, jos ne allergiaoireet räjähtäisivätkin yhtäkkiä pahemmaksi.

06.11.2014 19.37
022624727_r
Jyväskylä

^ Onneksi en tuon enempiä, vaikka nuha vaivaakin siis ympärivuotisesti. Jotkut vieraat koirat sitten allergisoivat enemmän ja esim. kanit on sellaisia, että 15 minuuttia samassa huoneessa ja alkaa ekat oireet. Tunnin päästä ei kulje enää happi. Lääkärillä tosiaan kun kävin tuon nuhan takia joskus tyyliin vuosi sitten, että voiko sille tehdä jotain, niin sanoi että koirasta on mahdollisesti hankkiuduttava eroon. No siitä hankkiudun siinä vaiheessa eroon kun lähdetään lanssilla sairaalaan.. Onhan mulle sanottu, että voi tulla koiran takia astmaa tai allergia pahentua tai muuta vastaavaa.

Lähinnä siksi halusin kirjoittaa, että se allergia ei estä lemmikin hankkimista, jos kantaa vastuunsa mahdollisen allergian sitten oikeasti tullessa. Kyllä mä ainakin Pongoa ottaessa kerroin kasvattajalle allergiasta ja Pongo olisi jäänyt sitten vanhemmille kokonaan, jos en olisi samassa taloudessa sen kanssa kyennyt asumaan. Mutta onneksi kykenen!

06.11.2014 19.52

Minulla on btw nykyään jotain allergista nuhaa, jos laitan pään alaspäin niin nenästä voi vuotaa 1/4 dl vettä. Saatan olla hieman koiralle allerginen, mutta niin kauan kun se on jotain tuollaista että nokka tiputtaa vettä niin ei haittaa. :D

06.11.2014 21.44
022624727_r
Jyväskylä

^Näinpä. Allergiseksi nuhaa on semmonen vesimäinen ja kiinteämpi sitten jotain muuta - näin oon ainakin jostain lukenut. En kyllä tiiä pahempaa allergiaa kun koira-allergia, mutta onneksi se ei itseä juurikaan vaivaa. En vois kyllä elää ilman koiria! 

15.11.2014 23.10
000093439_r
Mulla on astma ja allergia ollu 20 vuotta. Kotona oli aina kissoja, ja niin mullon nytkin ollu kissoja 7vuotta. Joskus oli aika ettei ollu moneen vuoteen eläimiä, mut ihan samat allergia/astma oireet oli silloinkin. Ja nyt on vielä lisäksi syrkki, ja kaks marsua.:-) Ja kyllä nuo lääkkeet on nykyään tehokkaita! Ei tietysti kaikille allergisille sovi.
12.04.2015 18.51
000102299_r

Tää alkaa käyä tosi ärsyttäväksi. Nyt oon nää viimiset kuukaudet ja viikot nähnyt vain pelkästään niitä jotka omistavat akaattikotiloita... omistavat akaattikotiloita kun ne ova niin helppohoitoisia kun eihä se ole kuin ostaa joku multasäkki ja tunkia se muovilaatikkoon (se multa) ja sitten mennään eläinkauppaan ja ostetaan yks tai kaks kotiloa ja syötetään niille kananmunankuorta kun ei tiedetä seepiansuomusta mitään. Sitten ne kotilot on aina multaan kaivautuneena kököttävät ja sitten ollaan niitä tunkemassa pois ''samanlaiseen paikkaan''. Miun mielestä vaikka kotilo on vaan kotilo niin kannattaa käyttää aikaa jotta löytää juuri sellaisen lajin kuin haluaa ja omaa silmää miellyttävän. Hankkii kunnon tarvikkeet ja käyttää aikaa ja vaivaa tiedonhankkimiseen. Ja vaikka ois tosi helppoa mennä sinne eläinkauppaan ja ostaa sairaskotilo rukka niin käyttää vähän aikaa ja rahaa enemmän siihen, että löytää juuri sopivan kotilon  niin voi saada terveen,aktiivisen ja tosi kauniin lemmikin moneksi moneksi vuojeksi.

12.04.2015 21.18
000093439_r
No ompas todella typerää ottaa joku lemmikki vain helppohoitosuuden takia. Koska niihinkin kuitenkin sitä aikaa menee jonkun verran. Tunnen kyllä iteki ihmisiä, joilla ei kannattais olla mitään eläintä. :( Jotkut ei vaan tajua, että kaikki eläimet on yhtä arvokkaita.
13.04.2015 20.52
000102299_r

Mm. Ja se kun ihmiset eivät hanki tietoa. Olen törmännyt jo pari kertaa tapaukseen jossa akaattikotilot on laitettu akvaarioon (jossa on vettä) kun on luultu niiden olevan vesikotiloita ja sitten ihmiset tulivat nettiin kyselemään et miksi noi ei tee mitään.. :/ Kyllä nyt sen verran pitää tietoa OIKEASTI hankkia, että tietää edes lemmikkinsä nimen maakotilo.. En mikään ilkeä halua olla. :) Mutta siihen on saatava muutosta! (:

21.04.2015 08.32

Sopivan lemmikin valinta riippuu ihan siitä miten pahasta astmasta ja allergiasta on kyse. Parasta olisi yrittää käsitellä paljon erilaisia eläimiä ja esimerkiksi eri rotuisia koiria, koska toiset saattaa aiheuttaa enemmän oireita kun toiset. Oon itse ollut koko ikäni allergikko ja kärsinyt etenkin keväisin atooppisesta ihosta ja rasitusastmasta. Meillä on kuitenkin aina ollut eläimiä. Kissat ei aiheuta mitään oireita. Koirista oireita ei aiheuta kaikki rodut, mutta osa aiheuttaa kutinaa käsiin. Tällaisia koiria on esimerkiksi suomenajokoira, mikä on outoa, sillä oon lapsuuteni kasvanut ajokkien keskellä. Hevosten kanssa oon touhunnu koko ikäni ja ne aiheuttaa edelleen etenkin kevätaikaan tosi pahan allergisen nuhan ja hillittömän silmäkutinan. Kanikin mulla oli joskus ja siitä en saanut mitään oireita. Oon huomannu, että mitä pölisevämpi eläin, sitä pahempia oireita saan.

Parhaiten allergikon lemmikin valinta onnistuu, jos saisi lainaan tietyn eläinlajin edustajan vaikka pariksi päiväksi.

Muokattu viimeksi: 21.04.15 08.33
Koira edustaa kaikkea sitä mikä on parasta ihmisessä. (Etienne Charlet)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti