Lapset - Sivu 2 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

21.03.2010 14.27
022351302_r
Alajärvi

Lapset ovat kyllä ihania! Onhan toki jokainen lapsi joskus hankala, mutta eivät nekään aina ole rasittavia. Esim. Serkkuni jonka olen tuntenut syntymästä lähtien ja nähnyt pojan kasvun ja kehityksen, senkin ansiosta koska vanhempani ovat serkun kummeja. Monesti on serkku ollut meillä yötä ja aivan pienestä pitäen!

Samainen serkku poika myös matkii minua ja haluaa tehdä asioita samalla tavalla. Ja se jos mikä on huvittavinta on myös, että olemme syntyneet samana päivänä ;) (erinä vuonna vain). On ihanaa kun serkku aina nähdessään on ihan innoissaan ja tuli halaamaan ja istumaan syliin.

Ja tästäkin voi kaiketi päätellä, että omia lapsia kyllä haluan jossakin vaiheessa elämää :)

Muokattu viimeksi: 21.03.10 14.29
21.03.2010 14.36
021511206_r
Forssa
Rosa kirjoitti:
Nemo kirjoitti:
Rosa kirjoitti:
Nemo kirjoitti:
vihaan lapsii.

En oo ikin tajunnu mite joku voi __vihata__ lapsia.Jokainenhan on ollu joskus lapsi : D

Jotkut ei vaan yksinkertaisesti tykkää lapsista, vaikkakin on itse ollut lapsi, niin ei se tarkoita, että niistä vanhempana enää tykkää.

Eihän niistä oo pakko tykätä,mut siis tarkota iha et mite voi vihata.Mutjoo jatkakaa.

Siis jotkut ei vaan kestä sitä jatkuvaa kiukuttelua jne. , siis voi kamala mä en ainakaan kestäis sitä et joka ainoolla kauppareissulla lapsi alkais kiukutteleen, tässäki olin yks päivä kaupas ni lapsi meni äitinsä eteen seisoon eikä päästäny sitä kulkeen eteenpäin ku äiti ei ostanu hälle vesimelonia, ja sit ku ei saanu tälläkään vesimelonia ni sit alkoki itkupotkuraivarit. Mun pikkuvelikin aina pienenä tyyliin saatto saada ihan mistä vaan itkupotkuraivarin keskellä kauppaa, istu keskellä lattiaa ja huus, jos vaan jatkettiin matkaa ni se seuras perässä ja heitti sit taas istualteen ja huuto alko taas, ja tää kaikki esim siks että ei saanut karkkipatukkaa. Mun hermot ei välttämättä kestäis tollasia jatkuvia kiukuttelupuuskia, ja siks en oikeen lapsista pidäkään. En nyt kyllä vihaa, mutta en sen kummemmin pidä.
Muokattu viimeksi: 21.03.10 14.38
21.03.2010 14.39
021714062_r
Hämeenlinna
Olen itse kahden, pian kolmen lapsen täti, mutta en silti ole lämmennyt ajatukselle että omia lapsia hankkisin. Toki mieli voi vielä muuttua, mutta en osaa ajatella itseäni äitinä. Vauvat on kyllä söpöjä ja ihania, mutta tuollaiset juuri kouluikäiset tai hieman alle ovat todella rasittavia. Esimerkkinä puolipikkusisareni (ei tosin mitään verisukua minulle), joka on aivan kamala tapaus, täytti juuri torstaina 8 vuotta. Ahdistun kovasti kun hän juoksee perässäni tai huutaa, kiljuu tmv. sitten ei pysy enää sanat kurkussa :D
Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
21.03.2010 14.41
022600386_r
Lahti

Vihaaminen on todella vahva sana, osoittaa kenties hiukan omaakin lapsellisuutta/keskenkasvuisuutta sanoa että VIHAA lapsia. Ei kukaan pakota pitämään, saa ärsyttää, eikä siinä mitään jos ei ajatus omalta tunnu mutta minun mielestäni ainakin tosi omituista puhua niin hurjan vahvasta tunteesta kuin viha.

Itsellenikään ei tunnu omalta hankkia muksuja pitkään aikaan, jos koskaan, mutta elämä etenee ja muuttuu, kehittyy omaan tahtiinsa. En tiedä haluaisinko itse synnyttää lapsen, adoptio tuntuu itselleni paremmalta vaihtoehdolta, mutta kuten sanottua, minulle on vielä ihan liian aikaista miettiä omia lapsia.

21.03.2010 14.48
022708867_r
Helsinki

Mulla on aika hyvä ajatus että haluaisin alle 25-vee lapsen, en tiedä mistä tulee ajatus etten haluaisi olla "vanha" kun lapsi on aikuinen, ehkä sitä tuntuu että sitten se "oma" elämä alkaisi vasta. Onhan tässä vielä aikaa, mutta en nyt ihan heti ole haluamassa. Kuitenkin joskus.

Aina olen lapsien kanssa toimeen tullut, ja olen järkyttävän hyvä lapsenvahti, mutta se ei tarkoita että pitäisin niistä yhtäpaljon.

Siskon poikaystävä sanoi hyvin minusta: "Irina (siskoni) saa ensin lapsia sillä Mirkku (minä) on40veenäkin vielä 10koiran ja 10pennun omistaja). :D

http://minskipinski.blogspot.com/
21.03.2010 14.49

Nemo, itse katsoisin tuota osittain vanhempien syyksi. Ei lapsetkaan tyhmiä ole, jos vertaa noissa tapauksissa koiraan. Teen asian x -> saan asian y. Eli äiti antaa lapselle kerran periksi itkupotkuraivarin kohdalla, tekee lapsi sen taas seuraavalla kerralla. Tai sitten tekee isän kanssa ollessaan kaksin kaupassa, mutta on oikein nätisti, jos molempien kanssa on (jos toinen vanhemmista on rajan asettanut ja toinen ei).

Se vaatii vanhemmilta sitä samaa rajojen asetusta kuin koirankin kanssa. Ei se, että "nyt ei jaksa perttupaavalin raivaria, saakoon sen tikkarinsa" ole oikein, koska lapsi ei tuota kautta opi mikä on oikein ja väärin. Jos taas vanhemmat pitävät linjan, "itkupotkuraivareilla ei saa mitään", niin lapsikin oppii, että kauniisti käyttäytyessä voi vanhemmat antaa jotain. Harvoin sitä rankan työpäivän jälkeen vain jaksaa kuunnella "mä tahdon ton, yääää" kitinää, jolloin voi tulla myönnytyksiä, että päästäisiin pian kotiin.

Näin kärjistettynä nyt, eihän lapsi ja koira ole sama asia, mutta mielestäni sopi vallan hyvin esimerkiksi tähän.

21.03.2010 14.52
022473361_r
Kyrö
Hermanni kirjoitti:
Rölli tuolla jo ton ''toivoisin et ekan lapseni saisin enneku 25v täytän'' heitti ja samaan kyllä haluaisin tähdätä Riippuen toki elämäntilanteista ym, jos vaan on mahollista. 17 vuotta nyt ikää ja kyllä mä jossain vaiheessa lapsen haluan. Ja nimenomaan ainoastaan yhden (kaks se ehdoton maksimi..).
Toisaalta paha mennä etukäteen arpomaan, kun ei ikinä tiedä mitä tulevaisuus tuo, mutta saahan sitä haaveilla.

Siin oli aika hyvin tiivistettynä :D

Nyt pyörii vaan nuo miehen muksut silloin tällöin meillä. Yhteistä ei vielä suunnitelmissa..

Muokattu viimeksi: 21.03.10 14.54
21.03.2010 14.56
022659476_r
Hyvinkää
Vili kirjoitti:
Samaa mieltä monen muun kanssa, eli ei lapsia tänne. Olen jo monta vuotta ollut samaa mieltä, vaikken vielä ole edes täysi-ikäinen. En olisi hyvä äiti, eivätkä rutiinit kiinnosta minua, lapsi tuntuisi riippakiveltä, eikä se olisi kovin kiva sille lapsellekaan jos tuntisi olonsa epähalutuksi. Jos joku lapsista tykkää niin siitä vaan, ei mulla sitä vastaan mitään ole. Ainoat vaavat, joita mulla tulee olemaan on eläimet :D

Näin :D

21.03.2010 14.57
021511206_r
Forssa
Zila, nooh onhan se noinkin, mutta ei lapset mee nyt ihan noin kuin koirat, vaikka kuinka niille olis opettanu että kiukuttelemalla ei saa mitään, niin ei niitten tartte olla ku pikkusen pahantuulisia niin sitten saattaa taas tulla tälläinen ah niin ihana kiukuttelupuuska keskellä kauppaa.
Muokattu viimeksi: 21.03.10 15.00
21.03.2010 15.06
Nemo kirjoitti:
Zila, nooh onhan se noinkin, mutta ei lapset mee nyt ihan noin kuin koirat, vaikka kuinka niille olis opettanu että kiukuttelemalla ei saa mitään, niin ei niitten tartte olla ku pikkusen pahantuulisia niin sitten saattaa taas tulla tälläinen ah niin ihana kiukuttelupuuska keskellä kauppaa.

Onneksi meille ei ole tullut kaupassa nuita "kiukuttelupuuskia" xD Välillä toki on kantamassa kaikkea kärryyn, ei toki hyvä asia..

21.03.2010 15.41
021668736_r
Sen verran, mua huvittaa suunnattomasti nää 15 vuotiaat jotka ilmoittavat vihaavansa lapsia. 15 vuotiashan on itsekin vielä lapsi, vaikka luuleekin olevansa niin iso Huonosti käyttäytyvät teinit vasta ärsyttäviä onkin!!
21.03.2010 15.45
022600386_r
Lahti
Cessa kirjoitti:
Sen verran, mua huvittaa suunnattomasti nää 15 vuotiaat jotka ilmoittavat vihaavansa lapsia. 15 vuotiashan on itsekin vielä lapsi, vaikka luuleekin olevansa niin iso Huonosti käyttäytyvät teinit vasta ärsyttäviä onkin!!

Kompsuti komps :D
Lapsien ei kuulukkaan haluta lapsia (kyllä, teini-ikäinenkin on vielä lapsi).

Muokattu viimeksi: 21.03.10 15.46
21.03.2010 15.53
Vili kirjoitti:
Samaa mieltä monen muun kanssa, eli ei lapsia tänne. Olen jo monta vuotta ollut samaa mieltä, vaikken vielä ole edes täysi-ikäinen. En olisi hyvä äiti, eivätkä rutiinit kiinnosta minua, lapsi tuntuisi riippakiveltä, eikä se olisi kovin kiva sille lapsellekaan jos tuntisi olonsa epähalutuksi. Jos joku lapsista tykkää niin siitä vaan, ei mulla sitä vastaan mitään ole. Ainoat vaavat, joita mulla tulee olemaan on eläimet :D

Pakko kompsaista tätä, vaikka itsekään en todellakaan ole vielä täysi-ikäinen.
Jotenkaan ei taas olisi aikaa lapselle, senverran menevää sorttia olen jo nytkin.
Ja sitten en välttämättä ehtisi lapsen ollessa vanhempi, kuunnella tuon suruja ja murheita,
joka taas ei olisi yhtään hyvä juttu.
En sano vihaavani lapsia, vaikka en semmoisia välttämättä halua "omaan elämääni" myöhemmin.

21.03.2010 15.54
022351302_r
Alajärvi
Ninja kirjoitti:
Cessa kirjoitti:

Samaa mieltä :)

Ja yleensä ne lapset ovat "kauheimmillaan" uhmaiässä ja varsinkin sitten teini iässä.

21.03.2010 15.57

Nemo, ei niin, mutta kyllä lapsi oppii "manipuloimaan" vanhempiaan/muita, jos tilaisuuden antaa tulla liian monta kertaa. Eli kiukuttelemalla useammin vaikka tädille voi saada kaupasta jotain kivaa, kun taas vanhempiin se ei toimi juuri koskaan jne.

Ja tottakai, ajatteleva olento se lapsikin on, niin paha päivä hänelläkin voi olla ja kun ei saa sitä karkkipussia, niin tulee kiukuteltua. Mutta harvemmin taitaa kiukuttelua ilmentyä niillä, joille se ei ole tuottanut yhtä paljon tulosta kuin niillä, joille on tullut "palkinto" kiukuttelemisesta..

Viimeistään 30v:nä tähän talouteen lapsi kasvatetaan, ei kuitenkaan halua olla ikäloppu, kun lapsi kotoa pois muuttaa. Jos lapsia hommataan.

Muokattu viimeksi: 21.03.10 15.58
21.03.2010 16.03
021877384_r
Muurame

Lapset on jotain niin hirveitä mun mielestä. Ehkä mielipiteeni olisi toinen jos tuttavapiirissä olisi kilttejä ja rauhallisia lapsia, mutta kun ne kaikki on vilkkaita ja äänekkäitä ja yyh, niin hirveitä.

En kestäisi sitä vastuuta että pitää huolehtia sen 18 vuotta siitä lapsesta.. Ja varsinkin ne ekat vuodet kun se kersa on niin riippuvainen vanhemmistaan. Ei olisi oma aikaa melkein yhtään tai pitäis omat vanhemmat tai anoppi värvätä lapsia hoitamaan, enkä niidenkään elämää haluaisi rasittaa.. Ei lapsia mulle. Kummiksi voisin ruveta, kun ei tarvitse huolehtia siitä lapsesta muuta kun että muistaa sen syntymäpäivän ja lähettää lahjan sillon.

21.03.2010 16.13
Jaro kirjoitti:

Lapset on jotain niin hirveitä mun mielestä. Ehkä mielipiteeni olisi toinen jos tuttavapiirissä olisi kilttejä ja rauhallisia lapsia, mutta kun ne kaikki on vilkkaita ja äänekkäitä ja yyh, niin hirveitä.

En kestäisi sitä vastuuta että pitää huolehtia sen 18 vuotta siitä lapsesta.. Ja varsinkin ne ekat vuodet kun se kersa on niin riippuvainen vanhemmistaan. Ei olisi oma aikaa melkein yhtään tai pitäis omat vanhemmat tai anoppi värvätä lapsia hoitamaan, enkä niidenkään elämää haluaisi rasittaa.. Ei lapsia mulle. Kummiksi voisin ruveta, kun ei tarvitse huolehtia siitä lapsesta muuta kun että muistaa sen syntymäpäivän ja lähettää lahjan sillon.

Kyllä se mieli viellä muuttuu.. :D Odota vaan, kun lähestyt 30 vuoden ikää ;) Itsekkin ajattelin teininä, että ei ikinä lapsia!, mutta kappas vaan asia on nyt toisin. Pikkuveljestä tuli viime viikolla isä, kahden kaksois-pojan <3 Innolla odotan, kunnen pääsen katsomaan pienokaisia :) Toisen pikkuveljen vaimolla ei ole kohtua, joten turha edes odottaa lapsia :/ Sitä ennen veljen vaimo sai 3 keskenmenoa..aika surullista. Itse en vaan voisi elää yksin, vaikka mies rinnalla on =) Lapset on jotain niin ihanaa, varsinkin vauvoina <3 Se ensikosketus lapseen on todella ihana "kokemus", jos sellaisesta voi puhua xD

21.03.2010 16.31
Ärsyttää, kun ihmiset vähättelevät Mummin mielestä olin vasta kakara, kun sain ensimmäisen lapsen! Joo, olin silloin 19 vuotias..myönnän, että en itsekkään osannut kuvitella silloin, että minusta tulee 9 kk päästä äiti! Mutta olin kyllä valmistautunut siihen ja hyvin. Pikkuvelikin sai 17 vuotiaana kaksoset ja ihan hyvin pärjää, jätti amiksen kesken ja käy nyt töissä :) Veljen vaimo on vasta 15 vuotias, joka on jo aika huolestuttavaa -.- Olisi voinut tehdä abortin tai jotain. Ei 15 vuotias ole valmis äidiksi! No, Emilia (veljen vaimo) jätti peruskoulun kesken ja hoitaa nyt poikia.
21.03.2010 16.42
Serkkunikin muistaakseni sai 15-16-vuotiaana tytön. Oli vahinko käynyt yhtenä iltana ja siitä seuraus. Raskauden aikana muistaakseni jätkä oli tukena, mutta aika pian syntymän jälkeen jäi yh-äidiksi serkkuni. Hyvin hän siitä selvisi.
Ja hänen siskonsakin sai joskus 16-vuotiaana ensimmäisen lapsensa myös..
21.03.2010 17.55
000082504_r
^^ Kuulostaa kieltämättä aika oudolta, kutsua 15-vuotiasta vaimoksi.
21.03.2010 18.24
021720858_r
Jämsä
Ninja kirjoitti:
Cessa kirjoitti:

Niin loistavasti sanottu! :D

Mä en oikein tällä hetkellä tiedä, mitä ajattelen. Yläasteikäisenä syntyi sellainen ajatus, etten tahdo koskaan lapsia. Ne tulee kalliiks, on tosi veemäisiä murkkuikäisinä enkä ikinä jaksais sitä pikkuvauva-aikaa vaippoineen jne. Ja toisinaan mietin myös, että kun tässä maailmassa on jo 6 miljardia ihmistä, niin miksi niitä pitää tehdä lisää kun joissain maissa on niin paljon lapsia, joilla ei ole vanhempia? Ja onko elämän tarkoitus todella lisätä ihmisten määrää, että tulis lisää ihmisiä kuormittamaan tätä jo valmiiks riutuvaa maapalloa?

Minä en vihaa lapsia. Olen ollut vajaa 2 kuukautta täti, ja odotan innolla kunhan tyttö tuosta kasvaa :) Naapurin lapset on pääasiassa varsin hauskoja, ja mun paras kaverikin on "vasta" 10 (miten se voikin kasvaa niin nopeasti? Vastahan se oli neljä). Lapsenvahtina en ole kovin montaa kertaa ollut, enkä oikein osaa käsitellä pieniä lapsia. Olen kuopus, joten kokemusta ei ole, ja tunnen olevani aika hataralla pohjalla kun pitäis jotain vauvaa pitää sylissä o.ô Mutta mm. partiotoiminnan kautta on oppinut lapsista ja niiden johtamisesta lisää. [Ot: ois kiva jos lapsen vois ottaa 3-vuotiaana, niin ei tarvis sitä vauva-ajan valvomista jne x)]

Mä en sano mitään siitä, hankinko joskus lapsia vai en. Olen päättänyt, että mun ei tässä iässä (17 vee) vielä tarvitse ajatella sitä, ja oon hirmu kiitollinen siitä :) Ja ensin pitää tulla oma koira! ;)

Vielä yksi asia näin romaanin loppuun. Mua ärsyttää välillä ihan sairaasti, kun jotkut vanhemmat ihmiset puhuu kaikkea tyyliin "odotas vaan kun sinulla on oma lapsi", "kyllä se mieli vielä muuttuu" jne. Mulle pomppaa se kun sieltä aina silmään ja jostain syystä alkaa keittää, koska ei kaikki oikeasti halua lapsia! Musta on aika epäkohteliasta olettaa, että totta kai joka hiivatin ihminen tässä maailmassa tahtoo jälkikasvua. Ei se kaikilla mene niin. Ja mitäpäs, jos tällainen henkilö, jolle joku tulee tuollaisia puhumaan, olisi yrittänytkin lasta, mutta ei ole saanut? Siitä varmaan tuntuis tosi pahalta. Eli pointti siis se, että ei kaikki voi saada lapsia vaikka haluaiskin, ja kaikki eivät tahdo. Mun mielestä tällaisiakin ihmisiä pitää kunnioittaa eikä päivitellä, että miksei se perusta perhettä... Psykantunnilla tästä puhuttiinkin, ja opettaja sanoi että näille tietoisesti lapsettomille on joku oma nimityskin, jokin vale-ihminen tai tällainen... Onko joku muu kuullut tästä? Omasta mielestä toi kuulostaa siltä kuin sellainen, joka ei vapaaehtoisesti hanki lapsia, ei ole oikea ihminen... :s

"Täyden kympin koira." -JM
21.03.2010 20.07
020129132_r
Lahti
Raisa kirjoitti:
Aku kirjoitti:
Ninja kirjoitti:
Cessa kirjoitti:

Ja yleensä ne lapset ovat "kauheimmillaan" uhmaiässä ja varsinkin sitten teini iässä.

Täältäkin tulee yks joka kompsii :)

Ja täältä :D Kun on tuplasti enemmän ikää, saattaa osalla olla eri ajatukset...

Aaa, muoks :D Uhmaikää ei ole olemassakaan... Vai mikä on virallinen sellainen? Lapset on erilaisia persoonallisuuksia. Mä ainakin vielä luulen olevani lyhytpinnainen ja mun äiti aina haukkui mut, että (kukaan ei mua huoli enkä) mä ikinä pystyis ketään hoitamaan, mutta kummasti mua edelleen ihmetyttää tuo uhmaikä. Mikä se on :)

Muokattu viimeksi: 21.03.10 20.14
21.03.2010 20.08
020129132_r
Lahti
Rico kirjoitti:

En vaan voi sietää lapsia. En pidä niistä yhtään, enkä todellakaan halua ainuttakaan kakaraa elämääni.. Itseasiassa näen vain ja ainoastaan huonoja puolia lapsen hankinnassa, en siis en ainottakaan hyvää. o__o''
Tiedän, mieli voi muuttua vanhetessa mutta koskaan en ole lyhyen elämäni aikana ajatellut aikuisena hankkivani lapsia. Ne vaan saa sapen kiehumaan siihen malliin että.. x__x''

Eli ei lapsia mulle.

Mikä niissä saa sapen kiehumaan? Ihan mielenkiinnosta :)

21.03.2010 20.10
020129132_r
Lahti
Nemo kirjoitti:
Rosa kirjoitti:
Nemo kirjoitti:
Rosa kirjoitti:
Nemo kirjoitti:
vihaan lapsii.

En oo ikin tajunnu mite joku voi __vihata__ lapsia.Jokainenhan on ollu joskus lapsi : D

Jotkut ei vaan yksinkertaisesti tykkää lapsista, vaikkakin on itse ollut lapsi, niin ei se tarkoita, että niistä vanhempana enää tykkää.

Eihän niistä oo pakko tykätä,mut siis tarkota iha et mite voi vihata.Mutjoo jatkakaa.

Siis jotkut ei vaan kestä sitä jatkuvaa kiukuttelua jne. , siis voi kamala mä en ainakaan kestäis sitä et joka ainoolla kauppareissulla lapsi alkais kiukutteleen, tässäki olin yks päivä kaupas ni lapsi meni äitinsä eteen seisoon eikä päästäny sitä kulkeen eteenpäin ku äiti ei ostanu hälle vesimelonia, ja sit ku ei saanu tälläkään vesimelonia ni sit alkoki itkupotkuraivarit. Mun pikkuvelikin aina pienenä tyyliin saatto saada ihan mistä vaan itkupotkuraivarin keskellä kauppaa, istu keskellä lattiaa ja huus, jos vaan jatkettiin matkaa ni se seuras perässä ja heitti sit taas istualteen ja huuto alko taas, ja tää kaikki esim siks että ei saanut karkkipatukkaa. Mun hermot ei välttämättä kestäis tollasia jatkuvia kiukuttelupuuskia, ja siks en oikeen lapsista pidäkään. En nyt kyllä vihaa, mutta en sen kummemmin pidä.

Tuommoiset on ihan kasvatusjuttuja. Ei voi olla tuuriakaan, omalla kokemuksella :D

Jostain kumman syystä ei olla yhdestäkään unettomasta yöstäkään kärsitty, vaikka lapsia 4...

21.03.2010 20.22

Mä haluaisin kunnon perusteluja sille miksi te jotkut ette tykkää lapsista ja sanojenne mukaan vihaatte niitä. Mikä tämän inhon ja vihan aiheuttaa? Ei ne lapset niin kamalia ole, että niitä pitäisi vihaamalla vihata.

Itselläni ei ole lapsia, mutta tulevaisuudessa haluaisin. En näe lapsissa mitään vihaamisen tai inhon aihetta, vaikka ne välillä ovatkin aika rasittavia, etenkin silloin uhmaiässä. Kyllä mä ainakin tykkään lapsista, paljon :)

21.03.2010 20.31
022546084_r
Jyväskylä
Raisa kirjoitti:
Aku kirjoitti:
Ninja kirjoitti:
Cessa kirjoitti:

Täältäkin tulee yks joka kompsii :)

Täältä kanssa yksi iso kompsis, vaikka lapsi vielä itsekin olen. (;
21.03.2010 20.31
021948630_r

Itselläkään ei paljoa ikää loppujen lopuksi ole, mutta "haaveena" olisi että joskus 30 vuotiaana lapsen saisi.

Mielestäni lapsissa on niin suuri vastuu, kuitenkin siitä lapsesta kasvaa aikuinen, joka tulee niillä elämän periaatteillaan ja teoillaan vaikuttamaan muidenkin ihmisten elämään koko loppu elämänsä. Vanhemmat antavat ne periaatteet kasvatuksellaan, tietenkin ne muuttuvat ihmisen elämän aika, mutta kaikki juontaa vanhempien antamaan kasvatukseen.

Itse tulin tädiksi 7-vuotiaana ja olen ollut veljenpoikani elämässä pienestä pitäen. Yhdessä vaiheessa olin "vanhemmista seuraava", mutta pojan kasvaessa se vaihe meni ohi. Hänellä oli todella epävakaa perhe, ja on edelleenkin vaikka hänen äitinsä yrittääkin saada sitä vakaammaksi. Se on myös vaikuttanut pojankin elämään, ja hänen käytökseensä. Häntä on lahjottu tavaroilla kun on pitänyt taas muuttaa, ja varsinkin nyt sen huomaa kun veljeni asuu Ruotsissa ja veljenpoika Suomessa.

Sitten taas toisaalta pienet lapset osaa olla todella ovelia vanhempiensa kanssa, tietävät tarkoin mistä naruista vetää, ja mihin vedota. Itse olen tämän puolen huomannut veljenpojassani kun hänen isänsä tuli Suomeen käymään ja minunkin isäni (eli hänen vaarinsa) kanssa. Varsinkin kun nämä vanhemmat menevät niin helposti siihen lankaan, tietenkin tiedottomasti tai tiedollisesti sitä haluaa korvata menetettyä aikaa, mutta uskon että mielummin sen ajan ottaisi kuin ne tuhottoman kalliit lelut yms. Ja parhaintahan sille omalle lapselleen haluaa, mutta olosuhteet eivät aina ole muuteltavissa.

Koittakaa nyt jotain tästä minun tekstistäni ymmärtää, aika sekavaa tekstiä tuli. Mutta viestin pääperiaate oli se että itse toivottavasti joskus saan lapsia, silloin kun olen siihen valmis ja tarpeeksi vastuullinen.

21.03.2010 20.40

Lapset on ihan kivoja... Jos ne ei vaan juonittele. :D

Ite en osaa vielä sanoa mitään hankinko lapsia vai en, eihän tuo vielä 14-vuotiaana ole mitenkään ajankohtainen asiakaan.

21.03.2010 20.41

Huutamaan ei ihan alkujaan kyllä kannata. Asiasta voi nätisti lapselle mainita ja jos ei kehotuksista huolimatta lopeta, voit ääntä korottaa ja ottaa sen lelun siltä pois.

En ymmärrä miksi pitää aina huutaa?

21.03.2010 20.42
000082504_r
Dean kirjoitti:

Mä haluaisin kunnon perusteluja sille miksi te jotkut ette tykkää lapsista ja sanojenne mukaan vihaatte niitä. Mikä tämän inhon ja vihan aiheuttaa? Ei ne lapset niin kamalia ole, että niitä pitäisi vihaamalla vihata.

Itselläni ei ole lapsia, mutta tulevaisuudessa haluaisin. En näe lapsissa mitään vihaamisen tai inhon aihetta, vaikka ne välillä ovatkin aika rasittavia, etenkin silloin uhmaiässä. Kyllä mä ainakin tykkään lapsista, paljon :)

Kieltämättä tuo vihaaminen on aika voimakas sana tähän aiheeseen. Mutta niitä perusteluja olisi kiva kuulla...

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti