Lapset - Sivu 49 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

31.07.2014 22.38

Tuo on niin tutta että tekee kamalasti mieli jotain sapuskaa, sitten kun se on nokan edessä ei mee alas! :D Mulla on noi pahoinvoinnit rajoittunut aamuun, eli enään on vaan aamusin pahaolo ja vessanpytty on sitten halikaveri.

31.07.2014 23.03

Itseäni vaan ihmetyttää että mistä pirusta mä oon repässy on viinirypäle x sinappi yhdistelmän.. =D

01.08.2014 08.31

En ois ikinä uskonu, että oon näin innoissani lapsista! Pääsen katsomaan viikonloppuna erään nimeltämainitsemattoman maailmanmestarin kaksosia, joita hoidin kesäkuussa hyvän aikaa. Ihastuin niihin aivan totaalisesti ja nyt odotankin innolla kuulla, että ovatko he oppineet jo puhumaan! :)

01.08.2014 11.25
022611088_r
Hämeenlinna

En tiedä kuuluuko tänne, mutta miten ihmeessä saada raskaana oleva kaveri lopettamaan tupakointi? Hän on nyt viikolla 12 ja vannotti, että lopettaa heti kun tulee raskaaksi vaan eipä ole lopettanut. Vetoaa koko ajan "stressitupakkiin" ynnämuuhun yhtä hölynpölyyn. Olen yrittänyt hienovaraisesti vihjailla, että voisi lopettaa ihan kokonaan lapsen terveyden takia mutta ei kuulemma pysty. Argh.

http://playingwithyatzy.blogspot.fi
01.08.2014 12.55
022457793_r
Kangasala

^ Onpa hiton tyhmää... En tiedä, pystytkö sä vaikuttaan asiaan oikeen mitenkään. Kuitenkin hän varmaan tietää tupakoinnin haitoista ja päätös lopettamiseen pitää lähteä itsestä. En usko, että jatkuvalla jankuttamisella saavutat mitään. Tai tietty se voisi aiheuttaa hänessä huonon omantunnon ja ehkä jopa ajaa lopettamaan tupakoinnin. Ärsyttää kyllä tollaset itsekkäät ihmiset, jotka ei pysty olemaan tupakoimatta edes sitä 9 kuukautta. Luulisi oman lapsen olevan sen verran tärkeä, mutta ei näköjään kaikille.

Muokattu viimeksi: 01.08.14 12.56
"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."
01.08.2014 12.58

Mun on pakko sanoa tänne että itse poltin ihan alkuraskaudessa (nyt menossa 11+5) ja nyt olen saanut lopetettua kokonaan. Eihän se helppoa ollut, mutta sen arvosta.

"Luulisi oman lapsen olevan sen verran tärkeä, mutta ei näköjään kaikille."
Mä en usko että se johtuu siitä ettei välitä omasta lapsestaan, veikkaan ettei ole tarpeeksi halua lopettamaan koska ehkä kyseinen ihminen ei usko sen tekevän pahaa hänen lapselleen. Aina kannattaa yrittää, se on vaikeeta mutta loppupeleissä järkevää! :)

01.08.2014 13.29
022457793_r
Kangasala
semya kirjoitti:

"Luulisi oman lapsen olevan sen verran tärkeä, mutta ei näköjään kaikille."
Mä en usko että se johtuu siitä ettei välitä omasta lapsestaan, veikkaan ettei ole tarpeeksi halua lopettamaan koska ehkä kyseinen ihminen ei usko sen tekevän pahaa hänen lapselleen. Aina kannattaa yrittää, se on vaikeeta mutta loppupeleissä järkevää! :)

Noh, kyllähän sekin jotain kertoo ihmisestä, jos luottaa omaan tuuriinsa vaan ja jatkaa polttamista uskoen, että ei se vauva sairastu. Sama tyyppi varmaan ei käytä lapsella pyöräilykypärää tai turvavöitä? 

Muokattu viimeksi: 01.08.14 13.30
"We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never going to die because they are never going to be born."
01.08.2014 13.52

Joo kertoohan se ihmisestä aika paljon, mutta en usko että ihminen joka ei välittäisi lapsesta pitäisi kyseistä lasta vai? En usko että kyse on siitä ettei välitä, voi olla että ihminen ei koe sen tekevän haittaa lapselleen tai lopettaminen on liian vaikeeta.

Kyllähän minäkin poltin ihan alussa ja se ei ollut sitä ettenkö välitä lapsen alustani tai vastaava, lopetuskin vei hetken aikaa, mutta nyt olen täysin savuton. :P

Muokattu viimeksi: 01.08.14 13.55
01.08.2014 13.59

^ Se ettei ihminen koe tupakoinnin vahingoittavan syntymätöntä lasta antaa kyllä hieman erikoisen kuvan kyseisestä henkilöstä, sillä varmasti häntä on tupakoinnin aiheuttamista vaikutuksista raskauden aikana varoitettu ja valistettu. 

Tupakoinnin vaarat syntymättömälle lapselle eivät ole uskon asia vaan fakta.

01.08.2014 14.02

Onhan se fakta, en ole vastaan väittänytkään. Mutta on sellaisiakin ihmisiä jotka eivät HALUA uskoa tupakoinnin vahingoittavan syntymätöntä last, koska uskovat " ei minun kohdalle ikinä mitään käy " , " kyllä sieltä terve lapsi syntyy". Kuten sanoin se voi olla mahdollisuus, tai sitten yksinkertaisesti liian vaikeaa lopettaa.

01.08.2014 14.51
022498665_r
Nummela

Tuttavani poltti raskauden aikana ja hän lopetti vasta toisella kolmanneksella. Hän kertoi, että ei sen takia lopettanut polttamista, että raskaus tuntui hänestä niin epätodelliselta, että oli kuulemma vaikea ajatella asiaa vauvan kannalta. Kun maha alkoi näkyä ja potkut tuntua, hän lopetti. Lisäksi hän perusteli, että hän on aivan terve vaikka hänen äitinsä poltti koko raskauden ajan. 

Kurjaa kyllä, että tupakoimisesta (tai alkoholin juomisesta) ei voida luopua edes lapsen takia. Kun on tulossa vanhemmaksi, ei ole kysymys vaan itsestä vaan on vastuussa myös toisesta elämästä. Helppoa lopettaminen joillekkin ei varmasti ole, mutta ainakin on hyvä syy, miksi pitäisi yrittää:)

http://lifewithfemma.blogspot.fi/
01.08.2014 21.20
022496229_r
Pori

Mua kiukuttaa ajatuskin äideistä jotka polttaa raskauden aikana. Niin itsekästä ja tyhmää. Varsinkin jos on suunniteltu raskaus. Ehkä kannattais sitä tupakointia alkaa sit jo lopettaa kun alkaa haaveilemaan ja suunnittelemaan raskautta.

01.08.2014 22.28

Mä pidin tänään baby showerit. En ensin jotenkin jaksanu innostua koko aiheesta oikein, mutta onneksi pidin. Kiva oli nähdä kavereita vielä kunnolla ennen synnytystä ja vauvan tuloa. Ei kuitenkaan tiiä, että miten hektistä se arki on sitten aluksi pikkusen kanssa.

Vauva sai ihania lahjoja. Kaikkee tosi hyödyllistä niinkuin vaippoja, öljyjä, tutteja, tuttipulloja... Vauvakirjakin saatiin ja ihana ruskee pörrönallepuku :) Niin ja yks kaveri oli tehnyt tosi hienon vaaleenpunasen kakun, missä oli pinkit vauvan tennarit vielä päällä. Ei meinnut raaskia syödä sitä edes.

Onkos muut pitäneet baby showereita? Miten on mennyt? Meillä oli aika tälläset vapaamuotoset, syötiin hyvin ja juotiin skumppaa (kuskit ja raskaana olevat alkoholitonta tietenkin). Ohjelmanumeroina lahjojen avaus, sekä lapsen syntymäpäivän arvaus.

http://kujeketun.blogspot.fi/
01.08.2014 22.35

Mua kiukuttaa myös vanhemmat jotka polttavat tai juovat railakkaasti lapsen läsnäollessa. Myönteinen kuva päihteistä voi muodostua ihan tiedostamattakin.

Ei edes puhuta vanhemmista jotka kasvattavat lastaan henkisellä väkivallalla, pienikin sellainen saa valtavat tuhot aikaan.

Muokattu viimeksi: 01.08.14 22.35
02.08.2014 21.50

"Ei edes puhuta vanhemmista jotka kasvattavat lastaan henkisellä väkivallalla, pienikin sellainen saa valtavat tuhot aikaan."

Tämä. Tai fyysisellä, molemmat jättävät pahat arvet.

03.08.2014 13.23

Meillä lähestyy ensimmäinen ultra! Jännittää ja samalla olen tosi onnellinen. <3 12.8 :)

Muokattu viimeksi: 03.08.14 19.41
03.08.2014 14.20
000101394_r

ei kyllä varmaan moneen moneen vuoteen mitään lapsia tule (eläinlapsien lisäksi) kun itse olen 13v :D mutta lapsista kyllä tykkään, ja isona semmoisen/sellaiset haluaisin 8) tällä hetkellä kuitenkin Luna ja Joppe on ihan riittävät lapsukaiset tässä talossa ;D ♥ 

03.08.2014 19.36

Aivan turhaa muiden huudella, kuinka vastuutonta tupakointi on ja kuinka se teitä ärsyttää ja ällöttää. Tupakoiintia ei aina ihan tosta vaan lopeteta, ei edes raskauden aikana. Se on helppoa sanoa, vaan kahta vaikeampi toteuttaa. Jotkut voivat lopettaa kertaheitolla, jotkut vähitellen, mutta jotkut ei ollenkaan. Lisäksi tommonen ainainen jankkaaminen "Lopeta nyt, hei lopeta se tupakointi ja ajattele sun lasta" kommentit pistää vaan yleensä ärsyttämään eikä siitä ole loppupeleissä mitään hyötyä.

Se että polttaa raskauden aikana, ei tarkoita että henkilö ei välitä lapsesta ja terveydestä. Noissakin on tietty määrä montako tupakkaa saa raskauden aikana polttaa (en kyllä just nyt muita monta se oli...)

Koira on ystävä, jonka voi ostaa rahalla.
03.08.2014 19.43

Pakko vielä lisätä tuohon tupakointiin raskaana ollessa aiheeseen, että se ei meinaa sitä ettetkö välittäisi lapsestasi jos poltat raskaana ollessasi kuten Nita sanoi. Ei se ole helppoa lopettaa tostanoin vaan, varsinkin jos tuli yllärinä että on raskaana. Mutta aina kannattaa yrittää :)

Ja mikä se minä olen ketään arvostelemaan tai tuomitsemaan, jos joku tekee niinkuin tekee siitä vain. Enhän itsekkään ole täydellinen.

Muokattu viimeksi: 03.08.14 19.48
04.08.2014 18.24
022036159_r
Salo

Jos jo tupakoinnin lopettaminen on niin pirun vaikeaa, niin kannattaako sit tehdä lastakaan, kun niidenkään kanssa harvoin on helppoa? Etenkin jos lapsi sit vielä vammautuu tavalla tai toisella päihteiden käytön seurauksena...

www.havannasta.blogspot.com
04.08.2014 18.38

No voi luoja, oliskohan nyt se tupakoinnin lopettaminen ja se lapsi aivan kaksi täysin eri asiaa? Eivät ole mitenkään verrattavissa toisiinsa. Huomaa kyllä, ettei Åsa ainakaan ite polta. Se, että ei pysty luopumaan tupakasta, ei tarkoita etteikö pystyisi lastaan hoitamaan. Voi luoja... :D

04.08.2014 18.48

Huomaa kyllä myös keneltä se itsekuri lopettamiseen taitaa uupua. :D 

"One part brave, three parts fool" -Brom, Eragon
04.08.2014 18.52
022600386_r
Lahti
Nita kirjoitti:

Aivan turhaa muiden huudella, kuinka vastuutonta tupakointi on ja kuinka se teitä ärsyttää ja ällöttää. Tupakoiintia ei aina ihan tosta vaan lopeteta, ei edes raskauden aikana. Se on helppoa sanoa, vaan kahta vaikeampi toteuttaa. Jotkut voivat lopettaa kertaheitolla, jotkut vähitellen, mutta jotkut ei ollenkaan. Lisäksi tommonen ainainen jankkaaminen "Lopeta nyt, hei lopeta se tupakointi ja ajattele sun lasta" kommentit pistää vaan yleensä ärsyttämään eikä siitä ole loppupeleissä mitään hyötyä.

Se että polttaa raskauden aikana, ei tarkoita että henkilö ei välitä lapsesta ja terveydestä. Noissakin on tietty määrä montako tupakkaa saa raskauden aikana polttaa (en kyllä just nyt muita monta se oli...)

Mitähän turhaa on ajatella ja puolustaa maailmaan syntyvää olentoa? Tupakka on hemmetinmoista myrkkyä ja se aiheuttaa suunnatonta stressioireilua sikiölle. Ei ole mitään "suojarajaa" tupakoinnille kun on raskaana, se on ihan hölynpölyä. Taino, suojaraja on nolla. Just viimevuonna kuuntelin radiosta pitkät pätkät tupakan vastaisen kampanjan asiantuntijoita ja siellä käsiteltiin näitä myyttejä ja uskomuksia joita erityisesti nuorilla äideillä on. Esim, että oma stressi on vauvalle pahempi kuin tupakka. Väärin. Stressi on myös pahasta, se on selvää, mutta tupakan aiheuttamat vaivat ja reaktiot sikiössä on moninverroin suurempia, ja ne jatkuvat vielä pitkään sen jälkeen kun äiti on sen röökinsä saanut hengiteltyä.

Äitiys on valinta. Äitiys tarkoittaa, että sinä itse et ole enää tärkein, vaan se lapsi. Äitiys tarkoittaa että sinä suojelet lapsesi terveyttä ja tulevaisuutta, tarjoat parhaat mahdolliset eväät maailmaan.
Äitiys ei tarkoita lapsen sabotointia ihan vain siksi että yhyy tupakoinnin lopettaminen on vaikeaa -no arvaas, äitiys itsessään on vaikeaa, se on paljon uhrausta, kompromisseja, vastuuta ja valintoja (ja paljon kaikkea ihanaa ja positiivista, sekä voimistavaa).

Oma äitini kantaa edelleen suunnatonta murhetta ja katumusta siitä, että poltti kun odotti minua, yrittää edelleen korvata asiaa esim. rahalla ja esineillä, koska ei voi huonoille keuhkoilleni enää mitään. Ja jos totta puhutaan, olen edelleen jokseenkin katkera siitä, että synnyin tähän maailmaan valmiiksi vajavaisena ja vain sen takia, että äitini ei pystynyt tai halunnut ottaa itseään niskasta kiinni silloin kun se oli kaikkeista tärkeintä -veljieni raskausaikana ei sitten enää polttanutkaan (ketjupolttajan roolistaan huolimatta).

Ettäjoo, mulla ei mitään sympatiaa noille valitusvirsille siitä, miten hankalaa se on. Jos ei riitä sisu, yritys ja tahto vaikuttaa asiaan sillä sekunnilla kun raskaudesta tiedetään, niin ei ole mitään asiaa äidiksikään.

04.08.2014 19.04

"Jos jo tupakoinnin lopettaminen on niin pirun vaikeaa, niin kannattaako sit tehdä lastakaan"

Joillekkin se raskaus on tullut aivan yllärinä, joten lopetuskin pitäisi tehdä aika äkkiä, ja se ei ollut helppoa. Se ei auttanut yhtään että koko ajan on porukka kiljumassa sun korvaan ohjeita miten sun pitäis tehdä ja mitä ei. Arvostan ja nostan hattua niille jotka ovat lopettaneet! Se kannattaa, mutta se on todella vaikeaa. Eiköhän kaikki tapahdu ajallaan

/ Mun mamocka on varmaan sitten aivan kamala äiti kun hän poltti odottaessaan minua. Se ei tunnu minusta yhtään pahalta verrattuna siihen mistä kaikelta äitini on minut pelastanut. Hän on ottanut henkistä sekä fyysistä sontaa isältäni, suojellakseen minua. Kesti kaikki turpaan otot pitääkseen minut turvassa. Kyllä joo hän tupakointia vähensi 3 päivässä, olen ylpeä. Kaikesta. Mutta silti tuntuu pahalta mitä kaikkea hän on joutunut kokemaan siltä k*sipäältä suojellakseen minua..

Muokattu viimeksi: 04.08.14 19.19
04.08.2014 19.51
Sammeli kirjoitti:

Harmi kyllä, et mä en polta :D

_

On vaan aika lapsellista narista jostain tupakanpoltosta. Kyllä, se voi suurella todennäköisyydellä aiheuttaa lapselle vaikka mitä, mutta edelleen siinä on rajat montako tupakkaa saa raskauden aikana päivittäin polttaa (eli tupakanpolttoa ei ole edes pakko lopettaa, ihan näin btw). Se kun on EDELLEEN todella helppoa sieltä jostain huudella, ETENKIN jos EI ite polta. Sellainen joka ei polta, kuvittelee usein että se lopettaminen on todella helppoa. No ei se ole, edelleenkään edes raskauden aikana.

Munkin äiti on siis ilmeisesti tosi idiootti ja todella ajattelematon, kun on polttanut tupakkaa ihan huoletta kun mua ja mun sisaruksia odotti :D Kaveri poltti ihan koko raskauden ajan, ilmeisesti hänkin on aivan saatananmoinen kusipää joka ei ajattele lapsensa terveyttä x)

04.08.2014 19.58
022649140_r
Hyvinkää
Nita kirjoitti:
On vaan aika lapsellista narista jostain tupakanpoltosta. Kyllä, se voi suurella todennäköisyydellä aiheuttaa lapselle vaikka mitä, mutta edelleen siinä on rajat montako tupakkaa saa raskauden aikana päivittäin polttaa (eli tupakanpolttoa ei ole edes pakko lopettaa, ihan näin btw). Se kun on EDELLEEN todella helppoa sieltä jostain huudella, ETENKIN jos EI ite polta. Sellainen joka ei polta, kuvittelee usein että se lopettaminen on todella helppoa. No ei se ole, edelleenkään edes raskauden aikana.

Munkin äiti on siis ilmeisesti tosi idiootti ja todella ajattelematon, kun on polttanut tupakkaa ihan huoletta kun mua ja mun sisaruksia odotti :D Kaveri poltti ihan koko raskauden ajan, ilmeisesti hänkin on aivan saatananmoinen kusipää joka ei ajattele lapsensa terveyttä x)

Ei sitä narisemista voi kyllä lapselliseksikaan kutsua kun näin edistetään terveyttä. Eikä kukaan ole sanonut että tupakanpolton lopettaminen helppoa olisi, se voi olla joillekkin tosi hankalaa. Mutta silloin on varmaan mahdolliset riskit tiedossa lapsen terveydestä.

Ihmisillä on erilaisia näkökantoja tähänkin asiaan ja sillä sipuli eikä siinä mitään. :D

Muokattu viimeksi: 04.08.14 20.00
04.08.2014 20.00

Ketuttaa vaan tommonen "Huono äiti" leima, jos polttaa raskauden aikana. Mutta eise äiteys oo pelkkää raskaana olemista se on myös sen jälkeistä aikaa, ja voin sanoa että oma äiti raskaana tupakoinnista huolimatta on paras äiti millä voi lastaan siunata. En edes halua tietää mitä kaikkea olisin kokenut ilman tätä upeaa ihmistä. :)

04.08.2014 20.09
022649140_r
Hyvinkää
Nita kirjoitti:
No voi luoja, oliskohan nyt se tupakoinnin lopettaminen ja se lapsi aivan kaksi täysin eri asiaa? Eivät ole mitenkään verrattavissa toisiinsa.

Eivät ehkä verrattavissa, mutta ovat kuitenkin yhteydessä toisiinsa. :)

04.08.2014 20.29
Nita kirjoitti:
Sammeli kirjoitti:

Harmi kyllä, et mä en polta :D

_

Jätän tämän kommentin vain tähän läpiluettavaksi. 
"One part brave, three parts fool" -Brom, Eragon
04.08.2014 21.00

Aiheesta poiketen. Millä mielillä menitte ensimmäiseen ultraan? Herkistyittekö nähdessänne sen pienen elämänalun? Itselläni on nyt melkein tasan viikko ekaan ultraan ja jännittää aivan pirusti! :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti