Lapset - Sivu 50 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

04.08.2014 21.01
022036159_r
Salo
Nita kirjoitti:
No voi luoja, oliskohan nyt se tupakoinnin lopettaminen ja se lapsi aivan kaksi täysin eri asiaa? Eivät ole mitenkään verrattavissa toisiinsa. Huomaa kyllä, ettei Åsa ainakaan ite polta. Se, että ei pysty luopumaan tupakasta, ei tarkoita etteikö pystyisi lastaan hoitamaan. Voi luoja... :D
Poltin, lopetin.

Kaksi aivan eri asiaa, joista röökinpolton hallitseminen/lopettaminen on se helpompi. Jos ei noin pientä juttua voi lapsensa eteen tehdä niin mites sit tilanne jossa lapsi syntyy vammaisena/vaatii muuten ekstrahuomiota, tai vaikka toimivan munuaisen? Kyl mun mielestä toi logiikka lapsesta välittämisen ja tupakoinnin välillä ontuu ja hurjasti. Ei voi väittää täysin välittävänsä jos röökinpoltto kuitenkin menee sen edelle, että haluais maksimoida lapsen mahdollisuuden olla terve.

www.havannasta.blogspot.com
04.08.2014 21.19
021883691_r
Hämeenlinna

Minkä ikäisiä pidätte LIIAN nuorina äiteinä? Pidättekö täysi-ikäisiä mihin asti liian nuorina vai pidättekö ollenkaan? 

Muokattu viimeksi: 04.08.14 21.19
Riia & Rölli
04.08.2014 21.23
Rölli kirjoitti:

Minkä ikäisiä pidätte LIIAN nuorina äiteinä? Pidättekö täysi-ikäisiä mihin asti liian nuorina vai pidättekö ollenkaan? 

Mun mielestä 18-wee on ehkä se raja. Näkee liian usein 16-vuotiaita äitejä :/ Kaikki opinnotkin tms. kesken.
Under the tree, where the grass don't grow, we made a promise to never get old.
04.08.2014 21.26
Noppa kirjoitti:

Ei sitä narisemista voi kyllä lapselliseksikaan kutsua kun näin edistetään terveyttä. Eikä kukaan ole sanonut että tupakanpolton lopettaminen helppoa olisi, se voi olla joillekkin tosi hankalaa. Mutta silloin on varmaan mahdolliset riskit tiedossa lapsen terveydestä.

Ihmisillä on erilaisia näkökantoja tähänkin asiaan ja sillä sipuli eikä siinä mitään. :D

Aikalailla siltä vaikuttaa, että moni luulee sen olevan helppoa, kun jankataan että pitäis pystyä lopettamaan. Se ei kaikkien kohdalla ole niin helppoa!
Åsa kirjoitti:

Kaksi aivan eri asiaa, joista röökinpolton hallitseminen/lopettaminen on se helpompi. Jos ei noin pientä juttua voi lapsensa eteen tehdä niin mites sit tilanne jossa lapsi syntyy vammaisena/vaatii muuten ekstrahuomiota, tai vaikka toimivan munuaisen? Kyl mun mielestä toi logiikka lapsesta välittämisen ja tupakoinnin välillä ontuu ja hurjasti. Ei voi väittää täysin välittävänsä jos röökinpoltto kuitenkin menee sen edelle, että haluais maksimoida lapsen mahdollisuuden olla terve.

Noin pientä? Et varmaan ymmärrä, ettei EDELLEEN se ole kaikkien kohdalla helppoa ja ihan pientä. Kuin vaikea on ymmärtää? Ei vaan voi olla kovin vaikea ymmärtää, että joku voi olla niin pahasti koukussa, että vaikka se oman lapsen terveys on kaikkein tärkein, niin sitä tupakan polttoa ei noin vaan lopeteta. Huoh.

Jotkut ei vaan näköjään ymmärrä...Ehkä sitten ymmärtäisit sinäkin jos sulla olis kunnon riippuvuus siitä tupakasta...Silloin taitais olla ihan eri ääni kellossa. Mut ei, kun silloin kun se on omalla kohdalla helppoa ni sehän on tietty automaattisesti kaikkien kohdalla :D

Mut joo, en ota enää kantaa tähän asiaan kun ei näytä näin yksinkertainen asia menevän perille x)

Koira on ystävä, jonka voi ostaa rahalla.
04.08.2014 21.26
semya kirjoitti:

Aiheesta poiketen. Millä mielillä menitte ensimmäiseen ultraan? Herkistyittekö nähdessänne sen pienen elämänalun? Itselläni on nyt melkein tasan viikko ekaan ultraan ja jännittää aivan pirusti! :)

Mä en jotenkin oikein osannut reagoida asiaan mitenkään kauheen tunnepitosesti. Aluksi vaan pelotti tietenkin, että mitäs jos sieltä masusta ei löydykään mitään, tai mitä jos joku onkin pielessä. Mutta sitten kun sen vauvan siinä näki, niin tottakai se tuntu ihmeelliseltä ja hienolta nähdä se oma lapsi ensimmäistä kertaa, mutta samalla myös jotenkin kauheen epätodelliselta ja vielä kaukaselta ajatukselta. Tuntu, että ois voinu kattella sitä vauvaa vaikka kuinka kauan siinä näytöllä. Kun lähettiin sieltä sairaalasta niin kummallakin oli semmonen jännä ja onnellinen olo :) Hieno kokemus kaikenkaikkiaan.
http://kujeketun.blogspot.fi/
04.08.2014 21.30
000039615_r

Mun mielestä 20-vuotias on ehkä se alaikäraja äitiydelle. Mun mielestä se 18-19 on vielä liian nuori (nyt kenenkään tuossa iässä tulleen tai raskaana olevan ei tartte tulla huutelemaan olevansa sitten varmaan paska äiti mun mielestä). 
Mä oon sitä mieltä, että nuoruus pitää elää rauhassa ja olla lapsi ja teini kunnolla, ennnen kuin niitä lapsia alkaa tekemään. Vaikkei sitten teineilyt sun muut olisi koskaan kiinnostaneet, mutta silti. 

04.08.2014 21.46

Itseni mielestä se on jokaisen oma asia millon haluaa lapsia tai jos tulee yhtäkkiä raskaaksi vaikka 16vuotiaana, jokainen tehkööt omat päätökset elämässään! Se lapsi, elämänalku kasvaa sinun sisälläsi ja sinulla on päätösvalta tehdä mitä teet.

Kyllähän minullekkin ehdoteltiin aborttia yms, mutta miks minä tekisin abortin kun itse en sitä halua tehdä. Eikä sitä tehdä muiden mieliksi, se on oma päätös aiotko pitää lapsen vai abortoitko sen. Kyllä mun mielestä alle 20vuotias voi olla hyvä äiti ihan siinä missä muutkin. Riippuu aikalailla siitä oletko valmis äidiksi vielä. :)

En itsekkään suunnitellut raskautta, se vaan yllätti! Onnellinen yllätys.

Muokattu viimeksi: 04.08.14 21.47
04.08.2014 22.02
000094274_r

Kyllä munkin veljentytön äiti on ollut tosi hyvä äiti, vaikka jo 17 vuotiaana lapsen saikin. Riippuu täysin ihmisestä.

04.08.2014 22.16
022708867_r
Helsinki

Mun äiti poltti tupakkaa kun oltiin pieniä, se haju, se ällöttävä haju kun tuli sanomaan hyvää yötä. En oo katkera, oon antanu anteeksi, mutta jos muistelen niitä hetkiä, niin ne vähensi siinä vaiheessa huomattavasti mun rakkautta ja turvallisuutta äitiini. Jos sikiö voisi sanoa, se aivan taatusti ajattelisi samoin jokaisesta äidistä joka käyttää mitä tahansa ainetta joka tuhoaa ja stressaa, aiheuttaa vain ja ainoastaan huonoa. 

Ja kyllä, jos minun täytyisi vauvan takia luopua jostain, sanoisin vaikka vieroitusklinikalle että ottakaa minut sisään ja vieroittakaa, jos en itse pystyisi tekemään. Siinä pitää ajatella toista elävää olentoa joka ei voi itse sanoa asiaan mitään. Kaikki se vaikeus lopettamisesta on paskan lätinää sille lapselle, joka ei voi puhua ja sanoa että olo on kurja "sun takia äiti". 

Ja kyllä, pidän hyvin edesvastuuttoiana jokaista äitiä joka polttaa lapsensa asuessa kotona, myös isiä jotka polttaa raskaana olevan naisensa läheisyydessä tai lapsiensa asuessa kotona. Eikä multa heru muuta kuin "soo soo"-sormea ja osoitus vieroitukseen jos ei itse muuten onnistu. Siinä on toisen ihmisen terveys vaarassa itsekkäästä syystä.

http://minskipinski.blogspot.com/
04.08.2014 22.28

Itse olen vihannut isääni siitä päivästä lähtien, kun hän halasi minua tupakalta haisevissa vaatteissaan. En tiedä voinko antaa tätä hänelle koskaan anteeksi.

Toisaalta siitä huolimatta minusta tuli tasapainoisempi kuin teistä friikeistä.

Muokattu viimeksi: 04.08.14 22.29
04.08.2014 22.54

Mun mielipide on, että alle 18-vuotias on liian nuori isäksi tai äidiksi. Ei sillä, että jokaisesta yhtäkkiä 18-vuotispäivänä kuoriutuisi täydellinen vanhempi, mutta sitä nuorempi on kuitenkin vielä lain mukaan lapsi. Tarviiko lapsien hankkia vielä omia lapsia? Ymmärrän vahinkotapaukset yms. ja nostan hattua niille, jotka kantavat vastuunsa vahingoistaan nuoresta iästä huolimatta.

Ite en olisi ollut valmis äidiksi 18, tai ees 20-vuotiaana. Joku toinen varmasti on. Minusta tämä on täysin yksilökohtaista. Ite tunsin olevani täysin valmis (jos nyt ikinä voi olla täysin valmis) äidiksi vasta n.25-vuotiaana.

Näistä helteistä on kyllä pakko avautua vielä :D Itelle tulee huomenna täyteen 37 raskausviikkoa ja olo alkaa olla semmonen, että oon vaan maha jalkojen varassa. Ei haittais vaikka vauva päättäis pian jo tulla ulos. Vähän pelottaa, että nää helteet jatkuu ja raskaus menee vielä yliajalle. Varsinkin yöt on tosi tukalia, pyöriskelen vaan sängyssä hiestä märkänä ja ravaan vessassa :I Ite yleensä nautin kuumuudesta, mutta näin raskaanaollessa pikkasen viileempi sää ois toooosi kiva :D

http://kujeketun.blogspot.fi/
05.08.2014 01.00
022496229_r
Pori

Ninjan kanssa täysin samaa mieltä. Mä en edes ymmärrä miten jotkut ihmiset pystyy tietentahtoen tekemään sellasta mikä vahingoittaa sitä tulevaa pientä rakasta. Eikai ihmiset oikeesti kuvittele, että tupakointi vois jotenkin olla haittaamatta sitä vauvaa mikä sun sisälläs kasvaa.

Veikkaan, että moni siinä vaiheessa, kun synnyttää sen lapsen ja kiintyy siihen niin katuu sitä tupakointia. Toivon ainakin.
Ei pitäis ees osallistua tämmöseen keskusteluun kun tulee niin surulliseks kun tajuu, että niitä ihmisiä vaan on vieläkin mitkä käyttää tupakkaa raskauden aikana :( Puhumattakaan alkoholista ym mistä ei niin paljoa keskustella vaan oletetaan, että siihen ei äidit koske.

05.08.2014 05.52
022600386_r
Lahti

^ sanos muuta.

En muutenkaan ymmärrä, milloin oman luonteen heikkous on muuttunut ihan hyväksyttäväksi asiaksi? Ai no se on vaikeaa, no ei se mitään, hei! Sun oma asia, anna mennä vaan! Jos se kerran on vaikeaa niin ei tarvitse yrittää eikä panostaa, kohauta vaan olkapäitä ja polta/rilluta vaan menemään, ei ne muutamat puuttuvat aivosolut, keuhko/elinvauriot eikä stressipiikit haittaa mitään -eihän sitä sikiötä siellä kukaan pääse näkemään. Ja hyssytellään me muut siinä sivussa.

Ärsyttää. Mistään ei tarvitse ottaa vastuuta, piiloudutaan tekosyiden taakse ja kitistään kun on hankalaa. Ja sitten puhutaan tupakanpolton lopettamisesta ja sen vaikeudesta, ihan kuin maailmassa ei suurempia ongelmia olisi. Joo ei ole tarvinnut itse kokea miten hankalaa se on, mutta on elämässä tullut vastaan aika paljon isompiakin kynnyksiä joiden yli on vain täytynyt päästä, joihin on pitänyt ladata kaikki tahdonvoima, jaksaminen ja motivaatio.

Mutta no, kuka vaan saa alkaa äidiksi, ja sehän näkyy Suomessakin varsin selkeästi; nuorten pahoinvointi on aikalailla valloillaan, kertookohan jotain kotioloista joissa kasvaa ja vanhemmista jotka ei jaksa välittää, koska yhyy se on raskasta ja vaikeeta, ja mielummin keskittyy siihen mikä on itsestä mukavaa ja helppoa.
Sitä voi täyttää viestinsä hymiöillä ja kikatella siellä, mutta sekin kertoo jo jotain varsin syvällisestä empatian ja ymmärryksen puutteesta. Tai ihan vaan kunnon vanhasta asennevammasta, miten vaan, minusta on silti aivan pöyristyttävää miten joistain ihmisistä on täysin okei pössytellä ja/tai juoda raskauden aikana, ja sitten vielä kehtaa yrittää selitellä asiaa. Heikko on heikko, eihän sitä kukaan halua myöntää mutta kun pohjatotuuksiin mennään niin sitähän se on -kysymys vaan on, onko varaa olla?

05.08.2014 07.09

Tupakoinnin lopettaminen ei välttämättä ole helppoa, mutta se ei saisi olla mikään selitys sille että tupakoi raskaana ollessaan. Mikäli päättää lapsen hankkia tai yllätyslapsen pitää niin silloin myös alkaa miettimään muutakin kuin itseään. Tupakoinnin lopettaminen ei ole mikään mahdoton tehtävä, muutoinhan siitä ei olisi kukaan päässyt irti.

Valintojen maailma. Minä en itse katso hyvällä mikäli raskaana oleva on rööki suussa koska
"En pysty lopettaan, poltan vain sallitun määrän plaaplaa"  Ihan samalla tavalla tuomitsisin henkilön joka on samassa tilassa ja juo alkoholia. 

Toki jokainen tekee mitä haluaa, oman ympyrän ulkopuolelle katsominen saattaa toisilla ihmisillä olla hyvin vaikeaa.

P.S Olen tupakoinut ja lopettanut ;) 

05.08.2014 09.50
022649140_r
Hyvinkää
Canidae kirjoitti:
Tupakoinnin lopettaminen ei välttämättä ole helppoa, mutta se ei saisi olla mikään selitys sille että tupakoi raskaana ollessaan. Mikäli päättää lapsen hankkia tai yllätyslapsen pitää niin silloin myös alkaa miettimään muutakin kuin itseään. Tupakoinnin lopettaminen ei ole mikään mahdoton tehtävä, muutoinhan siitä ei olisi kukaan päässyt irti.

Niin osuvasti sanottu. :) Ja Ninjalta myös hyvää tekstiä.

05.08.2014 10.53

Ei oo helppoa ei, varsinkin kun yleensä herään tupakanhajuun (naapuri polttaa parvekkeella, hajuu tulee ikkunastani mikä on auki). Kaikkialla missä nyt onkaan päivisn, tupakoidaan..kamalasti tuollaisia houkutksia, mutta pitää pysyä lujana!

05.08.2014 11.02
021346471_r
Espoo
Nemo kirjoitti:
Rölli kirjoitti:

Mun mielestä 18-wee on ehkä se raja. Näkee liian usein 16-vuotiaita äitejä :/ Kaikki opinnotkin tms. kesken.

Ennen itsekkin ajattelin näin. Poikaystävän äiti oli 17-saadessaan poikaystäväni. Hän on muuttanut aika suuresti käsitystäni teiniäideistä, lukion suoritti loppuun, meni korkeakouluun, on nykyään hyväpalkkaisessa työssä ja onhan tuo poikaystäväkin ihan hyvin kasvatetun oloinen. :D 

Muoks// Mun mielestä on ihan järkyttävää, että kukaan kehtaa edes puollustella tupakoivia äitejä. Jos lapsen hankkii tai päättää vahinkolapsen pitää niin silloin tupakanpoltto on vain lopetettava. En voi käsittää kuinka kukaan voi ottaa sen riskin, että pilaa oman lapsensa elämän tupakoimalla...

Muokattu viimeksi: 05.08.14 11.09
tazzu.fi ---- puudelit.blogspot.com
05.08.2014 11.04
Naomi kirjoitti:
Nemo kirjoitti:
Rölli kirjoitti:

Ennenkin itse ajattelin näin. Poikaystävän äiti oli 17-saadessaan poikaystäväni. Hän on muuttanut aika suuresti käsitystäni teiniäideistä, lukion suoritti loppuun, meni korkeakouluun, on nykyään hyväpalkkaisessa työssä ja onhan tuo poikaystäväkin ihan hyvin kasvatetun oloinen. :D 

Onneks löytyy näitäkin!! Selailin just nettiä ja tuli kyllä niin välinpitämättömiä ns. teiniäitejä vastaan, että huh.

Under the tree, where the grass don't grow, we made a promise to never get old.
05.08.2014 11.06

Ihmisiä on joka lähtöön, ei voi mitään. On se kauheeta et joku ei välitä lapsestaan ja laiminlyö sitä. Ja mä en vaan voi käsittää niitä "teiniäitejä" jotka on paksuna, saa vauvan, bilettää joka vkl! Siinä vaiheessa tekis mieli tirvasta ja lujaa.

05.08.2014 11.47
Itse olen jo pitkään haaveillut siitä, että saisin oman muksun, nyt on tasapainoinen ja fiksu poikaystävä, jonka kanssa on realistisia tulevaisuuden suunnitelmia ja haaveita, itsellä on kuitenkin vuosi opintoja jäljellä, poikaystävä on ensi kesään asti intissä, ja ensi vuoden lopussa on tilan tarkoitus siirtyä isältään hänelle. Joten ei tässä nyt pariin vuoteen ainakaan taida olla suunnitelmissa jälkikasvua hankkimaan, kun täytyy ensin saada koulut käytyä ja tuo tila hankittua. :) Tietysti jos vahinko tapahtuisi, niin pidettäisiin lapsi, se on ollut molempien kanta heti siitä lähtien, kun alettiin seurustelemaan. Mulla siis ikää on kuukauden päästä 19, poikaystävä täytti keväällä 19. :)
05.08.2014 15.05
semya kirjoitti:

Ihmisiä on joka lähtöön, ei voi mitään. On se kauheeta et joku ei välitä lapsestaan ja laiminlyö sitä. Ja mä en vaan voi käsittää niitä "teiniäitejä" jotka on paksuna, saa vauvan, bilettää joka vkl! Siinä vaiheessa tekis mieli tirvasta ja lujaa.

Aattele! Ne bilettää vain viikonloppuisin mutta joku voi raskaana ollessaan vetää joka päivä ja useita kertoja tupakkaa!!! Kyllä tekis niitä mieli tirvaasta ja lujaa, eiku..

Ei riitä myötätuntoa tupakoitsijoihin tai alkoholin kanssa räppääviin kun on tehnyt sen valinnan että oma eläminen ja valinnat vaikuttavat automaattisesti pieneen ja vasta kehittyvään ihmiseen. 

Valitettavaa herättää sinut omista kuvitelmistasi mutta tuota bilettämistä harrastetaan ihan myös aikuisten naisten piireissä, ellet sitten koe että se on käsittämätöntä vain ja ainoastaan teiniäitien keskuudessa.. 

Muokattu viimeksi: 05.08.14 15.05
05.08.2014 18.11

Voi elämä..Meinasinkin sellasta biletystä alkoholin ja huumeiden kanssa. Tai pelkän alkoholin. En ole missään vaiheessa puolustellut tupakoitsioita (raskaana olevia) tai muutakaan.

En vaan käsitä että saadaan lapsi tähän maailmaan aikaseksi, sitten mennään viikonloppusin tukkaputkella tuolla baareissa. Kyllä mä ymmärrän jos mennään pari kertaa parissa kuukaudessa ottamaan irti arjesta, mutta jatkuvasti viikonloppuisin ei mene mun tajuntaani. :)

Muokattu viimeksi: 05.08.14 18.14
05.08.2014 19.47
Lapselle tekee varmaan ihan hyvää oppia olemaan erossakin äidistä ja eiköhän se ole se ja sama mitä äiti tekee omalla ajallaan, oli se sitten bilettäminen kera alkoholin tai vaikka pitsinnypläys. Mä en itse ymmärrä äitejä, joiden koko elämä muodostuu pelkästään sen lapsen kanssa nyhväämisestä, kyllä sitä aikaa pitää osata ottaa ihan vain itselleenkin. Tosin itse varmaan käyttäisin tämän ajan järkevämmin kuin biletykseen, mutta kukin tavallaan :)
05.08.2014 19.50

Sulo tuo on totta, mutta mun mielestä ajan voisi käyttää paremmin kun bilettämiseen, eiköhän ne bilettämiset oo eletty ennen raskautta. En kiellä että ei saa bilettää jos on lapsi, mutta joka viikonloppuinen bilettäminen ei kuulosta vaan kivalta. :D

05.08.2014 23.12

Kyllä noissa 15-20v teiniäitien tapauksissa on usein vähän semmoinen paha lapsi kasvattaa lasta-maku. Näkemykset, elämänkatsomus ja -kokemus ovat vielä lapsen asteella. Vaikka sitä ei bilettäisikään joka ilta tai tupakoisi raskaana ollessa, niin lapsen kasvatus on hyvin paljon muutakin kuin päivästä seuraavaan selviytymistä. Lapsesta täytyy osata kasvattaa peloton, luottavainen, järkevä ja hyvällä itsetunnolla varustettu kansalainen. Jos ei itsekään ole vielä kovin selvillä vesillä, ei ole oikein perillä että mitä elämältä haluaa tai tavoitteet ja haaveet eivät ole realistisia, on mahdotonta kasvattaa toistakaan vielä.
(Se, joka sanoo että eihän se lapsi useaan vuoteen vielä "ymmärrä", niin todettakoon että se kasvatus alkaa ihan tosi äkkiä ja varhaislapsuuden kasvatus ja käsittely vaikuttaa myöhemminkin. Esimerkiksi pettymyksen käsittely ja suhtautuminen asioihin, kuten vaikka pelkoon, aletaan tehdä tosi nuorena vanhempien esimerkillä).

Hyvän äidin/sopivan iän raja on häilyvä. Minä hankkisin lapsen siinä kohtaa, kun alkaa vakiintua, tietää kenen kanssa sen lapsen haluaa, talous- ja koulutustilanne on sopiva jne jne. Mutta minusta ehkä tärkein asia on, että todellisuudentaju ja ajattelukyky on kehittynyt mahdollisimman pitkälle. Tunnen kyllä ikäisiänikin (~25v) joilla on elämän realiteetit vielä ihan hukassa ja jotka eivät osaa ajatella sidukkahyllyä pidemmälle.

06.08.2014 00.57
022699191_r
Narnia

Mulle kaikki alle 25-vuotiaat on jollain tasolla "teiniäitejä". :D Suurin osa kun on vielä päälle kakskymmpisenä opiskelijoita, joilla ei ole kunnollista työpaikkaa tai vakaata rahatilannetta. 

Mulla ei riitä ymmärrys teiniäiteihin. Varsinkin kaikki alle 20-vuotiaat on mun mielestä liian nuoria hankkimaan lapsia. Sen lapsen voi ihan hyvin saada myöhemminkin, silloin kun on itse ehtinyt kypsyä, opiskella ja tehdä töitä jo jonkin aikaa. En näe mitään syytä miksi näin suuressa elämänmuutoksessa pitäisi kiirehtiä. Vauvakuume voi olla kova, mutta järki on hyvä pitää päässä. 

En myöskään ymmärrä raskaana olevia alkoholin käyttäjiä tai tupakoitsijoita. Jos tietää, että aikoo hankkia lapsen, niin eikö sen tupakanpolton voi hemmetti lopettaa ENNEN kuin pamahtaa paksuksi? Miksi ihmeessä pitää odottaa, että sinne ehtii jo muodostua pieni ihmislapsenalku. Käsittämätöntä. 

Muokattu viimeksi: 06.08.14 00.59
http://irratiomania.blogspot.fi/
06.08.2014 03.07
000113144_r

Onhan se hyvin tapauskohtaista. Tiedän monia alle 20v äitejä jotka pitävät todella hyvää huolta lapsestaan, mutta sitten taas on olemassa paljon myös niitä yli 30v äitejä jotka eivät osaa pitää niin hyvää huolta jälkikasvustaan. Onhan se teininä toki "vaikeampaa" jos haluaisi vielä elää teinielämää ja on kuitenkin lapsi kasvatettavana, mutta en sitten tiedä että kuinka moni teiniäiti ei oikeasti pidä lapsestaan huolta, itse en ole törmännyt in real life yhteenkään. Toki monet hieman vanhemmat ovat sitten taas vastuuntuntoisempia näin yleisesti ottaen, sekä elämä on raiteillaan siihen nähden että on varaa kasvattaa ja ruokkia se lapsukainen. Asiaa voi katsoa monelta kantilta, ja vaikka teiniäiteys pelkästään voi kuulostaa paheksuttavalta, on siihenkin niin monia vaikuttavia asioita sekä eri ihmisillä on hyvin erilaiset lähtökohdat.

Itse en pidä teiniäiteyttä paheksuttavana asiana siihen asti, kunhan sillä äidillä on oikeasti resursseja kasvattaa lapsi huolella ja rakkaudella. :)

Muokattu viimeksi: 06.08.14 03.08
06.08.2014 11.21
Vicky kirjoitti:

Itse en pidä teiniäiteyttä paheksuttavana asiana siihen asti, kunhan sillä äidillä on oikeasti resursseja kasvattaa lapsi huolella ja rakkaudella. :)

This one!

08.08.2014 23.09
022344424_r
valkeakoski

meille syntyi 20.5 terve poika vauva <3 

3030g ja 50cm 

09.08.2014 11.29

Voi onneksi olkoon! <3

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti