Lapset - Sivu 56 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

26.12.2015 12.06
000056720_r

Joo. Heti kun kerrottiin raskaudesta niin anoppi hässötti etten saa kantaa 1kg painoista laatikkoa, pitää muistaa levätä ja jos vähän haukotteli niin heti hössötys siitä ettei saa ylirasittaa itseään. Ja mahan hiplaus. Reagoin siihen pyyhkäisemällä käden pois vatsaltani ja puristelemalla anopin mahaa. Ei kosketeltu sen jälkeen enää. Loppuraskaudessa hössötettiin ettei saa nostaa käsiä ylös kun istukka irtoaa yms. legendaa.

26.12.2015 13.16

En taija haluta nähä appivanhempia ennen vauvan syntymää. :D Omat vanhemmat ovat tässäkin ihanan neutraaleja, eivät hössötä mistään ylimääräisestä. Ja osaavat puhua minun kanssa muistakin asioista kuin Toukasta. :D Ah, tulen tänne taas purkaantumaan kun siltä tuntuu! Tämä helpotti heti.

27.12.2015 08.44
022610094_r
Järvenpää
Äidin puolen suku (mummo ja tädit)! Siis ai kamala!! Asutaan eri paikkakunnilla, mutta ei auta ku koko ajan tulee viestiä tai soittoa ja auta armias jos et sillä sekunnilla vastaa
http://blondontheblog.weebly.com/
27.12.2015 08.45
022610094_r
Järvenpää
Äidin puolen suku (mummo ja tädit)! Siis ai kamala!! Asutaan eri paikkakunnilla, mutta ei auta ku koko ajan tulee viestiä tai soittoa ja auta armias jos et sillä sekunnilla vastaa. Tulee kyselyä ootko muistanut syödä? Paljonko on painoa tullut?, ai vaan reilu kilo! Sun pitää syödä (kahdenedestä=koko ajan), miksi ette halua sukupuolta tietää??!, miten pystyt olee töissä tai tekee asiaa x? Voi ku söpö maha mut kovin pieni, oletko muistanut syödä? Siis kaikkee mahdollista eli mun pitäisi olla ryhävalas(siltä tosin tuntuu), syödä koko ajan, lisäksi olen selkeästi raskauden sijasta moni vammainen ja sairas, jota tarvii koko ajan vahtii ja ohjeistaa! Ja heti jos ei ole ollut tiettyä oiretta mitä heillä on se vakavaa, jotain on pielessä tai jos on jokin oire mitä heillä ei ole ollut tulee "kyllä se väsymys helpottaa / ois pitänyt helpottaa jo, mene äkkiä lääkäriin"! Lääkäreistä, hoitajista aina synnärille ovat jo googlailleet, koska kukaan ei ole siellä heistä synnyttänyt niin osaavatkohan hommansa.. Ja vielä miettivät miksi mua ei kiinnosta käydä heillä koko aikaa saati puhuu koko ajan puhelimessa, jännä juttu eikö?
27.12.2015 09.08

^ Kauheen jännä. :D Mutta juurikin tuota meinasin! Ja mehän kun kerrottiin, että halutaan tietää sukupuoli, niin heti tuli kommenttia, että ei sitä saa edes kysyä. Lahjahevosen suuhun ei ole katsottava. Ja vielä tuo, että sun pitää syödä kahden edestä. Ai ihanko totta!? Aivan kuin olisin taantunut 5-vuotiaan lapsen tasolle, kun raskaaksi tulin. Käärikää minut vain pumpuliin ja ottakaa siipien suojaa, siitähän minä tykkään, NOT! Sellaisia ne on kuulemma olleet, kun miehen sisko tuli paksuksi, harmi vain että se ei minun kohdalla toimi.

Ja sitten oltiin jo ristiäispaikkaa varaamassa. O_O Vaikka siitä tulee vain ja ainoastaan nimenantotilaisuus, kun ei kuuluta kirkkoon, niin ja sinne tulee vain ja ainoastaan lähisuku ei ketään muita. Kiitos nam. Tämäkin piti takoa niitten kalloon. Kyse on kuitenkin meidän lapsesta, ei niiden. Huoh!

Miun vanhemmat ovat sitten aivan toiselta planeetalta. Nekin haluaa tietää sukupuolen. :D 4vko vielä pitäisi ootella, ennen rakenneultraa. Keskiviikkona lääkärintarkistus, hyi kun jännittää jo nyt. Yök, en tykkää lääkäreistä. :D

27.12.2015 20.14
000056720_r

Argh, mulla nousi verenpaine jo pelkästään siitä et muistin anopin (ja muidenkin) loppuraskauden jutut. Sieltä tuli kaikkia synnytyskauhutarinoita ja 80-luvun synnytyskäytäntöjä, ml. että alapään karvat sheivataan sitten ja annetaan peräruiske (joo ei onneks). Ja että perse repeää ja sen jälkeen alapää on kuin tilkkutäkki (joo, mul oli 4 viikkoa synnytyksen jälkeen alapää tikkaamisesta huolimatta sellases kuosissa ettei siitä koko synnytystä edes huomannut).

28.12.2015 08.32

Noi synnytyskertomukset ovat inhottavia.. Töissä sai kuulla niitä ihan tarpeeksi. Ja muutenkin kaikki oma kohtaiset kokemukset ja kauhut, voisi jättää myös kertomatta. Ei minun ne hirveesti ees kiinnosta loppujen lopuksi. Töissäkin suljin korvani, kun en jaksanut enää kuunnella. :D

28.12.2015 09.06
000056720_r

Jep. :D Mä aloin vaan loppuraskaudessa välttelemään ihmisiä kun en halunnut kuulla mitään mikä olis aiheuttanut ahdistusta. Jonkun jutut sai jo vähän pelkäämään synnytystä, vaikka sitä ennen olin tosi rauhallisin mielin ja hyväntuulisena odotellut tulevaa. En ymmärrä mikä siinä on, että pitää omat traumansa toitottaa ihmisille jotka on herkässä tilassa ja joille niiden kuulemisesta voi olla oikeasti paljonkin haittaa. Ehkä sit muiden raskaus nostattaa omat traumat pintaan ja niitä pitää päästä purkamaan? 

Yks vastasynnyttänyt hyvänpäiväntuttu sanoi kaupassa mulle loppuraskaudessa että synnyttäminen ei oo tästä maailmasta olevaa hommaa. En ymmärtänyt, enkä ymmärrä vieläkään.

28.12.2015 10.20
022496229_r
Pori
Mä en ymmärrä noita pelotteluja. Mulla on kans yks kkaveri mikä kerto kauhutarinoita synnytyksestä ym kun odotin ensimmäistä lasta. Mut ei mua silti kyllä pelottanu, mut on se nyt vähän tyhmää semmosia kertoilla raskaana olevalle. Mä kerron kyllä jos pyydetään mut muuten keskustelen synnytyksen kamaluuksista semmosen kanssa joka jo synnyttäny :D
04.01.2016 14.08

Mulla luokkakaveri amkissa tuli oiskohan ollut rv 8, hiplailemaan mahaa kaikkien nähden ja höpöttämään jotain ihme vauva juttuja. Se hiplaus oli kyllä niin ahdistavaa mutta ahdistusta lisäs ehdottomasti tuulimunaraskaus epäily. Loppujen lopuks todettiin tuulimuna ja sitten kaavittiinkin nyt jouluaattona. Uutta yritystä siis peliin. 

Meillä onneksi mun isä otti asian tosi hyvin ja oli asiallinen ja silloin tällöin kyseli oloa. Äiti taas ei ymmärrä miksi tässä iässä kesken opintoja aletaan lapsia hommailemaan. Miehen vanhemmista taas appiukko oli se normaali tyyppi ja anoppi sitten kyseli ja häsläs ja äh. 

05.01.2016 11.29

Mua itseäni ketuttaa se, että kaverit ja appivanhemat eivät älyä edes kysyä lupaa, että saako koskea! Okei, yksi kaveri (paras ystäväni itseasiassa) on jo alkuraskauden aikana kysynyt, että saako koskea sitten kun selvästi potkuja tuntuu. Mie vastasin, että et saa. Eikä se sitä pahalla ottanut.

Kysykää lupa, ennenkuin hiplaatte toisten mahaa!

Okei, miekin oon ruvennut hiplaamaan tai pitämään kättä mahan päällä. Kotona se ei haittaa, mutta saatan epähuomiossa tehä sitä myös ihmisten ilmoilla. Ja sekin mua häiritsee ja komennan itseäni. :D

05.01.2016 15.00
000056720_r

Täh. :D Kyllä mä omaa mahaani hiplasin 24/7 varsinkin loppuraskaudessa kun halusin rauhoitella vauvaa. Ajattelin että jos joku siitä ahdistuu niin katsokoon muualle. Muuten raskausaikana homma toimi kuten muutenkin: minuun ei saa koskea ilman lupaa.

09.01.2016 13.52

Ei ole omia lapsia. Miehellä on 3 lasta. Haluan oman lapsen ja varmaan muutaman vuoden kuluttua olen onnellinen äiti.

(yht.otto. sannamindydonnajani@luukku.com

18.01.2016 08.11
021862342_r
Kokkola

Ekan raskauden aikana lähes kaikki tutut kosketteli mun mahaa, mut luvan kanssa tietenkin:D kyllä mä ite silittelen mahaani vähän väliä, varsinkin iltaisin kun tuo oikein tuolla möyrii menehen. Mies on kokeillu pari kertaa, mut huomaa et tää on jo tuttua juttua kun on toinen lapsi tulossa. Ekan kanssa mies jutteli mahalleni ja silitteli sitä joka ilta. Nyt ei jaksa innostua niin paljoa asiasta.

Mulla on semmonen olo et tää tuleva vauva on melko iso eikä se tuu enää mahtumaan mun mahaan. Viimeks ei tuntunnu näin pahalta, tai sit aika on kullannut muistot. Ja nyt on vasta rv 33+2. Huoh, sais kyllä tulla vähä ennakkoon ulos mun puolesta tai toivottavasti ei mee kauhiasti ainakaan yliajalle...

"Älä valitse rakkaaksesi sitä jonka kanssa voit elää, vaan se jota ilman et voi elää." pieninaskelinarjessa.blogspot.com
18.01.2016 09.46

Nyt on minulta kaksi kaveria lupaa kysynyt. Molemmilla vastanut että ei saa koskea. Toinen vaati perusteluita tälle vastaukselle.

Huomenna rakenneultra, jännittää. Pari viikkoa oon tuntenut iltaisin ja aamuisin liikettä, koko ajan lisääntymään päin myös päivällä havaitsen jotain potkuja. Onneksi on vielä huti lyöntejä tehnyt virtsarakkoni kanssa. :D Mies puhelee välillä toukalle, varsinkin minun virtarakkoni potkimisesta yöllä. :D

18.01.2016 14.44
000056720_r

Enpä olis ajatellut että vanhemmuudessa rankimpia juttuja on tulla toimeen isovanhempien kanssa. Ite ajattelen niin että lapsi ei oo ainoastaan minun lapsi, vaan sillä on oikeus myös isovanhempiin ja kiinteä ihmissuhde isovanhempiin syntyy jo siitä, että ne hoitaa ja näkee lasta jo vauvana. Noooh, meillä nyt vaan on hieman eriävät käsitykset mm. kaikesta... Nätisti oon yrittäny asioista sanoa mutta vituttaa silti. 2kk vauva pitäis kuulemma viedä jo hoitoon (yöksi), sänkykin on kuulemma valmiina (lapsi on tottunu nukkuu mun vieressä)...

30.01.2016 14.22

Onko täällä muita äitejä, jotka ovat olleet ammattiliiton päivärahalla kun ovat lapsen saaneet? Oletteko saaneet liitolta sen äitiysrahan vai pitääkö se siltikin hakea Kelalta ja jäädä siksi aikaa pois liiton rahoilta, kun pitää äitiysloman?

19.02.2016 20.39

Tulenpa itsekin tänne jutskaileen. Meille syntyi pian 6kk sitten poika 34+4 viikolla. 

Eikö sen äippärahan maksa aina kela..? Näin oon ymmärtänyt, mutta varma en ole...

Meillä onneksi kukaan muu ei tullut hipeltään mun mahaa, paitsi miehen mummu. En yleensä tykkää kun joku tulee lähelle, mutta jostain syystä tykkäsin aina kun se huomioi. :D 

05.03.2016 09.00
021862342_r
Kokkola
Voi huhuh. Ei menny ihan niin kuin strömsöössä meijän pojan synnytys. Meille siis syntyi terve poika 3.3. Hänellä vain oli niin kiire tähän maailmaan ettei keretty laitokselle ja minä joka olen äärettömän kipuherkkä jouduin synnyttämään luomuna kotona. Ei edes ajateltu että näin vois käydä. Esikoisen synnytys oli hyvin pitkä mutta juniorin kans ekat supistukset tuli noin klo 3 yöllä ja poika syntyikin jo klo 4.42. Ekojen supistusten jälkeen koitin käydä lämpimässä suihkussa jne ajattelin et mikäs kiire tässä on. Ennen neljää sanoin miehelle etten pysty enää olehen kotona. Soitin mummun kattomaan meijän esikoisen perään. Lapsivesi meni tyylikkäästi kuin elokuvissa noin klo 4.15. Siinä kohtaa huusin jo miehelle et soita ambulanssi tää tulee nyt. Mies ei het uskonnu mut soitti lanssin ja mä vaan huusin et mun on jo pakko ponnistaa. Siinä meinas tulla hiki kaikille kun hätänumerosta miestä ohjeistettiin vain pitämään huolta lapsen päästä ettei se retkahda jne. Ja mieski oli vähän kalpea kun se totes et joo pää täältä näkyykin jo. Lanssi kerkes kuitenkin paikalle klo 4.30 ja ne autto sit synnytyksen loppuun:) mut enpä olis ikinä uskonnu et meille voi käydä näin. Tärkeintä kuitenkin on että kaikki ollaan hyvissä voimissa ja terveitä. Kaikkeen näemmä pitäis varautua vaikka ei uskois et joku tämmönenkin tilanne vois osua omalle kohalle.
"Älä valitse rakkaaksesi sitä jonka kanssa voit elää, vaan se jota ilman et voi elää." pieninaskelinarjessa.blogspot.com
05.03.2016 21.17

Onnea pojasta Piku! :) Kamalaa vauhtia on poika tullut maailmaan. Onneksi sinne ehti lanssi paikalle kuitenkin. Huhhuh. En tiedä kumpi on parempi, synnyttää tollee nopeesti vai kitua monta monta tuntia sairaalassa, varmasti kokemus ollut ihan hurja. :D 

En tiedä onko meillä hetkeen vielä tarkoitusta tehdä uutta, mutta tällaiseen varmaan aina kannattaa varautua. Me asutaan tässä Ylivieskassa, että täältä kuitenkin kestää Oulaisiin hetken verran ajaa tai vaihtoehtoisesti Kokkolaan.

06.03.2016 10.11
022708898_r
Iisalmi

Hui mikä kokemus Piku! Onnea vauvasta ja hyvä että kaikki meni hyvin vaikka noinkin hurjalla tahdilla kaikki tapahtui! :)

06.03.2016 10.21

Onnea Pikulle! :) Me täällä möyritään ja paisutaan kuin pullataikina. Söinpä mitä tahansa, niin tunnin parin päästä on taas nälkä. Paino nousee liiaksikin asti, viimeksi oli tullut +900g viikossa lisää. Nyt oon yrittänyt vähentää ruoka-annoksia ja käydä useamman kerran päivässä lenkillä ja jättää ne herkut vähän vähemmälle. Tuli oikein paha mieli, kun neuvolatäti sanoi "onko sitä tullut herkuteltua", ei oo sen kummemmin kun aina ennenkään, on vaan nälkä koko ajan. :D

Mulla on ruvennut tälläiset asiat painamaan mieltä pitkän tovin. Ennen olisin olkia vain kohauttanut, nyt saatan vielä viikon parinkin päästä itkeä silmät päästäni.

Oletteko huomanneet koirissanne muutoksia raskauden myötä? Minkälaisia?

09.03.2016 20.33
022610094_r
Järvenpää
Täällä rv 32+3 ja painoa tullut tasan 10kg lisää. Maha ei oo iso mut pinkee ja kauhee ähellys mm. että sais kengät jalkaan ku ei piru vaan meinaa taipuu enää
09.03.2016 20.34
022610094_r
Järvenpää
Täällä rv 32+3 ja painoa tullut tasan 10kg lisää. Maha ei oo iso mut pinkee ja kauhee ähellys mm. että sais kengät jalkaan ku ei piru vaan meinaa taipuu enää. Neuvolassa eilen kaikki oli ok ja kuunlopussa olevaa lääkärin tarkastusta odotellessa. Toukka kääntyilee ja vääntyilee, että oikein inhottavaa tekee. Selkä on tajuttoman kipee, eikä kylkiluiden potkiminenkaan nautinnollista ole olisi edes joskus paikallaan Mitään hankintoja ei olla tehty. Äitiyspakkauksen vaatteet sitten yksi body, tutti ja turvaistuin löytyy, mutta eipä tässä kiire..

Elukoissa en oo huomannut mitään muutosta huomannut käytöksen puolesta. Samanlaisia ad/hd apinoita noi on edelleen.

10.04.2016 14.39

Ei ole omia lapsia. Ei ole yhteisiä lapsia. Miehellä on entisestä avioliitosta kolme lasta. -01 syntynyt tyttö, -05 syntynyt poika ja -06 syntynyt poika. Aijomme hankkia yhteisen lapsen. Ja toivottavasti se tapahtuu pian.

sannan.perhe@luukku.com

sannanperhe.suntuubi.com

mindy08.suntuubi.com

olivia09.suntuubi.com

Sanna Lopakka

21.04.2016 11.20
021862342_r
Kokkola
Huhhuh. Kyllä aika meneekin nopeasti. Kohta meijän vauva on jo 2 kk ikänen vaikka vastahan se syntyi:D ja se kasvaakin kohisten. Syntymämitat oli 51cm ja 3855g, 6 viikon ikäsenä oli jo 60cm ja painoa 5880g. Jotenki tuntuu et tää poika kasvaa ihan liian nopeaa. Mitenkäs muiden lapset on kasvannu? Onko ollu samanlaisia pyrähdyksiä heti ensimmäisten kuukausien aikana?:) Ps aloitin blogin kirjoittamisen. Aiheet vaihtelivia perhe-elämästä, lemmikeistä, lapsista, liikunnasta. Tulkaahan lukemaan jos yhtään kiinnostaa. pieninaskelinarjessa.blogspot.com
Muokattu viimeksi: 21.04.16 11.24
12.06.2016 15.26

Jahas. Olisikohan aika tännekkin rustailla, että pieni tyttö näki päivänvalon 3.6.2016 klo 14:02. Painoa oli 3520g ja pituutta 49,5cm. Kotosalla ollaan oltu nyt viitisen päivää ja painoa oli tullut ihan kivasti lisää, kun neuvolatäti kotikäynnin teki perjantaina. :) Osastolla tunnosti, että painoa ei tuu tarpeeksi, maitoa ei tuu. Peloteltiin vastikkeilla ja sillä, että joudut jäämään sairaalaan. Mutta niin me vain päästiin pois aikataulun mukaisesti. 6.7 ruokin tytön kahen tunnin välein, tein syöttöpunnituksia koko päivän ja 7.7 päästiin lähtemään. Ja olo oli niin helpottunut. Enää ei stressanut mikään asia ja koti on aina koti.

Mutta nyt! Vauva saa syödä aina kun siltä tuntuu, tosin noin 2-3 tunnin välein hän herääkin syömään ihan itse. Yöllä saattaa mennä vähän pitempikin huikonen, mutta se otetaan sitten päivällä takaisin. Pissaa ja kakkaa irtoaa hyvin, vaikka en oo jaksanut ees laskea kuinka monta vaippaa päivän aikana menee. Ja nyt mulla olisi tarkoitus ruveta pumppaamaan maitoa talteen ja pakastaa sitä. Ja tarvittaessa ja äärimäisessä hädässä syöttää toista tuttipullosta äidinmaitoa. Ja kun mie oon sellainen ihminen, että julkisilla paikoilla haluan kyllä vältellä imettämistä, ei oo vain mun juttu. Sen tiijän sanoa jo nyt, niin eiköhän se oo parempi, että vauva saa äidinmaitoa ees tuttipullosta kuin korviketta. Mulla vaan tuli sellainen tunne kun faceen tästä kirjoitin, että tuttipullot joutaa roskiin ja se on vaan imetettävä julkisesti, halusit tai et.. Ei ehkä kuitenkaan näin radikaalia se oo, mutta ajatuksille ei voi mitään.

13.06.2016 22.41

Luigi, onnea vauvasta! :) Ei kenenkään ole pakko julkisesti imettää jos ei halua. Pitää kuitenkin muistaa, että jos vauvaa syöttää tuttipullosta, niin se voi oppia siihen että saa maidon helposti, tissistä kun on vaikeampi imeä. Jos kovin harvoin tuttipulloa annat, niin tuskin se kuitenkaan haittaa tai vaikuttaa kauheesti maidon herumiseen. En ymmärrä, miksi on noin rankasti kommentoitu.. Itse olen keskosen äiti ja imetys meni mönkään heti alussa kolmen viikon osastolla olon takia, mutta olen tyytyväinen, että edes 1,5kk vauva sai äidinmaitoa. :)

20.06.2016 03.04
022610094_r
Järvenpää
Unohtunut mainita et pikku rinsenssa synty 27.4 pituutta 49cm ja painoa 2914g. Hyvin sujuu pientä koliikkia johon cuplatone auttanut. Tällähetkellä pituutta 53cm ja painoa 3860g ja ikää sen 7vk.
24.06.2016 18.53
000095179_r
Tätä keskustelua tullut nyt seurailtua jonkun aikaa, mutta vasta nyt voi itsekin liittyä kirjoittajien joukkoon mukaan. Me odotetaan tammivauvaa! Tällä hetkellä siis eletään vasta alkumetreillä (rv 9+4) Pari kertaa ollaan pientä jo päästy ultrassa näkemään ja kolmen viikon päästä seuraavaksi, kun on niskapoimu-ultra! :) Me kun ollaan naispari, on meidän pieni saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla. Erittäin toivottu on tämä pikkuinen siis
Muokattu viimeksi: 24.06.16 18.53

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti