Palveluskoiralajit (Koirat > Harrastustoiminta)

05.04.2010 21.18
022637141_r
Kuopio

En löytänyt keskustelua, mutta kertokaa jos on niin poistan tän!

Eli kuinka moni petsieläisistä harrastaa jotain pk-lajia. Mitä lajia? Miten aloitetti harrastamisen/kouluttamisen? Minkälaisia erilaisia ryhmiä löytyy paikkakunnaltanne?

Olisin kovin kiinnostunut aloittamaan Nadan kanssa haun tai jäljen ja tottakai tottistakin. Mutta mistä aloittaa? Tietenkin ajattelin hankkiutua sitten kuopion palveluskoira seuran johonkin koulutus ryhmään, mutta kun Nada on vasta niin nuori ja ensin pitää suorittaa pentukurssi ennenkuin pääsee mihinkään niin voisiko jotain pientä harjoitella jo kotona? Eli kertokaa vinkkejä ja miten itse aloititte! :)

05.04.2010 22.04
022689486_r
Helsinki

Uudin kanssa ei ole vielä kunnolla aloiteltu mitään, mutta kaukaisissa haaveissa siintää JK1 ja mahdollisesti haun harrastaminen ihan ajanvietteeksi.

Kunnolla ei nyt pakkasen ja lumen takia ole aloiteltu vielä mitään, paitsi mitä nyt sisätiloissa namien piilottamista nenän käytön harjoitteluun. Kunhan lumet sulavat (ovat kyllä jo sulaneet aika monista kohdista, että voisi jo kokeilla), siirrytään pihalle makkarajälkeen, eli joku avustaja pitelee koiraa ja itse tallaan pienen reitin makkaraa perässäni laahaten (voihan sen toki niinkin tehdä, että ripottelee makkaraa jalanjäljille). Jäljen päässä odottaa sitten jokin muhkea palkkio. Hakuunkin ollaan jo vähän pehmeästi laskeuduttu, eli olen mennyt piiloon kivien/puiden taakse ja U on saanut huippupalkkion minut löydettyään (jälleen tarvitaan avustajaa pitelemään koiraa aluksi). Ollaan kyllä menossa koulutuksiin kun ikä riittää, mutta noita nyt leikkisän pentuisesti ollaan harjoiteltu.

Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn
05.04.2010 22.30
020536036_r

Tupe, jälki-kokeessa on erikseen esineruutu, jossa koiran pitää tuoda esineitä esim. hanska omistajalle (omistaja lähettää koiran ja odottaa siinä paikassa että koira tuo esineen). + sitten on se ihan jälki jossa ohjaaja menee koiran (ja pirun pitkän jälkiliinan :D) kanssa metikössä koiran jäljestäen numeroituja keppejä jotka on ihan lyhyiden paksujen oksien näköisiä.

Meillä harjoitellaan tällä hetkellä BH-kokeeseen, ja sen jälkeen olisi tarkoitus jälkikokeisiin suunnata. Hieman vielä koulutus kesken mutta kyllä tämä tästä.

06.04.2010 06.41
021254514_r
Jämsä

Nada, ei ainakaan täällä päin tarvi mitään pentukursseja suorittaa ennen PK-porukoihin menemistä. Jos siellä päin ei palveluskoiraharrastajat järjestä pentukurssia, niin kannattaa mennä vaan treeneihin mukaan ja tehdä pennun kanssa sen mitä pystyy ja samalla tutustua itse siihen touhuun. Jos viet pennun ensin vaikka toko-ihmisten järjestämälle pentukurssille ja sitten PK-puolen treeneihin sen jälkeen, voi sulla mennä pasmat sekaisin erilaisten metodien kanssa; kannattaa aloittaa niissä porukoissa, missä aikoo jatkaakin. Ja palveluskoiraliiton järjestämää koirankouluttajakurssia suosittelen lämpimästi, sieltä saa hyvät perustiedot palveluskoiran kouluttamiseen. Tämä sepustus siis olettaen, että sulla ei ole aiempaa PK-kokemusta. ;)

Ja meillä treenataan PK-hommia jonkun verran. Kelmille on tehty vahvat pohjat peltojäljellä, tänä kesänä aion vihdoin ottaa metsässä pidempää jälkeä. Sesin kanssa on treenattu eniten esineruutua ja nyt myös pudotetun esineen noutoa. Ja tottista molempien kanssa, tietysti. Kummallakaan ei ole papereita, joten ei kokeisiin asti päästä. Treenataan ihan omaksi iloksi. :)

06.04.2010 07.09
022637141_r
Kuopio

Joo ei ole aiempaa kokemusta. Täällä kun kattoo tuolta ton seuran kotisivuilta niin melkeen jokaisessa lukee, että pitää suorittaa pentukurssi ensin. Ajattelin kyllä lähettää tonne vielä viestiä, että onko se pakko suorittaa, kun noissa jälki, haku ja noissa kohissa ei lue, että tartteeko sitä. Mutta ei tuolla kyllä lue, että miten niihin ois mahollisuus päästä ja näin. Täällä noi kaikki seurat painottaa eniten siihen agilityyn näköjään, kun niin huonosti kerrottu noista hommista. No pitää laittaa viestiä sinne, et millaset jutut siellä on :)

06.04.2010 07.44
021254514_r
Jämsä
^ Joo kannattaa kysyä PK-vastaavilta. :)
06.04.2010 16.10
021755337_r
Kauhajoki
Me ollaan alottelemassa Vinkan kans hakua. Rullailmaisu on nyt työn alla:)
06.04.2010 16.16

Onko kellään kokemusta viestistä ja mitä se lajina pitää sisällään, millaisia ominaisuuksia koiralta ja ohjaajilta vaaditaan? Olen saanut yleisen kuvan lajista, mutta jos täällä joku osaisi selittää hieman tarkemmin.

06.04.2010 16.34
020552767_r
Turku
Ranskanbulldoggi jätkän kanssa treenaillaan huvin vuoksi jälkeä, vaikka ei olekkaan pk-rotu. Vinski tykkää hurjasti ja matkoja pidennetään aina pikkuhiljaa... Odottelen innolla noiden lumien sulamista, näköjään pellolta on suurin osa lumista lähtenyt, mutta taitaa olla lätäkköjä täynnä koko pelto....
07.04.2010 02.25
Meillä on erittäin kova aikomus aloitella jälkeä heti kun lumet sulaa kunnolla. En millään malttaisi odottaa.
07.04.2010 19.33
022495784_r
Hämeenlinna

Putzin kanssa käytiin PK:n alkeet vuosi sitten. Innostuttiin eniten hausta :)

Titanin kanssa aiotaan jatkaa isän tassun jäljissä jäljestyksen parissa :) Iskä meinaa FI JVA joten tavoitteissa siintäisi tuo :'D

Love God as he is Dog backwards.
01.05.2010 15.33
021254514_r
Jämsä
Moniko on käynyt jo jälkiä tallomassa? :)
01.05.2010 19.36
000043941_r

Me harrastetaan jälkeä. JK1 vähintään haaveissa mahollisesti enemmänkin...Ja viestiä on vähän juoksutettu mut ongelmana on juoksutuskaverin puute ettei oo treenejä saanu aikaseks.

Nyt iha ku ite paranisin ja saisin jälen tekijän ni ois tarkotus mettään vaan lähtee. Kovasti jo odotan!

Muokattu viimeksi: 01.05.10 19.37
08.06.2010 23.51
022680611_r
Janakkala

Entisen tipsuni kanssa kävin pk-alkeet. Oli muuten huvittava näky, kun oli ryhmässä mlekinpä vaan belgejä, bortusja, aussieita ja yksi tiibetinspanieli

Hausta kiinnostuin ja oli tarkoitus kesällä 2008 mennä kursille, mutta koira nukkui pois, eikä ollut silloin koiraa, jonka kanssa harrastaa, joten harrastus tyssäsi siihen.

Chowi on lahjomaton.
09.06.2010 00.28
022627281_r
Kotka
Titan kirjoitti:
Titanin kanssa aiotaan jatkaa isän tassun jäljissä jäljestyksen parissa :) Iskä meinaa FI JVA joten tavoitteissa siintäisi tuo :'D

Eikös JVA tule MEJÄ:stä? Tuli vaan mieleen, kun tämä on PK-laji -keskustelu ja MEJÄ ei niihin lukeudu, vaikka eräänlaista jäljestämistä onkin. PK-lajeissahan leivotaan käyttövalioita, KVA:ita.
http://ripausmustaavalkoisella.blogspot.fi
09.06.2010 00.34
Tinka/ oikeassa olet! :) mejä ei tosiaan pk lajeihin kuulu.
09.06.2010 00.34

Meillä harrastetaan tokoa ja viestiä. Myös esineruutu ollaan aloitettu.

Viesti aloitettiin 4kk ikäisenä ja treenattiin 9kk ikäiseksi asti, kunnes muutin pois kakkosohjaajan läheltä. Hieno laji, ja jos mahdollista saada joskus vakituinen kakkosohjaaja, jatketaan sitä kyllä. Omatoimisesti siis treenattiin ja ihan hyvään vaiheeseen jäätiin.

Jälkeä ollaan treenattu enemmän tai vähemmän aktiivisesti, myös omatoimisesti. Nyt parin kuukauden sisällä ollaan aloitettu varsinainen treenaus ja edetty liian nopeasti ja palattu takaisin :D Tarkoitus saada siitä ensisijainen pk-laji, koska viesti tosiaan on ongelmallinen toisen ohjaajan suhteen.

Hakua ei edes mietitä, koska treenataan pelastusta, ja siinä on hakusysteemi sen verran erilainen, että jos se pelastushaun oppii, se ryssisi aina pk-haussa.

Eli jälki ja viesti, jommassa kummassa kisaamaan. Jos jälki etenee nyt kivasti, niin ehkä myös FH-jälki. Ja koska koira tykkää etsiä, niin mahdollisesti voisi kokeilla esine-etsintää, joskin siinä tuskin kisaamaan aletaan.

09.06.2010 11.31
021254514_r
Jämsä

Hypno, onko viestin treenaaminen vaikuttanut koiran tapaan jäljestää? Ts. meneekö korkealla nenällä ja kovalla vauhdilla vai erottaako, että tässä ollaan nyt eri hommissa ja jäljestää huolellisesti? :)

Ja anteeksi, pakko vähän viilata pilkkua; metsäjälki (PAJÄ, JK) on aivan eri juttu kuin peltojälki (FH). Ja esine-etsintä kuuluu kaikkiin kansallisiin lajeihin yhtenä osa-alueena, etsintäkoe (PAEK, EK) on sitten asia erikseen.

10.06.2010 01.36
022357916_r
Hamina

Vantsun kanssa treenattiin suojelua.

Livian kanssa olisi tarkoitus myös harrastaa tuota suojelupuolta,myös tottis kiinnostaisi. Samoin tuo agility kunhan tulee ikää lisää :) pelastuskoiraporukassa olen ollut mukana "etsittävänä" ja muutenkin tarpeen mukaan avustamassa,että sekin voisi olla kiva juttu :) pellolle varmaan yritän tänä kesänä ehtiä tekemään jälkeä.. katsotaan mihin ton pikkuneidin rahkeet/kiinnostus/vietit riittää :D

Me ollaan mukana meidän seudun palveluskoiraharrastaja ryhmissä,sekä kasvattajan kautta käydään mahd.mukaan koulutuksissa,joissa on ammattikouluttajia. Nytkin lähdetään vk:n loppuna 3pv kestävään koulutukseen,jonne tulee kouluttaja Belgiasta.

10.06.2010 02.37
Sesi kirjoitti:

Hypno, onko viestin treenaaminen vaikuttanut koiran tapaan jäljestää? Ts. meneekö korkealla nenällä ja kovalla vauhdilla vai erottaako, että tässä ollaan nyt eri hommissa ja jäljestää huolellisesti? :)

Ja anteeksi, pakko vähän viilata pilkkua; metsäjälki (PAJÄ, JK) on aivan eri juttu kuin peltojälki (FH). Ja esine-etsintä kuuluu kaikkiin kansallisiin lajeihin yhtenä osa-alueena, etsintäkoe (PAEK, EK) on sitten asia erikseen.

Viilaapa rauhassa. Esinekoetta tosiaan tarkoitin. Enkä ymmärrä miten tuo viimeinen jäljestä mainitsemasi asia liittyy mitenkään mihinkään. Ne on kaksi eri lajia, kyllä?

Ja vaikuttaa. Ihan liikaa. Hypno menee ilmavainulla kaiken jäljestämistyyppisenkin jos en kiinnitä sen työskentelyyn kokoajan huomiota, kun se viestissä oppi vain juoksemaan ja sen jälkiosuuden saa mennä ilmavainulla. Nyt opetan sitä menemmän maavainulla. Kai tämä tästä, kunhan treenaa systemaattisesti.

Muokattu viimeksi: 10.06.10 02.42
10.06.2010 16.58
021254514_r
Jämsä

Hypno, sillä vaan, että sanoit jos metsäjälki menee hyvin niin sitten kokeilet myös FH-jälkeä. Mä olen elänyt käsityksessä, että peltojälki opetetaan mieluiten ensin ja sitten vasta metsäjälki. :)

Kuvittelinkin, että tuo viestillä aloittaminen voi hankaloittaa jäljen oppimista. Pennun kasvattamisessa palveluskoiraksi on kyllä kullanarvoista, että on joku kokeneempi auttamassa välttämään pahimmat sudenkuopat. :)

10.06.2010 18.10

Sesi: Aina niistä sudenkuopista voi nousta :) Ite ainakin tykkään tehdä itse omat virheeni. Mut olishan se hyvä jos ne osais jo valmiiksi välttää.

Flampulaisen kanssa päästään toivottavasti joskus tulevaisuudessa treenimään viestiä. Kakkosohjaaja löytyy mutta saa nyt nähdä millaiseksi piipero kehittyy.

Muokattu viimeksi: 10.06.10 18.10
11.06.2010 15.15
021254514_r
Jämsä

Flamma, niinhän sitä vois ajatella ja osittain pitää varmasti paikkansakin. :) Mutta usein ei kumminkaan ole mahdollista korjata koulutusvirheitä myöhemmin, vaan se "väärä" toiminta tunkee koiran loppuelämän läpi. Esim. vinoksi koulutettu perusasento on vaikea tai jopa mahdoton korjata varmasti suoraksi. Oppirahansa saa kyllä maksaa tässä harrastuksessa.

Itsekin ajattelin aiemmin niin, että itsepä minä virheeni teen ja seurauksista kärsin. Mutta helpommalla sitä vaan pääsee, kun kuuntelee kokeneempia. Ja koiralle on AINA parempi oppia kerrasta oikea tapa toimia, kuin että sitä lähdetään korjaamaan. ;)

11.06.2010 17.13
Sesi: Totta tuokin :) Itsekin olen opettanut vaikka mitä Tuikulle väärin, kuten esimerkiksi vääränlaisen maahanmenotavan. Kyllä sitä naksuttelemalla saa korjattua, mutta luulen, että vanha käytös puskee nopeasti esiin. Mutta ei sillä nyt loppujen lopuksi niin paljon väliä ole, miten tekee. Kunhan on kivaa. Ei nämä koirajutut mitään niin vakavia juttuja ole.
Muokattu viimeksi: 11.06.10 17.13
11.06.2010 18.01
022301914_r
Eban kanssa harrastetaan TOKOa ja jälkeä ollaan kokeiltu. Kunhan Toko likeet on suht. hyvin hallinnassa siirrytään vasta Jälkeen = D
Who ever said you can't buy happiness forgot little puppies.
11.06.2010 18.10
022637141_r
Kuopio
Nada osaa nyt jo hyvin seuraamisen, sivulletulon ja eteen tulemisen. Tosin sivulletulossa ei aina heti meinaa käydä istumaan. Miten lähellä koiran muuten pitää olla seuratessa? Kun en tiedä onko Nada ehkä välillä hieman liian kaukana. Pari kertaa ollaan nyt otettu myös "makkarajälkeä" tossa pellolla. Ihan pieni matka vaan. Monta kertaa oon jo kyselly kuopion palveluskoiraseuralta miten ne jutut menee, mutta enpä vastausta ole saanut :( No ilmotan Nadan nyt pentukurssille kun sellainen vihdoin ja viimein on tulossa niin siellähän se varmaa sitten viimeistään selviää :) Voisin yrittää saada vaikka kuvaa tosta kun Nada seuraa niin näkisitte että onko se hyvä vai huono vai jotain siltä väliltä. se tahtoo välillä mennä myös aika vinossa, mutta osaa onneks jo sen korjata
12.06.2010 08.44
021254514_r
Jämsä
Flamma kirjoitti:
Sesi: Totta tuokin :) Itsekin olen opettanut vaikka mitä Tuikulle väärin, kuten esimerkiksi vääränlaisen maahanmenotavan. Kyllä sitä naksuttelemalla saa korjattua, mutta luulen, että vanha käytös puskee nopeasti esiin. Mutta ei sillä nyt loppujen lopuksi niin paljon väliä ole, miten tekee. Kunhan on kivaa. Ei nämä koirajutut mitään niin vakavia juttuja ole.

Niin, vaikuttaahan sekin paljon, miten itse suhtautuu harrastukseen. Jos ei välitä siitä, että kokeessa lähtee pisteitä jonkun koulutusvirheen takia, niin mikäs siinä sitten. Antaa mennä vaan! :)

Mulla vaan on tuota kilpailuviettiä sen verran, että ottaa pattiin ne menetetyt pisteet. Eli jos tulee koulutusvirhe tehtyä, lähden sitä korjaamaan, ettei tule pistemenetyksiä kokeessa. Siitäkin syystä mun on parempi kuunnella niitä kokeneempia, että tulee oltua mahdollisimman reilu koiraa kohtaan.

Tietysti kantapään kautta tekemällä oppii hyvin. Ja kun pääsee ihan itse ja omillaan oivaltamaan jonkun asian, niin onhan se upeampi elämys, kuin jonkun neuvoja noudattamalla tullut ahaa-elämys. :)

Muokattu viimeksi: 12.06.10 08.44
12.06.2010 08.53
022700653_r
Tinka kirjoitti:
PK-lajeissahan leivotaan käyttövalioita, KVA:ita.

mitäs ihmettä? Ja mäkun oon luullu et se tulee ihan mualta, koska yks ajokoiranarttu on KVA eikä se mitään PK-lajeja oo harrastanu. Ihan vaan ajokokeissa käyny?

muoks/ Sokan kans jäljestystä sit joskus tarkotus kokeilla ja serkun ehdotuksesta hakuaki, ihan näin kokeilu mieles vaan.

Muokattu viimeksi: 12.06.10 08.54
"Jos sä et nyt lähe vetää niin mä otan Sokan irti!"
12.06.2010 09.47
021884518_r
Rautalampi
Sokka kirjoitti:
Tinka kirjoitti:
PK-lajeissahan leivotaan käyttövalioita, KVA:ita.

mitäs ihmettä? Ja mäkun oon luullu et se tulee ihan mualta, koska yks ajokoiranarttu on KVA eikä se mitään PK-lajeja oo harrastanu. Ihan vaan ajokokeissa käyny?

muoks/ Sokan kans jäljestystä sit joskus tarkotus kokeilla ja serkun ehdotuksesta hakuaki, ihan näin kokeilu mieles vaan.

Kummatkin ootte oikeessa. PK-koirat voi tulla käyttövalioksi jostain PK-lajista ja esim. mäyräkoira voi tulla käyttövalioksi LUT-kokeista. Tai LUME.. Ja esim ajokoirat voi tulla käyttövalioiksi ajokokeista. Tässä taas huomaamme tärkeän rodun alkuperäistarkoituksen ;)

Ja sitten takaisin PK:seen. Itseäni kiinnostaa ihan mielettömästi aloittaa jokin PK-laji tulevan koiran kanssa. Kun nyt sillä on jopa ne PK-oikeudet! Haku olisi kaikkein mielenkiintoisinta. Tuo suojelukin kuullostaa mukavalle, mutta siihen sitten tarvitsee ihan kädestä pitäen opastusta.

12.06.2010 13.48
021254514_r
Jämsä

Reino, minkäs rotuinen koira sulle on tulossa? :)

Noista käyttövalioista, tuossahan oli puhe jäljeltä valioituneista koirista. Jäljeltä palveluskoirakokeissa valioitunut on KVA, verijälkikokeissa JVA. ;)

Muokattu viimeksi: 12.06.10 13.49

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti