Palveluskoiralajit - Sivu 4 (Koirat > Harrastustoiminta)

17.06.2012 23.36
022610094_r
Järvenpää

Joo siis meillä harrastellaa makkara jälkeä ja verijälkeä. Makkara jäljelle lisättiin vähä aika sitten 6kpl markkeeraus keppejä jotka koira sitte palauttaa omistajalleen. Tällähetkellä verijälki on noin 15min vanha, ja suunnilleen 100m pitkä. Makkarajälki taas on 50-100m pitkä ja 20min vanha.

Sitte hakuammuntaa harrastellaa välillä kunnonriistalla tai iha dummylla. Koira maahan makaamaan, laukaus ja sit lähetetää koira sitä hakemaan ja palauttamaan :)

Ja perus noutoa toki eri maastoista, täl hetkellä harjoitellaa vedestä noutoa :)

http://blondontheblog.weebly.com/
03.08.2012 19.57
022629860_r
Jämsä

Me päästiin paikkakunnanvaihdoksen myötä taas hakuileen! Kelmin kans käydään noin kerta viikkoon hakumettässä, tosi mukava porukka on treeneissä ja Kelmikin saanut kehuja. :)

Tota mondioringiäkin pääsin vihdoin kattoon kun oli koe täällä Jämsässä, aiemmin katellut vaan videoita ja lueskellut juttuja lajista. Tuntuu kovasti siltä omalta lajilta toi montsu, ja täällä olis hyvät mahikset päästä treenaamaankin sitä. Purulajit nyt on joka tapauksessa se mun juttu, mut ipossa yms. häiritsee turha nipottaminen ihan epäolennaisista asioista. Ja se jälki, ei sitten pätkääkään kiinnostais! :D Montsussa ei tarttis jälkeä treenata, eikä jostain vinoista peruasennoista yms. rokoteta. Mulle on jotenkin luonteenomaista kattoa koirissa niitä synnynnäisiä ominaisuuksia ja henkistä voimaa, niitä mä arvostan enemmän kuin sadan pisteen tottista. :)

07.08.2012 15.44

Täällä treenataan IPO-koetta varten.

Lisäksi haaveilen myös osallistuvani tulevaisuudessa FH-kokeeseen, joten vaikeampia ja pidempiäkin peltojälkiä on harjoiteltu :)

Koira oli peruskoulutettu minulle tullessaan, joten aivan alusta ei pk-puolella ole täytynyt lähteä. Tosin, puruissa aloitettiin "puhtaalta pöydältä" . Hienosäätöä ja uusia juttuja on tietenkin opeteltu ja tulostakin on saatu. Jouduimpa yhden käskysanankin vaihtamaan jotta sain koiran parempaan mielentilaan ja viettiin.

Täällä on ollut kyllä ihan kiitettävät mahdollisuudet treenata koska kuitenkin olemme tähtäämässä kisakentille asti.

07.08.2012 21.31
07.08.2012 21.57
022701529_r
Sipoo
Meillä päälajina viesti, mutta jäljellekin ollaan tehty hyvä pohja. :) Ja eiköhän me eksytä joskus sitä toko alokastakin kokeilemaan.
http://beatheshepherd.blogspot.fi/
20.08.2012 11.31
022629860_r
Jämsä

^ Kyllä kokeisiin saa tulla ihan vaan yleisöksi. Tottikset tehdään kentällä, jolloin niitä pääsee helposti seuraamaan. Samoin kansallisissa esineruutua pääsee yleensä kattomaan. Maastoihin harvemmin mukaan pääsee, jäljelle ei lähde kuin koira ja ohjaaja, hakumettään voi päästä tuomarin ja ohjaajan luvalla, mut tuskin sinne ketään ventovierasta laskevat. Etsintäkokeessa oon itse päässyt kattoon osan maastoista kun treenikaveri oli kisaamassa. Peltojälkiä pääsee kattomaan, niitä siis FH-, VPG- ja IPO-kokeissa. Samoin suojeluosuudet pääsee näkemään kentällä, eli suojelukokeissa pääsee näkeen koko kokeen, samoin BH-kokeissa eli tottikset ja kaupunkiosuuden. Ja sit on tuo mondioring, mikä on tosi katsojaystävällinen laji; koko koe suoritetaan aidatulla alueella ja yleisön ei tartte kuin etsiä aidan reunalta hyvä paikka seurata koe läpi. Montsussa on tottis- ja puruosiot, kokeet löytyy montsu-yhdistysten sivuilta, seuraava koe on 8.9.2012 täällä Jämsässä. :)

Noista pelastuskoirapuolen kokeista minä en osaa sanoa mitään, joku viisaampi kertokoon niistä.

21.08.2012 11.48
022179380_r
Turku

Nyt on käyty pelastuskoirapuolen tutustumiskurssi. Kaksi kertaa seurattu pienryhmien treeniä ja toimittu maalimiehenä sekä metsässä että raunioilla - ja kerran käyty kokeilemassa metsähakua koiran kanssa. Vaikutti tosi mukavalta touhulta, ja Sega tykkäsi kyllä rymytä metsässä. :) Vaikuttaa meille hyvältä harrastukselta, sillä nostattaisi varmasti Segan itseluottamusta. Lisäksi tuo on vähän varautunut vieraita kohtaan, mutta ohjaajaksin ihmetteli miten nopeasti rentoutui treenin jälkeen ja leikki maalimiesten kanssa.

Saa nyt nähdä, tokoilua pitäisi kai ensin vähän harjoitella, kun eihän tuonne muuten oikein ole asiaa. Syksyllä on nyt tarkoituksena osallistua metsähaku kurssille. Saa nyt nähdä mihin tämä tästä lähtee. :) 

Muokattu viimeksi: 21.08.12 11.48
14.01.2013 01.35
022626407_r
Salo

Mua kiinnostais Helmin kanssa alkaa harrastamaan hakua,jälkeä ja raunioita (ehkäpä FH jälki?). Mietinkin, että mitä työstän ton kanssa ennen kuin edes otan yhteyttä lajivastaaviin?

Helmi on tietyllä tapaa arka ihmisiä kohtaan, juoksee luokse muttei uskalla mennä kiinni asti. Koirat tota kiinnostaa hirveesti, ja ollaankin harjoteltu keskittymistä muuhun kuin muihin koiriin. Vapaanaolo on teiniperseilyä, et välillä ei anna kiinni, mut tätä nyt vois varmaan haussa ainakin mennä liina perässä? Jälki nyt tietenkin menee liinassa.

14.01.2013 12.05

Helmi: Liity paikkakuntasi koirakerhoon tai palveluskoirayhdistykseen ja yritä sitä kautta löytää treeniryhmä. Tuo arkuus on helpointa työstää pois tutussa ryhmässä jonka jäsenet Helmi oppii tuntemaan ja sen itseluottamus kasvaa kun se huomaa oppivansa mikä osaltaan auttaa.

Jälki on hyvä laji aloittaa, sillä siinä koiran ei tarvitse olla niin ihmisistä hullaantunut. Myöhemmin lajeja ehtii kyllä opetella lisää niin paljon kuin huvittaa.

14.01.2013 12.14
022626407_r
Salo

Laitoin ennen joulua kyselyä paikalliseen palveluskoirayhdistykseen, mutta todettiin että otan vuoden alussa uudelleen yhteyttä, ettei kannata maksaa jäsenmaksua viime vuodelle enää. Taidan ottaa uudelleen heihin yhteyttä, ja kysellä samalla toisen koirakerhon (missä vanhemman koiran kanssa tokoillaan) et mites heidän PK treenit. 

05.05.2013 16.16

Nyt on pakko hehkuttaa, corsoilla tarvittavat hyväksytyt viisi BH-koetta läpi, joten pk-oikeuksia lähdetään anomaan ja kyllähän niiden pitäisi sieltä tullakin! \o/

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
05.05.2013 22.50

Onnea Leo! Toivottavasti rodussanne löytyy niitä innokkaita treenareita että koekäyntejäkin alkaa tippua.

22.08.2013 21.13

Meillä suojelu pää lajina, toiv. keritään ohessa tekemään hakua joskus =)

22.08.2013 21.20
022710853_r
Kannus

Meillä olis haaveena päästä joskus kisailemaan PK-puolella, mutta se on ihan kiinni, että miten edistytään ja miltä vaikuttaa. Samoin löytyykö sieltä meille joku kiva laji. Ainakin se BH on tavoitteena molempien porokoirien kanssa. Aika näyttää, Nalan kanssa ei tulla kisaamaan, mutta Nutusta ei vielä tiedä. Tai sitten pysytään tokon ja aksan puolella.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
22.08.2013 21.28
000048020_r

Meillä alko mersun kanssa eilen pk-tottis kurssi ja vitsit on pätevä pentu. Kurssin vetäjän kanssa jo keskusteltiinkin että ainakin nyt BH-kokeeseen asti on tavoitteet. Harmittaa vaan kun Dalluilta vissiin nyt lähtee pk-oikeudet kun riittävä määrä koiria ei oo suorittanut BH-koetta hyväksytysti. Tosin onpahan sitten entistä motivoituneempi treenaamaan tuon oman pilkun kanssa että saadaan ne oikeudet takaskin joskus mikäli ne nyt lähtee.

23.09.2013 11.58

Luin tuolta edellisesltä sivulta että Pk-colliekin olis menetttämässä pk oikeudet. Mistä sellasen uutinen on löydetty, olis kiva lukea? Oli kyllä viimevuoden puolella kirjotettu kommentti, mut kuitenki...Toivottavasti ei lähtis, itellä olis nimittäin isot tavotteet pojan kanssa...

23.09.2013 12.03
000048020_r

JES!!! Viikonloppuna suoritti yks dallu BH-kokeen hyväksytysti, joten oikeudet säilyy :) Tämä tietää meille paikkaa viestiryhmässä ens keväällä/kesälle ja muutenkin jatkoa pk-lajeihin. :)

02.10.2013 19.48
000081989_r

Millä tapaa mun kannattaisi alkaa esineruutua treenaamaan Vinnan kanssa? Kannattaako ensin tehdä vaan jotain ruutua missä on makupaloja että oppii ymmärtämään sen vai mitenkä ootte tehneet?

V rakastaa yli kaiken metsäjälkeä, tosin ollaan vasta neljästi sellainen tehty (peltojälkeä sitten enemmän), mutta kyllä sen vaan huomaa kuinka koira siitä pitää. Tekee tarkkaa työtä, vaikkei ollakaan kun vasta vähän päälle 100 metrin jälkeä tehty metsässä. En muista koska tuo on ollut viimeksi näin innoissaan jostain jutusta, varmaan pentuna ekoissa hakutreeneissä :D

16.03.2014 14.05
022694716_r
Ylivieska

Saa nähä päädytäänkö hakuleirille enskuussa. Kiinnostais kyllä kauheasti :)

Muoks. Ilmoittauduttiin. Nyt vain ootetaa otetaanko meiät mukaan!

Muokattu viimeksi: 16.03.14 16.58
http://koiravillitys.blogspot.fi/
19.03.2014 19.21
022495117_r

Täälläkin päästään kunhan penska kasvaa pitkästä aikaa treenaileen sillai että on ihan tavotetta hommassa. :) Jälki on se minun laji, ja toivottavasti tää kaveri osaa käyttää nenäänsä, nyt näyttää ainakin siltä. :) 

<3
20.03.2014 05.59
022484197_r
Leppävesi

Meillä viesti lajina :) pitäisi alkaa jälkeä opettelemaan että ei menis vain katseen perusteella xD

22.03.2014 14.09
022496060_r

Pitääpä tässä googlailla, miten pääsisi jäljen kanssa hyvin alkuun :) Ei shelteillä pk-oikeuksia ole mutta se ei tässä haittaa, Netta on nyt kolmesti ollut collieiden hakutreeneissä ja on tykännyt :D

"Ja uskon et asiat tapahtuu ja sen huomaa kun jokin suuri eteen astuu."
03.05.2014 10.38
022457513_r

meillä treenataan tottista, peltojälkeä ja päälajiksi luultavasti tulee IPO, nyt ollaan tauolla puruista ja odotellaan pennun kasvua. Hakua ollaan myös jonkun verran kokeiltu. Mäyriksen kanssa treenataan tokoa, peltojälkeä ja omaksi iloksi agilityä.

http://ronjamali.blogspot.fi/
04.12.2015 15.11

Manan kanssa on tällä hetkellä treenailtu maastolajeista sellaisia osa-alueita kuin jälki, esineruutu, tarkkuusetsintä ja pudotetun esineen nouto. Mua on ruvennut kiinnostamaan tosiaan myös nämä etsintäkokeet, joten kaiketi pitäisi myös joskus alkaa haun alkeita rakentelemaan koiran kanssa. :P Katsellaan tosin ensin rauhassa, että mikä laji tämän Manan kanssa tuntuu sujuvalta ja hyvältä - vaikka varmaan melkoisen monipuolisesti tullaan jatkossakin treenilöimään ja erilaisia tavoitteita sitten asettelemaan.

Tällä hetkellä meillä on purtavaa esine-etsinnässä teknisellä puolella - kun esineruudussa koira on ruvennut sylkemään käyttöesineitä menemään. Toisinaan on vähän työn ja tuskan takana, että sitä kiinnostaisi ylipäätänsä kannella niitä esineitä mun luokseni, vaikka etsii ne esineet kyllä mielellään ja ongelmattomasti, olivat ne mitä tahansa. On lähdetty korjaamaan tätä pikkuhiljaa ihan erillisellä pito- ja noutoharjoittelulla, jotta Mana tottuisi kantelemaan ja tuomaan mulle erilaisia esineitä pudottelematta niitä. Erilaiset lelut kyllä tuo ihan ongelmitta perille, totta kai. Mutta reeniä reeniä. :)

05.12.2015 19.42

Kävimme metsäjälki/hakukurssin keväällä ja varsinkin jäljestys vei mennessään. Haku on kiva laji mutta oma mielenkiinto ei välttämättä riitä siihen.
Me olemme aktiivisesti käyneet purutreeneissä kesästä asti. Muutama pitempi "kasvu" tauko oli tuossa loppukesästä ja syksyllä. Tottista ollaan treenattu erimuodoissa ihan pennusta saakka ja keväällä jäljestettiin ahkerasti metsässä mutta päästyämme suojeluporukkaan on peltojälki on ollut vahvasti mukana kuviossa. Tätä kolminaisuutta jälki, purut, tottis ollaankin nyt pääsääntöisesti treenattu.

Muokattu viimeksi: 05.12.15 19.42
Tasmanian pussipiru
25.01.2016 15.35

Järkevin keino varmaankin päästä kiinni PK-lajeihin on laittaa paikalliselle koirakerholle tai palveluskoirayhdistykseen / SPK alaosastoon viestiä ja lähteä sitä kautta sitten katsomaan. Pentu tosin vasta tulossa ja niin pienen kanssa ei toki voi vielä harrastaa, mutta jos ideana on myöhemmin harrastaa PK-lajeja, niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota pentuna? Tottelevaisuteen? Nenänkäyttöäkin varmaan pystyisi itsenäisesti harjoittamaan.

Tottis, jälki, haku & IPO kiinnostaa ainakin teoriassa. Käytännössä sitten kokeilemalla tietenkin selviää se, että mistä itse pitää ja missä koira pärjää. Kysymys siis lähinnä kai se, että kuinka päästä pennun kanssa kiinni näihin jos tälläinen kiinnostaa myöhemmällä iällä.

Muokattu viimeksi: 25.01.16 15.35
25.01.2016 18.35
000046440_r

^Mä kaivaisin pennusta esiin (tai paremminkin vahvistaisin) niitä asioita mitä koen tarvitsevani sitten myöhemmin. Saalisviettiä, taistelutahtoa, hallintaa, asennetta, rauhoittumista, mitähän näitä nyt on :) Myös kehonhallintaa kannattaa opetella (kehitysvaiheiden mukaan) ja ääniä ja erilaisia pintoja käydä läpi.
Erityisesti pennun kanssa panostaisin siihen, että on ihan huippuhauskaa tehdä ohjaajan kanssa hommia. Itseluottamusta saattaa joidenkin kanssa joutua vähän kaivamaan myöskin.
Itse treenaamisen kannalta myös lelun palauttaminen ja sosiaalinen palkkaus on hyviä asioita mitkä kannattaa pitää mielessä pentua treenatessa. Kaikki ei palauta lelua heti itse, vaan sen saattaa joutua opettamaan. Ja tietysti irrottaminenkin on tärkeä taito :D Meni ehkä vähän ohi kysymyksen mutta noh.

Itse en ehkä pidä niin liikkeiden opettamista ihan pennulle tärkeänä vaan erinäisten valmistelevien taitojen opettelu on tärkeämpää, toki siinä samassa helposti tulee liikkeitäkin opetettua, eikä siitä ole haittaa.

Nenänkäyttötreenit aloittaisin heti alkuun, namiruutua, oikeaa jälkeä, haun alkeita, ja mitä sitä nyt keksiikään :) Ja kyllä esimerkiksi sinne hakumetsäänkin voi lähteä jo pikkupennun kanssa. Myös esineruutuun kiinnittäisin huomiota jos nyt olisi pentu talossa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti