Viljakäärmeet - Sivu 3 (Terraarioeläimet > Yleistä keskustelua terraarioeläimistä)

14.04.2010 23.03
020168428_r
Jyväskylä
Sitten myös ne gerbiilit haistavat käärmeen ja ymmärtääkseni stressaavat tietysti.
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
18.04.2010 19.54
000104559_r
Pipsa kirjoitti:
Sitten myös ne gerbiilit haistavat käärmeen ja ymmärtääkseni stressaavat tietysti.

Meillä viljakäärmeet, amazonin puuboa, hiiret ja naarasrotat ovat samassa huoneessa ja toisessa huoneessa urosrotat ja kuningaspython samassa huoneessa. Ainakaan itse en ole asiassa mitään ongelmaa huomannut, että eläimet tilanteesta jotenkin stressaisivat tmv. Ainoa mikä pitää huomioda, että jos on käsitellyt hiiriä tai rottia, kädet pitää muistaa pestä huolella ennenkuin menee käärmeterraariolle. Mikäli käsien pesun unohtaa, ahneempi vilja nappaa helposti sormille. Mutta tämäkin tosiaan edellyttää sitä, että jyrsijöitä on käsitellyt juuri ennen terralle menoa, muuten eivät reagoi huoneesta kantautuvaan jyrsijöiden hajuun..

21.04.2010 16.08
019203962_r
Oulu

Olen ajatellut hankkia viljakäärmeen joskus ihan omaksi. Tällä hetkellä tyydyn vain ihailemaan/hoitamaan siskon viljistä, mutta kelpaa se sekin siihen asti että saan kunnon tilat omalle. Vielä ei rahkeet opsikelijalla riitä. Poikakaverille olen sanonut et meille tulee käärme, eikä se vastaankaan laittanu, aika innostunut on itsekkin itseasiassa :)

Kiva muuten lukee toisten kokemuksia ja juttuja. Kuume vaan kasvaa :D

21.04.2010 16.14
000046440_r
mä suunnittelin et jonku viljakäärmeen ottaisin, onko käärmeet yleensäkin kuinka helppo/vaikehoitoisia? En siis todellakaan vielä mitään kärmestä ole hankkimassa, kiehtoo vaan pirusti
15.05.2010 09.59
022470738_r
Vantaa
Meillä on vähän sama juttu kuin Myyllä ja Pennillä. :) Meillä Bobby on uhkaileva ja arka, aina kun ottaa käteen se rupee pistää hulluna hantiin. Ei siis pure mutta muuten kiukkuaa, heiluttelemalla häntäänsä, mut it se rauhottuu. Ja Aten kun otan syliin nii no problemo. Ei hievahdakaan millään tavalla et olis pinkomassa pakoon siihen se tyytyväisenä jää ja tuumaa varmaan et: "Jahas nyt lähetään käsittelyyn." :D Ja kova poika se on tutkimaan paikkoja! ;D Hyvin syö myöskin molemmat... (:
15.05.2010 11.54
000046521_r
Meillä asustelee kesällä 2 vuotta täyttävä ruotsalaissyntyinen vilja herra Arska, kiltti poika kaikinpuolin, ollut tähän asti tosi helppo ja yli vuoden on mulla ollut. Väriltään Arska on anery motley striped :)
28.05.2010 18.52
019421779_r
Virrat
Sunny on ensimmäinen herppini. Tosi helppohoitoinen, ja Sunnylla on todella ihana luonne. Kertaakaan ei ole puraissut, pari kertaa hyökännyt. Ei mitään vakavaa. Suosittelen viljistä, jos käärmeen aikoo hankkia eikä ole aiempaa kokemusta kärmeksistä.
Koiran karvat kutittaa, mut käärmeen mahasuomut rapsuttaa olon paremmaks <3
19.07.2010 18.03
020440516_r
Pori

Meillä oli Santtu eka herppi. Ex sai mut siihen kuukaudessa puhuteltua vaikka aluksi pelkäsin yli kaiken käärmeitä, mutta kun luin paljon viljiksistä ja siitä että sopisi ensikäärmeeksi niin pian meille tulikin 1v4kk vanha miami phase-viljis. Ja mä olin se joka Santun sieltä boksista pois otti ja huomasin että kiltti kuin mikä Santtu oli tosi vilkas ja jollain tapaa tuntui että tosi fiksukin kun pari kertaa oli vapaana huoneessa ja oli rauhassa paikoillaan, kun silmä pariksi sekunniksi vältti niin jätkä oli jo mennyt piiloon mutta aina löytyi päivän tai parin päästä. Nykyään vähän laiskistui, mutta taas virkosi kun taloon tuli anerytistinen tyttö, Zöe. Zöe oli n.3v. kun tuli mulle. Ja keväällä huomasin uuden avopuolison kanssa että kevättä rinnassa ja viikko/pari sitten kuoriutuikin 16 pikkumatoa. Jännää oli se että kaikilla punaiset simmut ja ihan vaaleita vaikka Santulla ja Zöella mustat silmät ja muutenkin vähän tummia väritykselään.

Kun aloin seurustelemaan uuden siippani kanssa niin sanoin että se on sitten niin että samassa paketissa tulee minä+käärmeet, jos ei kelpaa niin madoista en ainakaan luovu Mutta uskalsi kyllä heti jopa koskea, mutta mä niitä silti hoidan. Ei varmaan itse terraa silti menisi ronkkimaan vaikkei kumpikaan koskaan purrut, paitsi Santtu mua oman tyhmyyteni takia kun hiirtä annoin ja pidin hiirestä kiinni, enkä hännästä ja Santtu pelästyi ja otti äkkiä takapakkia. Taisi tajuta että oli mua puraissut vahingossa kun hiiren kimppuun syöksyi.

(Ja sain avopuolison ylipuhuttua uuteen matoon, piti olla snow-viljis, mutta naapurikunnassa on kunkkupytikka niin halvalla että otetaan se. Mutta siihen siippa tuskin koskee Mulla oli hetken aikaa kunkku, mutta ex sai sen erossa ja mä halusin pitää Santun, kuitenkin eka käärme, ja niin rakas.)

17.08.2010 04.16

Täällä kaksi viljistä ja lisää olisi tulossa :)'

19.08.2010 20.41

Nopeita vastauksia tänne kiitos!

Eli ihanaa kun alko toi koulu (ylä-asteella) ja tuntemattomalla luokkalaisellani on sitten myös 3.v viljis poika. Ja nyt tää luokkalainen tahtois tuoda oman käärmeen meille reiskaa kattoon. Voiko niiden antaa haistella toisiaan? Voivatko viljis poitsut purra toisiaan tai jotain? Kun tietääkseni reiska ei ole asustellut eläinkaupassa muiden viljisten kanssa. Mahtaisiko tällainen "tapaaminen" onnistua? Kertoilkaa myös omia kokemuksianne tällaisesta

17.09.2010 16.11
020440516_r
Pori
Ensi viikolla pitäisi munien kuoriutua ja malttamattomana täällä odottelen ja munia aina kyyläämässä jos sattuisi vähän aikaisemmin kuoriutumaan jotkut
20.09.2010 23.22
020440516_r
Pori

IIIIK! Nyt pilkistelee kuudesta munasta nassut, värit vähän vaihtelee, ja kaikkien nassuja en ole edes vielä kunnolla nähnyt. Tulisivatpa pian ulos munistaan niin näkisin millaisia söpöläisiä sieltä oikein on tulossa Ja hyvän päivän valitsivat kuoriutumiselle, mun syntymäpäivänä

Tämmöisä mussukoita munista tuli:

3kpl http://i63.photobucket.com/albums/h129/duracellpupuz/_n.jpg

3kpl http://i63.photobucket.com/albums/h129/duracellpupuz/Madotx7036.jpg

1kpl (pahoittelen kuvanlaadun heikkoutta) http://i63.photobucket.com/albums/h129/duracellpupuz/pikkumadot025_vaalein.jpg

Muokattu viimeksi: 27.09.10 11.42
22.10.2010 13.33
Onko siitä haittaa, jos ei laita viljistään talvilevolle? Ja vielä, että mikä on suositeltavin pohjamateriaali viljakäärmeen terraarioon? Niin, ja vielä, että onko siitä haittaa, jos pitää talvilevon sillai et ottaa terrasta lämmityksen pois päältä ja pitää ikkunan auki 24/7? Ettei tarvitsisi laittaa jääkaappiin matoa, vaan voisi pitää sen terraariossa.
Muokattu viimeksi: 22.10.10 14.08
25.10.2010 18.30
mulle on ehk tulos viljis <3
15.12.2010 19.59

Ehkä haluaisin vastauksia kysymyksiini!!!!!!

01.04.2011 18.51
022108304_r
Heinola
60cmx40cmx35cm (pituusxkorkeusxsyvyys) <- Liian pieni aikuiselle viljikselle?
Mikään ei piristä niin paljoa kuin kanin aktiivisuus
01.04.2011 18.56
020768696_r
Imatra
on liian pieni aikuiselle, mielestäni.
Muokattu viimeksi: 01.04.11 18.56
01.04.2011 19.08
022108304_r
Heinola
Voi hitsi, ei voi hyödyntää akvaariota terraks
Mikään ei piristä niin paljoa kuin kanin aktiivisuus
01.04.2011 19.10
020768696_r
Imatra
Nuorelle otuksellehan tuo menee. Aikuiselle sitten uusi terra =)
02.04.2011 09.21
Täällä asustelee 3 viljistä =)) väreiltään ovat Amela, Candy Cane ja Amela Aztec
27.05.2011 21.33
021069277_r
Paimio

Meiän viljis on nyt neljä vuotta omistuksessa ollut ja en kyllä ole ikinä tavannut yhtä kilttiä viljistä. naksua ollaan ihan kokeeksi härnäilty ja katsottu pureeko se, mutta ei. Ei ole kyllä kertaakaan edes yrittänyt, mitä nyt joskus ruokinnan yhteydessä voi olla vahingossa yrittänyt käydä sormien kimppuun väriltänsä naksu on Amela.

tuossa luultiin kasvun pysähtyneen vihdoin ja viimein pari kuukautta takaperin ja siinä vaiheessa pituutta oli jo 156 senttiä, vaikka laihan puoleinen olikin. Nyt tänään katselin tuota käärmettä ja melkeinpä säikähdin, näytti siltä että olisi vieläkin venahtanut lisää pituutta, paksuuttakin tullut. vaikka oltiinkin lääkärissä sanottu että tuskinpa enää kasvaa, massaa nyt enintään tulee mutta voi olla että kun alkoi taas syömään kunnolla kolarin ja muuton jälkeen joista niin kauheasti oli stressannut, pituuskasvu olisi taas pyrähtänyt käyntiin :D

Muuten, millaisia kokemuksia teillä on kuningas pyyttoneista? :)

21.06.2011 20.28

Työni puolesta sitä on päässyt (ja joutunut..) tekemisiin jos jonkinmoisten matosten kanssa. Viljakäärme se oli kuitenkin se mikä sydämen vei; mukavan kokoinen, tavattoman kaunis, helppo, yleisestiottaen kivaluonteinen. Värimuoto bloodred ihastutti lopullisesti ja semmonen oli sit saatava! Jokunen aika sitten toukka Saksasta tänne lensi.. Ruokahalu on erinomainen, nahanluonnit on onnistunut hienosti jne.

Naksu, kunkkupytonit ne vasta lepsuja kavereita onkin! Mä en vaan henk.koht. itse pidä niiden ulkonäöstä, väritys ja pää ei miellytä. Ja ne mokomat tuottaa harmaita hiuksia paastojensa kanssa..

Mulla on tälle vauvalle odottamassa 80x45x60cm terra, nyt se asustelee smarttiboksissa :) Pituutta ~60 senttiä ja painoa 33g.

20.08.2011 22.58
San Francisco kirjoitti:
Ride kirjoitti:
Tänne siis keskustelua viljiksistä! :D Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia ja semmoisia näistä sydämiä valloittavista otuksista! :D

No annetaan sitten omia kokemuksia niistä: Hienoja käärmeitä monella tavalla.

- Luonne näyttää olevan erinomainen ensimmäistä käärmettä harkitsevalle. Vaikka poikkeuksia on, niin useimmat näyttävät olevan rauhallisia ja helposti käsiteltäviä.

- Ruokinnan puolesta toimivat kuin junan vessa. Kuten aina, poikkeuksia on ja tulee aina olemaan.

- Ainakin normaalit, miamit ja aneryt ovat omasta mielestäni upeita, vaikka monet tietenkin pitävät erikoisemmista. Jos joskus ryhdyn taas pitämään viljakäärmeitä, mikä on melko epätodennäköistä, tulen pitämään ainoastaan värimuotoja, joita tavataan yleisesti luonnossa.

- Ilta/yöaktiivisia, yleensä esillä vain kun ruokitaan. En ole ikinä pitänyt lajia, joka viettäisi yhtä paljon aikaa piilossa.

Itse aloitin sukkanauhakäärmeillä ja niihin tulen aina vertailemaan muita käärmeitä.

"En ole ikinä pitänyt lajia, joka viettäisi yhtä paljon aikaa piilossa"
piilossa? :D ok, no meitsin kärmes on varmaanki aika poikkeava ku se tykkää olla enemmän esillä ku piilotella :DDD

20.08.2011 23.08
Sori. ^reiskalla piti toi kirjottaa :D
01.09.2011 10.13

Rodi: On meillä se joka liikuu öisin, koska on eläinkaupasta ja tietty stressaava paikka käärmeelee, kun koputellaan lasiin vaikka se kieletään.

Nuppu: On porukan nuorin ja se taas ajelee pitkin terraansa ja sen näkee tosi usesti liikeessä.

Apophis: On meijän käärme katraan lukko seppä. Se karkaili jatkuvasti terrastaan, mutta onneks nyt on parempi terra jossa neiti kans pysyy. x)

16.09.2011 08.33
021310443_r
Hämeenlinna
Meidän neiti tahtoisi aina karata kun sitä ruokkii mutta en anna. Mä yritän opettaa sille (vaikka ei siitä oo hyötyä)että meillä on koira joka voi purra sitä ja siksi se ei voi mennä vapaana. Ja se voi hukkua jonnekkin. xD
- Cry
16.09.2011 10.35
020596392_r
Järvenpää
hihii amela viljis nimeltään Rev tuli tiistaina kotiin :) ku ostettii se, ni just keskiviikkona ois ollu sen ruokapäivä, ni meille sanottii et se ei luultavasti syö ku uus paikka ja vähä pelottaa mut kumminki se söi , vaik sanottii et perjantaina viimestää :D on vielä iihan pieni, 3 kk ikänen :) se on rupeemassa luomaa nahkaansa.. toivottavasti ei tuu ongelmia sen kanssa :) ruokitteko muuten teidän viljiksiänne niiden terraariossa vai jossain toisessa boksissa? :)
18.09.2011 15.09

"Rodi: On meillä se joka liikuu öisin, koska on eläinkaupasta ja tietty stressaava paikka käärmeelee, kun koputellaan lasiin vaikka se kieletään."

Viljiksethän voi periaatteessa luokitella hämäräaktiiviseksi käärmeeksi. Päiväsaikaan on mielellään piilossa. Vaikka näkeehän niitä liikkeellä päivisinkin, mutta mielellään liikkuvat hämärän turvin.

"ruokitteko muuten teidän viljiksiänne niiden terraariossa vai jossain toisessa boksissa?" 

Viljistä en enää omista, mutta olen aina ruokkinut kaikki käärmeeni terraariossaan. Pari kertaa isompi pyton syönyt lattialla pyyhkeen päällä, jos on halunnut sieltä itse tulla ulos rotan hajun perässä. Mutta hyvin onnistuu terrassakin, itse ajattelen aina niin, että jätän turhan räpläilyn pois. Räpellän mieluummin sitten koiria. Toki jos terran pohjalla on pieniä puulastuja, voi käärme vahingossa syödä sellaisen hiiren mukana. En tiedä miten tämä vaikuttaa käärmeeseen? Kai ne luonnossakin syövät vahingossa maa-ainesta.

Muokattu viimeksi: 18.09.11 15.39
06.11.2011 09.43
021310443_r
Hämeenlinna
Meillä on Cryn kanssa ongelmana se että kn Cryn pistää ruokintaboxiin, ja pistää hiiret sinne, se lähtee hiiriä(kuolleita) pakoon :/ eikä syö millään :/
- Cry
06.11.2011 14.15
Oks viljakäärmeiden hoitaminen vaikeeta?

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti