Kani valvottaa. (Kanit > Yleistä keskustelua kaneista)

01.05.2010 21.31

Minulla on ongelma(aihe), melkein 5kk olevan kani pojan kanssa... Kani nukkuu minun kanssa samassa huoneessa. Meillä ei ole oikeastaan muuta huonetta mihin kanin voisi laittaa. Öisin poitsu alkaa joskus 3:n aikaan nakertamaan häkin kaltereita(haluaa seuraa). Olen kyllä koittanut laittaa peiton kaltereihin, jotta ei saisi jyrsittyä. Aina jostakin välistä saa kuonon ängettyä. En haluaisi joka yö nostaa valjaissa lattialle menemään. Eli kaipaisin neuvoja miten saisin pojan lopettamaan jäkertämisen. Onko kenelläkään ollut samanlaista tilannettta ja mitä olette tehneet?

Kaikki vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita..

Muokattu viimeksi: 01.05.10 21.33
01.05.2010 21.35
021714062_r
Hämeenlinna

Meillä oli joskus tuota ongelmaa, joillakin toimi tuo pyyhe häkin päälle, jotkut täytyivät oikeasti viedä muualle että voin itse nukkua. Nykyisin kanit asuvat ulkona, joten saan nukkua ihan rauhassa.

Filippa alkoi rynkyttää kaltereita aina n. 23 aikaan, annoin sille porkkanaa ja salaattia (herkkuja) ja sitten rauhoittui.

Muoks/ Kirjoitusvirhe. 

Muokattu viimeksi: 01.05.10 21.36
Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
01.05.2010 21.37
020184889_r

Tähän ei kyllä muuta voi sanoa että tästä ongelmasta ei oikeastaan pääse eroon kuin vaihtamalla kanin huonetta. Toinen hyvä idea on laittaa pyyhe häkin päälle / antaa yöksi jyystettävää (eli porkkanaa, oksia,...) ja muuta aktiviteettia (josta kyllä saattaa myöskin kuulua melua).

Yleensäkin kyllä lähes kaikissa kaniartikkeleissa sanotaan, että kannattaa varautua siihen ettei samassa tilassa nukkuminen kanin kanssa ole hyvä idea, juuri tuon takia mitä sanoitkin.

Meilläkin kanien ollessa oli sama tilanne ja yöksi siirrettiin aina toiseen huoneeseen, jotta sain nukuttua. Ihan yleinen ongelma, jonka kyllä kokee suurin osa kanienomistajista.

edittinä kirjoitusvirheet

Muokattu viimeksi: 01.05.10 21.39
01.05.2010 21.42

Olen kokeillut:

Antaa ruokaa/herkkua - hetken hiljaa ja taas jatkaa järsimistä

Antaa olla vapaana - hyppii mun luokse sänkyyn

Kaltereiden peittäminen pyyhkeellä - jostain aina saa kuonon ängettyä tai jyrsii pyyhkeeseen reiän

Valjaissa (pääsee vaan tietylle alueelle esim. häkki ja siitä ulos vähän matkaa) - Valjaita yritetään jyrsiä poikki

01.05.2010 21.42
019922461_r
Höytiä

Juu, ihan yleistähän tuo on. Etenkin jos kani joutuu olemaan pienessä häkissä ja vähäisillä virikkeillä, niin kaltereiden jyrsimin yms. alkaa herkästi.

Mulla on kaneille oma huoneensa ja ne nukkuu siellä. Jos kania ei voi siirtää toiseen huoneeseen, niin anna sille mahdollisimman paljon hiljaista puuhaa yöksi häkkiin. Korvatulpat on kanssa yks vaihtoehto :D

Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä,sitä parempana pidän koiraani.
02.05.2010 00.16
020366007_r
Sipoo

Laita pyyhe niin, että se menee kansiluukun ja sivuluukun väliin, niin kolistelu loppuu kokonaan. Et kyllä saisi nousta kanin kanssa touhuamaan, sitä se juuri haluaa. - Eikä varsinkaan silloin tule oppimaan päivärytmiisi. Kyllä se siitä pikkuhiljaa oppii että öisin nukutaan ja päivisin valvotaan, vaatii vaan pesunkestäviä hermoja vielä muutaman viikon ajan. (Sillä välin voit turvautua korvatulppiin.)

Jos haluat opettaa kanin päivärytmiisi, niin nimenomaan vältä antamasta kanille yöksi paljon tekemistä. Pyri pitämään kani päivisin hereillä touhuamalla silloin sen kanssa ja antamalla paljon virikkeitä. Alussa kannattaa myös viedä kani "nukkumaan" häkkiinsä pimeään ja hiljaiseen huoneeseen n. tunti ennenkuin itse menet nukkumaan. Näillä eväillä pitäisi oppia.

13.05.2010 13.17
No mulla ei ole sellasta ongelmaa, ku Noki on ihan hiljaa yöllä.
07.09.2010 14.34

Hehheh, oon yllättäen taas vähän jäljessä. :)

Mutta siis, itellä oli tuo aivan sama ongelma kun toinen pupu muutti meille. Mulla siis asuu samassa huoneessa kanssani kaksi kania, joista toinen rauhoittuu kun laittaa häkin päälle viltin/peiton ja antaa ruokaa. Toinen pupu taas alkaa viskomaan ruokakuppeja ja vessalaatikoita, kun huomaa että kaltereista ei kuulukkaan enää niin valtavaa meteliä, kun peitto on päällä. Ilmeisesti yrittää vain saada huomiota, kun on niin seurankipeä persoona. Otin kuitenkin periaatteeksi, että en ala silittelemään enkä hellimään niitä yöllä, koska oppivat saamaan tahtonsa periksi ja meikäläisen yöunet jäis meinaan melko lyhyeen. Ja hups, yksinkertainen apu löytyikin yllättäen viereisestä apteekista. Ostin korvatulpat! :) Hyvin on nyt nukuttu, ja samalla oon huomannut että puputkin on rauhoittuneet, kun ovat huomanneet että riehuminen ei auta.

www.karvakansa.blogspot.com, Uusia lukijoita blogiimme kaivataan!
07.09.2010 18.53

Meillä tuosta ei oo mitää ongelmaa. Muutenkin eri huoneissa, mut kyllä äiti ainakin herää siihen kun Lupu puree kaltereita ja melskaa.

Meillä kanit on oppinut niin et yöllä nukutaan ja päivällä ollaan hereillä. Sammutetaan aina vaan valot niin kyllä neoppii.

Korvatulpat joo on aika hyvä juttu. Itse varmaan en heräis jos kanit asuis samassa huoneessa, kun nukun niin sikeästi.

Ja mun kavereitten kanit asuu samassa huoneessa kun ne ja ne juoksee ihan hirveesti siellä, mut ne on vaan tottunut. Toivottavasti saisit nukuttua!

07.09.2010 19.11
020584237_r
Säkylä

Mulla ei olis ainuttakaan kania jos tarvis nukkua niiden kanssa samassa huoneessa :D

Tarjoa sille päivällä ja ilta-aikaan niin paljon aktiviteettia että saa rytmin käännettyä niin, että nukkuu yöllä.
Älä ruoki yöllä, se oppii pyytämään (=vaatimaan) herkkuja, jos niitä saa kaltereita ryskyttämällä.

Hanki korvatulpat? ;)

07.09.2010 19.16

Mä nukun Bongon kanssa samassa huoneessa ja se on mieletön metelöijä etenkin aamuisin, mutta oon vaan tottunut siihen ääneen, niin eipä se paljoo enää haittaa :) Muutenkin mun unenlahjat on aika hyvät.

Mut sellasen vinkin voin antaa, että kannattaa ulkoilla päivällä kanin kanssa paljon ja järjestää sille virikettä päivisin ja leikkiä sen kanssa päivisin, etenkin illalla ennen nukkumaan menoa, niin sitten se väsyneenä menee vaan loikoilemaan häkkiin ja ei pidä sitten meteliä ainakaan alkuyöstä. Meillä toimii myös kun laittaa jonkun viltin vaikka puoleenväliin häkkiä öisin, niin jostain selittämättömästä syystä ainakaan bongo ei sillon metelöi niin paljoa.

19.10.2010 18.39
021332531_r
Järvenpää
Meillä on ollut tollanen ongelma... mutta se on lopettanut sen...
23.10.2010 15.19
hyviä vinkkejä jo tuossa, eli paljon tekemistä päivisin ja iltaisin + häkkiin naposteltavaa yölle. meillä mella valojen sammutuksen jälkeen rupeaa nakertamaan eväitään, mutta loppuu muutaman minuutin sisään (= meillä on myös että yöllä nukutaan ja päivällä valvotaan.
Muokattu viimeksi: 23.10.10 15.19
23.10.2010 16.25
Yksinkertaisesti pitää opettaa että päivällä valvotaan ja yöllä nukutaan.
24.10.2010 09.20
Lupu kirjoitti:

juu ja Lupu nimenomaan tarkoittaa suorasanaisesti sitä että aktivoi pupua mahdollisimman paljon päivällä keksi kaikenlaista tekmistä kun olet koulusta päässyt. aktivoiminen päivällä voi helpottaa myös yöllisiä kommelluksia.

24.10.2010 09.32
Kasimir kirjoitti:
Lupu kirjoitti:

juu ja Lupu nimenomaan tarkoittaa suorasanaisesti sitä että aktivoi pupua mahdollisimman paljon päivällä keksi kaikenlaista tekmistä kun olet koulusta päässyt. aktivoiminen päivällä voi helpottaa myös yöllisiä kommelluksia.

Muotoilit sanani oikeaan muotoon :)

30.10.2010 23.13
meillä peppi harrastaa samaa mutta joskus 7 aikaan aamulla niin ei se kouluaamuina haittaa mutta viikonloppuina ottaa vähän päähän :D
17.11.2010 19.00
020577353_r
Mikkeli

Lunalla on semmonen "ihana" tapa alkaa joskus 5-6 aikaa puree kaltereita ja raapimaan häkin pohjaa ja heittelemään ruokakippoja. -.-

Se on vaan niin raivostuttavaa kun aamulla haluisi nukkua vielä ne pari tuntia että jaksais koulussa pysyä hereillä, mutta ei kun meidän neiti ei halua olla hiljaa.

Eikä siihen asiaan kyllä ole mikään auttanut niin pakko se on kait vaan kestää (:

21.11.2010 09.44
020632653_r
Lahti
Onni kirjoitti:

Minulla on ongelma(aihe), melkein 5kk olevan kani pojan kanssa... Kani nukkuu minun kanssa samassa huoneessa. Meillä ei ole oikeastaan muuta huonetta mihin kanin voisi laittaa. Öisin poitsu alkaa joskus 3:n aikaan nakertamaan häkin kaltereita(haluaa seuraa). Olen kyllä koittanut laittaa peiton kaltereihin, jotta ei saisi jyrsittyä. Aina jostakin välistä saa kuonon ängettyä. En haluaisi joka yö nostaa valjaissa lattialle menemään. Eli kaipaisin neuvoja miten saisin pojan lopettamaan jäkertämisen. Onko kenelläkään ollut samanlaista tilannettta ja mitä olette tehneet?

( mulla sama ongelma! Kanit juoksee häkkiä päin ja nakertaa kaltereita. Yleensä pistän paksun peiton kanssa häkin kaltereiden päälle.) Mutta se ei toimi. Yleensä kani ei nakerra kaltereita silloin kun en ole huoneessa. Siksi oon nyt tehny silleen, että pistän huoneessa valot kiinni ja oon menevinävi pois, mutta palaan sitten hiljaa huoneeseen niin että kanit ei kuule. Mutta silloin ku se ei toimi, niin annan niille yöksi jonkun jätti porkkanan xD

21.11.2010 09.51
Bensku kirjoitti:
Onni kirjoitti:

( mulla sama ongelma! Kanit juoksee häkkiä päin ja nakertaa kaltereita. Yleensä pistän paksun peiton kanssa häkin kaltereiden päälle.) Mutta se ei toimi. Yleensä kani ei nakerra kaltereita silloin kun en ole huoneessa. Siksi oon nyt tehny silleen, että pistän huoneessa valot kiinni ja oon menevinävi pois, mutta palaan sitten hiljaa huoneeseen niin että kanit ei kuule. Mutta silloin ku se ei toimi, niin annan niille yöksi jonkun jätti porkkanan xD

Kannattaa pitää vaan enemmän kania päivisin vapanaa. Aktivoida sitä päivisin että se jaksaisi yöllä nukkua. Tietenkin se melskaa jos se on saanut liian vähän liikuntaa yms.

Muokattu viimeksi: 21.11.10 09.52
21.11.2010 10.00
000082504_r

Mä voin tässä kiitellä onneani, että Jiina rauhottui heti kun valot sammui :D

Mutta tosiaan, paljon tekemistä päivällä niin luulis olevan yöllä hiljaista. Jos ei, niin virikkeitä vaan ja jotain hiljaista tekemistä yöksi.

06.12.2010 21.25
021274284_r
Tesoma

peittää kanin häkin jollain peitolla ja laittaa itse korvatulpat niin ei kuulu meteli. Itseäni ei haittaa vaikka kani metelöi siitä vaan, en herää siihen kuitenkaan x)

22.12.2010 08.21
000055130_r
Minulla taas on sellainen onqelma, että kanini Sulo aina JOKA VIIKONLOPPUISIN rymisyttää häkkinsä ovea aamulla 8-9 aikaan, koska ei saa ruokaa samaan aikaan kuin arkipäiväisin. Jos se ei tehoa minuun ja en nouse antamaan ruokaa, kanini alkaa repiä sanomalehtiä riekaleiksi,niin johan siinä korvia vihloo.... Mitä voisin tehdä?
22.12.2010 11.07
000100729_r
Sulokki kirjoitti:
Minulla taas on sellainen onqelma, että kanini Sulo aina JOKA VIIKONLOPPUISIN rymisyttää häkkinsä ovea aamulla 8-9 aikaan, koska ei saa ruokaa samaan aikaan kuin arkipäiväisin. Jos se ei tehoa minuun ja en nouse antamaan ruokaa, kanini alkaa repiä sanomalehtiä riekaleiksi,niin johan siinä korvia vihloo.... Mitä voisin tehdä?

Nouse antamaan ruokaa ja mee takas nukkuu :D niin mä teen jos ne pitää mekkalaa aamuisin xD

22.12.2010 11.33
000055130_r
Sulo kyl alottaa melkein heti mekkaloinnin, kun on syönyt ruokansa.... >)
27.12.2010 19.22
022438607_r
Hämeenlinna
meillä myöskin sama ongelma ollut, ja itse olen niin herkkä uninen että kyllä heräilen.
kaneja muualle ei voi sijoittaa.
Jätkät kuitenkin alkoivat tuleen toimeen keskenään, ja yhdistin häkit (220cm)
ja ongelma on loppunut lähes kokonaan.
jos osaa jotakin ja ymmärtää sen läpikotaisin, näkee ja ymmärtää paljon muutakin
28.12.2010 11.31

Itse olen niin tottunut kanien eämään, ettei niiden öinen mekkala ole häirinnyt oikeastaan missään vaiheessa.
Veli taas oli kerran erehtynyt nukkumaan huoneessani (kauan sitten), niin oli nopeasti vaihtanut paikkaa olohuoneen sohvalle, kun kanit kuulema metelöineet niin kovasti.

Tosiaan varmaan kaikissa "kaioppaissa" varoitellaan sitä, ettei kania välttämättä kannata sijoittaa huoneeseen, jossa nukkuu.
Ja käsitinkö oikein että nouset yöllä laittamaan kanin valjaisiin ja kiinni johonkin? ;o
Jos häkin sijoittaminen ei ole mahdollista, kannattaa vain olla reagoimatta kaniin ja peittää häkki, aktivoida päivällä jne mitä täällä onkin sanottu.

29.12.2010 17.18
000055130_r
Tässä olisi vinkki jollekulle: Peitä häkki ennen kuin menet nukkumaan peitolla tai viltillä, niin pimeys saa kyllä kanin rauhoittumaan, vaikka nukkuisitkin samassa huoneessa...
29.12.2010 17.38

Ruuan lisäksi kanisi voi myös kaivata huomiota jos on tottunut siihen että arkisin nouset paljon aikaisemmin sen luokse Oletko kokeillut muuttaa sitä ruokinta-ajankohtaa?Meillä kanit saavat illasta pellettinsä,päivisin ja aamuisin mussuttavat heinää sekä omenapuun oksia jos nälkä yllättää.

Hyvin hiljaa ovat kaikki yönsä viettäneet.Stan nukkuu olkkarissa ja välillä saatan unen läpi kuulla kun se paiskoo palloansa tmv.Mutta käpöt ovatkin sitten tuossa eteisen suunnalla joten huomattavasti lähempänä makuuhuonettamme mutta eivät onneksi pahemmin metelöi öisin Mitä nyt välillä steppailevat tasoillansa ja saattavat leikkiä leluillansa tai nakerrella mutta eivät mitenkään häiritsevästi.

Tuo viltti/peitto jippo on kyllä hyvä.Jouduimme itsekkin sitä testaamaan silloin kun Soodal oli aivan pikkuinen kun ei millään olisi tahtonut jäädä yksin vaan yritti tassuillansa paukutella häkkinsä ovea.Laitoin peiton häkin päälle ja sammutin valot mutta oli neiti sitten onnistunut jotenkin ihmeen kaupalla raastamaan puolet peitosta häkkinsä sisälle ja toinen puolisko oli römähtänyt lattialle

29.12.2010 17.53
000111239_r
Meillä on onneks vaan tää Usva sisällä, ja nyt väliaikaisesti toi lainauros. Usva on tottunut mun unirytmiin, joten touhuaa kun olen hereillä, ja rauhottuu kun menen nukkumaan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti