Miten opettaa oman pihan rajat? - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

20.09.2010 19.09
021714062_r
Hämeenlinna
Emma kirjoitti:
Pystyykö enää 7vuotiasta jämtlanninpystykorva narttua opettamaan pysymään pihalla vapaana?

Aivan varmasti pystyy, tosin voi olla hieman haastavampaa, kun riistaviettinen koira kyseessä. Riippuu myös osittain koiran luonteesta, onko semmoinen hullu juoksija joka pinkoo joka paikkaan vaiko semmoinen rauhallinen kaveri.
Meidän entinen ajokoira ei pysynyt pihalla vapaana sitten millään, käskyistä huolimatta se pinkoi aina metsään. Nykyään uudessa kodissa pysyy pihassa vapaana hyvin.

Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
20.09.2010 19.17
Vähän samantyyppisesti niinkun äijä sanoi niin kaveri kertoi että se koulutti belginsä olemaan häippäsemättä minkään jutun luokse pihalta kävelemällä tontin rajoja pitkin koira pihan puolella. Se oppi kuulemma sen nopeasti, ettei se olis kiertäny sen vaan kerran(?).
20.09.2010 19.55
022310491_r
Ylivieska

Mä oon tehny silleen, että olen kiertänyt pari kertaa pihan ympäri, aina, kun pysyy omalla puolella, kehun ja annan namin.

Toistan sitä harjotusta parin tunnin päästä, seuraavana päivänä, jne. Ja on toiminu, ainakin meillä. Niin, meinasin melkeen unohtaa, oon tehny myös silleen, että jos on mennyt naapurin puolelle, olen kieltänyt, sitteku tullee takasi omalle puolelle, kehu ja herkku.

Iines <3
03.03.2013 18.32
000053997_r

Mulla on tää neljä vuotias sakemanni uros, muuten pysyy pihassa, kun tänään olimme viereisellä pellolla hyppimässä niin se huomasin vanhemman miehen ja haukahti pari kertaa ja lähti juoksemaan miestä kohti, mutta sen verran tiedän koirastani ettei pure ketään ellei joku ole ärsyttänyt yms.,  mutta haluaisin pitää irti, kun tossa pihassa tykkää olla, mutta siinä on se ongelma että jos joku kulkee ohi, niin ei muuta kun innokkaana tervehtimään  ja pihasta pois. Voisitteko antaa vinkkejä miten saan koirani pysymään pihassa ilman, että lähtee minnekkään?

04.03.2013 17.08
022465029_r
Lahti

Minä kävelyttäisin hihnalla tontin rajoja niin että varmastitietää, ja sittenmmin vapaana omistajan kanssa rajat niin meillä ontehonnut muiden koirien kanssa mutta vinttarini pidän visusti kiinni..sen verran vietikäs tyttö..

Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
14.03.2013 17.52
000109054_r

meillä pitäis opiskellä rajat kanssa ton 2v neidin kanssa. Tuppaa menemään välillä kuvatta naapurin pikkulasten perässä sinne tai tohon pihatielle jos ohi menee auto... voi vitsi ku sen sain pysyy tos pihalla.

14.03.2013 18.05

Meillä oli aikanaan suomenpystykorva, joka oli kylläkin aina kytkettynä pihalla. Kuitenkin 7-8v iässä ollessaan päästettiin syystä tai toisesta se vapaaksi mökin isohkolle tontille. Sinä kesänä se pysyi täydellisesti pihapiirissä vaikka  autotien toisella puolella oli toinen mökkialue, jossa myös muita ihmisiä ja koiriakin.
Se tykkäsi yhtäkkiä vaan pysyä ihmisten seurassa ja mökillä kun oli sukulaisiakin enempi eli enemmän seuraa ja kesät hyvä viettää pihalla, oppi sekin jotenkin olemaan "hallitusti" vapaana. Erikseen ei oltu opetettu rajoja, olihan se koko ikänsä sitä ennenkin mökillä mukana aina ollut - kytkettynä ja metsällä.

Omienkaan koirien kohdalla ei olla varsinaisesti opetettu mitään rajoja, mökillä ne pysyy omalla puolella ja nyt ok-talolla pysyvät valtaosan ajasta rajojen sisällä. Ihan vieressä on kaksi naapuritaloa, toisen pihalle joka on likimpi meitä, eksyvät sinne satunnaisesti, josta kyllä joka kerta koirille huomautetaan.
Näillä paimenilla on kyllä luonteensakin puolesta vähän "parempi" pohja laumassa pysymiseen.

15.03.2013 17.35
022465029_r
Lahti
Tilda-Ninfea kirjoitti:

meillä pitäis opiskellä rajat kanssa ton 2v neidin kanssa. Tuppaa menemään välillä kuvatta naapurin pikkulasten perässä sinne tai tohon pihatielle jos ohi menee auto... voi vitsi ku sen sain pysyy tos pihalla.

Noh, aika normaalia koiralta kuitekin..koira kun on  elukka kuitenkin, niin onhan se nyt aika kiinnostavaa jos pihassa temmeltää huutavia lapsia, varsinkin kun on nuori koira. Sinuna menisin jollai pitkällä hihnalla tontin rajoilla, ja sinä itse sisempänä pihalla. Heti vaan napakka kielto jos on ns. liukenemassa toiseen pihaan. Onko sulla suurikin tontti? Meillä tonttia on 2700neliömetriä. Ja tulevana kesänä aidataan pihaa (ehkä kokonaan) Hyvin pysyy tossa pikkutarhassa vaikka aita ei olekkaan mikään suurensuuri näin talvis aikaan.. Pari kertaa lähteny autotielle mutta ei sen koommin oikeestaan. Onnea koulutukselle!

Muokattu viimeksi: 15.03.13 17.36
Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
24.03.2013 12.57
000109054_r
Mila kirjoitti:
Tilda-Ninfea kirjoitti:

Noh, aika normaalia koiralta kuitekin..koira kun on  elukka kuitenkin, niin onhan se nyt aika kiinnostavaa jos pihassa temmeltää huutavia lapsia, varsinkin kun on nuori koira. Sinuna menisin jollai pitkällä hihnalla tontin rajoilla, ja sinä itse sisempänä pihalla. Heti vaan napakka kielto jos on ns. liukenemassa toiseen pihaan. Onko sulla suurikin tontti? Meillä tonttia on 2700neliömetriä. Ja tulevana kesänä aidataan pihaa (ehkä kokonaan) Hyvin pysyy tossa pikkutarhassa vaikka aita ei olekkaan mikään suurensuuri näin talvis aikaan.. Pari kertaa lähteny autotielle mutta ei sen koommin oikeestaan. Onnea koulutukselle!

en osaa sanoo neliökilometreinä, mut tosi iso piha, ja porukat ei haluu aidata. luulen et myö ruetaan kiertää pihaa ympäri :D 

24.03.2013 15.42
022465029_r
Lahti

en osaa sanoo neliökilometreinä, mut tosi iso piha, ja porukat ei haluu aidata. luulen et myö ruetaan kiertää pihaa ympäri :D 

Noh, voi olla sitten parempi että kierrätte pihaa, mutta voi mennä tovi että tyttö sen ymmärtää. Kehuja kun pysyy omalla alueella ja namia nassuun, jos yrittää mennä toisen tontille niin toruja ja nykäisy omalle pihalle, tai pelkästään toru ja pyyntö omalle pihalle ja taas namia nassuun. Pidemmällä liinalla kannattaa kokeilla kun olet normi hihnalla mennyt muutaman viikon ja seuraavan muutaman viikon tai kuukauden(miten nyt uppoo) koiran päähän rajat. Vaihdat liinaan ja kesä aikaan ehkä voi rueta pitämään irti ja taas tonttia ympäri..välillä käännätte suuntaa ja joskus voit pysähtyä ja katsoa miten menee rajoilla. Meillä edesmennyt koira tarkasti tontin rajat muutaman päivänvälein..Ja luultavasti sekin auttaa jos itse olet koiran mielestä kiinostava, jtn nameja aina ja leikkejä palloja yms..

Voit toki kysyä jos teillä tosiaan on pihaa, niin aitauttaa pienen osan koirasi ei kuitenkaan ole mikään mahtiponti suuri niin normiaita kävisi. Eikä tosiaankaan tarvitsisi olla mitään hirviaitaa. Halvat vihreät metrin korkuiset verkkoaidat ei maksa oikeastaan mitään..Nyt vaan suostuttelemaan! Tai yllä koulutat, koirasi on kuitenkin vielä todella nuori niin helposti saattakin oppia. Joskus vaan kuitenkin voi tulla se että ''nyt vois  lähtiä kun kukaan ei vahdi''.Niin kuin meillä joskus..

24.03.2013 15.43
022465029_r
Lahti

Noh, voi olla sitten parempi että kierrätte pihaa, mutta voi mennä tovi että tyttö sen ymmärtää. Kehuja kun pysyy omalla alueella ja namia nassuun, jos yrittää mennä toisen tontille niin toruja ja nykäisy omalle pihalle, tai pelkästään toru ja pyyntö omalle pihalle ja taas namia nassuun. Pidemmällä liinalla kannattaa kokeilla kun olet normi hihnalla mennyt muutaman viikon ja seuraavan muutaman viikon tai kuukauden(miten nyt uppoo) koiran päähän rajat. Vaihdat liinaan ja kesä aikaan ehkä voi rueta pitämään irti ja taas tonttia ympäri..välillä käännätte suuntaa ja joskus voit pysähtyä ja katsoa miten menee rajoilla. Meillä edesmennyt koira tarkasti tontin rajat muutaman päivänvälein..Ja luultavasti sekin auttaa jos itse olet koiran mielestä kiinostava, jtn nameja aina ja leikkejä palloja yms..

Voit toki kysyä jos teillä tosiaan on pihaa, niin aitauttaa pienen osan koirasi ei kuitenkaan ole mikään mahtiponti suuri niin normiaita kävisi. Eikä tosiaankaan tarvitsisi olla mitään hirviaitaa. Halvat vihreät metrin korkuiset verkkoaidat ei maksa oikeastaan mitään..Nyt vaan suostuttelemaan! Tai yllä koulutat, koirasi on kuitenkin vielä todella nuori niin helposti saattakin oppia. Joskus vaan kuitenkin voi tulla se että ''nyt vois  lähtiä kun kukaan ei vahdi''.Niin kuin meillä joskus..

Muokattu viimeksi: 24.03.13 15.44
25.09.2013 17.17
Sulo ei pysy millään pihassa vapaana vaan karkaa AINA kun siihen on mahdollisuus. Ja sen tietää aina mihin se lähtee ja mistä se pitää hakea kun se juoksee aina oikopäätä naapuriin. Naapurissa on pari narttukoiraa ja sinne se aina lähtee niiden perään. Matkaa on vain 100-200 m ja tietä pitkin se sinne aina kipittää. Vaarana on että jää auton alle. Asutaan kyllä täälä korvessa joten liikenne ei oo mikään kovin hurja mutta silti. Ja lähtee myös aina autojen, pyöräilijöiden, kävelijöiden yms. perään. Ei sitä kyllä pihassa pidettäis mutta miten sen saa opetetettua ettei lähde heti naapuriin jos ovi jää auki. Talvella se kyllä pysyy jos menee johki mettätielle ja pysyy myös mettäs. Ja ikää Sulolla on "jo" 2, 5 vuotta. Kysymys oli siis: Miten saan opetettua aikuisen koiran karkaamasta aina naapuriin? U_U
25.09.2013 19.31
022465029_r
Lahti

Sekin aika yksilökohtasta. Eikös sinne voi sitten aitaa laittaa? Sen ei tietääkseni tarvihe olla kovin korkea, jos koira ei ole bonjannut tontin rajoja.

Meillä oli kans uros jokunen aika sitten, ja naapurissa nartuilla kun tuli juoksut niin, mie olin oven takana (sisäpuolella) Koira luuli, että menin sisälle ja kas, yritti lähteä mutta kerkesin ''ampasemaan'' ulos, pyytämään luokke tai kieltämään.

Koira oli sitten kuukauden/parin päästä niin kyllästyny ettei enää jaksanu yrittää. 

Myös Miska oli aikuinen, olisko ollut 7v, kun tuo opetettiin. Itepäinen koira oli, joten vei aikaa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti