Punkkipanta (Koirat > Koirien hoitaminen)

22.05.2010 13.59
021983607_r
Kauhava

Alkavan kesän myötä tulevat myös punkit. Ootteko ostanu koirallenne punkkipantoja? Onko ne toiminu? Laralla ei oo koskaan ollut punkkeja, mutta ostettiin sille tänään punkkipanta.

Pannan teho punkkeja ja hyttysiä vastaan on n. 6kk, eikä pantaa saa ottaa pois koiran kaulasta. Meillä on kuitenkin kolmet näyttelyt kesällä, ja mietinkin, että jos otan pannan kehän ajaksi pois koiralta, pitääkö mun ostaa uus, vai voinko laittaa vanhan pannan takaisin koiran kaulaan kehän jälkeen? Onko järkeä ylipäätään käyttää punkkipantaa, jos se on otettava usein pois?

Eli toivoisin vastauksia ja yleistä keskustelua punkkipannoista. En löytänyt haulla vastaavanlaisia aiheita, mutta poistakaa jos tälläänen on jo.

Muokattu viimeksi: 22.05.10 15.10
http://sylirotta.blogspot.com/
22.05.2010 14.03
022123239_r
Juva
Meillä oli viime kesänä punkkipanta, meillä se söi kyllä karvaa kaulan ympäriltä aika lailla... toista kertaa en osta, mönjät laitetaan kyllä niskaan.
22.05.2010 14.07
021606432_r
Hausjärvi
Meillä myös punkkipanta antoi aika negatiivsta palautetta. Mimmin karvaa alkoi myös happuunnuttaa ja muutenkin koira yritti kokoajan hinkata seiniin ja ei sietäny sitä hajua ollenkaan. Meillä ostetaaan apteekista erikseen mönjät niskaan myös : D
22.05.2010 14.08
021494512_r
Helsinki

Punkkipannoistakin voisi kai keskustella tuolla punkit-keskustelussa, joka on alempana tällä sivulla.

Kuitenkin, Tomolla on Scalibor-punkkipanta, ja käyttöohjeen mukaan se täytyy ottaa pois ainakin, jos koira menee uimaan (pannassa oleva aine on myrkyllistä mm. kaloille), joten en mä ymmärrä, miksi sen teho siitä heikkenisi jos sen ottaa välillä pois. Mutta miksei panta voi olla kaulassa näyttelyissä?

Too few hellos and too many goodbyes
22.05.2010 14.22
021541702_r
Hausjärvi

Noh. Itse en ole kauhean tyytyväinen noihin punkkipantoihin, edellisellä koirallamme (joka nyt jo rip) oli punkkipanta, kun me oltiin Kuusamossa, yhtä-äkkiä Amos alkoi hirveästi yskimään ja köhimään ja nuuperui koko ajan lattialle, mehän tietysti pelästyttiin ja yritettiin antaa sille vettä, mutta se ei juonut, äiti soitti Kuusamon päivystävälle eläinlääkärille ja se sanoi, että nyt kannattaa ottaa pois punkkipanta ja antaa sille ruutalla vettä ja lopuksi se vielä sanoi, että yleensä punkkipannat ei tee noin pahaa jälkeä ja käski meitä katsomaan punkkipannan pakettia ja sanoi, että lukekaa mitä siinä kerrotaan, no siinähän oli näin, että tämä punkkipanta on tarkoitettu 10-15 kilogrammasille koirille, se tietysti kysyi meiltä että ostettiinko me itse paketti vai antoiko eläinkaupan myyjä meille paketin, eläinkaupan myyjähän se sen antoi, ihmeteltiin sitä kummasti, mutta sitten Amos virkeni kun otettiin panta pois ja annettiin ruutalla vettä suoraan suuhun :D Pelästyttiin kyllä pahemman kerran ja siihen tais meijän perheen punkkipannan ostelut sitten jäädä : ))

Nimimerkillä; Punkkipannasta pahoja kokenut :DD

22.05.2010 14.29
Meillä ei oo koirilla ollut punkkeja. Tai ei olla ainakaan havaittu, punkkipantoja tai muitakaan tököttejä ei olla ostettu.
22.05.2010 15.01
022616819_r
Kauhava
onko kellään kokemusta siitä yrttipannasta??
Pieniä koiria, Suuria sydämiä http://huiskuhantammme.blogspot.com/
22.05.2010 15.24

Meillä on kaikilla näillä kolmella omallani ollut aina kesäisin Scaliborin punkkipannat(Isalla toki ekaa kertaa). Kertaakaan ei ole pannan ollessa yhtään punkkia meidän sesseiltä löytynyt, joten sen takia on tullut pysyttyäkin ko tuotteessa..
Lisäksi toki se etu, että samalla pannalla mennään koko kesä, eikä tarvitse muistaa milloin pitää punkkisuoja uusia :D Karvaakaan ei ole meidän koirilta syönyt ja päästä otetaan pois tarvittaessa väliaikaisesti, mutta ei nyt päiviä kannata pitää poissa kaulalta.. x)

Olen muuten kysynyt tuosta vesieliöille vaarallisuudesta ja koira voi kyllä uidakkin se päässä tuottamatta mitään vaaraa sille vesistölle, mutta mikäli se putoaa koiran kaulalta veteen ja jää sinne niin silloin on vaaraksi, jonka takia siis suositellaan sen kokonaan pois ottamista.

Yrttipantaa olen kokeillut ja se oli ainakin oman kokemukseni mukaan yhtä tyhjän kanssa ja haisi kuvottavalle jopa näin ihmisnenään ;D

Niin ja tietenkin jos koiralle jotain ongelmia tuleekin punkkipannasta, niin ei sitten kannata käyttää.. Meillä on onneksi ainakin tähän asti käyneet ilman ongelmia =)

22.05.2010 15.33
020342840_r

Itekkin hommasin nyt Pikille tuon Scaliborin punkkipannan. Jos tuo nyt sitten auttaisi edes jonkun verran. Pakkohan tuo on agikisoihin mentäessä pois ottaa, mutta en usko että sen teho siitä miksikään menee jos se on sen hetken poissa. Ja toivotaan ettei mitään allergiaa tästä tule.

Meillä kanssa aikalailla samoja kokemuksia kuin Isalla yrttipannasta. Se ei meilläkään yhtään mitään auttanut+haisi. Koiran hajuaisti menee vaan tuollaisesta sekaisin.

Mitään mönjää en lähde tälle enää laittamaan niskaan. Senverran huonoja kokemuksia niistä+ koira on allerginen niille.

22.05.2010 15.36
021983607_r
Kauhava

Ok, kiitos vastauksista!

Scalibor on meilläkin kyseessä. Vähän vaan mietin sitä, kun siihen ei saisi koskia (käret on pestävä saippualla aina kun pantaan on koskenu), niin pitää vissiin koittaa olla varovaanen tuankin kanssa... -.-

http://sylirotta.blogspot.com/
22.05.2010 15.46

Lara; Minähän fiksuna tyttönä kyllä laittelin koirille pannat ulkona ihan ronskisti kaulaan vaan ja vedellä vähän kädet huuhtaisin, enkä tuohon kuollut xD

22.05.2010 15.53
021665746_r
Oulunsalo
Isa, sama juttu täällä, ja saatan muutenki räpeltää tuota pantaa esim. kiristää enkä silti pese käsiä paitsi jos oon menossa syömään :D Kehän ajaksi voi ottaa pois ei heikkene tms. ja voi laittaa sitten kehän jälkeen takas =) Jos haluaa ni ottaa vaikka jonku pakastepussin tms jonne laittaa sen pannan siks aikaa ku se ei oo kaulassa, näin oon ite mätsäreissä tehny :)
22.05.2010 17.46
022662116_r
Turku
Meillä oli viime kesän alussa punkkipanta, mutta löysin sitten punkkipannan alta punkin. Nykyään laitetaan sitä töhnää :)
Radda 2009->
22.05.2010 18.02
milolla on scalibor-panta, oli viime kesänäkin.

tyytyväisiä ollaan oltu, ja hyvä kun suojaa hietasääskiltäkin (esiintyy mm. välimeren maissa ja levittävät leishmaniaasia), kun matkustellaan tuolla etelä-euroopassa.
ei viime kesänä löytynyt yhtään punkkia ja kaikenmaailman muutkin ötökät pysyivät kaukana. eiköhän ole samoin tänäkin kesänä.
23.05.2010 15.39
On jo :3
23.05.2010 20.43
021241332_r
Äänekoski
Meillä käytetty tuota Hi-Craftin yrttipantaa ja hyvin on punkit pysyny poissa. Ja Spede (ja edellinen koira Petra) juoksee jos jonkinmoisissa kosteikoissa ja pusikoissa missä punkkeja voisi hyvinkin olla. Yrttipantaa käytetty meillä ainakin 3 kesänä, ja aina on pitäny punkit poissa. Ja se haju ei edes ole paha, mikä siitä lähtee ja laimenee kyllä aika nopeasti ja siihen myös tottuu. Voi käyttää uidessa, mikä on iso plussa, kun Spede tykkää uida kovasti ja olisi ärsyttävää riisua pantaa aina pois ja laittaa takaisin.
25.05.2010 12.45

Ricolla oli pari päivää sitten kaks punkkia oikean silmän yläpuolella.

Lähtivät kätevästi kokonaisina livohkaan punkkipihdeillä.

Mie en todennäkösesti tule ikinä ostamaan Ricolle punkkipantaa.

Oon kuullu monen koiranomistajan, eritoten sakemanninomistajan sanovan, että koiralta on menny kaulan iho kokonaan vereslihalle muutaman päivän sisällä pannan laitosta :o

En kyllä uskalla ottaa sitä riskiä, että Ricon iho reagoi samalla tavalla.

Yrttipannan hankintaa en ole harkinnut myöskään, enkä turkin jakaukseen laitettavia tököttejä.

Meillä pidetään ulkona riekkumisien jälkeen ns. punkkisulkeiset, että käydään turkki/iho jo totuttuun tapaan läpi, ja ylimääräiset matkalaiset napsaistaan pihdeillä pois :)

Ennemmin näin, kuin kirmata ell.lääk. vereslihalle ryvettyneen ihon vuoksi :/

27.05.2010 10.05

Me laitettiin just eilen sellanen yrttipanta joka ostettiin apteekista, en muista sitä nimeä. Hyvin on toiminut, mitä nyt haiskahtaa vähän. Bono ei oo mitään tosta punkkipannasta välittänyt, mitä mä vähän ihmettelinkin, mutta hyvä niin. Jos kerran joltain koirilta on turkkia ja jopa ihoa lähtenyt kaulalta, niin täytyy vain ihmetellä. Näillä koirilla on joko hyvin herkkä iho, tai sitten onhan niitäkin punkkipantoja joissa on jotain kemikaaleja, jotka saattavat aiheuttaa jotain haittaa koiran iholle. Yrttipanta on kuitenkin ihan turvallinen, ja kaikilta koiranomistajilta joiden koirilla on yrttipantoja ollut, niin oon kyllä kuullut ihan positiivista palautetta, eikä minkäänlaista ongelmaa ole ollut. Luotan noihin yrttipantoihin täysin, enpä sitten tiiä noista muista.

Muokattu viimeksi: 27.05.10 10.10
http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
27.05.2010 10.37

Oon saralla käyttänyt scalibor punkkipantaa ja mitään ei ole tullu ainuttakaan punkkia ei ole ollut, nyt mietin että laittaisinko sellaisen toiselle koiralleni Unille joka on pitkäkarvainen collie ( 7 kk ), mutta tarttuuko pannassa oleva aine koiran ihoon ja pysyyköhän punkit poissa kun turkki on todella paksu? Eikös pakkauksessa lue että pannan on kosketettava koiran ihoa, vai muistanko aivan väärin?

Olen Unilla nyt käyttänyt expottia joka on kans hyvä, mutta tulee kauhean kalliiksi kun usein pitää laittaa ja täytyy huolehtia että laittaa sen tasan kuukauden välein jotta vaikutus säilyy.

29.05.2010 18.28
020519998_r
Mikkeli
Meillä Serelle ostettiin nyt yrttipanta ja ei ole ollut punkin punkkia, ei pitäisi ärsyttää ihoa kun sisältää vain eteerisiä öljyjä :)
29.05.2010 18.43
020603812_r
Tampere
voi scaliborin ottaa pois. tossa ohjeessa ainakin lukee että jos menee uimaan pitää ottaa panta pois kaulasta. eli voi siis laittaa takaisin..
29.05.2010 18.50
020342840_r

Kerkesi olla tuo Scalibor-punkkipanta vuorokauden kaulassa, ja pois piti heti ottaa :/ Koiralla lähti tuona aikana jalat vaikka kuinkamonta kertaa alta ja ei pystynyt liikkumaan kuin seinien vieressä.
Se yö oli kanssa jotain niin kauheaa kun ei tuo yhtään pystynyt nukkumaan hyppi ja pomppi ja raapi itseään. Niin mitenpä siinä sitten itekkään nukut. No pois otettiin panta ja pestiin koira onneksi siitä rauhoittui.

Apteekissa vielä kysyin että voiko allergiaa aiheuttaa, vastasivat vaan että kutinaa maksimissan, että ei muuta.. No tietääpähän että en enää koskaan yhtään mitään pantoja tai aineita koiraan pistä.

29.05.2010 20.26
020168428_r
Jyväskylä
Onko yrittipanta sopiva saksanseisojallekin? Eli onko isommille sopivia?
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
31.05.2010 18.41
020269555_r
Helsinki

Yrttipanta on tarkoitettu kaiken kokoisille koirille + sitä voi itse lyhentää.

Auttakaas minua, joka vuosi olen Juulialle laittanut mönjät niskaan tai pannan hankkinut, mutta en niissä mitään eroa huomaa. Kumpi on teidän mielestä kätevämpi ?? Laittakaas tähän niinkuin NS äänet eli vastaus. Huomenna ois tarkotus nimit. ryntää apteekkiin.

Panta.

Mönjä.

Eli laitappa vaikka iso I siihen kohtaa kumpaa ´´ äänestät ´´ ^^

02.06.2010 18.17
Itse ostin tänään Luigille punkkipannan. Kun kyselin apteekissa, että voiko koira mennä mönjien kanssa uimaan, niin apteekkari sanoi, että se teho heikkenee, jos koira menee uimaan (?) tiijä sitten että onko se kaikissa mönjissä vai ei. Mutta tuohon panta asiaan, pitikin kysyä, että annatteko olla pannan koiran kaulassa aina, vaikka ette olisikaan pihalla. Ja itse ainakin ajattelin sillä tavalla, että kun vien Luigin uimaan, niin otan pannan pois ja myös näyttelyissä otan pannan kehän ajaksi pois.
02.06.2010 19.41
021186989_r
Lahti

Yks vuos oli punkkipanta, mutta enpä toista kertaa taia ottaa...

Koira käy niin monta kertaa uimassa että se on vähä hankalaa, ja sillee. :)

Muuten ihan hyvä vekotin. Toimii ainaski.

04.06.2010 21.32
Meillä oli viime kesänä hetken kanssa, mutta ei kyllä auttanut yhtään. Punkkeja löytyi harvasen päivä niin ennenkin. En sitten tiedä, voi olla siitäkin, kun niiden kanssahan ei kaiketi saisi uida, ja meidän koira ui varmaan joka päivä oma toimisesti tossa lähi ojassa. Pihalla kun vapaana siis on. Siitä niitä punkkejakin tulee, kun päivät kuluu metsiköissä yms.
06.06.2010 00.10
Olen lähdössä kesällä Ahvenanmaalle, kannattaako Maya suojata punkeilta? Tulee siis mukaani :)
06.06.2010 16.08
Tilasin äsken mainonnan uhrina meidän kakaroille tuollaiset Biospotix -punkkipannat. Toivottavasti ovat kelvollisia, hinta ei ainakaan ollut kovin paha. Täälläpäin ei kauheasti punkkeja ole koskaan ollut, joten hirveästi en ole niosta punkeista panikoinut. Kokeillaan kuitenkin tuota, aina tännekin joku punkki eksyy, vaikka omista koiristani en vielä ole ikinä niitä löytänyt.
06.06.2010 17.10
Meillä on Loralla just tuo Scaliporin punkkipanta ja Ipelle pistettiin sitten niskaan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti