Punkkipanta - Sivu 5 (Koirat > Koirien hoitaminen)

25.07.2011 09.28
021931502_r
Tuusula
Jilla kirjoitti:

^ Meillä myös koirille jää monesti pieni patti siihen kohtaan, mistä punkki on poistettu. Selitykseksi olen kuullut, että punkin poistaminen kokonaan ilman että jokin osa punkkia (yleensä pala imukärsää) ei jäisi sisään on miltei mahdotonta.

Tietysti, jos patti on erityisen iso, kasvaa, muuttaa muotoaan tai muuten näyttää oudolta, tai on tullut vasta vuosia myöhemmin, niin eläinlääkärihän asian ensisijaisesti selvittää. Yleensä patit pysyvät paikallaan niin pitkään, että asiaa voi kysyä seuraavalla rokotuskerralla.

Kiitokset vastauksesta :) Juu no ens viikolla meillä on muutenkin eläinlääkärissä käynti katsotaan paino ja annetaan kipulääkkeet nivelrikko-vaivaan niin samalla kysäsen tuosta patista. Tai jos se nyt alkaa kasvaa isommaks tai muuttuu niin sitten me mennään kyllä samantien vastaanotolle!

moijj :)
06.06.2012 22.54
021961169_r
Hämeenlinna
Tarvisin jeesiä. Minulla on 11 viikkonen staffi pentu, voiko laittaa punkkipantaa vai mikäköhän olis järkevää, kesä tulossa ja metsäpolkuja tykätään kävellä
Mamman poika Dam Dam
07.06.2012 00.32
022357607_r
Kiuruvesi
^Ainakin meillä käytössä olleissa punkkipannoissa (sellanen valkonen, merkkiä en muista) lukee, ettei saa käyttää alle 6 kk pennulla.
Korvat vain koristeena.
08.06.2012 21.14
Minni kirjoitti:
^Ainakin meillä käytössä olleissa punkkipannoissa (sellanen valkonen, merkkiä en muista) lukee, ettei saa käyttää alle 6 kk pennulla.

Varmaan tarkoitat Scalibor-pantaa? Meillä ei oo tarvetta tujuihin pantoihin, meillä mennään yrttipohjaisella punkkipannalla.

08.06.2012 23.43
022706101_r
Espoo

Oon just itsekin hankkinut pennulle punkkisuojaa, joten olen jokseenkin perillä tästä. Lunalle ihan ekana hankin jonkun 100% myrkyttömän pannan. Ei auttanut mitään ja punkkeja ehti tulla viisi. Siinä vaiheessa meni totaalisesti hermot siihen ja tutkailin sitten apteekissa noita myrkkyjä. Scalibor-pannassa sekä noissa useimmissa paikallis valeluliuoksissa oli ikä rajana 7-8 viikkoa sekä painoraja 1-2kg. Itse päädyin Frontline Comp-valmisteeseen farmaseutin sekä elärin suosituksesta. Pentuni ei ole saanut siitä mitään sivuvaikutuksia eikä sillä ole myöskään ollut punkin punkkia sen jälkeen.
http://lulleron.blogspot.fi http://teamsomewhat.weebly.com/
09.06.2012 18.29
022482111_r
Turku
Itse en uskaltaisi noita myrkkyjä käyttää. Meillä on menty yrttipannan voimin koko tuon vanhemman koiran ikä ja hyvin on meillä toiminut.
09.06.2012 18.31
022420602_r
Italia

Leluja. Ei niillä tee mitään! Kunnon aineet (frontilen ym suosittelen)

Pantoja kokeilut , kuin myös noita niskaan laitettavia ja kyllä ne niskaanlaitettavat pitävät kirput ja punkit kurissa (Asutaan ulkomailla eli myös kirppuvaara on suuri)

''Pieni kun olin minut hylättiin ei jaksettu , Ei annettu olla pentu. Mutta nyt minä tiedän että minua ei toista kertaa hylätä''
09.07.2012 14.14
022173065_r
Tampere

Facebookista kopsattu:

"Eräs koira, jolla oli punkkipanta, on maannut jo viikon eläinsairaalassa. Pannasta oli tullut järeä myrkytystila, ja pahimmassa tapauksessa karvajalan elämä päättyy sinne. Joten ottakaa pannat kiireesti pois.(eikä kannata mitään nesteitäkään lutrata niskaan)"

"Panta on apteekista saatava Scalibor punkkipanta. Kyseinen koira on jouduttu tänään lopettamaan hermostomyrkytyksen takia. Noi punkkipannat on toisille koirille oikeesti vaarallisia. Se myrkky leviää hermostoon ja tappaa. Colliesukuiset on herkimpiä aineelle."
09.07.2012 14.51
022482111_r
Turku
^
Juuri tuo on se syy miksi en ikinä käyttäisi mitään Scalibor-tyyppistä pantaa! Kyllä pitäisi hälytyskellojen soida jos pannan ohjeessa lukeee että sen sisältämä aine voi tappaa kaloja ja saastuttaa vesistöjä...
09.07.2012 14.57
022660238_r
Espoo
Onhan noi valeliuoksetkin kuten exspot, myrkyllisiä kaloille ja kissoille.
09.07.2012 16.15
022608071_r
Jyväskylä
Tässäpä uutta tietoa tuosta Facebookjutusta:

TÄMÄ KOPIOITU TOISELTA PALSTALTA;
Jan Ylhäinen: Sen verran asiaan uutta tietoa, huom FAKTAA: otin yhteyttä yliopiston apteekkiin, sieltä ohjattiin puhelu valmistajalle ja heidän eläinlääkärille. Kyseinen tapaus on olemassa, koira nuori, n.30kg ja pannan käytön aikana todettu oireita. oireet eivät sovellu edes koiraa hoitaneen koiraklinikan lääkärin mukaan pannan aiheuttamiksi. Koira jouduttu lopettamaan ja on tällä hetkellä ruumiinavaus ja tutkinta käynnissä joten vastaus oireisiin saataneen aikanaan. toinen fakta: pantoja myyty 11,5miljoonaa kappaletta, oireita koirilla 0,02% myytyjen pantojen määrään suhteutettuna.. oireet: iho, kutina, pieniä alueita karvoja lähtenyt, pahoinvointi, ripulointi.. siinnä yleisimmät.. muutama tapaus joissa vakavampia oireita mutta ollut joku muu lääkeaine tai allergia syynä jotka eivät yhteesopivia kyseisen pannan kanssa. He olivat todella tyrmistyneitä asian moisesta levikistä koska yhteys kyseisen pannan ja koiran kuolemaan johtamien oireiden välillä on melkein mahdottomuus.. toki mahdollinen mutta 0,02% on meleko pieni 11,5milj myydystä pannastakin. nyt siis antakee pantojen olla ja jos oireita nin ottakaa yhteyttä eläinlääkäriin. Jos jollakulla asia kaivelee niin annan yhteystiedot mielelläni asiaa hoitavien eläinlääkärien, valmistajien jne puhelimiin. löytyy minulta.. Y-V:n muodossa voin nämä toimittaa. Eläinlääkärin toive että laitetaan jakoon tämä :)

Eli ei luoda joukkohysteriaa huhupuheiden perusteella, vaan pitäydytään faktoissa. :)
09.07.2012 16.35
https://www.facebook.com/elainklinikkaotso/posts/10151086226525569 Tuossa kanssa yks kirjotus aiheesta. Ei kannata panikoida. Meillä ollut pennulla käytössä kyseinen panta eikä mitään oireita tullut. Eikä ole tullut ihoon laitettavista liuoksistakaan.
09.07.2012 16.48
021777517_r
Himanka
Meillä kanssa ollut kyseinen Scalibor-panta useamman vuoden ilman mitään ongelmia ja jatketaan saman pannan parissa edelleen. Punkin punkkia ei ole näkynyt.
"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
09.07.2012 16.50
021834370_r
Eura
Meillä ei ole käytössä punkkipantaa, vaan sellaista punkin esto ainetta, ja on muuten todella hyvä! ei ole kertaakaan ollut meidän koirilla punkkeja! (:
09.07.2012 21.05
022482111_r
Turku
Itse en silti suostu koiraani myrkkyjä laittamaan kun ei ole pakko... Itse en ainakaan ota sitä riskiä.
09.07.2012 21.13
022706418_r
Jyväskylä
Raimo kirjoitti:
Itse en silti suostu koiraani myrkkyjä laittamaan kun ei ole pakko... Itse en ainakaan ota sitä riskiä.

Nimenomaan näin.

Kuitenkin joka vuosi ilmoitellaan koirista, jotka kuolevat pantojen aiheuttamiin reaktioihin ja se nyt on itsesään selvää, että melkoiset myrkyt noissa on laitettuina.

En missään nimessä ottaisi riskiä koiran tai minkään muun lemmikin kohdalla pantaa tai muitakaan litkuja käyttämällä. Luontaiset keinot tepsivät yhtälailla, eikä nyt kauaa mene kun joka päivä käy sen lemmikin turkin lävitse ja tarkistaa ettei punkkeja ole tai jos on niin poistaa ne.

Ihmisistä itsestään kiinni mihin uskoo ja mihin ei, mutta minä en luota noihin tökötteihin.

In life the firmest friend, the first to welcome, foremost to defend -Lord Byron
09.07.2012 21.13
020842523_r
Kouvola
Meillä on käytössä tämä http://findogs.planeetta.com/kauppa/product_details.php?p=926 . Toiminut on loistavasti, ei ole yhden yhtäkään punkkia ollunna. Plus että jos mulla ei ihan vanhentunutta tietoa ole, niin tää on ainoa tutkittu panta, joka on läpäissyt sen sertifikaatin mukaisen testihommelssonin.
Remember, it's me who's always on your side
09.07.2012 23.39
022036159_r
Salo
Jeri kirjoitti:
Raimo kirjoitti:

Nimenomaan näin.

Kuitenkin joka vuosi ilmoitellaan koirista, jotka kuolevat pantojen aiheuttamiin reaktioihin ja se nyt on itsesään selvää, että melkoiset myrkyt noissa on laitettuina.

En missään nimessä ottaisi riskiä koiran tai minkään muun lemmikin kohdalla pantaa tai muitakaan litkuja käyttämällä. Luontaiset keinot tepsivät yhtälailla, eikä nyt kauaa mene kun joka päivä käy sen lemmikin turkin lävitse ja tarkistaa ettei punkkeja ole tai jos on niin poistaa ne.

Ihmisistä itsestään kiinni mihin uskoo ja mihin ei, mutta minä en luota noihin tökötteihin.

Samoilla linjoilla, ennemmin käytän illastani muutaman minuutin ja kopeloin koiran läpi punkkien varalta kuin otan riskejä noiden myrkkyjen kanssa. Pitkään jatkuva ihokosketus suht voimakkaan myrkyn kanssa harvemmin on ihan harmiton juttu.
www.havannasta.blogspot.com
09.07.2012 23.44
022432736_r
Just oli ilmeisesti lahdessa kolme borrelioosin saanutta koiraa, ainakin yksi hengenvaarallisessa tilassa.. Että ei ne punkitkaan ole mikään pikkujuttu, vähintään yhtä vaarallisia kuin niiden estoon käytettävät aineet. ja mä sanoisin että jos joku on koirallaan aineita/pantaa käyttänyt ilman ongelmia niin aivan hyvin voi käyttää jatkossakin. Legollekin laitoin juuri expotit niskaan ja hännänjuureen. Jos haluaa pelata varman päälle, laittaa ainetta ensin hyvin pienen määrän ja jos oireita ei tule, niin sitten loputkin. :)
Some people just need a high-five. In the face. with a chair.
10.07.2012 02.41
000049005_r
Raimo kirjoitti:

Näin.

Ikinä en ole käyttänyt koirilla punkkipantoja, karkotteita yms. Hyvin ollaan tähän asti pärjätty, joskus kun punkkeja näkyy niin pihdeillä saa pois, eivät ole elämää koskaan muutama hassu punkki haitanneet. Eikä siinä kauaa mene tarkistaa koira punkkien varalta ja yleensä silittelyn - viimeistään harjaamisen yhteydessä huomaa ne mahdolliset punkit ja nehän yleensä menevätkin vähäkarvaiselle alueelle. Enkä ala soolailemaan kaikenmaailman punkkilitkujen kanssa, kun sitä pärjää ilmankin.

10.07.2012 03.40
000105754_r
^ Me ollaan todettu sama, tämä kesä ollaan nyt menty ilman mitään litkuja tai pantoja ja yhtäkään punkkia ei ole koirissa ollut, ei tänä kesänä eikä koko niiden elämän aikana muutenkaan. Viime ja edelliskesänä testattiin ehkä kuukauden verran pantaa ja nestettä (toisella nesteet ja toisella panta) ja sen jälkeen ollaankin oltu ilman. Indillä alkoi niska kutisemaan ja hilseilemään nesteen laiton jälkeen joten jätettiin kaikki suosiolla pois.
10.07.2012 12.20
022608071_r
Jyväskylä
Itse otan mieluummin häviävän pienen riskin pannan aiheuttamasta myrkytyksestä, kuin borrelioosista tai puutiaisaivokuumeesta useammalla perheenjäsenellä. Toissa kesänä sain itse punkin puremasta borrelioositartunnan, kun en halunnut pennulle punkkipantaa laittaa. En halua vaarantaa muitakin enää. On nimittäin suurempi todennäköisyys saada punkista tauti, kuin pannasta myrkytys.
Muokattu viimeksi: 10.07.12 12.21
10.07.2012 13.26
021588534_r
Helsinki
Lara; todeeella outoa, että teillä ei ole yhtään punkkia ollut Ku Nuuksiossakin Bahalle tarttu ja Dexterille tarttu... Kyllä noille vaan tuolta metiköstä niitä tulee. Nyt ei ole vähään aikaa ollut (joku kuukauden saaneet valkosipulia), mutta sitä ennen tänä jesänä oli jo yhteensä jotain kymmenkunta. Oon kade...
10.07.2012 14.21
022245852_r

Meilä Röllin suupieli meni punaiseksi ja ärtyi niin että karvat lähti siitä kohtaa pari vuotta takaperin ,...just kun kuonolla hamuili noiden koirien kaulaa millä oli punkkipanta päässään .Nyt kun ei ole ollut semmoisten koirien kanssa tekemisessä niin suupielet pysynneet terveennä .(

Ja ite tein saman havannon kun miun huuleni yläpuolelta alkoi iho vetää punaiseksi ja kamee polte siinä :( tää johtui siitä ettei koirapuistoissa päässy käsiä huuhtelee ja sit ohimennen pyyhkäisin omaa naamani kun oli jotain koiraa silitellyt enkä muistannu et niilä toi punkki- panta päässään . Et on ne ihon kanssa kosketuksessa sellaisii myrkkyjä :(

Muokattu viimeksi: 10.07.12 14.23
10.07.2012 17.09
000105754_r
Cara kirjoitti:
Lara; todeeella outoa, että teillä ei ole yhtään punkkia ollut Ku Nuuksiossakin Bahalle tarttu ja Dexterille tarttu... Kyllä noille vaan tuolta metiköstä niitä tulee. Nyt ei ole vähään aikaa ollut (joku kuukauden saaneet valkosipulia), mutta sitä ennen tänä jesänä oli jo yhteensä jotain kymmenkunta. Oon kade...

Sitä olenkin tässä ihmetellyt kun kuitenkin samassa maastossa nuo sillon möyrivät ja siltikään ei yhtään punkkia tarttunut, ja muutenkin pyöritään vaikka ties missä kaikkialla ja silti ei mitään. Noh, en sitä sano etteikö ikinä tulisi ja voihan käydä niinkin huono tuuri että juuri siitä ensimmäisestä punkista tuleekin se borrelioosi, mutta otan tietoisen riskin siinä.

Edellisellä koiralla pk-colliella taas oli meidän kolmen nykyisenkin edestä niitä punkkeja, ihan jatkuvasti sai niitä irroitella.

10.07.2012 20.24
022482111_r
Turku
On totta että tuo borrelioosikin on paha juttu, mutta meillä on noilla myrkyttömillä pannoilla elelty lähes punkittomasti. Ei nuo Exspotit ja Scaliboritkaan mitään satavarmoja keinoja ole...
11.07.2012 13.47
021521414_r
Kotka

Kaksi pahaa, mistä valita: punkit tai panta (mukaanlukien turkkiin laitettavat karkoitteet).

Jos pannan maahantuoja ilmoittaa käyttäjien kuolleisuuden olevan 0.02%, niin olisi todella hauska tietää, mistä moinen luku on saatu, epäilempä, että "hatusta". Ei ole mitään kansainvälistä rekisteriä, mistä selviäisi koirien kuolinsyy. Puhumattakaan muista haitoista jota nämä myrkkypannat aiheuttavat.

Pitää vielä muistaa, että suomessa virusta kantavia punkkejä ei ole maata kattavasti. Tutkittua tietoa on siitä, että pahimmat alueet ovat suomenlahden ja selkämeren välinen rannikoalue saaristoineen, muualla näytteiden tulokset ovat satunnaiset. Tarkoittaa siis sitä, että vaara vaanii koko suomessa, mutta riskialttiimmat alueet ovat rannikolla ja suurten sisävesien läheisyydessä.

Eräässä edellä olevassa kommetissa oli sattuvasti sanottu; irroittakaa panta koiran mennessä uimaan, aiheuttaa kalakuolemia, sekä peskää kätenne huolellisesti käsitellessänne pantaa. Jos kalojen kuolema aiheutuu koiran varsin lyhytaikaisesta uimisesta, niin miten sitten käy koirillemme, jotka kantavat tätä myrkkypantaa vajaa puolivuotta kerrallaan. Toiminta ohjeet lainattu pannanpakkauksesta.

Nyt järki käteen ja pannat ongelmajätteisiin, ainakin siihen asti kun asiasta saadaan edes jonkinlaista tutkimusnäyttöä.

Voin olla väärässäkin, mutta minusta tässä on enempi kysymys markkinoinnista, kuin mistään muusta. Jos ihmisille kehitettäisiin vastaava panta, niin se joutuisi käymään läpi melkoisen testiajanjakson tullakseen hyväksytyksi markkinoille.

Punkkisyyni kerran päivässä (olosuheista riippuen), rapsuttaen tai kammaten ei ainakaan aiheuta koiralle ongelmia ja rapsutetaanhan sitä muutenkin

Hessulla on ollut panta puolitoista kesää ja ihmettelin sen jatkuvaa kutinaa pannan alueella, joskus lenkistä saattoi mennä kolmannes aikaa kaulan kynsimiseen. Nyt panta on ollut pois kaksi viikkoa ja samoin kaulan kynsimiset.

12.07.2012 12.33
021588534_r
Helsinki
Lara kirjoitti:
Cara kirjoitti:

Sitä olenkin tässä ihmetellyt kun kuitenkin samassa maastossa nuo sillon möyrivät ja siltikään ei yhtään punkkia tarttunut, ja muutenkin pyöritään vaikka ties missä kaikkialla ja silti ei mitään. Noh, en sitä sano etteikö ikinä tulisi ja voihan käydä niinkin huono tuuri että juuri siitä ensimmäisestä punkista tuleekin se borrelioosi, mutta otan tietoisen riskin siinä.

Edellisellä koiralla pk-colliella taas oli meidän kolmen nykyisenkin edestä niitä punkkeja, ihan jatkuvasti sai niitä irroitella.

Ketä nyt bull shit kiinnostaisi??

HESSUlta hyvä teksti. Myrkkyjen kanssa leikkiminen on aina oma juttunsa. Ja vielä se puoli, mikä iisäni paino, että en halua käyttää tuollaisia myrkkyjä mistä on ympäristölle haittaa. Luonnotonta, etten sanois...

Että jos borreoloosi riskin ottaa, niin ottaa sen myrkynkin kanssa. Vaikka suhteellisesti pannat ym on aiheuttanutkin todella vähän komplikaatioita, niin onpakuitenkin = riski =D

12.07.2012 15.28

Mistähän mä luin kun joku sanoi tosi tehokkaasti; jos jollain on pähkinäallergia, on täysin typerää kieltää muita ihmisiä syömästä pähkinöitä. Toinen koira reagoi pantaan, toinen ei.

12.07.2012 20.21
022482111_r
Turku

^
Itse en todellakaan ota sitä riskiä että kokeilisin onko se juuri minun koirani se joka saa niitä oireita.

Enkä todellakaan halua tukea tuollaisten valmistusta, joten ennen kun joku perustelee nuo aineet tarpeeksi hyvin en osta.

Itselleni on ihan sama mitä muut käyttävät, kunhan ovat tietoisia riskeistä...

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti